|
7. A MEGSZENTELöDÉS
LEHETöSÉGEI JÉZUS ÁLTAL
A kegyelem ajándékai
1. A Szentsátorral való ismerkedésünk folyamán eljutottunk oda, hogy végre
belépünk a templom épületébe, és most azokat a tárgyakat vesszük vizsgálat
alá, amelyek a templom első részében, a Szentélyben találhatók.
-
A szentélybe belépve nekünk is azt mondja az Úr, mint egykor Mózesnek az
égő csipkebokor előtt:
-
“Oldd le sarudat a lábadról, mert a hely, ahol állsz, szent föld.”
II. Móz. 3,5.
-
A szentélyben már a feltámadott Krisztus-képpel találkozunk, azzal a Krisztussal,
aki az Isten királyiszékének jobbjára ült.
2. Mivel a szentély egy ablak nélküli terem volt, ezért a belépéskor első
tárgyként a gyertyatartót pillanthatjuk meg és a belőle áradó fényt.
-
Ez a gyertyatartó Jézus Krisztust, mint a világ világosságát mutatja be
előttünk. Ján. 8,12.
-
Az ablaktalan teremben a gyertyatartó fénye nélkül teljes sötétség lett
volna.
-
Így van sötétségben Jézus Krisztus nélkül az egész világ, ahogy ezt Ésaiás
próféta le is írja.
-
“Mert sötétség borítja a földet, és éjszaka a népeket”. Ésa.
60,2.
-
Jézus Krisztus nélkül csak tapogatóznak, és csak emberi elképzelések alapján
alakítanak maguknak képet az Istenről.
-
Ez a szimbolikus jelkép még azt is hirdeti, hogy Jézus nélkül még a szolgálatukat
végző papok is sötétségben lennének.
3. Jézus mennybemenetele óta nekünk, a tanítványainak kell a világ világosságának
lenni. Mát. 5,14-16.
-
Minden hivő, aki Krisztussal élő kapcsolatban van, világosságot áraszthat
maga körül, mert maga Jézus gyújtja meg bennünk a világosságot. II.
Kor. 4,6.
-
Az a tény, hogy gyertyatartó mécsese is csak a benne lévő olaj által tudott
világítani, szintén egy üzenetet közvetít felénk.
4. Miként a gyertyatartó egy teljesen sötét helyiségbe lett betéve, akként
állított Isten bennünket is egy sötétségben lévő világba azért, hogy az
evangélium fényét sugározzuk.
-
A folyamatos világítás érdekében azonban szükséges volt a mécseseket állandóan
tisztítani.
-
Ehhez hasonlóan az a hívő, akinek életéhez a bűn tisztátalansága tapad,
nem tud fényt árasztani.
-
A mi nagy Főpapunk azonban kész arra, hogy lelki életünk lámpását megtisztítsa
minden szennytől.
-
Erre utal János apostol látomása is, amikor Jézust a gyertyatartók között
látja. Jel. 1,12-13.
-
Ahogy az olaj használat közben elfogyott a mécsesekből és azt pótolni kellett,
úgy kell Isten minden gyermekének naponta újból és újból betöltekezni Szentlélekkel.
5. A gyertyatartó elkészítésének érdekessége, hogy nem formába öntés által
készült, hanem egy 50 kg (egy tálentum) nagyságú arany tömegből kalapáccsal
kovácsolták ki, azaz formázták meg. IV. Móz. 8,4.
-
Még ma, a xx. század technológiája mellett is nehéz elképzelni, hogy miként
tudták elkészíteni ezt a művészi alkotással díszített, hét ágú gyertyatartót
egyetlen darabból.
-
A gyertyatartó elkészítése éppen olyan titokzatos számunkra, mint Annak
a születése és egész lénye, akit jelképez.
-
Nem értjük Jézusnak a szűztől való megszületését.
-
Nem értjük azt, hogy a világmindenség teremtő Istene, hogyan születhetett
meg egy magatehetetlen csecsemőként.
-
Nem értjük, hogy miként lehetett Ő egyszerre Isten is és ember is.
-
A gyertyatartó elkészítésének módja még azt is kifejezi, hogy amiként a
gyertyatartót vert aranyból kellett elkészíteni, úgy kellett Jézusnak is
megverettetni az emberektől és elhordozni Isten ítéletének kemény csapásait.
6. A gyertyatartó hat ágát a középső szárból, a törzsből munkálták ki sok-sok
pontos, megfontolt és irányított kalapácsütés által.
-
Ez a tény egyrészt azt fejezi ki, hogy mi, akiket a világ világosságává
akar tenni, belőle kell származnunk.
-
Az ágak megtartó ereje és biztonsága a törzsben van, benne nyugszik, ekként
mi is csak Vele összeköttetésben, az Ő ereje által létezünk
-
Az ágak anyaga és természete ugyanaz kell legyen, mint a törzsé, és a képnek
ez a törvényszerűsége ránk is kell vonatkozzon.
-
Isten nagyon sok próba és nehézség által alakítja a mi életünket is, ezek
az Ő formáló ütései rajtunk, hogy mindjobban hasonlóvá váljunk a főághoz,
azaz Jézus Krisztushoz.
7. A mécseket úgy kellett felrakni a gyertyatartóra, hogy azok fénye a
gyertyatartóra és közvetlen elé világítsanak.
-
A nekünk adott világosság által tehát nekünk is a gyertyatartóra, azaz
Jézus Krisztusra kell irányítanunk a fényünket.
-
A teljes arannyal burkolt teremben ez a fény a végtelenségbe nyúlóan újra
és újra visszatükröződve ismétlődött minden irányban.
-
Így szeretné Isten, hogy az ő gyermekei élete által az egész Föld teljen
be az Ő dicsőségének fényével. Jel. 18,1, Ésa. 60,1-3.
-
A gyertyatartó fénye a szent kenyerek asztalát és az arany oltárt is megvilágította.
-
Így kell a mi életünk fényének is világosságot árasztani, hogy minden ember
megláthassa és megtalálhassa azt a helyet, ahol az élet kenyere és Jézus
Krisztus érdemének jó illata az ő számára is biztosítva van.
1. A gyertyatartóval szemben a szent kenyerek asztalát lehetett látni.
-
Ez az asztal szintén akácfából készült, de minden része arannyal volt burkolva.
( 100 x 50 x 75 cm) II. Móz. 37,10.
-
Erre az asztalra 12 kenyér volt felrakva.
-
Egy-egy kenyér 2 tized efa lisztből készült, azaz 7,5 liter lisztből (1
efa 36,9 liter). III. Móz. 24,5.
-
Egyik szombattól a másik szombatig volt az asztalon.
2. Ezek a kenyerek a mennyből való táplálékot, az élet kenyerét jelképezték.
-
Ez elsősorban Jézus Krisztus szimbólumaként volt ott a templomban.
-
Maga Jézus tesz erről bizonyságot: “Én vagyok amaz élő kenyér, amely
a mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké”. Ján.
6,51.
-
Más alkalommal viszont az írott Igét, az Isten szavát is a mindennapi kenyérhez
hasonlította. Mát. 4,4. Ján. 6,63/b.
3. Bizonyos vonatkozásban viszont az asztal is Jézus Krisztust jelképezi,
de ebben az esetben a kenyerek Isten népének szimbólumaiként vannak az
asztalon.
-
Azért kellett 12 kenyeret tenni az asztalra, mert a kenyerek Izrael 12
törzsét szimbolizálták.
-
Azt jelenti ez a kép, hogy Izrael fiai, vagyis a győzők, a gyertyatartó,
azaz Jézus Krisztus fényében állhatnak meg a szentséges Isten színe előtt.
-
Az asztal lapját egy tenyérnyi szélességű arany keret szegélyezte, mintegy
védelmet biztosítva a kenyereknek, nehogy leessenek.
-
Ez a jelkép nagyon hasonlít ahhoz, amellyel a Jelenések könyvében találkozunk,
ahol Jézus a tenyerében tartja a hét csillagot, amely a gyülekezetek angyalát
jelképezi. Jel. 1,20.
4. Ezek a kenyerek nemcsak a szemnek szolgáltak ott az asztalon, hanem
a papok táplálékául is adatott.
-
Isten azonban nagyon szigorú rendelkezések által szabályozta azt, hogy
kik és milyen feltételek mellett ehettek a szent kenyerekből.
-
Csak azok az emberek ehettek belőle, akik jogot nyertek arra, hogy bemehettek
a Szentélybe.
-
Egyetlen idegen sem ehetett belőle. III. Móz. 22,10.
-
A szolgák is ki voltak zárva ebből a lehetőségből. III.
Móz. 22,10.
-
Még a papok számára is voltak korlátozó szabályok a szent kenyerek fogyasztásával
kapcsolatban.
-
Ha bármilyen testi fogyatkozása volt, akkor már nem vihette be a szent
kenyereket áldozatul. III. Móz. 21,17-18.
-
Ha bármilyen ok miatt tisztátalanná vált, akkor sem ehetett a szent dolgokból,
így a kenyérből sem. III. Móz. 22,4-7.
5. Az a tény, hogy csak az arra jogosult papok a Szentélyben fogyaszthatták
el a szent kenyereket, egy nagyon fontos tanulságot tartalmaz számunkra
is.
-
Miként azt már megismertük, a Szentélybe csak egyetlen úton lehetett bejutni,
éspedig az égőáldozati oltár és a mosdó medence útján.
-
A szent kenyér fogyasztása a mi számunkra is biztosítva van az úrvacsora
alkalmával.
-
Képletesen szólva nagyon sokan szeretnének a pitvarban úrvacsorázni.
6. Izraelben nagyon szigorú törvények által védte Isten a szent dolgok
tisztaságát és tiszteletben tartását.
-
“Amikor a gyülekezet sátorába mennek, mosakodjanak meg vízben, hogy
meg ne haljanak.” II. Móz. 30,20/a.
-
Ugyanilyen komolyan int bennünket is Pál apostol az úrvacsora szentségének
tiszteletben tartása érdekében.
-
“Aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úrnak poharát, vétkezik
az Úr teste ellen... ítéletet eszik és iszik magának, mivelhogy nem becsüli
meg az Úrnak testét.” I. Kor. 11,27. 29.
-
Méltatlan az, aki nem rendezte a múlt bűneit a Bárány vére által.
-
Méltatlan az, aki nem kész naponta tisztulni a víznek fürdőjénél, az Ige
által.
-
De méltatlan az is, aki azt hisz, hogy az egész testének szennyét egy lábmosással
is megoldhatja.
7. Kevesen figyelnek arra az apró kis részletre, hogy a szent kenyerek
asztalára felrakott kenyerekre még felül tömjént kellett feltenni tűzáldozatul.
-
Valószínűleg kis arany tányérokon helyezték el ezt a tömjént, hiszen tűzáldozat
céljára kellett oda tenni, vagyis el kellett égetni. III.
Móz. 24,7.
-
A tizenkét kenyér fölött elhelyezett tömjén Izráel fiainak könyörgését
jelképezte, kifejezője volt annak a kérésnek, hogy Isten gondoskodjon továbbra
is népe táplálékáról.
1. A Szentély harmadik tárgya az arany füstölő oltár volt, amely közvetlenül
a második kárpit elé volt helyezve. II. Móz. 30,6.
-
Ez az oltár is a templom első részében volt elhelyezve azért, hogy a papok
minden nap elvégezhessék rajta a szolgálatukat.
-
A rajta végzett szolgálat jellege azonban a templom belső termével kapcsolta
össze.
-
Ezért a két helységet elválasztó kárpit nem ért föl egészen a mennyezetig,
hogy az oltárról felszálló jó illat átkerülhessen a belső terembe, ahová
a papok nem léphettek be.
-
A belső kárpit mögött jelent meg az Úr, amikor Mózessel vagy Áronnal beszélni
akart.
2. Mivel az arany oltár is Jézus Krisztust jelképezi, ezért az elhelyezésnek
ez a módja egy csodálatos dolgot hirdet felénk.
-
Isten és közöttünk ezután már nem a bűn áll, hanem Jézus Krisztus.
-
Ezért térhetett vissza erről a helyről Áron mindig áldással.
3. Ezen az oltáron csak illatos füstölőszert égethettek, amelynek illata
Istenhez szállt.
-
Ez a felszálló jó illatú füst Jézus Krisztus áldozatát jelképezi, amely
kedvet nyert Istennél.
-
Jelképezi azonban a szentek imádságait is, amelyek Jézus érdemével párosulva,
mint jó illat jut Isten elé. Zsolt. 141,2, Jel. 5,8/b.
4. Ezek az imák azonban csak akkor szállnak jó illatként Isten elé, ha
az oltáron mutatták be azokat.
-
Az illatáldozat idején ugyanis az arany oltár szarvait megkenték vérrel,
mintegy emlékeztetőül a meghozott áldozatra.
-
Az oltár olyan módon jelképezi Jézus Krisztust, mint aki az imádságainkat
közvetíti, kedvessé és meghallgatásra méltóvá teszi Isten előtt. Zsid.
13,15. Ján. 16,23-24.
5. Az arany oltárral kapcsolatban különösen két dolgot kell figyelembe
venni.
6. Az egyetemes papság alapján ezeket az áldozatokat nekünk kell bemutatnunk,
de Jézus Krisztus által. I. Pét. 2,5/b.
-
A régi szolgálattal ellentétben, most az a különbség, hogy nekünk kell
a saját imádságainkat is Isten elé vinni, de Jézus nevében.
-
Isten előtt igazán kedves áldozatnak tekinthető:
-
A töredelmes és bűnbánó szív. Zsolt. 51,19.
-
Ha egész lényemet kész vagyok felajánlani Istennek. Róm.
12,1-2.
-
Imaáldozatom azonban mások érdekében is történhet, “mert igen hasznos
az igazaknak buzgóságos könyörgése”.
|