|
4. AZ ISTENHEZ VEZETö ÚT AZ EMBER
SZÁMÁRA
II. Móz. 25, 8-9. 40.
1. Isten nem tudott belenyugodni abba, hogy a bűn elválasztotta az embert
tőle.
-
Mivel Isten nem függ a körülményektől, ezért újabb és újabb módon kereste
az emberrel való kapcsolatának helyreállítását.
-
A Mózesnek adott parancsban is az az isteni vágyakozás fogalmazódott meg,
hogy közösségbe kerüljön újra az emberrel.
2. A szent hajlék építésére szóló parancsot Mózes kapta, de annak megépítését
maga Isten kívánta, aki arra vágyott, hogy népe között lakhasson.
-
Ez a hajlék egy darab Menny volt a Földön.
-
Ez a hely Isten által lett kiválasztva arra a célra, hogy;
-
Az Istentől elszakadt ember újra visszajuthasson az Istennel való közösségbe.
-
A bűnösök megtisztulhassanak és megigazulva térhessenek haza.
-
Akaratát és áldását kinyilatkoztathassa a nép számára.
3. Isten házát Izrael fiainak önkéntes ajándékaiból kellett felépíteni.
-
Isten házának építéséhez mindenki hozzájárulhatott, akit a szíve indított
erre.
-
Az egész nép kivette részét a ház felépítéséből.
-
A gazdagok aranyukat és egyéb értékeiket hozták el, míg a szegények a fizikai
erejüket hozták az Úrnak.
-
Isten nem azt várja, hogy mindenki ugyanazt hozza elé ajándékul.
-
Hozzon mindenki abból, amije van, amit adott neki az Úr.
-
Isten háza építésénél nem volt koldulás, nem kellett újra és újra kérni
a népet az adakozásra.
-
Sőt, az Ige azt mondja, hogy “többet hord a nép ajándékba, mint amennyi
kell a munka elkészítésére.” II. Móz. 36,4.
-
Az a gondolat tette őket ilyen készségesekké az adakozásra, hogy a szabadítás
Istene – aki kihozta őket Egyiptom rabszolgaságából – közöttük és velük
akar lakozni, - micsoda kiváltság és lehetőség!
4. A szent sátor fenntartása azonban nemcsak egyszeri dolog volt, hanem
egy állandó áldozathozatalt is megkövetelt tőlük.
-
Hiszen az égőáldozathoz fára volt szükség, a lámpásokhoz olajra, az asztalokhoz
kenyérre, az aranyoltárhoz pedig az illatosító füvekre.
5. Izráel készségét Isten úgy pótolta ki, hogy a Szentlélek által képesített
embereket, hogy az iparművészeti tudást igénylő munkákat elvégezzék és
irányítsák. II. Móz. 35,30-36.
-
Ezek az emberek korábban egész életükben csak téglát vetettek Egyiptomban.
-
Most azonban az Úr tette képessé őket arra, hogy a legcsodálatosabb tárgyakat
is el tudják készíteni.
-
Munkájuk elismeréseként az Úr dicsősége töltötte be az elkészült templomot.
1. A Szent sátor építésével Isten célja az volt, hogy népe között lakozzon.
-
Isten vágyódik az emberrel való közösség után, a kezének alkotása után.
Jób 14,15/b.
-
Figyelemre méltó azonban az is, hogy a találkozás érdekében milyen messzemenően
igazodott Isten az ő népéhez.
-
Ahogy népe sátrakban lakott, úgy a maga számára is csak egy sátort készíttetett.
-
Jézus is azért tette le az isteni létformát és lett emberré, hogy ez által
még közelebb kerüljön hozzánk. János 1,14.
-
A legteljesebb közelségben azonban majd csak az újjáteremtett Földön lesz
velük az Isten. Jel. 21,3.
-
Mert többé már nem választja el tőlünk semmi sem Őt.
2. Isten azonban nem lakhatott népe között addig, amíg az csak rabszolgákból
állt, akiknek a Fáraót kellett szolgálni, olyan Fáraót, aki nem akart tudni
a Mindenható Isten létezéséről.
-
Ezért nem állíttatta fel Isten a Szent sátort Egyiptomban.
-
Istennek ez az egyetemes elve mindmáig érvényes. II. Kor.
6,14-18.
-
Különüljetek el, menjetek ki közülük, tisztátalant ne illessetek.
-
“Akkor én magamhoz fogadlak titeket”.
-
“Akkor lakozom bennük és közöttük járok.”
-
“Akkor leszek néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá”.
-
Akik megmaradnak Egyiptomban, azoknak nem lehet ilyen közösségük Istennel.
-
Ez érvényes ma is azokra, akik inkább maradnak a bűn Egyiptomá-ban, mert
számukra nagyobb vonzást jelent a világ, mint az Istennel való közösség.
1. Isten többször is hangsúlyozta Mózesnek, nagyon vigyázzon arra, hogy
mindent a megadott minta és terv szerint építtessen a templomon, mert minden
részletnek jelentősége volt.
-
Ennek a háznak Istenről és a Menny dicsőségéről kellett beszélni.
-
Ugyanakkor az eljövendő Megváltót és a megváltás részleteit kellett a templom
jelképeinek bemutatni.
-
A kép nem egészen olyan, mint a valóság, de segítsége által egészen jó
információt szerezhetünk a valóságról.
-
Ilyen képet ad a Szentsátor és a benne folyó szolgálat Jézusról, a Megváltóról.
-
Minden egyes dolog valami sajátos ismertetést mond el Róla.
2. Első látásra, különösen messziről, semmi szépség nem látszott a Szentsátoron,
semmi vonzót nem nyújtott a szemnek.
-
De az Isten dolgaival mindig így vannak az emberek.
-
Aki még nem jött egészen közel Istenhez, az nagyon sivárnak látja a hívő
ember életét, vagy a Biblia tanításait.
-
Pál szerint bolondságnak tűnik ez számukra. I. Kor. 1:118/a.
-
Az Isten Fiában sem találtak semmi különöset a kortársai akkor, amikor
emberként itt járt a földön.
-
"Nem volt néki alakja, sem ékessége, néztünk reá, de nem volt ábrázata
kívánatos." Ésa. 53,2.
-
"Ez az én szeretett Fiam, akiben én gyönyörködöm:"
Mát. 3,17.
-
De azoknak, akik megismerték Őt és betekintettek szeretetének mélységébe,
azoknak Ő a “legszebb az emberek fiai között”, ahogy a zsoltáríró
fogalmaz. Zsoltár 45:3.
-
A Szentsátor szépsége is csak azok számára tárul fel, akik ott az Isten
közelébe szeretnének minél közelebb jutni.
3. Az Isten sátora két dologban különbözött az Izrael fiainak sátraitól:
1. A templom udvart körülvevő kerítés elsősorban azt a választóvonalat
jelképezi, amely elzárja az embereket Istentől.
-
A Biblia szerint a bűn miatt van erre szükség. Ésa. 59,2.
-
Mert a mi Istenünk megemésztő tűz a bűn számára.
-
Ebből adódóan a kerítés az Ő kegyelmének határvonala, mert ha valaki közelebb
jön hozzá, akkor Isten dicsőségének tüze megemészti.
-
Egyetlen dolog mentette meg Izrael fiait ettől az ítélettől, ha egy báránnyal
együtt léptek be a kerítésen belülre.
-
Nekünk is van egy ilyen Bárányunk, aki által közeledhetünk Istenhez, Keresztelő
János Jézusra mutatva jelentette ezt ki. Ján. 1,29.
2. Ugyanakkor ez a fehér kerítés a bent lévő dolgok tisztaságát és szentségét
is kifejezi.
-
Ez a fehér kerítés, Jézus Krisztus bűn nélküli, tiszta életét jelképezi.
-
A Jelenések könyve szerint a “fehér gyolcs, a szentek igazságos cselekedetei.”
Jel. 19,8/b.
-
Az ószövetségi jelkép tehát azt hirdeti, hogy mindazok, akik a Báránnyal
együtt belépnek a kerítésen belülre, azok az Istentől adott fehér ruhákba
öltözhetnek fel.
-
A fehér kerítés tehát a bűntől való szabadulás lehetőségének evangéliumát
hirdette abban az időben minden izráelita ember felé.
3. Erre az udvarra ugyan minden izraelita beléphetett, de ezt a belépést
egy döntésnek kellett megelőzni.
-
Ez a döntés arról tett bizonyságot, hogy ezután Isten akarata szerint akar
élni.
-
Kívül még a saját cselekedeteinek szennyes ruháiban volt. Ésa.
64,5.
-
Itt azonban levetette az önigazultságának szennyes ruháit, hogy felöltözzön
tiszta fehér gyolcsba, azzal az elhatározással, hogy megőrzi tisztán ezt
a ruháját.
-
A templomudvar egy olyan hely volt, ahová mindenki úgy jött, mint a tékozló
fiú az Atyjához.
-
Itt nem csupán új ruhát kapott, hanem egy ünneplő ruhát, hogy méltó legyen
arra, hogy az Atyával és a vendégekkel részt vegyen az ünnepi vacsorán.
1. A jelkép szerint azt látjuk, hogy minden irányból lehet a templom felé,
azaz Isten felé közeledni, mert úgy helyezkedett el a táborban, hogy minden
irányból könnyen elérhető legyen.
2. Az ajtó tehát egy döntő pont, mert csak ezen keresztül lehetett bejutni
az Isten színe elé, a Szentsátorban.
-
Senki sem mászhatott át a vászonkerítésen.
-
Itt mindenki életében a vagy-vagy érvényesült.
-
Vagy belépett a megfelelő helyen és módon, és akkor bocsánatot nyert bűneire.
-
Vagy kívül maradt, de akkor az Isten áldásaitól is távol tartotta magát.
-
Nagyon fontos azonban az is, hogy nemcsak az istenteleneket tekinti kívül
valóknak Jézus.
-
Kívül valóknak tekinthetők a “félig kegyesek“ is, vagyis az olyanok, akik
csak félig szakítottak a világgal.II. Tim. 3:5.
-
Ezek bementek ugyan az ajtón, de nem fogadták el a menyegzői ruhát, amely
a ház Urának ajándéka volt.
3. Jézus úgy beszél az Istenhez vezető út kapujáról, mint egy keskeny és
szoros kapuról.
-
Ez azonban csak azon bűnök számára keskeny, amiket nem akarnak megbánni
és elhagyni.
-
Az Istenhez vezető ajtó elég széles ahhoz, hogy minden ember hozzá mehessen.
(10 méter)
-
Az Istenhez vezető ajtó nem nehéz fából vagy fémből készült, hanem csak
függönyből, hogy a fiatal, az öreg, a beteg egyaránt bejuthasson könnyen.
1. A Szentsátor függönyei, így az ajtó is, négyféle színű anyagból volt
szőve és hímezve.
-
Kék – fehér – skarlátpiros – bíborpiros.
-
Ezek a színek is az eljövendő Messiásról prófétáltak a jelkép nyelvezetén.
-
Amint az Újszövetség négy evangélistája más-más oldalról megvilágítva mutatja
be Jézust, akként a templom kárpitjának színe is Jézus jellemének és szolgálatának
különböző oldalát mutatják be.
2. A kék, a felettünk lévő ég színe, amely Jézus Krisztus mennyei, azaz
égi küldetéséről beszél. Ján. 8,23.
3. A fehér szín Jézus Krisztus bűnnélküli, tiszta, tökéletes életét jelképezi,
amelyet mindig kész a bűnbánó bűnösnek tulajdonítani.
4. A skarlátpiros (vérpiros) a legnagyobb áldozatra emlékeztet bennünket,
amelyet valaha is hoztak az emberért.
5. A bíborpiros a királyok és uralkodók színeként ismert.
-
Az uralkodás és a hatalom szimbólumaként tekintették mindig.
-
A templomi szolgálatban Jézust úgy mutatja be, mint aki egykor “királyok
Királya és uraknak Ura”-ként fog megjelenni.
-
Jézus Krisztus azonban szeretne az én személyes életem királya is lenni.
1. A Biblia azonban azt is elmondja, hogy a kegyelemnek ez az ajtaja egyszer
be fog záródni.
-
Ki tudja elképzelni Ádám és Éva fájdalmát, amint egyszer csak az Éden kapuján
kívül találták magukat, távol az Istennel való közösségtől?
-
Vagy ki tudja felmérni azok késői bűnbánatát, akik megvetették a bárka
nyitott ajtaját és amikor kijózanodtak, akkor már túl késő volt.
-
A balga szüzek pedig csak azért maradtak kívül, mert azt hitték, hogy készületlenül
is várhatják a vőlegényt.
2. A mi kegyelmi ajtónk is bármikor bezárulhat, esetleg váratlanul.
-
Esetleg úgy, hogy elszólít az Úr az élők közül.
-
Vagy a Szentlélek megtérésre hívó szavának következetesen ellenállok, visszautasítom.
-
Eljövök ugyan az ajtóig, de be már nem lépek.
-
Amikor pedig szeretnék, már túl késő.
3. Csak két lehetőség van: -be kerülni, vagy
kívül maradni.
-
Ez azonban az életet vagy a halált jelenti minden ember számára.
-
Merünk-e őszintén szembenézni ezzel a kérdéssel és válaszolni önmagunknak?
-
Jézus Krisztus mindannyiunkat hív és vár, de nekünk kell dönteni.
-
Segítsen a Jó Isten, hogy jó döntést tudjunk hozni.
|