|
|
12. Megváltásunk és üdvösségünk garanciája, a Közbenjáró
III. Móz. 23,6-8.
Letöltés

1.
Melyik az az ünnep, ami közvetlenül kapcsolódott a
pászka vagy húsvét ünnepéhez, annyira, hogy úgy időben, mint a jelképeiben is
összekapcsolódtak?
-
A pászka ünnepéhez kapcsolódott közvetlenül a
kovásztalan kenyerek ünnepe, mindkettőt egy időben kellett megkezdeni, a
kovásztalan kenyerek ünnepét azonban hét napig kellett megtartani.
-
Már
a pászka előkészületéhez hozzátartozott, hogy minden kovászos dolgot ki kellett
tisztítani a háztartásból, így a húsvéti bárányt is kovásztalan kenyérrel
kellett elfogyasztani.
II. Móz. 12,15.
-
A kovásztalan kenyerek ünnepének kapcsolódását a pászka
ünnepéhez csak akkor értjük meg, ha ismerjük a kovász jelképének jelentőségét.
2.
Milyen szimbolikus jelentése van a kovásznak, ami miatt
minden kovászos dolgot ki kellett tisztítani a házakból mire megkezdődött az
ünnep?
-
A kovászt a bűn és a gonoszság jelképeként használja a
Biblia, ezért kellett eltávolítani ekkor minden izraelita otthonából. I. Kor.
5,6-8. Mt. 16,6.
-
A kovász nem a bűnös cselekedetekre mutató szimbólum, a
kovász csak munkálja és eredményezi a bűnös cselekedeteket.
-
Ebből
következően a kovász láthatatlanul van jelen az életünkben, a vágyak, hajlamok
és kívánságok szintjén a belső lényünkben.
-
Ez
a kovász eredendően van benne minden emberben, aki Ádám gyermekeként született
bele az emberi családba.
Róm. 5,12. 19.
-
A kovászt a különleges tulajdonsága miatt használja a
Biblia a bűn jelképeként.
-
Egy
kicsi kovász az egész tésztát át tudja hatni, meg tudja változtatni, ugyanígy
egy kicsiny bűnnek az egész életünkre kiható befolyása lehet. Gal. 5,9.
-
Amiként
a kovász más természetűvé teszi a tészta anyagát, akként a bűn jelenlétének
hatásaként a mi természetünk is más lesz, mert a bűn kovásza a belső
összetételünket változtatja meg.
-
Mivel ez az ünnep az Isten szabadító kegyelmét volt
hívatott bemutatni, ezért az egész ünnep középpontjában az isteni Szabadítóra
való emlékezés állt.
-
Az
isteni Szabadító, aki eljött a Mennyből a Földre, hogy megszabadítsa népét a
bűn fogságából, mentes volt a bűn kovászától, Őbenne nem volt semmi bűn.
-
Erre
a bűn kovászától mentes Szabadítóra emlékezünk mi is az Úrvacsora alkalmával,
amikor kovásztalan kenyérrel szimbolizáljuk Krisztus testét.
3.
Mi volt a jelentősége annak, hogy a pászka-vacsorát és
a kovásztalan kenyerek ünnepét összekapcsolta Isten, milyen üzenete van ennek a
mi számunkra?
4.
Milyen rendelkezést adott Isten arra az esetre
vonatkozóan, ha valaki nem veszi figyelembe az előírásait, és mégis fogyaszt
kovászos ételt ezen az ünnepen?
-
Mivel Isten a bűntől való szabadulás fontosságát szerette
volna hangsúlyozni az ünnep jelképei által, ezért szigorú rendelkezést is adott
azokkal szemben, akik ezen az ünnepen mégis fogyasztottak kovászos ételt.
-
Azt
mondta Isten, ha valaki kovászosat eszik a hét nap alatt, „az olyan lélek irtassák ki Izráelből”, az ő népe közül, „akár jövevény, akár az ország szülöttje
legyen”.
II. Móz. 12,15. 19.
-
Húsvét estéjén a bárány vérével meg kellett hinteni a
bejárati ajtót.
-
Akik
ezt tették, azok a vér védelme alatt biztonságban voltak az öldöklő angyal
ítélete elől, hasonlóképpen történik a nagy valóságban is, nekünk is Jézus
vérének védelme jelenti ezt a biztonságot és kegyelmet.
-
A
vér védelme alatt levő emberek azonban nem ehettek semmi kovászos ételt, ha ezt
mégis megtették, akkor Isten megvonta tőlük a védelmet, és ezzel visszakerültek
Isten halálos ítélete alá.
-
Sokakat kísért az a gondolat, hogy mi bűnbocsánatot
nyertünk Jézus vére által, és ezért már teljes biztonságban érezhetjük
magunkat.
-
De
ha nem teszünk erőfeszítést arra, hogy Isten segítségével megszabaduljunk a bűn
kovászától és kitisztítsuk az életünkből, ha továbbra is ott marad az életünkben,
akkor mi is elveszítjük Isten szabadító kegyelmét, és visszakerülünk a kárhozat
ítélete alá.
-
Akik megmaradnak a bűn kovásza mellett, azoknak nevét
kitörli Jézus az élet könyvéből, amely a Bárányé. Jel 3,5.
8. 13.
5.
Milyen két újszövetségi fogalmat szemléltetnek a pászka
és a kovásztalan kenyerek ünnepének jelképei, a vér és a kovász?
-
A két ünnepnek ez az együttes alkalmazása két újszövetségi
fogalmat is bemutat részünkre: a megigazulást és a megszentelődést.
-
Az Isten Bárányának vére a megigazulás élményében részesít, hiszen felment a halálos ítélet
alól, vagyis jogot biztosít Isten kegyelmére.
-
Ez
a jog azonban csak akkor válik gyakorlattá, ha mi is készek vagyunk megtenni a
magunk részét, amit tőlünk vár el Isten.
-
„Mert bár a bűn büntetésétől egyedül
Krisztus bűntörlő vére szabadít meg, de nekünk el kell fordulnunk a bűntől,
hogy engedelmesen, igazságban szolgáljunk Istennek… Igaz, hogy nem
cselekedetekből, hanem hit által igazul meg az ember, ám hitét cselekedeteivel
kell bizonyítania.” (PP, 277)
-
A kovász kitisztításának folyamatában pedig a megszentelődés eseményét éljük át, aminek
eredményeként folyamatosan megtisztul, azaz megszentelődik az életünk.
6.
Mindezek hátterén felvetődik egy olyan kérdés is, hogy miként
és hogyan lehet a bűn kovászát kiirtani az életünkből?
-
Mivel a bűn a szívben, a belső emberünk mélyén, a
természetünkben székel, ezért a bűn kovászát sem a cselekedetek reformálásával
kell kiirtani.
-
A
kovászt a szívből, a régi megromlott természetünk mélyéről kell eltávolítani.
-
Ez
a folyamat, a szív újjászületése viszont nem történhet másként, csak az Isten
újjáteremtő műveként.
II. Kor. 5,17.
-
A
mi részünk ebben csupán az, hogy éljünk Jézussal állandó, élő közösségben, hogy
a szabad akaratunk átadásával hozzájáruljunk és együttmunkálkodjunk Vele, hogy
mindezt elvégezhesse bennünk.
7.
Hogyan kell értelmezni Pál apostol szavait, miként változhat
meg a régi megromlott természetünk, miként lehet a régi tészta új tésztává?
I. Kor. 5,7.
-
Pál apostolnak ebből a gondolatából két dolgot kell
megértenünk.
-
A
kovász nem azonos a tésztával, mert a kovász és a tészta két dolog.
-
Mivel
a régi tészta – vagyis a régi természetünk – egyfajta kovász hatására alakult
ki, ezért az új tészta – az új természetünk – is csak egyfajta kovász hatására
alakulhat ki.
-
Sokan gondolják, hogy az újjászületéssel csak a
cselekedetek változnak meg, a szív azonban hajlamaival és kívánságaival együtt
megmarad a régi állapotban.
-
Mivel
a tészta átalakulása belülről kiindulva kezdődik, mert a kovász teljesen
összevegyült a tészta anyagával, ezért Pál üzenetéből is azt kell megértenünk,
hogy az új tésztává válásunknak is belül, a szívünkben kell elkezdődnie.
-
„Sokan
megkísérlik a reformot, változtatnak egyik-másik rossz szokásukon, remélik,
hogy ily módon keresztényekké lehetnek. Csakhogy rossz helyen kezdik; a
munkának a szívben kell kezdődnie.”
(KP 52)
-
„Akik a
Szentléleknek alárendelik, átadják magukat, új életelvet fogadnak magukba;
Isten elmosódott képmása alakul ki ismét bennük.”
(KP 56)
-
„A liszthez
vegyített kovász belülről hat kifelé, és így alakítja át a tésztát. Isten
kegyelmének munkája a szív megújulása, ahogy átformálja életünket. Külső
változások nem elegendők, nem hozhatnak Istennel összhangba.”
(KP 55)
8.
Hogyan és mikor találkozott a jelkép a nagy valósággal,
mit fejezett még ki ez az ünnep Isten teremtő és megváltó művéből?
-
Hatalmas jelentőségű műve volt Istennek az, amikor
megteremtette a világunkat, felöltöztette csodálatos növényvilággal,
benépesítette az állatokkal, és megteremtette a saját képmására alkotott embert.
-
De
ennél sokkal nagyobb munkát jelent Istennek a bűntől megrontott földet és a törvényszegésbe
süllyedt lakosait megközelíteni és újjáteremteni, a jelenlegi helyzetükből a
tökéletességnek egy magasabb szintjére emelni fel őket.
-
A
pászka és a kovásztalan kenyerek ünnepe Istennek ezt a szabadító és újjáteremtő
művét volt hivatott szemléltetni.
-
Ahogyan Isten befejezte teremtői művét a hatodik napon,
úgy jutott el Isten szabadító műve a teljességre a hatodik napon.
-
Ahogy
a lenyugvó nap hirdette a népnek a szent ünnep idejét, úgy hirdeti a Kálvária
keresztje az egész világ felé, hogy a megváltás műve beteljesedett, erre utalt
Jézus utolsó szava, amikor azt mondta: „Elvégeztetett!”.
Jn. 19,30.
-
Amint Isten megnyugodott a teremtés munkája után, úgy
nyugodott meg Jézus az arimathiai József sírboltjában a szent szombat órái
alatt.
1.
Mi volt az a harmadik ünnepélyes cselekmény, amit a kovásztalan
kenyerek ünnepének részeként még el kellett végezni?
-
Az ünnep első „szombatját” követő napon, a
pászka ünnep harmadik napján, az aratás első kévéjét bevitték a templomba az Úr
elé, bemutatni. III. Móz. 23,10-11.
-
Palesztinában
a gabona aratása az árpával kezdődött a kovásztalan kenyerek ünnepén, és a búza
aratásával végződött a hetek ünnepén.
-
Az
egy hétig tartó ünnep első munkanapján, az első érett kalászok kévéje, előhírnöke
és záloga volt az utána következő aratásnak, az Istentől jövő áldásnak.
2.
Mi volt a jelképes üzenete annak a cselekménynek, hogy
az aratás előtt egy kéve gabonát be kellett mutatni Isten előtt az ünnep
harmadnapján?
-
Pál apostol bizonyságot tesz arról, hogy ez
a zsenge kéve elsősorban Jézus Krisztus
előképe volt: „első zsenge a Krisztus;
azután akik a Krisztuséi, az ő eljövetelekor”. I. Kor. 15,20-23.
-
Ahogy
az első kéve záloga volt a nemsoká bekövetkező aratásnak, azonképpen volt
záloga Krisztus feltámadása is a nagy aratásnak, az igazak feltámadásának.
Mt. 13,39/b.
-
Ennek az eseménynek, vagyis bemutatásnak, a
pászka bárány megáldozását követő harmadnapon kellett megtörténni, vagyis a
szombat után következő napon.
III. Móz. 23,11.
Lk. 24,1-3.
-
Egy
csodálatosan szép jelkép volt ez, amely már évszázadokkal előbb hirdette, hogy
a Messiás a halála után harmadnapon feltámad, hogy zsengéje legyen azoknak,
akik belé vetet hittel haltak meg.
3.
Milyen kettős üzenete van a zsenge kéve bemutatásának a
templomban, az Isten előtt, mit jelképezett ez a cselekmény az Isten megváltási
művéből?
-
Elsősorban
a Jézus Krisztus feltámadása utáni első útját szimbolizálta, amikor az Atyához
ment.
-
Erre
az útjára és bemutatkozására utalt Jézus, amikor azt mondta Máriának: „Ne illess engem; mert nem mentem még fel az
én Atyámhoz”. Jn. 20,17.
-
Ahogy
Isten előtt kellett bemutatni a zsenge kévét, „hogy kedvesen fogadtassék érettetek”, úgy kellett bemutatkozni Isten
előtt annak a zsenge kévének is, Aki bennünket jelképezett Isten előtt. III. Móz.
23,11.
-
Másodsorban, amikor Krisztus feltámadt a sírból, azért
ment fel az Atyához, hogy az elfogadja Őt érettünk való váltságul.
-
„Ujjongó szívvel
sietett az örömhírrel Mária a tanítványokhoz. Jézus pedig azonnal a Mennybe
szállott, hogy az Atyától is hallhassa, hogy áldozatát kedvesen fogadta, s hogy
átvegyen minden hatalmat a Mennyben és a Földön… Még ugyanazon a napon
visszatért a Földre s megjelent tanítványainak. Csak most engedte magát tőlük
megérinteni, mert már volt az Atyánál, s erőt kapott tőle.”
(TL 154)
-
Miután az Atya elfogadta Krisztus áldozatát, Jézus újra
visszajött erre a Földre, újra otthagyta az angyalokat és a többi világok
lakóit.
4.
A zsenge kéve bemutatása nemcsak Jézusnak az Atya
előtti bemutatkozását jelképezte, hanem egy másik történelmi eseményre is
előremutatott, melyikre?
-
Ez a szertartás, egy gabonakéve bemutatása, a
halottak közül feltámadt igazak egy csoportjának az Isten előtti bemutatását is
jelképezte. Mt.
27,52-53.
-
A
kévébe kötött gabonaszálak a minden korból való igazakat és szenteket jelképezték,
akik Jézussal együtt támadtak fel, és megjelentek Jeruzsálemben.
-
Isten
sohasem szűkölködik eszközökben, mert amikor az élő szolgái hitetlenkednek és
félnek, akkor alvó szenteket ébreszt fel, hogy az örökkévaló terve szándékának
beteljesedését tudomására hozza az embereknek.
-
Amikor
Jézus végleg eltávozott a Földről és elhagyta a tanítványait, akkor ezeket a
feltámadott szenteket magával vitte a Mennybe, egyenesen az Isten királyiszéke
elé. Eféz.
1,20. 4,8.
-
Ahogyan a pap nem egy kalásszal lépett be a templomba
Isten színe elé, akként Jézus sem egyedül jött elő a sírból és ment fel az
Atyához, hanem a majdan aratásra kerülő emberek közül összegyűjtött kévével.
-
A feltámadottaknak ez csoportja, mint Jézus hatalmának
a zsengéi mentek vele, akiket kiszabadított a halál és a sír fogságából, ezért
mondja foglyoknak azokat, akiket magával vitt.
-
A
zsenge kéve bemutatásának napján egy áldozatot is kellett bemutatni, „egy ép, esztendős bárányt egészen
égőáldozatul”.
III. Móz. 23,12.
-
A
bárány áldozattal ellentétben a zsenge kévét nem kellett elégetni a tűzben,
mert ez a kéve a halhatatlanságba öltözött emberek előképe volt, akiknek már
nem árt sem az első, sem a második halál.
Jel. 20,6.
5.
Van-e valamilyen jelképes üzenete annak, hogy a zsenge
gabona szálakat egy kévébe kellett összekötni, és úgy bemutatni az Úr előtt?
-
A zsengekéve, mint jelkép, még azt is kifejezte, hogy a
nagy aratásban, a végső begyűjtésben csak azok fognak részesülni, akik Jézus
Krisztusban készek és képesek eggyé válni.
-
Ezért az eggyé válásért imádkozott Jézus is: „hogy tökéletesen eggyé legyenek”, az
Istenhez való hasonlóság csak akkor ábrázolódik ki bennünk újra, ha az egymás
közötti egységünk is megvalósul, miként az Istenség személyei között. Jn. 17,23.
6.
A pászka és a kovásztalan kenyerek ünnepe mit mutatott
be a nagy valóságból, amire még az Újszövetség jelképeivel is visszaemlékezünk?
-
A húsvét első napja a Megváltó szabadító halálát
szemléltette, amire mi az Úrvacsora jegyei által emlékezünk vissza, amit Jézus
úgy mutatott be, hogy a bor a kiontott vérét jelképezi, a kenyér pedig a
megtört testét. Mt. 26,27-28. I. Kor. 11,24.
-
A húsvét vacsoráját követő napon nyugalomnapot kellett
tartani, mint ahogy Jézus is megnyugodott a szenvedések gyötrelmétől József
sírjában. Lk.
23,54-57.
-
Ahogy
Jézust fektették le a sírban, úgy fektetik a keresztelendőt is a hullámsírba,
amivel kifejezi azt a hitét, hogy Krisztussal együtt ő is meghalt a régi élet számára.
Róm.
6,3-4.
-
A zsenge kéve bemutatása viszont a Megváltó
feltámadására mutatott előre, és egyúttal azt is kifejezte, hogy az Ő halála
nagyon sok új gabona születését és kalásszá érlelődését fogja eredményezni.
Jn. 12,24.
-
Ahogyan
Jézus diadalmas győzőként jött elő a sírból harmadnapon, úgy kell a keresztség
hullámsírjából is diadalmas győztesként feltámadni új életre annak, aki
Krisztussal együtt meghalt a régi élete számára. Róm. 6,4-8.
1.
Melyik ünnep következett Izráel vallásos életében még a
tavaszi ünnepkörhöz kapcsolódva, illetve annak részeként?
-
A
következő ünnep a hetek ünnepe volt, amit a zsenge kéve bemutatásának napjától
kellett számítani.
-
„Attól a
naptól, amelyen beviszitek a meglóbálni való kévét, számláljatok hét hetet,
egészek legyenek azok.”
-
„A hetedik hétre következő napig
számláljatok ötven napot, és akkor járuljatok új ételáldozattal az Úrhoz.”
III. Móz.
23,15-16.
-
Ezt az ünnepet aratás ünnepének, ill. a hetek
ünnepének nevezték, amely azonos az általunk pünkösdként ismert zsidó ünneppel.
II. Móz.
23,16. 34,22. V.
Móz. 16,10.
-
A hetek ünnepe, a pünkösd,
onnan kapta nevét, hogy kezdete a zsenge bemutatásának napjától számított „hét
hét” után következő nap, azaz az ötvenedik napra esett.
2.
Hogyan és milyen módon fejezi ki az ószövetségi előkép
azt, aminek a nagy valóságban kellett bekövetkezni Isten megváltó terve
szerint?
-
Ahogy a meglóbált kévék az aratás kezdetét jelentették
a kovásztalan kenyerek ünnepén, akként a pünkösd pedig az aratás idejét
határozza meg.
-
A két ünnep közötti ötven napból negyvenet a
tanítványaival töltött Jézus itt a Földön, ezután pedig a feltámadott
szentekkel együtt felszállt a Mennybe.
-
Csodálatos volt az a bevonulás, amikor már győztes
hadvezérként, és a dicsőség királyaként vonul be a mennyei királyság udvaraiba.
-
Ekkor
Jézus nem egyedül ment, hanem magával vitte az aratásának első kévéjét, vagyis
a hatalmának zsengéit, azokat a foglyokat, akiket végérvényesen kiszabadított a
halál és a sír fogságából.
Eféz. 4,8.
-
Mialatt
Isten városához közeledtek, a kíséretükben levő angyalok kórusa hangos kiáltással
kérte, hogy az örökkévaló kapuk táruljanak fel, hogy a dicsőség Királya bevonulhasson
rajtuk. Zsolt.
24,7-10.
-
Jézus
győztes hadvezérként tért vissza a Mennybe, és magával vitte győzelmének bizonyítékait,
és bemutatta őket az Atyának.
3.
Milyen ünnepélyes cselekményt kellett elvégezni, amikor
elérkezett az ötvenedik nap?
-
Ezen a napon, azaz Pünkösd napján, két kenyeret
kellett vinni az Úr elé, amelyeket már a frissen learatott az új búzából kellett
elkészíteni. III. Móz. 23,17.
-
Ez a cselekmény annak jelképe volt, hogy Jézus
magvetésének aratása is elérkezett, nem volt hiábavaló a több éven keresztül
végzett munkája a nép között.
-
Az
aratási ünnepek előképei voltak a Szentlélek kiáradását követő eseménynek, előrevetítve
a sok ezer ember megtérését, lelki aratását, akik a nagy valóság beteljesedésének
pillanatában ismerték fel Jézusban a megígért Messiást.
-
A szentírás ugyanis aratáshoz hasonlítja azt, amikor az
emberekben a hallott Ige beérik, és alkalmassá válnak arra, hogy Isten
gyermekei közé gyűjtessenek.
-
Jézus
mennybemenetele után, pünkösdkor történt a Szentlélek kitöltetése, ez után
következett be az evangélium magvetésének első nagy aratása, tömegek értek be,
ezrek döntöttek és keresztelkedtem meg egyszerre. Csel. 2,41. 4,4.
-
A pünkösdi ünnepen bemutatott két kenyér pedig a nagy
aratás első zsengéjeként, annak gyümölcseként került bemutatásra az Úr előtt a
templomban.
-
Az
aratásból készített első két kenyér a Jézussal feltámadt és mennybement
megváltottakra mutatott előre.
-
Ez
a bemutatott kenyér garanciája volt az elkövetkezendő nagy aratásnak is, a
megváltottak megszámlálhatatlan nagy sokaságának.
4.
Milyen rendelkezést adott Isten arra vonatkozóan, hogy
Izráel fiai hogyan jelenjenek meg Isten előtt ezen az ünnepen, és mi volt ennek
a jelképes üzenete?
-
Senkinek sem volt szabad megjelenni az Úr előtt üres
kézzel, hanem szabad akaratból hozott ajándékkal kellett megjelenni, a
munkájának és a földe termésének zsengéjével. II. Móz. 23,15/b. V. Móz. 26,1-10.
-
Ekkor
azonban már nemcsak néhány kalászt kellett az Úr elé hozni, hanem az elhozott
áldozatnak azt kellett kifejeznie, hogy mennyire áldotta meg az elmúlt évben őt
az Isten: „most azért imé elhoztam ama
föld gyümölcsének zsengéjét, amelyet nékem adtál”. V. Móz. 26,10/a.
-
Isten azt mondta népének, hogy „munkád zsengéjét, amelyet elvetettél a mezőn” el kell hozni az Úr
elé.
5.
Tudunk-e valamit arról, hogy mi történt a Jézus
mennybemenetele és a pünkösdi ünnep alatt történt események közötti időben?
-
Bár Jézust a Mennyben dicsőség, fény és hódolat vette
körül, mégsem feledkezett el a földi tanítványairól, akik a tíz nap alatt
szívük őszinte vizsgálatával várták a Mesterük által megígért ajándékot, a Szentlelket. Csel. 2,1-4.
-
A pünkösdnapi különleges esemény a tanítványok számára
annak bizonyítéka volt, hogy Jézust az Ő felkentjévé avatta az Isten.
-
„A Lélek kiárasztása
pünkösd napján, a Menny üzenete volt arról, hogy a Megváltó ünnepélyes
felkenettetése megtörtént, Ígérete
szerint elküldte a Szentlelket a Mennyből annak jeléül, hogy immár mint pap és
király, Övé minden hatalom Mennyen és Földön, és Ő népének felkentje.”
(AT 26)
-
A Szentlélek kitöltésének jelentőségéről Péter apostol
is bizonyságot tett.
-
„Isten jobbja
által felmagasztaltatván, és a megígért Szentlelket megnyervén az Atyától,
kitöltötte ezt, amit ti most láttok és hallotok. Bizonnyal tudja meg azért Izraelnek
egész háza, hogy Úrrá és Krisztussá tette Őt az Isten.” Csel. 2,33.
36.
-
Erről az ünnepélyes felkenettetésről prófétált
már Dániel próféta is több száz évvel korábban. Dán. 9,24/b.
-
Dániel
a történelem idősíkjába is elhelyezi ezt az eseményt, amikor a 2300 éves prófécia
értelmezésére mondja el a magyarázatát.
-
A
zsidó nép számára szabott „hetven hét”
időszak utolsó eseményeként fog bekövetkezni a szentek Szentjének ünnepélyes
felkenetése.
-
Vagyis
addig nem jár le a zsidó nép számára adott kegyelemidő, amíg ez az ünnepélyes
felkenetés meg nem történik.
-
A
Szentlélek kiáradása ennek e beteljesedését nyilatkoztatta ki.
6.
Milyen párhuzamos jeleket figyelhetünk meg a Sínai törvényadás
és az újszövetségi pünkösd eseménye között?
-
A legfontosabb, hogy Isten tűzben szállt le a
hegyre, amit különféle hang és fényjelenségek kísértek, és ezt mindenki hallotta
és látta.
II.
Móz. 19,18. 20,18.
-
A
pünkösdi esemény is hasonló módon teljesedett, ekkor is tűzben szállt le Isten
Lelke, és kettős tüzes nyelvek formájában jelent meg előttük. Csel. 2,1-4.
-
A Szentlélek pünkösdkor történt kiáradása a
Szentírás azon próféciájának a beteljesedését is jelenti, miszerint Isten egy
új szövetségben a Törvényt népének belsejébe helyezi, és szívébe írja majd be.
Jer 31,33. Zsid. 8,8-10.
-
A törvényadáson túl még további párhuzamokat is felfedezhetünk
a Szent-sátor és a jeruzsálemi Templom felszentelése, illetve az újszövetségi
pünkösd között.
-
Isten
dicsősége miden alkalommal hatalmas erővel töltötte be a kiválasztott helyeket,
hogy Mózes nem mehetett be a Sátorba (II. Móz.
40,35), illetve a százhúsz pap nem tudott állva maradni a Templomban
(I. Kir. 8,11).
|