|
|
4. Istenhez vezető út az ember számára
II. Móz. 25, 8-9. 40.
.
Letöltés

1. Hogyan reagált Isten abban a helyzetben, amikor az emberi család a bűn
választásával elszakadt tőle?
-
Isten nem tudott belenyugodni abba, hogy a bűn elválasztotta az embert
tőle, ezért megoldást keresett arra, hogy áthidalja a közte és az ember
között keletkezett szakadékot.
-
Mivel Isten nem függ a körülményektől, ezért újabb és újabb módon kereste
az emberrel való kapcsolatának helyreállítását.
-
A Mózesnek adott parancsban is az az isteni vágyakozás fogalmazódott meg,
hogy közösségbe kerüljön újra az emberrel.
2. Mi volt Isten szándéka azzal, hogy Mózesnek parancsot adott egy templom
felépítésére?
-
A szent hajlék építésére szóló parancsot Mózes kapta, de annak megépítését
maga Isten kívánta, aki arra vágyott, hogy népe között lakhasson.
-
Ez a hely különböző céllal lett Isten által kiválasztva;
-
Az Istentől elszakadt ember újra kapcsolatba kerülhessen és visszajuthasson
az Istennel való közösségbe.
-
A bűnösök itt az Isten színe elé járulva megtisztulhassanak bűneiktől,
és megigazult emberekként térhessenek vissza az otthonaikba.
-
Isten ezt a helyet választotta ki arra, hogy az akaratát és áldását kinyilatkoztathassa
a választott népe számára.
3. Miből és milyen módon kellett Izráel népének felépíteni azt a házat,
amit Isten a saját hajlékaként akart fenntartani népe között?
-
Isten házát Izrael fiainak önkéntes ajándékaiból kellett felépíteni, építéséhez
mindenki hozzájárulhatott, akit a szíve indított erre.
-
Az egész nép kivette részét a ház felépítéséből, a gazdagok aranyukat és
egyéb értékeiket hozták el, míg a szegények a fizikai erejüket hozták az
Úrnak.
-
Isten nem azt várja, hogy mindenki ugyanazt hozza elé ajándékul, hozzon
mindenki abból, amije van, amit neki adott az Úr.
-
Isten háza építésénél nem volt koldulás, nem kellett újra és újra kérni
a népet az adakozásra.
-
Sőt, az Ige azt mondja, hogy “többet hord a nép ajándékba, mint amennyi
kell a munka elkészítésére.” II. Móz. 36,4.
-
Az tette őket ilyen készségesekké az adakozásra, hogy a szabadítás Istene,
aki kihozta őket Egyiptom rabszolgaságából, közöttük akar lakozni, micsoda
kiváltság és lehetőség!
4. Honnan és miből tudott Izráel népe annyi értéket összeadakozni a
templom építésére, hiszen ők rabszolgaságból szabadultak ki?
-
Egyiptom elhagyása előtt a nép Mózes utasítására megkövetelte, hogy az
ingyen végzett munkájukért kárpótolják őket.
-
Az egyiptomiak annyira vágytak megszabadulni jelenlétüktől, hogy nem utasítottak
vissza semmilyen követelésüket sem.
-
“Az Izráel fiai pedig Mózes beszéde szerint cselekedének és kérének
az Égyiptombeli-ektől ezüst edényeket és arany edényeket, meg ruhákat.
Az Úr pedig kedvessé tette vala a népet az Égyiptombeliek előtt, hogy kérésökre
hajlának és kifoszták az Égyiptombeli-eket.” II. Móz. 12,35-36.
5. Milyen elkötelezettséget és odaszánást igényelt Izráel népétől az,
hogy ők most egy házat építenek az Istennek?
-
A szent sátort, mint Isten házát nemcsak felépíteni kellett, amit egyszer
elvégeznek és ezzel kész, hanem egy folyamatos és állandó áldozathozatalt
is megkövetelt tőlük a fenntartás.
-
A templomban folyó papi szolgálat működéséhez szükség volt az égőáldozathoz
áldozati állatokra, tüzelőfára, a lámpásokhoz olajra, az asztalokhoz kenyérre,
az aranyoltárhoz pedig az illatosító füvekre.
-
Az Isten házának felépítésével ezt a folyamatos odaszánást is vállalniuk
kellett, amit különböző adományok rendszeres folyósítása által vállaltak
magukra. V. Móz. 12,5-6.
6. Hogyan kelt segítségére Isten a népnek abban a buzgó odaszánásukban,
hogy Neki házat építsenek, milyen módon pótolta ki a szükségletüket, ami
nélkül nem tudtak volna megfelelően méltó otthont építeni az Istennek?
-
Izráel készségét Isten úgy pótolta ki, hogy a Szentlélek által képesített
embereket, hogy az iparművészeti tudást igénylő munkákat elvégezzék és
irányítsák. II. Móz. 35,30-36.
-
Noha ezek az emberek korábban egész életükben csak téglát vetettek Egyiptomban,
most azonban iparművészeti munkákat végeztek.
-
Most az Úr tette képessé őket arra, hogy a legcsodálatosabb tárgyakat is
el tudják készíteni, amire a templomban az Isten-imádattal kapcsolatosan
szükség lesz.
-
Munkájuk elismeréseként az Úr személyes jelenlétének dicsősége töltötte
be az elkészült templomot.
1. Tudhatunk-e valamit arról, hogy miért akart Isten a népe között lakni,
miért nem a Mennyből kezelte az emberi család problémáját?
-
A Szent sátor építésével Isten célja az volt, hogy népe között lakozzon,
mert Isten vágyódik az emberrel való közösség után, a kezének alkotása
után. Jób 14,15/b.
-
Figyelemre méltó viszont az is, hogy a találkozás érdekében milyen messzemenően
igazodott Isten az ő népéhez, a bűn világának körülményeihez.
-
Ahogy népe sátrakban lakott, úgy a maga számára is csak egy sátort készíttetett.
-
Jézus is azért tette le az isteni létformát és lett emberré, hogy ez által
még közelebb kerüljön hozzánk. Jn. 1,14.
-
A legteljesebb közelségben azonban majd csak az újjáteremtett Földön lesz
velük az Isten. Jel. 21,3.
2. Ha Isten ennyire vágyott kezének alkotása után, hogy közöttük és
velük legyen, akkor miért nem építtette fel velük a templomot már az egyiptomi
tartózkodásuk alatt, hiszen elég sok időt töltöttek el ott?
-
Isten nem lakhatott népe között addig, amíg az csak rabszolgákból állt,
akiknek a Fáraót kellett szolgálni, olyan Fáraót, aki magát istennek képzelte,
és nem akart tudni a Mindenható Isten létezéséről.
-
Istennek ez az önmagát istenítő emberektől való elkülönülés egyetemes elve
mindmáig érvényes. II. Kor. 6,14-18.
-
Akik megmaradnak Egyiptomban, azoknak nem lehet ilyen közösségük Istennel.
-
Ez érvényes ma is azokra, akik inkább maradnak a bűn Egyiptomában, mert
számukra nagyobb vonzást jelent a világ, mint az Istennel való közösség.
1. Miért hangsúlyozta Isten olyan erősen Mózesnek azt, nagyon vigyázzon
arra, hogy mindent a megadott minta és terv szerint építtessen a templomon?
-
Mert minden kis részletnek nagyon komoly jelentősége volt, mivel ennek
a háznak Istenről és a Menny dicsőségéről kellett beszélni.
-
Ugyanakkor az eljövendő Messiást és a megváltás részleteit kellett a templom
jelképeinek bemutatni.
-
A kép ugyan sohasem teljesen olyan, mint a valóság, de segítsége által
mégis egészen jó információt szerezhetünk a valóságról.
-
Ilyen képet ad a Szentsátor és a benne folyó szolgálat Jézusról, a Megváltóról.
-
Minden egyes dolog valami sajátos ismertetést mond el a Megváltóról.
2. Egy külső szemlélő számára milyennek látszott a Szentsátor, az az
építmény, amit Isten a saját házaként építtetett a népe között?
-
Első látásra, különösen messziről, semmi szépség nem látszott a Szentsátoron,
semmi vonzót nem nyújtott a szemnek, de az Isten dolgaival mindig így vannak
az emberek.
-
Aki még nem jött egészen közel Istenhez, az nagyon sivárnak látja az Isten
közelében tartózkodó hívő ember életét, vagy a Biblia tanításait.
-
Az Isten Fiában sem találtak semmi különöset a kortársai akkor, amikor
emberként itt járt a földön.
-
De azoknak, akik megismerték Őt és betekinthettek szeretetének mélységébe,
azoknak Ő a “legszebb az emberek fiai között”, ahogyan a zsoltáríró
fogalmaz. Zsolt. 45,3.
-
A Szentsátor szépsége is csak azok számára tárul fel, akik ott minél közelebb
szeretnének eljutni az Isten közelébe.
3. Milyen különbséget lehetett felfedezni az Isten sátora és az Izráel
fiainak sátrai között?
-
Az Isten sátora két dologban különbözött az Izrael fiainak sátraitól.
-
Az Isten sátorát minden letáborozás alkalmával a tábor középpontjában állították
fel.
-
Izrael törzsei csak ezután állíthatták fel a saját sátraikat az Isten sátora
körül egy nagyon szigorúan szabályozott rend szerint.
-
Az Isten által adott rend egy csodálatos látképet adott Izrael táboráról.
-
Az Isten sátorát egy fehér lenvászonból készített kerítés vette körül.
-
Az udvar kerítésének mérete: 100 x 50 x 4 sing, vagyis 50 x 25 x 2 méter
-
A ház oldalának magassága pedig 10 sing, azaz 5 méter és még ezen felül
emelkedett a tetőszerkezet.
1. Mi volt a rendeltetése a templomot körülvevő kerítésnek, milyen szimbolikus
üzenetet hirdetett az Isten és az ember kapcsolatáról?
-
A templom udvart körülvevő kerítés elsősorban azt a választóvonalat jelképezi,
amely elzárja az embereket Istentől.
-
A Biblia szerint a bűn miatt van erre szükség, mert a mi Istenünk megemésztő
tűz a bűn számára. Ésa. 59,2.
-
Izrael fiait egyetlen dolog mentette meg ettől az ítélettől, amikor Isten
színe elé járultak, ha egy báránnyal együtt léptek be a kerítésen belülre.
-
Nekünk is van egy ilyen Bárányunk, aki által közeledhetünk Istenhez, Keresztelő
János Jézusra mutatva jelentette ezt ki. Jn. 1,29.
2. Mi volt az üzenete annak, hogy ezt az egyébként poros környezetben
felépített templomot teljesen fehér lenvászonból készült kerítéssel kellett
körbevenni?
-
Ez a fehér kerítés a bent lévő dolgok tisztaságát, az Isten szentségét
fejezte ki.
-
Ugyanakkor Jézus Krisztus bűn nélküli, tiszta életét is jelképezte, azt
a tiszta életet, amivel mint Megváltó a megváltottakat akarja körülvenni
Isten közelében.
-
A Jelenések könyve szerint a “fehér gyolcs, a szentek igazságos cselekedetei”,
noha ez úgy “adatott” nekik, vagyis nem a saját jó cselekedeteiből
készült. Jel. 19,8/b.
-
Az ószövetségi jelkép tehát azt hirdeti, hogy mindazok, akik a “Báránnyal”
együtt lépnek be a kerítésen belülre, azok az Istentől adott fehér ruhákba
öltözöttnek vannak tekintve.
-
A fehér kerítés tehát a bűntől való szabadulás lehetőségének evangéliumát
hirdette abban az időben minden izráelita ember felé.
3. Ez a belépés csupán egy fizikai cselekményt igényelt attól, aki részese
szeretett volna lenni a szabadulás élményének, vagy szükség volt még másfajta
lépésre is?
-
Erre az udvarra ugyan minden izraelita beléphetett, de ezt a belépést előbb
a szív belsejében meghozott döntésnek kellett megelőzni.
-
Ez a döntés arról tett bizonyságot, hogy ezután Isten akarata szerint akar
élni.
-
Annak ellenére, hogy kívül még a saját cselekedeteinek szennyes ruháiban
volt. Ésa. 64,5.
-
Itt azonban hit által levetette az önigazultságának szennyes ruháit, hogy
felöltözzön tiszta fehér gyolcsba, azzal az elhatározással, hogy megőrzi
tisztán ezt a ruháját.
-
A templomudvar egy olyan hely volt, ahová mindenki úgy jött, mint a tékozló
fiú az Atyjához bűnbeismeréssel és bűnbánattal. Lk. 15,21.
-
Itt nem csupán új ruhát kapott, hanem egy ünneplő ruhát, hogy méltó legyen
az Atyával és a vendégekkel részt venni az ünnepi vacsorán. Lk. 15,22.
1. Mi a jelentősége annak, hogy a templomot a tábor közepén helyezték el,
viszont a kerítés miatt csak egyetlen helyen mehettek be az Isten színe
elé?
-
A jelkép egyik része azt hangsúlyozza, hogy az Istenhez közeledő ember
minden irányból egyforma eséllyel juthasson el Istenhez a templomban.
-
A jelkép másik része viszont már arra mutat, hogy bemenni csak egyetlen
helyen és módon lehetett, az ajtón.
-
Ez a jelkép két dolgot fejez ki és mutat be:
-
A bűn világában élő ember számára csak Jézus Krisztus lehet az út az Atyához.
Jn. 14,6.
-
Az Istenhez vezető utak közül csak egyetlen út végén áll ott Jézus, hogy
segítsen az Isten színe elé jutni.
2. Milyen evangéliumi üzenete van még az ajtónak, ami a zárt kerítésen
keresztül az Isten színe elé való eljutás lehetőségét biztosította?
-
Az ajtó egy döntő pont, mert csak ezen keresztül lehetett bejutni az Isten
színe elé, a Szentsátorban, senki sem mászhatott át a vászonkerítésen.
-
Itt, ennél a pontnál mindenki életében a vagy-vagy szabálya érvényesült.
-
Vagy belépett a megfelelő helyen és módon, és akkor bocsánatot nyert bűneire.
-
Vagy kívül maradt, de akkor az Isten áldásaitól is távol tartotta magát.
-
Nagyon fontos azonban az is, hogy nemcsak az istentelenek tekinthetők kívül
valóknak.
-
Kívül valóknak tekinthetők a félig kegyesek is, akik csupán a kegyesség
látszatával rendelkeznek, de megtagadják annak erejét, akik csak fél szívvel
léptek be az ajtón. II. Tim. 3,5.
-
Ezek bementek ugyan az ajtón, de nem fogadták el a menyegzői ruhát, amely
a ház Urának ajándéka volt.
3. Melyik jézusi példázatban találkozunk ugyanezzel a hasonlattal, milyen
látszólag ellentmondásos dolog fedezhető fel a két példázatban?
-
Jézus úgy beszél az Istenhez vezető út kapujáról, mint egy keskeny és szoros
kapuról, amit keresni kell, és kevesen találják azt meg. Mt. 7,13-14.
-
Az Istenhez vezető ajtó viszont elég széles ahhoz, hogy minden ember hozzá
mehessen, Jézus áldozata ugyanis elégséges minden ember megváltására. (10
méter)
-
Aki akar, jöjjön, és “vegye az élet vizét ingyen”.
Jel. 22,17.
-
Mert Ő “azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön”.
I. Tim. 2,4.
-
Az Istenhez vezető ajtó nem nehéz anyagból készült, hanem csak függönyből,
hogy a fiatal, az öreg, a beteg is könnyen bejuthasson, senki számára se
jelentsen elháríthatatlan akadályt.
4. Milyen jelképes üzenete van annak, hogy az Istenhez vezető ajtókat
nem egyszínű anyagból készítették, hanem többféle színből?
-
A Szentsátor függönyei, így az ajtó is, négyféle színű anyagból volt szőve
és hímezve: kék – fehér – skarlátpiros – bíborpiros.
-
Ezek a színek is az eljövendő Messiásról prófétáltak a jelkép nyelvezetén.
-
Amint az Újszövetség négy evangélistája más-más oldalról megvilágítva mutatja
be Jézust, akként a templom kárpitjának színe is Jézus jellemének és szolgálatának
különböző oldalát mutatják be.
-
A “kék”, a felettünk lévő ég színe, amely Jézus Krisztus
mennyei, azaz égi küldetéséről beszél. Jn. 8,23.
-
A “fehér” szín Jézus Krisztus bűnnélküli, tiszta, tökéletes
életét jelképezi, amelyet mindig kész a bűnbánó bűnösnek tulajdonítani.
-
A “skarlátpiros” (vérpiros) a legnagyobb áldozatra emlékeztet
bennünket, amelyet valaha is hoztak az emberért.
-
A “bíborpiros” a királyok és uralkodók színeként ismert.
-
Az uralkodás és a hatalom szimbólumaként tekintették mindig.
-
A templomi szolgálatban Jézust úgy mutatja be, mint aki egykor “királyok
Királya és uraknak Ura”-ként fog megjelenni. Jel. 17,14.
-
Jézus Krisztus azonban szeretne a Te személyes életed királya is lenni.
1. Mivel az Istenhez vezető ajtó tulajdonképpen a kegyelem ajtaja a bűn
világában élő emberek számára, ezért fontos arra is választ keresnünk,
hogy mit tudhatunk a kegyelem ajtajáról?
2. Milyen üzenete van ennek a mi korunkra, mit tudhatunk a mi kegyelmi
ajtónkról, meddig van nyitva, illetve mikor zárja be Isten végleg minden
ember számára?
-
A mi kegyelmi ajtónk is bármikor bezárulhat, esetleg váratlanul.
-
Esetleg úgy, hogy elszólít az Úr az élők közül.
-
Vagy a Szentlélek megtérésre hívó szavának következetesen ellenállok, visszautasítom.
-
Eljövök ugyan az ajtóig, de be már nem lépek.
-
Amikor pedig szeretnék, akkor már túl késő.
-
Csak két lehetőség van: - bekerülni, vagy kívül
maradni.
-
Merünk-e őszintén szembenézni ezzel a kérdéssel és válaszolni önmagunknak?
-
Jézus Krisztus mindannyiunkat hív és vár, de nekünk kell dönteni.
-
Segítsen a Jó Isten, hogy minden isteni megszólítás alkalmával jó döntést
tudjunk hozni.
|