|
|
13. Isten utolsó figyelmeztető üzenete
III. Móz. 23,27-32.
Letöltés

1.
Hány ünnep volt az őszi ünnepkörben, mikor tartották,
és hogyan nevezték ezeket az ünnepeket?
2.
Milyen jellegzetességeket figyelhetünk meg az őszi
ünnepekkel kapcsolatban?
-
Amiképpen a tavaszi ünnepek, úgy az őszi ünnepek is a
megváltás előképeként szoros egységet képeztek.
-
A kürtzengés
ünnepe egy figyelmeztetés volt, egy emlékeztetés, hogy az engesztelő ítélet
napja közeledik.
-
Az őszi ünnepek középpontjában az engesztelés napja állt, időrendben is és jelentőségében is, ezért
ezt a napot „ünnepek ünnepének” nevezték.
III. Móz.
23,32.
-
A sátoros ünnep
pedig az engesztelés napján hozott ítélet által bekövetkezett megszabadulás
felett érzett öröm és hála alkalma volt.
1.
Milyen módon kellett megünnepelni a kürtzengés ünnepét,
milyen napként kellett figyelembe venni ezt az ünnepet?
-
A kürtzengés ünnepét ceremoniális szombatként
ünnepelték, mert ez a nap egyike volt annak a hét napnak, amelyet az évenkénti
templomi szertartással kapcsolatban nyugalomnapként kellett megünnepelni. IV. Móz.
29,1.
-
Pál apostol ezekről a szombatokról beszél úgy,
mint amik árnyékai vagy előképei voltak azoknak az eseményeknek, amelyek
középpontjában Jézus Krisztus állt.
Kol. 2,16-17.
-
Ezekre
a szombatokra vonatkozó törvényeket Jézus eltörölte a halálával, mert ezeket a
szombatokat nem a Tízparancsolat, hanem a ceremóniális törvény szabályozta. Kol. 2,14.
2.
Milyen különleges rendelkezéseket adott Isten Mózesnak
annak érdekében, hogy ez az ünnep betölthesse a jelképes rendeltetését?
-
Mózesnek két ezüst kürtöt kellett a templomi
szolgálathoz készítenie, amelyeknek rendeltetését és használatát nagyon
szigorúan szabályozta Isten.
IV. Móz. 10,1-10.
-
Ez
a két kürt Isten akaratának hirdető eszköze volt.
-
Különböző
rendeleteket, utasításokat közvetítettek velük a nép felé.
-
A
fejedelmeket és a nép vezetőit is ezzel hívták össze.
-
Ezekkel
adtak jelt a táborbontáshoz, az egyes törzsek elindulásához, hogy a törzsek
fegyelmezett rendben induljanak el.
-
Ezekkel
hívták oltár elé a népet a reggeli és esti istentisztelethez.
-
De
ezekkel irányították a népet akkor is, amikor ellenséggel harcoltak.
-
A kürtöknek tehát mindig tiszta hangon és határozottan
kellett szólnia, hogy a nép el ne tévessze az általuk közvetített utasítást.
-
Másrészt viszont a népnek is éber figyelemmel kellett
odafigyelni, amikor megszólaltak az Isten utasítását közvetítő kürtök.
3.
Volt-e Istennek rendelkezése arra vonatkozóan, hogy kik
használhatják ezeket a kürtöket a nép vezetésére, kik adhatnak rajta keresztül
utasításokat?
-
Mivel ezek a kürtök Isten akaratának hirdetőeszközeiként
lettek elkészítve, ezért csak az Isten által kiválasztott papok használhatták
őket.
-
A Biblia gyakran hasonlítja az emberi szót vagy
beszédet a kürt vagy a trombita hangjához.
-
Ésaiás
próféta is trombitához hasonlítja Isten szolgáit a rájuk bízott üzenet
hirdetése közben. Ésa. 58,1.
-
János
apostol Jézus hangját hallja látomása közben olyannak, mintha egy trombita szólalt
volna meg. Jel.
1,10. 4,8.
-
Ezekben az esetekben mindig valamilyen Istentől jövő
üzenetről van szó, aminek határozottan és tisztán kell hangoznia. I. Kor. 14,8.
-
Az
igehirdetések módja legyen olyan, mint a trombita hangja, határozott és tisztán
hangzó. Jóel
2,1.
4.
Mivel ez a nap az emlékeztető kürtzengés napja kellett
legyen, ezért felvetődik a kérdés, vajon mire emlékeztetett ezen a napon a kürt
hangja?
-
Elsősorban arra emlékeztetett, hogy tíz nap múlva az „ünnepek ünnepe” következik, az
engesztelő ítélet napja, amikor Isten a templomot akarja megtisztítani az egész
évben áthárított bűnöktől, és egyúttal ezeket a bűnöket el akarja törölni.
-
Ezzel
az ünneppel emlékeztetett népe között mindenkit azért, hogy legyen idejük felkészülni
minden vonatkozásban az előttük álló rendkívüli eseményre.
-
Az
engesztelés napján ugyanis Isten népének lelki sorsa dőlt el, hiszen ez Isten
ítéletének ideje volt Izraelben.
-
Az engesztelés napján csak azoknak biztosíttatott Istennel
való megbékélés, akik igénybe vették azokat a lehetőségeket, amelyeket Isten
évközben biztosított.
-
Az emlékeztetető kürtzengés tehát az Istennel való
megbékélés utolsó lehetőségére figyelmeztette Izraelt.
5.
Milyen szimbolikus jelentősége volt még az emlékeztető
kürtzengésnek, mit fejezett még ki a megváltás művéből, az Isten és népe kapcsolatát
illetően?
-
A szent kürtök hangja egyrészt az egész nép Istenhez
kiáltó imáját fejezte ki és jelképezte az ünnep ideje alatt. - lásd: II. Krón.
13,12-18. (Abija és Jeroboám harcában)
-
Másrészt, mivel az isteni segítségért való folyamodás
eszköze is volt az ezüst kürt, ezért az emlékeztető kürtzengés Isten felé is
felszállt, hogy emlékeztesse a népének tett ígéretére és kegyelmére.
-
Ezért
a szent kürtök harsonája arról biztosította a népet, hogy Isten nem feledkezik
el népéről, nem feledkezik el az ígéreteiről, megemlékezik népéről a
nyomorúságban is.
-
„…és
emlékezetben lesztek az Úr előtt, a ti Istenetek előtt, és megszabadultok a ti
ellenségeitektől… és lesznek néktek emlékeztetőül a ti Istenetek előtt.”
IV. Móz. 10,9-10.
1.
Mi volt a rendeltetése az őszi ünnepeknek, mit akartak
bemutatni és szemléltetni az ünnepek szertartásai és jelképes cselekményei?
-
Az Izraelben folyó templomi szolgálat és a vele
kapcsolatos ünnepek Jézus Krisztus megváltói szolgálatának egy-egy
előrevetített képe volt.
-
Pál
apostol szerint ezek az ünnepek és a velük kapcsolatos jelképek „csak árnyékai voltak a bekövetkezendő
dolgoknak”, a valóság középpontjában azonban a Megváltó személye és
küldetése áll. Kol. 2,17.
-
Mennybemenetele óta végzi Jézus a főpapi
szolgálatot, „mint a szenthelynek és amaz
igazi sátornak szolgája, amelyet az Úr és nem ember épített”. Zsid. 8,1-2.
-
Izrael őszi ünnepei Jézusnak erre a szolgálatára
mutattak rá, ezt a szolgálatát tudjuk általuk jobban megérteni az őszi hármas
ünnepkör jelképes cselekményei által.
2.
Rendeltetése szerint milyen két fő részre lehet
szétválasztani Izráel ünnepeit, hogy jobban megérthessük Isten megváltó
kegyelmét?
-
A földi templomban gyakorolt árnyék mintához hasonlóan Jézus
főpapi szolgálatának két szakasza és két célja van.
-
Az első szakasz az év minden napján gyakorolható
cselekményekből állt, amely a bűnbocsátó
kegyelem lehetőségét kínálta fel mindenkinek, a helyettesként bemutatott
áldozat halála által.
-
Annak
tudatosítására rendelte el Isten az áldozatoknak ezt a rendszerét, hogy sohase
feledkezzenek el arról, az ember nem teheti jóvá az elkövetett bűnöket.
-
Csak
a helyettes áldozat szabadíthatja meg a bűnöst a bűn terhétől, csak az ártatlan
áldozat biztosíthat számára olyan bűntelenséget, aminek birtokában megállhat Isten
ítélőszéke előtt.
-
A második ünnepkör viszont a bűntörlő kegyelem, a végleges bűnrendezés lehetőségét volt hívatott
bemutatni.
-
Annak
tudatosítására rendelte el Isten ezeket az ünnepeket, hogy a bűnbocsátó
kegyelem csak feltételes kegyelem, mert a megbocsátott bűnt még nem lett eltörölve.
-
Csak
így érthették meg maradandóan, hogy Isten állandóan megnyilatkozó kegyelme
nélkül elveszett állapotba kerülhetnek.
3. Mit tudhatunk a Bibliából arra vonatkozóan, hogy a
bűnbocsátó kegyelem a nagy valóságban sem tekinthető végleges bűnrendezésnek?
-
A Bibliában található kinyilatkoztatások szerint
bizonyos esetekben a korábban már megbocsátott bűn még visszahárítható az elkövetőjére.
Ezék.
18,24.
-
A bűnbocsátó kegyelmet éppen a visszaháríthatósága miatt
nevezzük feltételes kegyelemnek, hiszen a megbocsátással nem lett eltörölve a
bűn, hanem csak át lett hárítva a bűnösről.
-
Az
ószövetségi időben a bűnért való áldozat bemutatásával részesült bűnbocsátó kegyelemben
a bűnös, a bűne azonban az áldozat vérének közvetítésével be lett víve a
templomba a pap közbenjáró szolgálata által, és ettől kezdve a templomot
terhelte.
-
Az
újszövetségi időben viszont hit által igényelhető a bűnbocsátó kegyelem Jézus
Krisztus áldozata által, ugyanakkor Ő végzi a közbenjáró szolgálatot is, hogy a
megbocsátott bűneinktől megszabadulva a mennyei templomra történjen meg az
áthárítás.
-
Dávid ezt a bűnbocsátó kegyelmet átélve fogalmazta meg
a 32. zsoltárban az ezzel kapcsolatos hitét és örömét.
-
„Boldog az, akinek hamissága megbocsáttatott,
vétke elfedeztetett. Boldog ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít…” Zsolt.
32,1-2.
4.
Mi történt a templomra áthárított bűnökkel, mit
tudhatunk arról, hogyan rendezi Isten a bűn végső sorsát?
-
A templomi szolgálat második szakasza, amit évenként egyszer
gyakoroltak, a bűntörlő kegyelem lehetőségét biztosította, de csak azoknak,
akik előzőleg igénybe vették a bűnbocsátó kegyelem lehetőségét.
-
A bűntörlő ítéletre mutató szolgálatot évente egyszer,
egy meghatározott időben kellett elvégezni, amit engesztelés napjának nevezte
el Isten. III.
Móz. 23,27.
-
A templomot terhelő bűnök ezen a napon át lettek
hárítva Azázel bakjára, amely Sátánt jelképezte, akinek a pusztába kellett
kivinni magán Izráel minden bűnét.
-
Így
fog Sátán is ezer évig a kietlen és puszta Földön lenni, hogy végül elvesszen
mindazokért a bűnökért, amiket a megváltottak követtek el ugyan, de benne születtek
meg, Ő volt ezeknek a bűnöknek a szerzője.
-
Erre a rendkívüli eseményre figyelmeztetett az
emlékeztető kürtzengés ünnepe.
5.
Az engesztelés ünnepének ítéletében mit vizsgált és
ítélt meg Isten, talán tételesen vette sorra és vizsgálta meg az évközben
áthárított bűnöket, és mi ennek a tanulsága a mi számunkra?
-
Semmi olyan esemény sem történt, ami arra engedne
következtetni, hogy Isten ekkor tételesen elővett és megvizsgált minden
áthárított bűnt.
-
Ez a nap inkább egy olyan alkalom volt Izráel életében,
amikor Isten azt ítélte meg, hogy mennyire vették komolyan a bűnbocsátó
kegyelmét, amit év közben biztosított számukra.
-
Ugyanígy
a nagy valóság vizsgálati ítéletében sem az elkövetett bűneinket fogják megvizsgálni
egyenként, hanem azt, hogy az érintettek mennyire vették komolyan azt a kegyelmet,
amit Jézusban nyertek el.
-
A Jézusban való hit általi megigazulás
evangéliuma éppen annak lehetőségét kínálja fel, hogy teljes bűntelenségben
állhassunk az ítéletben. Jel. 19,8. Zak.
3,4.
-
Mivel
az elkövetett bűneink már elnyerték a büntetésüket a Helyettes halálában, ezért
ezeket a bűnöket csak kitörli Isten a mennyei könyvek feljegyzéseiből. Csel.
3,19. Jer. 50,20. Ezék. 18,21-22. Zsid. 9,28.
6.
Megkezdődött már Jézus főpapi szolgálatában az az
esemény, ami a bűntörlő kegyelem gyakorlásával kapcsolatos, az áthárított bűnök
eltörlésének alkalma?
-
Igen, 1844-ben kezdődött meg Jézus Krisztus főpapi
szolgálatában a bűntörlő kegyelem alkalma, az engesztelés ítélete, vagyis a
vizsgálati ítélet.
-
Az a tény, hogy ezeket az ünnepeket az Isten által
meghatározott pontos időben kellett megtartani, arra utal, hogy a megváltás
kiemelkedő eseményeinek is az Isten által meghatározott időben kell megtörténni.
Gal. 4,4.
-
Mielőtt Jézus főpapi szolgálatában is
bekövetkezik az engesztelésnek ez az ítélete, Isten a Földre is elküld egy
figyelmeztetető üzenetet, amely az emberek figyelmét hívatott felhívni erre a
rendkívül fontos és sorsdöntő eseményre.
Jel. 14,6-7.
-
Ezzel
a felszólító üzenettel a megtérés utolsó lehetőségét kínálja fel Isten a bűn
világában élő embereknek.
-
Mindenki
saját maga választhatja meg végső sorsát, és döntheti el, hogy mi történjen
vele és a bűneivel az Isten végső ítéletében.
1. Megérthető-e a próféták könyveiben található Isteni
üzenet, vagy egy homályos és a ma embere számára valami titokzatos írásnak kell
tekinteni azokat?
-
A próféták könyveit ma már nem tekinthetjük
érthetetlen és titokzatos írásoknak, hiszen János írása is azzal kezdődik: „Jézus Krisztus kijelentése”. Jel. 1,1/a.
-
Már Dániel próféta könyvével kapcsolatban sem
érvényesíthető a titok kifejezés.
-
Dániel
idejében még voltak titokként ismert részek, ezért bizonyos kinyilatkoztatásokat
bepecsételtnek kellett tekinteni, de csak a vég idejéig. Dán. 12,9.
-
Jézus
azonban már arra figyelmeztetett az evangéliumban, hogy a beteljesedés előtt meg
lehet érteni Isten gyermekeinek: „aki
olvassa, értse meg.” Mt. 24,15.
-
Mert
Isten semmit sem cselekszik addig, amíg meg nem jelenti titkát szolgáin keresztül.
Ám. 3,7.
2.
A próféták által adott kijelentéseken kívül adott-e
Isten még egyéb figyelmeztetést is arra vonatkozóan, hogy az emberek
felfigyeljenek a történelmi idők jelentőségére, és ez cselekvésre késztesse
őket?
-
A Jelenések könyvének üzenetéhez kapcsolódóan Isten még
egy különös, rendkívüli természeti jelenséggel is megerősítette a Tőle jövő
üzenet hatását, amely akkor minden embert elgondolkodásra kényszerített.
-
1833. november 13-nak éjszakáján este 9 órától napkeltéig
egy rendkívüli csillaghullást figyelhettek meg az emberek, szinte az egész
Földön.
-
Volt
olyan hely, ahol kisebb-nagyobb tűzgolyók mozogtak minden irányban.
-
„Gyakran föl, le, vagy ívesen, esetleg egymással szembe
repülve, hosszú, tüzes farkat vonva maguk után, amelyekből néha szikrák és
fénycsóvák lövelltek ki, éspedig rendkívül erősen, gyakran néhány percig is, és
alakjukat változtatva feltűnő színesen világítottak.” (Krisztus dicsőséges eljövetele 49. oldal.)
-
Más
helyen a csillaghullás olyan volt, mintha egy tűzeső lett volna.
-
„Az 1833 november 12-ről 13-ra virradó éjjel a
csillagok egész zápora hullott alá a földre. Különösen Észak-Amerika volt a
színhelye ennek az eseménynek. Míg a hasadó hajnal nagy nehezen véget vetett a
magasztos színjátéknak, a mexikói öböltől egész Halifaxig mindent a repülő
világítótestek ragyogtak be,”
(Spicer W.A: Korunk és a
világ sorsa 142.)
3.
Mi a célja ezeknek az Istentől jövő
figyelmeztetéseknek, megfélemlíteni akarja vele az embereket vagy örömhírt akar
közölni általa?
-
Az Isten ítéletére figyelmeztető üzenetek minden
esetben az örökkévaló evangélium részeként kerül kinyilatkoztatásra az emberek számára.
-
Evangélium
vagyis örömhír, mert megismerteti az emberekkel azt, hogy még van remény, még van
lehetőség a megtérésre, a kegyelem ítéletére.
-
Ezt a lehetőséget nem szűk körben, a kiváltságosak
részére mondja el Isten, hanem minden ágazathoz, nyelvhez tartozó emberrel meg
akarja ismertetni. Jel. 14,6.
-
Ezért
tűr hosszan, késlelteti visszajövetelét, hogy mindenki megismerhesse ezt a lehetőséget,
és legyen alkalma élni is vele.
II. Pét. 3:9.
-
Amikor az evangéliumnak ez az üzenete minden
emberhez eljutott, amikor minden embernek felkínálta a megtérés lehetőségét, csak
akkor fejezi be Jézus a főpapi szolgálatát, és mondja ki a megmásíthatatlan
döntését. Mt.
24,14. Jel. 22,11.
-
Ma még tart a kegyelem ideje felettünk, menjünk
tehát Jézushoz, a kegyelem egyetlen forrásához! Zsid. 4,15-16.
4.
Kell-e a ma emberének is készülni az engesztelés
ítéletének eseményével kapcsolatban, és ha igen, akkor mit jelent számunkra ez
a gyakorlatban?
-
Azért is nevezték „ünnepek
ünnepének” az engesztelési napot Izráelben, mert ez egy mélységes
önvizsgálat napja volt mindenki számára, hiszen ezen a napon dőlt el sorsuk
Isten előtt, ekkor dőlt el, hogy eltörli-e bűneiket vagy sem.
-
Hasonló okok miatt kell önvizsgálatot tartani ma is,
amikor a nagy valóságban folyik ez az ítélet a Mennyben.
-
„Az Úr azt kívánta… aki azt akarja, hogy
neve bent maradjon az élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell
megsanyargatnia lelkét Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes
önvizsgálatot!”
(Nagy.Küzd:
436,1.)
-
Így figyelmeztet Isten arra, hogy a vizsgálati
ítéletben is csak azok esetével foglalkozik, akik a Jézus Krisztusba, mint személyes Megváltóba vetett hit által már
megszabadultak bűneik terhétől, részesültek Isten bűnbocsátó kegyelmében.
5.
Mit jelent Isten rendelkezésében ez a kijelentés, hogy „irtassék ki az ő népe közül”, milyen
vonatkozásban teljesedhet ez be rajtunk?
-
Az engesztelési nappal kapcsolatban Isten egy
kiegészítő kifejezéssel magyarázza meg azt, hogy miképpen valósulhat meg ez a
szigorú ítélet.
-
Az
egyik versben azt mondja Isten: „irtassék ki az ő népe közül”, addig a másikban már azt: „elvesztem
az ilyent az ő népe közül”.
III. Móz. 23,29-30.
-
Ez
a kiegészítés arra figyelmeztet, hogy ezt az ítéletet nem valamilyen emberi
törvényszéknek kell végrehajtani, hanem maga Isten lesz az ítélet végrehajtója.
-
Vagyis
akik nem vették figyelembe a bűntől való szabadulásnak az Isten által adott
szabályait, azokat Isten nem tekinti népéhez tartozóknak.
-
A nagy valóságban ez az ítélet abban teljesedik, hogy
az érintett személynek a nevét kitörli Jézus az élet könyvéből.
-
Az
élet könyvéből való kitörlésssel az Isten népe soraiból törlik ki a nevét, vagyis
onnan írtatik ki, ezért ettől kezdve már a gonoszok közé számláltatik.
-
De
ha győz, elfordul a bűneitől, akkor ennek az ellenkezője is igaz. Jel. 3,5/a.
6. Milyen utalást találunk Jóel próféta könyvében az Isten
nagy engesztelési napjára való felkészüléssel kapcsolatban?
-
Jóel mindenek előtt azt mondja el, hogy közel
van az Isten végső elszámolásának nagy napja, amikor végrehajtja meghozott
ítéletét. Jóel.
2,1.
-
Később már úgy beszél erről a napról mint János
a Jelenések könyvében: „Bizony nagy az
Úrnak napja és igen rettenetes! Ki állhatja ki azt?”. Jóel 2,11/b. - Jel. 6,17.
-
Majd pedig úgy beszél erről az időszakról, hogy amikor
elérkezik az ideje annak, akkor Isten kiönti Lelkét minden testre, mint ahogy a
korai és a késői eső is a maga idejében hull a földre. Jóel 2,28. 23.
-
Végül pedig azt mondja el, hogy ebben az
eseménysorozatban bekövetkezik az is, hogy „mindaz,
aki az Úrnak nevét hívja segítségül, megmenekül”.
Jóel 2,32.
7.
Hogyan fogjunk hozzá, milyen módon induljon meg a Jóel
által hirdetett megtérés, személyes és közösségi életünkben, milyen szintű
megtérést vár el Isten mindazoktól, akik felfigyelnek és hallgatnak a
felszólítására?
-
Jóel szinte lépésről-lépésre vezet bennünket a megtérés
útvonalán.
-
„Térjetek
meg hozzám teljes szívetek szerint.” 2,12/a.
-
A
teljes szív azt jelenti, hogy még a dédelgetett dolgokban is meg kell térni.
-
Nemcsak
a látványos külső dolgokban, hanem a szívetekben is, a hajlamok és a vágyak
szintjén megélt bűnökből is meg kell térni, hiszen Isten kész új szívet
teremteni bennünk. Zsolt. 51,12.
II. Kor. 5,17.
-
„Térjetek meg hozzám... böjtöléssel is, sírással is, kesergéssel is.”
-
Mintha
csak azt mondta volna a próféta, hogy sanyargassátok meg magatokat.
-
Isten
előtt ilyen szinten megalázkodni csak az képes, akinek szívében már megtörtént
a megtérés csodája.
-
„Szíveteket szaggassátok meg, ne ruháitokat,
úgy térjetek meg az Úrhoz.”
-
Ne
az emberek előtt mutogassátok a megtérésetek mértékét, hanem Isten előtt.
-
Ha
elsősorban az embereknek mutogatjátok magatokat, akkor csak az emberektől fogjátok
elnyerni a jutalmat is. Mt. 6,16-18.
8.
Milyen érveket sorakoztat fel Jóel annak érdekében,
hogy meggyőzzön arról, még van remény, érdemes megtérni az Úrhoz teljes szívünk
szerint?
-
„Térjetek
meg az Úrhoz a ti Istenetekhez; mert
könyörülő és irgalmas; késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik a
gonosz miatt.”
-
„Mindenki fohászkodik a bűnei megbocsátásáért, és
reménykedik Isten könyörületességében, nem a saját érdemei miatt, hanem annak
irgalmassága folytán, aki szívesebben bocsát meg, mint büntet.”
(Dr Hercz: Kommentár III.
162. old. Philo-tól idézi)
-
„Ki
tudja, hátha visszatér.... és áldást hagy maga után.”
|