|
|
3. Jézus Krisztus az Ószövetség
jövendöléseinek középpontjában
II. Pét. 1,19-21.
.
Letöltés

1. Mi az elsődleges célja minden Istentől származó prófétai üzenetnek,
csupán az információs ismeretekben ad tájékoztatást, vagy egyéb rendeltetése
van?
-
Minden prófétai szóban Jézus Krisztusnak kell felragyogni, mint fényes
hajnalcsillagnak, hogy szíveinkbe ébredést és világosságot hozzon.
-
Mivel a megváltás és annak kibontakozása az Isten titka, ezért abból csak
akkor és csak annyit ismerhetünk meg, amikor és amennyit a Szentlélek ihletése
alatt a prófétai kinyilatkoztatás felfed előttünk.
-
A megváltási tervet ismertető próféciák középpontjában mindig Jézus Krisztus
van, mint Isten megváltói tervének kinyilatkoztatója és megvalósítója.
Jel. 1,1. Jn. 5,39.
2. Az Istentől adott prófétikus kinyilatkoztatásoknak az előzőeken kívül
még egyéb különleges céljuk is van, melyek ezek?
-
A prófétai kinyilatkoztatás üzeneteinek megismertetése által az Isten beavat
bennünket az Ő titkaiba, amit folyamatosan jelentetett meg az emberi történelem
folyamán.
-
Megismerhetjük a megváltási tervének útját, küzdelmét és végső diadalát.
-
De megismerteti a ránk vonatkozó terveit is, hogy annak megvalósításához
egy szabad, önkéntes részvételre hívjon bennünket. Jn. 15,15. Róm. 16,25-26.
-
A jelen világunk kilátástalan körülményei között a hívő ember számára biztonságérzetet
ad.
-
A prófétai kinyilatkoztatásokból bizonyságot nyerhetünk Isten végtelen
bölcsességéről, és arról, hogy az emberiség történelmét is Ő tartja a kezében.
-
Ezért az Isten megváltási tervét ismerő ember életében nincs kétségbeejtő
jelen és kilátástalan jövő.
-
Mivel Isten szempontjából minden a javunkat szolgálja, ezért ennek felismerése
Isten gyermekeinek életében egyfajta megelégedettséget eredményez.
Róm.
8,28. I. Tim. 6,6.
-
A kinyilatkoztatás és a beteljesedés összhangja megerősíti hitünket az
örökkévaló Isten létezésében.
-
Megbizonyosodik hitünk az Írások isteni ihletettségében, biztosak lehetünk
abban, hogy amit Isten kijelentett és megígért, az beteljesedik, ezért
bármi történik is pillanatnyilag körülöttünk, reménységgel várjuk a végső
beteljesedést. Ésa. 46,9-10. Jn. 14,29.
3. A bibliai próféciák milyen történelmi eseményeket állítanak reflektorfénybe,
milyen eseményekről adnak megkülönböztetett módon tájékoztatást?
-
A bibliai próféciák a Messiás küldetésének két időszakát – a két adventet
– és annak eseményeit állítják reflektorfénybe, erről a két időszakról
tudhatunk a legtöbbet.
-
Az első advent célja az volt, hogy az emberiség számára a bűneinktől való
szabadulást hozza el. Mt. 1,21. Jn. 1,29.
-
Ezt a szabadulást egyszerű emberként, megalázottan, élete feláldozása által
hozta el a Szentháromság egyik személye, a Messiás.
-
A második advent célja pedig az, hogy a bűn világából való végső és teljes
szabadulást biztosítsa az Őt szeretők részére.
-
Ezt a szabadulást azonban már hatalmas királyként hozza
magával, amikor már kezében van minden hatalom mennyen és földön.
Mt. 25,31-32. Jel. 19,11-16.
4. Hány csoportba oszthatók a megváltás eseményét kinyilatkoztató próféciák,
mi a különbség közöttük, és milyen jellegzetességeket figyelhetünk meg?
-
Az Isten titkát feltáró próféciákat két csoportba oszthatjuk; az egyik
csoportot vázlat-próféciának nevezzük, míg a másikat pillanatkép-próféciának.
-
A vázlat-próféciák jellegzetességei között a következőket említhetjük:
-
A próféciáknak ez a csoportja “az idők teljességének rendjére” vonatkozóan
ad kinyilatkoztatást. Eféz. 1,9-10/a.
-
Nemcsak egy-egy eseményt mond el előre, hanem esetenként meghatározza annak
történési idejét is.
-
Különösen Dániel és a Jelenések könyveiben találunk ilyen próféciákat.
-
A vázlat-prófécia minden esetben a megváltási tervvel kapcsolatos események
egészéről ad egy vázlatos áttekintést, pontos esemény és időrendben.
-
A pillanatkép-próféciák jellegzetességei között más szempontokat figyelhetünk
meg.
-
A próféciáknak ez a csoportja a megváltás eseményének egy-egy apró részletét
villantja fel, bizonyos részt célirányosan megvilágítva belőle, de azt
kinagyítva hangsúlyozza.
-
Nagyon sok ilyen prófécia található Jézus földi életével és szolgálatával
kapcsolatban.
-
Pl: Júda törzséből származik. I. Móz. 49,10.
-
Betlehemben fog megszületni. Mik. 5,2. -
Harminc ezüstpénzért fogják eladni. Zak. 11,12-13.
-
Köntösére sorsot vetnek. Zsolt. 22,19.
-
Sokszor úgy tűnik, mintha a próféta beszámolójában egy pillanatra képváltás
történne, mintha egy pillanatra egyáltalán nem oda való dolgot mondana.
-
Ilyen eset az is, amikor Ezékiel próféta Tírus fejedelméhez ad isteni kinyilatkoztatást,
és eközben hirtelen olyan dolgokat mond, amit egyáltalán nem lehet Tírusra
alkalmazni. Ezék. 28,14-15.
-
Csak a Szentírás egészének ismeretében tudjuk, hogy itt Sátánról van szó.
-
Ezek a pillanatképek gyakran kapcsolódnak egy-egy hasonló törvényszerűséget
mutató a próféta korából való eseményhez, ebből adódóan kettős teljesedésűek.
-
Ilyen kettős teljesedésű Jézusnak az a beszéde is, amit Jeruzsálem pusztulásáról
és a világ végéről mondott. Mt. 24. fejezet
1. Mit foglal magába, mi a jelentése ennek a névnek, hogy Messiás?
-
A “Messiás” egy héber név, ami /görögül/ “Krisztus”-t, /magyarul/ pedig
“Felkent”-et jelent.
-
Mivel a felkenetés egy különleges feladatra való elkülönítés érdekében
történik, ezért a Messiás nem lehet más, mint egy különleges feladattal
megbízott isteni személy.
-
A papokat és királyokat, illetve egyes prófétákat is felkenetés által kellett
elkülöníteni arra a szolgálatra, amit attól kezdve be fognak tölteni Isten
népe között. II. Móz. 28,41. - I. Sám. 15,1. - I. Kir. 19,16/b.
-
Jézus a Szentlélektől való felkenetése által lett Messiássá, ezért a messiási
küldetését csak azután kezdte meg, amikor a Jordán partján már megtörtént
ez az esemény. Mk. 1,9-10.
2. Mikor és milyen körülmények között hangzott el az első prófétikus
kinyilatkoztatás a Messiás létéről, eljöveteléről és küldetésének céljáról?
-
Az eljövendő Messiásra vonatkozó első prófécia az Édenben hangzott el,
közvetlenül az első bűn elkövetése után. I. Móz. 3,15.
-
Ez a prófécia azt mondja el, hogy a Messiás, mint “az asszony magva”,
emberként fog majd megjelenni, és élet-halál küzdelemben szerez teljes
győzelmet Sátán és a bűn felett.
3. Tudhatunk-e valamit arról, hogy az eljövendő Messiás milyen módon
és milyen körülmények között fog majd megjelenni az emberi család között?
-
Ésaiás próféta ad kinyilatkoztatást arról, hogy a Messiás kisgyermekként
fog megszületni, de azt is elmondja, hogy ez a kisgyermek több lesz, mint
egyszerű ember. Ésa. 9.6-7.
-
Több dolgot azonban nem jól figyeltek meg az Igében, mert mindig az egyéni,
önző érdekeik és szempontjaik alapján tanulmányozták az Írásokat.
-
Nem érthették meg, hogy “Dávid fia” nem az emberek által használt
hatalom és fegyver erejével fog uralkodni, hanem Isten szerinti “jogosság
és igazság” által.
-
Ugyanakkor “uralma növekedésének nem lesz vége”, mert nem a mulandóság
világa fölött állítja fel trónját, hiszen itt a földön, a bűn világában
minden mulandó.
4. Milyen információval rendelkezhettek a zsidók a Messiás születésével
kapcsolatban a prófétai írásokból?
5. Mi volt az alapja annak, hogy a Messiásra vonatkozó próféciákat annyira
következetesen félre értették a zsidók, miközben állandóan tudakozták az
írásokat?
-
Az eljövendő Messiásról szóló jövendölések nagy százalékukban kettős próféciák,
vagyis egy helyen, egyszerre mondják el a Messiásra vonatkozóan a két advent
eseményét. Ésa. 61,1-3.
-
Jézus azonban megtanít bennünket arra, hogy miként kell a prófétai beszédet
figyelembe venni és helyesen értelmezve alkalmazni. Lk. 4,16-21.
-
Egyetlen igét sem szabad önmagában tanulmányozni, kiemelve a Szentírás
egészéből.
-
A Biblia tanításait mindig az egész Biblia összefüggésében szabad kutatni
és olvasni.
-
Ilyen szempontok alapján állt meg Jézus a Róla szóló jövendölés felolvasásakor
a prófétai üzenet közepén, bármennyire szerették volna a hallgatói, hogy
tovább olvassa.
1. Mit tudhatunk a bibliai próféciákból arra vonatkozóan, hogy amikor a
Messiás szinrelép, akkor miként fogja végezni a küldetését?
-
A Messiásról szóló jövendölések azt is kijelentik, hogy prófétaként fogja
végezni szolgálatát, “olyan, mint én” mondta Mózes. V. Móz. 18,15.
18. 34,10.
-
“Prófétát támasztok nékik az ő atyjokfiai közül, olyat mint te,
és az én ígéimet adom annak szájába, és megmond nékik mindent, a mit parancsolok
néki.” V. Móz. 18,18.
-
Mózes “színről-színre” ismerte Istent, -
A Messiásról is ezt állítja a Biblia. IV. Móz. 12,6-8. Mt. 11,27.
-
A Messiás másik ismertető jele az lesz, hogy világosan, tisztán és félelem
nélkül fogja hirdetni az Isten üzenetét “megmond nekik mindent,
amit parancsolok néki.” V. Móz. 18,18.
-
A samáriai asszony Jákób kútjánál éppen ezen prófécia alapján ismerte fel
Jézusban a megígért Messiást:
-
“Abból a városból pedig sokan hivének benne a Samaritánusok közül annak
az asszonynak beszédéért, a ki bizonyságot tett vala, hogy: Mindent
megmondott nékem, a mit cselekedtem.” Jn. 4,39.
-
Ezt még az ellenségei is elismerték Jézusról: “Mester, tudjuk, hogy
igaz vagy és az Isten útját igazán tanítod, és nem törődöl senkivel, mert
embereknek személyére nem nézel”. Mt. 22,16.
2. Az első advent beteljesedéséről csak eseményszerűen ad Isten kinyilatkoztatást,
vagy időpontot is meghatároz egy-egy esemény beteljesedéseként?
-
A próféciák tanulmányozása közben azt is megfigyelhetjük, hogy a megváltás
tervéről Isten nemcsak eseményszerűen beszél, hanem egy-egy eseményt a
történelem idősíkjában is pontosan meghatároz.
-
Pál apostol Jézus születésével kapcsolatban tesz ilyen vonatkozású megjegyzést.
-
“Mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az Ő Fiát,
aki asszonytól lett”. Gal. 4,4.
-
A Messiás születésével kapcsolatos időpontot azonban csak az Isten tudta,
az embereknek erről nem adott kinyilatkoztatást.
-
Az első adventtel kapcsolatban olyan kijelentéseket is adott, amelyekben
időmeghatározás található, aminek segítségével pontosan meghatározhatjuk
egy-egy esemény beteljesedését.
-
Egy ilyen prófétikus kijelentésre utalt Jézus akkor, amikor Galileában
az első prédikációját mondta el: “Betelt az idő, és elközelített az
Istennek országa”.
Mk. 1,15.
-
Ezt az eseményt és annak időpontját Dániel próféta jövendölte
meg, a beteljesedés előtt mintegy 600 évvel korábban. Dán.
9,25/a.
3. Hogyan lehet meghatározni a dánieli prófécia időszámításának a kezdetét?
4. Honnan tudhatjuk azt, hogy a Jeruzsálem újjáépítésére kiadott négy
parancs közül melyiket veszi figyelembe a Biblia?
-
A történelmi tények alapján azt mondhatjuk, hogy Artaxerxes első parancsát
veszi figyelembe a Dániel által adott meghatározás.
-
Ugyanis csak erre a parancsra tudott befejeződni Jeruzsálem újjáépítése.
-
Artaxerxes parancsa a város, és a zsidó állam helyreállítására is vonatkozott.
-
A könnyebbik megoldás viszont az, ha a beteljesedés hátterén visszafelé
pörgetjük az eseményeket.
5. Milyen általános szabályt kell ismerni ahhoz, hogy a próféciákban
adott időmeghatározásokat jól tudjuk érteni és alkalmazni?
-
Amikor a bibliai próféciákban időmeghatározás is van, akkor szinte minden
esetben jelképes időegységről van szó.
-
Ez azt jelenti, hogy egy 24 órás nap alatt egy évet kell érteni.
Ezék.
4,5-6. IV. Móz. 14,34.
6. Hogyan lehet a Dániel által adott jövendölést a történelem idősíkjába
beilleszteni?
-
Amikor az angyal részekre bontja a zsidók számára adott kegyelmi időt,
akkor három időegységre bontja fel azt, amelyből kettőnek kell beteljesedni
a Messiás fejedelemig.
-
A feladat csak az, hogy az angyal által meghatározott időmennyiségből ki
kell vonni azt, ami az időszámítás előtti korban már eltelt, és akkor megkapjuk
eredményként, hogy az időszámítás utáni korban mikor kell a Messiás fejedelemnek
színre lépnie.
|
A meghatározott időegység |
483 év -
|
|
Ebből az időszámítás előtti korban eltelt |
457 év |
|
|
------------- |
|
Az időszámítás utáni korra megmarad |
26 év |
-
A pontos időmeghatározás miatt szükséges figyelembe venni még két adatot.
-
Régen a tavasz első újholdjával kezdődött az év, és nem a tél közepén,
mint most.
-
A Jeruzsálem újjáépítésére vonatkozó parancs az év közepén, vagyis ősszel
lett kiadva.
-
Ezért az időszámítás előtti korban csak 456,5 év vehető számításba.
-
Ezért az időszámítás utáni időre nem csak 26 év marad, hanem 26,5 év.
-
Mindezeket figyelembe véve tehát, Jézus keresztségének ideje a pontos számítás
szerint, ahogy azt Dániel próféta megjövendölte, az időszámítás utáni kor
27. év őszére esik.
7. Ugyanez a prófécia milyen módon határozza meg a Messiás halálának
időpontját?
-
“A hatvankét hét elmúltával pedig kiírtatik a Messiás”.
Dán.
9,26/a.
-
“A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak”.
Dán. 9,27/a.
8. Milyen kinyilatkoztatást kapunk még ebben a próféciában a Messiás
halálával kapcsolatban ugyan, de a templomi szolgálatra vonatkozóan?
-
A prófécia arra is utal, hogy halálával véget vet a templomi áldozati rendszernek.
-
Ezt a változást nagyon különleges módon juttatta kifejezésre Isten.
-
Ez volt az első jele annak, hogy a földi templom helyett a
mennyei templom lesz az istenimádat központja.
Zsid. 8,1-2. 9,11-12.
-
A lévitai papság helyébe pedig a Melkisédek rendje szerinti papság lép,
amelynek főpapja Jézus Krisztus. Zsid. 7,11-17.
1. Milyen különös párhuzamot találunk a zsidóság és a mai kereszténység
Messiás várásának gyakorlati megnyilatkozása között?
-
Az izraeliták nem fogadták el Jézust, mint Messiást, mert nem ismerték
fel benne az Ószövetség Istenét.
-
A modern kereszténység viszont elfogadja ugyan Jézust, mint Messiást, de
elvetik az Ószövetséget, mert nem ismerik fel benne az Ószövetség Isteneként
Jézust.
-
Pedig mindkét tábor azt állítja, hogy ismeri az Írásokat, és mindkét tábor
hite a Messiásra koncentrál.
2. A zsidó nép szomorú történelme az önvizsgálatnak milyen kérdéseit
állítja elénk, amire Isten személyes és őszinte választ vár tőlünk?
-
A zsidókhoz hasonlóan a keresztény világnak is azzal a nagy kérdéssel kell
szembenézni és önvizsgálatot tartani, hogy valóban várjuk a megjövendölt
Szabadító megjelenését, valóban várjuk, hogy visszajöjjön Jézus?
-
Úgy várjuk Jézust, hogy megjelenése nem fog meglepetést okozni, mint a
zsidóknak, akik másként képzelték el Őt?
-
Jézus ugyanis nemcsak Szabadítóként jön, hanem az Isten bosszúállását is
hozza magával azoknak, akik elvesznek. Ésa.. 61,2.
-
Segítsen Isten abban, hogy közülünk senkinek se jelentsen csalódást Jézus
visszajövetele.
|