|
|
10. A Közbenjáró - Isten és ember között
Letöltés

1.
A tárgyi eszközökön kívül még mit rendelt Isten a földi
templomba, hogy így szemléltesse azt, mi történik a nagy valóságban a
bűnrendezés érdekében?
-
A papok kiválasztása és a templomban végzett szolgálatuk
legalább olyan fontos volt a megváltás jelképrendszerében, mint a templom és a
berendezési tárgyak.
-
A papok és különösen a főpap ruházata szintén az Isten
által adott jelképrendszer része volt, nemcsak kinézetében, hanem a
rendeltetésszerű használatában.
2.
Mit tudhatunk a papi szolgálatra való kiválasztásról,
kit vagy kiket választott ki Isten a különböző időszakokban?
-
A papok minden időben Isten és az ember közötti
közbenjárás szolgái voltak, egyúttal a mennyei nagy Főpap előképei.
-
Melkisédeket mutatja be elsőként a Biblia, aki azon
kívül, hogy „a Magasságos Isten papja
volt”, egyúttal Sálem királya is volt.
-
Ezzel
nemcsak a mennyei Főpap előképe volt, ‒ Aki szintén pap is, és király is
‒, hanem a megváltottak seregének is előképe, akik Melkisédekhez
hasonlóan szintén királyok és papok is egyszerre. I. Pét. 2,9. – Jel. 20,6.
-
A későbbi időkben ez a kiválasztás már az elsőszülöttség
jogaihoz tartozott, ezért nemzedékről-nemzedékre az elsőszülött fiút
tekintették a család papjának.
-
Az egyiptomi rabság után azonban a Lévi törzsét
választotta ki, és különítette el magának Isten az elsőszülöttek helyett. IV. Móz.
8,14-19.
-
Különleges hierarchia fedezhető fel a papi szolgálatra
való kiválasztás területén.
-
Legtágabb
értelemben az egész Izráel papi szolgálatra lett kiválasztva Isten által, hogy
az egész világ számára legyenek az örökkévaló evangélium képviselői: „És lesztek ti nékem papok birodalma és
szent nép”. II. Móz. 19,6.
-
Izráel
népe között viszont a Lévi törzsét különítette el magának Isten, hogy „Izráel fiainak tisztében járjanak a
gyülekezet sátorában” és így töltsék be a papi szolgálatukat. IV. Móz.
8,18-19.
-
Lévi
törzse közül pedig Áron családját választotta ki Isten, hogy egy magasabb
szintű közbenjáró szolgálatot végezzenek el, mint papok. II. Móz. 28,1.
3.
Tudhatunk-e valamit azzal kapcsolatban, hogy minek
alapján döntött Isten arról, hogy kit vagy kiket választ ki népe között a papi
szolgálatra?
-
Lévi törzsének kiválasztása az Istenhez való
hűség alapján történt, mivel ők akkor is hűségesek maradtak, amikor az egész
nép elfordult Istentől, és inkább az aranyborjú képében imádták a maguknak
választott istent.
II. Móz. 32,26-29.
-
Ez
a szolgálat eredetileg Rúbent illette volna, aki azonban egy súlyos bűn elkövetésével
elveszítette az elsőszülöttségi jogának ezt a részét, méltatlansága miatt Isten
a testvérei közül választotta helyette Júdát. I. Móz. 35,22.
-
Úgy az Ó, mint az Újszövetség idején, mindig az Istenhez
való hűség alapján történt a papi szolgálatra való kiválasztás.
-
A
kiválasztás egyik feltétele az, hogy engedjük meg Istennek, hogy kihívjon a
sötétségből az Ő világosságára.
I. Pét. 2,9.
-
Feladatunk
pedig az, hogy elmondjuk ezt másoknak, és életünk által pedig mutassuk is be, hogy
ez megtörtént.
4.
Mennyire kellett komolyan venni azt, hogy aki papi
szolgálatra jelentkezett, azt valóban az Úr választotta ki és különítette el
erre a szolgálatra?
-
Az a pap, aki nem tudta hitelesen bizonyítani, hogy
közvetlenül Áron leszármazottja, azt kirekesztették a papi szolgálatból. IV. Móz.
16,40.
-
Ez azt is jelenti, aki a vizsgálati ítéletben nem tudja
bizonyítani mennyei főpappal való közvetlen kapcsolatát, az nem lehet a mennyben
„Istennek és a Krisztusnak papjai” és
nem „uralkodhatnak ő vele ezer
esztendeig”. I. Pét. 2,9. – Jel. 20,6. 15.
5.
A beleszületés általi kiválasztás egyúttal az
alkalmasságot is jelentette a papi szolgálatra, vagy volt még egyéb feltétele
is annak, hogy pap lehessen valaki?
-
Izraelben az Isten előtti szolgálatot csak olyan papok
végezhették, akik minden testi fogyatkozástól, azaz hibától mentesek voltak.
III. Móz.
21,16-23.
-
Bizonyos
előjogokban részesülhettek, de az Isten színe elé nem mehettek be.
-
A
közbenjárást végző papok a tökéletes Közbenjárót, Jézust jelképezték.
-
Az Újszövetségi időben, lelki vonatkozásban hasonló
feltételek határozzák meg, hogy eljuthatunk-e az Isten színe elé vagy sem?
-
Ma
is részesülhetnek az Istennek szentelt dolgokból azok, akik papi szolgálatra
vannak kiválasztva, de ha lelki fogyatkozásaik vannak, és ebből nem gyógyulnak
meg, akkor az Isten színe elé már nem juthatnak el.
6.
Milyen jelképes üzenetet fejez ki az a körülmény, hogy
Áron a mi nagy Főpapunk előképe volt, fiai pedig bennünket jelképeznek?
-
Áron fiai, mint papok mindig a főpap oldalán álltak, az
ő irányítása szerint kellett minden munkájukat végezni, mindenben engedelmeskedni
kellett a parancsainak.
-
Amikor figyelmen kívül hagyták a főpap által adott
utasításokat, akkor annak mindig valamilyen súlyos következménye volt. III. Móz.
10,1-3.
1.
Milyen rendelkezése volt Istennek arra vonatkozóan,
hogy Áron, mint főpap milyen módon jelenjen meg a közbenjáró szolgálata közben
az Isten előtt?
-
Isten azt parancsolta Mózesnek, hogy „csinálj szent ruhákat Áronnak, a te atyádfiának,
dicsőségére és ékességére”.
II. Móz. 28,2.
-
Áron ruhái közül az „efód” volt az, amire igazán el lehetett mondani, hogy dicsőséges
és ékességes ruha.
-
Az efód két részből állt: a gazdagon díszített
felsőruha, és alatta az egyszínű kék palást. II. Móz. 28,31.
-
Az efód azt a dicsőséget fejezte ki, amiben a
mennyei Főpap részesül majd szolgálata közben, amikor „ a mennyei Felség királyiszékének jobbjára ül”. Zsid. 8,1-2.
-
A főpap minden ruháját egyetlen darabként kellett
szövéssel elkészíteni, nem volt szabad azt több darabból összevarrni, így
mutatva előre a Megváltó egyetlen darabból szőtt ruhájára. II. Móz. 28,4-6. 31-32.
Jn. 19,23.
2.
Milyen különleges dolgokat kellett elhelyezni az efód
palástjának alján tiszta aranyból?
-
Az efód palástjának aljára kis csengettyűket készítettek
aranyból. II.
Móz. 28,33-34.
-
A főpap állandó mozgásától megszólaló csengettyű hangja,
a mindenki által hallható szolgálat jelképe, a Szentlélek által megtisztított
és ihletett emberi szót jelképezi, vagyis az Isten Lelke által áthatott beszédet.
-
Az
ilyen beszéd az élet bármilyen területén tud kellemesen, tisztán és szelíden
szólni, hiszen evangéliumot kell
hirdetnünk az embereknek.
-
Az
ilyen beszéd sohasem riasztó és kellemetlen, mint egy sziréna, hanem kellemes a
hallgatónak, mint az arany csengettyű.
Kol. 4,6.
-
Az Áron mozgása közben megszólaló csengettyűk azt
fejezték ki, hogy Isten mindenkori papjai is csak az emberek között mozogva
adhatnak hangot az örökkévaló evangéliumnak, mozdulatlan tétlenségben nem lehet
képviselni azt.
-
Ezeket a csengettyűket tiszta aranyból készítették,
mert az arany a legszebb, a legtisztább, és a legnemesebb fém az emberek értékrendjében.
-
Sokan
ezzel fejezik ki vagyoni helyzetüket, nemcsak magánemberek, hanem még az
országok, és a hatalmas birodalmak is.
-
Az
aranyra nem tud hatni semmilyen környezet sem, a belső összetételét nem tudja
megváltoztatni sem sav, sem lúg, sem víz, sem tűz, sem a levegő.
-
Azért
kapunk Jézusról ilyen képet, mert Ő a tisztaság, a változhatatlanság, a
tökéletes megbízhatóság, és az abszolút hűség szimbóluma. Zsid. 7,26. 13,8.
3.
Mit kellett még elhelyezni az efód palástjának aljára
az arany csengettyűk közé?
-
Az efód palástjának alján minden csengettyű között egy-egy
gránátalmát kellett elhelyezni, amit háromszínű fonálból művészi munkával
kellett kialakítani.
-
A csengettyűk csak arra szolgáltak, hogy hangot adjanak,
de önmagában kevés.
-
Istennél
azonban nem elég csupán a szó és a beszéd, még akkor sem, ha annak hangja olyan
kellemes, mint az arany csengettyűké.
-
Az almák a hívő ember életének lelki gyümölcseit
jelképezik.
Gal.
5,22.
-
Külsejére nézve nem feltétlenül vonzó, hiszen piros és
lila színű, négy oldaláról pedig meglapított gömb alakú gyümölcs, de belül
annál értékesebb.
-
A gránátalmák egyik rendkívüli jellegzetessége, a
magvaiknak sokasága.
-
Ez a szimbolikus kép a termékeny igeszolgálat, és az
isteni áldások jelképévé lett.
-
Ahol
megjelenik a „gránátalma”, vagyis az Ige gyümölcsöt termő szolgája, ott ezrével
kezd hullani a szívekbe az isteni kijelentések és áldások magva, és ömlik a
hallgatók lelkébe az Isten gyógyító itala, az
evangélium.
4.
Van-e jelentősége annak, hogy az arany csengettyűt és a
gránátalmát egyenlő arányban kellett felvarrni az efód palástjának az aljára?
-
Ezzel a jelképpel arra int bennünket Isten, hogy az Ő szolgálatában
állók bizonyságtevésében mindig legyen arányosan összhangban, a szó és a cselekedet.
-
Az emmausi tanítványok egyike is ezt a
bizonyságtételt mondta Jézusról: „cselekedetben és beszédben hatalmas Isten előtt, és az egész nép előtt”. Lk. 24,19/b.
5.
Mi volt az, amit az efód felső ruhájának vállpántjain kellett
elhelyezni, mit tudhatunk róla, mi volt a szimbolikus jelentősége a főpap
öltözékében?
-
Az efód gazdagon díszített felső ruhájának vállpántjain
egy-egy hatalmas drágakő volt aranyfoglalatban feltéve.
-
A főpap ezzel jelképesen azt fejezte ki, hogy a vállain
hordozza, és a vállain viszi be Izrael egész népének ügyét Isten színe elé.
-
Hasonlóképpen
hordoz Jézus is bennünket Isten előtt, de a terheinket és gondjainkat is, vagyis
mindazok ügyét, akik az övéi.
6.
Az efód elején kellett elhelyezni a főpap öltözetének
legszebb és a legértékesebb tartozékát, mi volt ez, és mi volt a jelentősége?
-
A főpap mellén, az efód elején egy négyszögletes, négy
színből hímzett anyag volt, amit az „ítélet
hósenének” neveztek.
II. Móz. 28,15.
-
Azért
nevezték így, mert amikor a főpap bement az Úr színe elé az engesztelési napon,
akkor ezt kellett viselnie, az engesztelési nap ugyanis Isten népe
megítélésének az alkalma volt, a vizsgálati ítélet előképe. II. Móz.
28,29/b.
-
A hósent arany láncokkal és karikákkal kellett az efód
vállához és a derékövéhez erősíteni, hogy mindig a főpap szíve fölött legyen,
amikor felveszi a szolgálatához, ‒ Jézus is így viseli szívén életünket
és sorsunkat Isten előtt.
II. Móz. 28,27-29.
-
A
négyszögletes hósenen négy sorban három különböző fajtájú, és különböző színű
drágakő volt aranyfoglalatban felrögzítve, összesen 12 db.
-
A
hósen kövei a föld legszebb termékei voltak, felbecsülhetetlen értékűek, mindegyik
kőbe Izrael egy-egy törzsének a neve volt belevésve.
-
Ez jelképesen azt hirdeti ma nekünk, hogy amennyiben
valóban megtértünk és Jézus tanítványává lettünk, akkor, bennünket is ilyen
értékesnek tekint Jézus.
-
A
megváltottak „mint korona kövek ragyognak
az Ő földén”. Zak. 9,16/b.
-
Ésaiás
arról ír, hogy Jézus név szerint ismer bennünket is. Ésa. 43,1.
-
Az efód derékkötőjének is fontos szerepe és jelentősége
volt a főpap öltözetében.
7.
Mit kellett még elhelyezni az ítélet hósenén, ami
viszont nem volt mindenki számára látható, amikor a főpap magán viselte a
hósent?
-
Az ítélet hósenét kétrétegűre kellett
elkészíteni, külső részén helyezték el a tizenkét drágakövet, belső oldalán
pedig még két drágakövet.
II. Móz. 28,16. III. Móz. 8,7-8.
-
A hósennek ezt a két drágakövét „Urim”-nak és „Tummim”-nak
nevezték.
-
Az Urim és a Tummim tette a hósent az ítélet hósenévé,
mert az Isten akaratát és ítéletét lehetett megismerni általa, mert ezen
keresztül válaszolt népe kérdéseire.
-
Az ítélet hósenével lett a főpap az Isten
határozatainak a közvetítője.
-
Ez
vetítette előre, hogy mi is csak Jézuson keresztül kapjuk az Isten eligazító
kinyilatkoztatásait, amiből megismerhetjük akaratát. Jel 1,1. II. Tim. 3,16-17.
8.
Milyen ruházat tartozott még a főpap alapöltözetéhez,
amit a mindennapi áldozatok bemutatásakor kellett viselnie, és amit ünnepi
alkalommal az efód és a palást alá kellett felvennie?
-
Az efód kék színű palástja alatt még egy fehér
lenvászonból készült köntöst kellett viselnie a főpapnak, ez is hozzá tartozott
a teljes öltözetéhez.
-
Amikor viszont a mindennapi szolgálatát végezte az
áldozatok bemutatásakor, a díszes öltözetét nem vehette fel, akkor még a főpap
is csak ebben az egyszerű fehér köntösben végezhette szolgálatát.
-
Ezzel
a szimbolikus képpel mutatta be Isten azt, hogy a Megváltónak is hasonlóan
kellett letenni az isteni létforma dicsőségét, amikor lejött ide közénk, és az
ember egyszerű természetében kellett bemutatnia az áldozatát a Golgotán.
-
„Amiképpen a főpap levetette a méltóságát
kifejező ékes ruhát, és mint egyszerű pap fehér gyolcsban folytatta a
szolgálatát, akképpen Krisztus is szolgai formát öltött, s úgy hozott
áldozatot.” (JÉ 16,2.)
9.
Milyen különleges dolog egészítette még ki a főpap
teljes öltözetét, amit viszont mindig viselnie kellett, amikor a templomban
végzett szolgálatot?
-
Hófehér lenvászon süveget kellett a fején viselnie,
aminek elejére egy arany lapocska volt felerősítve, amire az volt felírva: „Szentség az Úrnak!” II. Móz.
28,36.
-
Ezt
az arany lapot, a felirattal, „szent
koronának” is nevezi az Úr, a diadalmas győzelemnek, uralkodásnak és
hatalomnak a szimbóluma.
II. Móz. 29,6.
-
Így
az egyszerű fehér öltözet mellett a szemlélő figyelmét azonnal az arany lapocska,
és a rá írt szöveg ragadta meg: „Szentség
az Úrnak!”.
-
Jézus Krisztus egyszerű emberi természetéből is
ugyanúgy vált láthatóvá az isteni természetének szépsége és szentsége.
-
Jézus
is hozzánk hasonló emberként született, de az angyal azt mondta Róla: „ami születik is szentnek hívatik”, ezért Ő is „Szentség az Úrnak.”
Lk. 1,35.
1.
Amikor a templom építésének munkái befejeződtek, milyen
különleges cselekményt kellett elvégezni a templom tárgyain és az ott szolgáló
papokon is?
-
Minden templommal kapcsolatos dolgot és személyt fel
kellett szentelni egy arra a célra készített különleges olajjal, aminek összetételét
maga Isten határozta meg.
II. Móz. 30,23-30.
-
Isten a kenet olaját úgy tekintette, mint a sajátját, „Szent kenetnek olaja legyen ez nékem”,
ezért azt más célra nem lehetett felhasználni. 31-33. vers.
-
Amit ezzel az olajjal kentek meg, legyen az személy
vagy tárgy, az Isten feltétlen igénye terjedt ki, egyedül csak az Ő
szolgálatára és rendelkezésére állhatott.
2.
Volt-e a papok felkenetésnek valamilyen feltétele, vagy
ebben feltétel nélkül részesülhetett minden papjelölt?
-
Mivel a felkenetés Isten kizárólagos tulajdonaivá tette
a papokat, ezért az olajjal való felkenésnek bizonyos előfeltétele volt, aminek
előtte meg kellett történni.
-
Ezt
a mosakodást azonban nem végezhették el ők maguk, hanem Mózesnek kellett
megmosni őket, ő azonban Isten parancsára, és az Ő nevében tette, vagyis mintha
Isten tenné általa.
II. Móz. 29,4-7;
III. Móz. 8,6.
-
Így
történik ez a mi esetünkben is a keresztségkor, vagy az úrvacsora lábmosása
közben, mert az ember nem képes önmagát megtisztítani. Jn. 13,8.
-
A mosdatás azonban csak akkor történhetett meg ott a
templomban, ha előtte a levetkőzés is megtörtént.
-
Isten
nekünk is azt mondja Pál apostol szavaival, vetkőzzétek le „amaz ó embert, az ő cselekedeteivel együtt”. Kol 3,9/b.
-
Miután Mózes megmosdatta Áront és fiait,
felöltöztette őket az Isten által rendelt fehér ruhába, és csak ezután adta
rájuk az ünnepi ruhákat, a szentség ékességeit. III. Móz. 8,7-9.
-
Így
veszi le rólunk is Isten a régi életünk szennyes ruháit, és öltöztet fel „tiszta és ragyogó fehér gyolcsba”, majd
pedig az ékes és „ünnepi ruhákba”.
Jel. 19,8; Zak. 3,4;
Ésa. 61,10.
3.
Milyen tilalmat állított fel Isten a szent olaj
felhasználásával kapcsolatban?
-
A szent kenet olajának felhasználásával kapcsolatban
adott első isteni szabály az volt, hogy azzal „ember testét meg ne kenjék, se ahhoz hasonlót”. II. Móz.
30,32/a.
-
Ezt
az összeállítású olajat semmilyen hétköznapi célra nem lehetett felhasználni,
mivel szent volt, vagyis az Úr számára elkülönített.
-
Ez
az olaj a Szentlélek általi felkenetés jelképe, ezért ez a tilalom azt fejezte
ki, hogy Isten előtt nincs szent test, „mert
ami testtől született, test az”.
Jn. 3,6.
-
A másik isteni rendelkezés pedig az volt, hogy „ha valaki azzal idegent ken meg, kitöröltessék
az ő népe közül.”
II. Móz. 30,33.
-
Isten azt is szabályozta, hogy aki „ahhoz hasonló kenetet csinál… kitöröltessék
az ő népe közül”.
II. Móz. 30,33.
-
Mivel
a szent kenet a Szentlélek szimbóluma, ezért azt utánozni nem szabad, azt csak
Isten adhatja annak, akit Ő kiválasztott a szolgálatra. I. Jn. 2,20.
-
Pedig
nagyon sokan próbálják utánozni azt, amit csak a Szentlélek tehet meg:
-
Ilyenek
a karizmatikus irányzatok úgynevezett lélek keresztségei.
-
A
hamis lelki ébredések, amikor azt a látszatot akarják kelteni az emberek előtt,
hogy a Szentlélek hatalmasan működik közöttük és általuk.
-
Akik
felelőtlenül és elhamarkodottan alkalmazzák a kézrátétel általi felszentelést a
szolgálatra. I. Tim. 5,22.
4.
Milyen szimbolikus üzenete van annak, hogy a
felkenetésre készített szent olajat erősen illatos aromákból kellett
összeállítani?
-
Ez a szimbólum mindenek előtt azt fejezi ki, hogy a
Szentlélek általi felkenetés soha sem marad rejtetten, titokban, azt Isten
mindenki számára nyilvánossá akarja tenni.
-
Nem
fordulhat elő olyan eset, hogy Isten kiválasztott valakit, és felkent a
Szentlélek kenetével, a környezetében mégsem tudnak erről semmit sem.
-
Amikor
Áron felkenetése megtörtént, akkor a rajta lévő illatos olaj állandóan
árasztotta illatát, bárhová is ment.
-
Az Istentől felkent emberek ma is így árasztják
Krisztus jó illatát maguk körül, bárhová is mennek. II. Kor. 2,15.
-
Isten
azt akarja, hogy az általa kiválasztott szolgáit vegyék észre, figyeljenek fel
rájuk, ezzel biztosítja számukra a bizonyságtevéshez szükséges lehetőséget és
körülményt.
1.
Mit fejez ki az utókor papjai számára az a körülmény,
hogy Áron utódai ugyan születési jog alapján lehettek papok, de tényleges papi
szolgálatot csak a megmosdatás és a felkenetés után végezhettek?
-
Az Isten előtti szolgálatra ma sem jogosít fel senkit sem
a tanulmánya, a teológiai fokozatának elérése, vagy egy bizottsági határozatra
épülő felhatalmazás, hanem egyedül az isteni kiválasztás és elhívás, amely az
Isten által végrehajtott megtisztítás és a felkenetés következménye.
2.
A lévitai papok szolgálatában milyen cselekmény utalt
arra, hogy az ő közbenjáró szolgálatuk csak szimbolikus cselekmény, csak
előképe a nagy valóságnak?
-
A papoknak és a mindenkori főpapnak naponként
kellett áldozatot bemutatni, először önmagukért, azután az egész népért, mert
ők hozzánk hasonlóan Isten bűnbocsátó és megváltó kegyelmére szoruló emberek
voltak. III.
Móz. 9,7. 16,6.
-
Jézus Krisztusnak viszont önmagáért nem kellett
áldozatot bemutatni, ezért ahogy Pál apostol mondja, Ő különb áldozatot
hozhatott a népért.
Zsid. 7,22-27.
-
Az előző áldozatok csak a bűntehertől való
szabadulást tudták biztosítani, a mi Főpapunk azonban az üdvösséget is
biztosíthatja részünkre.
Zsid. 7,25.
-
Az előző főpapok mind meghaltak, a mi Főpapunk
azonban örökké él, hogy esedezzék érettünk. Jel. 1,18.
-
A mi Főpapunk tökéletesen együtt tud érezni velünk, és
kész segítségünkre lenni, mindig alkalmas időben és módon. Zsid. 4,15-16.
3.
Hogyan összegezhetjük és vetíthetjük át az ószövetségi
papi szolgálat jelentőségét és mibenlétét a jelenkorban élő királyi papság
szolgálatára?
-
A papok szolgálata fontos és sokrétű volt, előképe
annak, amit tőlünk vár el Isten.
-
A papok szolgálata segítség volt a bűnért való áldozat
bemutatásánál.
-
A papok felügyeltek arra, ki ne aludjon az Isten által
gyújtott tűz, illetve a gyertyatartó fénye, a világosság.
-
Nekünk
is ügyelnünk kell arra, hogy az Ige bizonyságtétele, és a személyes életünk
bizonyságtétele által minden emberhez, és minden szívhez eljusson az Istentől
áradó világosság.
-
Ügyelniük kellett arra is, hogy mindig friss kenyér
legyen az asztalon.
-
Nekünk
is ügyelni kell, hogy Isten Igéje, és a testté lett Igéről szóló bizonyságtétel
mindig rendelkezésére álljon azoknak, akik éhezik és szomjúhozzák azt.
-
A jó illat oltárán pedig az állandóan felszálló jó
illatot kellett biztosítaniuk.
-
Nekünk
is meg kell tanítani az embereket arra, hogy Istennél van elegendő kegyelem
számukra is, Krisztus érdeme nekik is elérhető, ha készek Őt elfogadni
személyes Megváltójukként, és befogadni Őt a szívükbe, királyként.
|