|
|
10. A KÖZBENJÁRÓ ISTEN ÉS EMBER
KÖZÖTT
1. Miután az előzőekben már megismerkedtünk magával a templommal és annak
berendezéseivel, így most a papok szolgálatával és a főpap különleges ruházatával
ismerkedünk meg.
2. A papok minden időben az Isten és az ember közötti közbenjárás szolgái
voltak.
-
A pátriárkák idejében az elsőszülöttség jogaihoz tartozott a papi szolgálat.
-
Izrael kiválasztásakor azonban az Istenhez való hűség alapján, a Lévi törzse
lett kiválasztva erre a szolgálatra.
-
Egyetemes vonatkozásban úgy az Ó, mint az Újszövetség idején, szintén az
Istenhez való hűség alapján történik a kiválasztás.
-
Ennek csak az a feltétele, hogy engedjem meg Istennek, hogy kihívjon a
sötétségből az Ő világosságára. I. Pét. 2,9.
-
Feladatom pedig az, hogy elmondjam ezt másoknak, és életem által be is
mutassam, hogy ez megtörtént.
3. A kiválasztás azonban még nem jelenti az alkalmasságot is.
-
Izraelben az Isten előtti szolgálatot csak olyan papok végezhették, akik
minden testi fogyatkozástól, azaz hibától mentesek voltak. III.
Móz. 21,16-23.
-
Bizonyos előjogok részesei lehettek ugyan ők is, de az Isten színe elé
nem mehettek be.
-
Azért volt ez a szigorú rendelkezés, mert a közbenjárást végző papok az
igazi és tökéletes Közbenjárót, Jézus Krisztust jelképezték.
-
Az Újszövetségi időben lelki vonatkozásban hasonló feltételek határozzák
meg, hogy eljuthatunk-e az Isten színe elé vagy sem?
-
Ha valaki azt mondja, hogy ő nem akar ilyen pap lenni, akkor ezzel együtt
kimondta azt is, hogy nem akar az Isten gyermeke lenni.
4. Áron, a mi nagy főpapunk, Jézus Krisztus előképe volt, fiai pedig ránk
mutató előképek voltak, mivel mi szintén papoknak neveztetünk.
-
A papok mindig a főpap oldalán álltak, és mindenben engedelmeskedtek parancsainak.
-
Hasonlóképpen tartozunk engedelmességgel mi is a nagy Főpapunknak.
1. Isten azt parancsolta Mózesnek, hogy “csinálj szent ruhákat Áronnak,
a te atyádfiának, dicsőségére és ékességére”. II. Móz.
28,2.
-
Áron ruhái közül az efód volt az, amire igazán el lehetett mondani, hogy
dicsőséges és ékességes ruha.
-
Az efód két részből állt: a gazdagon díszített felsőruha és alatta az egyszínű
kék palást. II. Móz. 28,31.
2. Az efód palástjának az aljára háromszínű fonálból gránátalmákat készítettek
és minden alma közé egy-egy aranyból készített csengettyűt is tettek.
-
Az arany csengettyű a hallgató szolgálat jelképe, a Szentlélek által megtisztított
és ihletett emberi szó, vagyis a beszéd.
-
Az ilyen beszéd az élet bármilyen területén tud kellemesen, tisztán és
szelíden szólni, hiszen evangéliumot
kell hirdetnünk az embereknek.
-
Az ilyen beszéd sohasem riasztó és kellemetlen, mint egy sziréna, hanem
kellemes, mint az arany csengettyű.
-
Ezeket a csengettyűket aranyból készítették.
-
Az arany a legszebb, a legnemesebb fém az emberek szemében.
-
Ezzel fejezik ki vagyoni helyzetüket nemcsak a magánemberek, hanem még
a hatalmas birodalmak is.
-
Az aranyra nem tud hatni még a rossz környezet sem.
-
A belső összetételét ugyanis nem változtatja meg sem a sav, sem lúg, sem
víz, sem tűz, sem a levegő.
-
Az arany minden körülmények között megőrzi kellemesen ragyogó sárga fényét.
-
A Szentírás az Úr Jézust is úgy írja le, mint egy csodás, izzófényben ragyogó
aranyszobrot. Én.Én. 5,11-15.
-
Azért kapunk Jézusról ilyen képet, mert Ő a változhatatlanság, az abszolút
hűság szimbóluma. Zsid 13,8.
3. Az efód palástjának az alján viszont nemcsak az arany csengettyűket,
hanem a gránátalmákat is ott találjuk.
-
A csengettyűk csak arra szolgáltak, hogy hangot adjanak.
-
Istennél azonban nem elég csupán a szó és a beszéd, még akkor sem, ha annak
hangja olyan kellemes, mint az arany csengettyűké.
-
Az almák az Istennel összeforrt ember életének lelki gyümölcseit jelképezik.
Gal. 5,22.
4. A gránátalma, mint gyümölcs, csodálatos dolgokat jelképez részünkre.
-
Külsejére nézve nemigen vonzó, de belül annál értékesebb.
-
Külsejét tekintve piros és lila színű, de négy oldaláról meglapított gömb
alakú gyümölcs.
-
A leve azonban a benne lévő gyógyerők következtében rendkívül értékes gyógyszer.
-
A gránátalmának vagy egy rendkívüli jellegzetessége, éspedig a magvainak
sokasága.
-
A termékeny igeszolgálat és az isteni áldások jelképévé lett.
-
Ahol megjelenik a “gránátalma”, vagyis az Ige szolgája, ott ezrével kezd
hullani a szívekbe az isteni kijelentések és áldások magva és ömlik a hallgatók
lelkébe az Isten gyógyító itala, az evangélium.
5. Ahogy a főpap ruhájának alján levő csengettyű és gránátalma egyforma
mértékben arányosan volt felvarrva, ezzel a jelképpel arra int bennünket
Isten, hogy a mi bizonyságtevő szolgálatunkban mindig legyen arányosan
összhangban egymással a szó és a cselekedet.
6. Az efód gazdagon díszített felső ruhájának vállpántjain egy-egy hatalmas
drágakő volt aranyfoglalatban feltéve.
-
Mindegyik kőbe Izrael törzseinek neveiből hat-hat volt belevésve.
-
A főpap ezzel jelképesen a vállain hordozta, azaz a vállain vitte be Isten
színe elé Izrael egész népének ügyét.
-
Hasonlóképpen hordoz Jézus bennünket is Isten előtt, és a gondjainkat is,
mindazok ügyét, akik az övéi.
7. Az efód elején pedig az ítélet hósenét kellett viselje a főpap.
-
A mellén lévő hósen egy négyszögletes, négy színből hímzett anyag volt,
amely arany lánccal és karikákkal volt a vállához és a derékövhöz erősítve,
hogy mindig a szíve fölött legyen a főpapnak.
-
A hósenben lévő kövek a föld legszebb termékei voltak és esetenként felbecsülhetetlen
értékűek.
8. A hósent kétrétű anyagból készítették, zsebszerűen, és ennek belső részében
helyeztek el még másik két drágakövet. II. Móz. 28,16. 30.
III. Móz. 8,8.
-
A hósennek ezt a két kövét “Urim” és “Tumim”-ként
nevezték.
-
Az Urim és Tumim tette a hósent az ítélet hósenévé.
-
Az Isten akaratát és ítéletét lehetett megismerni általa, mert ezen keresztül
válaszolt népe kérdéseire.
-
“A jobb oldalon levő kő fényének fokozódása Isten beleegyezését jelentette,
míg a baloldali kő elhomályosulása az Úr tiltakozását fejezte ki.” (P.P.
359. f.)
-
A főpap volt tehát az Isten határozatainak és tanácsainak a közvetítője.
-
Mi is Jézuson keresztül kapjuk az Ige kinyilatkoztatásait, amiből az Isten
bölcs gondoskodását ismerhetjük meg. Jel 1,1. II. Tim.
3,16-17.
9. Az efód kék színű palástja alatt még egy köntöst kellett viselnie a
főpapnak, ami fehér lenvászonból volt elkészítve.
-
Az áldozatok bemutatásakor csak ebben az egyszerű fehér köntösben lehetett
még a főpap is.
-
Hasonlóképpen kellett Jézus Krisztusnak is letenni az isteni dicsőségét,
és egyszerű emberi természetben bemutatni az áldozatát a Golgotán.
10. A hófehér vászonból készült süvegének elejére pedig egy arany lapocska
volt felerősítve, amire az volt felírva: “Szentség az Úrnak!” II.
Móz. 28,36.
-
Ezt a süveget állandóan viselnie kellett a főpapnak.
-
Így az egyszerű fehér öltözet mellett a szemlélő figyelmét azonnal az arany
lapocska és a rá írt szöveg ragadta meg.
-
Jézus Krisztus egyszerű emberi természetéből is ugyanúgy vált láthatóvá
az isteni természete.
-
Mert Ő ugyan hozzánk hasonló emberként született meg, de az angyal azt
mondta Róla: “ami születik is szentnek hívatik”, vagyis Ő születésétől
fogva “Szentség az Úrnak.” Luk. 1,35.
1. Amikor a templom építése teljesen befejeződött, akkor minden templommal
kapcsolatos dolgot felszenteltek egy arra a célra szolgáló különleges olajjal.
-
Ennek az olajnak az összetételét maga Isten határozta meg. II.
Móz. 30,23-25.
-
Isten a kenet olaját úgy tekintette, mint a sajátját. “Szent kenetnek
olaja legyen ez nékem.” 31. vers.
-
Mivel a szent kenet olaja az Úr tulajdona volt, ezért az Isten feltétlen
igénye terjedt ki mindazokra a személyekre és tárgyakra, amit ezzel az
olajjal megkentek.
-
Legyen az személy vagy tárgy, amit ezzel az olajjal megkentek, egyedül
az Ő használatára és rendelkezésére állhatott csak.
2. Mivel a felkenetés Isten kizárólagos tulajdonaivá tett mindent, ezért
az olajjal való felkenésnek bizonyos előfeltételei voltak.
-
Áronnak és fiainak a mosdómedencénél tetőtől-talpig meg kellett mosakodniuk.
-
Ezt a mosakodást azonban nem végezhették el ők maguk, hanem Mózesnek kellett
megmosni őket. III. Móz. 8,6.
-
Így történik ez a mi esetünkben is az újjászületés fürdőjében a keresztségkor,
amikor a bemerítő lelkész és a diakónusok működnek közre, mert egyetlen
ember sem képes önmagát megtisztítani.
-
A mosdatás azonban csak akkor történhetett meg ott a templomban, ha előtte
a levetkőzés is megtörtént.
-
Miután Mózes megmosdatta Áront és fiait, felöltöztette őket először az
Isten által rendelt fehér ruhába és csak ezután adta rájuk a szentség ékességeit.
III. Móz. 8,7-9.
-
Ezt az egész cselekményt csodálatosan teszi világossá és érthetővé előttünk
Zakariás próféta. Zak. 3,3-5.
3. Áron minden utóda születési jog alapján lehetett pap Izraelben, de csak
a megmosdatás és felkenetés után végezhetett papi szolgálatot.
-
Ez az isteni alapelv és törvény minden időkre nézve változhatatlan.
-
Az Isten előtti szolgálatra nem a tanulmány, a teológiai fokozat elérése
vagy a többségi határozatra épülő elhívás jogosít, hanem egyedül az isteni
elhívás jogosít, amely a megtisztulás és a felkenetés következménye.
4. Isten bizonyos tilalmakat állított fel a szent kenet olajának használatával
kapcsolatban, ami a Szentlélek általi felkenetés jelképe volt.
-
“Ember testét azzal meg ne kenjék.” II. Móz. 30,32/a.
-
“Ha valaki azzal idegent ken meg, kitöröltessék az ő népe közül.”
II. Móz. 30,33.
-
“Ahhoz hasonló kenetet készíteni sem lehet.”
-
Mivel a szent kenet a Szentlélek szimbóluma, ezért azt utánozni nem szabad.
-
Pedig nagyon sokan próbálják utánozni:
-
Az úgynevezett lélek keresztség, miközben nyilvános bűnökben élnek.
-
Szép imák utánzása és megtanulása, miközben a szív távol van Istentől.
-
Lelki ébredések utánzása, ami nem más, mint az érzelmek lázas izgatása.
5. A Szentlélek általi felkenetés soha nem marad rejtetten, titokban.
-
Amikor Áron felkenetése megtörtént, akkor a rajta lévő illatos olaj állandóan
árasztotta illatát, bárhová is ment.
-
Az Istentől felkent emberek ma is így árasztják Krisztus jó illatát maguk
körül, bárhová is mennek. II. Kor. 2,15.
1. A főpapoknak naponként kellett áldozatot bemutatni, először önmagukért,
azután az egész népért.
-
Mivel Jézus Krisztusnak önmagáért nem kellett áldozatot bemutatni, ezért
ahogy Pál apostol mondja, Ő különb áldozatot hozhatott a népért. Zsid.
7,22-27.
-
Ezzel az áldozattal, mivel tökéletes volt, teljes bűnbocsánatot és szabadulást
tud adni részünkre.
-
Az előző áldozatok csak a bűntehertől való szabadulást tudták biztosítani,
Ő azonban az üdvösséget is.
-
Az előző főpapok mind meghaltak, a mi Főpapunk azonban örökké él, hogy
esedezzék érettünk.
-
A mi Főpapunk tökéletesen együtt tud érezni velünk, és kész segítségünkre
lenni, mindig alkalmas időben és módon. Zsid. 4,15-16.
2. A papok szolgálata nagyon fontos és sokrétű volt Izraelben, de tökéletes
előképe volt annak, amit ma tőlünk vár el Isten.
-
A papok szolgálata segítség volt a bűnért való áldozat bemutatásánál.
-
A papok feladatához tartozott, hogy felügyeltek arra, ki ne aludjon a gyertyatartó
tüze és fénye, a világosság.
-
Nekünk is ügyelnünk kell arra, hogy az Ige bizonyságtétele által minden
emberhez és minden szívhez eljusson az Istentől áradó világosság
-
Ennek a világosságnak a személyes életünk bizonyságtételéből is áradni
kell az emberek felé.
-
Ügyelniük kellett arra is, hogy mindig friss kenyér legyen az asztalon.
-
A jó illat oltárán pedig az állandóan felszálló jó illatot kellett biztosítaniuk.
-
Nekünk is biztosítani kell az embereket, hogy istennél van elegendő kegyelem
számukra is.
-
Krisztus érdeme nekik is elérhető, ha készek Őt elfogadni személyes Megváltójukként,
és befogadni Őt a szívükbe királyként.
|