Jézus Krisztus az ószövetség evangéliumában

A megváltás jelképei és szimbólumai

Föoldal Összesítőlap

Tartalomjegyzék:

1.

A megváltás titka, mint örökkévaló evangélium

2.

Jézus Krisztus tegnap, ma és örökké ugyanaz

3.

Jézus Krisztus az Ószövetség jövendöléseinek középpontjában

4.

Az Istenhez vezető út az ember számára

5.

A bűntől való szabadulás és a megtisztulás lehetősége

6.

A templom, mint Isten háza

7.

A megszentelődés lehetőségei Jézus által

8.

A törvény és a kegyelem csodálatos összhangja

9.

Az Isten áldásaira emlékeztető eszközök

10.

Az Isten áldásaira emlékeztető eszközök

11.

Az eljövendő Szabadító a pászka ünnepén

12.

Megváltásunk és üdvösségünk garanciája a Közbenjáró

13.

Isten utolsó figyelmeztető üzenete

14.

Isten házának megtisztítás az engesztelés napon

15.

A megváltás végső diadala a sátoros ünnepben

 

3.  JÉZUS KRISZTUS
AZ ÓSZÖVETSÉG JÖVENDÖLÉSEINEK KÖZÉPPONTJÁBAN

(II. Pét. 1, 19-21)

 I. A prófécia szerepe a megváltás tervében

 II. Próféciák a Messiás testtélételéről

 III. Próféciák a Messiás életéről

 IV. A Messiás várás jellegzetességei

I. A prófécia szerepe a megváltás tervében

1. Minden prófétai szóban Jézus Krisztus kell felragyogjon, mint fényes hajnalcsillag, hogy szíveinkbe ébredést és világosságot hozzon.

2. Mivel a megváltás és annak kibontakozása az Isten titka, ezért abból csak akkor és csak annyit ismerhetünk meg, amikor és amennyit a Szentlélek ihletése alatt a prófétai kinyilatkoztatás felfed előttünk.

  • A megváltási tervet ismertető próféciák középpontjában Jézus Krisztus van, mint Isten megváltói tervének megvalósítója.

    • A próféciák megismerése által Jézus Krisztus akar belépni életünkbe, hogy attól kezdve mienk legyen az élet világossága.

  • Ezért az Isten megváltási tervét ismerő ember életében nincs kétségbeejtő jelen és nincs kilátástalan jövő.

  • Mivel Isten szempontjából minden a javunkat szolgálja, ezért Isten gyermekének életét egyfajta biztonság és megelégedettség jellemzi. Róm. 8,28. I. Tim. 6,6.

3. A prófétikus jövendöléseknek kettős céljuk van:

  • A jelen világunk kilátástalan körülményei között a hívő ember számára biztonságérzetet ad.

    • Megerősíti hitét az örökkévaló Isten létezésében.

    • Bizonyságot nyer általa Isten végtelen bölcsességéről és hogy az emberiség történelmét is Ő tartja a kezében.

    • Megbizonyosodik hite az Írások Istentől való ihletettségében is. Ésa. 46,9-10. Ján. 14,29.

  • A prófétai szó ajándéka által az Isten beavat bennünket az Ő titkaiba.

    • Megismerhetjük Isten megváltási tervének útját, küzdelmét és végső diadalát.

    • De megismerteti a ránk vonatkozó terveit is, hogy annak megvalósításához egy szabad, önkéntes részvételre hívjon bennünket. Ján. 15,15. Róm. 16,25-26.

4. A bibliai próféciák a Messiás küldetésének két időszakát – a két adventet – és annak eseményeit állítják reflektorfénybe.

  • Az első advent célja az, hogy az emberiség számára a bűneinktől való szabadulást hozza el. Mát. 1,21. Ján. 1,29.

    • Ezt a szabadulást egyszerű emberként, megalázottan, élete feláldozása által hozta.

  • A második advent célja pedig az, hogy a bűn világából való végső és teljes szabadulást biztosítsa az Őt szeretők részére.

    • Ezt a szabadulást azonban már hatalmas királyként hozza, akinek már kezében van minden hatalom mennyen és földön.

5. A messiási jövendölések két csoportra oszthatók.

  • Az egyik csoportba a “vázlat-próféciák” tartoznak.

    • Minden esetben a megváltási terv nagy egészéről adnak egy vázlatos áttekintést, pontos esemény és időrendben.

    • A próféciáknak ez a csoportja “az idők teljességének rendjéről” adnak kinyilatkoztatást. Efézus 1:9-10.

  • A másik csoportba a “pillanatkép-próféciák” tartoznak.

    • A megváltás művének csak egy-egy részletét villantják fel előttünk, de azt kinagyítottan, bizonyos jellegzetes részt megvilágítva abból.

      • Júda törzséből származik. I. Móz. 49,10.

      • Betlehemben fog megszületni. Mik. 5,2.

      • Harminc ezüstpénzért fogják eladni. Zak. 11,12-13.

      • Köntösére sorsot vetnek. Zsolt. 22,19.

    • Ezek a pillanatképek gyakran kapcsolódnak egy-egy hasonló törvényszerűséget mutató korabeli eseményhez.

      • Ebből adódóan ezek a próféciák kettős jelentéssel és kettős teljesedéssel bírnak.

      • Ugyanakkor viszont mindig van egy kicsi jel, amiből következtetni lehet arra, hogy itt most pillanatkép-próféciáról van szó. Lásd: Zsolt. 89,21. 27-3O.

II. Próféciák a Messiás testtélételéről

1. “Messiás” - “Krisztus” – Felkentet jelent, a Szentlélek általi Felkentet. Ésa. 61,1.

  • Messiás tehát nem más, mint egy különleges feladattal megbízott isteni személy.

2. Az eljövendő Messiásra vonatkozó első prófécia az Édenben hangzott el. I. Móz. 3,15.

  • Ez a prófécia azt mondja el, hogy:

    • Emberként fog majd megjelenni a Messiás, mint az asszony magva.

    • Élet-halál küzdelemben szerez majd teljes győzelmet Sátán és a bűn felett.

3. Ésaiás próféta viszont azt is elmondja, hogy a kisgyermekként megszülető Szabadító több lesz, mint egyszerű ember. Ésa. 9.6-7.

  • Az ilyen jellegű prófétikus igék alapján várták a zsidók királyként a születendő Szabadítót.

  • Több dolgot azonban nem jól figyeltek meg az Igében, mert az egyéni szempontjaik alapján tanulmányozták az Írásokat.

    • “Dávid fia” nem hatalom és fegyver erejével fog uralkodni, hanem “jogosság és igazság” által.

    • Ugyanakkor “uralma növekedésének nem lesz vége”, mert nem a mulandóság világa fölött állítja fel trónját.

4. Mikeás pedig arra mutat rá, hogy a Szabadító ugyan Betlehemben fog megszületni, mint kisgyermek, de származása öröktől fogva való. Mik. 5,2.

  • Milyen megdöbbentő, hogy az ilyen egyértelmű jövendölések hátterén is csak kizárólag ember Messiást vártak.

  • Mennyire jogos volt Jézusnak hozzájuk intézett feddése.

    • “Balgatagok és rest szívűek mindazoknak elhívésére, amiket a próféták szóltak.” Luk. 24,25.

5. Az eljövendő Messiásról szóló jövendölések nagy százalékukban kettős próféciák.

  • Vagyis egy helyen, egyszerre mondják el a Messiásra vonatkozóan a két advent eseményét. Ésa. 61,1-3.

  • Jézus azonban megtanít bennünket arra, hogy miként kell a prófétai beszéde figyelembe venni. Luk. 4,16-21.

    • Egyetlen igét sem szabad önmagában tanulmányozni, kiemelve a Szentírás nagy egészéből.

    • A Biblia tanításait mindig csak az egész Biblia összefüggésében szabad kutatni és olvasni.

    • Ilyen szempontok alapján állt meg Jézus a Róla szóló jövendölés felolvasásakor a prófétai üzenet közepén.

III. Próféciák a Messiás életéről

1. A Messiásról szóló jövendölések azt is elmondják, hogy prófétaként fogja végezni szolgálatát. V. Móz. 18,15.18. 34,10.

  • “Olyan, mint én” mondta Mózes.

    • Mózes színről-színre ismerte Istent. IV. Móz. 12,6-8.

    • A Messiásról is ezt állítja a Biblia. Mát. 11,27.

  • “Megmond nekik mindent, amit parancsolok néki.”

    • Egyértelmű utalás ez a Messiás félelemnélküli, egyenes és világos igehirdetésére. Mát. 22,16.

2. A próféciák tanulmányozása közben arra is felfigyelhetünk, hogy a megváltás tervéről Isten nemcsak eseményszerűen beszél, hanem egy-egy eseményt a történelem idősíkjában is pontosan meghatároz.

  • Pál apostol Jézus születésével kapcsolatban tesz ilyen vonatkozású megjegyzést.

    • “Mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az Ő Fiát, aki asszonytól lett”. Gal. 4,4.

    • Ezt az időpontot azonban csak az Isten tudta, hogy mikor fog eljönni.

  • Van azonban olyan időmeghatározás is, amiről mi is tudhatunk, mert Isten előre kijelentette.

    • Egy ilyen kijelentésre utalt Jézus akkor, amikor Galileában az első prédikációját mondta el. Már. 1,15.

3. A Messiás színrelépésének idejéről Dániel próféta jövendölt a beteljesedés előtt közel 600 évvel korábban. Dán. 9:25.

  • A próféta kiindulási pontja a Jeruzsálem újjáépítésére kiadott parancs keletkezési ideje.

  • Jeruzsálem újraépítésével kapcsolatosan négy parancsot ismerünk a Bibliából:

    • Cirus                                   536    Esd. 1,1-11.

    • Dárius                                 519    Esd. 6,1-12.

    • Artaxerxes Longimánus       454    Esd. 7,11-26.

    • Artaxerxes Longimánus       444    Neh. 2,1-11.

  • A próféta meghatározása Artaxerxes első parancsát veszi figyelembe.

    • Ugyanis csak erre a parancsra fejeződött be, illetve épült fel Jeruzsálem.

4. Amikor a próféciákban időmeghatározás is van, akkor szinte minden esetben jelképes időegységről van szó.

  • Ez azt jelenti, hogy egy 24 órás prófétai nap alatt egy évet kell érteni. Ez. 4,5-6, IV. Móz. 14,34.

  • Ennek alapján, ha a Dánielnél megadott időegységet a parancs kiadásától – 457 – így számítjuk ki, akkor a Messiásnak időszámításunk 26. évének eltelte után kell színre lépnie.

    • A pontos időmeghatározás miatt azonban szükséges figyelembe venni azt is, hogy régen a tavasz első újholdjával kezdődtek az évek.

5. Ugyanez a dánieli prófécia még a Messiás halálának az idejét is meghatározza.

  • “A hatvankét hét elmúltával pedig kiírtatik a Messiás”. Dán. 9,26/a.

  • “A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak”. Dán. 9,27/a.

    • A prófécia szerint tehát három és fél évig fogja végezni tanítói szolgálatát és akkor következik be a halála.

6. A prófécia arra is utal, hogy halálával véget vet a templomi áldozati rendszernek.

  • Mivel az igazi áldozat bemutatása megtörtént, ezért nincs szükség tovább az előképes áldozati rendszerre.

  • Ezt a változást nagyon különleges módon juttatta kifejezésre Isten.

    • Jézus halálának pillanatában a jeruzsálemi templomban a szentek szentjének ajtófüggönye kettéhasadt. Mát. 27,50-51.

    • Ezzel azt is kifejezte Isten, hogy jelenléte megszűnt a templomban.

    • Isten jelenléte nélkül viszont a templom elveszítette jelentőségét.

  • Ez volt az első jele annak, hogy:

    • A földi templom helyett a mennyei templom lesz az istenimádat központja. Zsid. 8,1-2. 9,11-12.

    • A lévitai papság helyébe pedig a Melkisédek rendje szerinti papság lép, amelynek főpapja Jézus Krisztus. Zsid. 7,11-17.

IV. A Messiás várás jellegzetességei

1. Különös párhuzam van a zsidóság és a mai kereszténység között.

  • Az izraeliták nem fogadták el Jézust, mint Messiást, mert nem ismerték fel benne az Ószövetség Istenét.

  • Ezzel szemben a modern kereszténység elfogadja ugyan Jézust, mint Messiást, de elvetik az Ószövetséget, mert nem ismerik fel benne az Ószövetség Isteneként Jézust.

  • Pedig mindkét tábor azt állítja, hogy ismeri az Írásokat.

2. A zsidókhoz hasonlóan a keresztény világ is egy nagy kérdés előtt áll.

  • Vajon várjuk a Szabadító megjelenését?

  • Valóban várjuk, hogy visszajöjjön Jézus?

    • Igazolja várakozásunkat az életünk és a cselekedeteink?

  • Úgy várjuk Jézust, hogy megjelenése nem fog meglepetést okozni, mint a zsidóknak, akik másként képzelték el Őt?

    • Jézus ugyanis nemcsak Szabadítóként jön, hanem az Isten bosszúállását is hozza magával azoknak, akik elvesznek. Ésa.. 61,2.

3. Segítsen bennünket Isten, hogy közülünk senkinek se jelentsen csalódást Jézus visszajövetele.

  • Ne érjen váratlanul, meglepetésszerűen, készületlenül.