Jézus Krisztus az ószövetség evangéliumában

A megváltás jelképei és szimbólumai

Tartalomjegyzék:

1.

A megváltás titka, mint örökkévaló evangélium

2.

Jézus Krisztus tegnap, ma és örökké ugyanaz

3.

Jézus Krisztus az Ószövetség jövendöléseinek középpontjában

4.

Az Istenhez vezető út az ember számára

5.

A bűntől való szabadulás és a megtisztulás lehetősége

6.

A templom, mint Isten háza

7.

A megszentelődés lehetőségei Jézus által

8.

A törvény és a kegyelem csodálatos összhangja

9.

Az Isten áldásaira emlékeztető eszközök

10.

A Közbenjáró - Isten és ember között

11.

Az eljövendő Szabadító a pászka ünnepén

12.

Megváltásunk és üdvösségünk garanciája a Közbenjáró

13.

Isten utolsó figyelmeztető üzenete

14.

Isten házának megtisztítás az engesztelés napon

15.

A megváltás végső diadala a sátoros ünnepben

9. Isten áldásaira emlékeztető eszközök

I. Az ellenünk szóló kézírás II. Áron kihajtott vesszője
III. A kihajtott vessző, mint szimbólum IV. A mannás-korsó

Letöltés

I. Az ellenünk szóló kézírás

1. Miután a szövetségládát megvizsgáltuk, tovább mehetünk-e a Szentek-szentjéből, vagy a frigyládán kívül még más dolgot is lehet találni ebben a helységben?

  • Igen, volt még más is a Szentek-szentjében, a szövetségládán kívül ugyanis még három dolgot lehetett látni, amik szintén itt kerültek elhelyezésre.

    • Elsőként a Mózes által írott törvénykönyvet említhetjük.

    • De volt ott egy aranykorsó is, amely a mennyből hullott kenyérrel, a mannával volt teletöltve.

    • Ezen kívül még egy mandula ág volt ott, amire Áron neve volt felírva, és ez az ág itt a templomnak ebben a termében hajtott ki, és érlelt gyümölcsöt.

  • Mindezek a dolgok örök emlékeztetőként lettek betéve a templomnak ebbe a legszentebb részébe, a szövetségláda elé és mellé.

2. A frigyláda előtt elhelyezett tárgyak között mi volt az, amit a legjelentősebb tárgyként nevezhetünk meg?

  • A láda előtt elhelyezett tárgyak között legjelentősebbnek tekinthető a Mózes által teleírt törvénykönyv. V. Móz. 31,24-26.

  • A keresztény emberek gondolatában nagyon sokszor zavart okoz annak az ismereteknek a hiánya, miszerint nem tesznek különbséget törvény és törvény között a Bibliában.

  • Ezért amikor arról olvasnak, hogy Jézus megszüntetett bizonyos törvényeket, akkor azonnal a Tízparancsolatra gondolnak, noha még háromféle törvényt adott Isten Mózes által, Izráel részére.

    • A ceremoniális törvényt, amely az áldozati rendtartást és a templomban folyó szolgálatokat szabályozó törvény volt.

    • A polgári törvényt, ami az államigazgatást és a társadalmi együttélést szabályozta a zsidó nép, mint egy nemzet életében.

    • Az egészségügyi törvényt, amely az életmód minden területén isteni eligazítást adott számukra: öltözködés, táplálkozás, tisztálkodás, stb.

3. A Biblia beszámol arról, hogy Jézus megszüntetett bizonyos törvényeket, már életében is, majd pedig a halálával, mit tudhatunk erről, milyen törvényeket szüntetett meg?

  • Érvénytelenített és figyelmen kívül hagyott minden olyan törvényt, amiket nem Isten adott, hanem csupán az atyák rendeleteiként kerültek előtérbe és lettek a népre kényszerítve.

    • „Hallottátok, hogy megmondatott: szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet”, de Isten nem adott ilyen törvényt. Mt. 5,43.   v.ö:  III. Móz. 19,17-18.

    • Ezért Jézus máshol még hozzá tette: „Erőtlenné tettétek az Isten parancsolatját a ti rendeléseitek által.” Mt. 15,6.

  • Az újonnan szerveződő Egyház számára Jézus még földi életében megszüntette a zsidó népnek adott közigazgatási, illetve polgári törvényt, amely pl. azt írta elő, hogy „szemet szemért, fogat fogért.” Mt. 5,38-39.

    • Ezekre a törvényekre a nemzetközi egyház életében már nincs szükség, hiszen e törvények között nagyon sok olyan rendelkezés volt, amit korábban csak a bűn torzítása miatt engedett meg Isten.

    • Jézus azonban szeretne felemelni bennünket a szív keménysége miatt adott törvények szintjéről egy magasabb szintre, ahol a szeretet alapelve szabályozza a gondolkodásunkat és az egész életünket.

  • Golgotai halálával pedig érvénytelenítette az egész áldozati rendszert, és ezzel együtt azt a törvényt is, amely a templomi szolgálat ceremóniáját szabályozta.

    • Mivel az igazi áldozat bemutatásra került, ezért többé nincs szükség az előképekre, a szimbolikus cselekményekre, hiszen azok „csak árnyékai voltak a bekövetkezendő dolgoknak, de a valóság Krisztus”. Kol. 2,17.

  • Az egészségügyi törvényben adott alapelvek egy része pedig csak a zsidó nép számára adatott, az ő sajátos életkörülményeik szabályozására, ezért ezek nem egyetemes érvényűek.

    • Viszont vannak olyan pontjai ennek a törvénynek, amik szintén örök érvényűek, mivel az emberi szervezet működése nem változott meg, ezért a saját érdekünkben is fontos figyelembe venni és aszerint élni. Csel. 15,29.

  • A szövetség feltételéül adott erkölcsi törvényt azonban nem eltörölte, hanem megerősítette, és még jobban kiemelte annak lelki követelményét. Mt. 5,21-22.  27-28.

4. Különbséget tett-e Isten a Tízparancsolat és a többi törvény között, vagy egyenlő értékű parancsolatnak tekintette mindegyik rendelkezését?

  • A Biblia nagyon határozott választóvonalat húz a Tízparancsolat és a többi törvény közé.

  • Amíg a Tízparancsolatot maga Isten írta le egy kőtáblára, addig a többi törvényeket Mózesnek kellett lejegyeznie egy könyvbe. II. Móz. 31,18/b. V. Móz. 31,24.

  • Amíg a Tízparancsolatot a szövetségládában őrizték, addig a Mózes által írott törvényeket csak a láda elé tették. V. Móz. 10,5   31,24.

  • Amíg a Tízparancsolat örök érvényű, ‒ ezért íródott kőtáblára ‒ tehát még ma is érvényes, addig a Mózes által írott törvények többsége érvényét veszítette Jézus halálával. Mt. 5, 17-18. ‒ Kol. 2,14.

    • Ha a Tízparancsolat is megváltoztatható lenne, akkor Jézusnak nem kellett volna a kereszten meghalnia a törvényszegéseink miatt.

5. Pál apostol „ellenünk szóló kézírás”-nak nevezi azt a törvényt, amit Jézus érvénytelenített a halálával,   honnan vette Pál ezt a meghatározást, és mit akar kifejezni ez a megnevezés: Kol. 2,14.

  • Pál apostol Mózestől idézi, az ő írásaiból vette át ezt a megnevezést, ezek a törvények ugyanis az Istentől származó ígéretek bizonyságai voltak Izrael népe ellen, ha nem tartja meg a szövetség feltételeit. V. Móz. 30,16-19.  31,26.

    • Ha majd a nép elfordul Istentől és megtöri az Istennel kötött szövetséget, aminek következményeként az ítélet büntetése jön rá, de emiatt elkezd zúgolódni, és azt kérdezi: miért jött reánk ez a baj, akkor majd ez a törvény fogja igazolni Isten büntetését, és akkor lesz ez a törvény Izráel ellen, illetve Isten mellett bizonyságul.

II. Áron kihajtott vesszője

1. A mózesi törvényeken kívül még milyen különlegességnek számító dolog lett elhelyezve a szövetségláda előtt?

  • Ez a különleges tárgy az Áron kihajtott vesszőjeként ismeretes előttünk, amit szintén a frigyláda elé kellett örök emlékeztetőként elhelyezni. IV. Móz. 17,10.

  • Ez a vessző nem mindennapi körülmények között hajtott ki, és nemcsak egyszerűen kihajtott, hanem egyetlen éjszaka alatt új ágat is hajtott, sőt még virágot növelt és gyümölcsöt érlelt. IV. Móz. 17,8.

    • Ez a rendkívüli csoda egy különös esemény miatt történt, és a megőrzött vesszővel Isten emléket akart állítani annak, ami ott és akkor történt.

2. Milyen esemény történt Izráelben, ami Istent arra késztette, hogy egy figyelmeztető emléket állítson a történteknek, és így ez is ellenük szóló bizonyság legyen a frigyláda előtt?

  • Kóré, Izrael egyik fejedelme, aki rokona volt Mózesnek és Áronnak, azt gondolta, hogy ő is igényt tarthat azokra a jogokra, mint Mózes és Áron.

  • Ezért Kóré megismételte Isten népe között ugyanazt, mint egykor Sátán a Mennyben az angyalok között, vagyis fellázította a népet és a nép fejedelmeit Mózes és Áron ellen. IV. Móz. 16,1-3.

  • Mivel a háttérben mindig az Ősellenség állt, ezért ugyanaz a lélek késztette ezeket az embereket is, mint napjainkban azokat, akik még erőszak árán is megpróbálnak vezetői posztot szerezni maguknak.

    • Ma is vannak, akik erős érvényesülési vággyal akarnak élre kerülni, rendszerint úgy, hogy mások jóhírét és tekintélyét kérdőjelezik meg az emberek előtt.

  • Mindezt pedig rendszerint az Isten szavára való hivatkozással teszik.

  • Isten azonban, amikor szükségesnek látta, hatalmasan közbelépett választott eszközei védelmére, és ma is megteszi ugyanezt, ha szükségesnek látja.

    • A Mózes és Áron ellen lázadó vezetők alatt megnyílt a föld és elnyelte őket, a többieket pedig az Istentől jövő tűz semmisítette meg. IV. Móz. 16,32. 35.

3. Hogyan reagált Mózes az ellene támadó emberekkel szemben, mi jellemezte a viselkedését, mire tanít bennünket ez a magatartás?

  • Mózes nem támadt neki az ellenfeleinek, - mint ahogy legtöbbször történi szokott ez – hanem Istenhez kiáltott igazságszolgáltatásért. IV. Móz. 16,4.

    • Mózes csak imádkozott és várta az Isten válaszát és szabadítását.

    • Ahogy Jeremiás mondja a siralmaiban: „Jó várni és megadással lenni az Úr szabadításáig”. Jer. Sir. 3,26.

  • Isten mindig igazolja azokat, akiket elhívott és kiválasztott. 

    • Az igazolás módját és idejét azonban Istenre kell bízni, ahogy Jézus is tette ezt a gecsemánéban, amikor azt mondta: „legyen meg a te akaratod”. Mt. 26,42.

  • A Mózessel történő eseményből meg kell tanulni, hogy miként viszonyuljunk az ellenünk irányuló támadásokkal szemben.

    • Sohasem szabad elhamarkodottan cselekedni, hanem türelmesen, és hittel kell várnunk Isten közbelépésére, de nem félelemmel várni, hanem bátran, Istenbe vetett hittel. Zsolt. 31,25.

4.Milyen különleges módon oldotta fel Isten azt a feszült és ellenséges helyzetet, ami Kóré lázításának eredményeként alakult ki a nép között, hogy mindenki végérvényesen elfogadja és belenyugodjon Isten választásába?

  • Mivel Kóré és társai is azt gondolták, hogy ők is lehetnek ugyanolyan Istentől választott vezetők a nép előtt, mint Mózes és Áron, ezért a hasonló esetek elkerülése érdekében Isten egy bölcs óvintézkedésről gondoskodott a jövőre vonatkozóan.

  • Izrael minden törzséből való minden fejedelemnek egy-egy vesszőt kellett az Úr elé vinni a szövetségláda elé, úgy, hogy a vesszőre legyen ráírva a törzsfő neve. IV. Móz. 17,2-4.

    • Az ígéret szerint azt kell az Úr választottjának tekinteni, akinek a vesszője kihajt a rá következő éjszakán. IV. Móz. 17,5.

  • Másnap, amikor Mózes kihozta a templomból a vesszőket, teljesen egyértelmű volt, hogy kit választott ki Isten a főpapi szolgálatra. IV. Móz. 17,8.

  • Később ezt a vesszőt kellett Isten választásának emlékeztetőjeként visszavinni a szövetségláda elé, egy újabb lázadás esetén ellenük szóló bizonyságként, „őriztessék ott a lázadó fiaknak jegyül”. IV. Móz. 17,10.

III. A kihajtott vessző, mint szimbólum

1. Van-e valamilyen jelképes üzenete és jelentősége az Áron kihajtott vesszőjének?

  • Áron kihajtott vesszője, amely főpapi voltának Istentől adott elismerő jele és bizonyítéka, egyúttal különös utalás Jézusra, a mi nagy Főpapunkra is.

    • Ha Áron Isten választott szolgájának tekinthető, akkor Jézus még inkább.

      • „Ímé az én szolgám, akit választottam, az én szerelmesem, akiben az én lelkem kedvét leli, Lelkemet adom őbelé.” Mt. 12,18.

    • Ha Áron kiválasztottságát keményen megtámadták Isten népének soraiból, akkor ez még súlyosabb módon történt meg Jézussal kapcsolatban.

2. Milyen hasonlóság található abban, amit Áronért, illetve Jézusért tett Isten?

  • Áron veszője látszólag semmiben sem különbözött a többi vesszőtől, akként Jézus sem különbözött korának többi emberétől, külsőre teljesen hasonlított hozzájuk.

  • Amit Isten ott a templomban megtett Áron érdekében, ugyanazt mondja el Ésaiás prófétikus nyelvezettel Jézussal kapcsolatban, eszerint Ő is, mint egy vessző kivirágzott a száraz, kietlen földön.

    • „És származik egy vesszőszál Isai törzsökéből, s gyökereiből egy virágszál növekedik.” Ésa. 11,1.

    • „Felnőtt, mint egy virágszál Ő előtte, és mint gyökér a száraz földből.” Ésa. 53,2/a.

3. Miben különbözött Áron vesszője a többitől, és ez a különbség hogyan fedezhető fel Jézussal kapcsolatban a kortársai között?

  • Egy valamiben azonban lényes különbséget találunk az Isten színe elé bevitt vesszők között:

  • Ha egy ágat levágnak a fáról és azt kifektetik a száraz homokra, akkor mindenki tudja, hogy az végleg el fog pusztulni ott.

    • De nem ez történt Áron vesszőjével, hiszen ez a vessző a pusztulás helyén életre fakadt, új ágat hajtott, virágot növesztett és gyümölcsöt érlelt.

  • Rendkívül szemléletes módon és tökéletesen fejezi ki ez a jelképes esemény azt, ami Jézussal történt itt a földi élete során.

    • A külső szemlélő számára Jézus éppen úgy lett kifektetve a száraz sírba, az enyészet vermébe, mint a hozzá hasonló emberek.

    • Jézus azonban életre támadt, és feltámadása nagyon sok gyümölcsöt érlelt Isten országa számára.

4. Van-e valamilyen jelképes üzenete és jelentése velünk kapcsolatban Áron kihajtott vesszejének?

  • Áronhoz hasonlóan bennünket is Isten választott ki, és különített el magának egy szent szolgálatra, és azt akarja, hogy az Ő áldásával eredményes legyen ez az elkülönítés.

  • Mindenek előtt azt akarja, hogy mint szent papjai, „lelki áldozatokkal áldozzunk, amelyek kedvesek Istennek”, és így szolgáljunk Neki. I. Pét. 2,5.

  • Másrészt viszont azt is akarja, hogy szolgálatunk végzése közben, a Tőle kapott áldások eredményeként maradandó gyümölcsöt teremjünk, miként történt az Áron vesszejével is.

    • „Én választottalak titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek, és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon.” Jn. 15,16.

IV. A mannás korsó

1. Mi volt a harmadik tárgy a frigyláda előtt a Szentek-szentjében, amit Isten emlékeztetőül helyeztetett el ott?

  • A szövetségláda mellett harmadikként egy mannával megtöltött aranykorsó volt elhelyezve.

  • Ez a korsó abból a mannából lett megtöltve, amely negyven éven keresztül táplálta Izraelt a pusztában, mint mennyei kenyér.

  • Ez a mannával töltött korsó Isten gondviselésének és hűségének örök bizonyítékaként lett elhelyezve a templom legszentebb részében.

    • Egy „ómer” (kb. 2,2 liter) mannát kellett beletenni ebbe a korsóba, ami egy főnek a napi adagja volt. II. Móz. 16,16.  33.

    • A mannával töltött korsó is egy „ellenük szóló bizonyság” volt, hiszen a mannahullás előtt is Isten ellen lázadtak fel, és ennek emlékére kellett elhelyezni ezt a korsó mannát az Isten gondviselő kegyelmének szemléltetésére. II. Móz. 16,33-35.

2. A Biblia kijelentései szerint milyen szimbolikus jelentése van a mannának, mint Istentől adott tápláléknak?

  • A zsoltáríró mennyei gabonának, angyalok eledelének nevezi a mannát. Zsolt. 78,24-25. 

  • Pál apostol viszont egy közös lelki eledelnek tekinti, mert tudja, hogy a manna egy előre mutató szimbólum is volt. I. Kor. 10,3.

    • Ez a manna jelképezi Istennek Igéjét, úgy az írott Igét, vagyis a Bibliát, mint a testté lett Igét, vagyis Jézus Krisztust. Jn. 6,51.  Mt. 4,4.  Jn. 6,63.

  • Ennél a pontnál szükséges fölvetni önmagad számára azt a kérdést, hogy te mivel táplálod a belső emberedet, a lelkedet?

    • A manna ugyanis nem földi termék volt, hanem felülről, a Mennyből származó eledel.

    • Isten ma a huszonegyedik században is azt szeretné, hogy a lelki életünk vérkeringése ne szennyeződjön tisztátalan és fertőző dolgokkal. Fil. 4,8.

3. Hogyan és milyen körülmények között adta Isten a mannát, és a népnek mit kellett tenni annak érdekében, hogy a családok számára legyen elég táplálék?

  • A mannát, mint Istentől adott táplálékot csak az Isten által meghatározott módon és időben lehetett és kellett összegyűjteni mindenkinek a családja számára.

    • Kora reggel kellett szedni belőle fejenként egy ómerrel (2,2 liter) egy napra.

    • Aki későn jött, már nem talált semmit, mert a maradék elolvadt a felkelő Nap melegétől.

    • Amit viszont összeszedtek, az nem olvadt el, másnapra eltenni viszont már nem lehetett, mert nem olvadt el ugyan, de megromlott, kivéve a pénteki szedést, mert az felhasználható maradt egész szombaton. II. Móz. 16,19-26.

  • Az Isten által biztosított lelki ételt is végzetes későn keresni, akkor kell élnünk vele, amikor Isten megteríti a lelki asztalunkat.

    • Egyszer végleg be fogja zárni a lehetőségek ajtaját – mint ahogy Noé bárkáját, vagy a balga szüzek előtt a menyegzői ház ajtaját. Ámós 8,11-12.

4. Milyen üzenetet találhatunk abban a körülményben, hogy a mannát csak a pusztában adta táplálékul népének, amíg a Kánaán határához nem jutottak?

  • Kánaánba belépve már másfajta táplálék állt a rendelkezésükre, ezért a mannára már nem volt szükségük. II. Móz. 16,35.  -  Józs. 5,12.

  • Bennünket is csak a bűn pusztájában való zarándok utunkon táplál Isten a Mennyből származó kenyérrel, az írott Igével. Mt. 4,4.

  • A mennyei Kánaán határához jutva az írott Ige üzenete, mint lelki táplálék elveszíti a jelentőségét, ott már teljesen más étellel és más módon fogja táplálni Isten a lelkünket.

5. Milyen üzenete van számunkra annak a körülménynek, hogy Izráel fiai minden reggel csak egy napra való mannát szedhettek össze, semmit sem rakhattak el maguknak másnapra?

  • Különös módon a megszedett manna nem olvadt el a Nap melegétől, másnapra azonban már nem volt használható, nem lehetett hosszabb időre tartalékolni belőle.

  • Az Istenre hagyatkozás mindennapi leckéje volt ez Izráel fiai számára ott a pusztában.

    • Jézus bennünket is erre akar megtanítani a minta imájában adott kijelentésével: „a mindennapi kenyerüket add meg nékünk ma.  Mt. 6,11.

    • Így kell nekünk is naponta összegyűjtenünk Isten igei üzenetét a Bibliából, mert mindennap újabb és újabb igei táplálékra van szükségünk.

6. Mi a lelki jelentősége annak, hogy a naponta összegyűjtött mannát különböző módon lehetett felhasználni táplálékul?

  • Az Isten által adott mennyei mannát különböző módon lehetett elkészíteni és felhasználni a táplálkozásban: főzve, sütve, rántva.

  • Ugyanilyen sokrétűen tudjuk felhasználni mi is az Istentől kapott írott Ige üzenetét.

    • „Hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.” II. Tim. 3,16-17.

7. Ebből a különleges mennyei ételből, a mannából, csak a földi templomban lett eltéve egy korsóval, vagy máshol is találkozhat vele Isten népe?

  • Nemcsak a földi templomban lett eltéve, hanem Jézus is tett el belőle azoknak, akik mint győzők, a mennyei város lakóivá lesznek.

    •  „A győzedelmesnek enni adok az elrejtett mannából.” Jel.  2,17/a.

  • Ez az ígéret utalás lehet a Bárány menyegzőjének vacsorájára, ahol az összes megváltottak Jézus vendégeiként vehetnek részt. Mt. 22,2-3. 14.  -  Jel. 19,9.

8. Kik jogosultak részt venni azon a vacsorán, ahol Jézus az elrejtett mannából is megkínálja a meghívott vendégeit?

  • Ezen a vacsorán csak az jelenhet meg, akinek birtokában van egy kis fehér kövecske, és erre az ő új neve van felírva, amit rajta kívül senki sem ismerhet. Jel.  2,17.

  • „Adok annak fehér kövecskét”.

    • Az ókor egyes bírósági tárgyalásain a bírák, fekete vagy fehér kő felmutatásával szavaztak a vádlott ellen vagy mellett.

    • Ezzel a képpel a jézusi ígéret azt fejezi ki, hogy a mi Bíránk az ítélet alkalmával fehér követ fog felmutatni minden győző mellett.

      • Vagyis kegyelmet ad, azaz örök életet szavaz részünkre a végső ítéletben.

  • „A kövecskén új írott nevet”.

    • Amint Ábrámból – Ábrahám lett, és Jákobból Izrael, úgy akar megajándékozni Isten minden megváltott embert egy új névvel.

      • Minden győző olyan nevet kap Tőle, amely kifejezi az ő személyes győzelmének a mibenlétét és eredményét.

        • Ezt az új nevet csak az ismerheti, aki átélője volt azoknak a tapasztalatoknak, aminek az alapját képezi a Jézustól kapott új névnek.

      • Ezért ezt az új nevet maga az Úr határozza meg. Ésai. 62,2.

    • Mivel az új név a Jézustól kapott „fehér kövecskére” lesz felírva, ezért azt senki sem ismerheti, csak az, aki kapja.

    • Ezzel a jelképes hasonlattal az ókor egyik jellegzetes vendég-barát szövetségére irányítja a figyelmünket.

      • Az ókorban, különösen a görögöknél és a rómaiaknál, amikor a nagy távolságokra való utazás még igen körülményes volt, a vendéglátók és a vendégek között sokszor igazi barátság született. Ennek a barátságnak a megpecsételésére valamilyen jelt adtak egymásnak, ami apáról fiúra öröklődött át a barátság szövetségével együtt. Ez a jel lehetett egy kődarab, amit kettétörtek, és a két barát nevét írták bele, majd átadták egymásnak. Az idő múlásával az utódok ennek a kőnek a felmutatásával igazolták a baráti szövetséget. Amikor átadta a nála lévő követ, annak össze kellet illeszkedni a törések szintjén a kő másik felével, és a belevésett névnek egyezni kellett a vendéglátó nevével. Így akar Jézus örökkévaló barátságot és szövetséget kötni velünk, és megpecsételni a kis kövecskével, rajta egy új írott névvel, amit csak mi ismerhetünk, akik megkapjuk Tőle.