|
|
7. A megszentelődés lehetőségei Jézus által
.
Letöltés

1.
Amikor a templomudvaron végre eljutunk a szentély
bejáratáig, akkor milyen alapvető szabályt kell figyelembe venni annak, aki
szeretne belépni?
-
A Szentélybe belépve már az Isten sátorában vagyunk, ezért minden ideérkezőnek azt mondja az
Úr, mint egykor Mózesnek az égő csipkebokor előtt:
-
„Oldd le sarudat a lábadról, mert a hely,
ahol állsz, szent föld.”
II. Móz. 3,5.
-
A Szentsátorban már a feltámadott Krisztus-képpel
találkozunk, azzal a Krisztussal, aki az Isten királyiszékének jobbjára ült,
ezt itt a kegyelem trónja szemlélteti.
-
Az ószövetségi templomi szolgálattal és a Szentsátorral
való ismerkedésünk folyamán most azokat a tárgyakat vesszük vizsgálat alá,
amelyek a templom első részében, a Szentélyben találhatók.
2.
A Szentélybe belépve mi ragadja meg először a figyelő
tekintetét, ami a templom épületének jellegzetességéből következik?
-
Mivel a Szentély egy ablak nélküli terem volt, ezért a
belépéskor mindenek előtt a gyertyatartó vonja magára
a figyelmet, mert mindenhol a belőle áradó és a fénylő aranyfalakon,
sokszorosan visszatükröződő fény látható mindenütt.
-
Ez a gyertyatartó Jézus Krisztust, mint a világ
világosságát mutatja be előttünk.
Jn. 8,12.
-
Az ablaktalan teremben a gyertyatartó fénye nélkül
teljes sötétség lett volna.
-
Így
van sötétségben az egész világunk Jézus Krisztus nélkül, ahogyan ezt Ésaiás
próféta le is írja.
-
„Mert sötétség borítja a földet, és éjszaka
a népeket”.
Ésa. 60,2.
-
Jézus
Krisztus nélkül csak tapogatóznak, és csak emberi elképzelések alapján
alakítanak maguknak képet az Istenről.
-
Ez
a szimbolikus jelkép még azt is hirdeti, hogy a Jézustól nyert világosság
nélkül még a szolgálatukat végző papok is sötétségben lennének.
3.
Milyen üzenete van annak, hogy a gyertyatartó csak a
tartója volt azoknak a kis mécseseknek, amiknek a világosságot kellett sugározni?
-
Ez a jelkép arra mutat rá, hogy Jézus a
mindenkori tanítványokat akarja felhasználni, vagyis akiket Isten gyermekeivé
fogadott, hogy a bűneiben sötét világ közepette a világ világosságai legyenek.
-
Minden hivő, aki Krisztussal élő kapcsolatban
van, világosságot áraszthat maga körül, mert maga Jézus gyújtja meg bennünk a
világosságot, amit mi tovább sugározhatunk. II. Kor. 4,6. Jn. 8,12/b.
-
Az a tény, hogy gyertyatartó mécsese is csak a benne
lévő olaj által tudott világítani, szintén egy üzenetet közvetít felénk.
-
A
mécseshez hasonlóan mi is csak akkor tudunk fényt árasztani, ha a Szentléleknek
szívünket átalakító hatalma ott van az életünkben.
-
Jézus
a tíz szűz példázatával hangsúlyozta az olaj szükségességét. Mt. 25,1-9.
4.
Mit kellett tenni annak érdekében, hogy a Szentélyben
lévő mécsesek állandóan tiszta fényt sugározzanak a környezetükben?
-
A folyamatos világítás érdekében szükséges volt a
mécseseket állandóan tisztítani.
-
Ehhez hasonlóan az a hívő, akinek életéhez a bűn
tisztátalansága tapad, már nem tud fényt árasztani a környezetében.
-
A
mi nagy Főpapunk azonban kész arra, hogy lelki életünk lámpását megtisztítsa minden
szennytől, erre utal János apostol látomása is, amikor Jézust a gyertyatartók
között látja járni.
Jel. 1,12-13.
-
Ahogy használat közben az olaj elfogyott a mécsesekből,
és azt pótolni kellett, úgy kell Isten minden gyermekének naponta újból és
újból betöltekezni Szentlélekkel.
-
Ahol
az olaj hiányzik, ott a lámpa önmagában nem ér semmit sem, Jézus erre is utalt
a tíz szűzről szóló példázata által.
Mt. 25,8.
5.
Hogyan kellett elkészíteni a hétágú gyertyatartót, és
milyen jelképes üzenetet lehet összekapcsolni az elkészítésnek ezzel a
különleges módjával?
-
A gyertyatartó elkészítésének érdekessége, hogy nem
formába öntés által készült, hanem egyetlen 50 kg (egy tálentum) nagyságú
arany tömegből kalapáccsal kovácsolták ki, azaz formázták meg. IV. Móz. 8,4.
-
Még ma, a 21.
század technológiája mellett is nehéz elképzelni, hogy miként tudták
kalapálással elkészíteni ezt a művészi alkotással díszített, hét ágú
gyertyatartót egyetlen darabból.
-
A gyertyatartó elkészítése éppen olyan titokzatos
számunkra, mint Annak a születése és egész lénye, akit jelképez.
-
Nem
értjük Jézusnak a szűztől való megszületését.
-
Nem
értjük azt, hogy a világmindenség teremtő Istene, hogyan születhetett meg egy
magatehetetlen csecsemőként.
-
Nem
értjük, hogy miként lehetett Ő egyszerre Isten, és ugyanakkor ember is.
-
A gyertyatartó elkészítésének módja még azt is
kifejezi, hogy amiként a gyertyatartót vert aranyból kellett elkészíteni, úgy
kellett Jézusnak is megverettetni az emberektől és elhordozni Isten ítéletének
kemény csapásait, a magára vett bűnök miatt.
6.
Mit akar kifejezni az a kép, hogy a gyertyatartónak
volt egy főága, a törzs, és az oldalágak mind abból ágaztak ki?
-
A gyertyatartó hat ágát a középső szárból, a középső törzsből
munkálták ki sok-sok pontos, megfontolt és jól irányított kalapácsütés által.
-
Ez a tény egyrészt azt fejezi ki, hogy bennünket,
akiket a világ világosságává akar tenni, nekünk is Belőle, a főágból kell
származnunk.
-
Az
ágak anyaga és természete is ugyanabból az anyagból való volt, mint a törzsé,
így kell nekünk is az isteni természet részeseivé lennünk, Krisztusból valókká
válni.
-
Az
oldalágak megtartó ereje és biztonsága a törzsben van, benne nyugszik, ezért mi
is csak Vele összeköttetésben, az Ő megtartó ereje által létezhetünk.
-
Isten a mi életünket is sok próba és nehézség által
alakítja, ezek az Ő formáló ütései rajtunk, hogy mindjobban hasonlóvá váljunk a
főághoz, Jézus Krisztushoz.
7.
Milyen kapcsolat volt a gyertyatartó és a rárakott
mécsesek között, és ez a körülmény milyen jelképes üzenetet képvisel?
-
A mécseseknek nemcsak világítani kellett, hanem úgy
kellett felrakni a gyertyatartóra, hogy azoknak fénysugara a gyertyatartóra, illetve
közvetlen elé világítsanak.
II. Móz. 25,37.
-
Hasonlóan kell nekünk is a kapott világosság által
mindenekelőtt a gyertyatartóra, azaz Jézus Krisztusra irányítani a fényünket.
-
A teljes arannyal burkolt teremben ez a fény a
végtelenségbe nyúlóan újra és újra visszatükröződve ismétlődött minden
irányban.
-
Így
szeretné Isten, hogy az ő gyermekeinek élete által az egész Föld teljen be az Ő
dicsőségének fényével.
Jel. 18,1, Ésa.
60,1-3.
-
A gyertyatartó fénye a szent kenyerek asztalát és az
arany oltárt is megvilágította.
-
Így
kell a mi életünk fényének is világosságot árasztani, hogy ennek fényénél
minden ember megláthassa azt a helyet, ahol az élet kenyere, és Jézus Krisztus
érdemének jó illata, az ő számára is elérhető közelségben van.
1.
Milyen tárgy volt még a Szentélyben a gyertyatartóval
szemben lévő oldalon elhelyezve, és hogyan nézett ki, mi volt a rendeltetése?
-
A gyertyatartóval szemben, a terem jobb oldalán a szent
kenyerek asztala volt.
-
Ez az asztal szintén akácfából készült, de kívül ez is
teljesen arannyal volt burkolva mindenhol. (100 x
50 x 75 cm)
II. Móz. 25,23.
37,10.
-
Erre az asztalra heti rendszerességgel kellett elhelyezni
12 kenyeret, amit egyik szombattól a másik szombatig hagytak ott.
-
Egy-egy
kenyér nem kisméretű volt, hiszen 7,5 liter lisztből készült, azaz „két
tized efából” (1 efa = 36,9 liter). III. Móz.
24,5.
2.
Mit jelképeztek ezek a kenyerek, amiket a Szentélyben
kellett elhelyezni rendszeresen minden szombaton?
-
Ezek a kenyerek a mennyből való táplálékot, az Istentől
származó élet kenyerét jelképezték.
-
Ez elsősorban Jézus Krisztusnak, a testté lett Igének a
szimbóluma volt.
-
Maga
Jézus tesz erről bizonyságot: „Én vagyok
amaz élő kenyér, amely a mennyből szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él
örökké”. Jn. 6,51.
-
Minden olyan kenyeret vagy lepényt, amit áldozás
céljára kellett elkészíteni, vagy az Úr színe előtti elhelyezésre, azok minden
esetben kovásztalan kenyereknek kellett lenniük. II. Móz. 29,2. 23. III.
Móz. 2,4-5. 6,16-17.
-
Más alkalommal viszont az írott Igét, az Isten
szavát is a mindennapi kenyérhez hasonlította Jézus. Mt. 4,4.
Jn. 6,63/b.
3.
Csak a kenyérnek volt szimbolikus jelentése, vagy az
asztal is jelképes tárgyként volt elhelyezve a Szentélyben?
-
Bizonyos vonatkozásban az asztal is Jézus Krisztust
jelképezi, de ebben az esetben a kenyerek Isten népének szimbólumaként vannak
az asztalon.
-
Azért kellett 12 kenyeret tenni az asztalra, mert ez
Izrael 12 törzsét szimbolizálta.
-
Azt
jelenti ez a kép, hogy Izrael fiai, a győzők, csak a gyertyatartó, azaz Jézus
Krisztus fényében állhatnak meg a szentséges Isten színe előtt. II. Móz.
25,30.
-
Az asztal lapját pedig egy tenyérnyi szélességű arany
keret szegélyezte, mintegy védelmet biztosítva a kenyereknek, nehogy leessenek.
-
Ez
a jelkép hasonlít a Jelenések könyvében találhatóhoz, ahol Jézus a tenyerében
tartja a hét csillagot, amely a gyülekezetek angyalát jelképezi. Jel. 1,20.
4.
Mi történt ezekkel a kenyerekkel, miután a hetes
időciklusuk lejárt?
-
Ezek a kenyerek nemcsak a jelképes tárgyakként lettek
elhelyezve ott az asztalon, hanem a papok táplálékául is adatott.
-
Minden
szombaton, amikor lecserélésre kerültek a kenyerek, akkor az előző heti kenyeret
a papoknak kellett elfogyasztani.
III. Móz. 34,8-9.
-
Miközben Isten szigorúan megtiltott minden munkát
szombaton, a szent kenyereket mégis szombaton kellett elkészíteni és kisütni,
illetve a régieket elfogyasztani az úr színe előtt.
-
Ezzel
a különös gyakorlattal arra akar Isten megtanítani bennünket, hogy szombatonként
Ő akar bennünket táplálni az Ő házában, megszentelt étellel, mennyből való
kenyérrel, amely az Ő szájából származik, vagyis az Ige üzenetével. Mt. 4,4.
5.
Milyen rendelkezések által szabályozta Isten nagyon szigorúan,
hogy kik és milyen feltételek mellett ehettek a szent kenyerekből.
-
Csak azok az emberek ehettek belőle, akik jogot nyertek
arra, hogy bemehettek a Szentélybe az oltár és a mosdómedence útján.
-
Egyetlen
idegen sem ehetett az Isten színe elé vitt kenyerekből. III. Móz. 22,10.
-
Még
a papoknak segítő szolgák sem ehettek belőle. III. Móz. 22,10.
-
Még a papok számára is voltak korlátozó szabályok,
amiket szigorúan figyelembe kellett venni a szent kenyerek fogyasztásával
kapcsolatban.
-
Ha
bármilyen testi fogyatkozása volt a papnak, akkor már nem vihette be a szent kenyereket
áldozatul.
III.
Móz. 21,17-18.
-
A
fogyatékos pap ugyan ehetett belőle a sátoron kívül, de a Szentélybe, a
függönyön belül, már nem léphetett be.
III. Móz. 21,22-23.
-
Ha
pedig bármilyen ok miatt tisztátalanná vált a pap, akkor sem ehetett a szent
dolgokból, így a kenyérből sem.
III. Móz. 22,4-7.
6.
Milyen tanulságot hirdet felénk az a körülmény, hogy a
szent kenyerekből csak az arra jogosult személyek ehettek az Isten színe előtt?
-
A Szentélybe csak egyetlen úton lehetett bejutni,
éspedig az égőáldozati oltár és a mosdó medence útján.
-
Vagyis,
aki a szent kenyerekből szeretett volna enni, annak előbb meg kellett
tisztulnia a bűnért való áldozat vére, és a mosdó medence vize által.
-
Az Istennek szentelt kenyér fogyasztása a mi számunkra
is biztosítva van az úrvacsora alkalmával, amikor az Isten színe előtt vehetjük
azt magunkhoz.
-
Az
egyetemes papságság tagjaiként, mi is részesei lehetünk ennek az előjognak,
ehetünk az Istennek szentelt kenyérből, amely Jézus Krisztust jelképezi.
-
De ma is ugyanazok az isteni követelmények érvényesek,
mint Izrael idejében.
-
Egyetlen
idegen sem jogosult a szent kenyérből enni, hiszen ők még nem lettek sem fiakká,
sem papokká.
-
Majd
csak a keresztség teszi fiakká őket, addig azonban csak szolgáknak számítanak,
akik még nem birtokosai az előjogoknak.
III. Móz. 22,10.
-
Az
sem jogosult a szent kenyérből enni, aki tisztátalan, vagyis nem részesült a
mosdó medence vizének megtisztításában.
-
Ha
nem részesült az újjászületés fürdőjében, a keresztségben, és ezután a lábmosás
cselekményében, az tisztátalannak számít Isten előtt.
-
Ez
a tisztulás nem egy formális cselekményre vonatkozik, hanem egy hit által
végrehajtott megtisztulásra, vagyis méltóvá kell lenni a szent kenyérből való
fogyasztásra. I. Kor. 11,28.
-
Képletesen szólva nagyon sokan szeretnének a Szentélyen
kívül, csupán a pitvar előterében úrvacsorázni.
-
A papok számára adott törvény nekünk azt jelenti, hogy amennyiben
a nekünk adott kegyelmi idő alatt nem gyógyulunk ki a lelki fogyatkozásainkból,
akkor az Isten sátorába, az Ő színe elé már nem juthatunk el.
-
Fogyatkozásaink
miatt elveszítjük azt a jogot, hogy Istennel színről-színre találkozhassunk,
mert Őt csak a tiszta szívűek láthatják meg.
Mt.
5,8.
-
A szent kenyereknek az Úr színe előtti
elfogyasztása annak az egységnek és közösségnek a kifejezője, amit Istennel és
egymással kell megvalósítanunk, ezért imádkozott Jézus a főpapi imájában. Jn. 17,21.
7.
Mennyire vette komolyan Isten a templomi szolgálat
területére adott törvényeit és szabályait, és milyen üzenete van ennek a mi
számunkra?
-
Izraelben nagyon szigorú törvények által védte Isten a
templomi szolgálathoz adott szent törvények tisztaságát és tiszteletben
tartását.
-
Ilyen
volt az is; „amikor a gyülekezet sátorába
mennek, mosakodjanak meg vízben… kezeiket is, lábaikat is mossák meg, hogy meg ne
haljanak.” II. Móz. 30,20-21/a.
-
Ugyanilyen komolyan int bennünket Pál apostol is az
úrvacsora szentségének tiszteletben tartása érdekében: „próbálja meg azért az ember magát”. I. Kor. 11,28.
-
„Mert aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy
issza az Úrnak poharát, vétkezik az Úr teste ellen… ítéletet eszik és iszik
magának, mivelhogy nem becsüli meg az Úrnak testét.”
I. Kor. 11,27. 29.
-
Méltatlan
az, aki nem rendezte a múlt bűneit a Bárány vére által.
-
Méltatlan
az, aki nem tisztul meg naponta a víznek fürdőjével, az Ige által.
-
De
méltatlan az is, aki azt hisz, hogy az egész testének szennyét egy lábmosással
is megoldhatja.
-
Jézus szerint a lábmosás csak azok számára
jelent megoldást, akik az újjászületés fürdője, „az Ige által”, és ezt követően a keresztség által már teljesen
tiszták.
Eféz.
5,26; Jn. 15,3; ‒ 13,10;
Mk. 16,16.
8.
A szent kenyereken kívül mit kellett még heti
rendszerességgel elhelyezni az asztalon a kenyerek fölött?
-
Kevesen figyelnek arra az apró kis részletre, hogy a
szent kenyerek asztalára felrakott kenyerekre még felül tömjént kellett
feltenni tűzáldozat céljára.
-
Valószínűleg
kis arany tányérokon helyezték el ezt a tömjént, mivel tűzáldozat céljára
kellett oda tenni, vagyis el kellett égetni.
III. Móz. 24,7.
-
A tizenkét kenyér fölött elhelyezett tömjén Izráel
fiainak könyörgését jelképezte, kifejezője volt ez annak a kérésnek, hogy továbbra
is Isten gondoskodjon népe táplálékáról.
1.
Milyen eszköz volt még elhelyezve a Szentélyben, amit a
naponkénti szolgálat közben rendszeresen kellett használni?
-
A Szentély harmadik tárgya az arany füstölő oltár volt,
amely közvetlenül a második kárpit elé volt elhelyezve. II. Móz. 30,6.
-
Mérete
szerint: „egy sing hosszú, egy sing
széles, négyszögű és két sing magas legyen”, vagyis 50 x 50 x 100 cm.
II. Móz. 30,2.
-
Ez az oltár is azért volt a templom első
részében elhelyezve, hogy a papok minden nap kétszer, reggel és este,
elvégezhessék rajta a szolgálatukat.
II. Móz. 30,7-8.
-
A
rajta végzett szolgálat jellege azonban a templom belső
termével is összekapcsolta, ezért Pál apostol már úgy emlékezik meg róla, mint
ami a második kárpiton túli szolgálat eszköze. Zsid. 9,3-4.
-
A templom két termét elválasztó kárpit ugyanis nem ért
föl egészen a mennyezetig, azért, hogy az arany füstölő oltárról felszálló jó
illat átkerülhessen a belső terembe, a Szentek-szentjébe, ahová a papok nem
léphettek be. II. Móz. 30,6.
2.
Mit jelképezett az arany füstölőoltár, illetve mit
fejez ki az elhelyezésének módja, miért éppen a belső kárpit elé került a
Szentélyben?
3.
Milyen szertartást végeztek az arany füstölőoltáron, és
mi volt a jelképes üzenete annak, ami ott történt?
-
Ezen az oltáron csak illatos füstölőszert égethettek,
amelynek illata Istenhez szállt át a két helységet elválasztó kárpit fölött, a
reggeli és az estéli áldozat idején, amikor Isten népe imában emelkedett fel az
Istenéhez. Jel.
8,3-4.
-
Ez a felszálló illat Jézusnak, az Isten előtti kedves áldozatát
jelképezi, amely egyesült a nép felszálló imádságával, és így juthatott el az
Isten színe elé.
Zsolt. 141,2.
-
A nép imája az estéli és reggeli áldozat idején csak
akkor szállhatott jó illatként Isten elé, ha vele egy időben az arany oltáron
is bemutatták a jó illat áldozatát.
-
Az arany füstölőoltár olyan módon jelképezi
Jézus Krisztust, mint aki az imádságainkat közvetíti, kedvessé és
meghallgatásra méltóvá teszi Isten előtt.
Zsid. 13,15.
Ján. 16,23-24.
4.
Hogyan kell Jézus nevében imádkozni, ez csak annyit
jelent, hogy az imáink végén elmondjuk azt, hogy mindezt Jézus nevében kértük?
-
Az imáinkban elmondott szavak kevésnek bizonyulnának,
ha hit által nem cserélhetnénk helyet a mi Megváltónkkal, hogy az Ő érdemében
állhassunk a mennyei Atyánk elé.
-
Vele helyet cserélve viszont úgy fogadja az imáinkat,
mintha az Jézus kérése lenne.
-
„Krisztus követőinek Krisztus nevében kell
megállniuk Isten előtt. Az érettük hozott áldozat által válnak értékessé Isten
előtt. A Megváltó nekik tulajdonított igazsága teszi őket becsesekké Isten
előtt. Krisztusért az Úr megbocsát mindazoknak, akik félik Őt. Az Úr nem látja
meg bennük a bűn rosszaságát. Ellenkezőleg, felismeri bennük a Fiúhoz való
hasonlatosságukat, akiben hisznek… Krisztus nevében imádkozni azonban sokat
jelent. Azt jelenti, hogy elfogadjuk magatartását, megmutatjuk lelkületét és
végezzük munkáját… Ha egyetértünk Krisztussal, akkor Krisztus is azonosítja
magát gondolatainkkal és céljainkkal. Így vegyül össze szívünk és elménk
összhangban Krisztus akaratával, hogy amikor neki engedelmeskedünk, akkor
tulajdonképpen nem teszünk mást csak azt, hogy eleget teszünk saját
indítékainknak.” (JÉ
573-574)
5.
Mi volt az a két isteni szabály, amit különösen
figyelembe kellett venni az arany oltáron végzett szolgálattal kapcsolatban?
-
Amikor a gyertyatartóban az olajat feltöltötték,
akkor kellett az arany oltáron is a jóillat tüzét megújítani, egy időben kellet
elvégezni ezeket a feladatokat.
II. Móz. 30,7.
-
Isten
ezzel arra figyelmeztet, hogy csak akkor ad mennyei világosságot, ha az
imaéletünk is állandó, másként ugyanis nem értékelnénk.
-
Amikor
viszont az imáink felemelkednek Hozzá, és lélekben összekapcsolódunk Vele,
akkor a Tőle jövő világosság is megújul, és bevilágít a lelkünkbe.
-
Az oltárról állandóan szállt a jó illat Isten elé: „Szüntelen való illattétel legyen ez az Úr
előtt, nemzetségről nemzetségre”.
II. Móz. 30,8.
-
Az
imaéletünk állandóságának fontosságára figyelmeztet bennünket ez a kép.
-
Ha
a személyes és családi ima-oltárunkon lévő tűz kialszik, amikor elhanyagoljuk a
reggeli és az estéli hálaáldozat imáit, akkor a lelki életünk erőtlenségét
fogjuk megtapasztalni.
6.
Milyen üzenetet találhatunk még azzal kapcsolatban,
hogy most az Újszövetség idején nekünk kell kedves áldozatokat vinnünk az Isten
elé, hogyan történhet ez?
-
Az Újszövetség idejében már nekünk kell
bemutatnunk ezeket az áldozatokat, de Jézus Krisztus
közbenjáró segítsége által.
I. Pét. 2,5/b.
-
Isten az Igében mondja el részünkre, hogy mit tekinth igazán
kedves áldozatnak.
-
Mindenekelőtt
a töredelmes és bűnbánó szív, illetve, ha az egész lényemet kész vagyok
felajánlani Istennek.
Zsolt. 51,19. Róm.
12,1-2.
-
Imaáldozatom azonban mások érdekében is
történhet, „mert igen hasznos az igaznak
buzgóságos könyörgése”.
Jak. 5,16.
|