|
|
5. A bűntől való szabadulás és megtisztulás lehetőségei
I. Ján. 1, 9
.
Letöltés

1.
Amikor az Istenhez vezető ajtón belépünk a templom
udvarára, akkor milyen dolgokat láthatunk ott, és mi a rendeltetésük ezeknek a
tárgyaknak?
2.
Ki, mikor, hogyan és milyen céllal léphetett be az
ajtón a templom udvarára?
-
A templom udvarára minden Istennel szövetségben álló
ember beléphetett, de nem kíváncsiságból, hanem csak egyetlen céllal és módon:
-
Ha
bűnösnek érezte magát, és bűnbocsánatban akart részesülni.
-
Vele
kellett legyen a bűnért való áldozat, e nélkül nem léphetett be a templomudvarra,
Isten elé, mivel az Isten dicsősége megemésztő tűz a bűnös számára, amitől csak
a bemutatott áldozat adhatott védelmet részére.
-
A magával vitt egyéves báránynak viszont épnek és
egészségesnek kellett lennie, mert csak ilyen áldozati állat mutathatott előre
jelképesen az eljövendő Megváltóra, az emberi családot megmentő áldozatra.
-
A
bárányok egy éves koruktól számítanak érettnek, ezzel mutatva Jézusra, aki „mintegy harminc esztendős volt, amikor
tanítani kezdett”, mert a rabbinikus törvények szerint ettől fogva
léphetett elő Mester tanítóként.
Lk. 3,23.
-
A
báránynak épnek és egészségesnek kellett lennie, mert csak így jelképezhette a
lelkében „hibátlan és szeplőtelen
Bárányt”, a „szent, ártatlan, szeplőtelen,
a bűnösöktől elválasztott” Megváltót.
I. Pét. 1,19.
Zsid. 7,27/b.
3.
Mit jelentett a bűnös ember számára az égőáldozati
oltár, minek a szimbolikus előképe volt ez a hely?
-
Az égőáldozati oltár azt a pontot jelentette a bűnös
ember számára, ahol az igazság és a kegyelem Istenével találkozhatott.
-
Ez
az oltár a golgotai kereszt előképe volt, ahol az Istennek Báránya áldoztatott
meg helyettünk, a mi bűneinkért.
-
Az
a hely volt ez, ahol a Menny és a Föld, a szentség és a bűn találkozott.
-
Az oltár előtt való megjelenés mindenki számára azt
jelentette, hogy az elkövetett bűnei szerint Isten a megérdemelt büntetést
fogja kiszabni rá.
-
A
bűn büntetésének ítélete azonban nem a bűnösön teljesedett, hanem a bemutatott
áldozatot érte, annak kellett meghalnia.
-
Így
gyakorolt Isten kegyelmet a bűnös felé, miközben a bűnnel szemben mégis
igazságot szolgáltatott, igazságos maradt.
-
„…hogy igaz legyen Ő, és megigazítsa azt, aki
a Jézus hitéből való”.
Róm. 3,26/b.
4.
Milyen üzenetet hirdetett Isten az égőáldozati oltár
által Izráel fiai felé, és milyen evangéliumi üzenetet ismerhetünk meg belőle
mi?
-
A bűnei alatt sóhajtozó izraelita számára az oltárhoz
vezető út volt az első lépések lehetősége ahhoz, hogy Istennel megbéküljön.
-
A huszonegyedik század embere számára sincs más út
Istenhez, mint csak az, amely a Golgota keresztje előtt megy el.
-
A
Golgota keresztje az Isten békeszándékát hirdeti ma is minden ember felé. II. Kor. 5,19/a.
-
Csak
a kereszt előtt, a kereszt által, a kereszten feláldozott Megváltó halála által
békélhetünk meg Istennel.
1.
Mit tudhatunk az égőáldozati oltárról, miből készült,
milyen volt, és hogyan nézett ki?
-
A Mózes által adott információkból elég részletes
ismeretet nyerhetünk arról, hogy milyen volt az égőáldozati oltár, és hogyan
nézett ki. II.
Móz. 27,1-8.
-
Méretei szerint:
5 x 5 x 3 sing, = mai mérték: 2,5 x 2,5 x
l,5 méter.
-
Az egész oltár egy akácfából készült ládaszerű építmény
volt, amit mindenhol rézlemezzel borítottak be.
-
Készítettek
hozzá egy hálós szerkezetű rostélyt is, amit a láda belső részében négy karikával
függesztettek fel.
-
Ez
a rostély tartotta fenn a tüzet és az áldozatot az oltár közepén.
-
Az oltárnak mind a négy sarkán egy-egy szarvat képeztek
ki, aminek többféle szimbolikus jelentése is volt.
2.
Mit jelképeztek azok a szarvak, amiket az oltár négy
sarkán kellett kialakítani?
-
A Biblia jelképnyelvezetében a szarv a hatalom
szimbóluma, ezért itt is azt a hatalmat és erőt jelképezte, amely az oltárnál nyilatkozott
meg. Zak.
1,21. Zsolt. 75,11.
-
Az
Isten bűnbocsátó kegyelmének hatalmát hirdeti ez a jelkép a nép felé.
-
A
veszély idején, a bosszúálló elől ezért menekültek ide a szarvakhoz, itt találtak
menedéket üldözőiktől azok, akik nem szándékosan követtek el bűnt. II.
Móz. 21,12-14. I.Kir. 1,50. 2:28.
-
Amikor pedig az oltáron a lángok magasba csaptak, a
füst az ég felé szállt, az oltár szarvai pedig vérrel hintve az ég felé
mutattak a sarkokon, akkor ez is az örökkévaló evangéliumnak egy kis részletét
volt hivatott szemléltetni.
-
Olyan
volt ez, mintha az oltár az ég felé mutató szarvaival, az Isten felé tárná ki karjait,
mintha az oltár Istennek ajánlaná fel a bemutatott áldozatot.
-
Ilyen
módon az áldozatot bemutató oltár is Krisztust jelképezi, hiszen Jézus is így mutatta
be személyesen a saját áldozatát az Atya előtt, a feltámadása után reggelen.
Jn. 20,17.
3.
Amikor a bűnös az égőáldozati oltárhoz járult a bűnért
való áldozatával, akkor hogyan, milyen módon mutathatta azt be, mit kellett
tennie?
-
A bűnbánó bűnösöket a szolgálatot végző pap fogadta az oltárnál,
mert a bűnös nem végezhette el egyedül az áldozat bemutatását.
-
A bűnös számára viszont Isten előírta azt, amit
mindenképpen neki kellett elvégezni, azt más nem tehette meg helyette.
-
Isten
azt várta el tőle, hogy őszintén ismerje el bűnösségét, és tegyen vallást arról
az oltár előtt úgy, hogy kezeit az áldozat fejére teszi.
-
Azzal,
hogy az áldozat fejére tett kézzel vallotta meg bűnét, így áthárította azokat az
áldozatra, és ezáltal hitben elfogadta azt maga helyett való áldozatként.
-
Ez
azt jelentette, hogy a megvallott bűneiért már az áldozat halt meg, a bűnös pedig
szabad lett és bűntelen, amilyen az áldozat volt.
-
A pap része ebben a szertartásban az volt, hogy
segítségére legyen a bűnösnek akkor, amikor Isten színe előtt szeretne bűneitől
megszabadulni.
-
Mivel
az izraelita csak az égőáldozati oltárig mehetett el a templom udvarán, ezért a
papnak kellett elvégeznie a közvetítő (közbenjáró) szolgálatot a bűnös és Isten
között.
-
A
közbenjáró pap volt az összekötő híd a bűn okozta szakadék fölött, a bűnös és
Isten között ebben a jelképes cselekményben.
-
Ez
a pap is Jézus Krisztus előképe volt, Jézus azonban a saját áldozatának bemutatása
által jár közben a bűnös és Isten között.
Zsid. 10,11-12.
9,14-15.
4.
Mit fejezett ki az, hogy az oltáron bemutatott
áldozatokat el kellett égetni?
-
Az oltáron lobogó tűz mindenekelőtt az Isten
szentségének a szimbóluma volt ott az oltárnál, amely a bűn számára megemésztő
tűz. Zsid
12:29.
-
Ez
a tűz, az áthárított bűn miatt teljesen megemésztette az áldozatot.
-
Ha
nem az áldozat semmisül meg, akkor a bűnösnek kellett volna elégni.
-
Az égőáldozati oltár tüzét maga Isten gyújtotta meg, a
Mennyből szállt alá ez a tűz, és ennek az Isten által gyújtott tűznek nem volt
szabad kialudnia.
III. Móz. 9,24.
-
Mivel
ennek a tűznek nem volt szabad kialudnia, ezért azt a szolgálatot végző
papoknak állandóan táplálni kellet, többek között az estéli és a reggeli
áldozat bemutatása is ezt a célt szolgálta. III. Móz. 6,9. 12-13.
-
Az állandóan égő tűz képe az utolsó ítélet megsemmisítő
tüzét is hirdette és mutatta be a bűnös számára.
-
Ez
az örökké égő tűz jelképezi azt a Mennyből alászálló tüzet, amely szintén „örök
tűz”, hiszen addig nem fog kialudni, amíg a bűn minden nyomát meg nem
semmisíti. Mt.
25,41. – Jel. 20,9. – Mt. 13,41-42. – Mk. 10,43-48. – Mal. 4,1.
-
Mindazok,
akik a helyettes áldozat megáldozása által nem szabadultak meg a bűneiktől,
azok továbbra is hordozzák a saját bűneiket, ezért azokat Isten így fogja
megsemmisíteni végleg és teljesen a tűznek tavában.
Jel. 20,9. 15.
5.
Milyen komoly figyelmeztetést hirdet felénk még az a
körülmény, hogy csak az Isten által meggyújtott tűz éghetett az égőáldozati
oltáron?
-
Csak az Isten szentségéből származó tűz képes teljesen
megsemmisítve elégetni a bűnt, az emberi próbálkozások és képességek nem
képesek erre.
-
Áron két fia ennek az Isten által gyújtott tűznek
a szentségét és jelentőségét nem ismerte fel, amikor ittas állapotukban nem az
Isten által gyújtott tűzből raktak a füstölő oltárra. III. Móz. 10,1-3.
6.
Mi történt azzal a sok hamuval, ami az állandóan égő
oltár alján összegyűlt, és miért kellett oda önteni a bűnért való áldozatok vérét
is?
-
Ez a hamu azoknak az állatoknak az elégetéséből
képződött, amikre a bűnösök áthárították a bűneiket, ezért ez a hamu is
tisztátalan volt, hiszen közvetve a bűn hordozója volt.
-
Ugyanezen okból kellett az áldozati szertartásból megmaradt
vért erre a hamura önteni az oltár alján, mert a vér is a bűn hordozója volt.
-
Bizonyos időszakonként azonban kitisztították
ezt a bűnnel fertőzött véres hamut, és megfelelő szertartás keretében kivitték
a táboron kívülre.
III. Móz. 6,10-11.
7.
Található-e az égőáldozati oltárral kapcsolatban valami
olyan jelképes üzenet, amely a bizonyságtevő küldetésünkre vonatkozik, a
missziós felelősségünket hangsúlyozza?
-
Az oltár a missziós feladatainkra is rámutat az oldalára
felszerelt két-két karikával.
-
Ezeket a karikákat azért szerelték fel rá, hogy
amikor a felhőoszlop felemelkedett, akkor a papok rudat dugtak ezekbe a
karikákba, és így vitték a felhő után. II. Móz. 38,5-7.
-
Az égőáldozati oltár a golgotai kereszt előképe volt,
ezért az oltár hordozásának cselekménye azt hirdeti, hogy így kell hordoznunk a
golgotai keresztről szóló örömhírt az egész világon.
-
Jézus
erre parancsot is adott tanítványainak:
Mt. 28,19/a.
-
Hordozzuk
tehát az oltárt mi is, vigyük el az emberekhez, hogy igénybe vehessék, és
éljenek azzal a lehetőséggel, amit Isten kínál fel részükre.
-
Ez
a parancs viszont magában hordozza Jézus jelenlétének ígéretét is. Máté 28,20/b.
-
Akik készek a kereszt evangéliumát hordozni, azok ma
éppúgy megtapasztalják Jézus vezetését és kegyelmét életükben, mint ahogy
Izrael népe a felhő jelenléte által érzékelhette ezt. IV. Móz. 14,14.
1.
Mi volt a templom udvarának másik tárgya, és milyen
tájékoztatást találhatunk erről a Bibliában?
-
A templom udvarának másik tárgya a mosdómedence volt, amit
az égőáldozati oltár és a templom épületének bejárata között helyeztek el.
-
A mosdómedencét Izrael asszonyainak réz-tükreiből
készítették el, de a vele kapcsolatban végzett templomi szolgálat közben is be
kellett töltenie a tükör szerepét.
II. Móz. 38,8.
30,18-21.
-
Nagyon érdekes, hogy a mosdómedence méreteiről nem ad
tájékoztatást a Biblia.
-
Ezzel
valószínűleg azt akarja kifejezi, hogy az Isten megtisztító és bűntörlő
kegyelmének nincsenek méretbeli határai.
-
Mert
„ahol megnövekedik a bűn, ott a kegyelem
sokkal inkább bővölködik”, mondja Pál apostol. Róm. 5,20.
-
A mosdómedence azt a tükröt is jelképezte, ami által
Isten meg tudja mutatni nekünk lelkünk igazi állapotát, ami által úgy tudjuk
látni magunkat, ahogyan Isten lát bennünket.
-
Egyrészt
az Isten törvénye rendeltetett ilyen tükörként, hogy megmutassa a lelkünk igazi
állapotát. Jak.
1,25.
-
Pál
apostol is azt mondja: „a kívánságról sem
tudtam volna, ha a törvény nem mondaná”, de mivel mondja és megmutatja, így
már tudjuk. Róm.
7,7/b.
-
Másrészt
viszont az Istennek hozzánk intézett szava, az egész Biblia is tekinthető ilyen
tükörnek, hiszen abból tudhatjuk meg, hogy Isten milyennek lát bennünket.
-
De ugyanakkor Jézus Krisztus földi élete is ilyen tükör
számunkra, mert azzal összehasonlítva magunkat, láthatjuk meg az igazi
állapotunkat.
2.
Mi volt a rendeltetése és hogyan kellett használni a templomudvarnak
ezt a berendezését az istentiszteleti szolgálatban?
-
Ezt a medencét vízzel kellett feltölteni, amiben a
szolgálatot végző papoknak meg kellett mosniuk kezüket és lábukat. II. Móz.
30,18-21.
-
Ez a szertartásos mosakodás azt fejezte ki, hogy Isten
színe elé nem juthat be semmi olyan, amihez vagy akihez tisztátalanság tapad,
sem az, aki gonoszságot cselekszik.
Jel. 21,27.
1.
A keresztény életünk melyik két nagyon fontos szakaszát
szemlélteti a templomudvar két eszköze?
-
A templom udvarának ez a két eszköze a megváltás
evangéliumának azt a részét szemlélteti, hogy miként szükséges megtisztulnunk
ahhoz, hogy egykor majd közvetlenül az Isten színe előtt élhessünk.
-
Az égőáldozati oltárnál történő esemény azt fejezi ki,
hogy a helyettesítő áldozat által jogot nyerünk arra, hogy Isten előtt
megállhassunk.
-
A mosdó-medencénél történő esemény viszont már arra
utal, hogy Istennek arra is van eszköze, hogy alkalmassá tegyen bennünket az
Isten előtti életre, mert a hozzánk tapadó szenny eltávolításában is segít
nekünk.
2.
Mit jelent az a megigazulás, amit az égőáldozatnál
elvégzett cselekmény biztosított jelképesen, hit által a bűnös számára?
-
Az égőáldozati oltárnál megigazult, vagyis igazzá vált
a bűnbánó bűnös, ‒ mert bűne az áldozati bárányra került át, amely
helyette szenvedte el a bűn büntetését, a megsemmisítő halált.
-
A
bűnöst pedig ezután már semmi sem kárhoztatta többé, hiszen Isten nem látta azt
rajta, mert az a bárányra került át, és ez a bűn a báránnyal együtt elpusztult
és megsemmisült. Zsolt. 32,1-2.
-
Így
szabadít meg bennünket is Istennek ama Báránya, azaz Jézus Krisztus, minden bűnünktől.
Jn. 1,29/b.
-
A Bárány általi szabadulás az Istennel való
békességünknek az előfeltétele.
-
„Megigazulván azért hit által, békességünk
van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által.” Róm. 5,1.
-
A megtisztulásnak ez a módja mindenki számára
biztosítva van Jézusban, ezért „aki hisz
Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. Jn. 3,16.
3.
Az Istenhez vezető úton miért csak az égőáldozati oltár
után volt elhelyezve a mosdómedence, mi volt ennek a szimbolikus üzenete?
-
Az Isten felé vezető úton azért volt ilyen sorrendben
elhelyezve a mosdómedence, mert itt csak azok nyerhettek tisztulást a bűneiktől,
akik korábban már békességre jutottak Istennel az égőáldozati oltárnál, az
áldozati bárány halála által.
-
Az
oltár és a mosdómedence között van az a hely, ahol már tiszták vagyunk ugyan,
és mégis szükségünk van egyfajta újbóli, és további megtisztulásra.
-
A tanítványok is ebben a helyzetben voltak, amikor
Jézus készült a lábaikat megmosni az utolsó vacsorán.
-
Egyrészt
azt mondta nekik, hogy „ti már tiszták
vagytok”.
Jn. 13,10/b.
-
Másrészt
viszont azt mondta Péternek: „Ha meg nem
moslak téged, akkor semmi közöd sincs énhozzám”. Jn. 13,8/b.
-
Az oltárnál tehát a múlt minden bűnét elrendezhetjük a
Bárány halála által.
-
A mosdómedencénél viszont már nem a múlt, hanem a jelen
életünk megtisztítása történik, az újabban elkövetett bűnöktől való
megtisztulás.
4.
Hogyan alkalmazta Pál apostol a keresztény ember
életére azt, ami a templomudvar két eszközénél történt az Istenhez közeledő
emberrel?
-
Pál apostol, aki az evangéliumi tudományok szakembere
volt, ezért képesítéséből adódóan elég sokat foglalkozott az evangélium
jelképeivel.
-
Amikor azt mondja, hogy Jézus önmagát adta érettünk,
akkor az égőáldozati oltárra utal, hiszen jelképes értelemben az égőáldozati oltárnál
történt meg a Megváltó halála.
-
Amikor a megszentelésről beszél, ami a víznek fürdője
által történő tisztulást eredményezi, ez már a mosdómedencénél bekövetkező
tisztulásra utaló kijelentés.
-
Pál
szerint itt olyan tisztulásban részesülünk, amely megszenteli az életünket.
-
Ugyanakkor
azt is elmondja, hogy ez a megtisztító víz az írott Igének a lelkünkre gyakorolt
hatását jelenti, amit Istennek hozzánk küldött üzenete végez el bennünk.
5.
Milyen üzenete van felénk annak a cselekménynek, amit a
szolgálatot végző papoknak mindennap el kellett végezniük a mosdómedencénél?
-
A szolgálatot teljesítő pap minden reggel, mielőtt
belépett volna a Szentélybe, az Isten színe elé, előbb odament a
mosdómedencéhez, hogy kezét és lábát megmossa. II. Móz. 30,18-21.
-
Ezzel a szándékkal kell nekünk is mindennap megnyitni
Isten Igéjét, hogy Isten megítélhesse lelkiismeretünket, és megtisztíthassa
szívünket.
-
„Mert Istennek beszéde élő és ható, és
élesebb minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és léleknek, az ízeknek és
a velőknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.” Zsid. 4,12.
-
Ha a pap elmulasztotta volna a mosdómedencénél
való megtisztulást, és mégis bemegy a szenthelyre, Isten közelébe, akkor meg
kellett volna halnia.
II. Móz. 30,19-21.
-
Így
válnak lelkileg halottá azok, akik elfogadják ugyan Jézust megváltóként,
‒ mintegy az áldozatukat bemutatják Isten előtt ‒, de nem
tisztítják meg magukat naponta Isten Igéjének megszentelő vize által.
-
Jézus
azt mondja ezekről a keresztényekről: „Az
a neved, hogy élsz, pedig halott vagy”. Jel. 3,1/b.
6.
A mosdómedencénél történő megtisztulási cselekményeknek
milyen üzenete van az egyetemes papság életére és szolgálatára vonatkozóan?
-
Mivel az Újszövetség idejében a jézusi
megbízatás alapján az egyetemes papság érvényesül a világ felé való szolgálatunkban,
ezért Krisztus minden tanítványa a közbenjárás szolgálatát is kell végezze,
Isten és a bűnösök között.
I. Pét. 2,9.
-
Ha azonban az Isten színe elé akarunk járulni, akkor az
izraelita papokhoz hasonlóan nekünk is nagyon komolyan kell vennünk a megtisztulás
lehetőségeit.
-
Isten az Újszövetség idejében is többféle jelkép által
figyelmezteti népét a megtisztulás fontosságára.
-
Mindenek
előtt Jézus Krisztus vére akar megtisztítani bennünket minden bűntől, és az
Úrvacsorában erre a megtisztító kegyelemre emlékezünk, amikor jelképesen Jézus
vérét isszuk.
I. Jn. 1,7.
-
Az
újjászületés fürdője, vagy a keresztség által a múlt minden bűnétől való
megtisztulás lehetőségét biztosítja.
Tit. 3,5/b. Jn.
13,10.
-
„A víznek fürdőjével, az Ige által”, pedig
az Isten Igéjével való foglalkozás megtisztító erejét adja, amely hatással van
a teljes lényünkre.
Eféz. 5,26.
-
A
lábmosást is olyan cselekményként rendelte el Jézus, ami által kifejezhetjük a jelképes
értelemben vett megtisztulásunkat.
Jn. 13,8. 10.
-
A mosdómedence tehát azt mondja el nekünk, hogy bár már
Isten gyermeke vagy, de a bűn jelenléte még ekkor is hatást gyakorolhat rád,
ezért még ekkor is beszennyeződhetsz, ezért szükséged van a megtisztulásra.
-
Jézus
azonban minden körülmények között kész biztosítani részedre a megtisztulás
lehetőségét.
I. Jn. 2,1.
-
Csak
rajtad múlik, hogy élsz-e ezzel a lehetőséggel és kegyelemmel.
|