|
9. AZ ISTEN ÁLDÁSAIRA EMLÉKEZTETö
ESZKÖZÖK
1. Ez alkalommal még mindig a templom belső részébe a Szentek-szentjében
fogunk belépni, mivel a szövetségládával nem vizsgáltunk meg mindent.
-
Ha egy kicsit jobban szétnézünk a Szentek-szentjében, akkor a szövetségládán
kívül még három dolgot vehetünk észre.
-
A Mózes által írott törvénykönyvek.
-
Egy aranykorsó, amely a mennyből hullott kenyérrel, a mannával van teletöltve.
-
Egy mandula ág, amibe Áron neve van beleírva, és ez az ág itt a templomban
hajtott ki és érlelt gyümölcsöt.
-
Mindezek a dolgok emlékeztetőül lettek betéve a templom legszentebb részébe,
a szövetségláda elé.
2. A láda előtt elhelyezett tárgyak között a legjelentősebb volt a Mózes
által teleírt törvénykönyv.
3. Bár Jézus valóban megszüntetett bizonyos törvényeket, már életében is,
majd pedig a halálával is, viszont nagyon fontos tudnunk, hogy melyeket,
milyen törvényeket.
-
Mindenek előtt érvénytelenített és figyelmen kívül hagyott minden olyan
törvényt, amelyek csupán az atyák rendeleteiként kerültek előtérbe és lettek
a népre kényszerítve.
-
“Hallottátok, hogy megmondatott: szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet.”
Mt. 5,43. (II. Móz. 19,17-18.)
-
“Erőtlenné tettétek az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által.”
Mt. 15,6.
-
Az újonnan szerveződő Egyház számára még földi életében megszüntette a
zsidó népnek adott közigazgatási, illetve polgári törvényt, amely azt írta
elő, hogy “szemet szemért, fogat fogért.” Mt. 5,38-39.
-
Ezekre a törvényekre a nemzetközi egyház életében nincs szükség.
-
E törvények között nagyon sok olyan rendelkezés volt, amit csak a bűn torzítása
miatt engedett meg Isten.
-
Jézus azonban szeretne felemelni bennünket a szív keménysége miatt adott
törvények szintjéről egy magasabb szintre akar.
-
Golgotai halálával pedig érvénytelenítette az egész áldozati rendszert
és ezzel együtt azt a törvényt is, amely a templomi szolgálat ceremóniáit
szabályozta.
-
A szövetség feltételéül adott erkölcsi törvényt azonban nem eltörölte,
hanem megerősítette, és még jobban kiemelte annak lelki követelményét.
Mt. 5,21-22. 27-28.
4. A Biblia nagyon határozott választóvonalat húz a Tízparancsolat és a
többi törvény közé.
-
Amíg a Tízparancsolatot maga Isten írta le egy kőtáblára, addig a többi
törvényeket Mózesnek kellett lejegyeznie.II. Móz. 31,18/b.
V. Móz. 31,24.
-
Amíg a Tízparancsolatot a szövetségládában őrizték, addig a Mózes által
írott törvényeket csak a láda elé tették. V. Móz. 10,5
– 31,24.
-
Amíg a Tízparancsolat örök érvényű, tehát még ma is érvényes, addig a Mózes
által írott törvények többsége érvényét veszítette Jézus halálával. Mt.
5, 17-18. Kol. 2,14.
5. A szövetségláda elé helyezett mózesi törvényeket “ellenünk szóló
kézírás”-nak nevezi Pál, – Ő azonban Mózestől idézi ezt a meghatározást.
Kol. 2,14. – V. Móz. 31,26.
1. A mózesi törvényeken kívül még egy különlegességnek számító dolog is
volt a szövetségláda előtt.
-
Ez a valami Áron kihajtott vesszőjeként ismeretes előttünk.
-
Ez a vessző nem mindennapi körülmények között hajtott ki, és nemcsak egyszerűen
kihajtott, hanem egyetlen éjszaka alatt új ágat hajtott, virágot növelt
és gyümölcsöt érlelt. IV. Móz. 17,8.
-
Ez a rendkívüli csoda egy különös esemény miatt történt, a megőrzött vesszővel
azonban Isten emléket akart állítani annak, ami ott és akkor történt.
2. Izrael egyik fejedelme Kóré, aki Mózesnek és Áronnak rokona volt, azt
gondolta, hogy ő is igényt tarthat azokra a jogokra, mint Mózes és Áron.
-
Ezért Kóré fellázította Mózes és Áron ellen a népet és a nép fejedelmeit.
-
Ugyanaz a lélek késztette ezeket az embereket is, mint korunkban.
-
Ma is vannak olyanok, akik erős érvényesülési vággyal akarnak élre kerülni,
rendszerint úgy, hogy mások tekintélyét és bizalmát kérdőjelezik meg az
emberek előtt.
-
Mindezt pedig rendszerint az Isten szavára való hivatkozással teszik.
-
Isten azonban, amikor szükségesnek látta, hatalmasan közbelépett választott
eszközei védelmére.
3. Figyelemre méltó az a magatartás is, ahogyan Mózes reagált az ellene
támadó emberekkel szemben. IV. Móz. 16,4.
-
Nem támadt neki az ellenfélnek, - mint ahogy legtöbbször történik ez –
hanem Istenhez kiáltott igazságszolgáltatásért.
-
Mózes csak imádkozott és várta az Isten válaszát és szabadítását.
-
Ahogy Jeremiás mondja a siralmaiban: “Jó várni és megadással lenni az
Úr szabadításáig”. Jer. Sir. 3,26.
-
Isten mindig igazolja azokat, akiket elhívott és kiválasztott.
-
A Mózessel történő eseményből meg kell tanulni azt, hogy miként viszonyuljunk
az ellenünk irányuló támadásokkal szemben.
4. A hasonló esetek elkerülése érdekében Isten egy bölcs óvintézkedést
talált jövőre vonatkozóan.
-
Izrael minden törzséből, minden fejedelemnek egy-egy vesszőt kellett az
Úr elé vinni a szövetségláda elé, úgy, hogy a vesszőre legyen ráírva a
törzsfő neve.
-
Másnap, amikor Mózes kihozta a templomból a vesszőket, teljesen egyértelmű
volt, hogy kit választott ki Isten a főpapi szolgálatra. IV.
Móz. 17,8.
-
Később ezt a vesszőt kellett Isten választásának emlékeztetőjeként visszavinni
a szövetségláda elé.IV. Móz. 17,10.
1. Áron kihajtott vesszője, amely főpapi voltának Istentől adott ismertető
jele és bizonyítéka, egyúttal különös utalás Jézusra, a mi nagy Főpapunkra
is.
-
Ha Áron Isten választottjának tekinthető, akkor Jézus még inkább.
-
“Ímé az én szolgám, akit választottam, az én szerelmesem, akiben az
én lelkem kedvét leli, Lelkemet adom őbelé.”Mát. 12,18.
-
Ha Áron kiválasztottságát keményen megtámadták, még súlyosabb módon történt
ez meg Jézussal.
2. Ami ott a templomban történt Áron érdekében, azt Ésaiás próféta Jézussal
kapcsolatban mondja el.
-
“És származik egy vesszőszál Isai törzsökéből, s gyökereiből egy virágszál
növekedik.” Ésa. 11,1.
-
Amint Áron veszője látszólag semmiben sem különbözött a többi vesszőtől,
akként Jézus sem különbözött korának többi emberétől, külsőre teljesen
hasonlított hozzájuk.
3. Egy valamiben azonban lényes különbséget találunk az Isten színe elé
bevitt vesszők között:
-
Ha egy ágat levágnak a fáról és azt kifektetik a száraz homokra, akkor
mindenki tudja, hogy az végleg elpusztul ott.
-
De nem ez történt Áron vesszőjével.
-
Ez a vessző a pusztulás helyén életre fakadt, új ágat hajtott, virágot
növesztett és gyümölcsöt érlelt.
-
Milyen tökéletesen fejezi ki ez az esemény azt, ami Jézussal történt.
-
A külső szemlélő számára Jézus éppen úgy lett kifektetve a száraz sírba,
az enyészet vermébe, mint a hozzá hasonló emberek.
-
Jézus azonban életre támadt, és feltámadása nagyon sok gyümölcsöt érlelt.
4. Áronhoz hasonlóan bennünket is az Isten választott ki magának.
-
Egyrészt azért, hogy mi is szolgái és papjai legyünk, másrészt viszont
azért, hogy gyümölcsöt teremjünk.
-
“Én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek,
és gyümölcsöt teremjetek és a ti gyümölcsötök megmaradjon.” Jn.
15,16.
1. A szövetségláda mellett harmadikként egy mannával megtöltött aranykorsó
volt elhelyezve.
-
Ez a korsó abból a mannából lett megtöltve, amely negyven éven keresztül
táplálta Izraelt a pusztában, mint mennyei kenyér. II.
Móz. 16,33-35.
-
Ez a mannával töltött korsó Isten gondviselésének és hűségének örök bizonyítékaként
lett elhelyezve a templom legszentebb részében.
2. A zsoltáríró mennyei gabonának, angyalok eledelének nevezi a mannát.
Zsolt. 78,24-25.
-
Pál apostol viszont egy közös lelki eledelnek tekinti, mert tudja, hogy
a manna egy előre mutató szimbólum is volt. I. Kor. 10,3.
-
Ez a manna jelképezi Istennek Igéjét és a testté lett Igét, vagyis Jézus
Krisztust. Jn. 6,51. Mt. 4,4. Jn. 6,63.
-
Ennél a pontnál szükséges fölvetni a kérdést, hogy te testvérem, mivel
táplálod a belső emberedet, a lelkedet?
-
A manna ugyanis nem földi termék volt, hanem felülről, a Mennyből származó
eledel.
-
Isten ma a huszonegyedik században is azt szeretné, hogy a lelki életünk
vérkeringése ne szennyeződjön tisztátalan és fertőző dolgokkal.
Fil. 4,8.
3. A mannát, mint táplálékot megfelelő módon és időben kellett biztosítani
mindenkinek.
4. A Mennyből származó manna csak a pusztában jelentett táplálékot számukra,
amíg Kánaán határához nem jutottak. II. Móz. 16,35.
-
Bennünket is csak a bűn pusztájában való zarándok utunkon táplál Isten
a Mennyből származó kenyérrel, az Igével.
-
A mennyei Kánaán határához jutva az Ige kenyere elveszíti a jelentőségét,
ott már teljesen más étellel és más módon fogja táplálni lelkünket.
5. Izráel fiainak minden reggel csak egy napra való mannát lehetett szedni.
6. A begyűjtött mannát különböző módon lehetett felhasználni: főzve, sütve,
rántva.
7. Ebből a különleges mennyei ételből, a mannából nemcsak a földi templomban
lett eltéve egy korsóval, hanem Jézus is tett el belőle azoknak, akik mint
győzők, a mennyei városlakóivá lesznek.
-
“A győzedelmesnek enni adok az elrejtett mannából.” Jel.
2,17.
-
Ez az ígéret utalás lehet a Bárány menyegzőjének vacsorájára.
8. Ezen a vacsorán viszont csak az jelenhet meg, akinek birtokában van
egy kis fehér kövecske, és erre az ő új neve van felírva, amit rajta kívül
nem ismer senki.
|