|
5. A BüNTöL VALÓ SZABADULÁS ÉS
MEGTISZTULÁS LEHETöSÉGEI
I. Ján. 1, 9
1. Ismét a templomi szolgálat jelképrendszerét fogjuk tanulmányozni, ez
alkalommal úgy ismerhetjük meg Jézust, mint aki kész megbocsátani bűneinket
és kész megtisztítani azoktól.
2. A templom udvarára minden izraelita bemehetett, de nem kíváncsiságból,
hanem csak egyetlen céllal és módon:
-
Ha bűnösnek érezte magát és bűnbocsánatban akart részesülni.
-
Ha vele volt a bűnért való áldozat, mert egyedül nem léphetett be.
-
Egy egyéves bárányt kellett vigyen magával, amely ép és egészséges kellett
legyen.
3. Az égőáldozati oltár a bűnös ember számára azt a pontot jelentette,
ahol az igazság és a kegyelem Istenével találkozhatott.
-
Ez az oltár a golgotai kereszt előképe volt. Ahol az Istennek Báránya áldoztatott
meg.
-
Az oltár előtt való megjelenés mindenki számára azt jelentette, hogy a
szent Isten a megérdemelt büntetést fogja kiszabni rá.
-
Ez az ítélet azonban a bemutatott áldozatot érte.
-
Így gyakorolt Isten kegyelmet a bűnös felé, miközben a bűnnel szemben igazságot
szolgáltatott.
4. A bűnei alatt sóhajtozó izraelita számára az oltárhoz vezető út volt
az első lépés, hogy Istennel megbéküljön.
-
Ami az izraelitáknak a rézoltár volt akkor, az ma számunkra a golgotai
kereszt.
-
A XXI. század embere számára sincs más út Istenhez,
mint csak az, amely a Golgota keresztje előtt megy el.
-
A Golgota keresztje az Isten békeszándékát hirdeti ma is minden ember felé.
II. Kor. 5,19/a.
1. A Mózes által adott információkból elég részletes ismeretet nyerhetünk
arról, hogy milyen volt az égőáldozati oltár. II. Móz. 27,1-8.
-
Méretei: - 5 x 5 x 3 sing, = 2,5
x 2,5 x l,5 méter.
-
Az egész oltár egy akácfából készült ládaszerű építmény volt, amit mindenhol
részlemezzel borítottak be.
2. Az oltárnak mind a négy sarkán egy-egy szarvat képeztek ki, aminek többféle
jelentése is volt.
-
Amint a szarv a Biblia jelképnyelvezetében a hatalom szimbóluma, úgy itt
is azt a hatalmat és erőt jelképezi, amely az oltárnál megnyilatkozik.
-
A bűnbocsátó kegyelem hatalmát hirdeti ez a jelkép.
-
Ezért menekültek ide a bosszú elől, és itt találtak menedéket üldözőik
elől azok, akik nem szándékosan követték el bűnüket. II.
Móz. 21,12-14. I.Kir. 1,50. 2:28.
-
Amikor az oltáron a lángok magasba csapnak, a füst az ég felé szállt, az
oltár szarvai pedig vérrel hintve az ég felé mutattak a sarkokon.
-
Olyan volt ez, mintha az oltár Isten felé tárná karjait, mintha az oltár
kínálná Istennek az áldozatot.
-
Ilyen módon az áldozatot bemutató oltár is Krisztust jelképezi, a főpapi
szolgálatában, hiszen Jézus személyesen mutatta be a saját áldozatát az
Atya előtt, feltámadása után.
3. A bűnbánó bűnöst a pap fogadta az oltárnál.
-
Nem végezhette el egyedül az áldozat bemutatását.
-
A bűnös számára Isten előírta azt, amit nem tehetett meg helyette senki:
-
Őszintén ismerje el bűnösségét és tegyen vallást arról az oltár előtt.
-
Azáltal, hogy kezét az áldozat fejére téve vallotta meg bűnét, ezzel áthárította
rá, és hitben elfogadta azt maga helyett áldozatként.
-
Ez azt jelentette, hogy az áldozat halt meg a bűnös helyett, a bűnös pedig
szabad lett és bűntelen, amilyen az áldozat volt.
-
A pap része pedig az volt, hogy segítségére legyen a bűnösnek, a bűnétől
való szabadulásában.
-
Mivel az izraelita csak az oltárig mehetett el, ezért a papnak kellett
a közvetítő (közbenjáró) szolgálatot elvégeznie a bűnös és Isten között.
-
A pap volt az összekötő híd a bűn okozta szakadék fölött.
-
Ez a pap is Jézus Krisztus előképe volt.
4. Az oltáron lobogó tűz is több dolgot szeretne bemutatni.
-
Ez a kép először is az Isten szentségének a szimbóluma ott az oltárnál,
amely a bűn számára megemésztő tűz. Zsid 12:29.
-
Ez a tűz, a bűn miatt teljesen megemésztette az áldozatot.
-
Ha nem az áldozat semmisül meg, akkor a bűnösnek kellene elégni.
-
Ez a kép az utolsó ítélet megsemmisítő tüzét is hirdette és mutatta be
a bűnös számára.
-
Az égőáldozati oltár tehát azt hirdette, hogy vagy a Bárány ég el érettünk,
vagy nekünk kell elégni majd bűneink miatt.
5. Az oltár azonban a missziós feladatainkra is rámutat.
-
Az oltár két oldalán két-két karikát szereltek fel azért, hogy amikor a
felhőoszlop felemelkedett, akkor a papok rudat dugtak ezekbe a karikákba,
és így vitték a felhő után.
-
Mivel az égőáldozati oltár a golgotai kereszt előképe, ezért ez a cselekmény
azt hirdeti felénk, hogy nekünk is így kell hordoznunk a keresztről szóló
örömhírt az egész világon.
-
Jézus erre parancsot is adott tanítványainak: Máté 28,19/a.
-
Ez a parancs tehát magában hordozza Jézus jelenlétének ígéretét is. Máté
28,20/b.
-
Akik készek a kereszt evangéliumát hordozni, azok ma éppúgy megtapasztalják
Jézus vezetését és kegyelmét életükben, mint ahogy Izrael népe a felhő
által.
1. A templom udvarának másik tárgya a mosdómedence volt, amelyet Izrael
asszonyainak tükreiből készítettek, de ezután is tükör volt a rendeltetése.
II. Móz. 38,8.
-
Ezzel azt a tükröt jelképezte, ami által Isten meg tudja mutatni nekünk
lelkünk igazi állapotát.
-
Egyrészt az Isten törvénye rendeltetett ilyen tükörként. Jak.
1,25.
-
Másrészt viszont az Istennek hozzánk intézett szava, az egész Biblia is
ilyen tükör, mert abból tudjuk meg, hogy milyennek lát Isten bennünket.
-
De ugyanakkor Jézus Krisztus földi élete is ilyen tükör számunkra.
2. Ez a medence vízzel volt megtöltve, amiben a szolgálatot végző papoknak
meg kellett mosniuk kezüket és lábukat. II. Móz. 30,18-21.
-
A láb azt jelképezi, amihez a legtöbb szenny tapad.
-
A kéz pedig a cselekedetek szimbóluma.
-
Ez a szertartásos mosakodás azt fejezte ki, hogy Isten színe elé nem juthat
be semmi tisztátalan, sem az, aki gonoszságot cselekszik. Jel.
21,27.
3. Érdekes módon a mosdómedence méreteiről nem ad tájékoztatást a Biblia.
1. A templom udvarának ez a két eszköze a megváltás evangéliumának azt
a részét szemlélteti, hogy miként szükséges megtisztulnunk ahhoz, hogy
egykor majd közvetlenül az Isten színe előtt élhessünk.
-
Az égőáldozati oltárnál történő esemény azt fejezi ki, hogy a helyettesítő
áldozat által csak jogot nyerünk arra, hogy Isten előtt megállhassunk.
-
A mosdó-medencénél történő esemény viszont arra utal, hogy Istennek arra
is van eszköze, hogy alkalmassá váljunk az Isten előtti életre, mert a
hozzánk tapadó szenny eltávolításában is segít nekünk.
2. Az égőáldozati oltárnál tehát megigazult az izraelita, mert bűne a bárányra
tétetett, amely helyette szenvedte el a bűn büntetését, a halált.
-
Őt ezután semmi sem kárhoztatta többé.
-
Isten nem látta többé a bűnét, mert az a bárányon volt és a báránnyal együtt
elpusztult és megsemmisült.
-
A Bárány általi szabadulás az Istennel való békességünknek az előfeltétele.
-
“Megigazulván azért hit által, békességünk van Istennel, a mi Urunk
Jézus Krisztus által.” Róm. 5,1.
-
A megtisztulásnak ez a módja mindenki számára biztosítva van.
3. A mosdómedencénél viszont csak azok nyerhettek tisztulást, akik már
korábban békességre jutottak Istennel az oltárnál, a Bárány által.
-
Az oltár és a mosdómedence között van az a hely, ahol már tiszták vagyunk
ugyan, és mégis szükségünk van egyfajta újbóli megtisztulásra.
-
A tanítványok is ebben a helyzetben voltak, amikor Jézus készült a lábaikat
megmosni az utolsó vacsorán.
-
Egyrészt azt mondta nekik, hogy “ti már tiszták vagytok”. Ján.
13,10/b.
-
Másrészt viszont azt mondta Péternek: “Ha meg nem moslak téged, akkor
semmi közöd sincs énhozzám”. Ján. 13,8/b.
-
Az oltárnál tehát a múlt minden bűnét rendezzük el a Bárány által.
-
A mosdómedencénél viszont a jelen életünk megtisztítása folyik.
4. Pál apostol, aki az evangéliumi tudományok szakembere volt, képesítéséből
adódóan elég sokat foglalkozott az evangélium jelképeivel.
-
Az efézusiakhoz írott levelében a templomudvar által biztosított tisztulás
szimbólumait használja fel tanításában. Eféz. 5,25-27.
-
A jelképek szerint Jézus az égőáldozati oltárnál adta önmagát érettünk.
-
A víznek fürdője pedig a mosdómedence.
-
Pál szerint itt olyan tisztulásban részesülünk, amely megszenteli az életünket.
-
Ugyanakkor azt is elmondja, hogy ez a megtisztító víz az írott Igét, Istennek
hozzánk küldött üzenetét jelenti.
5. A szolgálatot teljesítő pap minden reggel, mielőtt belépett volna a
Szentélybe, odament a mosdómedencéhez, hogy kezét és lábát megmossa.
-
Ezzel a szándékkal kell nekünk is mindennap megnyitni Isten Igéjét, hogy
Isten megítélhesse lelkiismeretünket és megtisztíthassa szívünket.
-
“Mert Istennek beszéde élő és ható, és élesebb minden kétélű fegyvernél,
és elhat a szívnek és léleknek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig,
és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.” Zsid.
4,12.
-
Ha a pap elmulasztotta volna a mosdómedencénél való megtisztulást és mégis
bemegy a szenthelyre, akkor meg kellett volna halnia. II.
Móz. 30,19-21.
-
Így válnak lelkileg halottá azok, akik elfogadják ugyan Jézust megváltóként,
de nem tisztítják meg magukat naponta Isten Igéjének megszentelő vize által.
-
Jézus azt mondja ezekről a keresztényekről: “Az a neved, hogy élsz,
pedig halott vagy”. Jel. 3,1/b.
6. Mivel az Újszövetség idejében a jézusi megbízatás alapján az egyetemes
papság érvényesül, ezért Krisztus minden tanítványa a közbenjárás szolgálatát
is kell végezze, Isten és a bűnös között.
-
Ha azonban az Isten színe elé akarunk járulni, akkor az izraelita papokhoz
hasonlóan nekünk is nagyon komolyan kell vennünk a megtisztulás lehetőségeit.
-
Isten az Újszövetség idejében is nagyon sokféle jelkép által figyelmeztet
a megtisztulás fontosságára.
-
Az újjászületés fürdője, vagy a keresztség által. Tit.
3,5/b. Ján. 13,10.
-
“A víznek fürdőjével, az Ige által.” Eféz. 5,26.
-
A lábmosás által. Ján. 13,8. 10.
-
Jézus Krisztus vére által, az Úrvacsorában. I. Ján. 1,7.
7. A mosdómedence tehát azt mondja el nekünk:
-
Bár Isten gyermeke vagy, de a bűn által még beszennyeződhetsz.
-
Jézus azonban még akkor is biztosítja részedre a megtisztulás lehetőségét.
|