|
|
8. A TÖRVÉNY ÉS A KEGYELEM CSODÁLATOS
ÖSSZHANGJA
1. A templom jelképeinek tanulmányozása közben most azt a helyet ismerjük
meg, ahol a törvény és a kegyelem csodálatos összhangja nyilatkozik meg.
-
Amint a templom külső részeiből egyre beljebb haladunk, mindig újabb ajtókon
kell keresztülmenni.
-
Viszont minden ajtónál újabb tilalmakkal és szigorításokkal találkozunk.
-
Az első ajtón még minden izraelita bemehetett az égőáldozati oltárig.
-
A második ajtón már csak a szolgálatot végző papok léphettek be.
-
A harmadikon pedig csak a főpap, de ő is csak évente egyszer.
-
De ezek a lehetőségek is csak bizonyos feltételek teljesítése mellett voltak
biztosítva.
2. Az első ajtón a bűnösöket hívja Isten az oltárhoz, olyan bűnösöket,
akik szabadulni akarnak a bűnterheiktől.
3. Péter apostol viszont azt mondja, hogy a bűnbocsátó kegyelemben részesült
ember már a Mindenható Isten papjaként van tekintve. I. Pét.
2,9.
-
A Jézus Krisztusban hívő ember tehát tovább léphet, de a tovább lépés már
szolgálatot jelent.
-
Jézus igájának a hordását jelenti ez. Mát. 11,29.
4. Amikor Jézus meghalt a kereszten, akkor a templom kárpitja kettéhasadt.
-
Amint ez a szétszakadt függöny megnyitotta az utat az eddig elzárt Szentek-szentjébe,
úgy nyitott utat Jézus halála Istenhez a bűn világában élő ember számára,
amelyet teljes bátorsággal vehetünk igénybe.
-
Ily módon Jézus halála megnyitotta az utat arra is, hogy most már a mi
nagy Főpapunkkal együtt mi is bemehetünk a Szentek szentjébe.
-
“Adtam elődbe egy nyitott ajtót, amelyet senki be nem zárhat.” Jel.
3,8/a.
-
“Azért atyámfiai bizodalmunk van a szentélybe való bemenetelre a Jézus
vére által.” Zsid. 10,19.
5. A Szentélyben szolgáló papok csak úgy tartózkodhattak a templomban az
Isten dicsőségének jelenlétében, hogy a második kárpit elfedezte őket az
Isten dicsőségének megemésztő tüze elől, csak így maradhattak életben.
-
Ilyen módon ez a kárpit is az eljövendő Messiás előképe volt. Zsid.
10,20.
-
Így áll Jézus is Isten és a bűnös között, hogy elfedezze bűnét, hogy többé
már ne neki legyen tulajdonítva az. Zsolt. 32,1-2.
-
Ahogy a kárpit biztosította azt, hogy a papok egészen közel mehettek az
Isten jelenlétéhez, akként a mi számunkra Jézus biztosítja az Istenhez
való közeledés lehetőségét.
-
“Mivelhogy azért atyámfiai bizodalmunk van a szentélybe való bemenetelre
a Jézus vére által, azon az úton, amelyet Ő szentelt nékünk új és élő út
gyanánt, a kárpit, azaz az Ő teste által.” Zsid.
10,19-20.
6. Ez a kép viszont azt is elmondja, hogy Jézusnak, mint kárpitnak, először
szét kellett szakadnia, egyébként a Szentek-szentje mindig zárva maradt
volna az ember előtt, soha sem nyílt volna meg a visszaút Istenhez.
-
Ez az esemény egy rendkívüli csoda volt, hiszen ez a függöny olyan erős
anyagból lett szőve, hogy a zsidó tudósok szerint két pár ökör sem tudta
volna szét szakítani.
-
Az esti áldozat idején, amikor a bárányt az égőáldozati oltárra fektették,
az igazi oltárra felfeszített Jézus, mint hatalmas győztes kiáltotta: “Elvégeztetett!”.
-
Halála által tehát, amelyet érettünk szenvedett el, utat készített minden
hívőnek Istenhez.
-
Értünk hozott áldozata minden hívőt mint tökéletesen igaz embert állít
az Isten elé, ezért nincsen már “semmi kárhoztatása azoknak, akik Krisztus
Jézusban vannak”. Róm. 8,1/a.
7. Valószínű, hogy Jézus halála után ezt a szétszakadt függönyt újra összevarrták,
hiszen ezután még mintegy 40 évig tovább folyt a templomi istentisztelet,
egészen a templom lerombolásáig.
-
Valahogy így foltozgat az ember napjainkban is, amikor inkább a saját erőfeszítéseivel
akarja Istent megbékíteni.
-
Soha ne felejtsük el, hogy a saját cselekedeteink nem tehetnek igazakká
Isten előtt, mivel majdnem minden tettünkhöz valahol önző érdek tapad.
-
Istennel békességre jutni csak Jézus Krisztusba vetett hit által lehet.
-
“Megigazulván azért hit által, békességünk van Istennel, a mi Urunk
Jézus Krisztus által. Aki által van a menetelünk is hitben ahhoz a kegyelemhez,
amelyben állunk.” Róm. 5,l-2.
8. A Szentek-szentje volt a templom belül az a hely, ahol az Isten dicsősége
megnyilatkozott.
-
A templomnak ebbe a termébe csak a főpap mehetett be, évente egyszer, az
engesztelési napon.
-
Amint Izrael fiai csak hitben követhették a főpapot, amikor bement a Szentek-szentjébe,
hasonlóképen mi is csak hit által követhetjük Jézust a Mindenható Isten
elé.
9. Amint Izrael fiai számára a Szentek-szentje az Isten lakhelyét jelentette,
úgy a világmindenségben élő teremtett világ számára pedig a Menny képezi
azt a helyet, ahol az Ő lakhelye. Zsolt. 103,19.
-
Ilyenképpen a Szentek-szentje a Menny előképe volt Izráel fiai számára.
-
Mivel pedig az újjáteremtett földön az új Jeruzsálem képezi az a helyet,
ahol közöttünk és velünk fog lakni az Isten, ezért a Szentek-szentje az
örök élet előhírnöke is volt. Jel. 21,3.
1. A szövetségláda részletes leírását is megtaláljuk Mózes könyvében. II.
Móz. 25,10-22.
-
Ez a láda két fő részből állt.
-
Egyik résznek maga a láda mondható, aminek az volt a rendeltetése, hogy
a benne tartott törvénynek helyet és védelmet biztosítson.
-
A másik része pedig a láda fölött lévő kegyelem trónja volt, amely Isten
dicsőségének színhelye volt.
-
A templom többi tárgyaihoz hasonlóan, a láda is fából és aranyból készült.
2. Miként a templom többi tárgya, akként a szövetségláda is Jézus Krisztus
szimbólumaként volt ott a templomban.
-
Isten ládájának a jelenléte minden helyzetben védelmet és biztonságot jelentett
a népnek.
-
Ahogy a pásztor megy a nyája előtt, úgy vitték a ládát is a nép előtt.
-
A frigyláda nélkül olyan volt a nép, mint egy pásztor nélküli nyáj.
-
A láda jelenléte, - amely Isten jelenlétét fejezte
ki, - még a bálványokat is összetörte, mint
a filiszteusok Dágon templomában. I. Sám. 5,4.
-
Jézus is kész összetörni a te életed minden bálványát, ha befogadod Őt
a szívedbe. Ján. 1,12.
-
Lehet, hogy a te közreműködésedet is kéri ehhez, mint Gedeon életében,
de csak azért, hogy megtiszteljen azzal, hogy részt ad neked az ő hatalmának
munkájából.
-
Amikor Jerikó ellen vonultak fel, akkor is a frigyládát vitték a nép előtt,
de ha Isten jelenléte nincs közöttük a szövetségláda által, akkor a papok
hiába fújták volna kürtjeiket a falak nem omlottak volna le.
-
Éli főpap idejében is kivitték a frigyládát a filiszteusok elleni harcba,
de Isten akkor nem ment együtt a ládával, ezért el is veszítették az ütközetet.
I. Sám. 4,3-11.
-
Mi is fújhatjuk az evangélium kürtjét akármilyen önbizalommal, lehet annak
hangja csodálatos az emberek fülében, ettől azonban Sátán egyetlen bástyája
sem omlik le.
-
Nekünk is Isten személyes jelenlétére van szükségünk, enélkül tehetetlenek
vagyunk.
3. A láda, azaz Isten jelenléte ma is az örömök és áldások forrása lehet
mindenki számára.
-
Sokan megfosztják magukat azoktól az áldásoktól, amiket a szövetségláda
jelenléte biztosít, mint egykor Dávid, amikor Obed Edom házánál hagyta,
mert megijedt Uzza halála miatt. II. Sám. 6,9-10.
-
Különböző okokkal lehet távoltartani magunktól Isten személyes jelenlétét.
-
Ilyen ok lehet az aggodalmaskodás és a félelem, amivel mi is távol tarthatjuk
Jézust szívünktől és otthonunktól, és vele azokat az áldásokat is, amelyek
az Ő jelenlétéből fakadnak.
-
Hadd legyen tehát veled a szövetségláda – azaz Jézus – kísérjen az életedben
és vezessen minden utadban, akkor tiéd a győzelem és az áldás.
1. A szövetségládát a benne lévő két kőtábla alapján, a szövetség tábláiról
nevezték el így.
-
A két kőtábla, az örök erkölcsi törvénynek, a Tízparancsolatnak a leírását
tartalmazta, mint az Isten és az ember közötti szövetség feltételeit.
-
Ezeket a törvényeket maga Isten írta fel a kőtáblákra.
-
Amikor Mózes a nép bűne feletti felháborodásában összetörte, akkor új táblákat
kellett készítenie, de a felírást ismét Isten végezte el. II.
Móz. 32,16. 34,1.
-
Ilyenképpen a szövetségláda olyan módon jelképezte Jézust, mint aki magában
hordozza Isten örök törvényét, amely számára a legkedvesebb.
2. Sokan gondolják azt, hogy a Tízparancsolat, mint erkölcsi törvény csak
a zsidó nép számára adatott.
-
A Biblia feljegyzései alapján azonban már Kain történeténél találkozunk
a törvény tényével. I. Móz. 4,7.
-
A bűn ugyanis nem más, mint törvénytelenség. I. Ján. 3,4.
-
Ahol nincs törvény, ott törvény ellen való cselekedet sincs. Róm.
4,l5.
-
Ádámnak és közvetlen utódainak még a szívében, a lelkiismeretében élt ez
a törvény.
-
Később pedig az Isten fiainak vonalán apáról-fiúra, szájhagyomány útján
maradt fenn a törvény ismerete.
-
Ábrahám is az atyáitól kapott hagyomány alapján tudott Isten törvényéről,
és ragaszkodott hozzá egész háza népével. I. Móz. 18,19.
26,5.
-
A későbbi korokban azonban nem bízhatta szent előírásait Isten egy olyan
nép emlékezetére, amely hajlandó volt arról minduntalan elfeledkezni.
3. A Biblia azonban arról beszél, hogy egyszer minden embernek meg kell
állnia Isten ítélőszéke előtt, hogy számot adjon cselekedeteiről.
-
Ebben az ítéletben a Tízparancsolat lesz az a mérték, amihez Isten minden
ember cselekedetét viszonyítani fogja. Jak. 2,12.
-
János apostol szerint az élet fájának gyümölcséből enni, és az új Jeruzsálem
kapuin belépni csak azoknak lesz joga, akik megtartották Isten parancsolatait.
Jel. 22,14.
-
Aki itt a földi életében nem tudott, vagy nem akart Isten törvénye szerint
élni, az Isten országában sem tudna a szerint élni.
4. Az ítélet mértékeként azonban a törvénynek nemcsak nyolc vagy kilenc
pontja lesz, mint sok keresztény gondolja azt, hanem mind a tíz.
-
“Mert ha valaki az egész törvényt megtartja is, de vét egy ellen, az
egésznek megrontásában bűnös.” Jak. 2,10.
-
Jézus szerint viszont “könnyebb a Mennynek és a földnek elmúlni, hogy
nem a törvényből egy pontocskának elesni.” Luk. 16,17.
-
Követőivel szemben is mindig a törvény iránti engedelmességet állította
feltételként: “tartsd meg a parancsolatokat”. Mát.
19,17/b.
5. Az Isten törvényének minden pontja iránti viszonyulásunkat nem határozhatjuk
meg mi magunk, azt ugyanis Isten akarja szabályozni.
-
Ahogy a szövetségládával kapcsolatos isteni előírások semmibevétele súlyos
következményekkel járt a múltban, akként érvényes ez a jelenben is.
-
Azokban az esetekben, ha lehetőség van Isten rendelkezéseit megismerni,
a tudatlanság sem mentesít a felelősség alól.
-
Dávid szándéka is jó lehetett, amikor egy teljesen új szekérre tetette
a frigyládát, hogy Jeruzsálembe szállítsa, de ellentétben állt azzal a
törvénnyel, amit Isten adott erre vonatkozóan, mert azt csak a lévitai
papok vihették.
-
Ma is vannak olyan keresztények, akik nem rossz szándékkal ugyan, de tiszteletlenül
közelednek a szövetség ládájához és a benne lévő törvényhez, mert azt hiszik,
hogy Isten előírásai ellenére ők a saját elgondolásaikat követhetik.
-
Ezek az emberek azonban egyszer egy nagyon szomorú ténnyel fognak szembesülni:
1. A szövetségláda fölött két kérubot helyeztek el, és a közöttük lévő
hely volt a kegyelem trónja, vagy másként az engesztelés fedele.
-
Innen, erről a helyről beszélt Isten Mózessel és Izrael főpapjaival. II.
Móz. 25,22.
-
Ez a trón tulajdonképpen egy ítélőszék is volt, ahonnan Isten kinyilatkoztatta
döntéseit és akaratát.
-
Az a törvény, amelyet az ember megrontott, és amely halálra méltónak ítélte,
itt a kegyelem trónja alatt kellett elhelyezni.
-
A főpap azonban évente egyszer vért hintett erre a fedélre, és ez által
az ítélőszék a kegyelem székévé változott.
-
A ládában lévő törvények a pitvarban lévő bűnös számára még halált mondtak
ki, a Szentek-szentjében azonban a vér fedezete alá, azaz kegyelem alá
kerültek ezek az ítéletek.
2. A templomban itt a szövetségládánál van az a hely, ahol a legteljesebb
és a legtökéletesebb képet kapjuk Istenről.
-
Itt ismerhetjük meg Őt úgy, mint akiben az igazságosság és a kegyelem csodálatosan
egyesül.
-
A szövetségládánál érthetjük meg, hogy milyen csodálatos összhangban lehet
egymással a törvény és a kegyelem.
-
Itt érthetjük meg azt, hogy Isten nem azáltal gyakorol kegyelmet, hogy
a törvényt hatályon kívül helyezi.
-
A helyettesítő áldozat vére megerősíti a törvény érvényességét, egyúttal
azonban engesztelést is szerez a törvény követelményének.
-
A vér által szerzett kegyelem csak azt erősíti meg, amit Pál apostol mond
ki, hogy a “törvény szent, igaz és jó”. Róm. 7,12.
3. A kegyelemnek ez a trónja szintén Jézus Krisztusról beszél nekünk, úgy
mutatja be Őt, mint ítélő Bírót.
-
A keresztények körében általános hiedelem, hogy az emberi család végső
megítélését az Atya feladata, az Ő hatáskörébe tartozik.
-
Pál apostol viszont egyértelműen kimondja, hogy “nékünk mindnyájunknak
meg kell jelennünk a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy megjutalmaztassunk
aszerint, amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy gonoszt”. II.
Kor. 5,10.
-
Az egész Biblia arról beszél, hogy az ítélőszék trónján Jézus ül, ezért
“az Atya nem ítél senkit, hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta”.
Ján. 5,22. Csel. 10,42.
-
Ezért az Ő ítéletétől függ, hogy kegyelmet nyerek és az örökélet részese
lehetek-e vagy nem.
-
Ezért nevezi Ésaiás próféta az eljövendő Megváltót az “örökkévalóság
Atyjának”, mivel az Ő döntésétől függ, hogy örök életet nyerünk-e vagy
sem. Ésa. 9,6.
-
Jézus ítéletétől viszont csak akkor kell félnünk, ha elmulasztjuk az alkalmas
időt, hogy hozzá menjünk. Zsid. 4,16.
4. Jézus áldozata által azonban ez a hely nemcsak a kegyelem királyiszékévé
lett, hanem a bűn feletti diadal szimbólumává is.
-
Ezért Jézus azt ígéri, hogy aki győz, az Vele együtt ülhet és uralkodhat
majd ebben a királyi székben.
-
Ez az uralkodás a gonoszok feletti ítéletre vonatkozik.
-
Mert akik számára nincs az engesztelő vér, azok számára a törvény halált
követel.
-
Adja a jó Isten, hogy mi felismerjük a kegyelem lehetőségét, és élni tudjunk
vele és általa.
|