|
3. JÉZUS KRISZTUS
AZ ÓSZÖVETSÉG JÖVENDÖLÉSEINEK
KÖZÉPPONTJÁBAN
(II. Pét. 1, 19-21)
1. Minden prófétai szóban Jézus Krisztus kell felragyogjon, mint fényes
hajnalcsillag, hogy szíveinkbe ébredést és világosságot hozzon.
2. Mivel a megváltás és annak kibontakozása az Isten titka, ezért abból
csak akkor és csak annyit ismerhetünk meg, amikor és amennyit a Szentlélek
ihletése alatt a prófétai kinyilatkoztatás felfed előttünk.
-
A megváltási tervet ismertető próféciák középpontjában Jézus Krisztus van,
mint Isten megváltói tervének megvalósítója.
-
Ezért az Isten megváltási tervét ismerő ember életében nincs kétségbeejtő
jelen és nincs kilátástalan jövő.
-
Mivel Isten szempontjából minden a javunkat szolgálja, ezért Isten gyermekének
életét egyfajta biztonság és megelégedettség jellemzi. Róm.
8,28. I. Tim. 6,6.
3. A prófétikus jövendöléseknek kettős céljuk van:
4. A bibliai próféciák a Messiás küldetésének két időszakát – a két adventet
– és annak eseményeit állítják reflektorfénybe.
-
Az első advent célja az, hogy az emberiség számára a bűneinktől való szabadulást
hozza el. Mát. 1,21. Ján. 1,29.
-
A második advent célja pedig az, hogy a bűn világából való végső és teljes
szabadulást biztosítsa az Őt szeretők részére.
5. A messiási jövendölések két csoportra oszthatók.
1. “Messiás” - “Krisztus” – Felkentet jelent, a Szentlélek általi Felkentet.
Ésa. 61,1.
2. Az eljövendő Messiásra vonatkozó első prófécia az Édenben hangzott el.
I. Móz. 3,15.
3. Ésaiás próféta viszont azt is elmondja, hogy a kisgyermekként megszülető
Szabadító több lesz, mint egyszerű ember. Ésa. 9.6-7.
-
Az ilyen jellegű prófétikus igék alapján várták a zsidók királyként a születendő
Szabadítót.
-
Több dolgot azonban nem jól figyeltek meg az Igében, mert az egyéni szempontjaik
alapján tanulmányozták az Írásokat.
-
“Dávid fia” nem hatalom és fegyver erejével fog uralkodni, hanem
“jogosság és igazság” által.
-
Ugyanakkor “uralma növekedésének nem lesz vége”, mert nem a mulandóság
világa fölött állítja fel trónját.
4. Mikeás pedig arra mutat rá, hogy a Szabadító ugyan Betlehemben fog megszületni,
mint kisgyermek, de származása öröktől fogva való. Mik. 5,2.
-
Milyen megdöbbentő, hogy az ilyen egyértelmű jövendölések hátterén is csak
kizárólag ember Messiást vártak.
-
Mennyire jogos volt Jézusnak hozzájuk intézett feddése.
5. Az eljövendő Messiásról szóló jövendölések nagy százalékukban kettős
próféciák.
-
Vagyis egy helyen, egyszerre mondják el a Messiásra vonatkozóan a két advent
eseményét. Ésa. 61,1-3.
-
Jézus azonban megtanít bennünket arra, hogy miként kell a prófétai beszéde
figyelembe venni. Luk. 4,16-21.
-
Egyetlen igét sem szabad önmagában tanulmányozni, kiemelve a Szentírás
nagy egészéből.
-
A Biblia tanításait mindig csak az egész Biblia összefüggésében szabad
kutatni és olvasni.
-
Ilyen szempontok alapján állt meg Jézus a Róla szóló jövendölés felolvasásakor
a prófétai üzenet közepén.
1. A Messiásról szóló jövendölések azt is elmondják, hogy prófétaként fogja
végezni szolgálatát. V. Móz. 18,15.18. 34,10.
-
“Olyan, mint én” mondta Mózes.
-
Mózes színről-színre ismerte Istent. IV. Móz. 12,6-8.
-
A Messiásról is ezt állítja a Biblia. Mát. 11,27.
-
“Megmond nekik mindent, amit parancsolok néki.”
2. A próféciák tanulmányozása közben arra is felfigyelhetünk, hogy a megváltás
tervéről Isten nemcsak eseményszerűen beszél, hanem egy-egy eseményt a
történelem idősíkjában is pontosan meghatároz.
-
Pál apostol Jézus születésével kapcsolatban tesz ilyen vonatkozású megjegyzést.
-
“Mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az Ő Fiát,
aki asszonytól lett”. Gal. 4,4.
-
Ezt az időpontot azonban csak az Isten tudta, hogy mikor fog eljönni.
-
Van azonban olyan időmeghatározás is, amiről mi is tudhatunk, mert Isten
előre kijelentette.
3. A Messiás színrelépésének idejéről Dániel próféta jövendölt a beteljesedés
előtt közel 600 évvel korábban. Dán. 9:25.
-
A próféta kiindulási pontja a Jeruzsálem újjáépítésére kiadott parancs
keletkezési ideje.
-
Jeruzsálem újraépítésével kapcsolatosan négy parancsot ismerünk a Bibliából:
-
Cirus
536 Esd. 1,1-11.
-
Dárius
519 Esd. 6,1-12.
-
Artaxerxes Longimánus 454
Esd. 7,11-26.
-
Artaxerxes Longimánus 444
Neh. 2,1-11.
-
A próféta meghatározása Artaxerxes első parancsát veszi figyelembe.
4. Amikor a próféciákban időmeghatározás is van, akkor szinte minden esetben
jelképes időegységről van szó.
-
Ez azt jelenti, hogy egy 24 órás prófétai nap alatt egy évet kell érteni.
Ez. 4,5-6, IV. Móz. 14,34.
-
Ennek alapján, ha a Dánielnél megadott időegységet a parancs kiadásától
– 457 – így számítjuk ki, akkor a Messiásnak időszámításunk 26. évének
eltelte után kell színre lépnie.
5. Ugyanez a dánieli prófécia még a Messiás halálának az idejét is meghatározza.
-
“A hatvankét hét elmúltával pedig kiírtatik a Messiás”. Dán.
9,26/a.
-
“A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak”.
Dán. 9,27/a.
6. A prófécia arra is utal, hogy halálával véget vet a templomi áldozati
rendszernek.
-
Mivel az igazi áldozat bemutatása megtörtént, ezért nincs szükség tovább
az előképes áldozati rendszerre.
-
Ezt a változást nagyon különleges módon juttatta kifejezésre Isten.
-
Jézus halálának pillanatában a jeruzsálemi templomban a szentek szentjének
ajtófüggönye kettéhasadt. Mát. 27,50-51.
-
Ezzel azt is kifejezte Isten, hogy jelenléte megszűnt a templomban.
-
Isten jelenléte nélkül viszont a templom elveszítette jelentőségét.
-
Ez volt az első jele annak, hogy:
-
A földi templom helyett a mennyei templom lesz az istenimádat központja.
Zsid. 8,1-2. 9,11-12.
-
A lévitai papság helyébe pedig a Melkisédek rendje szerinti papság lép,
amelynek főpapja Jézus Krisztus. Zsid. 7,11-17.
1. Különös párhuzam van a zsidóság és a mai kereszténység között.
-
Az izraeliták nem fogadták el Jézust, mint Messiást, mert nem ismerték
fel benne az Ószövetség Istenét.
-
Ezzel szemben a modern kereszténység elfogadja ugyan Jézust, mint Messiást,
de elvetik az Ószövetséget, mert nem ismerik fel benne az Ószövetség Isteneként
Jézust.
-
Pedig mindkét tábor azt állítja, hogy ismeri az Írásokat.
2. A zsidókhoz hasonlóan a keresztény világ is egy nagy kérdés előtt áll.
-
Vajon várjuk a Szabadító megjelenését?
-
Valóban várjuk, hogy visszajöjjön Jézus?
-
Úgy várjuk Jézust, hogy megjelenése nem fog meglepetést okozni, mint a
zsidóknak, akik másként képzelték el Őt?
-
Jézus ugyanis nemcsak Szabadítóként jön, hanem az Isten bosszúállását is
hozza magával azoknak, akik elvesznek. Ésa.. 61,2.
3. Segítsen bennünket Isten, hogy közülünk senkinek se jelentsen csalódást
Jézus visszajövetele.
|