|
|
6. A templom, mint Isten háza
.
Letöltés

1.
A történelem folyamán milyen
lépéseket tett Isten annak érdekében, hogy ne szakadjon meg a kapcsolata az
emberi családdal, akiket a bűn elválasztott Tőle?
-
Izrael vándorlása idején egy különleges sátort
kellett elkészíteni és minden alkalommal felállítani a tábor közepén, mert ez
képezte azt a helyet, ahol Isten megjelent és találkozott, illetve együtt lakott
a népével.
-
Később, a Kánaánba való letelepedés után Salamon már
kőből építette fel azt a házat, amit az Istennel való közösség színhelyéül
különítettek el.
-
Amikor Jézus megszületett, akkor már Benne
lakozott az Istenség egész teljessége, ettől kezdve már mindenki által láthatóan
jelent meg Isten népe között.
Kol. 2,9.
2.
Az Újszövetségben megszűnt ez a kapcsolat, vagy most
is van olyan hely, ahol Isten a népe között akar megjelenni, hogy közösségben
találkozzon velük?
-
Istennél nincs változás, ezért az Újszövetség
idejében sem szűnt meg Istennek ez az igénye, most azonban nemcsak egyetlen hely
képezi az Isten-imádat céljára elkülönített helyszínt, hanem minden imaház,
minden gyülekezeti terem.
I. Tim. 3,15.
-
Jézus szavai szerint ez azt jelenti: „ahol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én
nevemben, ott vagyok közöttük”.
Mát. 18,20.
-
Az a tény, hogy Isten az ő gyülekezetében akar
megjelenni most is, azt jelenti, hogy az ilyen helyeken nem szabad elfeledkezni
arról, hogy ezt a helyet az Isten jelenléte szentté teszi most is, nemcsak a
régi időkben.
-
„Az alázatos és
hívő lélek számára Isten háza a menny kapuja a földön… Abból a szentségből, mely
a földi szentéllyel kapcsolatban megnyilvánult, megtanulhatják a keresztények,
hogy miképpen tekintsenek arra a helyre, ahol az Úr egyesül az ő népével… A
család szentélye az otthon; az a hely pedig, ahol személyes erőgyűjtés céljából
magányos áhítatra elvonulunk, az a belső kamra vagy az erdő csendje; az
összejöveteli helyiség ellenben a gyülekezet szentélye… Ez az a hely, ahol Isten
találkozik az Ő népével és megáldja őket.”
-
„Ha a nép nem nyer helyes
fogalmat az igazi istentiszteletre és tiszteletadásra vonatkozóan, akkor egyre
jobban növekedni fog az a hajlam, hogy a szentet és örökkévalót a közönségessel
egy fokra helyezzék, és így megtörténhet, hogy az igazság vallói megsértik
Istent és a vallás gyalázatát szolgálják. Hamis és fejletlen fogalmaikkal
sohasem lesznek képesek a szent mennyet becsülni, és nem fognak tudni
előkészülni a mennyei udvarokban való imádókkal egyesülni, mert ott, ahol csak
tisztaság és tökéletesség uralkodik, minden lény csak tökéletes tisztelettel
közeledhetik Istenhez és az ő szentségéhez.”
(Test. 5. 491-500.)
-
Jézus nevében összejönni viszont nemcsak azt
jelenti, hogy Jézus nevére hivatkozunk, és azután elfeledkezünk Róla teljesen.
-
Az Újszövetség idejében élőknek is ugyanúgy át kell
élniük a megigazulás és a megszentelődés élményét az Isten közelében, mint az
Ószövetségben élőknek.
-
Az égőáldozati oltárnak ma is megvan a megfelelője,
ezért gyakoroljuk közösségben az Úrvacsorát, miközben a szent Isten színe elé
járulunk, hogy megigazuljunk a helyettesítő áldozatunk halála által.
-
A mosdómedence pedig a naponkénti
megtisztulásunk szimbóluma, hiszen a „víznek fürdőjével, az Ige által”. Eféz. 5,26.
3.
Az előzőeken kívül milyen módon akar Isten még a
népe között lakni és velük közösségben maradni?
-
Krisztus mennybemenetele óta minden hívő ember
is egy-egy templommá válhat, amelyben Isten a Lelke által akar jelen lenni és
benne lakni.
I. Kor. 6,19.
-
Az Istennel való közösség érdekében azonban alá kell
vessük magunkat Isten megtisztító munkájának, mert Ő nem lakik együtt
bálványokkal és tisztátalan dolgokkal.
II. Kor. 6,15-16.
1.
Volt-e valamilyen látható megnyilatkozása annak,
hogy Isten jelenléte valóban ott van népe között, a templomban?
-
A pusztában a vándorlás időszakában, amikor
állandóan új helyre kellett költöztetni a Szentsátort, Isten jelenlétének
bizonyságaként a templom fölött mindig ott volt nappal a felhő, éjjel pedig a
tűzoszlop. II. Móz. 13,21-22.
40,34-38.
-
Később, amikor állandó helyre került Isten
háza Salamon által felépítve, akkor is a dicsőségének megjelenésével fejezte ki,
hogy megjelent és birtokba veszi népe között a Neki épült templomot. I. Kir. 8,10-13.
2.
Milyen módon jelentett védelmet és biztonságot a
felhő és tűzoszlop Isten népe számára, és milyen tanulsága, üzenete van ennek a
mai korban élők számára?
-
Rabszolgaságuk színhelyének elhagyása után bizonyára
sokaknak összeszorult a szíve Izráel népének soraiban, amikor meglátták a Fáraó
seregét közeledni a harci szekereiken.
-
A felhőoszlop azonban felemelkedett és odament
Izrael és az ellenség közé, egy áthatolhatatlan védőfalat képezve.
II. Móz. 14,9-10.
13-14. 19.
15,3-5.
-
Hasonló tapasztalatokat élhetnek át azok is, akik a
bűn Egyiptomát akarják elhagyni, hogy annak hátat fordítva Krisztus követésének
útjára lépjenek.
-
Sátán most is megpróbálja az emberek szívét
aggodalommal és félelemmel eltölteni, hogy kilátástalannak és lehetetlennek
lássa az új utat Isten mellett, amit választott.
-
Jézus ma is kész védelmet és biztonságot adni
mindazok számára, akik Hozzá menekülnek, csak merjenek elindulni, és Isten
oltalma alá helyezni magukat.
-
Vannak olyan helyzetek, amikor nem az imának
és az Istenhez kiáltozásnak van az ideje, hanem a cselekvésnek, az elindulásnak.
II. Móz. 14,15-16.
3.
Milyen módon érzékelheti Isten népe az Úr megtartó
és gondviselő kegyelmét?
-
A felhőoszlop ott a pusztában, csak egy kis
jelentéktelen képnek látszott, a valóságban azonban Istennek egy
természetfeletti csodája nyilatkozott meg benne.
-
Ez a felhő ugyanis nemcsak egy szokásos felhő volt,
hiszen akkor a sivatag vihara és melege nagyon hamar felszárította és
megsemmisítette volna.
-
Ez a felhő attól volt különleges, hogy benne maga az
Isten rejtőzött el, mintegy köntösben.
-
Külső látszatra csak egy gyenge felhő, a valóságban azonban egy erős
oszlop.
-
Teljesen úgy, miként azt Jézusban is szemlélhetjük,
aki Ésaiás szerint gyönge nádszálként született, akit azonban nem tudott
megingatni senki és semmi sem.
-
Jézusban is egyesült az emberi gyengeség és az
isteni erő.
-
A felhő és az emberi test a bűn világának és a
múlandóságnak a kifejezője, de ami betöltötte, az viszont Isten hatalmáról tett
bizonyságot.
4.
Honnan hová vezette Isten népét a felhő és
tűzoszlop, mindig akkor és arra vezette őket, amikor és amerre a nép szeretett
volna menni?
-
Szimbolikusan ez a felhőoszlop a régi életéből
vezette ki a népet, és vezette egy új életbe, de ebbe az életbe az utat is Ő
mutatta meg.
-
Bizonyos esetekben emberileg a leglehetetlenebb
helyeken, utakon és ideig vezette a népet. (pl: Vörös tengeren való átkelés, 40
évig körbe-körbe a pusztában)
-
Emberi elgondolás szerint Jézus is későn
érkezett Lázár otthonába, amit Márta Jézus szemére is vetett, de sokan mások is
hasonlóan gondolták. Jn. 11,21.
37.
-
Az Isten felhője megtanít bennünket arra, hogy
minden körülmények között merjük rábízni magunkat, és merjük feladni saját
véleményünket és saját utunkat.
-
Veszélyes ránk nézve az, ha olyan helyen járunk,
ahol nem megy előttünk és velünk az Isten jelenlétét kifejező felhő, azaz Jézus.
-
Amikor Izrael fiai Isten jelenléte nélkül mentek a
harcba, akkor újra és újra vereséget szenvedtek az ellenségtől.
IV. Móz. 14,41-45.
-
Isten népének sohasem kell félni semmilyen
körülménytől és helyzettől sem, ha Isten is velük van. II. Kir. 6,15-17. Zak. 4,6. Róm. 8,31.
-
Ez a védelem azonban nem Istenen múlik, hiszen Ő
mindig kész a segítségét adni, minden esetben csak a népen vagy az egyes emberen
múlik, akik hajlamosan önmagukban, a saját képességeikben és lehetőségeikben
bízni.
5.
Milyen módon jelentett biztonságot és isteni
gondoskodást a felhő és a tűzoszlop jelenléte Isten népe számára?
-
A pusztában, ahol égetően sütött a nap, ez a felhő
szétterült az egész nép felett, mint egy hatalmas ernyő és árnyékot adott a Nap
égető hevétől.
-
Mivel pedig a trópusokon az éjszakák közismerten
hidegek, ezért éjjel a felhő tűzoszloppá változott, hogy meleget árasszon a
népre.
-
A felhő közelsége az isteni gondviselés élő
garanciáját is jelentette,
-
Ha Izrael a saját útjára térne, vagy egy szép
pálmaligetben ott maradtak volna, amikor a felhő felemelkedett és elindult,
akkor ők ott éhen haltak volna.
-
Ahová Isten vezet bennünket, Ő mindig ott, azon a
helyen akar rólunk gondot viselni testileg és lelkileg egyaránt.
6.
Mit jelentett az a körülmény, hogy a felhő leginkább
a Szentsátor fölött tartózkodott, milyen üzenete van ennek a megnyilatkozásnak?
-
Ez a felhőoszlop az Isten kinyilatkoztatásának a
helye is volt népe számára, hiszen a pusztai vándorlás alatt mindig ebből a
felhőből beszélt a néphez, vagy Mózeshez.
-
Mivel a felhő mindig a Szentsátor fölött volt, ezért
mindenki számára látható volt, ezáltal mindenkinek az Istenhez közeledés útját
mutatta meg.
-
Nekünk is van ilyen felhő oszlopunk, ami által Isten
a jelenlétének bizonyosságát adja, amin keresztül szól hozzánk, és fényt áraszt
ránk a világ sötétsége közepette.
-
Dávid zsoltárából azt olvashatjuk:
„Az én lábamnak szövétneke a te Igéd, és ösvényemnek világossága.” Zsolt. 119,105.
-
Számunkra a Biblia jelenti az Isten
kinyilatkoztatásának eszközét, ezért kell az istentiszteleteink középpontjában
az Isten Igéjének állni, mert ezen keresztül szól hozzánk.
1.
Milyen anyagokból
készítették el a Szentsátornak a vázát képező oldalfalait, és volt-e ezeknek az
anyagoknak is jelképes üzenetük?
-
A ház falait 75 cm széles és 5 méter magas deszka
elemekből állították össze, amiket speciális kapcsokkal erősítettek egymáshoz.
-
Ezek az elemek sittimfából (akáchoz hasonló)
készültek, amiket teljesen beburkoltak arany lemezzel.
-
Ez az összeállítás Jézus Krisztusnak az Isten-ember
voltát mutatja be.
-
Az Isten megjelent egy földi, romlandó és mulandó
testben.
-
Az arany viszont a Menny jelképeként volt használva,
ezzel is jelezve az eljövendő Megváltó mennyei és örökkévaló származását.
2.
Mivel nekünk is az Isten templomává kell
felépülnünk, ennek hátterén viszont milyen üzenete van ennek a szimbolikus
képnek felénk, velünk kapcsolatban?
-
Pál úgy beszél rólunk, hogy Jézusban nekünk is „szép renddel rakattatván” össze, fel
kell növekednünk „Isten hajlékává”,
azaz „szent templommá”. Eféz. 2,20-22.
-
A templomépítéskor mielőtt a deszkákat
felhasználhatták volna, előbb megfelelő méretre és minőségre kellett kialakítani
azokat, mert csak így váltak alkalmassá arra, hogy az értékes arannyal be
legyenek takarva.
-
Az arannyal való befedés azt is szemlélteti,
hogy minden ember, aki Isten közelségében áll, azokat Jézus szeretné
felöltöztetni az ő igazságába.
És. 61,10. Zak. 3,4.
-
Jézus kész elfedezni az emberi természetünkből
adódó állapotunkat az Ő dicsőségéből való időtálló takaróval, az Ő igazságával.
Zsolt. 32,1.
-
A laodiceai üzenet hármas ajánlata is ezt célozza
életünkben, amikor a tűzben megpróbált aranyat kínálja fel.
Jel. 3,18.
3.
Milyen jelképes üzenetet találhatunk abban, hogy a
templom oldalfalának elemei teljesen egyforma méretűek voltak?
-
Ahogyan a Szentsátorban minden deszka egyforma
széles és hosszú volt és ugyanazzal az arannyal volt bevonva, akként Isten
gyermekei között sem szabad különbséget tenni, faji, társadalmi, és egyéb
vonatkozásban.
-
Jézus nagyon határozottan int azzal
kapcsolatban, hogy közöttünk senki ne tekintse magát nagyobbnak a másiknál,
hiszen mi mindannyian testvérek vagyunk. Mt. 23,8.
-
Tanuljuk meg azt, hogy egymásban ne a nyersfát,
hanem a Krisztus igazságának aranyát lássuk meg.
1.
Hogyan kellett elhelyezni a puszta homokján ezeket a
nagyon értékes oldalfalakat a Szentsátor összeállítása alkalmával, és mi a
jelképes üzenete ennek?
-
A Szentsátor falát képező deszkákat nem állították
fel egyszerűen csak a puszta futóhomokjára, hanem nagyon komoly alapra építve
állították össze.
-
Minden oldalfal deszkának alul 2-2 csapja lett
kiképezve, amelyek egy-egy 50
kg. súlyú ezüstből készült talpba illeszkedtek bele.
-
Ezek a talpak Jézus Krisztust jelképezték
többszörösen is.
-
Isten
házának Ő az egyetlen biztos és mozdíthatatlan alapja. I. Kor. 3,11.
-
Másrészt a ház alapját képező talpakat Izrael
fiainak váltság-ezüstjéből kellett elkészíteni, ami megint a Megváltónk
váltságára mutatott előre.
-
Ezért ezt az ezüstöt az engesztelés árának vagy
ezüstjének nevezték, és így ez a ház a megváltás-pénz ezüstjén nyugodott.
-
Péter apostol viszont világossá teszi előttünk, hogy
a mi váltságunk milyen módon és milyen fizetőeszközzel lett leróva.
I. Pét. 1,18-19.
-
Annak a háznak, amely a megváltás alapján épül
fel, semmi sem árthat, még a pokol hatalmai sem vehetnek rajta diadalt. Mát. 16,18/b.
2.
Hogyan és mit kellett összegyűjteni a ház alapját
képező ezüst felépítéséhez?
-
Minden férfinak, akiket Izraelben számításba
vettek 20 éves kortól, fejenként „egy
beka, vagyis fél siklus” ezüstöt kellett befizetni. II. Móz. 38,26.
-
Az 1 sekel =
16,37 g, a „fél
sekel” tehát mintegy 8 grammnyi ezüstöt jelentett, ennyit kellett
lefizetniük életük váltságaként, engesztelésül Izráel fiainak.
-
Abban viszont semmi különbség sem lehetett,
hogy valaki szegény vagy gazdag, mindenkinek ugyanannyiba került a váltságpénz.
II. Móz. 30,11-16.
-
Ennek a váltságpénznek a megfizetése azonban nem a
kereskedelemben használatos mérték szerint kellett történnie, hanem „szent siklus” mértékével
kellett fizetni, mert amit jelképezett, az is szent.
-
Ez a szimbolikus eszköz az értünk lefizetett váltság
előképe volt, amit Isten fizetett le Krisztusban értünk, mindenkiért ugyanazt az
árat.
-
A megváltásunkat nem lehet hagyományos emberi
eszközökkel megfizetni, nem elég hozzá senkinek sem a saját jócselekedete, mert
az emberek között „nincs egy igaz sem”, ezért arra a
személyre van szükségünk, aki „szent” cselekedeteket tud bemutatni
a megváltásunk érdekében, vagyis Jézus Krisztusra.
3.
Hogyan kellett ezt a váltságpénzt befizetni, és
amikor ez megtörtént, akkor ez mit biztosított a befizető számára?
-
A váltságpénzt nem lehetett közösségi szinten
összegyűjteni, mivel egyénenként kellett megjelenni és
„átesni a megszámláltatáson”.
II. Móz. 38,26.
-
Ezzel Isten azt a nagyon fontos alapevet fejezi ki,
hogy aki Isten váltságában akar részesülni, annak nem elég a közösségi bűnbánat,
mindenkinek személyesen kell igényelni a váltságot, amit Jézus Krisztus fizet
meg értünk.
-
Ahogy az Izráeliták Isten közreműködésével az
egyiptomiaktól kapták azt az ezüstöt, amit váltságul be kellett fizetniük, úgy
kapjuk mi is csak azt tudjuk Isten elé hozni váltságul, amit Isten adott nekünk
szeretett Fia által.
-
A „szent sekel”, mint váltságpénz
befizetése azt is kifejezi, hogy Isten népe közé csak azok tartoztak, akik a
váltságpénz befizetésével átestek a megszámláltatáson.
4.
Milyen üzenete van annak, ahogyan az oldalfal elemei
a szilárd alapra támaszkodva egymásba kapcsolódva épültek fel szent házzá?
-
A Krisztusban lévő váltság talapzatán lehetetlenség
úgy állni, hogy ne legyen meghitt kapcsolat azokkal, akik ugyanezen az alapon
állnak és épülnek fel.
-
Ha ugyanis valamelyik deszka csapjai nem az alapba
illeszkednek, akkor a mellette lévő deszkákkal sem tudott illeszkedni.
-
Ezért az egységért imádkozott Jézus, és erre
az összhangra és egységre int bennünket Pál apostol is. Eféz. 4,16.
5.
Hogyan foglalhatjuk össze röviden és tömören az
eddig tárgyalt jelképek üzenetét, milyen tapasztalati élményhez szeretne Isten
elvezetni bennünket?
1.
Milyen anyagból készítették a Szentsátor külső
takaróját, ami az időjárás viszontagságos hatásaitól kellett megvédje a pusztai
vándorlás évei alatt?
-
A Szentsátor külső takarója borzbőrből készült, ami
az időjárás hatásai miatt a külső szemlélő számára nem nyújtott különösebben
vonzó látványt.
-
Az anyaga azonban rendkívül értékes, erős és vastag
volt.
-
Rendeltetése szerint az eső, a napfény, a hideg, és
a por szennyező és romboló hatásai ellen biztosítson védelmet a templom részére.
-
Ez a takaró is Jézus Krisztust jelképezi számunkra.
-
Izrael táborában járva egy idegen egyáltalán nem
sejthette, hogy a megszürkült borzbőr takaró alatt milyen értékes, tiszta
aranyból való kincsek rejtőznek.
-
Hasonlóképen, amikor Jézus, mint ember járt a
földön, kevesen ismerték fel benne az emberi természete mögött, a szent Isten
Fiát.
-
Ahogyan egy idegen kívülálló számára nem mutatott
semmi értéket a külső takaró, úgy a meg nem tért ember sem tudja értékelni
Krisztust.
-
Ha viszont már a védelme alá jutottunk, akkor
tudjuk, hogy mit jelent nekünk Krisztus.
2. Miből készült és hogy nézett
ki a külső borzbőr alá tett második takaró?
-
A külső borzbőr takaró
alatt egy vörösre festett kos bőrből készült újabb takaró borította be a
Szentsátort. II. Móz. 26,14.
-
A vörös szín Jézus halálára
és kiontott vérére mutató szimbólumként jelent meg a templom építésének
különböző részleteiben.
-
A kosokat pedig különböző
áldozatoknál használták a megváltás szimbólumaként, így ez is a Megváltó előképe
volt.
-
Ez a takaró tehát
kétszeresen is az eljövendő Megváltó jelképe volt, anyagában és a színében is.
3. Miből készült és hogyan
nézett ki a harmadik takaró, ami a kosbőr takaró alatt borította be a
Szentsátort?
-
Ha a kosbőr takarót is
felhajtották, akkor alatta egy fehér kecskeszőrből készült takarót találnánk.
II. Móz. 26,7.
-
Az a tény, hogy a fehér
kecskeszőr takarót éppen a vörösre festett kos bőrtakaró alá kellett tenni, egy
nagyon fontos dolgot akar kifejezni.
4. Milyen anyagból készült és
hogyan nézett ki a sátor oldal kárpitja, és a függönyök?
-
A Szentsátor oldal
takarói, illetve az elválasztó és bejárati függönyök fehér lenvászon anyagból
készültek, majd ezen az alapon művészi munkával, csodálatosan kidolgozott
hímzéssel díszítették, háromféle színnel: kék, bíborpiros és karmazsinszínűből.
II. Móz. 26,1.
-
A négyféle szín Jézus
Krisztus négyféle küldetését jelképezte.
-
Fehér
bűnnélküli lelki tisztaságát, Karmazsinszín Golgotán kiontott vérét,
-
Kék
mennyei küldetését, Bíborpiros királyi méltóságát és hatalmát
-
Kívülről csak a szürke
borzbőr sátorlapot lehetett látni, úgy belülről pedig csak ezt a csodálatos
szőnyeget, ami az eljövendő Messiás sokoldalú küldetését mutatta be.
5. Ez a sokrétű szimbolikus
takaró réteg milyen evangéliumi üzenetet hirdet nekünk, akik már az újszövetségi
korban élünk?
-
Ez a jelkép azt állítja
elénk, hogy akik szeretnének szent templommá növekedni az Úrban, azoknak Jézus,
mint oltalmazó takaró többszörös védelmet is jelent.
-
Véd a bűn minden hatalmától
és befolyásától. I. Pét. 1,5.
-
Ott hagyta a Mennyet,
lejött ide közénk, hogy életét és vérét adja értünk váltságul, hogy nekünk
életünk legyen.
Róm. 5,6-10.
-
Kész felöltöztetni az
Ő igazságának fehér öltönyébe, nekünk tulajdonítani a bűn nélküli, tiszta
életét, hogy Isten előtt megigazultan állhassunk. Jel. 19,8.
-
Végül pedig kész a
saját szentségének ékességébe öltöztetni. Zak. 3,4/b.
-
Ezek a takarók
elkülönítették és védték a templomot attól a környezettől, ahol újra és újra
felállították, védve annak minden hatásaitól.
-
Hasonló módon akar Isten
bennünket is elkülöníteni és védeni a világtól és annak minden befolyásától.
-
Szeretné, hogy a világ
szennye ne fertőzzön meg, ne rakódhasson le belső életünkben.
-
Szeretné azt, hogy a
mi belső lényünk is olyan ékesen szép legyen, mint a pusztában felállított sátor
templom belseje.
I.
Pét. 3,4.
|