|
|
11. Az eljövendő Szabadító a pászka ünnepén
Letöltés

1.
A Szentsátor és a benne végzett mindennapi szolgálat
jelképein kívül van még más is, ami a megváltás eseményeit volt hívatott
bemutatni szimbolikusan?
-
Pál apostol úgy beszél a zsidó ünnepekről, mint
amelyek előképei, azaz árnyékai voltak a bekövetkező nagy valóságnak, az advent
eseményeinek.
Kol. 2,16-17.
-
Mint ahogy az árnyék nem ad tökéletes képet a
valóságról, hasonlóképpen ezek az ünnepek is csak homályos árnyékképei voltak a
megváltás bekövetkező eseményeinek, és így ezek alapján csak sejteni lehetett a
valóságot.
-
Ezek
az ünnepek olyan árnyékképek voltak, amikből a nagy valóság körvonalait ugyan határozottan
fel lehet ismerni, de a belső részleteket csak a valóság megjelenésével lehet pontosan
megismerni.
-
Mi
azonban, akik már a beteljesedések utáni korban élünk, már a kitisztult képet is
láthatjuk az árnyékban, hiszen ismerjük a beteljesedett valóságot is.
2.
Pál apostol írásában viszont a szombatokra való
utalással is találkozunk, ez azt jelenti, hogy a nyugalomnap szombatja is a
jelképes ünnepek sorába tartozik?
-
Bár az apostol által említett szombatok itt ugyanúgy a
megváltás eseményeinek előképei közé tartoznak, mint a többi jelkép, mégsem
szabad az itt említett szombatokat összetéveszteni a hét hetedik napjának
szombatjával. Kol. 2,16-17.
-
Izraelben hét ilyen árnyék szombatot
különítettek el évenként a többi napoktól, és ezeket a napokat azért nevezték „sabbat”-nak,
mert a „sabbat” jelentése: nyugalom, és ezeket a napokat is nyugalomnapként
kellett megünnepelni.
III. Móz. 23. fej.
-
Az árnyék-szombatokat nem a Tízparancsolat, hanem a
ceremoniális törvény, vagyis az áldozatok bemutatásának cselekményét szabályozó
törvény írja elő.
-
A hetedik nap szombatját az örök erkölcsi törvény, a
Tízparancsolat írja elő.
-
Mindezeknek a hátterén teljesen értelmetlen a
keresztény világ magatartása.
-
Egyrészt
hangoztatják, hogy Jézus eltörölte a zsidók számára adott törvényeket, és ezért
nem tartják meg a hetedik nap szombatját a Tízparancsolatból.
-
Ugyanakkor
viszont – bár pogány jegyekkel vegyítve – de mégis megünneplik a zsidók
húsvétját, pedig Jézus ezt valóban érvénytelenítette akkor, amikor mint a mi
húsvéti bárányunkként megáldoztatott, ezért is iktatta be helyette az
Úrvacsorát, mint új ünnepet.
I. Kor. 5,7; 11,24-25.
3.
Milyen helyet foglalnak el a vallásos ünnepek
napjainkban az emberek életében, betöltik-e az Istentől adott rendeltetésüket?
-
Korunkban egyre inkább azt látjuk, hogy az ünnepek elveszítik
igazi értéküket, Istentől rendelt jelentőségüket, mert az emberek inkább az
általános felszabadulást keresik az ünnepekben, nem az Istennel való elmélyült
összekapcsolódást.
-
Az
ünnepek előtt és alatt látszik meg a modern ember életének zaklatottsága.
-
Az
emberi önzésnek, és az önmagáról való teljes megfeledkezésnek a rémítő tünetei
is ekkor csapódnak le.
4.
Mi az Istentől adott ünnepek eredeti rendeltetése,
hogyan töltheti be ezt a funkcióját életünkben?
-
Az a felfogás eleve hibás, amelyik a kikapcsolódás
gondolatát állítja az ünneplés középpontjába, és ezt keresi azokban az
alkalmakban, amiket ünnepeknek tekint.
-
Az
igazi ünnep ugyanis bekapcsolni akar valamibe, ekkor kerülhetünk közelebb Istenhez
és életünk igazi értelméhez.
-
De
miközben az Istennel való közösségbe szándékozunk bekapcsolódni, ezzel
párhuzamosan Isten kapcsol ki és szabadít fel bennünket a mindennapok nyomasztó
terheinek súlya alól.
-
A Biblia ünnepeinek az a rendeltetése, hogy fokozatosan
az Isten közelébe jussunk és mindjobban átérezve, megtapasztaljuk ennek az
örömét és áldását.
-
Isten közelségének örömét szemléltetve, szép példákat
találunk a Bibliában.
-
Ezékiás
idejében kétszer hét napig ünnepelték a páskát, mert az első hét nap olyan sok
örömet adott számukra.
II. Krón. 30,21-23.
-
Jézus
tanítványai végleg ott akartak maradni a megdicsőülés hegyén. Mk. 9,2-5.
5.
Az Isten közelébe jutásnak viszont meg van a maga
feltétele és útja, mit tudhatunk erről a Bibliában adott kijelentések alapján?
-
Isten közelébe, vagyis az Atyához csak Jézus Krisztus
által juthatunk el, Ő képezi számunkra az összeköttetés egyetlen lehetőségét.
-
Ebből tehát mindjárt az következik, hogy a bibliai
ünnepek középpontjában is mindig Jézus Krisztusnak kell állni, aki összekapcsolhat
bennünket az Atyával.
-
Ez csak akkor válik valósággá, ha az ünnepek számomra nem
mást jelentenek, mint Jézus Krisztus áldozatának és szeretetének a szemlélését
és tanulmányozását.
6.
Az előzőek hátterén mi volt az ószövetségi ceremoniális
ünnepeknek az Istentől meghatározott célja és rendeltetése?
-
Az ószövetségi ünnepeknek az volt a rendeltetése, hogy
Isten üdvözítő tervére irányítsa az emberek figyelmét és segítsen annak a megértésében.
-
A naponként végzett szolgálat azt mutatta be, hogy a
bűnös, személy szerint hogyan tisztulhat meg a bűnétől, és hogyan lehet igazzá
Isten előtt.
-
Az évi ünnepek pedig mintegy hosszmetszetben mutatták
be azt, hogy az egész nép életében miként következik be a bűntől való
megtisztulás Isten előtt.
-
Vagyis,
a történelem folyamán milyen nagy események fognak bekövetkezni, amikor Isten megszabadítja
a földet és az embert a bűn minden átkától, és biztosítja számára az
üdvösséget.
-
Izrael ünnepeit két nagy csoportba lehet
szétválasztani: tavaszi és őszi ünnepek, ezek a megváltás két nagy eseményét
mutatták be szimbolikus képekben.
1.
Milyen ünnepekről ad tájékoztatást a Biblia, amiket
Izráelben tavasszal kellett megtartani minden évben ismétlődve, pontosan
ugyanabban az időben?
2.
Milyen ünnepeket ismerhetünk meg az őszi ünnepkör
részeként, amik viszont a második adventtel kapcsolatosan mutattak be
részleteket?
3.
Milyen különleges dolgokat figyelhetünk meg az Istentől
adott ünnepekkel kapcsolatban?
-
Mindenek előtt azt, hogy éves ciklusában hét ünnepet
rendelt el Isten, a hetes szám pedig a teljesség és a tökéletesség száma, ami
arra utal, hogy az Isten megváltási terve is tökéletes.
-
Az ünnepekről még azt is elmondja a Biblia, hogy Izrael
fiainak évente három alkalommal meg kellett jelenni az Isten előtt, mert Isten
nagyon fontosnak tartotta az övéi számára a Vele való bensőséges közösség
gyakorlását. V. Móz. 16,16.
1.
Milyen különös utasítást adott Isten a pászka ünnepének
megtartásával kapcsolatban, és mi volt ennek a rendelkezésnek a jelentősége?
-
Istennek határozott utasítása volt arra nézve, hogy az
általa adott ünnepeket csak a meghatározott időben, a „szabott idejükben” lehetett megtartani. III. Móz. 23,4.
-
Ilyen módon a pászka ünnepének, a húsvéti bárány
vacsorájának is egy Istentől meghatározott időpontja volt, és csak ekkor
lehetett megtartani.
III. Móz. 23,5.
-
Azért kellett minden évben pontosan abban az időben
megtartani, mert ez az ünnep előrevetítő jelképe volt egy később bekövetkező
eseménynek. Kol.
2,17.
-
Mivel a megváltási terv kiemelkedő eseményei
minden esetben a történelemnek egy Istentől meghatározott idejében teljesedtek,
ezért az erre előremutató szimbolikus esemény időpontját sem változtathatta meg
senki. Gal.
4,4. Eféz. 1,9-10.
2.
Milyen általános rendelkezéseket ismerünk a pászka,
vagyis a húsvét ünnepének szertartásával kapcsolatosan?
-
A pászka ünneppel kapcsolatosan a következő rendelkezéseket
adta Isten:
-
Családonként
egy egészséges, hibátlan, egyéves bárányt kellett megölni.
-
A
bárány vérével meg kellett kenni a bejárati ajtó szemöldök és két oldalfáját.
-
A
bárány húsát meg kellett enni a családnak, keserű füvekkel, semmit sem lehetett
belőle meghagyni, ha mégis maradt, azt reggelig el kellett égetni.
-
Ezeknek az utasításoknak a pontos betartása
biztosította azt, hogy az ítélet éjszakáján senki sem halt meg a családból az
öldöklő angyal megjelenésekor.
3.
Ha valaki mégsem tartotta meg a rendelkezéseket úgy,
ahogyan Isten rendelte el őket, lett-e valamilyen következménye?
-
Az isteni utasítás figyelmen kívül hagyása egy
rettenetes ítélet bekövetkezését eredményezte, minden elsőszülött meghalt, ahol
nem volt vér.
-
Isten nem ismert és nem is tehet különbséget:
4.
Milyen jelképes üzenete van ennek a kegyelemmel
elegyített isteni ítélet kihirdetésnek és végrehajtásnak?
-
Ahogy a halálos ítélet minden elsőszülöttre
vonatkozott, akként az Isten kegyelmi ajánlata is fel lett ajánlva mindenkinek.
-
Aki hitelt adott ennek az ajánlatnak, és leölt egy
bárányt, mint helyettest, az megmenekült.
-
Így menekülhetünk meg mi is a kárhozat halálos
ítéletétől, „mert hiszen a mi húsvéti bárányunk,
a Krisztus, megáldoztatott érettünk”.
I. Kor. 5,7.
-
Jézus
Krisztus kiontott vére a mi számunkra is védelmet biztosít a bűnös világra zúduló
isteni ítélettel szemben.
-
A
Jézust elfogadókat a Szentlélek pecsételi el a teljes váltság napjára. Eféz. 4,30.
-
A végidőben bekövetkező isteni ítélet-sorozat, a hét
csapás alatt is csak azok menekednek meg, akik magukon viselik az élő Isten
pecsétjét. Ezék.
9, fej. Jel. 7,2-3.
5.
Milyen vonatkozásban, hányféleképpen jelentett
szabadulást a húsvéti bárány vére Izráel fiainak, és a nagy valóságban nekünk?
-
A bejárati ajtóra felkent vér azon az éjszakán Izrael
elsőszülöttjeit nemcsak a haláltól szabadította meg, hanem a rabszolgaságból és
a rabszolgaság országából is.
-
Isten bennünket is több vonatkozásban szeretne szabaddá
tenni a mi húsvéti Bárányunk vérének váltsága által.
-
Mivel
„egy ember által jött be a világra a bűn,
és a bűn által a halál, és akképpen a halál minden emberre elhatott”, ezért
Isten a halálos ítélet alól szeretne megszabadítani. Róm. 5,12. 15.
-
A
bűn nemcsak halálra szán, hanem uralkodó hatalomként van jelen bennünk, ezért
sokszor nem azt tesszük, amit akarunk, hanem azt, amit nem akarunk, ezért Isten
ebből a rabszolgaságból is meg akar szabadítani. Róm. 7,23-24. 6,12.
-
Isten
azonban a bűn világából is meg akar szabadítani, ahol csak a bűn rabszolgaságára
emlékeztetne bennünket minden, mint ahogy Izráel fiait kihozta arról a helyről,
ahol korábban rabszolgák voltak.
1.
Mikor és hogyan kellett kiválasztani és elkülöníteni a
húsvéti báránynak szánt állatot a nyáj többi részétől, és mi történt vele
ezután?
-
A húsvéti báránynak szánt állatot négy nappal korábban
kellett kiválasztani és elkülöníteni a nyáj többi részétől. II. Móz.
12,3.
-
Ahogy évszázadokon keresztül kiválasztották a nyájból a
halálra szánt bárányt néhány nappal korábban, és elkülönítve tartották a
többitől, így kárhoztatta a Szanhedrin halálra Jézust néhány nappal a keresztre
feszítés előtt.
-
De
ahogy a bárányt is elkülönítve tartották, úgy Jézus sem „jár többé nyilvánosan a zsidók között, hanem elment onnan vidékre, a
pusztához közel, egy Efraim nevű városba; és ott tartózkodék az ő
tanítványaival”, akik helyett az életét készült most feláldozni. Jn. 11,54.
2.
Miért volt az annyira fontos, hogy az ünneppel
kapcsolatos események pontosan meghatározott időben legyenek végrehajtva?
-
A ceremoniális ünnepek a megváltási terv szemléltető
makettjei voltak, ezért volt mindennek rendelt ideje, hiszen a nagy valóságban
is előre meghatározott időben történt az első advent idején minden, és fog
történni a második advent idején is.
-
Isten eleve úgy rendelkezett, hogy a páska bárány
megáldozásának napja után egy jelképes szombatnak kell következni, amikor semmi
munkát sem lehet végezni, és szent gyülekezéssel kell Istent imádni. III. Móz.
23,5-7.
-
Ez
a húsvét hetedik napjának szombatját megelőző nap mutatott előre arra, amikor
az igazi húsvéti Bárány megáldozása bekövetkezik a valóságban.
-
Jézus
kereszthalála ezért következett be a Golgotán a szombat előtti napon, azaz pénteken,
pontosan akkor, amikor a családok a húsvéti bárányt készültek megölni, elkészíteni
és elfogyasztani. Jn. 18,28/b.
19,14.
-
A
megáldoztatását követő szombat napja „nagy
nap volt”, mert egy időpontra esett a húsvét ceremoniális szombatja, és a
hét hetedik szombatja.
Jn. 19,31.
3.
Milyennek kellett lenni a húsvéti báránynak, illetve mi
a feltétele annak, hogy Jézus, mint Istennek ama Báránya oltalmat és
szabadulást jelentsen nekünk?
-
A húsvéti báránynak tökéletesen épnek, egészségesnek
kellett lenni, hiszen csak így jelképezhetett egy olyan tökéletes áldozat, mint
amilyen Jézusé volt, mert csak egy tökéletes Megváltó szerezhet számunkra mentességet
az Isten ítélete alól.
-
Jézus áldozata azonban csak annak az embernek szerez
védelmet és szabadulást, aki ezt az isteni áldozatot elfogadja, és annak
oltalmába menekül.
-
Ha
Isten te melletted is ott látja a Bárány vérét, mert hit által elfogadtad Őt
személyes Megváltódnak, akkor olyan biztosan állhatsz meg a végső ítéletben,
mint a vér által megmentett elsőszülött az öldöklő angyal előtt. II. Móz.
12,13.
4.
A vér oltalmazó védelmén kívül még milyen módon kellett
kapcsolatba kerülni Izráel fiainak a húsvéti báránnyal?
-
A bárány húsa táplálékul is adatott Izrael fiainak,
teljesen el kellett fogyasztani a pászka ünnep első napjának estéjén. III. Móz.
23,5. II. Móz. 12,10. 18.
-
Hasonlóan kell nekünk is táplálkoznunk Jézus Krisztus
testével és vérével, amit az Úrvacsora kenyere és bora szimbolizál. Jn. 6,53-54.
-
Miközben az Úrvacsorában való részesülés nagyon fontos,
Jézus azt is elmondja, hogy a test önmagában nem használ, ezért ennél többre
van szükségünk. Jn. 6,63.
-
Szükséges,
hogy Krisztus Igéjéből, a benne található jézusi életpéldával, az életéről
szóló tanításokkal úgy táplálkozzunk, mint étellel és itallal, fogadjuk el
magunk számára, legyen az életünk része a mindennapokban.
5.
Hogyan és milyen módon kellett a családoknak
elfogyasztani a húsvéti bárányt, mi volt a jelentősége, mit fejezett ki ez a
különleges módon megtartott vacsora?
-
A húsvéti bárányt menetkész állapotban, nagy
sietséggel kellett elfogyasztani: „derekaitokat
felövezve, saruitok lábaitokon és pálcáitok kezetekben”. II. Móz.
12,11.
-
Ez
a nagy sietség arra utal, hogy a szabadulás alkalmát nem lehet halogatni,
hiszen rendelt ideje van, nem áll mindig rendelkezésünkre olyan körülmény és
lehetőség, hogy bármikor megtehessük, amikor éppen jónak látjuk.
-
Isten azt szeretné, ha mi is rádöbbennénk arra, hogy a
bűn rabságából csak az alkalmas időben lehet megszabadulni.
-
Ezért
legyünk mi is mindig készek erre a szabadulásra.
-
Nagy
sietséggel tegyük meg azt, amit ránk bízott Isten, és ne alkudozzunk az idővel
és a körülményekkel.
-
A bűn rabszolgaságából is csak teljesen menetkész állapotban
lehet megszabadulni, ezért nekünk is fel kell ötözni Istennek minden fegyverét,
éljünk azokkal a lehetőségekkel, amiket Isten biztosított a szabadulásunkhoz.
Eféz.
6,12-13. II. Pét. 3,3-4.
6.
Mi volt az a különleges isteni rendelkezés, ami egyértelművé
tette, hogy nem egy hagyományos étkezés keretében kellett elfogyasztani a
húsvéti bárányt?
-
A pászka bárányt kovásztalan kenyérrel és keserű füvekkel
kellett a családoknak elfogyasztani.
II. Móz. 12,8.
-
Ha már mi is rádöbbentünk a bűnös állapotunkra, és
megértettük a bűneink rettenetes következményét, - hogy ezért Jézusnak az
életével kellett fizetnie a golgotán -, akkor ez egy sajátos megszomorodást és
megkeseredést fog kiváltani belőlünk.
-
De
ez a megkeseredés nem azonos a kétségbeesés keserűségével, mert az mindig Sátántól
van, az ilyen lelki állapot csak az újabb csapdája alapját képezi.
-
Az
igazi bűnbánat mély szomorúságára és keserűségére van szükségünk, ahogyan Pál
apostol írásából megérthetjük.
-
Erre
a megszomorodásra azért van szükség, mert Jézus Krisztus áldozatát csak a szív
töredelmes bűnbánatával lehet elfogadni.
1.
Meg kell-e tartanunk, figyelembe kell-e vennünk a
pászka, illetve a húsvét ünnepet még most az újszövetségi korban élőknek is?
-
A zsidó népnek adott húsvét vagy pászka ünnepe a
golgotai események beteljesedése által érvényét veszítette.
-
Ennek ellenére már az első keresztények életében ott
volt annak a kísértése, hogy a beidegződött régi szokásokat tovább folytassák
az Újszövetség Egyházában is.
-
Sok
teológus és történész úgy hivatkoznak ezekre, mint tényekre, miszerint már az
első keresztények is ünnepelték a húsvétot.
-
Pál
azonban és a többi apostolok is a leghatározottabban felléptek ezen irányzatok
ellen, amit csak a nagy valóság árnyékának tekintettek. Kol. 2,16-17.
-
Amikor tehát a keresztény világ ma húsvétot ünnepel,
akkor az Ige bizonyságtétele szerint visszatért az erőtelen és gyarló elemekhez,
amit a nagy valóság beteljesedése már érvénytelenített. Gal. 4,9-11.
2.
Milyen hatások eredményeként alakult ki a keresztény
húsvét ünneplésének mai szokása és gyakorlata?
-
A keresztény húsvét mai gyakorlatát több tényező
befolyásolta kialakulásában:
-
A
zsidókból megtért keresztények hozták magukkal a régi ünnepek iránti tiszteletüket,
mert nem tudtak elszakadni a megtartásának kényszerétől.
-
A
pogányok tömeges beáramlása pedig két területen is gyakorolt befolyást:
-
Egyesek
meg akarták őrizni a húsvét ünnepét a keresztény életükben, de a zsidók iránt
érzett általános megvetés és gyűlölet miatt szükségessé vált, hogy a
keresztények húsvétja különbözzön a zsidók húsvétjától.
-
Másrészt
viszont a beáramló pogány tömegek hozták magukkal a korábbi vallásuk kultuszát
és babonás szokásait, amit megpróbáltak beépíteni a keresztény szokásokba és ünnepekbe,
és egyesíteni azokkal.
-
Így alakult ki egy sajátságos egyveleg, - eközben pedig
teljesen szem elől veszítették azt, hogy Jézus miként rendelkezett az Ő
halálára utaló emlékünnepről.
3.
Milyen új szimbolikus ünnepet iktatott be Jézus a
pászka, illetve a húsvét helyett, és mi a jelképes üzenete ennek az új
ünnepnek?
-
Jézus új szertartást vezetett be, az Úrvacsora ünnepét,
és parancsba adta annak gyakorlását, ezért az Újszövetség idejében már ennek
kell emlékeztetni bennünket a Megváltó halálára, az Isten szabadító kegyelmére.
Mát.
26,26-28.
-
Ezt a megemlékezést nem évente egyszer, a tavasz első
újholdját követően kell gyakorolni, - ahogyan a keresztények teszik ezt tavasszal
- hanem minél sűrűbben.
4.
Hasonlít-e egymáshoz a két ünnep, milyen azonossági
pontokat fedezhetünk fel a két ünnep szimbólumai között?
-
Úgy az ószövetségi Pászka, mint az újszövetségi
megfelelője az Úrvacsora, mindkettőben Jézus Krisztus halálának és golgotai
áldozatának emléke él tovább.
-
Ugyanúgy kell megenni a Megváltót jelképező kenyeret és
bort, mint korábban a bárányt.
-
Nekünk is ugyanarra a Szabadítóra kell gondolunk és
emlékeznünk a jelképek fogyasztása közben, mint az Izrael fiainak.
-
Nekünk is kovásztalan kenyeret kell az Úrvacsora
alkalmával ennünk, - hiszen Jézus is
kovásztalan kenyérrel adta az Úrvacsorát a tanítványainak.
-
Mert
a kovásztalan kenyér a Messiás bűntelen életét jelképezi, a bűnnek még a kovászától
is mentes életét, mert Ő „szent,
ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elválasztott”. Zsid. 7,26.
-
Ezért
Őrá csak olyan szimbólumok mutathatnak, amik a szentséget és a tisztaságot fejezik
ki.
|