|
1. A MEGVÁLTÁS TITKA, MINT ÖRÖKKÉVALÓ
EVANGÉLIUM
1. Amikor Jézus megismeréséről akarunk tanulmányt folytatni, akkor szükséges
egy Jézussal kapcsolatos alapfogalmat megismerni és tisztázni.
-
Jézust úgy ismerjük, mint az emberiség Megváltóját.
-
Ha viszont megváltásról beszélünk, akkor tudnunk kell:
2. A Föld és az ember teremtése által Isten egy szép és boldog világot
hozott létre.
-
Az embert uralkodó társává tette a Földön.
-
Ő indította el az embert a tanulás és a fejlődés útján.
-
Ez az Isten által elindított életforma a szeretet adásának a kölcsönös
harmóniájára épült.
3. Isten felvilágosította az embert, hogy létezik egy, a szeretet törvényével
ellentétes törvény is.
-
Ez az életforma azonban pusztulásba és halálba vezet mindenkit, aki vele
halad.
-
Ez a bűnös életforma Isten egyik magasrendű teremtményétől, Sátántól származik,
aki visszaélt a neki adott erkölcsi szabadsággal.
-
Isten felkészítette az embert arra, hogy ez a lény megpróbálja majd a bűn
útjára csábítani őket is.
-
Az emberpár azonban ajtót nyitott arra, hogy a bűn befertőzze az Isten
által teremtett csodálatos Földet is.
4. Mivel az ember tudatosan, az előzetes óvás ellenére vétkezett, így tettének
nem volt oka, de mentsége sem.
-
Isten azonban figyelembe vette azt, hogy amikor az ember vétkezett, még
nem rendelkezett teljes igazság és istenismerettel.
-
Éppen ezért egy különleges tervet léptetett életbe az ember szabadítása
érdekében, - a megváltási tervet.
-
Bár elmondta az embernek, hogy e tragikus helyzetük minden természetes
és átkos következményét viselniük kell.
-
De azonnal szólt a megváltás tervéről is, hogy a szabadulás útjának megmutatásával
reménységet adjon az embernek.
-
Istennek ez a reményt adó üzenetét evangéliumnak, azaz jó hírnek nevezzük.
1. Ha Isten evangéliuma valóban hó hír az ember számára, akkor az első
kérdés az, hogy mit jelent és mint mond ez az evangélium nekünk?
-
Isten nem hagy magadra a bűn világában sem.
-
“Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk.” Róm. 8,31.
-
Aki elfogadja Isten segítségét, azt győzelemre segíti a bűntől való szabadulásban.
Ján 1:12.
-
Mindig Isten kezdeményezi azt, hogy újra szeretet közösségbe kerüljünk
egymással.
-
Nem várja el, hogy te, a bűnös fél kezdeményezd a megbékélést. II.
Kor. 5,18-19.
-
Ha bűnöd szégyenében elbújsz, - mint Ádám és Éva az Édenben, - Ő akkor
is megkeres.
-
Bűneid büntetését a Megváltó veszi magára, hogy te így élhess.
-
Miközben igazságot gyakorol Isten, eközben kegyelmet is.
-
Így megadja az ember számára a szabadulás lehetőségét.
-
Amíg az isteni igazságszolgáltatás, a bűn büntetése késik, addig a kegyelem
munkálkodhasson. Róm. 3,23-26.
-
Az evangélium tehát eloszlatja bennünk a félelmet, az aggodalmat, a jövő
kilátástalanságát, bizonytalanságát.
2. Az evangélium első jó híre az Édenben hangzott el.
-
A prófécia nyelvezetén lett ugyan elmondva, de Isten szeretetéről tett
bizonyságot.
-
Jézus később a következő szavakkal összegezte ezt az evangéliumi üzenetet.
Ján. 3,16.
3. Az édeni evangélium először is azt mondja el, hogy Isten “ellenségeskedést
szerez” az ember és a bűn, az ember és a bűn szerzője között.
-
A bűn ugyanis szembefordította az embert Istennel és Sátán szövetséges
társává tette.
-
Isten azonban szeretné visszafordítani az embernek ezt a kényszerű helyzetét.
-
Ez az ellenségeskedés azonban nemcsak egy állandó feszült küzdelmet jelent,
hanem magában hordozza a vágyakozást is a szabadulás után.
-
Amikor Isten ellenségeskedést támaszt valakiben, akkor többé nem érzi jól
magát a bűnben.
-
Feltámad a lelkiismeretének a vádja, szégyelli tettét, szeretné, ha többé
nem fordulna elő életében.
-
Ez az isteni törekvés azonban kiváltja Sátán ellenségeskedését és haragját
mindazok ellen, akik engednek az isteni befolyásnak.
-
A Biblia szerint ez az ellenségeskedés fennáll mindaddig, amíg az ember
megváltása be nem fejeződik.
4. Az Isten által támasztott ellenségeskedés az asszony magvában fog csúcspontra
jutni.
-
Ez az ígéret azt jelenti, hogy Isten egy személyes szabadítót, egy Megváltót
biztosít az emberi család részére.
-
Ez a Szabadító hozzánk hasonlóan egy asszonytól született ember lesz.
-
Ez a megígért “Mag“ a kígyó fejére fog taposni.
-
Nagyon érzékletes szemléltetése ez annak a küzdelemnek, amely Krisztus
és Sátán között zajlott le.
-
Ha egy kígyónak a fejére taposnak, akkor elpusztul.
-
A kígyó viszont a Szabadító sarkába mar a közöttük lévő küzdelem közben.
-
A kígyó marása is halált okoz.
-
Jézus tehát csak úgy győzhette le a kígyót, hogy Ő maga is életét adta
ebben a küzdelemben.
1. Erre a Szabadítóra, mint helyettesítő áldozatra tekintettek előre hit
által az Ószövetség korszakain keresztül.
-
Ezt a helyettesítő áldozatot volt hivatott szemléltetni az áldozati bárány,
amelyet már Édentől kezdve korszakokon keresztül bemutattak.
-
Ez a jelképes cselekmény fejezte ki számunkra a megváltás lényegét.
-
A bűnös áthárítja bűnét az ártatlan bárányra.
-
A bűn büntetése a halál, így a bárányt fogja sújtani.
-
A bűnös pedig élhet tovább, mintha semmilyen bűnt nem követett volna el.
-
Ezért nem tudta Isten a Kain áldozatát elfogadni, mert az ő áldozata nem
a Megváltóba vetett hitet fejezte ki.
2. Már Kain áldozatának bemutatásában is az a sátáni törekvés nyilatkozott
meg, amelynek célja a Megváltóba vetett hit és ismeret elfeledtetése és
megsemmisítése. I. Móz. 4,3-5.
-
Rendkívül eredményességgel végezte Sátán ezt az Isten ellenes munkáját.
-
Már Kain áldozatából is kitűnik, hogy milyen rejtetten, milyen burkoltan
próbálja Isten ellen fordítani Sátán az embert.
-
Nem mondja azt Kainnak, hogy ne mutasson be áldozatot Istennek.
-
Vigye csak a legszebb, a legértékesebb dolgait Isten elé, és ezzel fejezze
ki, hogy mennyire szereti Őt.
-
Elhiteti vele, hogy méltatlan lenne hozzá, ha ő is csak egy bárányt vinne
az Isten oltárára.
-
A sátáni szándékból az tűnik ki, hogy neki mindegy, hogy mit csinálsz,
csak ne azt tedd, amit Isten mondott, legalább is úgy, ahogy Isten mondta.
-
Ha pedig Isten nem fogadja el a te elképzelésedet, akkor jogod van megsértődni,
megharagudni, sőt még otthagyni is, hátat fordítani Istennek.
3. Istennek azonban mindig voltak hűséges gyermekei, akik Sátán minden
szándéka és kísérlete ellenére töretlenül megőrizték az eljövendő Megváltóba
vetett hitüket.
4. Nagyon sok keresztény gondolkodik úgy, hogy “hát igen, az Ószövetség
emberének szüksége volt a jelképekre, mert csak így tudta megérteni a megváltás
lényegét“.
-
Ezek az emberek viszont elfeledkeznek arról, hogy a XX. században is jelképek
által emlékezünk vissza a megváltás eseményére.
-
A különbség csupán csak annyi a két szövetség között, hogy az Ószövetség
cselekménye előremutató szimbólum volt, az Újszövetség jelképe pedig visszamutató
szimbólum.
-
Az apostolok által hirdetett evangélium tehát nem új dolog.
-
Ha az evangélium hirdetésének módja más is volt a különböző korszakokban,
de a tartalma mindig ugyanaz volt.
-
Ezért nevezi János apostol ezt az üzenetet örökkévaló evangéliumnak. Jel.
14,6.
5. A megváltásnak ez a szimbóluma azt is ki akarja fejezni, hogy Isten
csak olyan módon gyakorolhat kegyelmet, hogy közben igazságos marad.
-
Isten nem tekinthet el az általa adott törvénytől, amely a világmindenség
biztonságát és békéjét hívatott biztosítani.
-
Az igazságszolgáltatást követelő törvénnyel szemben Isten csak úgy tud
kegyelmet gyakorolni a bűnös felé, ha átvállalja tőle a bűneinek büntetését.
-
Mindazok, akik elfogadják Őt helyettesként, személyes Megváltójukként,
azok felszabadulnak a törvény ítélete alól, és úgy élhetnek, mintha sohasem
követtek volna el bűnt. Ján 3,l6. Gal. 3,13/a.
-
Ez az az örömhír, amit a megváltás evangéliuma akar elmondani nekünk.
1. A megváltási tervről gondolkodó ember előtt azonban felvetődik egy kérdés:
2. A bűnnek az a természete, hogy csak teljességre jutva, csak teljesen
kifejlődve mutatja meg igazi arculatát. Jak. 1,15/b.
-
A bűn először mindig igaznak, jónak és ésszerűnek látszik.
-
Istenen kívül senki sem ismerte annak igazi természetét.
-
A teremtett világnak adott szabad akarat és szabad választás tiszteletben
tartása bele kényszerítette Istent, hogy a bűnnek is teret engedjen addig,
míg kifejti arculatát.
3. Isten tud egy nagy igazságot, amit mi emberek csak ritkán tudunk megérteni,
és főként a gyakorlatban alkalmazni.
-
A gonosz csak jóval győzhető le.
-
Végzetes következményei lettek volna, ha Isten a bűnt teljességre jutása
előtt, hatalmánál fogva állította volna meg.
-
Akkor a teremtmények félelemből engedelmeskedtek volna Neki.
-
Ez az állapot magában hordozta volna egy újabb lázadás csíráját.
-
Egy ilyen lépés veszélyeztette volna azt, hogy az Isten uralma az egész
világmindenségben a tökéletes szabadságon alapuljon.
4. Isten nyilvánvalóvá akarja tenni, hogy a szeretetnek az az életelve,
amelyet Ő szabott törvényül teremtményei elé, az nem egy önkényuralkodónak
a törvénye, amely korlátozza a teremtmények szabadságát.
-
Ezek a törvények az egyetlen jót képviselik a világ felé.
-
Ez a törvény az életet, a boldogságot, a biztonságot és az igazi szabadságot
biztosítja a teremtett világ számára.
1. Nagyon fontos tudni azt, hogy a megváltási terv minden ember szabad
akaratának a tiszteletben tartásával készült el.
-
Isten nem oszt ki önkényesen hatalmi szóval, általa elgondolt sorsokat.
Mát. 23.37. Jel 3,20.
-
A megváltás megismertetése által viszont minden embert szeretne meghívni
a megváltás tervében való szabad és önkéntes részvételre.
2. A megváltás végső célja pedig az, hogy Isten és a teremtett lények között
a szeretet-kapcsolat és a közösség újból helyre álljon. Eféz.
1,9-10.
|