|
11. AZ ELJÖVENDö SZABADÍTÓ A
PÁSZKA ÜNNEPÉN
Kol. 2, 16-17.
1. Mivel az előző témákban a Szentsátor jelképeinek vizsgálatát befejeztük,
így ebben az anyagban tovább lépünk, és egy új területen fogjuk keresni
az evangélium üzenetét a zsidó nép vallásos életében.
2. A felolvasott Igében Pál apostol a különböző zsidó ünnepekről beszél,
azokról az ünnepekről, amelyek elő-árnyékai voltak a bekövetkező nagy valóságnak,
az advent eseményeinek.
3. Az apostol által említett szombatok itt ugyanúgy a megváltás eseményeinek
előképei közé tartoznak, mint a többi jelkép.
-
Az itt említett szombatokat nem szabad összetéveszteni a hét hetedik napjának
szombatjával.
-
Az árnyék-szombatokat ugyanaz a törvény szabályozta, mint az áldozatok
bemutatásának eseményét, vagyis a ceremoniális törvény.
-
A hetedik nap szombatját viszont az örök erkölcsi törvény, a Tízparancsolat
írja elő.
-
Mindezeknek a hátterén teljesen értelmetlen a keresztény világ magatartása.
-
Egyrészt hangoztatják, hogy Jézus eltörölte a zsidók számára adott törvényeket,
és ezért nem tartják meg a hetedik nap szombatját.
-
Ugyanakkor viszont – bár pogány jegyekkel vegyítve – de megünneplik a zsidók
húsvétját, pedig Jézus ezt valóban érvénytelenítette akkor, amikor az Úrvacsorát
beiktatta helyette.
4. Szeretnék arról is szólni, hogy milyen helyet foglalnak el az ünnepek
napjainkban az emberek életében.
-
Korunkban az ünnepek elértéktelenedésének vagyunk tanúi.
-
Az emberek szeretnék felszabadulttá tenni az ünnepeket.
-
Néhány éve a következőképpen fogalmazta ezt meg valaki:
-
“A statisztika azt mutatja, hogy az ünnep sokak számára egyre inkább a
napi felelősségből, az ünnepi felelőtlenségbe való menekülés szerepét látja
el… A keresztény ünnep mindenek előtt a pihenés, a hálaadás, a megszentelés
napja kellene, hogy legyen. Kikapcsolódás erre kevés, hiányzik belőle az
ünnepteremtő erő. Valójában bekapcsolódásnak kellene lennie. A modern munka
szükségszerű megosztottsága után, az ünnep az élet egészébe való visszatalálás
lehetőségét kínálhatná.”
-
Az olyan felfogás elve hibás, amelyik kikapcsolódást keres az ünnepben.
5. A Biblia ünnepeinek az a rendeltetése, hogy fokozatosan az Isten közelébe
jussunk és mindjobban átérezzük ennek örömét és áldását.
6. Isten közelébe az Atyához azonban csak Jézus Krisztus által juthatunk
el.
-
Ebből tehát mindjárt az következik, hogy a bibliai ünnepek középpontjában
mindig Jézus Krisztus áll, aki összekapcsol bennünket az Atyával.
-
Ez azonban csak akkor válik valósággá, ha az ünnep számomra Jézus Krisztus
áldozatának és szeretetének a szemlélését és tanulmányozását jelenti, és
nem mást.
7. Az ószövetségi ünnepeknek tehát az a rendeltetése, hogy Isten üdvözítő
tervére irányítja figyelmünket és segítsen azt igazán megérteni.
-
A naponkénti szolgálat azt mutatta be, hogy a bűnös, személy szerint hogyan
lehet igazzá Isten előtt.
-
Az évi ünnepek viszont mintegy hosszmetszetben mutatta be, hogy az egész
nép életében miként következik be a bűntől való megtisztulás.
1. Izrael ünnepeit két nagy csoportba lehet szétválasztani:
2. Tavaszi ünnepként négy esemény említhetünk meg Izrael gyakorlatából:
-
Az I. hónap 14-én a pászka ünnepe volt, amely bemutatta azt, hogy
a Megváltónak meg kell halnia.
-
Majd az I. hónap 15-21-ig a kovásztalan kenyerek ünnepe volt, ami
pedig arra tanított, hogy annak az embernek, aki elfogadja a megváltást,
Isten szabadító tervét, annak meg kell szabadulnia a bűn kovászától.
-
Az I. hónap 16-án a zsengekéve bemutatásának ünnepe volt, amely
a Megváltó harmadnapon napon történő feltámadását jelezte előre.
-
A III. hónap 6-án a hetek ünnepe, vagyis a pünkösd, amely
Isten magvetésének aratását jelezte, amely először a Szentlélek kiárasztásával
vette kezdetét.
3. Őszi ünnepként pedig három kiemelkedő esemény mutatott előre a megváltás
eseményeire:
-
VII. hó 1-én a kürtzengés ünnepe, amely Isten ítéletének napjára
hívja fel a figyelmet.
-
VII. hó 10-én az engesztelési nap, mint az ünnepek-ünnepe, mert
ezen a napon tartott ítéletet Isten az Ő háza felett, vagyis ezen a napon
dőlt el Izrael sorsa, hogy eltöröltetnek-e a templomra áthárított bűneik
végleg.
-
VII. hó 15-én a sátoros ünnep, amely a bűntől való szabadulás boldog,
örömteli előképe volt.
4. Az ünnepekről még azt mondja el a Biblia, hogy Izrael fiainak évente
három alkalommal kellett megjelenniük az Isten előtt. V.
Móz. 16,16.
1. Isten határozott utasítása szerint, csak az általa meghatározott időben
lehetett a pászka ünnepét megtartani. III. Móz. 23,4/b.
-
Ezen az időponton senki sem változtathatott, minden évben pontosan kellett
megtartani.
-
Ezek az ünnepek ugyanis előrevetítő jelképei voltak egy bekövetkező eseménynek.
Kol. 2,17.
-
A megváltás kiemelkedő eseményei minden esetben a történelemnek egy meghatározott
idejében teljesedtek.Gal. 4,4. Eféz. 1,9-10.
2. A pászka ünneppel kapcsolatosan a következő rendelkezéseket ismerjük:
-
Családonként egy egészséges, hibátlan, egyéves bárányt kellett megölni,
-
A bárány vérével meg kellett kenni a bejárati ajtó szemöldökét és félfáját,
-
A bárány húsát pedig meg kellett enni a családnak, keserű füvekkel,
-
Ezeknek az utasításoknak a pontos betartása biztosította azt, hogy az ítélet
éjszakáján senki sem halt meg a családból.
3. Az isteni utasítás figyelmen kívül hagyása viszont egy rettenetes ítélet
bekövetkezését eredményezte.
-
Minden elsőszülött meghalt, ahol nem volt vér.
-
Ez az ítélet mindenkire vonatkozott az országban, akár egyiptomi volt,
akár izraelita.
-
Isten nem ismert és nem is tehet különbséget:
4. Ahogy a halálos ítélet minden elsőszülöttre vonatkozott, akként az Isten
kegyelmi ajánlata is fel lett ajánlva mindenkinek.
-
Aki hitelt adott ennek az ajánlatnak, és leölt egy bárányt, mint helyettest,
az megmenekült.
-
Ebben az esetben Isten nem a vétkező bűnösre tekintett, hanem a vérre,
mert a vérben van a bűneink egyedüli engesztelése.
5. A vér ezen az éjszakán Izrael elsőszülöttjeit nemcsak a haláltól szabadította
meg, hanem a Fáraó rabszolgaságától is.
-
Isten gyermekei közül sokan a szabadító vér hatásának csak az egyik oldalát
ismerik mármint azt, amelyik bűneik bocsánatával kapcsolatos.
-
A bűn rabságából és hatalmától való szabadulás élménye ismeretlen marad
számukra.
6. Amit akkor Izraelnek a húsvéti bárány jelentett, azt jelenti ma nekünk
Jézus, mint Istennek Báránya.
7. A bárány azonban táplálékul is adatott Izrael fiainak.
-
Nekünk is táplálkoznunk kell Jézus Krisztus testével és vérével. Ján.
6,53-54.
-
A test azonban önmagában nem használ semmit. Ján. 6,63.
-
Ezért szükséges, hogy Krisztus Igéjével, a benne található életpéldájával,
az életéről szóló tanításokkal úgy táplálkozzunk, mint étellel és itallal.
8. A húsvéti bárányt teljes menetkész állapotban és nagy sietséggel kellett
elfogyasztani. II. Móz. 12,11.
-
Ez a nagy sietség arra utal, hogy a szabadulás alkalmát nem lehet halogatni.
-
Isten azt szeretné, ha mi is rádöbbennénk arra, hogy a bűn rabságából csak
az alkalmas időben lehet megszabadulni.
9. A pászka bárányt keserű füvekkel kellett a családokban elfogyasztani.
II. Móz. 12,8.
-
Az egyiptomi rabszolgaság keserűségére emlékeztetett elsődlegesen.
-
Ha azonban igazán rádöbbentem bűnös állapotomra és megértem annak következményét,
akkor ez megszomorodást és megkeseredést fog kiváltani belőlem.
-
Nem a kétségbeesés keserűségét, mert ez Sátán további csapdája.
-
Az igazi bűnbánat mély szomorúságára és keserűségére van szükségem. II.
Kor. 7,10.
1. A zsidó népnek adott húsvét vagy pászka ünnepe a beteljesedés által
érvényét veszítette.
-
Ennek ellenére azonban már az első keresztények életében ott volt annak
a kísértése, hogy a beidegződött szokásokat tovább folytassák.
-
Sok teológus és történész hivatkozik is erre a tényre, hogy már az első
keresztények is ünnepelték a húsvétot.
-
Pál azonban és a többi apostolok határozottan felléptek ezen irányzat ellen.
Kol. 2,16-17. Gal. 4,9-11.
2. A keresztény húsvét mai gyakorlatát több tényező befolyásolta kialakulásában:
-
A zsidókból megtért keresztények hozták magukkal a régi ünnepek iránti
tiszteletüket.
-
A pogányok tömeges beáramlása pedig két területen is gyakorolt befolyást:
-
A zsidók iránt érzett megvetés és gyűlölet munkálta azt, hogy a keresztények
húsvétja különbözzön a zsidók húsvétjától.
-
Ugyanakkor ezek a tömegek hozták magukkal a pogány vallásuk kultuszát és
szokásait, amit megpróbáltak beépíteni a keresztény szokásokba, ünnepekbe.
-
Eközben teljesen szem elől veszítették azt, hogy Jézus miként rendelkezett
az Ő halálára utaló emlékünnepről.
3. Jézus Krisztus új szertartást vezetett be, és az Újszövetség idejében
ez kell, hogy emlékeztessen bennünket a Golgota áldozatára. Mát.
26,26-28.
-
Pál apostol bizonyságtétele szerint ezt kell cselekednünk Jézus Krisztus
halálának emlékére. I. Kor. 11,23-26.
-
Ezt a megemlékezést azonban nem évente egyszer, húsvétkor kell megtennünk,
hanem minél sűrűbben.
4. Hasonlóan a pászkához, az Úrvacsorában is Jézus Krisztus halálának és
golgotai áldozatának emléke él tovább.
-
Ugyanúgy meg kell enni a Megváltót jelképező kenyeret és bort, mint akkor
a bárányt.
-
A jelképek fogyasztása közben mi is ugyanarra a Szabadítóra gondolunk,
mint Izrael.
-
Nekünk is kovásztalan kenyeret kell akkor ennünk, mert ez Jézus Krisztusnak
a bűn kovászától mentes életét szimbolizálja.
|