|
|
15. A megváltás diadala és végső
beteljesedése
III. Móz. 23,34-43.
1. Milyen helyet foglalt el a sátoros ünnep Izráel vallásos életében az
évi ünnepei között?
-
Isten törvénye szerint Izrael fiainak évente három alkalommal kellett megjelenni
az Úr előtt. V. Móz. 16,16.
-
A három alkalom közül azonban ezt várták a legjobban, mert minden reményük
végső beteljesedésének ideje volt ez számukra.
-
Ez az ünnep már az Istennel való megbékélésnek a boldog, örömteli bizonyossága
volt.
-
Ugyanakkor küzdelmes és fáradságos munkájuk gyümölcsét is betakaríthatták
már ekkor a mezőről.
-
Vagyis ez az ünnep a hála, a boldog megelégedettség, és a már minden küzdelem
utáni boldog nyugalmat jelentette részükre.
2. Milyen módon gondoskodott Isten arról, hogy az egyes családok számára
biztosított legyen minden feltétel arra, hogy gond nélkül felmehessenek
Jeruzsálembe az Úr színe elé?
-
A legtöbb Izraelitának komoly fáradságot, törődést és elég sok időt jelentett
az, amikor esetenként még a családját is magával hozva, Jeruzsálembe kellett
jönnie az Úr elé.
-
Az Úr színe előtti közös istentisztelet utáni vágy azonban olyan nagy volt
bennük, hogy szívesen áldoztak rá időt, erőt és még anyagiakat is.
-
Ennek érdekében Isten rendelkezése szerint a jövedelmük második tizedét
is elkülönítették arra, hogy amikor Jeruzsálemben megjelennek az Úr előtt,
akkor semmiben ne kelljen szűkölködni, hanem mindennel bőségesen legyenek
ellátva. V. Móz. 14,22-23.
-
Ennek ellensúlyozására Isten áldás-ígéretekkel halmozta el népét, és a
nép kipróbálhatta Isten szavának megbízhatóságát. Mal. 3,10.
-
Ha nagyon messze lakott a család Jeruzsálemtől, akkor az otthonukban is
rendezhettek egy különleges ünnepséget, amikor megemlékeztek az Isten egész
évi áldásáról. V. Móz. 14,24-26.
-
Ezt az elkülönített második tizedet viszont meg kellett osztani a szegényekkel
és a lévitákkal, akik a helyzetükből adódóan nem rendelkeztek olyan alappal,
amiből felmehettek volna Jeruzsálembe, az Úr színe elé. V. Móz. 14,27.
-
Az evangéliumokban Jézus bennünket is arra tanít, hogy az ideiglenes érdekeinket
mindig rendeljük alá az örökkévaló lelki szükségleteknek, és ezzel ismerjük
el, hogy minden áldást Istentől kapunk. Mt. 6,33.
3. Mitől volt a sátoros ünnep teljesen más, mint a többi ünnep, ami
indokolttá tenné, hogy a keresztény közösségek is építsék be a vallásos
életük szokásai közé?
-
Ez az ünnep nemcsak az Istennel való kapcsolatukat mélyítette el, hanem
hatással volt a társas életükre is, az egymással való kapcsolatukra is.
-
Olyan örömünnep volt ez, amely ifjat és öreget együtt örülésre késztetett
és az Isten fokozottabb szolgálatára serkentett.
-
“És örvendezz a te ünnepeden, te és a te fiad, a te leányod, szolgád
és szolgálóleányod, a lévita, a jövevény, az árva és az özvegy, akik belül
vannak a te kapuidon.” V. Móz. 16,14.
-
Jó volna, ha Isten népének ma is volna rendszeresen olyan ünnepünk, mint
az izráeliták sátoros ünnepe, amikor megemlékeznénk azokról az áldásokról,
amivel Isten elhalmoz bennünket.
-
Nemcsak a szokványos “aratási-hála ünnep”-re gondolok, ami évente
megrendezésre kerül, mert ez az ünnep a mi gyakorlatunkban már egyre inkább
csak egyfajta adomány begyűjtésére korlátozódik.
-
Természetesen ez az adomány történhet a hála kifejezéseként, és így is
kell, hogy történjen, de elmarad belőle a közösség teremtő és megtartó
erő, az egymásra figyelés, az egymáshoz tartozás tudata.
-
Az évi hálaünnepünkön nekünk is gondolnunk kellene azokra, akiket Isten
a múltban is megkülönböztetetten ajánlott népe figyelmébe. V. Móz. 16,14.
1. Mi volt a sátoros ünnep eredeti célja és jelentősége, és miért kellett
ilyen különös módon ünnepelni ezt a napot?
-
A kovásztalan kenyerek ünnepéhez hasonlóan a sátoros ünnep is egy emléknap
volt, amikor évszázadokon keresztül vissza kellett emlékezniük az Egyiptomból
való kivonulásra és az azt követő időszakra és körülményekre.
-
Megemlékeztek az Egyiptomból való szabadulás csodáiról és arról, hogy milyen
körülmények közül szabadította ki őket Isten.
-
Megemlékeztek Istennek azokról a tetteiről, melyeket a pusztai vándorlás
alatt cselekedett velük és értük.
-
A pusztában való vándorlásuk emlékére ezen a napon el kellett hagyniuk
a házaikat, hogy zöld gallyakból és pálmaágakból készített sátrakban lakjanak.
III. Móz. 23,43.
-
A pusztai vándorlásra való emlékezés egyúttal állandósította azt a gondolatot
is, hogy Isten gyermekei csak idegenek és vándorok ebben a világban.
Zsid.
11,3-16.
-
Mivel ez a nap a hálaadás napja volt, ezért megemlékeztek ekkor Isten minden
kegyelmes tettéről, amelyet velük cselekedett.
-
Mi ugyanilyen módon különíthetünk el ilyen megemlékező napokat, amikor
hálaadással gondolunk vissza Istennek a bűn Egyiptomából való szabadításáért.
-
Megemlékezhetünk arról, hogy különböző területeken miként éljük át Isten
megtartó kegyelmét újra és újra, ami hálaadást vált ki belőlünk és Isten-dicsőítésre
késztet bennünket is.
-
A sátoros ünnep arra is emlékeztette őket, hogy az egyiptomi rabszolgaságból
hová vezette el őket az Úr, az ígéret földjét adta nekik örökrészül.
-
Az ígéretnek ez a Földje, a Kánaán, előképe volt annak a hazának, amit
Isten készít a megváltottak számára, ahová hit által már előre vágyakoztak
belépni. Zsid. 11,13-16.
2. A sátoros ünnep csak a régmúlt szabadulásra emlékeztette őket, vagy
volt egy aktuálisabb, és a jelenlegi helyzetüket is érintő emlékeztető
jellege?
-
A sátoros ünnep az Egyiptomból való szabadulásuktól függetlenül a legfrissebben
szerzett tapasztalatból fakadó öröm és hála ünnepe is volt.
-
Az ünnepek éves körforgásában ugyanis csak néhány napja zajlott le az engesztelési
ítélet, amely biztosította számukra a bűneik végleges bocsánatát és végleges
eltörlését.
-
Ezért a sátoros ünnep a bűntörlő kegyelem megtapasztalásából következő
örömünnep volt, a bűneiktől való végleges megszabadulásuk örömét juttathatták
kifejezésre.
-
Ez az alkalom előrevetíti a megváltottak örömünnepét is, amikor már örökre
megszabadultak a bűn átkától és a bűn világából.
-
Azt az időt vetítette előre, amikor már nemcsak jelképesen, hanem a nagy
valóságban is befejeződik az engesztelés ítélete, és Jézus, mint Főpap
és ítélő Bíró végleg eltörli az Isten házanépéhez tartozók bűneit.
-
Ezért mondja Pál apostol azt, hogy Jézus “másodszor bűn nélkül fog megjelenni
azoknak, akik Őt várják idvességükre”. Zsid. 9,28/b.
3. A megváltásra előremutató szimbolikus jelentősége mellett még milyen
eseménnyel kapcsolódott össze a sátoros ünnep, ami szintén a hálaadás alkalmává
tette ezt az ünnepet?
-
Mivel a sátoros ünnep a gazdasági év végére esett, ezért ez az alkalom
a terményeik betakarításának az ünnepe is volt bizonyos értelemben.
-
Ez az ünnep előre mutatott Isten végső nagy aratására, amikor az Isten
szántóföldjén is beérik az aratnivaló, és Isten is begyűjti a gabonáját
a mennyei csűrökbe. Lk. 3,17. Jel. 14,14-20.
4. Volt annak valamilyen szimbolikus jelentősége, hogy miért kellett
nyolc napig ünnepelni a sátoros ünnepet, és miért kellett az első és a
nyolcadik napját megkülönböztetett ünneppé tenni?
-
Csak a nagy valóságra átvetítve tudjuk megérteni, hogy miért kellett nyolc
napig ünnepelni, és miért kellett különleges módon ünnepelni az első és
a nyolcadik napot.
-
Az első nap ünnepe Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelére mutatott
előre, arra a különleges napra, amikor a megváltottak ujjongó örömmel köszöntik
Szabadítójukat és magát a szabadulásuk pillanatát is. Ésa. 25,9. I.
Kor. 15,55-57.
-
A nyolcadik nap pedig, a mennyei örömünnepre mutatott előre, a Bárány
menyegzőjének vacsorájára, arra a vendéglátásra, amit Jézus készít elő
a Mennyben a megváltottak célbaérkezésének ünnepére. Jel. 19,7-9.
-
Pál apostol arról ír Isten népével kapcsolatban, hogy “megvan az Ő nyugodalmába
való bemenetel ígérete”, amelybe némelyek bemennek, mások viszont nem.
Zsid. 4,1-11.
-
Ebbe a nyugodalomba, vagyis az igazi “sabbath”-ba való bemenetel teljesedik
be minden megváltott számára a nagy valóság sátoros ünnepének első és nyolcadik
napján, vagyis Jézus dicsőséges visszajövetekor és a Mennybe való megérkezéskor.
-
“Annakokáért megvan a szombatja az Isten népének. Mert a ki bement
az ő nyugodalmába, az maga is megnyugodott cselekedeteitől,
a miképen Isten is a magáéitól, Igyekezzünk tehát bemenni abba a nyugodalomba…”
Zsid. 4,9-11.
5. Volt-e valamilyen jelképes üzenete annak, hogy a sátoros ünnep első
és nyolcadik napja között annyi időnek kellett eltelnie?
-
János apostol a jelenések könyvében ad olyan kinyilatkoztatást, aminek
segítségével megérthetjük ennek a közbenső időnek a jelentőségét.
-
A hetedi pecsét felnyitásakor válik nyilvánvalóvá, hogy Jézus dicsőséges
visszajövetelével összefüggésben “lőn nagy csendesség a Mennyben, mintegy
fél óráig”. Jel. 8,1.
-
Ez a nagy csend azért következik be, mert ekkor szinte minden angyal elhagyja
a mennyet, hogy elkísérjék Jézust a dicsőséges visszatérésére, és elébe
menjenek a megváltottaknak, akiket ők fognak összegyűjteni az egész föld
színéről.
-
Az angyali seregeknek erre kíséretére már Jézus is utalt a prófétikus tanításaiban.
Mt 24,30-31. 25,31.
-
A Jelenések könyvének korábbi fejezeteiben mindenhol azt lehet olvasni,
hogy az egész Menny visszhangzik az angyali seregek dicsőítő énekeitől.
Jel. 4-5. fejezet
-
Amikor viszont bekövetkezik az az esemény, amire a sátoros ünnep előre
mutatott, akkor teljes csend lesz, mert a dicsőítő éneket zengő angyalok
elhagyják a Mennyet, hogy elkísérjék Jézust erre a diadalmas útjára.
-
Az első és a nyolcadik nap közötti idő ebből következően a megváltottak
összegyűjtését és a mennyei otthonba való útjukat jelképezi, azt az időszakaszt,
ami Jézus dicsőséges visszajövetele és a megváltottaknak a Mennybe való
megérkezése között telik el.
-
A próféciában meghatározott “mintegy fél óráig” időszakaszát
a próféciákra érvényes nap-év elv alapján kell kiszámítani.
-
Eszerint egy nap egyenlő egy évvel, a fél óra pedig egy napnak,
vagyis egy prófétai évnek a 48-ad részét határozza meg. Ezék. 4,4-5.
-
Egy (360 napból álló) prófétai év 48-ad része 7,5 nap, valamivel
több, mint egy hét.
-
Megközelítően tehát egy hétig tart az az utazás, amíg az üdvözültek seregével
Jézus visszatér és megérkezik a mennybe.
-
E.G. White azt írja: “Mindnyájan beléptünk a felhőbe, és hét napig utaztunk,
hogy elérjük az üvegtengert.” (1.Test. 60,3.)
1. Izráel vallásos életének körforgásában az utolsó esemény volt a sátoros
ünnep, de hogyan lesz ez a nagy valóságban, a megváltottak számára is befejeződik
minden ezzel az esemény-sorozattal?
-
A megváltottak számára ezzel még nem fejeződik be minden, hiszen csak 1000
évig fognak a mennyben lakni.
-
Az ezer év eltelte után más eseményekkel kapcsolatban Isten megtisztítja
a Földet a bűn minden következményétől, az édeni állapothoz hasonlóan újjáteremti
azt.
-
Istennek erre az ígéretére már a régi korok emberei is vágyakozással tekintettek
előre.
-
A megváltás beteljesedésének utolsó ígérete ez, amelynek ismerete vágyakozással
tölt el bennünket is.
-
Pál apostol azt mondja, hogy ez az Isten által felállított új ország olyan
lesz itt a Földön, “amiket szem nem látott, fül nem hallott és embernek
szíve meg se gondolt”. I. Kor. 2,9.
2. Pál apostolnak ez a kijelentése azt jelenti, hogy mi nem is tudhatunk
semmit, el sem képzelhetjük, hogy milyen lesz ez az Isten által alapított
ország?
-
Pálnak ez a kijelentése csak azokra az emberekre vonatkozik, akik nem ismerik,
nem tanulmányozzák az Írásokat, hiszen nekünk sok mindent kijelentett Isten
erről az országról:
-
Ebben az országban igazság lakozik. II. Pét 3,13.
-
Isten eltöröl minden könnyet, halált, gyászt és fájdalmat.
Jel. 21,1-4.
-
Békesség és nyugalom uralkodik minden dologban.
Ésa. 11,6-9.
-
Maga az Isten is velük fog lakni az újjáteremtett földön.
Jel. 21,3.
-
Mindezek hátterén teljesen természetes, hogy a régiek nem említtetnek.
Ésa. 65,17.
-
Isten erre az életre és ilyen életre hív mindannyiunkat.
-
Ígéretének teljesítését érettünk érzett szeretetéből késlelteti.
II.
Pét 3,9.
-
Ez alatt Szentlelke által mindannyiunkért munkálkodik.
Jel. 3,20.
3. Milyen minőségi változást hoz a megváltottak életében a nagy valóságban
bekövetkező sátoros ünnep?
-
Egy csodálatos változást hoz a megváltottak életében, mivel nemcsak a bűn
világából szabadítja meg őket, hanem annak minden következménye is elmúlik
az életükből.
-
“És az Isten eltöröl minden könnyet a szemeikről, és a halál nem lesz
többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők
elmúltak.” Jel. 21,4.
-
A legcsodálatosabb változás viszont az lesz, hogy az isteni szeretet sok
ajándékainak eredményeként, annak a hatásaként az előző életünk rossz emlékképeit
teljesen elfelejtjük.
4. A nagy valóság sátoros ünnepének megváltozott életkörülményei között
mi lesz a legcsodálatosabb és legkülönlegesebb ajándék a megváltottak számára?
-
A megváltottak legkülönlegesebb jutalma az lesz, hogy ettől az időtől fogva
“az Isten sátora az emberekkel van”. 3. vers.
-
Az Isten sátora a Szent Várost, az új Jeruzsálemet, az atyai ház otthonát
jelenti, amit Jézus ígért meg tanítványainak mennybemenetele előtt.
Jn.
14,2-3.
-
Azt jelenti ez az ígéret, hogy Isten az emberi család közé költözik, a
gyermekei közé.
-
A világegyetem központja, Isten uralkodásának székhelye a Földre tevődik
át.
-
Ebben a teljesedésben Jézusnak egy hasonlatát látjuk beigazolódni.
-
Eszerint ugyanis jobban fognak örülni egy megváltott világnak a Mennyben,
mint a 99 másiknak, amelyek soha nem vesztek el. Lk. 15,4-7.
5. A sátoros ünnep megszabadultjainak, a szabadulás ünnepének nyugodalmába
bevonulóknak milyen ígéretet adott Isten?
-
Isten két ígéretet adott azoknak, akik mindvégig állhatatosak és hűek maradnak:
-
Egyrészt “örökségül nyer mindent”, másrészt “annak Istene leszek,
és az fiam lesz nékem”. Jel. 21,7.
-
Ez az ígéret azt jelenti, hogy a szentek nem idegenekként és nem szolgákként
veszik birtokukba az új Földet, hanem Isten fiaiként, mint örökösök.
Róm.
8,17. Gal. 3,29.
6. Isten teremtői rendjében mit jelent az a cím, hogy “Isten fia”,
-
Az istenfiúság többet jelent, mint egyszerűen Isten teremtményének lenni,
ezek az Isten fiak közvetlenül az Istentől született lények, mint Ádám
is. Lk. 3,38.
-
Mivel pedig a megváltottak is közvetlenül az Isten teremtői hatalma által
születtek újjá egy új életre, ezért az újjászületésükből adódóan az Isten
fiaivá váltak.
-
Mivel a megváltottak Jézussal valóságosan helyet cseréltek a megváltás
elfogadása által, ezért Jézussal helyet cserélve, most ők neveztetnek az
Isten fiainak.
-
Az el nem bukott világ lényei között az “Isten fiai” mindig
különleges jogokat élveztek már a múltban is. Jób. 1,6. 38,7.
-
Egy-egy teremtett világ fejedelmeit nevezi a Biblia ezzel a névvel, hogy
“Isten fiai”, miként Ádám is az lett volna, ha Sátán el nem veszi tőle
ezt az előjogot. Jn. 14,30.
-
Az “Isten fiai” közvetlenebb kapcsolatot tarthatnak fenn Istennel, mint
a többi teremtmények.
-
A megváltottak tehát ebbe a minőségbe, ezek közé a közvetlenül Istentől
született és teremtett lények közé lesznek felemelve.
-
A megváltottak azonban még azok között is kiváltságot fognak élvezni, akik
pedig mint Istennek közvetlen teremtményei, már korábban is Isten fiainak
mondott lények voltak.
-
“Amit Krisztus megvalósított életével és halálával, az sokkal több,
mint a bűn okozta rontás meggyógyítása. Sátán célja az volt, hogy az embert
örökre elszakítsa Istentől, de Krisztusban szorosabb egységbe jutunk Istennel,
mintha sosem buktunk volna el. Az Üdvözítő felvette emberi természetünket,
s ezzel olyan kötelékkel fűzte magát az emberiséghez, amit többé széttépni
nem lehet. Örökre magához kötött minket. “Mert úgy szerette Isten a világot,
hogy az Ő egyszülött Fiát adta.” Nemcsak azért adta, hogy bűneinket hordozza
és mint áldozat meghaljon értünk, hanem Isten odaajándékozta Krisztust
az elbukott emberiségnek. Hogy biztosítson változhatatlan béke-szándékáról,
egyszülött Fiát adta, hogy Krisztus eggyé váljon az emberi családdal,
s örökre megtartsa emberi természetét... Fiának személyében Isten örökbe
fogadta az emberi természetet és a legmagasabbra, a Mennybe helyezte. Az
“embernek Fia” az, Akivel megosztja a világmindenség trónját.”
(Jéz.
Élete 17, 1.)
-
A 144.000 pedig még a megváltottak között is közelebb lesz Istenhez, hisz
ők lesznek a szent város lakói az örökkévalóságon át, míg a többiek az
egész Földet fogják benépesíteni.
7. Milyen körülmények zárnak ki valakit azokból az áldásokból, amiket
Isten a győzők számára elkészített, illetve mikor tartozhatunk azok közé,
akiknek Isten ezt a csodálatos jutalmat készítette elő?
-
A Biblia szerint nem minden ember részesülhet abban a kegyelemben, hogy
joga legyen az új Földet birtokba venni és rajta élni az örökkévalóságon
át.
-
Ezt az ígéretet Isten csak a győzőknek adja, akik mindvégig állhatatosak
maradnak mellette.
-
Ezért nemcsak a gyilkosok és a paráznák maradnak ki az örökéletből, hanem
a gyávák is, akiknek a félelme erősebb, mint az Isten iránti szeretetük.
-
Ezek az emberek nem a saját gyengeségüktől vagy a kísértő erejétől félnek.
-
Ezeknek félelme inkább a hitetlenségükből származik.
-
Félnek, hogy nevetségessé válnak a világ előtt, félnek Istenben és ígéreteiben
bízni és Rá hagyatkozni.
-
Ezért válnak ingadozóvá, aminek végül a teljes elfordulás lesz a következménye.
-
Az új Jeruzsálembe csak azok mehetnek be, akiknek neve be van írva az élet
könyvébe, és bejegyezve marad a vizsgáló ítélet után is. Jel. 3,5. 21,27.
-
Ez a kijelentés szintén egy szembeállítás egy másik kijelentéssel, mely
szerint: “ha valaki nem találtatott beírva az élet könyvébe, a tűznek
tavába vettették.” Jel. 20,15.
-
Erre az ígéretre gondolt Jézus, amikor tanítványait oktatva figyelmeztette
őket, hogy minek érdemes örülni.
-
“Ne azon örüljetek, hogy a lelkek engednek néktek; hanem azon örüljetek
inkább, hogy a ti neveitek fel vannak írva a mennyben.” Lk. 10,20.
8. Milyen tanulságokat vonhatunk le a magunk számára mindabból, amit
Izráel ünnepi szokásai közvetítenek felénk?
-
Az Istennel kapcsolatos ünnepeinkben sohasem a kikapcsolódást keressük,
hanem az Istennel való lelki összekapcsolódást, bekapcsolódást abba a szent
légkörbe, amit az Isten jelenléte biztosít számunkra.
-
A vallásos ünnepeink és ünneplésünk középpontjában mindig a Megváltó álljon,
hiszen “nincsen senkiben másban idvesség; mert nem is adatott emberek
között az ég alatt más név, mely által kellene nékünk megtartatnunk”.
Csel. 4,12.
-
A múlt példái tanítsanak meg bennünket, hogy az Isten előtti ünneplésünk
közben különbséget kell tennünk a szent és a közönséges között.
-
Az Istennek szentelt ünnepeink az emlékezés és a hálaadás alkalmai legyenek,
és amikor ezzel a lelkülettel járulunk az Úr elé, akkor sohase menjünk
üres kézzel, a hálaadásunk ne csak szavakban fejeződjön ki, hanem a tetteinkben
is. V. Móz. 16,16.
-
Ne mi akarjuk meghatározni az ünneplésünk módját, ne az egyéni igényeikhez
igazítsuk az Istennek ünnepeit, hanem azt keressük, hogy “mi az Istennek
jó, kedves és tökéletes akarata”. Róm. 12,2/b.
|