|
15. A MEGVÁLTÁS DIADALA ÉS VÉGSö
KITELJESEDÉSE
III. Móz. 23,34-43.
1. Isten törvénye szerint Izrael fiainak évente három alkalommal kellett
megjelenni az Úr előtt. V. Móz. 16,16.
-
A három alkalom közül azonban ezt várták a legjobban, mert minden reményük
végső beteljesedésének ideje volt ez számukra.
-
Hiszen ez az ünnep már az Istennel való megbékélésnek a boldog, örömteli
bizonyossága volt.
-
Az engesztelés ítélete már megtörtént, bűneiket már nemcsak megbocsátotta
Isten, hanem el is törölte azokat.
-
Ugyanakkor küzdelmes és fáradságos munkájuk gyümölcsét is betakaríthatták
már ekkor a mezőről.
-
Vagyis ez az ünnep a hála, a boldog megelégedettség, és a már minden küzdelem
utáni boldog nyugalmat jelentette részükre.
2. A legtöbb Izraelitának komoly fáradságot, törődést és elég sok időt
jelentett az, amikor esetenként még a családját is magával hozva, Jeruzsálembe
kellett jönnie.
-
Az Úr előtti közös istentisztelet utáni vágy azonban olyan nagy volt bennük,
hogy szívesen áldoztak rá időt, erőt és még anyagiakat is.
-
Ennek érdekében a jövedelmük második tizedét arra különítették el, hogy
amikor Jeruzsálemben megjelennek az Úr előtt, akkor semmiben ne kelljen
szűkölködni, hanem mindennel bőségesen legyenek ellátva. V.
Móz. 14,22-26.
-
Az evangéliumokban Jézus is arra tanít bennünket, hogy az ideiglenes érdekeinket
mindig rendeljük alá az örökkévaló lelki szükségleteknek. Mt.
6,33.
3. Jó volna, ha Isten népének ma is volna rendszeresen ilyen sátoros ünnepe.
-
Nemcsak a szokványos “aratási-hála ünnep”-re gondolok, amikor hálával
emlékezünk meg az Istentől nyert minden áldásra.
-
Ez az ünnep a mi gyakorlatunkban már egyre inkább csak egyfajta adomány
begyűjtésére korlátozódik.
-
Természetesen ez az adomány történhet a hála kifejezéseként, és így is
kell, hogy történjen.
-
Én azonban olyan ünnepre gondolok, mint amilyen Izraelben volt a sátoros
ünnep.
-
Ez az ünnep ugyanis nemcsak az Istennel való kapcsolatukat mélyítette az
izraelitáknak, hanem hatással volt társas életükre, egymással való kapcsolatukra.
-
“És örvendezz a te ünnepeden, te és a te fiad, a te leányod, szolgád
és szolgálóleányod, a lévita, a jövevény, az árva és az özvegy, akik belül
vannak a te kapuidon.” V. Móz. 16,14.
-
Olyan örömünnep volt ez, amely ifjat és öreget együtt örülésre késztetett
és az Isten fokozottabb szolgálatára serkentett.
1. A kovásztalan kenyerek ünnepéhez hasonlóan a sátoros ünnep is egy emléknap
volt.
-
A pusztában való vándorlás emlékére el kellett hagyják házaikat, és zöld
gallyakból és pálmaágakból készített sátrakban laktak. III.
Móz. 23,43.
-
A pusztai vándorlásra való emlékezés egyúttal állandósította azt a gondolatot
is, hogy Isten gyermekei csak idegenek és vándorok ebben a világban. Zsid.
11,3-16.
2. Mivel ez a nap a hálaadás napja volt, ezért ekkor megemlékeztek Isten
minden kegyelmes tettéről, amelyet velük cselekedett.
-
Megemlékeztek az Egyiptomból való szabadulás csodáiról és arról, hogy milyen
körülmények közül szabadította ki őket Isten.
-
Megemlékeztek Istennek azokról a tetteiről is, melyeket a pusztai vándorlás
alatt cselekedett velük és értük.
-
Vajon nekünk, mint népének nincsenek Istennel szerzett tapasztalataink,
amit a mindennapok életútján éltünk át?
-
Vajon nem éljük át Isten megtartó kegyelmét újra és újra, ami hálaadásra
késztet bennünket is?
3. A sátoros ünnep azonban a legfrissebben szerzett tapasztalatból fakadó
öröm és hála ünnepe is volt.
4. A sátoros ünnep ugyanakkor az aratás ünnepe is volt bizonyos értelemben.
V. Móz. 16,13-15.
-
Mire a sátoros ünnep elérkezett, addigra már minden terményt betakarítottak,
ezért ez a nap az aratás gazdag áldásáért való hálaadás napja is volt.
-
“Mert megáldott téged az Úr, minden termésedben, kezeidnek minden munkájában,
azért igen örvendezz!”.
-
Ez az ünnep előre irányította a figyelmet az Isten végső nagy aratására.
-
Jézus egy példázat elmondásával erősítette meg a végső időre való alkalmazását
az aratás jelképének. Mt. 13,38-43.
-
Ebben az aratásban az angyalok lesznek az aratók.
-
Ekkor a búzát, vagyis az “Isten országának fiait” gyűjtik be az
örök csűrökbe.
-
A konkolyt pedig, – a “gonosznak fiait” – mind megsemmisítik.
5. Csak a nagy valóságra átvetítve tudjuk megérteni, hogy miért kellett
nyolc napig ünnepelni a sátoros ünnepet és miért kellett különleges módon
ünnepelni az első és a nyolcadik napot.
-
Az első nap ünnepe Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelére mutatott
előre, arra a napra, amikor a megváltottak ujjongó örömmel köszöntik Szabadítójukat
és magát a szabadulást is. Ésa. 25,9. I. Kor. 15,55-57.
-
A nyolcadik nap pedig, a mennyei örömünnepre, a Bárány menyegzőjének vacsorájára
mutatott előre. Jel. 19,7-9.
-
Jézus több példázattal is rámutatott erre a különleges alkalomra:
-
A királyi menyegzőről Mt. 22,1-14.
-
A nagy vacsoráról Lk. 14,15-21.
-
A közbeeső idő pedig a megváltottak összegyűjtését és a mennyei otthonba
való útjukat jelöli, illetve azt az időszakaszt.
6. A Jelenések könyvében a hetedik pecsétről szóló próféciában találunk
még utalást erre az időre vonatkozóan. Jel. 8,1.
1. A megváltottak serege azonban csak 1000 évig fog a mennyben lakni.
-
Az ezer év után különböző más eseményekkel kapcsolatban Isten megtisztítja
a földet a bűn minden következményétől és újjáteremti azt, az édeni állapothoz
hasonlóan.
-
Istennek ezen ígérete elé már a régi korok emberei is vágyakozással tekintettek.
-
A megváltás kiteljesedésének utolsó ígérete ez, amelynek ismerete vágyakozással
tölt el bennünket is.
-
Pál apostol azt mondja, hogy ez az ország olyan lesz, amelyet szem még
nem látott, fül még nem hallott, emberi szív még nem gondolt el, olyan
szépet és jót. I. Kor. 2,9.
2. Nekünk azonban sok mindent kijelentett Isten erről az országról:
-
Ebben az országban igazság lakozik. II. Pét 3,13.
-
Isten eltöröl minden könnyet, halált, gyászt és fájdalmat. Jel.
21,1-4.
-
Békesség és nyugalom uralkodik minden dologban. Ésa. 11,6-9.
-
Maga az Isten is velük fog lakni az újjáteremtett földön. Jel.
21,3.
-
Mindezek hátterén teljesen természetes, hogy a régiek nem említtetnek.
Ésa. 65,17.
3. Isten erre az életre és ilyen életre hív mindannyiunkat.
-
Ígéretének teljesítését érettünk érzett szeretetéből késlelteti. II.
Pét 3,9.
-
Ez alatt Szentlelke által mindannyiunkért munkálkodik. Jel.
3,20.
4. A nagy valóság sátoros ünnepe egy csodálatos változást hoz a megváltottak
életében, mert megszabadítja őket a bűn világából és annak minden következménye
elmúlik életükből.
-
“És az Isten eltöröl minden könnyet a szemeikről, és a halál nem lesz
többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők
elmúltak.” Jel. 21,4.
-
A legcsodálatosabb azonban az lesz, hogy Isten a szeretetének olyan sok
ajándékával halmoz el bennünket, aminek hatására az előzőeket teljesen
elfelejtjük.
5. A megváltottak különleges jutalma lesz az, hogy “az Isten sátora
az emberekkel van”. 3. vers.
-
Az Isten sátora a Szent Várost, az atyai ház otthonát jelenti, amit Jézus
ígért meg tanítványainak mennybemenetele előtt. Ján. 14,2-3.
-
Azt jelenti ez, hogy Isten az emberi család közé költözik.
-
A világegyetem központja, Isten uralkodásának székhelye a Földre tevődik
át.
-
Ebben a teljesedésben Jézusnak egy hasonlatát látjuk beigazolódni.
6. A győzőnek két ígéretet adott Isten: egyrészt “örökségül nyer mindent”,
másrészt “annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem”. Jel.
21,7.
-
Ez az ígéret azt jelenti, hogy a szentek nem idegenekként és szolgákként
veszik birtokukba az új Földet, hanem fiakként, örökösökként. Gal.
3,29.
-
Isten valóságosan is fiainak tekinti a megváltottakat Jézusban.
-
Uralkodásának különleges előnyeit és áldásait fogják élvezni.
-
Nem tudjuk, hogy ez konkrétan mit jelent majd akkor, de az ígéret szerint
Isten örökösei lehetnek a megváltottak, Jézusnak pedig társai lehetnek
ebben az örökségben. Róma 8,17.
7. Az istenfiúság többet jelent, mint egyszerűen Isten teremtményeinek
lenni.
-
Az el nem bukott világ lényei között az “Isten fiai” különleges
jogokat élveznek. Jób. 1,6. 38,7.
-
Egy-egy teremtett világ fejedelmei ők, miként Ádám is az lett volna, ha
Sátán el nem veszi tőle ezt az előjogot. Luk. 3,38. Ján.
14,30.
-
Ezek a lények közvetlenebb kapcsolatot tarthatnak fenn Istennel.
-
A megváltottak tehát ilyen minőségbe lesznek felemelve.
-
A megváltottak még azok között is kiváltságot fognak élvezni, akik pedig
mint Istennek közvetlen teremtményei, már korábban is Isten fiainak mondott
lények voltak.
-
“Amit Krisztus megvalósított életével és halálával, az sokkal több,
mint a bűn okozta rontás meggyógyítása. Sátán célja az volt, hogy az embert
örökre elszakítsa Istentől, de Krisztusban szorosabb egységbe jutunk Istennel,
mintha sosem buktunk volna el. Az Üdvözítő felvette emberi természetünket,
s ezzel olyan kötelékkel fűzte magát az emberiséghez, amit többé széttépni
nem lehet. Örökre magához kötött minket. “Mert úgy szerette Isten a világot,
hogy az Ő egyszülött Fiát adta.” Nemcsak azért adta, hogy bűneinket hordozza
és mint áldozat meghaljon értünk, hanem Isten odaajándékozta Krisztust
az elbukott emberiségnek. Hogy biztosítson változhatatlan béke-szándékáról,
egyszülött Fiát adta, hogy Krisztus eggyé váljon az emberi családdal,
s örökre megtartsa emberi természetét... Fiának személyében Isten örökbe
fogadta az emberi természetet és a legmagasabbra, a Mennybe helyezte. Az
“embernek Fia” az, Akivel megosztja a világmindenség trónját.” (Jéz.
Élete 17,1.)
-
A 144.000 pedig még a megváltottak között is közelebb lesz Istenhez, hisz
ők lesznek a szent város lakói az örökkévalóságon át.
8. A Biblia szerint nem minden ember részesülhet abban a kegyelemben, hogy
joga legyen az új Földet birtokba venni és rajta élni az örökkévalóságon
át.
-
Ezt az ígéretet Isten csak a győzőknek adja, akik mindvégig állhatatosak
maradnak mellette.
-
Nemcsak a paráznák és a gyilkosok maradnak ki az örökéletből, hanem a gyávák
is.
-
Ezek nem a saját gyengeségüktől vagy a kísértő erejétől félnek.
-
Hiszen ez inkább közelebb visz Istenhez, az erő és a hatalom forrásához.
-
Ezeknek félelme inkább a hitetlenségükből származik.
-
Félnek, hogy nevetségessé válnak a világ előtt.
-
Félnek Istenben és ígéreteiben bízni és Rá hagyatkozni.
-
Csak azok mehetnek be az új Jeruzsálembe, akiknek neve be van írva az élet
könyvébe. Jel. 21,27.
-
Ez a kijelentés szintén egy szembeállítás egy korábban adott kijelentéssel.
-
“És ha valaki nem találtatott beírva az élet könyvébe, a tűznek tavába
vettették.” Jel. 20,15.
-
Erre az ígéretre gondolt Jézus, amikor tanítványait oktatva figyelmeztette
őket, hogy minek érdemes örülni.
-
“Ne azon örüljetek, hogy a lelkek engednek néktek; hanem azon örüljetek
inkább, hogy a ti neveitek fel vannak írva a mennyben.” Luk.
10,20.
|