|
|
9. Isten áldásaira emlékeztető eszközök
Letöltés

1.
Miután a szövetségládát megvizsgáltuk, tovább mehetünk-e
a Szentek-szentjéből, vagy a frigyládán kívül még más dolgot is lehet találni
ebben a helységben?
-
Igen, volt még más is a Szentek-szentjében, a
szövetségládán kívül ugyanis még három dolgot lehetett látni, amik szintén itt
kerültek elhelyezésre.
-
Elsőként
a Mózes által írott törvénykönyvet említhetjük.
-
De
volt ott egy aranykorsó is, amely a mennyből hullott kenyérrel, a mannával volt
teletöltve.
-
Ezen
kívül még egy mandula ág volt ott, amire Áron neve volt felírva, és ez az ág
itt a templomnak ebben a termében hajtott ki, és érlelt gyümölcsöt.
-
Mindezek a dolgok örök emlékeztetőként lettek betéve a
templomnak ebbe a legszentebb részébe, a szövetségláda elé és mellé.
2.
A frigyláda előtt elhelyezett tárgyak között mi volt
az, amit a legjelentősebb tárgyként nevezhetünk meg?
-
A láda előtt elhelyezett tárgyak között legjelentősebbnek
tekinthető a Mózes által teleírt törvénykönyv. V. Móz. 31,24-26.
-
A keresztény emberek gondolatában nagyon sokszor zavart
okoz annak az ismereteknek a hiánya, miszerint nem tesznek különbséget törvény
és törvény között a Bibliában.
-
Ezért amikor arról olvasnak, hogy Jézus megszüntetett
bizonyos törvényeket, akkor azonnal a Tízparancsolatra gondolnak, noha még
háromféle törvényt adott Isten Mózes által, Izráel részére.
-
A
ceremoniális törvényt, amely az áldozati rendtartást és a templomban folyó
szolgálatokat szabályozó törvény volt.
-
A
polgári törvényt, ami az államigazgatást és a társadalmi együttélést szabályozta
a zsidó nép, mint egy nemzet életében.
-
Az
egészségügyi törvényt, amely az életmód minden területén isteni eligazítást
adott számukra: öltözködés, táplálkozás, tisztálkodás, stb.
3.
A Biblia beszámol arról, hogy Jézus megszüntetett
bizonyos törvényeket, már életében is, majd pedig a halálával, – mit tudhatunk erről, milyen törvényeket
szüntetett meg?
-
Érvénytelenített és figyelmen kívül hagyott minden
olyan törvényt, amiket nem Isten adott, hanem csupán az atyák rendeleteiként
kerültek előtérbe és lettek a népre kényszerítve.
-
„Hallottátok, hogy megmondatott: szeresd
felebarátodat és gyűlöld ellenségedet”, de Isten nem adott ilyen törvényt.
Mt.
5,43. v.ö: III. Móz. 19,17-18.
-
Ezért
Jézus máshol még hozzá tette: „Erőtlenné
tettétek az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által.” Mt. 15,6.
-
Az újonnan szerveződő Egyház számára Jézus még földi
életében megszüntette a zsidó népnek adott közigazgatási, illetve polgári
törvényt, amely pl. azt írta elő, hogy „szemet
szemért, fogat fogért.”
Mt. 5,38-39.
-
Ezekre
a törvényekre a nemzetközi egyház életében már nincs szükség, hiszen e törvények
között nagyon sok olyan rendelkezés volt, amit korábban csak a bűn torzítása miatt
engedett meg Isten.
-
Jézus
azonban szeretne felemelni bennünket a szív keménysége miatt adott törvények
szintjéről egy magasabb szintre, ahol a szeretet alapelve szabályozza a
gondolkodásunkat és az egész életünket.
-
Golgotai halálával pedig érvénytelenítette az egész
áldozati rendszert, és ezzel együtt azt a törvényt is, amely a templomi
szolgálat ceremóniáját szabályozta.
-
Mivel
az igazi áldozat bemutatásra került, ezért többé nincs szükség az előképekre, a
szimbolikus cselekményekre, hiszen azok „csak
árnyékai voltak a bekövetkezendő
dolgoknak, de a valóság Krisztus”.
Kol. 2,17.
-
Az egészségügyi törvényben adott alapelvek egy része
pedig csak a zsidó nép számára adatott, az ő sajátos életkörülményeik
szabályozására, ezért ezek nem egyetemes érvényűek.
-
Viszont
vannak olyan pontjai ennek a törvénynek, amik szintén örök érvényűek, mivel az
emberi szervezet működése nem változott meg, ezért a saját érdekünkben is
fontos figyelembe venni és aszerint élni.
Csel. 15,29.
-
A szövetség feltételéül adott erkölcsi törvényt
azonban nem eltörölte, hanem megerősítette, és még jobban kiemelte annak lelki
követelményét. Mt. 5,21-22. 27-28.
4.
Különbséget tett-e Isten a Tízparancsolat és a többi
törvény között, vagy egyenlő értékű parancsolatnak tekintette mindegyik
rendelkezését?
-
A Biblia nagyon határozott választóvonalat húz a
Tízparancsolat és a többi törvény közé.
-
Amíg a Tízparancsolatot maga Isten írta le egy
kőtáblára, addig a többi törvényeket Mózesnek kellett lejegyeznie egy könyvbe.
II. Móz.
31,18/b. V. Móz. 31,24.
-
Amíg a Tízparancsolatot a szövetségládában őrizték,
addig a Mózes által írott törvényeket csak a láda elé tették. V. Móz.
10,5 – 31,24.
-
Amíg a Tízparancsolat örök érvényű, ‒
ezért íródott kőtáblára ‒ tehát még ma is érvényes, addig a Mózes által
írott törvények többsége érvényét veszítette Jézus halálával. Mt. 5, 17-18.
‒ Kol. 2,14.
5.
Pál
apostol „ellenünk szóló kézírás”-nak
nevezi azt a törvényt, amit Jézus érvénytelenített a halálával, – honnan
vette Pál ezt a meghatározást, és mit akar kifejezni ez a megnevezés:
Kol. 2,14.
-
Pál apostol Mózestől idézi, az ő írásaiból vette
át ezt a megnevezést, ezek a törvények ugyanis az Istentől származó ígéretek
bizonyságai voltak Izrael népe ellen, ha nem tartja meg a szövetség feltételeit.
V. Móz.
30,16-19. 31,26.
-
Ha
majd a nép elfordul Istentől és megtöri az Istennel kötött szövetséget, aminek
következményeként az ítélet büntetése jön rá, de emiatt elkezd zúgolódni, és
azt kérdezi: miért jött reánk ez a baj, akkor majd ez a törvény fogja igazolni
Isten büntetését, és akkor lesz ez a törvény Izráel ellen, illetve Isten
mellett bizonyságul.
1.
A mózesi törvényeken kívül még milyen különlegességnek
számító dolog lett elhelyezve a szövetségláda előtt?
-
Ez a különleges tárgy az Áron kihajtott
vesszőjeként ismeretes előttünk, amit szintén a frigyláda elé kellett örök
emlékeztetőként elhelyezni.
IV. Móz. 17,10.
-
Ez a vessző nem mindennapi körülmények között
hajtott ki, és nemcsak egyszerűen kihajtott, hanem egyetlen éjszaka alatt új
ágat is hajtott, sőt még virágot növelt és gyümölcsöt érlelt. IV. Móz. 17,8.
2.
Milyen esemény történt Izráelben, ami Istent arra
késztette, hogy egy figyelmeztető emléket állítson a történteknek, és így ez is
ellenük szóló bizonyság legyen a frigyláda előtt?
-
Kóré, Izrael egyik fejedelme, aki rokona volt Mózesnek
és Áronnak, azt gondolta, hogy ő is igényt tarthat azokra a jogokra, mint Mózes
és Áron.
-
Ezért Kóré megismételte Isten népe között ugyanazt,
mint egykor Sátán a Mennyben az angyalok között, vagyis fellázította a népet és
a nép fejedelmeit Mózes és Áron ellen.
IV. Móz. 16,1-3.
-
Mivel a háttérben mindig az Ősellenség állt, ezért ugyanaz
a lélek késztette ezeket az embereket is, mint napjainkban azokat, akik még
erőszak árán is megpróbálnak vezetői posztot szerezni maguknak.
-
Ma
is vannak, akik erős érvényesülési vággyal akarnak élre kerülni, rendszerint
úgy, hogy mások jóhírét és tekintélyét kérdőjelezik meg az emberek előtt.
-
Mindezt
pedig rendszerint az Isten szavára való hivatkozással teszik.
-
Isten azonban, amikor szükségesnek látta, hatalmasan
közbelépett választott eszközei védelmére, és ma is megteszi ugyanezt, ha
szükségesnek látja.
3.
Hogyan reagált Mózes az ellene támadó emberekkel
szemben, mi jellemezte a viselkedését, mire tanít bennünket ez a magatartás?
-
Mózes nem támadt neki az ellenfeleinek, - mint ahogy
legtöbbször történi szokott ez – hanem Istenhez kiáltott igazságszolgáltatásért.
IV. Móz.
16,4.
-
Mózes
csak imádkozott és várta az Isten válaszát és szabadítását.
-
Ahogy
Jeremiás mondja a siralmaiban: „Jó várni
és megadással lenni az Úr szabadításáig”. Jer. Sir. 3,26.
-
Isten mindig igazolja azokat, akiket elhívott és
kiválasztott.
-
Az
igazolás módját és idejét azonban Istenre kell bízni, ahogy Jézus is tette ezt
a gecsemánéban, amikor azt mondta: „legyen
meg a te akaratod”.
Mt. 26,42.
-
A Mózessel történő eseményből meg kell tanulni, hogy
miként viszonyuljunk az ellenünk irányuló támadásokkal szemben.
-
Sohasem
szabad elhamarkodottan cselekedni, hanem türelmesen, és hittel kell várnunk Isten
közbelépésére, de nem félelemmel várni, hanem bátran, Istenbe vetett hittel. Zsolt. 31,25.
4.Milyen különleges módon oldotta fel Isten azt a feszült
és ellenséges helyzetet, ami Kóré lázításának eredményeként alakult ki a nép
között, hogy mindenki végérvényesen elfogadja és belenyugodjon Isten
választásába?
-
Mivel Kóré és társai is azt gondolták, hogy ők is lehetnek
ugyanolyan Istentől választott vezetők a nép előtt, mint Mózes és Áron, ezért a
hasonló esetek elkerülése érdekében Isten egy bölcs óvintézkedésről
gondoskodott a jövőre vonatkozóan.
-
Izrael minden törzséből való minden fejedelemnek
egy-egy vesszőt kellett az Úr elé vinni a szövetségláda elé, úgy, hogy a
vesszőre legyen ráírva a törzsfő neve.
IV. Móz. 17,2-4.
-
Másnap, amikor Mózes kihozta a templomból a vesszőket,
teljesen egyértelmű volt, hogy kit választott ki Isten a főpapi szolgálatra. IV. Móz. 17,8.
-
Később ezt a vesszőt kellett Isten választásának
emlékeztetőjeként visszavinni a szövetségláda elé, egy újabb lázadás esetén
ellenük szóló bizonyságként, „őriztessék
ott a lázadó fiaknak jegyül”.
IV. Móz. 17,10.
1.
Van-e valamilyen jelképes üzenete és jelentősége az
Áron kihajtott vesszőjének?
-
Áron kihajtott vesszője, amely főpapi voltának Istentől
adott elismerő jele és bizonyítéka, egyúttal különös utalás Jézusra, a mi nagy
Főpapunkra is.
-
Ha
Áron Isten választott szolgájának tekinthető, akkor Jézus még inkább.
-
„Ímé az én szolgám, akit választottam, az én
szerelmesem, akiben az én lelkem kedvét leli, Lelkemet adom őbelé.”
Mt. 12,18.
-
Ha
Áron kiválasztottságát keményen megtámadták Isten népének soraiból, akkor ez még
súlyosabb módon történt meg Jézussal kapcsolatban.
2.
Milyen hasonlóság található abban, amit Áronért,
illetve Jézusért tett Isten?
-
Áron veszője látszólag semmiben sem különbözött a többi
vesszőtől, akként Jézus sem különbözött korának többi emberétől, külsőre
teljesen hasonlított hozzájuk.
-
Amit Isten ott a templomban megtett Áron érdekében, ugyanazt
mondja el Ésaiás prófétikus nyelvezettel Jézussal kapcsolatban, eszerint Ő is,
mint egy vessző kivirágzott a száraz, kietlen földön.
-
„És származik egy vesszőszál Isai
törzsökéből, s gyökereiből egy virágszál növekedik.” Ésa. 11,1.
-
„Felnőtt, mint egy virágszál Ő előtte, és
mint gyökér a száraz földből.”
Ésa. 53,2/a.
3.
Miben különbözött Áron vesszője a többitől, és ez a
különbség hogyan fedezhető fel Jézussal kapcsolatban a kortársai között?
-
Egy valamiben azonban lényes különbséget találunk az
Isten színe elé bevitt vesszők között:
-
Ha egy ágat levágnak a fáról és azt kifektetik a száraz
homokra, akkor mindenki tudja, hogy az végleg el fog pusztulni ott.
-
De
nem ez történt Áron vesszőjével, hiszen ez a vessző a pusztulás helyén életre
fakadt, új ágat hajtott, virágot növesztett és gyümölcsöt érlelt.
-
Rendkívül szemléletes módon és tökéletesen fejezi ki ez
a jelképes esemény azt, ami Jézussal történt itt a földi élete során.
-
A
külső szemlélő számára Jézus éppen úgy lett kifektetve a száraz sírba, az
enyészet vermébe, mint a hozzá hasonló emberek.
-
Jézus
azonban életre támadt, és feltámadása nagyon sok gyümölcsöt érlelt Isten országa
számára.
4.
Van-e valamilyen jelképes üzenete és jelentése velünk
kapcsolatban Áron kihajtott vesszejének?
-
Áronhoz hasonlóan bennünket is Isten választott ki, és
különített el magának egy szent szolgálatra, és azt akarja, hogy az Ő áldásával
eredményes legyen ez az elkülönítés.
-
Mindenek előtt azt akarja, hogy mint szent papjai, „lelki áldozatokkal áldozzunk, amelyek kedvesek
Istennek”, és így szolgáljunk Neki.
I. Pét. 2,5.
-
Másrészt viszont azt is akarja, hogy szolgálatunk
végzése közben, a Tőle kapott áldások eredményeként maradandó gyümölcsöt teremjünk,
miként történt az Áron vesszejével is.
-
„Én választottalak titeket, és én
rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek, és gyümölcsöt teremjetek, és a ti
gyümölcsötök megmaradjon.”
Jn. 15,16.
1.
Mi volt a harmadik tárgy a frigyláda előtt a
Szentek-szentjében, amit Isten emlékeztetőül helyeztetett el ott?
-
A szövetségláda mellett harmadikként egy mannával
megtöltött aranykorsó volt elhelyezve.
-
Ez a korsó abból a mannából lett megtöltve, amely
negyven éven keresztül táplálta Izraelt a pusztában, mint mennyei kenyér.
-
Ez a mannával töltött korsó Isten gondviselésének és
hűségének örök bizonyítékaként lett elhelyezve a templom legszentebb részében.
-
Egy
„ómer” (kb. 2,2 liter) mannát kellett beletenni ebbe
a korsóba, ami egy főnek a napi adagja volt. II. Móz. 16,16. 33.
-
A
mannával töltött korsó is egy „ellenük szóló
bizonyság” volt, hiszen a mannahullás előtt is Isten ellen lázadtak fel, és
ennek emlékére kellett elhelyezni ezt a korsó mannát az Isten gondviselő
kegyelmének szemléltetésére.
II. Móz. 16,33-35.
2.
A Biblia kijelentései szerint milyen szimbolikus jelentése
van a mannának, mint Istentől adott tápláléknak?
-
A zsoltáríró mennyei gabonának, angyalok
eledelének nevezi a mannát.
Zsolt. 78,24-25.
-
Pál apostol viszont egy közös lelki eledelnek tekinti,
mert tudja, hogy a manna egy előre mutató szimbólum is volt. I. Kor. 10,3.
-
Ez
a manna jelképezi Istennek Igéjét,
úgy az írott Igét, vagyis a Bibliát, mint a testté lett Igét, vagyis Jézus
Krisztust. Jn. 6,51. Mt. 4,4.
Jn. 6,63.
-
Ennél a pontnál szükséges fölvetni önmagad számára azt
a kérdést, hogy te mivel táplálod a belső emberedet, a lelkedet?
-
A
manna ugyanis nem földi termék volt, hanem felülről, a Mennyből származó
eledel.
-
Isten
ma a huszonegyedik században is azt szeretné, hogy a lelki életünk vérkeringése
ne szennyeződjön tisztátalan és fertőző dolgokkal.
Fil. 4,8.
3.
Hogyan és milyen körülmények között adta Isten a
mannát, és a népnek mit kellett tenni annak érdekében, hogy a családok számára
legyen elég táplálék?
-
A mannát, mint Istentől adott táplálékot csak az Isten
által meghatározott módon és időben lehetett és kellett összegyűjteni
mindenkinek a családja számára.
-
Kora
reggel kellett szedni belőle fejenként egy ómerrel (2,2 liter) egy napra.
-
Aki
későn jött, már nem talált semmit, mert a maradék elolvadt a felkelő Nap melegétől.
-
Amit
viszont összeszedtek, az nem olvadt el, másnapra eltenni viszont már nem
lehetett, mert nem olvadt el ugyan, de megromlott, kivéve a pénteki szedést,
mert az felhasználható maradt egész szombaton. II. Móz. 16,19-26.
-
Az Isten által biztosított lelki ételt is végzetes
későn keresni, akkor kell élnünk vele, amikor Isten megteríti a lelki
asztalunkat.
4.
Milyen üzenetet találhatunk abban a körülményben, hogy
a mannát csak a pusztában adta táplálékul népének, amíg a Kánaán határához nem
jutottak?
-
Kánaánba belépve már másfajta táplálék állt a
rendelkezésükre, ezért a mannára már nem volt szükségük.
II. Móz. 16,35. - Józs. 5,12.
-
Bennünket is csak a bűn pusztájában való
zarándok utunkon táplál Isten a Mennyből származó kenyérrel, az írott Igével.
Mt. 4,4.
-
A mennyei Kánaán határához jutva az írott Ige üzenete,
mint lelki táplálék elveszíti a jelentőségét, ott már teljesen más étellel és
más módon fogja táplálni Isten a lelkünket.
5.
Milyen üzenete van számunkra annak a körülménynek, hogy
Izráel fiai minden reggel csak egy napra való mannát szedhettek össze, semmit
sem rakhattak el maguknak másnapra?
-
Különös módon a megszedett manna nem olvadt el a Nap
melegétől, másnapra azonban már nem volt használható, nem lehetett hosszabb
időre tartalékolni belőle.
-
Az Istenre hagyatkozás mindennapi leckéje volt ez
Izráel fiai számára ott a pusztában.
-
Jézus
bennünket is erre akar megtanítani a minta imájában adott kijelentésével: „a mindennapi kenyerüket add meg nékünk ma”.
Mt. 6,11.
-
Így
kell nekünk is naponta összegyűjtenünk
Isten igei üzenetét a Bibliából, mert mindennap újabb és újabb igei táplálékra
van szükségünk.
6.
Mi a lelki jelentősége annak, hogy a naponta összegyűjtött
mannát különböző módon lehetett felhasználni táplálékul?
-
Az Isten által adott mennyei mannát különböző módon
lehetett elkészíteni és felhasználni a táplálkozásban: főzve, sütve, rántva.
-
Ugyanilyen sokrétűen tudjuk felhasználni mi is az
Istentől kapott írott Ige üzenetét.
-
„Hasznos a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten
embere, minden jó cselekedetre felkészített.” II. Tim. 3,16-17.
7.
Ebből a különleges mennyei ételből, a mannából, csak a
földi templomban lett eltéve egy korsóval, vagy máshol is találkozhat vele
Isten népe?
-
Nemcsak a földi templomban lett eltéve, hanem Jézus is
tett el belőle azoknak, akik mint győzők, a mennyei város lakóivá lesznek.
-
Ez az ígéret utalás lehet a Bárány menyegzőjének
vacsorájára, ahol az összes megváltottak Jézus vendégeiként vehetnek részt.
Mt. 22,2-3.
14. -
Jel. 19,9.
8.
Kik jogosultak részt venni azon a vacsorán, ahol Jézus
az elrejtett mannából is megkínálja a meghívott vendégeit?
-
Ezen a vacsorán csak az jelenhet meg, akinek birtokában
van egy kis fehér kövecske, és erre az ő új neve van felírva, amit rajta kívül senki
sem ismerhet. Jel. 2,17.
-
„Adok
annak fehér kövecskét”.
-
Az
ókor egyes bírósági tárgyalásain a bírák, fekete vagy fehér kő felmutatásával
szavaztak a vádlott ellen vagy mellett.
-
Ezzel
a képpel a jézusi ígéret azt fejezi ki, hogy a mi Bíránk az ítélet alkalmával fehér
követ fog felmutatni minden győző mellett.
-
„A kövecskén új írott nevet”.
-
Amint
Ábrámból – Ábrahám lett, és Jákobból Izrael, úgy akar megajándékozni Isten
minden megváltott embert egy új névvel.
-
Minden
győző olyan nevet kap Tőle, amely kifejezi az ő személyes győzelmének a
mibenlétét és eredményét.
-
Ezért
ezt az új nevet maga az Úr határozza meg.
Ésai. 62,2.
-
Mivel
az új név a Jézustól kapott „fehér
kövecskére” lesz felírva, ezért azt senki sem ismerheti, csak az, aki
kapja.
-
Ezzel
a jelképes hasonlattal az ókor egyik jellegzetes vendég-barát szövetségére
irányítja a figyelmünket.
-
Az ókorban, különösen a görögöknél és a rómaiaknál,
amikor a nagy távolságokra való utazás még igen körülményes volt, a vendéglátók
és a vendégek között sokszor igazi barátság született. Ennek a barátságnak a megpecsételésére
valamilyen jelt adtak egymásnak, ami apáról fiúra öröklődött át a barátság
szövetségével együtt. Ez a jel lehetett egy kődarab, amit kettétörtek, és a két
barát nevét írták bele, majd átadták egymásnak. Az idő múlásával az utódok
ennek a kőnek a felmutatásával igazolták a baráti szövetséget. Amikor átadta a
nála lévő követ, annak össze kellet illeszkedni a törések szintjén a kő másik
felével, és a belevésett névnek egyezni kellett a vendéglátó nevével. Így akar
Jézus örökkévaló barátságot és szövetséget kötni velünk, és megpecsételni a kis
kövecskével, rajta egy új írott névvel, amit csak mi ismerhetünk, akik megkapjuk
Tőle.
|