Jézus Krisztus az ószövetség evangéliumában

A megváltás jelképei és szimbólumai

Föoldal Összesítőlap

Tartalomjegyzék:

1.

A megváltás titka, mint örökkévaló evangélium

2.

Jézus Krisztus tegnap, ma és örökké ugyanaz

3.

Jézus Krisztus az Ószövetség jövendöléseinek középpontjában

4.

Az Istenhez vezető út az ember számára

5.

A bűntől való szabadulás és a megtisztulás lehetősége

6.

A templom, mint Isten háza

7.

A megszentelődés lehetőségei Jézus által

8.

A törvény és a kegyelem csodálatos összhangja

9.

Az Isten áldásaira emlékeztető eszközök

10.

A Közbenjáró Isten és az ember között

11.

Az eljövendő Szabadító a pászka ünnepén

12.

Megváltásunk és üdvösségünk garanciája a Közbenjáró

13.

Isten utolsó figyelmeztető üzenete

14.

Isten házának megtisztítás az engesztelés napon

15.

A megváltás végső diadala a sátoros ünnepben

 

6.  A TEMPLOM, MINT ISTEN HÁZA

 I. Ahol az Isten lakik

 II. Az Isten jelenlétének bizonysága

 III. A ház anyaga

 IV. A ház alapjai

 V. A Szentsátor takarói

I. Ahol az Isten lakik

1. Izrael vándorlása idején a Szentsátor képezte azt a helyet, ahol Isten lakott.

  • Az Istennel való találkozás és közösség helye volt ez a Sátor.

  • Később, a Kánaánba való letelepedés után Salamon már kőből épített házat Istennek.

  • Amikor pedig Jézus Krisztus megszületett, akkor pedig Benne lakozott az Istenség egész teljessége. Kol. 2,9.

    • “Az Ige testté lett és lakozott mi közöttünk, és mi láttuk az Ő dicsőségét.” Ján. 1,14/a.

2. Az Újszövetség idejében viszont az Isten gyermekeinek közössége, a gyülekezet képezi az Isten házát. Eféz. 2,20-22.

  • A gyülekezetnek ma is Isten hajlékává kell épülnie, az Isten ott akar lakni.

    • "Ez az a hely, ahol Isten találkozik az ő népével, és megáldja azt." (VBT 204,f)

  • Ez egyrészt azt jelenti: “ahol ketten vagy hárman egybegyülneknek az én nevemben, ott vagyok közöttük”. Mát. 18,20.

    • Ez nemcsak azt jelenti, hogy Jézus nevére hivatkozva jövünk össze.

    • Sokkal inkább azt jelenti, hogy Jézust elfogadom személyes Megváltómként és így az Atya előtt Jézusban elrejtve állhatok meg.

      • Az égőáldozati oltárunknál, a Golgota keresztjénél állhatunk Jézus nevében – ez a megigazulás.

    • Ez viszont azt is jelenti, hogy akkor ezután úgy kell élnem, mint ahogy Jézus élt.

      • A mosdómedencénél, a megtisztulás eszközét vehetjük igénybe Jézusban – ez  már a megszentelődés.

  • Másrészt viszont az a tény, hogy Isten az ő gyülekezetében akar lakni, azt is jelenti, hogy a gyülekezés helyén nem szabad elfeledkezni arról, hogy ezt a helyet az Isten jelenléte szentté teszi.

    • Uzza története bizonyítja, hogy Isten mennyire komolyan veszi a szent dolgokhoz való viszonyulásunkat.

3. Ugyanakkor Krisztus mennybemenetele óta minden hivő is egy-egy templom, amelyben Isten Lelke akar lakni. I.Kor. 6,19.

  • Isten azonban nem lakik együtt bálványokkal és tisztátalan dolgokkal. II. Kor. 6,15-16.

  • Ezért saját érdekünkben volna jó, ha megfelelő mélységben érintené szívünket Istennek ez az üzenete.

II. Az Isten jelenlétének bizonysága

1. A pusztai vándorlás idején Isten jelenlétének bizonyságaként a templom fölött mindig ott volt a felhő, illetve a tűzoszlop.

  • Istennek ilyen módon való jelenléte védelmet, biztonságot és vezetést jelentett népe számára a kietlen pusztaságban.

2. Rabszolgaságuk színhelyének elhagyása után bizonyára sokaknak szíve összeszorult, amikor meglátták a Fáraó seregét közeledni.

  • A felhőoszlop azonban felemelkedett és odament Izrael és az ellenség közé, egy áthatolhatatlan védőfalat képezve. II. Móz. 14,12.

  • Hasonlóan járnak azok, akik a bűn Egyiptomát akarják elhagyni, hogy annak hátat fordítva Krisztus követésének útjára lépjenek.

    • Sátán megpróbálja a szívet aggodalommal eltölteni, hogy lehetetlennek lássa az új utat.

    • Jézus azonban ma is kész védelmet és biztonságot adni mindazok számára, akik Hozzá menekülnek.

3. A felhőoszlop Istennek egy természetfeletti csodája volt ott a pusztában.

  • Ha csak egy szokásos felhő lett volna, akkor a sivatag vihara és melege nagyon hamar megsemmisítette volna.

  • Ebben a felhőben azonban maga az Isten rejtőzött el, mintegy köntösben.

    • Látszólag egy gyenge felhő, a valóságban azonban egy erős oszlop.

    • Teljesen úgy, miként azt Jézusban is szemlélhetjük, aki gyönge emberként született, de elmondhatta magáról:

      • “Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön.” Mát. 28,18/b.

    • Ahogy a felhőben, úgy Krisztusban is egyesült a gyengeség és az erő.

4. Ez a felhőoszlop vezette ki a népet a régi életéből, és vezette egy új életbe, de ebbe az életbe az utat is Ő mutatta meg.

  • Bizonyos esetekben emberileg a leglehetetlenebb helyeken és utakon vezette a népet. (Vörös tenger)

    • De éppen ezen az úton kellett meglátniuk Isten dicsőségét és erejét.

  • Emberi elgondolás szerint Jézus is későn érkezett Lázár otthonába.

    • De éppen így tudta a legjobban bemutatni és megismertetni isteni hatalmát és dicsőségét.

  • A felhő tehát megtanít bennünket arra, hogy minden körülmények között merjük rábízni magunkat Istenre, és merjük feladni saját véleményünket és saját utunkat.

    • Veszélyes ránk nézve az, ha olyan helyen járunk, ahol nem megy előttünk és velünk a felhő, azaz Jézus.

    • Amikor Isten jelenléte nélkül ment Izrael a harcba, akkor újra és újra vereséget szenvedett az ellenségtől. IV. Móz. 14,41-45.

  • Isten népének azonban sohasem kell félnie semmilyen körülménytől és helyzettől, ha Isten is velük van. Zak. 4,6. Róm. 8,31.

    • Ez nem Istenen múlik, hanem minden esetben csak a népen.

5. A felhőoszlop sokféleképen jelentett biztonságot és életet Isten népe számára.

  • A pusztában, ahol égetően sütött a nap, ez a felhő szétterült, mint egy hatalmas ernyő és árnyékot adott.

  • Mivel a trópusokon az éjszakák közismerten hidegek, ezért éjjel a felhő tűzoszloppá változott, hogy meleget árasszon a népre.

    • Ugyanez a tűz volt Izrael védelmezője is a puszta vadállataitól és az ellenséges népek esetleges támadásaitól.

    • “Imé nem szunnyad és nem alszik az Izrael őrizője.” Zsolt. 121,4-6.

  • A felhő közelsége az isteni gondviselés garanciája volt.

    • Ha Izrael a saját útjára tér, vagy egy szép pálmaligetben ott maradt volna, amikor a felhő felemelkedett, akkor éhen halt volna.

      • Mert a naponkénti manna csak a felhő közelében hullott.

    • Ahová Isten vezet bennünket, Ő mindíg ott akar rólunk gondot viselni testileg és lelkileg.

6. Ugyanakkor ez a felhőoszlop az Isten kinyilatkoztatásának a helye is volt népe számára.

  • A pusztai vándorlás alatt mindig a felhőből beszélt a néphez, vagy Mózeshez.

  • Mivel a felhő mindig a Szentsátor fölött volt, ezért mindenki számára látható volt, hogy hol találhatja meg Őt.

  • Nekünk is van egy ilyen felhő oszlopunk:

    • ami által jelenlétének bizonyosságát adja

    • amelyen keresztül szól hozzánk Isten

    • ami által fényt áraszt felénk a világ sötétsége közepette.

  • “Az én lábamnak szövétneke a te Igéd, és ösvényemnek világossága.” Zsolt. 119,105.

    • Számunkra tehát a Biblia jelenti az Isten kinyilatkoztatásának eszközét.

    • Ezért kell az istentiszteleteink középpontjában az Igének állni, mert ezen keresztül nyilastkozik meg és szól hozzánk Isten.

III. A ház anyaga

1. A ház falait 75 cm széles és 5 méter magas deszka elemekből állították össze.

  • Ezek az elemek sittimfából (akác) készültek, amiket teljesen beburkoltak arany lemezzel.

  • Ez az összeállítás Jézus Krisztusnak az Isten-ember voltát mutatja be.

    • Az Isten megjelent egy földi, romlandó és mulandó testben.

    • Itt a fa, amely a földből nő ki, jelképezi Jézus emberi természetét.

    • Az arany viszont a Menny jelképeként volt használva, ezzel is jelezve az eljövendő Megváltó mennyei származását.

2. Ez a kép azonban az Isten gyermekeinek helyzetét és állapotát is szimbolizálja. Eféz. 2,20-22.

  • Mielőtt a deszkákat felhasználhatták volna a beépítéshez, előbb a megfelelő méretre és minőségre kellett alakítani, mert csak így vált alkalmassá arra, hogy az értékes arannyal be legyen takarva.

  • Az arannyal való befedés azt is bemutatja, hogy minden embert, aki Isten közelségében áll, azokat Jézus az ő igazságába szeretné felöltöztetni. És. 61,10. Zak. 3,4.

    • Jézus kész elfedezni az emberi természetünkből adódó állapotunkat. Zsolt. 32,1.

    • A laodiceai üzenet hármas ajánlata is ezt célozza életünkben. Jel. 3,18.

3. Ahogyan a Szentsátorban minden deszka egyforma széles és hosszú volt és ugyanazzal az arannyal volt bevonva, akként Isten gyermekei között sem lehet semmilyen rangbeli vagy faji különbség.

  • Jézus nagyon határozottan int arra, hogy mi mindannyian testvérek vagyunk.

  • Tanuljuk meg azt, hogy egymásban ne a nyersfát, hanem a Krisztus igazságának aranyát lássuk meg.

    • "Azért mi ezentúl senkit sem ismerünk test szerint", vagyis tanuljuk meg az újjászületett ember vonásait felfedezni és meglátni egymásban.

    • Csak így tudunk egy épületté egybeszerkesztetni Isten által.

IV. A ház alapjai

1. A Szentsátor falát képező deszkákat azonban nem a puszta futóhomokjára állították, hanem nagyon komoly alapra.

  • Minden deszkának alul 2-2 csapja volt képezve, amelyek egy-egy 50 kg. Súlyú talpba illeszkedtek.

  • Ezek a talpak Jézus Krisztust jelképezték többszörösen is.

    • Isten házának Ő a mozdíthatatlan és biztos alapja. I. Kor. 3,11.

    • A ház alapját Izrael fiainak váltság-ezüstjéből kellett elkészíteni.

    • Minden férfi, akit Izraelben számításba vettek 20 éves kortól, fejenként mintegy 8 gramm ezüstöt kellett fizetniük életük váltságaként, engesztelésül. II. Móz. 30,11-16.

      • Ezért ezt az ezüstöt az engesztelés árának vagy ezüstjének nevezték.

    • A ház tehát a megváltás-pénz ezüstjén nyugodott.

    • Péter apostol viszont világossá teszi előttünk, hogy a mi váltságunk milyen módon és milyen fizetőeszközzel lett leróva. I. Pét. 1,18-19.

  • Annak a háznak, amely ezen az alapon épül fel, semmi sem árthat, még a pokol hatalmai sem vehetnek rajta diadalt. Mát. 16,18/b.

2. A Krisztusban lévő váltság talapzatán lehetetlenség úgy állni, hogy ne legyen meghitt kapcsolat azokkal, akik ugyanezen az alapon állnak.

  • Ha ugyanis valamelyik deszka csapjai nem az alapba illeszkednek, akkor a mellette lévő deszkákkal sem tudott illeszkedni.

    • De akkor a rögzítő rudak sem tudták volna a helyükön megtartani.

  • Erre az összhangra és egységre int bennünket Pál. Eféz. 4,16.

3. Aki tehát a pitvarból belép a szentélybe, kétféle változást tapasztalhat meg:

  • Természetes emberi lényét – amelyet az akácfa ábrázol – az isteni természet aranya vonja be.

  • Ez azonban csak akkor következik be, ha elhagyja eddigi életének természetes alapját, hogy ezután a megváltás alapján, azaz Krisztuson nyugodjon az élete.

V. A Szentsátor takarói

1. A Szentsátor külső takarója borzbőrből készült, a szemlélő számára nem nyújtott különösebben vonzó látványt.

  • Az anyaga volt értékes és rendkívül erős és vastag.

  • Rendeltetése az volt, hogy a külső hatások ellen védelmet biztosítson a templom részére.

    • Eső, napsütés, hideg, por stb.

  • Ez a takaró Jézus Krisztust jelképezi számunkra.

    • Izrael táborában járva, melyik idegen sejthette, hogy a megszürkült borzbőr takaró alatt milyen értékes, tiszta aranyból való kincsek rejtőznek.

      • Hasonlóképen, amikor Jézus, mint ember járt a földön, akkor kevesen ismerték fel emberi természete mögött az Isten Fiát.

    • A kívülálló, a meg nem tért ember nem tudja értékelni Krisztust.

    • Ha már a védelme alatt vagyunk, csak akkor tudjuk, hogy mit jelent nekünk Krisztus.

3. A külső takaró alatt egy másik is volt, amely vörösre festett kos bőrből lett elkészítve.

  • A vörös szín Jézus halálát és kiontott vérét jelenti.

  • A kosokat különböző áldozatoknál használták a megváltás szimbólumaként.

  • Így tehát ez a takaró kétszeresen is az eljövendő Megváltó jelképe volt,

    • Anyagában és színében is.

4. Ha ezt a takarót is felhajtanánk, akkor alatta egy fehér kecskeszőrből készült takarót találnánk.

  • Ez a takaró Jézus Krisztus igazságát, bűn nélküli tiszta életét jelképezi, amellyel szeretne befedezni bennünket.

  • Az a tény, hogy a fehér kecskeszőr takarót éppen a vörösre festett kos bőrtakaró alá kellett tenni, egy nagyon fontos dolgot akar kifejezni.

    • Az a tisztaság, amelyet a fehér takaró jelképez, csak a kos vérének hátterén és annak következményeként szerezhető meg.

5. A negyedik takaró pedig egy fehér alapon művészi munkával hímzett, csodálatos anyag volt.

  • A négyféle szín Jézus Krisztus négyféle küldetését jelképezte.

  • Ahogy kívülről csak a szürke borzbőr sátorlapot lehetett látni, úgy belülről pedig csak ezt a csodálatos szőnyeget.

6. Ez a kép azt állítja elénk, hogy akik szeretnének szent templommá növekedni az Úrban, azoknak Jézus Krisztus, mint oltalmazó takaró többszörös védelmet is jelent.

  • Véd a bűn minden hatalmától és befolyásától.

  • Életét és vérét adja értünk váltságul, hogy nekünk életünk legyen.

  • De kész nekünk tulajdonítani a bűn nélküli, tiszta életét, hogy Isten előtt igazak lehessünk.

  • Végül pedig kész az Ő szentségének ékességébe öltöztetni bennünket.

7. Ezek a takarók ugyanakkor elkülönítették és védték a templomot attól a környezettől, ahol újra és újra felállították, védte annak minden hatásaitól.

  • Hasonló módon akar Isten bennünket is elkülöníteni és védeni a világtól és annak minden befolyásától.

    • Nem az emberektől, hanem a világban lévő bűnöktől.

  • Szeretné, hogy a világ szennye ne fertőzzön meg, ne rakódhasson le belső életünkben.

  • Szeretné azt, hogy a mi belső lényünk is olyan ékesen szép legyen, mint a pusztában felállított sátor templom belseje.

    • “A szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával, ami igen becses az Isten előtt.” I. Pét. 3,4.