|
6. A TEMPLOM, MINT ISTEN HÁZA
1. Izrael vándorlása idején a Szentsátor képezte azt a helyet, ahol Isten
lakott.
-
Az Istennel való találkozás és közösség helye volt ez a Sátor.
-
Később, a Kánaánba való letelepedés után Salamon már kőből épített házat
Istennek.
-
Amikor pedig Jézus Krisztus megszületett, akkor pedig Benne lakozott az
Istenség egész teljessége. Kol. 2,9.
2. Az Újszövetség idejében viszont az Isten gyermekeinek közössége, a gyülekezet
képezi az Isten házát. Eféz. 2,20-22.
-
A gyülekezetnek ma is Isten hajlékává kell épülnie, az Isten ott akar lakni.
-
Ez egyrészt azt jelenti: “ahol ketten vagy hárman egybegyülneknek az
én nevemben, ott vagyok közöttük”. Mát. 18,20.
-
Ez nemcsak azt jelenti, hogy Jézus nevére hivatkozva jövünk össze.
-
Sokkal inkább azt jelenti, hogy Jézust elfogadom személyes Megváltómként
és így az Atya előtt Jézusban elrejtve állhatok meg.
-
Ez viszont azt is jelenti, hogy akkor ezután úgy kell élnem, mint ahogy
Jézus élt.
-
Másrészt viszont az a tény, hogy Isten az ő gyülekezetében akar lakni,
azt is jelenti, hogy a gyülekezés helyén nem szabad elfeledkezni arról,
hogy ezt a helyet az Isten jelenléte szentté teszi.
3. Ugyanakkor Krisztus mennybemenetele óta minden hivő is egy-egy templom,
amelyben Isten Lelke akar lakni. I.Kor. 6,19.
-
Isten azonban nem lakik együtt bálványokkal és tisztátalan dolgokkal. II.
Kor. 6,15-16.
-
Ezért saját érdekünkben volna jó, ha megfelelő mélységben érintené szívünket
Istennek ez az üzenete.
1. A pusztai vándorlás idején Isten jelenlétének bizonyságaként a templom
fölött mindig ott volt a felhő, illetve a tűzoszlop.
2. Rabszolgaságuk színhelyének elhagyása után bizonyára sokaknak szíve
összeszorult, amikor meglátták a Fáraó seregét közeledni.
-
A felhőoszlop azonban felemelkedett és odament Izrael és az ellenség közé,
egy áthatolhatatlan védőfalat képezve. II. Móz. 14,12.
-
Hasonlóan járnak azok, akik a bűn Egyiptomát akarják elhagyni, hogy annak
hátat fordítva Krisztus követésének útjára lépjenek.
-
Sátán megpróbálja a szívet aggodalommal eltölteni, hogy lehetetlennek lássa
az új utat.
-
Jézus azonban ma is kész védelmet és biztonságot adni mindazok számára,
akik Hozzá menekülnek.
3. A felhőoszlop Istennek egy természetfeletti csodája volt ott a pusztában.
-
Ha csak egy szokásos felhő lett volna, akkor a sivatag vihara és melege
nagyon hamar megsemmisítette volna.
-
Ebben a felhőben azonban maga az Isten rejtőzött el, mintegy köntösben.
-
Látszólag egy gyenge felhő, a valóságban azonban egy erős oszlop.
-
Teljesen úgy, miként azt Jézusban is szemlélhetjük, aki gyönge emberként
született, de elmondhatta magáról:
-
Ahogy a felhőben, úgy Krisztusban is egyesült a gyengeség és az erő.
4. Ez a felhőoszlop vezette ki a népet a régi életéből, és vezette egy
új életbe, de ebbe az életbe az utat is Ő mutatta meg.
-
Bizonyos esetekben emberileg a leglehetetlenebb helyeken és utakon vezette
a népet. (Vörös tenger)
-
Emberi elgondolás szerint Jézus is későn érkezett Lázár otthonába.
-
A felhő tehát megtanít bennünket arra, hogy minden körülmények között merjük
rábízni magunkat Istenre, és merjük feladni saját véleményünket és saját
utunkat.
-
Veszélyes ránk nézve az, ha olyan helyen járunk, ahol nem megy előttünk
és velünk a felhő, azaz Jézus.
-
Amikor Isten jelenléte nélkül ment Izrael a harcba, akkor újra és újra
vereséget szenvedett az ellenségtől. IV. Móz. 14,41-45.
-
Isten népének azonban sohasem kell félnie semmilyen körülménytől és helyzettől,
ha Isten is velük van. Zak. 4,6. Róm. 8,31.
5. A felhőoszlop sokféleképen jelentett biztonságot és életet Isten népe
számára.
-
A pusztában, ahol égetően sütött a nap, ez a felhő szétterült, mint egy
hatalmas ernyő és árnyékot adott.
-
Mivel a trópusokon az éjszakák közismerten hidegek, ezért éjjel a felhő
tűzoszloppá változott, hogy meleget árasszon a népre.
-
Ugyanez a tűz volt Izrael védelmezője is a puszta vadállataitól és az ellenséges
népek esetleges támadásaitól.
-
“Imé nem szunnyad és nem alszik az Izrael őrizője.” Zsolt.
121,4-6.
-
A felhő közelsége az isteni gondviselés garanciája volt.
-
Ha Izrael a saját útjára tér, vagy egy szép pálmaligetben ott maradt volna,
amikor a felhő felemelkedett, akkor éhen halt volna.
-
Ahová Isten vezet bennünket, Ő mindíg ott akar rólunk gondot viselni testileg
és lelkileg.
6. Ugyanakkor ez a felhőoszlop az Isten kinyilatkoztatásának a helye is
volt népe számára.
-
A pusztai vándorlás alatt mindig a felhőből beszélt a néphez, vagy Mózeshez.
-
Mivel a felhő mindig a Szentsátor fölött volt, ezért mindenki számára látható
volt, hogy hol találhatja meg Őt.
-
Nekünk is van egy ilyen felhő oszlopunk:
-
ami által jelenlétének bizonyosságát adja
-
amelyen keresztül szól hozzánk Isten
-
ami által fényt áraszt felénk a világ sötétsége közepette.
-
“Az én lábamnak szövétneke a te Igéd, és ösvényemnek világossága.” Zsolt.
119,105.
-
Számunkra tehát a Biblia jelenti az Isten kinyilatkoztatásának eszközét.
-
Ezért kell az istentiszteleteink középpontjában az Igének állni, mert ezen
keresztül nyilastkozik meg és szól hozzánk Isten.
1. A ház falait 75 cm széles és 5 méter magas deszka elemekből állították
össze.
-
Ezek az elemek sittimfából (akác) készültek, amiket teljesen beburkoltak
arany lemezzel.
-
Ez az összeállítás Jézus Krisztusnak az Isten-ember voltát mutatja be.
-
Az Isten megjelent egy földi, romlandó és mulandó testben.
-
Itt a fa, amely a földből nő ki, jelképezi Jézus emberi természetét.
-
Az arany viszont a Menny jelképeként volt használva, ezzel is jelezve az
eljövendő Megváltó mennyei származását.
2. Ez a kép azonban az Isten gyermekeinek helyzetét és állapotát is szimbolizálja.
Eféz. 2,20-22.
-
Mielőtt a deszkákat felhasználhatták volna a beépítéshez, előbb a megfelelő
méretre és minőségre kellett alakítani, mert csak így vált alkalmassá arra,
hogy az értékes arannyal be legyen takarva.
-
Az arannyal való befedés azt is bemutatja, hogy minden embert, aki Isten
közelségében áll, azokat Jézus az ő igazságába szeretné felöltöztetni.
És. 61,10. Zak. 3,4.
-
Jézus kész elfedezni az emberi természetünkből adódó állapotunkat. Zsolt.
32,1.
-
A laodiceai üzenet hármas ajánlata is ezt célozza életünkben. Jel.
3,18.
3. Ahogyan a Szentsátorban minden deszka egyforma széles és hosszú volt
és ugyanazzal az arannyal volt bevonva, akként Isten gyermekei között sem
lehet semmilyen rangbeli vagy faji különbség.
-
Jézus nagyon határozottan int arra, hogy mi mindannyian testvérek vagyunk.
-
Tanuljuk meg azt, hogy egymásban ne a nyersfát, hanem a Krisztus igazságának
aranyát lássuk meg.
-
"Azért mi ezentúl senkit sem ismerünk test szerint", vagyis tanuljuk
meg az újjászületett ember vonásait felfedezni és meglátni egymásban.
-
Csak így tudunk egy épületté egybeszerkesztetni Isten által.
1. A Szentsátor falát képező deszkákat azonban nem a puszta futóhomokjára
állították, hanem nagyon komoly alapra.
-
Minden deszkának alul 2-2 csapja volt képezve, amelyek egy-egy 50 kg. Súlyú
talpba illeszkedtek.
-
Ezek a talpak Jézus Krisztust jelképezték többszörösen is.
-
Isten házának Ő a mozdíthatatlan és biztos alapja. I.
Kor. 3,11.
-
A ház alapját Izrael fiainak váltság-ezüstjéből kellett elkészíteni.
-
Minden férfi, akit Izraelben számításba vettek 20 éves kortól, fejenként
mintegy 8 gramm ezüstöt kellett fizetniük életük váltságaként, engesztelésül.
II. Móz. 30,11-16.
-
A ház tehát a megváltás-pénz ezüstjén nyugodott.
-
Péter apostol viszont világossá teszi előttünk, hogy a mi váltságunk milyen
módon és milyen fizetőeszközzel lett leróva. I. Pét. 1,18-19.
-
Annak a háznak, amely ezen az alapon épül fel, semmi sem árthat, még a
pokol hatalmai sem vehetnek rajta diadalt. Mát. 16,18/b.
2. A Krisztusban lévő váltság talapzatán lehetetlenség úgy állni, hogy
ne legyen meghitt kapcsolat azokkal, akik ugyanezen az alapon állnak.
-
Ha ugyanis valamelyik deszka csapjai nem az alapba illeszkednek, akkor
a mellette lévő deszkákkal sem tudott illeszkedni.
-
Erre az összhangra és egységre int bennünket Pál. Eféz.
4,16.
3. Aki tehát a pitvarból belép a szentélybe, kétféle változást tapasztalhat
meg:
-
Természetes emberi lényét – amelyet az akácfa ábrázol – az isteni természet
aranya vonja be.
-
Ez azonban csak akkor következik be, ha elhagyja eddigi életének természetes
alapját, hogy ezután a megváltás alapján, azaz Krisztuson nyugodjon az
élete.
1. A Szentsátor külső takarója borzbőrből készült, a szemlélő számára nem
nyújtott különösebben vonzó látványt.
-
Az anyaga volt értékes és rendkívül erős és vastag.
-
Rendeltetése az volt, hogy a külső hatások ellen védelmet biztosítson a
templom részére.
-
Ez a takaró Jézus Krisztust jelképezi számunkra.
-
Izrael táborában járva, melyik idegen sejthette, hogy a megszürkült borzbőr
takaró alatt milyen értékes, tiszta aranyból való kincsek rejtőznek.
-
Hasonlóképen, amikor Jézus, mint ember járt a földön, akkor kevesen ismerték
fel emberi természete mögött az Isten Fiát.
-
A kívülálló, a meg nem tért ember nem tudja értékelni Krisztust.
-
Ha már a védelme alatt vagyunk, csak akkor tudjuk, hogy mit jelent nekünk
Krisztus.
3. A külső takaró alatt egy másik is volt, amely vörösre festett kos bőrből
lett elkészítve.
-
A vörös szín Jézus halálát és kiontott vérét jelenti.
-
A kosokat különböző áldozatoknál használták a megváltás szimbólumaként.
-
Így tehát ez a takaró kétszeresen is az eljövendő Megváltó jelképe volt,
4. Ha ezt a takarót is felhajtanánk, akkor alatta egy fehér kecskeszőrből
készült takarót találnánk.
-
Ez a takaró Jézus Krisztus igazságát, bűn nélküli tiszta életét jelképezi,
amellyel szeretne befedezni bennünket.
-
Az a tény, hogy a fehér kecskeszőr takarót éppen a vörösre festett kos
bőrtakaró alá kellett tenni, egy nagyon fontos dolgot akar kifejezni.
5. A negyedik takaró pedig egy fehér alapon művészi munkával hímzett, csodálatos
anyag volt.
-
A négyféle szín Jézus Krisztus négyféle küldetését jelképezte.
-
Ahogy kívülről csak a szürke borzbőr sátorlapot lehetett látni, úgy belülről
pedig csak ezt a csodálatos szőnyeget.
6. Ez a kép azt állítja elénk, hogy akik szeretnének szent templommá növekedni
az Úrban, azoknak Jézus Krisztus, mint oltalmazó takaró többszörös védelmet
is jelent.
-
Véd a bűn minden hatalmától és befolyásától.
-
Életét és vérét adja értünk váltságul, hogy nekünk életünk legyen.
-
De kész nekünk tulajdonítani a bűn nélküli, tiszta életét, hogy Isten előtt
igazak lehessünk.
-
Végül pedig kész az Ő szentségének ékességébe öltöztetni bennünket.
7. Ezek a takarók ugyanakkor elkülönítették és védték a templomot attól
a környezettől, ahol újra és újra felállították, védte annak minden hatásaitól.
-
Hasonló módon akar Isten bennünket is elkülöníteni és védeni a világtól
és annak minden befolyásától.
-
Szeretné, hogy a világ szennye ne fertőzzön meg, ne rakódhasson le belső
életünkben.
-
Szeretné azt, hogy a mi belső lényünk is olyan ékesen szép legyen, mint
a pusztában felállított sátor templom belseje.
-
“A szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával,
ami igen becses az Isten előtt.” I. Pét. 3,4.
|