|
|
1. A megváltás titka, mint örökkévaló evangélium
.
Letöltés

1. Amikor Jézus megismeréséről akarunk tanulmányt folytatni, akkor milyen
alapfogalmat szükséges megismerni és tisztázni Jézussal kapcsolatos a Biblia
alapján?
-
Jézust úgy ismerjük, mint az emberiség Messiását, azaz Krisztusát és Megváltóját.
-
Ha viszont Megváltóról és megváltásról beszélünk, akkor tudnunk kell, hogy
mit foglal magába ez a fogalom, illetve miért volt és van szükség megváltásra?
2. A Föld élővilága és benne az ember megteremtése által milyen világot
hozott létre Isten a mi bolygónkon?
-
Egy nagyon szép és boldog világot hozott létre, ahol az embert uralkodó
társává tette, rábízta az újonnan teremtett világ felügyeletét és gondoskodó
törődését.
-
Ő indította el az embert a tanulás és a fejlődés útján.
-
Ez az Isten által elindított életforma a szeretet adásának a kölcsönös
harmóniájára épült.
3. Isten felvilágosította az embert, hogy létezik egy, a szeretet törvényével
ellentétes törvény is, vagy teljesen váratlanul érte őket a kísértés és
a bűn megjelenése?
-
Ez a bűnös életforma Isten egyik magasrendű teremtményétől, Sátántól származik,
aki visszaélt a neki adott erkölcsi szabadsággal, és olyan úton indult
el, ami mindenkit pusztulásba és halálba vezet, aki vele együtt halad.
-
Isten felkészítette az embert, hogy ez a lény megpróbálja majd a bűn útjára
csábítani őket is.
-
Ezért kellett “őrizniük” az Édent, hogy Sátán ravasz, megkörnyékező szándéka
ellenére se tudja elvenni tőlük az Istentől kapott otthonukat I. Móz.
2,15/a.
-
A tiltott fa megjelölésével pedig még azt a helyet is meghatározta Isten,
ahol a Kísértő megkörnyékezheti őket.
-
Az emberpár azonban ajtót nyitott arra, hogy a bűn megfertőzze az Isten
által teremtett csodálatos Földet is.
4. Felhozható-e az ember mentségére valami, ami megmagyarázná és indokolttá
tenné az ember tettét, Isten elleni lázadását?
-
Mivel az ember tudatosan, Isten előzetes óvása ellenére vétkezett, így
tettének nem volt oka, ebből adódóan mentsége sem.
-
Isten azonban figyelembe vette, hogy amikor az ember vétkezett, még nem
rendelkezett teljes istenismerettel és igazságismerettel.
-
Éppen ezért egy különleges tervet léptetett életbe az ember szabadítása
érdekében, - a megváltási tervet.
-
Bár elmondta az embernek, hogy e tragikus helyzetük minden természetes
és átkos következményét viselniük kell, de azonnal szólt a megváltás tervéről
is, hogy a szabadulás útjának megmutatásával reménységet adjon nekik.
-
Istennek ez a reményt adó üzenetét evangéliumnak, azaz jó hírnek nevezzük.
1. Ha Isten evangéliuma valóban jó hír az ember számára, akkor az első
kérdés az, hogy mit jelent és mint mond ez az evangélium nekünk?
-
Isten nem hagy magadra a bűn világában: “Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk.”
Róm.
8,31.
-
Mindig Isten kezdeményezi azt, hogy újra szeretet közösségbe kerüljünk
egymással.
-
Nem várja el, hogy te, a bűnös fél kezdeményezd a megbékélést.
II. Kor.
5,18-19.
-
Ha bűnöd szégyenében elbújsz, - mint Ádám és Éva, - Ő akkor is megkeres.
-
A megígért Szabadítóban egy helyettest ajánl fel, aki magára veszi bűneid
büntetését, a kárhozat ítéletét, hogy így te felszabadulj és tovább élhess,
mintha semmi sem történt volna.
-
Miközben igazságot gyakorol Isten, eközben kegyelmet is, így adja meg
az ember számára a szabadulás lehetőségét.
-
Amíg az isteni igazságszolgáltatás, a bűn büntetése késik,
addig a kegyelem munkálkodhasson.
Róm. 3,23-26.
-
Az evangélium tehát eloszlatja bennünk a félelmet, az aggodalmat, a jövő
kilátástalanságát, bizonytalanságát.
2. Mi volt az evangélium első jó híre az Édenben, aminek közlésével
Isten akkor ott elmondta a megoldás egyetlen lehetőségét?
-
A prófécia nyelvezetén lett ugyan közölve az emberrel Isten üzenete, de
tartalmában mindenképpen az Isten szeretetéről tett bizonyságot, arról,
hogy egy Szabadító fog támadni, aki az ember mellé fog állni ebben a kilátástalan
helyzetében.
-
Jézus később a Nikodémusnak elmondott szavakkal összegezte ezt az evangéliumi
üzenetet. Ján. 3,16.
3. Mit nyilatkoztatott ki legelőször ebben az édeni evangéliumban Isten,
amit a bűn következményeként Isten szorgalmazni fog az ember életében?
-
Isten mindenekelőtt azt mondta el, hogy “ellenségeskedést szerez”
az ember és a bűn, az ember és a bűn szerzője között.
-
A bűn ugyanis szembefordította az embert Istennel és Sátán szövetséges
társává tette, Isten azonban szeretné visszafordítani az embernek ezt a
kényszerű helyzetét.
-
Mindezt azért, hogy ne érezze jól magát a bűnben és a bűn szerzőjének társaságában.
-
Ez az ellenségeskedés azonban nemcsak egy állandó feszült küzdelmet jelent,
hanem magában hordozza a vágyakozást is a szabadulás után.
-
Amikor Isten ellenségeskedést támaszt valakiben, akkor többé nem érzi jól
magát a bűnben, feltámad a lelkiismeretének vádja, szégyelli tettét, szeretné,
ha többé nem fordulna elő többé az, amit a bűn hatásaként tett.
-
Ez az isteni törekvés azonban kiváltja Sátán ellenségeskedését és haragját
is mindazok ellen, akik engednek az isteni befolyásnak.
4. Adott-e Isten kinyilatkoztatást arról, hogy mikor fog ez az ellenségeskedés
csúcspontra jutni az emberi család történelmében?
-
Az Édenben kinyilatkoztatott evangéliumból még csak annyit lehetett megtudni,
hogy az asszony magvában fog elérkezni az ellenségeskedés csúcspontja.
-
Ez az ígéret azt jelenti, Isten egy személyes szabadítót, Megváltót biztosít
az emberi család részére, vagyis ez a Szabadító hozzánk hasonlóan egy asszonytól
született ember lesz.
-
Az ellenségeskedés abban éri el a csúcspontját, hogy az Istentől megígért
“Mag“
a kígyó fejére fog taposni, és ezzel halálos csapást mér rá.
-
Nagyon érzékletes szemléltetése ez annak a küzdelemnek, amely Krisztus
és Sátán között zajlott le.
-
Hiszen a küzdelem hevében a kígyó is belemar a Szabadító sarkába, és mivel
a kígyó marása is halált okoz, ezért ez a küzdelem a Messiás halálát fogja
eredményezni.
-
A Szabadító tehát csak úgy győzhette le az ellenséget, hogy Ő maga is életét
kellett adja ebben a küzdelemben.
1. Milyen szimbolikus jelképrendszert vezetett be Isten, aminek az volt
a rendeltetése, hogy általa a Szabadítóra, mint helyettesítő áldozatra
tekintsenek előre a történelem korszakain keresztül?
-
Isten egy helyettesítő áldozati rendtartást vezetett be Édentől kezdve,
amelynek az volt a rendeltetése, hogy szemléltető módon emlékeztesse az
embereket az eljövendő Szabadítóra, “Istennek ama bárányára”, aki
az ember helyébe lép.
-
Ez az áldozat és a vele kapcsolatos jelképes cselekmény fejezte ki a megváltás
lényegét, úgy az Isten által biztosított lehetőséget, mint az ember szándékát
a felkínált kegyelem elfogadására.
-
A bűnös áthárítja bűnét az ártatlan bárányra, a bűn büntetése így a bárányt
fogja sújtani, a bűnös pedig élhet tovább, mintha semmilyen bűnt nem követett
volna el.
-
Kain áldozatát is azért nem fogadhatta el Isten, mert az általa bemutatott
áldozat nem volt alkalmas a Megváltó szemléltetésére, sem a belé vetett
hit kifejezésére.
2. Milyen szándék nyilatkozott meg már Kain áldozatának bemutatásában
is, aminek az erőfeszítéseit történelem során újra és újra felfedezhetjük?
-
Az a sátáni törekvés nyilatkozott meg, amely a Megváltóba vetett hitet
és ismeretet akarja elfeledtetni, megsemmisíteni, ha lehet, teljesen kitörölni
az emberek tudatából. I. Móz. 4,3-5.
-
Már Kain áldozatából is kitűnik, hogy milyen rejtetten, milyen burkoltan
próbálja Isten ellen fordítani Sátán az embert.
-
Nem azt mondja Kainnak, hogy ne mutasson be áldozatot Istennek, vigye csak
a legszebb, a legértékesebb dolgait Isten elé, és ezzel fejezze ki, hogy
mennyire szereti Őt.
-
Elhiteti vele, hogy méltatlan lenne hozzá, ha ő is csak egy bárányt vinne
az Isten oltárára, azt gondolja, hogy ő többet és különbet adott, mint
amit Isten elvárt tőle, hiszen a terményeinek a legjavából mutatta be az
áldozatát.
-
A sátáni szándékból kitűnik, neki mindegy, hogy mit csinálsz, csak ne azt
tedd, amit Isten mondott, legalább is ne úgy, ahogy Isten mondta.
-
Ha pedig Isten nem fogadja el a te elképzelésedet, akkor jogod van megsértődni,
megharagudni, sőt még otthagyni is, hátat fordítani Istennek.
3. Sikerült Sátánnak minden embert megtéveszteni a hazugságaival, vagy
azért maradtak minden korban olyanok, akik megőrizték a Megváltóba vetett
hitüket?
-
Istennek mindig voltak hűséges gyermekei, akik Sátán szándéka és kísérletei
ellenére megőrizték az eljövendő Megváltóba vetett hitüket, őket nevezi
a Biblia az Isten fiainak. I. Móz. 6,2/a.
-
Ezeknek az embereknek a hitét fogalmazta meg Keresztelő János, amikor Jézusra
rámutatva azt mondta: “Imé az Istennek ama Báránya, aki elveszi a világ
bűneit.” Ján. 1,29.
4. Nagyon sok keresztény gondolkodik úgy, hogy az Ószövetség emberének
még szüksége volt ilyen jelképes ábrázolásra, mert csak így tudták megérteni
a megváltás lényegét, de nekünk már nincs rá szükségünk, -
valóban így van ez?
-
Az ilyenképpen gondolkodó emberek elfeledkeznek arról, hogy még a mi korunkban,
a huszonegyedik században is jelképek által emlékezünk vissza a megváltás
eseményére.
-
A keresztség és az úrvacsora is ilyen szimbólikus cselekmény, amelyek a
megváltás egy-egy jellegzetes üzenetét hivatottak tudatosítani bennünk.
-
A különbség csupán csak annyi a két megemlékezés között, hogy az Ószövetség
cselekménye előremutató szimbólum volt, az Újszövetség jelképe pedig visszamutató
szimbólum.
-
Az apostolok által hirdetett evangélium éppen ezért nem tekinthető új dolognak,
hiszen ugyanazt a Megváltót ismertetik meg velünk, mint az Ószövetség írásai.
-
Ezért mondta Jézus az őt hallgató embereknek: “Tudakozzátok az írásokat,
mert…ezek azok, amelyek bizonyságot tesznek rólam”. Jn. 5,39.
-
Ezért nevezi János apostol a Jelenések könyvében ezt a kezdettől fogva
hirdetett üzenetet örökkévaló evangéliumnak. Jel. 14,6.
5. Milyen alapvető, de ugyanakkor mégis nagyon fontos isteni üzenetet
kell megértetnünk az örökkévaló evangéliumból?
-
A megváltásnak ez a szimbóluma azt is ki akarja fejezni, hogy Isten csak
olyan módon gyakorolhat kegyelmet az emberi család felé, hogy közben igazságos
marad.
-
Isten nem tekinthet el az általa adott törvénytől, amely a világmindenség
biztonságát és békéjét hívatott biztosítani.
-
E törvény szerint “a bűn zsoldja a halál“ – ezért is mondta azt
az első emberpárnak, hogy “amely napon eszel arról, /mármint a tiltott
fáról/ bizony meghalsz”. Róm. 6,23/a. I. Móz. 217.
-
Az igazságszolgáltatást követelő törvénnyel szemben Isten csak úgy tud
kegyelmet gyakorolni a bűnös felé, ha átvállalja tőle a bűneinek büntetését.
-
Mindazok, akik elfogadják Őt helyettesként, személyes Megváltójukként,
azok felszabadulnak a törvény ítélete alól, és úgy élhetnek, mintha sohasem
követtek volna el bűnt. Ján 3,l6. Gal. 3,13/a.
-
Ez az az örömhír, amit az örökkévaló evangélium üzenete akar elmondani.
1. A megváltási tervről gondolkodó ember előtt azonban felvetődik egy
kérdés: miért nem állította meg Isten a bűn útját legalább akkor, mielőtt
az újonnan teremtett Földre és az emberre is kiterjedt annak szörnyű fertőzése?
-
A bűnnek az a természete, hogy csak teljességre jutva, csak teljesen kifejlődve
mutatja meg igazi arculatát, ezért a teremtmények nem értették volna meg,
ha Isten hatalmi pozícióból avatkozik közbe és rendezi el a bűn okozta
problémát. Jak. 1,15/b.
-
Isten az Ő képére és hasonlatosságára teremtett embert is szabad akarattal
ruházta fel, ezért ezt a szabadságukat korlátozná az, ha hatalmi szóval
tiltja el őket a választás lehetőségétől.
2. Mi az a nagy igazság, amit mi csak ritkán tudunk megérteni, és főként
a gyakorlatban alkalmazni, Isten viszont a megváltási tervében hatásosan
alkalmazza?
-
A gonosz hosszú távon csak jóval győzhető le, erőszakkal, hatalommal sohasem
lehet gyökerében kiirtani a bűnt.
-
Végzetes következményeket hozott volna magával, ha Isten a bűnt teljességre
jutása előtt, hatalmánál fogva állította volna meg.
-
Egy ilyen lépés azt veszélyeztette volna, hogy az Isten uralma az egész
világmindenségben a tökéletes szabadság alapelvén épüljön fel.
-
Isten nyilvánvalóvá akarja tenni, hogy a szeretetnek az az életelve, amit
Ő szabott törvényül a teremtményei elé, nem egy önkényuralkodónak a törvénye,
amely korlátozza a teremtmények szabadságát.
1. Az Édenben kinyilatkoztatott evangéliummal mi volt a célja Istennek,
mit akart elérni azzal, hogy ezt elmondta az embernek?
-
Azzal, hogy a megváltás életbe lépett, a bűn büntetését, az igazságszolgáltatást
el lehetett halasztani egy későbbi időre, hogy az így megnyert időszak
alatt a kegyelem munkálkodhasson az emberek szívében.
-
Jézus Krisztus szeretne minden ember életébe belépni, hogy belülről a szívének
indítékain keresztül késztesse a bűntől való elfordulásra és a jó választására.
Jel.
3,20. Eféz. 3,17.
-
Istennek ez a megmentésünk érdekében megnyilatkozó erőfeszítése minden
ember életében megtörténik valamikor, mindig az Isten kezdeményezésére,
de mindig az emberen múlik, hogy mi lesz az eredménye. Róm. 8,29. Mt.
23,37.
2. Milyen módon kezdeményezi Isten az emberek megtérésre késztető befolyását,
mit tesz annak érdekében, hogy a megtérés reális eséllyel megtörténhessen?
-
Mivel a bűn világában élő embernek megromlott és eltompult a gondolat és
érzelem világa, önmagától az Isten dolgait felfogni és megérteni nem képes,
ezért Isten világosságot gyújt minden emberben az arra alkalmas pillanatban.
I.
Kor. 2,14. II. Kor. 4,16/a. Eféz. 1,18/a.
-
Ebben az isteni világosságban látjuk meg az életünket és a bűnt olyannak,
ahogy az Isten látja, és ismerjük fel az Isten által kínált életnek az
igazi értékét és szépségét.
-
Ekkor Isten az ember értelmére és gondolkodására gyakorol befolyást, ezért
mondja Pál azt, hogy “a hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje
által”. Róm. 10,17.
-
Annak érdekében, hogy a felismert bűnökhöz ne akarjunk tovább is ragaszkodni,
ezért ellenséges érzést támaszt bennünk a bűnnel és a bűn Szerzőjével szemben,
így teljesítve be az ősevangéliumban adott ígéretét. I. Móz. 3,15.
-
A Szentléleknek ez a munkája a lelkiismeretünkön keresztül nyilatkozik
meg, ami ettől fogva vádol bennünket, amikor a korábbi bűnöket akarjuk
tenni.
-
Ez az isteni közbeavatkozás a bűn miatti bánkódást és megszomorodást fogja
kiváltani, ami végül az Isten előtti bűnbeismeréshez fog vezetni.
-
“Mert az Isten szerint való szomorúság üdvösségre való megbánhatatlan
megtérést szerez.” II. Kor. 7,10.
-
Ekkor még nem történt meg a megtérés, még csak az előkészítése folyik.
-
A bűn és Sátán rabszolgaságában élő ember hiába látja önmagában a bűnt,
hiába gyönyörködik az Isten törvényében, de mivel nem rendelkezik az Isten
országa felé való választás lehetőségével, ezért tehetetlenül vergődik
a bűn fogságában. Róm. 7,18-19.
-
Mivel Isten is ismeri ezt az erőtelen és tehetetlen állapotunkat, ezért
a megszólításunk pillanatában visszaadja a szabad akarati választás és
döntés képességét és lehetőségét. II. Pét. 2,19/b. Róm. 8,7/b.
-
Az Isten munkálja bennünk azt, hogy újra lehetőségünk legyen a jó választására.
Fil.
2,13. II. Pét. 1,3.
-
A régi bűnös életétől szabadulni akaró ember nem maradhat mindig csupán
a döntés és az elhatározás szintjén, de mivel a saját erejéből nem képes
arra sem, hogy tovább lépjen, ezért Isten kegyelme siet ekkor is a segítségére,
belső lelkierőt és hatalmat ad a cselekvéshez, az Istenhez közeledő lépések
megtételéhez. Ján. 15,5/b. 1,12.
-
Mindeddig csupán az ember belsejében játszódott le mindaz, amit Isten tett,
és amire az ember reagált, ekkor azonban már mások által is érzékelhető
cselekmények sorozata kezdi bizonyítani, ha valaki pozitív választ adott
Isten kezdeményezésére.
3. Istennek ezek a szabadító törekvései vajon azt jelentik, hogy Ő határozza
meg minden ember sorsát annak alapján, hogy akarata szerint milyen sorsot
szánt nekik?
-
Isten nem rendelte el senkinek sem előre a hitét és az életútját, hanem
csak előre ismerte a szabad akaratából meghozott döntését és állásfoglalását,
és ennek figyelembe vételével készített tervet az életére. Róm. 8,28-30.
-
Isten mindenkit meg akar hívni a megváltás tervében való szabad és önkéntes
részvételre. Eféz. 2,10. Róm. 16,25-26.
-
Azt várja tőlünk, hogy fogadjuk el és azonosuljunk ezzel a tervvel, amely
az életmódunkban és cselekedeteinkben fog kifejeződni, és így segítőtársai
és eszközei lehetünk annak érdekében, hogy mások is megismerhessék a megváltás
evangéliumát. Mt. 28,19-20.
-
Isten azonban beépítette a megváltás tervébe az akaratát és meghívását
elutasító emberek életútját és cselekedeteit is. Csel. 4,27-28.
4. A megváltás végső célja pedig az, hogy Isten és a teremtett lények
között a szeretet-kapcsolat és a közösség újból helyre álljon. Eféz. 1,9-10.
|