|
|
14. Isten házának megtisztulása
III. Móz. 23,26-32.
Letöltés

1. Milyen helyet foglalt el az engesztelési nap Izráel vallásos ünnepeinek
sorában?
2. Mivel és hogyan kezdődött el az engesztelési nap vallásos ceremóniája,
és mi volt ennek a jelentősége és üzenete?
3. Mit kellett tenni a főpapnak, mielőtt hozzáfoghatott volna ahhoz,
hogy bemegy a templomba, és megtisztítja az áthárított bűnöktől?
-
Két kecskebakot állítottak az Úr elé, és sorsvetés által választottak közöttük,
hogy melyiknek mi lesz a sorsa és a rendeltetése. III. Móz. 16,7-10.
-
Énók könyve (apokrif írat) úgy beszél Azázelről, mint az elbukott angyalok
vezetőjéről, aki Isten ítéleteként a tűznek a tavában fog megsemmisülni.
-
“(1.) Hénokh pedig elment és azt mondta Azazélnek: - Nem lesz békességed;
nagy ítélet bocsáttatott ki ellened, hogy megkötözött legyél. (2.) Nem lesznek
elnézéssel irántad, senki sem jár közbe érdekedben, azok miatt az erőszakos
cselekmények miatt, amelyekre oktattál, és mindama káromló dolog miatt,
az erőszakos tett és bűn miatt, amit az embereknek mutattál.” (Ókeresztény
Írók II. kötet – Apokrifek 46. old. – Hénokh könyve 13,1-2.)
-
A két kecskebak Krisztust és Sátánt jelképezte.
-
Azázel neve az Úr nevével áll szembe, vagyis ellentétbe, már csak ezért
sem lehet más Azázel, mint Krisztus egyetlen nagy ellensége, vagyis maga
Sátán.
-
A sorsvetés pedig a közöttük folyó küzdelem bizonytalanságát és azt a szorongó
izgalmat fejezi ki, ahogyan a világmindenség figyelte a közöttük lévő küzdelem
kibontakozását.
4. Mi volt a jelentősége annak, hogy a főpap csak az Úrért való bak
vérével mehetett be a templom legszentebb részébe, az Isten jelenlétének
színhelyére?
-
Ennek az volt a jelentősége, mivel ez a bak Jézus Krisztust jelképezte,
aki kész volt feláldozni magát azért, hogy vére által engesztelést szerezzen
a mi bűneinkért.
-
A szertartásnak ebben a részében a főpap is Jézus szimbólumaként ment az
Úr elé.
-
Jézus azonban ellentétben a földi templom papjaival, a saját vérével ment
be az Atya elé, hogy engesztelést szerezzen a bűnbánó bűnösök számára.
Zsid. 9,11-12.
-
Az Úrért való bakot a táboron kívül kellett elégetni.
-
“A bűnért való áldozati bakot, amelynek vére engesztelés végett bevitetett
a szenthelyre, vigye ki a táboron kívül, és égessék meg…”
III. Móz.
16,27.
-
A jelképnek ez a része arra utal, hogy Jézus is a városon kívül, a koponyák
hegyén halt meg érettünk. Zsid. 13,11-13.
5. Mi volt az a két dolog, ami miatt be kellett menni a főpapnak az
Úrért való bak vérével a Szentek-szentjébe?
-
A vér bemutatásával igazolnia kellett a törvény előtt, hogy az elkövetetett
bűnökért való bűnhődés megtörtént, és ezzel jelképesen a Megváltó helyettesítő
halálára mutatott előre.
-
Amikor a főpap a bevitt vérrel így engesztelést szerzett a megbánt bűnökért,
amelyek a helyettesítő áldozatok vére által át lettek hárítva a templomra
év közben, akkor jelképesen magára kellett vennie ezeket a bűnöket, hogy
kihozza a templomból.
-
A kihozott bűnöket pedig kézrátétel által tovább hárította azt Azázel bakjára,
aki valójában a bűn szerzőjét és felelősét, Sátánt jelképezte.
III.
Móz. 16,20-21/a.
-
Ezt követően Azázel bakját egy arra kijelölt ember kivitte a kietlen pusztába,
hogy ott sorsára maradva végül elpusztuljon. III. Móz. 16,21/b-22.
-
Így fogja majd az Isten által kijelölt angyal is kirekeszteni Sátánt a
kietlen és puszta földre, ahol a végső és teljes megsemmisülés vár rá a
rajta lévő bűnökért. Jel. 20,1-3.
6. Miért adott Isten olyan rendelkezést, hogy amikor Áron bemegy a gyülekezet
sátorába, hogy ott engesztelést szerezzen, akkor senki sem lehet
vele, egészen a kijöveteléig?
-
Mivel az árnyék szolgálatban a főpap is és a bemutatott áldozat is az eljövendő
Megváltót jelképezte, ezért ennek a cselekménynek több üzenete is van.
-
Ez a jelkép mindenek előtt arra mutatott előre, ahogyan a nagy valóságban
kellett az “Úr bakjának”, azaz a Megváltónak megáldoztatni, ez idő alatt
senki sem lehetett mellette: “a sajtót egyedül tapostam, és a népek
közül nem volt velem senki”. Ésa. 63,3.
-
Erre utalt Jézusnak az a kijelentése is, amit Péternek mondott: “ahová
én megyek, oda most nem jöhetsz utánam”. Jn. 13,36.
-
Ez a jelkép azonban azt is kifejezte, hogy Isten ítéletének napján a bennünket
képviselő Főpapunk is egyedül fog az érdekünkben engesztelést végezni,
mi sem lehetünk jelen.
-
Miként Áron az egész nép képviseletében ment be az Isten színe elé ekkor,
akként a mi ügyünknek is csak egyetlen közbenjárója és engesztelője van
az Úr előtt.
-
A nép csak lélekben követhette a főpapot a szentélybe, ahogy mi is csak
hit által követhetjük a nagy Főpapunkat amikor az Atya elé járul az ügyünk
képviselete közben.
7. Minek az előképe volt ez a nap, mi állt ennek a napnak a középpontjában,
amitől “ünnepek ünnepe”-ként különítették el a többi ünnepnapoktól?
-
Ezen a napon tisztultak meg Izrael fiai minden bűnüktől az Úr előtt.
-
Az egész évben bemutatott bűnért való áldozatok tehát csak a bűntehertől
való szabadulást jelentették.
-
A végső megtisztulást pedig csak az engesztelés ítélete jelentette.
8. Ez a megtisztulás csak az Izrael fiai számára jelentett megtisztulást,
vagy szélesebb és tágabb jelentősége is volt?
-
Ez a megtisztulás viszont nemcsak az Izrael fiai számára jelentette a megtisztulást,
hanem az Isten háza, vagyis a templom számára is.
-
Ezért szükség volt egy alkalomra is, amikor végre a templom is megtisztulhat
az áthárított bűnöktől.
-
A templom megtisztítása a bűntelen világ végleges megtisztítását is kifejezi,
amikor Isten az egész világegyetemet végleg megszabadítja a bűn jelenlététől.
-
Ahogy a templomot terhelő bűnöket Azázel bakjára hárította át a főpap,
úgy fogja a mi Főpapunk is áthárítani Sátánra az összes bűnt, amit az engesztelésnap
ítéletével töröltek el.
-
Mivel Azázel bakja nem azonnal pusztult el a pusztában, ahová kivitték,
ezzel arra mutat rá a jelkép, hogy Sátán sem fog azonnal megsemmisülni
az áthárított bűnök ítélete alatt.
-
A bibliai próféciák szerint ezer évig fog a kietlen puszta földön tehetetlenségre
kárhoztatva bolyongni, és csak ennek az időszaknak a végén következik be
a tűznek tavában a végső és teljes megsemmisülése. Jel. 20,3. 7-10.
-
Egyedül Azázel bakjának elpusztulása volt a garanciája annak, hogy a bűn
ne térjen vissza Izráel táborába.
-
Isten a nagy valóságban is azzal óvja meg az általa teremtett szent környezetet
a bűn visszatérésétől, hogy ne legyen még egyszer veszedelem, hogy az ezer
év végén végleg és teljesen megsemmisíti a bűn szerzőjét, aki véglegesen
eggyé vált a bűnnel.
1. Milyen általános hiedelem terjedt el az emberek között, - még a keresztények
között is - a végső ítélettel kapcsolatban?
-
Az emberek általában úgy tudják és azt hiszik, hogy Isten csak a gonoszokat
fogja megítélni a végső ítéletben, mivel szerintük az igazak a haláluk
pillanatában azonnal üdvösségre jutnak.
-
A Biblia azonban arra tanít, hogy Isten minden ember esete fölött ítéletet
fog tartani kivétel nélkül, ezért megítélés nélkül senki sem juthat üdvösségre.
II. Kor. 5,10.
-
A Biblia arról is ad kinyilatkoztatást, hogy Jézus Krisztus visszajövetelekor
már jutalmat fog hozni népe számára, amiből arra következtethetünk, hogy
a megváltottak fölött már a visszajövetele előtt kell ezt az ítéletét megtartania.
Jel. 22,12.
-
Az apostolok pedig egyértelműen kitérnek írásaikban arra is, hogy Isten
két részletben fog ítéletet tartani az emberiség felett. II. Tim. 4,1.
-
“Mert itt az ideje, hogy elkezdődjék az ítélet az Istennek házán: ha
pedig először mirajtunk kezdődik, mi lesz azoknak végük, akik nem engedelmeskednek
az Isten evangéliumának?” I. Pét. 4,17.
-
A megváltottak megjutalmazása csak úgy lehetséges, hogy az Isten házanépéhez
tartozók megítélése, - vagyis akiknek a neve be lett írva az élet könyvébe
- még a visszajövetele előtt fog megtörténni.
-
A gonoszok felett pedig csak a megváltottak mennybemenetele után lesz megtartva
az ítélet az ezer év alatt, és ebben az ítéletben már ők is részt fognak
venni. I. Kor. 6,2-3. Jel. 20,4/a.
2. Osztatlan örömmel fogadják az emberek a Bibliának azt az üzenetét,
hogy Isten nem adja egyszerre a bűnbocsátó és a bűntörlő kegyelmét?
-
Sokakból vált ki ellenérzést a Bibliának az a tanítása, amely szerint különbség
van a bűnbocsátó kegyelem és a bűntörlő kegyelem között.
-
Ezeknek az embereknek nehéz elhinni azt, hogy Isten így bánik a bűnössel,
miszerint nem törli el azonnal a megbocsátott bűnöket, hanem egy nem megfelelő
életmód miatt visszahárítja a bűnösre a korábban már megbocsátott bűneit
is.
-
A tavaszi ünnepek jelképeiből ismerhetjük meg világosan az Isten általi
bűnrendezés mibenlétét.
-
A helyettesítő áldozat vérének védelme alatt lévő emberek semmi kovászost
nem tarthattak házukban és nem ehettek.
-
Ellenkező esetben visszakerültek Isten halálos ítélete alá: “irtassék
ki az ő népe közül”, függetlenül attól, hogy korábban ők is részesültek
a bűnbocsátó kegyelemben. II. Móz. 12,15. 19.
-
Ezt az “irtassék ki az ő népe közül” ítéletet hajtja végre
Jézus a vizsgálati ítélet alkalmával, amikor egyesek nevét végleg kitörli
az életnek könyvéből.
-
Isten a kétféle kegyelem különválasztásával biztosítja az emberek számára
szabad választás lehetőségét, ebben jut kifejezésre az, hogy senkinek sem
kötelező mindvégig állhatatosnak és hűnek maradni Istenhez.
3. Tudhatunk-e valamit arról, hogy mikor kezdődik el a nagy valóságban
az engesztelésnapi ítélet, a bűntörlő kegyelem gyakorlása az Isten házanépe
felett?
-
Péter apostol tanítása szerint két alapvető dolgot tudhatunk meg a bűnbánó
bűnösök megítélésének idejéről.
-
Miközben Péter az őt kérdező férfiaknak válaszol, egy pillanat-kép próféciát
is elmond, amelyben olyan prófétikus eseményeket sorol fel, amelyeknek
a jövőben kell beteljesedni.
-
“Bánjátok meg azért és térjetek meg, hogy eltöröltessenek a ti bűneitek,
hogy így eljöjjenek a felüdülés idei az Úrnak színétől. És elküldje
a Jézus Krisztust, aki néktek előre hírdettetett.” Csel.
3,19-20.
-
Ebben a kijelentésében azt mondja el, hogy a bűnök eltörlésének meg kell
megkezdődnie még a felüdülés, vagyis a Szentlélek kitöltetése előtt, Jézus
visszajövetele előtt viszont be kell fejeződnie.
-
János apostol pedig a Jelenések könyvében beszél úgy erről az ítéletről,
amely az Istent félő és imádó emberek felett már megkezdődött.
Jel.
14,7.
4. Dániel jövendöléséből melyik az a kinyilatkoztatás, ami alapján el
tudjuk helyezni a történelem idősíkjában, ami rámutat a nagy engesztelési
nap kezdetére?
-
Dániel próféta jelent ki egy hosszú prófétikus időszakaszt, ami által segítséget
kapunk annak meghatározására, hogy a történelem idősíkjában hol lehet elhelyezni
és beilleszteni ezt a fontos prófétai eseményt. Dán. 8,14.
-
Ennek a prófétai időszakasznak a kezdetét a következőképpen adja meg a
Dánielnek magyarázó angyal: “A Jeruzsálem újjáépíttetése felől való
szózat keletkezésétől a Messiás-fejedelemig hét hét és hatvankét hét
van”. Dán. 9,25.
-
A Dániel által megadott prófétikus napok a bibliai próféciák értelmezésére
érvényes szabályok szerint éveket jelentenek, vagyis egy nap egy évnek
felel meg. Ez. 4,5-6.
-
A Babiloni hadsereg által lerombolt Jeruzsálem újjáépítésére három Médó-Perzsa
király adott ki parancsot.
|
Cirusz |
536-ban |
Esd. 1,1-4. |
|
Dáriusz |
519-ben |
Esd. 6,1-12. |
|
Artaxerxes |
457-ben |
Esd. 7,1-26. |
-
A prófécia az Artaxerxes által kiadott parancsot veszi figyelembe, vagyis
i.e. 457-el veszi kezdetét, és i.u. 1844-ig tart.
-
Azért 1844-ig és nem 1843-ig, mert a régi évszámítás a tavasz első újholdján
kezdődött és végződött.
-
Mivel pedig a parancsot a régi számítás szerinti év közepén, azaz ősszel
adták ki, ezért a beteljesedés pontos időpontja is 1844 őszére esik, vagyis
októberben jár le.

5. Mi az, ami Dániel kijelentésében tovább vezet bennünket, és az ítélet
időpontjára is rámutat?
-
Ezzel a próféciával Dániel azt is elmondja, hogy amikor a 2300 év-napos
prófécia végének időpontja elérkezik, akkor megtisztíttatik a szenthely.
-
Miként azt az engesztelési nap eseményeiből megérthettük, itt nem valamilyen
általános nagytakarításról és annak következményeiről van szó.
-
Dániel azonban nem a földi templom megtisztításáról beszél, hiszen a földi
templomban minden évben elvégezték ezt a szolgálatot.
-
A földi templomról már csak azért sem beszélhetett, mivel éppen ő jövendöli
meg azt, hogy bár felépítik a jeruzsálemi templomot, de mire az előbbi
megtisztulás elérkezik, addigra újra és végérvényesen le fogják rombolni
azt. Dán. 9,26/b.
-
A mennyei Szentély megtisztítására utaló prófétikus kijelentés alapján
tehát azt mondhatjuk, hogy a mennyei ítélkezésnek az a szakasza, amelyben
Isten a bűntörlő kegyelmét gyakorolja a bűnbánó bűnösök felett, 1844 októberében
vette kezdetét.
6. A Biblia máshol is utal arra, hogy a mennyei szent környezetben lévő
templomot is meg kell tisztítani, nem idegen ez a gondolat a Biblia tanításától?
-
Bizonyára nagyon sok keresztény fülének idegen ez a gondolat, hogy a mennyei
templomot is meg kell tisztítani, de csak azoknak, akik nem foglalkoztak
ennek a tanulmányozásával.
-
Pál apostol azonban nagyon határozottan szól arról, hogy a mennyei templom
megtisztítására is szükség van, bár a megtisztítás eszközében különbség
van. Zsid. 9,22-24.
-
Ennek érdekében Jézus is a történelemnek egy Isten által meghatározott
idejében azért ment be a templomba a főpapi szolgálata közben, hogy a saját
vére által tisztítsa meg azt, miként a földi szolgálatban is tették a földi
templom főpapjai.
7. Az engesztelés ítéletét hogyan lehet még nevezni annak alapján, ami
ekkor, ezen a napon történik?
-
Azt a tisztítási eljárást, amit az engesztelés napján kellett elvégezni
a főpapnak a templomban, ítéletnek is nevezhetjük vagy másként vizsgálati
ítéletnek.
-
Ebben az ítéletben Jézus lesz a mi Bíránk, aki a végső és megmásíthatatlan
ítéletet kimondja. Jel. 22,11.
8. Mi volt az az egyetlen dolog, ami vizsgálat alá került ezen a napon,
ami kétfelé választotta az embereket az Istennel való kapcsolatuk vonatkozásában?
-
Semmi olyan esemény sem történt, ami arra engedne következtetni, hogy Isten
ekkor tételesen elővett és megvizsgált minden áthárított bűnt.
-
Az engesztelési nappal kapcsolatos vizsgálati ítélet csak egyetlen vonatkozásban
hozott ítéletet a múltban is és a nagy valóságban is.
-
A múltban azt vizsgálták, elfogadták-e és mennyire vették komolyan az Isten
által felkínált kegyelmet, bemutatták-e a bűnért való áldozatot, hogy így
a templomra hárítsák át a bűnt, - ha igen, akkor a bűn Azázelre lett áthárítva,
és így végleg eltörölve.
-
Hasonlóképpen történik a nagy valóságban is, az ítéletben ekkor sem az
elkövetett bűneinket fogják egyenként megvizsgálni, hanem azt, hogy az
érintettek mennyire vették komolyan azt a kegyelmet, amit Jézusban nyertek
el.
-
A Jézus Krisztusban való hit általi megigazulás evangéliuma éppen annak
lehetőségét kínálja fel, hogy teljes bűntelenségben állhassunk meg ebben
az ítéletben. Jel. 19,8. Zak. 3,4.
-
Mivel az elkövetett bűneink már elnyerték a büntetésüket a Helyettes áldozat
halálában, ezért ezekkel a bűnökkel csak annyiban foglalkozik Isten, hogy
kitörli őket a mennyei könyvek feljegyzéseiből. Csel. 3,19. Jer. 50,20. Ezék. 18,21-22. Zsid. 9,28.
-
A nagy valóságban csak az kerül vizsgálat alá, hogy mindvégig állhatatos
maradt-e Jézus mellett a bűnbánó bűnös vagy nem, akinek neve be lett írva
az élet könyvébe, mivel ez az ember valamikor elfogadta Jézust személyes
megváltójaként.
-
Ha hű maradt Jézushoz, akkor az engesztelés ítélete, azaz a bűntörlő kegyelem
érvényesül felette.
-
Ha viszont nem maradt hű Jézushoz, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből,
és az esetével majd egy másik ítélet foglalkozik a jövőben.
1. A vizsgálatnak ebben az ítéletében kik és milyen minőségben vehetnek
részt?
-
A királyiszékben ülő “öregkorú”, aki itt úgy van bemutatva,
mint az ítélet legfőbb résztvevője, azonos az Atya Istennel.
-
A próféta által látott királyiszékek olyan lények részére lettek elhelyezve,
akiknek megadatott az ítéletben való aktív részvétel joga és lehetősége,
ők János apostol számára mint a “huszonnégy Vén” lett bemutatva.
Jel. 4,4.
-
Ezek a Vének az emberi család képviselőiként vannak jelen az ítéletben,
ők maguk is a bűn világából megváltott emberek. Jel. 5,8-9.
-
Bizonyára azokról az emberekről van itt szó, akik Jézussal együtt támadtak
fel, és akik azután Vele együtt fel is mentek a Mennybe. Mt. 27,52-53. Eféz. 4,8.
-
Dániel nagyszámú angyali sereget is láthatott az Isten királyiszéke
körül szolgálni.
-
Ebben az ítéletben Dániel úgy szemlélhette Jézust, mint embernek
Fiát, ezt azért hangsúlyozza Isten Igéje, mert Jézus az emberi
család tagjaként, emberi mivoltában vesz részt ebben az ítéletben.
Dán.
7,13. Jn. 5,27.
-
Ez azt is jelenti, hogy Jézus a közbenjárás szolgálatán túl még egy nagyon
fontos feladatot is betölt a mi érdekünkben, Ő az ítélő bírája minden embernek.
Jn. 5,22. II. Kor. 5,10. Mt. 25,31-32. Csel. 17,31. 10,42.
-
Mivel Jézus tölti be mindkét tisztet az ítéletben, -- Bíró és Közbenjáró
– ezért így teljes joggal mondhatta Róla Pál apostol azt, hogy “mindenképpen
üdvözítheti azokat, akik Ő általa járulnak Istenhez”. Zsid. 7,25.
2. Minek az alapján tud Isten hiteles képet adni a megvizsgált emberek
életéről és cselekedeteiről?
-
Az ítéletben résztvevő teremtmények miatt Isten mindent hitelesen dokumentál
és bizonyít, ennek érdekében a megvizsgált emberek életéről és cselekedeteiről
nagyon pontos feljegyzések készültek különböző könyvekben.
-
Dániel és János felsorolják, kik vesznek részt az ítéletben:
Dán. 7,9-10.
l3. Jel. 4,4. 5,8-10.
-
Az egyik oldalon az Öregkorú, vagyis az Atya, - az ember Fia, vagyis Jézus.
- az angyalok, mint életünk tanúi. – és a 24 vén, mint ítélők.
-
A másik oldalon pedig Sátán áll, mint vádló, aki azonban már csak jelképesen
lehet jelen az ítélet színhelyén, személyesen már nem, mivel végleg ki
lett vetve a Mennyből. Jel. 12,9-10.
-
Megtudhatjuk azt is, hogy a vizsgálat és az ítélet mértéke az örök erkölcsi
törvény, a Tízparancsolat. Jak. 2,11-12.
-
Egy-egy ember megítélése pedig az életéről feljegyzett bizonyságtétel alapján
történik. Jel. 20,12.
-
A Biblia, a mennyei ítélet aktáiként különböző könyveket említ:
|
Az élet könyve |
Az Isten házanépéhez tartozók nevét tartalmazza.
Jel. 3,5/a. 21,27. |
|
Az emlékkönyv |
Az Isten házához
tartozók jócselekedeteit jegyzik fel benne. Mal. 3,16. |
|
A könyvek |
Minden ember rossz cselekedetei vannak feljegyezve benne, mert az abban feljegyzettek alapján ítéltetünk meg.
Jel 20: 12. |
|
Személyiségünk
könyve |
A személyiségünk titkait tartalmazza, az őseinktől örökölt hajlamokat, amik pozitív és negatív módon befolyásolja és meghatározza életünket.
Zsolt. 139,13-16. |
|
Halál könyve |
Bár ez is egy
névsorkönyv, de az élet könyvének az ellentétét képezi Ez a könyv azok nevét tartalmazza, akik végleg elveszítették az üdvösséget, és ezért az ő sorsuk a
második halál lesz. |
3. Milyen változások következhetnek be az ítélethozatal eredményeként
egy-egy könyvben?
-
Az ítélet folyamán különböző változtatások történnek a könyvek tartalmával,
akik ugyanis a kimondott ítélet alapján nem részesülnek Isten bűntörlő
kegyelmében, azoknak nevét kitörlik az élet könyvéből. II. Móz. 32,32-33. Jel. 3,5. 22,19.
-
Akiknek a nevét kitörlik az élet könyvéből, azoknak a jó cselekedeteiről
készült feljegyzéseket is kitörli Isten az emlékkönyvből. Neh. 13,14. Ezék. 18,24.
-
Akiknek megmarad a neve az élet könyvében, azoknak a bűneiről készült feljegyzéseket
törlik ki Isten a “könyvek”-ből. Csel. 3,19. Jer. 50,20. Ezék. 18,21-22. Zsid. 9,28.
-
Ezért mondhatjuk a vizsgálati ítéletet a bűntörlő kegyelem alkalmának.
-
Bár ekkor csak engesztelő ítélet történik, azonban mégsem szabad úgy gondolni
erre az ítéletre, mint egy kegyes alkalomra, ahol csak az Isten kegyelme
érvényesül.
-
Ha valaki nem jutott el a győzelemig, a neki felkínált lehetőségek és körülmények
között, akkor a nevét kitörlik az élet könyvéből. Jel. 3,5/a.
-
Izrael évi ünnepeivel kapcsolatosan háromszor hangzott el az, hogy “irtassák
ki az ő népe közül.”, ezek közül az egyik az, amikor nem sanyargatja
meg magát az engesztelés napján, vagyis, ha nem kész önmagát megtagadni.
Mk. 8,34.
-
Ha valakinek kitörlik a nevét az élet könyvéből, ezzel az Isten népe soraiból
írtatik ki, mert ettől kezdve a gonoszok közé számláltatik.
-
De ha kitart és győz, ennek az ellenkezője is igaz.
Jel. 3,5/a.
|