Jézus Krisztus az ószövetség evangéliumában

A megváltás jelképei és szimbólumai

Föoldal Összesítőlap

Tartalomjegyzék:

1.

A megváltás titka, mint örökkévaló evangélium

2.

Jézus Krisztus tegnap, ma és örökké ugyanaz

3.

Jézus Krisztus az Ószövetség jövendöléseinek középpontjában

4.

Az Istenhez vezető út az ember számára

5.

A bűntől való szabadulás és a megtisztulás lehetősége

6.

A templom, mint Isten háza

7.

A megszentelődés lehetőségei Jézus által

8.

A törvény és a kegyelem csodálatos összhangja

9.

Az Isten áldásaira emlékeztető eszközök

10.

A Közbenjáró Isten és az ember között

11.

Az eljövendő Szabadító a pászka ünnepén

12.

Megváltásunk és üdvösségünk garanciája a Közbenjáró

13.

Isten utolsó figyelmeztető üzenete

14.

Isten házának megtisztítás az engesztelés napon

15.

A megváltás végső diadala a sátoros ünnepben

 

14.  ISTEN HÁZÁNAK MEGTISZTÍTÁSA AZ ENGESZTELÉSI NAPON

III. Móz. 23,26-32.

 I. Engesztelési nap a gyakorlatban 

 II. A két ítélet közötti különbség 

 III. Isten háza megítélésének ideje 

 IV. A mennyei ítélet körülményei 

I. Engesztelési nap a gyakorlatban

1. Az engesztelés napja volt az év összes napja között a legünnepélyesebb.

  • Különleges jelentősége miatt “ünnepek-ünnepének” nevezték ezt a napot.

    • Böjtöléssel és szent gyülekezéssel kellett a népnek megtartani.

    • Tartózkodni kellett minden hétköznapi munkától, vagyis nyugalomnapként kellett ünnepelni.

    • Mélységes önvizsgálat napja volt ez mindenki számára, hiszen ezen a napon távolították el a bűnt a táborból.

2. Két kecskebakot állítottak az Úr elé, és sorsvetés által választottak közöttük. III. Móz. 16,7-10.

  • Az egyik bak az Úré lett a sorsvetésben.

    • Ezt a bakot bűnért való áldozatul kellett feláldozni, mert ennek a baknak a vérével szerzett engesztelést a főpap a Szentek-szentjében.

  • A másik bak Azázelé lett a sorsvetésben.

    • Erre a bakra hárították át Izrael összes bűnét, aminek következményeként a kietlen pusztába vitték elpusztulni, a bűnök büntetéseként.

    • Énók könyve úgy beszél Azázelről, mint az elbukott angyalok vezetőjéről, aki Isten ítéleteként a tűznek a tavában fog megsemmisülni.

  • A két kecskebak Krisztust és Sátánt jelképezte.

    • Azázel neve az Úr nevével áll szembe, vagyis ellentétbe, már csak ezért sem lehet más Azázel, mint Krisztus egyetlen nagy ellensége, vagyis maga Sátán.

  • A sorsvetés pedig a közöttük folyó küzdelem bizonytalanságát és azt a szorongó izgalmat jelenti, ahogyan a világmindenség figyelte annak kibontakozását.

3. A főpap csak az Úrért való bak vérével mehetett be az Isten színe elé.

  • Ez a bak Jézus Krisztust jelképezte, aki kész volt feláldozni magát azért, hogy vére által engesztelést szerezzen a mi bűneinkért.

    • A szertartásnak ebben a részében viszont a főpap is Jézus szimbólumaként ment az Úr elé.

    • Jézus azonban a saját vérével ment be az Atya elé, hogy engesztelést szerezzen. Zsid. 9,11-12.

  • Az Úrért való bakot a táboron kívül kellett elégetni.

    • A jelképnek ez a része arra utal, hogy Jézus is a városon kívül, a koponyák hegyén halt meg érettünk. Zsid. 13,11-13.

4. Amikor a főpap bement az Úrért való bak vérével a Szentek-szentjébe, akkor két dolog miatt ment be.

  • A vér bemutatásával igazolni azt, hogy az elkövetetett bűnökért való bűnhődés megtörtént.

    • Jézus a Gecsemánétól a Golgotáig az egész emberi család helyett viselte a bűn büntetését.

    • Jézus azonban nem viselte el a bűn miatti teljes és végső megsemmisülést.

    • A bűn büntetésének ez a része Sátánra lesz áthárítva.

  • Amikor a főpap a bevitt vérrel így engesztelést szerzett a megbánt bűnökért, amelyek a helyettesítő áldozat vére által át lettek hárítva a templomra, akkor most a főpap vette magára ezeket a bűnöket, hogy kihozza a templomból.

    • A kihozott bűnöket pedig kézrátétel által áthárította Azázel bakjára, aki Sátánt jelképezte.

    • Azázel bakját ezután egy arra kijelölt ember kivitte a pusztába, hogy ott sorsára maradva végül elpusztuljon.

    • Így fogja Sátánt is majd az Istentől rendelt angyal a kietlen és puszta földre rekeszteni, ahol majd a végső és teljes megsemmisülés vár rá a rajta lévő bűnökért.

5. “Senki se legyen a gyülekezet sátorában, amikor bemegy a szent-helybe, hogy engesztelést szerezzen, egészen az ő kijöveteléig.” III. Móz. 16,17.

  • Ilyen módon fejezte ki a jelkép azt, hogy mi sem lehetünk jelen Isten ítélethozatalán, csak hit által követhetjük ennek az események a teljesedését.

6. Ezen a napon tisztultak meg Izrael fiai minden bűnüktől az Úr előtt. III. Móz. 16,30.

  • Az egész évben bemutatott bűnért való áldozatok tehát csak a bűntehertől való szabadulást jelentették.

    • Ezek a lehetőségek csak a bűnbocsánat kegyelmét jelentették részükre.

  • A végső megtisztulást pedig csak az engesztelés ítélete jelentette.

    • Az engesztelés ítélete által gyakorolja Isten a bűntörlő kegyelmét.

7. Ez a megtisztulás viszont nemcsak az Izrael fiai számára jelentette a megtisztulást, hanem az Isten háza, vagyis a templom számára is.

  • Ugyanis minden bűn, amelytől a bűnös a helyettesítő áldozat vére által szabadult meg, az a vér közvetítésével a bűnösről a templomra lett átruházva.

  • Ezért volt szükség egy alkalomra, amikor végre a templom is megtisztulhat az áthárított bűnöktől.

    • A templomnak ez a megtisztítása történt meg minden évben az engesztelés napján.

II. A két ítélet közötti különbség

1. Az emberek általában úgy tudják, hogy Isten csak a gonoszokat fogja megítélni a végső ítéletben.

  • A Biblia azonban arra tanít, hogy Isten minden ember esete fölött ítéletet tart. II. Kor. 5,10.

  • Ugyanakkor arról is beszél, hogy Jézus Krisztus visszajövetelekor már jutalmat hoz népe számára, amiből arra következtethetünk, hogy már a visszajövetele előtt kellett az ítéletet megtartania. Jel. 22,12.

  • Az apostolok pedig egyértelműen írnak arról, hogy Isten két részletben ítélkezik az emberiség felett. I. Pét. 4,17. II. Tim. 4,1.

    • Ez azt jelenti, hogy még a visszajövetele előtt tart ítéletet az Isten házanépe felett, vagyis azok felett, akiknek neve be lett írva az élet könyvébe.

    • A gonoszok felett azonban csak a mennybemenetel után lesz megtartva az ítélet az ezer év alatt és ebben az ítéletben már az üdvözültek is részt fognak venni. I. Kor. 6,2-3. Jel. 20,4/a.

2. Sokaknak nem tetszik az a bibliai tanítás, amelyik különbséget tesz a bűnbocsátó kegyelem és a bűntörlő kegyelem között.

  • Nehéz nekik elhinni azt, hogy Isten így bánik a bűnössel, vagyis egy nem megfelelő életmód miatt visszahárítja a bűnösre a már korábban megbocsátott bűneit is.

  • A tavaszi ünnepek jelképeiből ismerhetjük meg világosan az Isten általi bűnrendezés mibenlétét.

    • A helyettesítő áldozat vérének védelme alatt lévő emberek semmi kovászost nem tarthattak házukban és nem ehettek.

    • Ellenkező esetben visszakerültek Isten halálos ítélete alá: “irtassék ki az ő népe közül.” II. Móz. 12,15. 19.

    • Ezt az ítéletet hajtja végre Jézus a vizsgálati ítélet alkalmával.

3. János apostol a Jelenések könyvében szintén beszél erről az ítéletről. Jel. 14,7.

  • János prófétálásából arra lehet következtetni, hogy ez az ítélet már elérkezett, megkezdődött.

III. Isten háza megítélésének ideje

1. Péter apostol tanítása szerint két alapvető dolgot tudhatunk ezen ítélet idejéről. Csel. 3,19-20.

  • Miközben az Őt kérdező férfiaknak válaszol, egy próféciát is elmond.

    • Elmondja, hogy a bűnök eltörlése a felüdülés, vagyis a Szentlélek kitöltetése előtt kell megkezdődjön.

    • Jézus visszajövetele előtt viszont be kell fejeződnie.

  • Ennél többet azonban nem tudunk meg Pétertől.

2. Dániel próféta azonban egy határozott időről beszél könyvében, ami által segítséget ad abban, hogy a történelem idősíkjába is be tudjuk illeszteni ezt a fontos eseményt. Dán. 8,14.

  • Az itt megadott napok a bibliai próféciákra érvényes éveket jelenti, vagyis egy nap egy évet jelent. Ez. 4,5-6.

  • Ennek a prófétai időszakasznak a kezdete Dán. 9,25-ben van meghatározva:

    • Cirusz 536-ban           Esd. 1,1-4.

    • Dáriusz 519-ben         Esd. 6,1-12.

    • Artaxerxes 457-ben    Esd. 7,1-26.

  • A prófécia i.e. 457-től veszi kezdetét és i.u. 1844-ig tart.

    • Azért 1844-ig, mert a régi évszámítás a tavasz első újholdján kezdődött és végződött.

    • Mivel pedig a parancsolt az év közepén, azaz ősszel adták ki, ezért a pontos időpont 1844 októbere.

3. Ezzel a próféciával azt is elmondja Dániel, hogy amikor ez az időpont elérkezik, akkor megtisztíttatik a szenthely.

  • Miként azt az engesztelési nap eseményeiből megérthettük, itt nem valamilyen általános nagytakarításról és annak következményeiről van szó.

    • Ez a megtisztulás egy jelképes esemény volt, vagyis az egész évben áthárított bűnöktől tisztították meg a templomot.

  • Dániel azonban nem a földi templom megtisztításáról beszél.

    • A földi templomban ugyanis minden évben elvégezték ezt a szolgálatot.

    • A földi templomról már csak azért sem beszélhetett, mivel éppen ő jövendöli meg azt, hogy bár felépítik a jeruzsálemi templomot, de mire az előbbi megtisztulás elérkezik, addigra újra és végérvényesen lerombolják azt. Dán. 9,26/b.

4. Nagyon sok keresztény fülének idegen ez a gondolat, hogy a mennyei templomot is meg kell tisztítani.

  • Pál apostol azonban nagyon határozottan szól a mennyei templom megtisztításáról is. Zsid. 9,22-24.

    • Jézus tehát a történelemnek egy Isten által meghatározott idejében azért ment be a templomba, hogy a vére által megtisztítsa azt, miként a földi szolgálatban is láttuk.

  • Ezt a tisztítási eljárást az engesztelés ítéletének is nevezhetjük vagy másként vizsgálati ítéletnek.

  • A vizsgálati ítélet csak egyetlen vonatkozásban hoz ítéletet.

    • Mindvégig állhatatos maradt-e Jézus mellett az, akinek neve be lett írva az élet könyvébe, mivel valamikor egyszer elfogadta Jézust személyes megváltójaként.

    • Ha hű maradt Jézushoz, akkor az engesztelés ítélete, azaz a bűntörlő kegyelem érvényesül felette.

    • Ha viszont nem maradt hű Jézushoz, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből, és esetével majd egy másik ítélet foglalkozik majd.

IV. A mennyei ítélet körülményei

1. Az ítéletnek minden eseményét magába foglaló részletes leírással nem találkozunk a Bibliában, a rész jelentések azonban a legfontosabb dolgokat megismertetik velünk.

  • Dániel és János felsorolják, hogy kik vesznek részt ebben az ítéletben: Dán. 7,9-10. l3. Jel. 4,4.

    • Az Öregkorú, vagyis az Atya.

    • Az ember Fia, vagyis Jézus.

    • Az angyalok, mint életünk tanúi.

    • A 24 vén, mint ítélők. Jel. 5,8-10.

    • Sátán, mint vádló, aki azonban már személyesen nem lehet jelen az ítélet helyén. Jel. 12,9-10.

  • Megtudhatjuk azt is, hogy a vizsgálat és az ítélet mértéke az örök erkölcsi törvény, a Tízparancsolat. Jak. 2,11-12.

  • Egy-egy ember megítélése pedig az életéről feljegyzett bizonyságtétel alapján történik. Jel. 20,12.

  • A Biblia, a mennyei ítélet aktáiként különböző könyveket említ:

    • Az élet könyve                       Az Isten házanépéhez tartozók nevét tartalmazza. Jel. 3,5/a. 21,27.

    • Az emlékkönyv                      Az Isten házához tartozók jócselekedeteit jegyzik fel benne. Mal. 3,16.

    • A könyvek                              Minden ember rossz cselekedetei vannak feljegyezve benne,mert az abban feljegyzettek alapján ítéltetünk meg. Jel. 20:12.

    • A személyiségünk könyve     A személyiségünk titkait tartalmazza, az őseinktől örökölt hajlamokat, amik pozitív és negatív módon befolyásolja

                                                              és meghatározza életünket. Zsolt. 139,13-16.

2. Bár igaz, hogy ekkor csak engesztelő ítélet történik, azonban mégsem szabad erre az ítéletre csak úgy gondolnunk, mint egy kegyes alkalomra, ahol csak az Isten kegyelme érvényesül.

  • Ha valaki nem jutott el a győzelemig, a neki felkínált lehetőségek és körülmények között, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből. Jel. 3,5/a.

    • A bejegyzés tehát nem garancia.

    • A valóságban élet és halál felett döntenek ekkor.

3. Izrael évi ünnepeivel kapcsolatosan háromszor hangzott el az, hogy “irtassék ki az ő népe közül.”

  • Ha nem keni meg az ajtófélfát vérrel.

    • Vagyis, ha nem igényli Jézus Krisztus vérét.

  • Ha nem tisztítja el a kovászt a pászka ünnepén.

    • Vagyis, ha nem akarja a bűn kovászát kitisztítani életéből.

  • Ha nem sanyargatja meg magát az engesztelés napján.

    • Vagyis, ha nem kész önmagát megtagadni. Mk. 8,34.

4. Ha valakinek kitörlik a nevét az élet könyvéből, ezzel az Isten népe soraiból írtatik ki, mert ettől kezdve a gonoszok közé számláltatik.

  • De ha kitart és győz, ennek az ellenkezője is igaz. Jel. 3,5/a.