|
14. ISTEN HÁZÁNAK MEGTISZTÍTÁSA
AZ ENGESZTELÉSI NAPON
III. Móz. 23,26-32.
1. Az engesztelés napja volt az év összes napja között a legünnepélyesebb.
2. Két kecskebakot állítottak az Úr elé, és sorsvetés által választottak
közöttük.
III. Móz. 16,7-10.
-
Az egyik bak az Úré lett a sorsvetésben.
-
A másik bak Azázelé lett a sorsvetésben.
-
Erre a bakra hárították át Izrael összes bűnét, aminek következményeként
a kietlen pusztába vitték elpusztulni, a bűnök büntetéseként.
-
Énók könyve úgy beszél Azázelről, mint az elbukott angyalok vezetőjéről,
aki Isten ítéleteként a tűznek a tavában fog megsemmisülni.
-
A két kecskebak Krisztust és Sátánt jelképezte.
-
Azázel neve az Úr nevével áll szembe, vagyis ellentétbe, már csak ezért
sem lehet más Azázel, mint Krisztus egyetlen nagy ellensége, vagyis maga
Sátán.
-
A sorsvetés pedig a közöttük folyó küzdelem bizonytalanságát és azt a szorongó
izgalmat jelenti, ahogyan a világmindenség figyelte annak kibontakozását.
3. A főpap csak az Úrért való bak vérével mehetett be az Isten színe elé.
-
Ez a bak Jézus Krisztust jelképezte, aki kész volt feláldozni magát azért,
hogy vére által engesztelést szerezzen a mi bűneinkért.
-
A szertartásnak ebben a részében viszont a főpap is Jézus szimbólumaként
ment az Úr elé.
-
Jézus azonban a saját vérével ment be az Atya elé, hogy engesztelést szerezzen.
Zsid.
9,11-12.
-
Az Úrért való bakot a táboron kívül kellett elégetni.
-
A jelképnek ez a része arra utal, hogy Jézus is a városon kívül, a koponyák
hegyén halt meg érettünk. Zsid. 13,11-13.
4. Amikor a főpap bement az Úrért való bak vérével a Szentek-szentjébe,
akkor két dolog miatt ment be.
-
A vér bemutatásával igazolni azt, hogy az elkövetetett bűnökért való bűnhődés
megtörtént.
-
Jézus a Gecsemánétól a Golgotáig az egész emberi család helyett viselte
a bűn büntetését.
-
Jézus azonban nem viselte el a bűn miatti teljes és végső megsemmisülést.
-
A bűn büntetésének ez a része Sátánra lesz áthárítva.
-
Amikor a főpap a bevitt vérrel így engesztelést szerzett a megbánt bűnökért,
amelyek a helyettesítő áldozat vére által át lettek hárítva a templomra,
akkor most a főpap vette magára ezeket a bűnöket, hogy kihozza a templomból.
-
A kihozott bűnöket pedig kézrátétel által áthárította Azázel bakjára, aki
Sátánt jelképezte.
-
Azázel bakját ezután egy arra kijelölt ember kivitte a pusztába, hogy ott
sorsára maradva végül elpusztuljon.
-
Így fogja Sátánt is majd az Istentől rendelt angyal a kietlen és puszta
földre rekeszteni, ahol majd a végső és teljes megsemmisülés vár rá a rajta
lévő bűnökért.
5. “Senki se legyen a gyülekezet sátorában, amikor bemegy a szent-helybe,
hogy engesztelést szerezzen, egészen az ő kijöveteléig.” III.
Móz. 16,17.
6. Ezen a napon tisztultak meg Izrael fiai minden bűnüktől az Úr előtt.
III. Móz. 16,30.
7. Ez a megtisztulás viszont nemcsak az Izrael fiai számára jelentette
a megtisztulást, hanem az Isten háza, vagyis a templom számára is.
-
Ugyanis minden bűn, amelytől a bűnös a helyettesítő áldozat vére által
szabadult meg, az a vér közvetítésével a bűnösről a templomra lett átruházva.
-
Ezért volt szükség egy alkalomra, amikor végre a templom is megtisztulhat
az áthárított bűnöktől.
1. Az emberek általában úgy tudják, hogy Isten csak a gonoszokat fogja
megítélni a végső ítéletben.
-
A Biblia azonban arra tanít, hogy Isten minden ember esete fölött ítéletet
tart. II. Kor. 5,10.
-
Ugyanakkor arról is beszél, hogy Jézus Krisztus visszajövetelekor már jutalmat
hoz népe számára, amiből arra következtethetünk, hogy már a visszajövetele
előtt kellett az ítéletet megtartania. Jel. 22,12.
-
Az apostolok pedig egyértelműen írnak arról, hogy Isten két részletben
ítélkezik az emberiség felett. I. Pét. 4,17. II. Tim.
4,1.
-
Ez azt jelenti, hogy még a visszajövetele előtt tart ítéletet az Isten
házanépe felett, vagyis azok felett, akiknek neve be lett írva az élet
könyvébe.
-
A gonoszok felett azonban csak a mennybemenetel után lesz megtartva az
ítélet az ezer év alatt és ebben az ítéletben már az üdvözültek is részt
fognak venni. I. Kor. 6,2-3. Jel. 20,4/a.
2. Sokaknak nem tetszik az a bibliai tanítás, amelyik különbséget tesz
a bűnbocsátó kegyelem és a bűntörlő kegyelem között.
-
Nehéz nekik elhinni azt, hogy Isten így bánik a bűnössel, vagyis egy nem
megfelelő életmód miatt visszahárítja a bűnösre a már korábban megbocsátott
bűneit is.
-
A tavaszi ünnepek jelképeiből ismerhetjük meg világosan az Isten általi
bűnrendezés mibenlétét.
-
A helyettesítő áldozat vérének védelme alatt lévő emberek semmi kovászost
nem tarthattak házukban és nem ehettek.
-
Ellenkező esetben visszakerültek Isten halálos ítélete alá: “irtassék
ki az ő népe közül.” II. Móz. 12,15. 19.
-
Ezt az ítéletet hajtja végre Jézus a vizsgálati ítélet alkalmával.
3. János apostol a Jelenések könyvében szintén beszél erről az ítéletről.
Jel.
14,7.
1. Péter apostol tanítása szerint két alapvető dolgot tudhatunk ezen ítélet
idejéről. Csel. 3,19-20.
-
Miközben az Őt kérdező férfiaknak válaszol, egy próféciát is elmond.
-
Elmondja, hogy a bűnök eltörlése a felüdülés, vagyis a Szentlélek kitöltetése
előtt kell megkezdődjön.
-
Jézus visszajövetele előtt viszont be kell fejeződnie.
-
Ennél többet azonban nem tudunk meg Pétertől.
2. Dániel próféta azonban egy határozott időről beszél könyvében, ami által
segítséget ad abban, hogy a történelem idősíkjába is be tudjuk illeszteni
ezt a fontos eseményt. Dán. 8,14.
-
Az itt megadott napok a bibliai próféciákra érvényes éveket jelenti, vagyis
egy nap egy évet jelent. Ez. 4,5-6.
-
Ennek a prófétai időszakasznak a kezdete Dán. 9,25-ben
van meghatározva:
-
Cirusz 536-ban
Esd. 1,1-4.
-
Dáriusz 519-ben Esd.
6,1-12.
-
Artaxerxes 457-ben Esd. 7,1-26.
-
A prófécia i.e. 457-től veszi kezdetét és i.u. 1844-ig tart.
-
Azért 1844-ig, mert a régi évszámítás a tavasz első újholdján kezdődött
és végződött.
-
Mivel pedig a parancsolt az év közepén, azaz ősszel adták ki, ezért a pontos
időpont 1844 októbere.
3. Ezzel a próféciával azt is elmondja Dániel, hogy amikor ez az időpont
elérkezik, akkor megtisztíttatik a szenthely.
-
Miként azt az engesztelési nap eseményeiből megérthettük, itt nem valamilyen
általános nagytakarításról és annak következményeiről van szó.
-
Dániel azonban nem a földi templom megtisztításáról beszél.
-
A földi templomban ugyanis minden évben elvégezték ezt a szolgálatot.
-
A földi templomról már csak azért sem beszélhetett, mivel éppen ő jövendöli
meg azt, hogy bár felépítik a jeruzsálemi templomot, de mire az előbbi
megtisztulás elérkezik, addigra újra és végérvényesen lerombolják azt.
Dán. 9,26/b.
4. Nagyon sok keresztény fülének idegen ez a gondolat, hogy a mennyei templomot
is meg kell tisztítani.
-
Pál apostol azonban nagyon határozottan szól a mennyei templom megtisztításáról
is. Zsid. 9,22-24.
-
Ezt a tisztítási eljárást az engesztelés ítéletének is nevezhetjük vagy
másként vizsgálati ítéletnek.
-
A vizsgálati ítélet csak egyetlen vonatkozásban hoz ítéletet.
-
Mindvégig állhatatos maradt-e Jézus mellett az, akinek neve be lett írva
az élet könyvébe, mivel valamikor egyszer elfogadta Jézust személyes megváltójaként.
-
Ha hű maradt Jézushoz, akkor az engesztelés ítélete, azaz a bűntörlő kegyelem
érvényesül felette.
-
Ha viszont nem maradt hű Jézushoz, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből,
és esetével majd egy másik ítélet foglalkozik majd.
1. Az ítéletnek minden eseményét magába foglaló részletes leírással nem
találkozunk a Bibliában, a rész jelentések azonban a legfontosabb dolgokat
megismertetik velünk.
-
Dániel és János felsorolják, hogy kik vesznek részt ebben az ítéletben:
Dán.
7,9-10. l3. Jel. 4,4.
-
Az Öregkorú, vagyis az Atya.
-
Az ember Fia, vagyis Jézus.
-
Az angyalok, mint életünk tanúi.
-
A 24 vén, mint ítélők. Jel. 5,8-10.
-
Sátán, mint vádló, aki azonban már személyesen nem lehet jelen az ítélet
helyén. Jel. 12,9-10.
-
Megtudhatjuk azt is, hogy a vizsgálat és az ítélet mértéke az örök erkölcsi
törvény, a Tízparancsolat. Jak. 2,11-12.
-
Egy-egy ember megítélése pedig az életéről feljegyzett bizonyságtétel alapján
történik. Jel. 20,12.
-
A Biblia, a mennyei ítélet aktáiként különböző könyveket említ:
-
Az élet könyve
Az Isten házanépéhez tartozók nevét tartalmazza. Jel.
3,5/a. 21,27.
-
Az emlékkönyv
Az Isten házához tartozók jócselekedeteit jegyzik fel benne. Mal.
3,16.
-
A könyvek
Minden ember rossz cselekedetei vannak feljegyezve benne,mert az abban
feljegyzettek alapján ítéltetünk meg. Jel. 20:12.
-
A személyiségünk könyve A személyiségünk titkait
tartalmazza, az őseinktől örökölt hajlamokat, amik pozitív és negatív módon
befolyásolja
és meghatározza életünket. Zsolt. 139,13-16.
2. Bár igaz, hogy ekkor csak engesztelő ítélet történik, azonban mégsem
szabad erre az ítéletre csak úgy gondolnunk, mint egy kegyes alkalomra,
ahol csak az Isten kegyelme érvényesül.
-
Ha valaki nem jutott el a győzelemig, a neki felkínált lehetőségek és körülmények
között, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből. Jel.
3,5/a.
3. Izrael évi ünnepeivel kapcsolatosan háromszor hangzott el az, hogy “irtassék
ki az ő népe közül.”
-
Ha nem keni meg az ajtófélfát vérrel.
-
Ha nem tisztítja el a kovászt a pászka ünnepén.
-
Ha nem sanyargatja meg magát az engesztelés napján.
4. Ha valakinek kitörlik a nevét az élet könyvéből, ezzel az Isten népe
soraiból írtatik ki, mert ettől kezdve a gonoszok közé számláltatik.
|