|
|
8. A törvény és a kegyelem csodálatos összhangja
.
Letöltés

1.
Amint Izráel táborából a templom
udvaron keresztül egyre beljebb haladunk Isten jelenléte felé, milyen
újabb és újabb ajtókon kell keresztülmenni?
-
Az Izráel táborában lévő embereket három ajtó
választott el az Isten jelenlétének színhelyétől, és minden ajtónál újabb
tilalmakkal és szigorításokkal találkoztak, akik tovább szerettek volna menni.
-
Az
első ajtón még minden izraelita bemehetett az égőáldozati oltárig, hogy rendezze
az Istennel való kapcsolatát, amit az elkövetett bűn megrontott.
-
A
második ajtón már csak papok léphettek be, akik a bűnbánó bűnös ügyének képviseletében
járultak az Isten színe elé.
-
A
harmadik ajtón csak a főpap léphetett be, de ő is csak évente egyszer, az engesztelés
napján, amikor Isten a bűntörlő kegyelmét érvényesítette népe felett.
-
De ezeken az ajtókon is csak az Isten által
meghatározott feltételek teljesítése mellett lehetett belépni, ezek hiánya mindenki
számára kizárta a belépés lehetőségét.
2.
A ma élő emberek előtt hogyan nyitja ki Isten az első
két ajtót, amelyen keresztül Hozzá mehetünk, és milyen módon léphetünk be
ezeken az ajtókon?
-
Az első ajtón a bűnösöket hívja Isten az oltárhoz,
olyan bűnösöket, akik szabadulni szeretnének a bűnterheiktől.
-
Péter apostol viszont azt mondja, hogy a
bűnbocsátó kegyelemben részesült ember már a Mindenható Isten papjaként van
tekintve. I.
Pét. 2,9.
-
Vagyis
a Jézus Krisztusban szabaddá vált ember már tovább léphet, de ez a tovább lépés
már szolgálatot is jelent számára.
-
Jézus
igájának a felvételét jelenti, olyan terhek hordását, amelyet Jézus gyönyörűségessé
akar tenni számukra.
Mt. 11,29.
-
Ebben
a szolgálatban a Szentély három berendezési tárgya határozza meg, és teszi
hangsúlyosság a szolgálattétel mibenlétét és módját.
3.
Milyen üzenete van a harmadik ajtónak a mai emberek
félé, annak az ajtónak, ami még a szolgáló papok előtt is zárva volt?
-
Amikor Jézus meghalt a kereszten, akkor a templomnak az
a kárpitja, vagyis ajtaja kettéhasadt, és ezáltal
kinyílt a szolgáló papok előtt.
Lk. 23,45.
-
Amint ez a szétszakadt függöny megnyitotta az utat az
eddig elzárt Szentek-szentjébe, úgy nyitott utat Jézus halála Istenhez, a bűn
világában élő ember számára, amelyet teljes bátorsággal vehetünk igénybe.
-
„Ahová útnyitóul ment be érettünk Jézus, aki
örökké való főpap lett, Melkisédek rendje szerint.”
Zsid. 6,20.
-
Ily módon Jézus halála megnyitotta az utat arra is,
hogy most már a mi nagy Főpapunkkal együtt mi is bemehetünk a Szentek
szentjébe.
-
„Adtam elődbe egy nyitott ajtót, amelyet
senki be nem zárhat.”
Jel. 3,8/a.
-
„Azért atyámfiai bizodalmunk van a
szentélybe való bemenetelre a Jézus vére által.”
Zsid. 10,19.
4.
Mit jelképezett az a kárpit, ami a Szentély és Szentek-szentje
között képezte az állandóan elválasztó, zárt ajtót?
-
Ez a kárpit is az eljövendő Messiás előképe volt,
és nagyon fontos jelképes üzenetet fejezett ki az Isten és az ember
kapcsolatából.
Zsid. 10,20.
-
A Szentélyben szolgáló papok ugyanis csak úgy
tartózkodhattak az Isten dicsősége jelenlétének közelében, hogy ez a belső
kárpit elfedezte őket a dicsőség megemésztő tüze elől, csak így maradhattak
életben.
-
Így
áll Jézus is Isten és a bűnös között, hogy elfedezze őket, hogy ezután már nem
nekik lesz tulajdonítva az elkövetett bűn.
Zsolt. 32,1-2.
-
Ahogy a kárpit biztosította azt, hogy a papok egészen
közel mehettek az Isten jelenlétéhez, akként a mi számunkra is Jézus biztosítja
az Istenhez való közeledés lehetőségét.
-
„Mivelhogy azért atyámfiai bizodalmunk van a
szentélybe való bemenetelre a Jézus vére által, azon az úton, amelyet Ő
szentelt nékünk új és élő út gyanánt, a
kárpit, azaz az Ő teste által.” Zsid. 10,19-20.
5.
Mit fejezett ki az az esemény, amikor ez az elválasztó
függöny szétszakadt a tetejétől az aljáig, és így megnyitotta a belépés
lehetőségét a Szentek-szentjébe?
-
Ez a kép azt mutatja be, hogy Jézusnak, mint kárpitnak is
szét kellett szakadnia ahhoz, hogy az Istenhez visszavezető út végre megnyíljon
az Istentől elszakadt emberi család előtt.
-
Az esti áldozat idején, amikor arra készültek, hogy az
áldozati bárányt feláldozzák, akkor az igazi oltárra felfeszített Jézus, mint
hatalmas győztes azt kiáltotta: „Elvégeztetett!”.
-
A Megváltó halála utat készített minden hívőnek
Istenhez, és ezen az úton már mi is Isten elé járulhatunk.
-
Mindez
azért lehetséges, mert az értünk hozott áldozata minden Benne hívőt úgy állít
Isten elé, mint tökéletesen igaz embert, ezért nincsen már „semmi kárhoztatása azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak”.
Róm. 8,1/a.
6.
A főpapok és a nép felismerték az Istenhez vezető új
útat, amit megmutatott nekik, éltek az új lehetőséggel, vagy figyelmen kívül
hagyták?
-
Mivel az áldozat bemutatás
szertartása még tovább folytatódott a templomban mintegy 40 évig, egészen a
templom lerombolásáig, ezért valószínűleg újra összevarrták a szétszakadt
függönyt.
-
Valahogy így foltozgatják napjainkban is az emberek a
saját erőfeszítéseikkel az Isten előtti megállásuk lehetőségét, mert nem értik
Jézus áldozatának jelentőségét, és azt gondolják, hogy képesek olyan körülményt
létrehozni, amely eltakarja őket, a bűnös lényüket Isten figyelő tekintete
elől.
-
Ugyanez
motiválta az első emberpárt, amikor fügefalevélből ruhát készített magának, és
ugyanez mozgatja azoknak a erőfeszítéseit is, akik a
saját cselekedeteik igazságában reménykednek az üdvösségben.
-
Soha ne felejtsük el, hogy a saját javítgató
cselekedeteink nem tehetnek igazakká Isten előtt, mivel majdnem minden tettünkhöz
valahol önző érdek tapad.
-
Istennel békességre jutni csak Jézus Krisztusba vetett
hit által lehet.
-
„Megigazulván azért hit által, békességünk
van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által. Aki által van a menetelünk is
hitben ahhoz a kegyelemhez, amelyben állunk.” Róm. 5,l-2.
7.
Minek a szimbóluma volt a Szentek-szentje, és milyen
üzenetet fogalmazott meg az a körülmény, hogy oda csak a főpap léphetett be, a
nép képviseletében?
-
A Szentek-szentje volt a templom belül az a hely, ahol
az Isten dicsősége nyilatkozott meg, és ide csak a főpap mehetett be, évente
egyszer, az engesztelési napon.
-
Amint Izrael fiai csak hitben követhették a főpapot,
amikor bement a Szentek-szentjébe, ez annak a kifejezője, hogy mi is csak hit
által követhetjük Jézust a Mindenható Isten elé.
-
Amint Izrael fiai számára a Szentek-szentje az
Isten lakhelyét jelentette, úgy a teremtett világ számára a Menny képezi azt a
helyet, ahol Isten a királyiszékét felállította a teremtményei számára. Zsolt.
103,19.
-
Mivel pedig az újjáteremtett földön az új
Jeruzsálem képezi az a helyet, ahol közöttünk és velünk fog lakni az Isten,
ezért a Szentek-szentje az újjá teremtett földnek és az örök életnek az
előhírnöke is volt.
Jel. 21,3.
1.
Milyen berendezési tárgyat kellett elhelyezni a
Szentek-szentjében, és mit tudhatunk róla, hogyan nézett ki?
-
Eredetileg egyetlen berendezési tárgyat helyeztek el a
templomnak ebben a legszentebb részében, amit „szövetségláda”-nak vagy
„frigyláda”-nak neveztek, ez állt egyedül a Szentek-szentjének középpontjában.
-
A szövetségláda részletes leírásában megtaláljuk,
hogy a templom többi tárgyaihoz hasonlóan ez is sittimfából készült, de
teljesen arannyal volt borítva kívül és belül. II. Móz. 25,10-22.
-
A szövetségnek ez a ládája két fő részből állt.
-
Egyik
résznek maga a láda mondható, aminek az volt a rendeltetése, hogy a benne
tartott törvénynek helyet és védelmet biztosítson. I. Kir. 8,9.
-
A
másik része pedig a láda fölött lévő kegyelem trónja volt, amely Isten dicsőségének
színhelye volt. II. Móz. 25,22.
2.
Mit jelentett Isten népe számára a frigyláda, és hogyan
tapasztalhatták meg ennek jelentőségét a gyakorlati életükben?
-
Isten ládájának a jelenléte minden esetben Isten
személyes jelenlétét fejezte ki, -
és ezen keresztül Istentől jövő biztonságot és védelmet jelentett a népnek minden
helyzetben.
-
Mivel az Istenség személyei közül Jézus volt az, aki a
személyes jelenlétével kísérte népét a történelme folyamán, ezért a szövetségláda
ilyen módon is jelképezte Őt, ennek szimbólumaként volt ott a templomban.
-
Ahogy
a pásztor megy a nyája előtt, úgy vitték a ládát is a nép előtt Isten jelenlétének
szimbólumaként.
-
Ezért
erre vonatkozóan is el lehet mondani, hogy frigyláda nélkül olyan volt a nép,
mint egy pásztor nélküli nyáj.
-
A láda jelenléte még az emberek által készített bálvány
szobrokat is összetörte, mint amikor a filiszteusok Dágon templomában helyezték
el. I. Sám. 5,4.
-
Jézus
a te életed bálványait is kész összetörni, ha befogadod Őt a szívedbe. Jn. 1,12.
-
Lehet,
hogy a te közreműködésedet is kéri ehhez, mint Gedeon esetében, de csak azért,
hogy megtiszteljen azzal, hogy részt ad neked az ő hatalmának munkájából.
-
Amikor Jerikó ellen vonult fel Izráel, akkor is a
frigyládát vitték a nép előtt, de ha Isten jelenléte nincs közöttük a
szövetségláda által, akkor a papok hiába fújták volna kürtjeiket, a falak nem
omlottak volna le.
-
Éli
főpap idején is kivitték a frigyládát a filiszteusok elleni harcba, de Isten
nem ment együtt a ládával, ezért el is veszítették az ütközetet.
I. Sám.
4,3-11.
-
Nekünk
is Isten jelenlétére van szükségünk, e nélkül tehetetlenek vagyunk.
3.
Mit tanulhatunk abból, ahogyan Izráel fiai viszonyultak
a frigyládához a történelmük folyamán?
-
A láda, azaz Isten jelenléte, ma is az örömök és
áldások forrása lehet mindenki számára, ehhez azonban bizonyos feltételeket kell
biztosítanunk.
-
Sokan megfosztják magukat azoktól az áldásoktól, amiket
a szövetségláda, vagyis Isten jelenléte biztosítana részükre, mint egykor
Dávid, amikor Obed Edom házánál hagyta, mert megijedt Uzza halála miatt. II. Sám.
6,9-10.
-
Sok
mindennel távol lehet tartani Jézust magunktól, szívünktől, otthonunktól, és
vele azokat az áldásokat is kizárva, amelyek az Ő jelenlétéből fakadnak
-
Egyesek
felesleges aggodalmaskodással és félelmeikkel, mások azzal, hogy nem gondolják
végig előre, mennyire komoly dolog együtt lenni a Jézussal.
-
Jézus
ugyan a barátunknak nevezi magát, de ez nem jelenti azt, hogy mi haverkodó
stílusban kereshetjük a Vele való kapcsolatot. Jn. 15,14.
-
Hadd legyen tehát veled a szövetségláda – azaz
Jézus személyes jelenléte – kísérjen az életedben és vezessen minden utadban,
akkor tiéd a győzelem és az áldás.
Mt. 28,20/b.
1.
Honnan kapta a nevét a „szövetségláda”, miért nevezték
így, és minek a kifejezése volt ez a kép?
-
A szövetségládát a benne lévő két kőtábla alapján nevezték
el így, a szövetség tábláiról kapta azt a nevet, mivel a szövetség tábláinak a
tartó ládája volt.
-
Ez a két kőtábla, az örök erkölcsi törvénynek, a
Tízparancsolatnak a leírását tartalmazta, mint az Isten és az ember közötti
szövetség feltételeit.
-
Ezeket a törvényeket maga Isten írta fel a kőtáblákra.
-
Amikor
Mózes a nép bűne feletti felháborodásában összetörte, akkor új táblákat kellett
készítenie, de a felírást ismét Isten végezte el. II. Móz. 32,16. 34,1.
-
Ilyenképpen a szövetségláda ismét Jézust jelképezte olyan
módon, mint aki magában hordozza Isten örök törvényét, amely számára a
legkedvesebb.
2.
Hogyan vélekedik a vallásos világ a szövetség tábláira
felírt törvényről, és a többi törvénytől eltérően ezeket a törvénypontokat miért
kőtáblákra írta fel Isten?
-
Sokan gondolják azt, hogy a Tízparancsolat, mint
erkölcsi törvény csak a zsidó nép számára adatott, és Jézus halálával el lett
törölve, évényét vesztette.
-
A Biblia feljegyzései alapján viszont a törvényt nem a
zsidó népnek adta Isten, hiszen már Kain történeténél is találkozunk a törvény kinyilatkoztatásával,
bár még csak közvetett módon.
I. Móz. 4,7.
-
Kainnak
Isten bűnről beszél, a bűn viszont nem más, mint törvénytelenség.
I. Jn. 3,4.
-
Ha
Kain idejében nem ismerték volna a törvény, akkor nem lett volna bűn sem, hiszen
ahol nincs törvény, ott törvény ellen való cselekedet, vagyis bűn sincs. Róm. 4,l5.
-
Ádámnak és közvetlen utódainak azonban még a szívében,
a lelkiismeretébe írva létezett és élt ez a törvény.
-
Később,
ahogy a bűn fokozatosan kitörölte a szívbe írott törvényt, akkor az Isten
fiainak vonalán apáról-fiúra, szájhagyomány útján maradt fenn a törvény
ismerete.
-
Ábrahám
is az atyáitól kapott hagyományozás alapján tudott Isten törvényéről, és ragaszkodott
hozzá egész háza népével.
-
Isten
elismerő szavakkal nyilatkozik Ábrahámról: „megtartotta
a megtartandókat, parancsolataimat, rendeléseimet és törvényeimet”. I. Móz. 26,5.
-
A későbbi korokban Isten nem bízhatta ezeket a szent
előírásait olyan emberek emlékezetére, akik esetenként hajlandóak voltak arról még
elfeledkezni is.
3. Mi a jelentősége a ma embere számára annak a
törvénynek, ami a szövetségládában elhelyezett két kőtáblára lett felírva Isten
által?
-
A Biblia arról tudósít, hogy egyszer minden embernek
meg kell állnia Isten ítélőszéke előtt, hogy számot adjon cselekedeteiről.
-
János apostol szerint az élet fájának gyümölcséből
enni, és az új Jeruzsálem kapuin belépni csak azoknak lesz joguk, akik
megtartották Isten parancsolatait.
Jel. 22,14.
-
Aki itt a földi életében nem tudott, vagy nem akart
Isten törvénye szerint élni, az Isten országában sem tudna aszerint
élni, számára egy állandó gyötrelem lenne az örökélet.
4. Jézus több törvényt is érvénytelenített a halálával, mi
a helyzet a Tízparancsolattal, ebből mennyi érvényes még az Újszövetségi
időben?
-
Az ítélet mértékeként nemcsak nyolc vagy kilenc pont érvényes
a törvényből, mint sok keresztény gondolja azt, hanem mind a tíz.
-
„Mert ha valaki az egész törvényt megtartja
is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös.”
Jak. 2,10.
-
Jézus szerint „könnyebb
a Mennynek és a Földnek elmúlni, hogynem a törvényből egy pontocskának elesni.”
Lk. 16,17.
-
Ezért Jézus, a követőivel szemben is mindig az
örök erkölcsi törvény iránti engedelmességet állította feltételként, mindig azt
mondta: „tartsd meg a parancsolatokat”. Mt. 19,17/b.
5.
Át lehet-e írni, esetleg jóhiszeműen, az Isten által
adott Tízparancsolatot, azt gondolván, hogy egyes pontjait mi más módon akarjuk
megtartani?
-
Ilyen vonatkozásban nem kaptunk felhatalmazást
Istentől, az általa adott törvények előírásait mi nem változtathatjuk meg, azt
ugyanis csak a szerző, vagyis Isten, a törvényadó változtathatná meg.
-
Ahogy a szövetségládával kapcsolatos isteni előírások
semmibevétele súlyos következményekkel járt a múltban, akként érvényes ez a
jelenben is.
-
Azokban az esetekben, amikor lehetőség van Isten
rendelkezéseit megismerni, a szándékos tudatlanság senkit sem mentesít a felelősség
alól.
-
Dávid
szándéka is jó lehetett, amikor egy teljesen új szekérre tetette fel a
frigyládát, hogy Jeruzsálembe szállítsa, de ez ellentétben állt azzal a törvénnyel,
amit Isten adott a frigyláda szállítására vonatkozóan, ezért be is következett
a baj.
I.
Krón. 13,7-13.
-
A
frigyládát ugyanis csak a lévitai papok vihették. I. Krón. 15,2; 11-15.
-
Ma is vannak olyanok, akik nem rossz szándékkal ugyan,
de tiszteletlenül közelednek az Isten jelenlétét jelképező szövetség ládához,
és a benne lévő törvényhez, mert azt hiszik, hogy Isten előírásai ellenére ők a
saját elgondolásaikat követhetik.
-
Ezeket az embereket Jézus arra figyelmezteti, hogy
egyszer egy nagyon szomorú ténnyel fognak szembesülni.
1.
Az előzőeken kívül még milyen különleges rendeltetése
volt a szövetségládának, illetve mi nyilatkozott meg a láda fölött elhelyezett
két kérub között?
-
A szövetségláda tetejét engesztelés fedelének nevezték,
ahol két színaranyból készült kérubot helyeztek el, és a közöttük lévő helyet
pedig a kegyelem trónjának nevezték.
-
Innen,
erről a helyről beszélt Isten Mózessel és Izrael főpapjaival, és nyilatkoztatta
ki akaratát bizonyos helyzetekben.
II. Móz. 25,22.
-
Ez a trón tulajdonképpen egy ítélőszék is volt, ahonnan
az általunk Jézusként ismert Isten, aki egyúttal Bíró is, nyilatkoztatta ki döntéseit
és akaratát.
-
Ez
a trón azonban a kegyelem trónja volt, ahonnan évente egyszer, a nagy engesztelési
napon, a bűntörlő kegyelme érvényesült népe számára.
-
Ezért az örök erkölcsi törvényt, amelyet az ember megrontott,
és amely halálra méltónak ítélte, itt a kegyelem trónja alatt kellett
elhelyezni.
-
Ez
a törvény ítélte meg az ember életében a bűnt, és követelte a bűnös büntetését,
az ítélet azonban csak a törvény fölött lévő kegyelem trónján keresztül érvényesülhetett..
-
Ezért
a főpap, évente egyszer vért hintett erre a fedélre, és ez által az ítélőszék a
kegyelem székévé változott a bűnbánó bűnös számára.
-
A ládában lévő törvény a pitvarban lévő bűnös számára
még halált mondott ki, a Szentek-szentjében azonban a vér fedezete által, az
őket elítélő törvény a kegyelem hatása alá került.
-
Így
nyilatkoztatta ki Isten, hogy az Ő uralkodásának alapja „igazság és jogosság”, ugyan, de a „kegyelem” is részét képezi.
Zsolt. 89,15.
2.
Mit akart Isten kinyilatkoztatni önmagáról a kegyelem
trónja által, milyen különös összhangot figyelhetünk meg itt a
szövetségládánál?
-
A templomban itt a szövetségládánál van az a hely, ahol
a legteljesebb és a legtökéletesebb képet kapjuk Istenről, az igazságosságáról
és a szeretetéről.
-
Itt ismerhetjük meg Istent úgy, mint akiben az
igazságosság és a kegyelem nem egymással ellentétes megnyilatkozásként jelenik
meg, hanem csodálatos harmóniában egyesül.
-
Bár
nem hagyja a bűnt büntetlenül, hiszen a helyettesítő áldozatnak meg kellett
halni az elkövetett bűn miatt, de a bűnbánó bűnösnek kegyelmet hirdet, hogy
élhessen.
-
Itt érthetjük meg azt, hogy Isten nem azáltal gyakorol
kegyelmet a bűnösök felé, hogy a törvényt hatályon kívül helyezi, ahogy ezt sok
keresztény gondolja.
-
Éppen
a helyettesítő áldozat vére erősíti meg a törvény érvényességét, egyúttal
azonban engesztelést is szerez a törvény követelményének.
-
Ha
Isten a Tízparancsolat hatályon kívül helyezésével érvényesítené kegyelmét a
bűnbánó bűnös felé, akkor Jézusnak nem kellett volna meghalni Megváltóként
helyettünk a kereszten, a mi bűneink miatt.
-
A vér által szerzett kegyelem csak azt erősíti meg,
amit Pál apostol mond ki, miszerint a „törvény
szent, igaz és jó”.
Róm. 7,12.
|