VASÁRNAP
A tálentomok bölcs felhasználása
(Mk
25:14-30)
Jézus
négy tanítványával beszélgetett az Olajfák hegyén, kedden este. Második eljövetelének néhány jeléről beszélt
nekik, és a tíz szűz példázatával rámutatott, mennyire fontos mindig készen állni az Ő eljövetelére.
Egy másik példázattal pedig azt mutatta be, hogy miközben eljövetelére várakozunk, minden
tehetségünket és adottságunkat használnunk kell, hogy másoknak is segítsünk felkészülni az Ő eljövetelére.
Ez a példázat egy férfiról szólt, aki messzi országba utazott. Indulása előtt öt talentumot
adott az egyik szolgájának, kettőt a másiknak, és egyet a harmadiknak. Gazdájuk távollétében az első két szolga
bölcsen használta a talentumokat és megduplázták az összeget, amit kaptak. Mit tett azonban a harmadik szolga?
Mt 25:18.
A távoli országba utazó ember Jézust jelképezi, aki halála és feltámadása után visszatér a
Mennybe. Szolgái pedig az összes keresztényt jelképezik. A talentumok azok a képességek, amiket Isten adott
nekünk a munkához. Az Ő művében ránk háruló felelősség mindenkinek a „saját képességei szerint” jutott, nem
pedig a szerint, aminek nem vagyunk birtokában. 2Kor 8:12.
Az ember hosszú idő múlva hazatért és elszámoltatta szolgáit a rájuk bízott pénz
felhasználásáról. Mi történt a három szolgával? Mt 25:20-28.
Ez a
példázat azt mutatja, hogy sokkal fontosabb, mit kezdünk a képességeinkkel, mint az, hogy mennyi van belőlük. A
szolga, akire kettő talentumot bíztak, ugyanolyan elismerést kapott, mint az, akire ötöt. Mindketten bölcsen
használták fel a pénzt uruk hasznára.
Az a szolga, aki egy talentumot kapott, szintén részesülhetett volna ugyanolyan elismerésben,
ha használta volna azt az egyet, de ő nem tette. Ez a szolga azokat jelképezi, akik önző módon megtartják
maguknak Isten áldásait, ahelyett, hogy mások megmentésére és szükségleteinek kielégítésére használnák azt Isten
művében. Hacsak nem változtatnak, elveszítik azt az egy talentumot is és ők is haszontalan szolgává válnak.
Alkalmazd a gyakorlatban:
A mondás: „használd, vagy elveszíted!” igaz a talentumokra is.
Íme, néhány képesség, tehetség, lehetőség, amit Isten ad szolgáinak: a Lélek ajándékai, a gondolkodás és beszéd
képessége, befolyás, idő, egészség, erő, pénz, kedves gondolatok. Ám nem elég egy tehetségnek csupán a
birtokában lenni. Te mihez kezdesz Istentől kapott képességeiddel?
HÉTFÖ
Velem cselekedtétek meg
(Mt
1-25:29-46.)
A
talentumokról szóló példázata végén Jézus elmondta tanítványainak, mi történik azokkal, akik önző módon
használják képességeiket. Majd újabb példázatot mondott el nekik, hogy jobban megértsék a rászorulók
elhanyagolásának jelentőségét. Arról szól, hogy az emberek megítélése a szükséget szenvedőkkel való bánásmódjuk
szerint történik majd.
Jézus azt mondta, hogy amikor visszatér, minden nemzet összegyűlik és ott fog állni előtte.
Ő pedig két csoportra választja szét őket: a juhokat a jobb keze felől, a kecskéket pedig a bal keze felől
állítja majd.
Mit mond ezután Jézus a jobb oldalán állóknak? Mt 25:34-36.
A „juhok” nagyon meglepődnek. Nem emlékeznek, hogy ilyesmit tettek volna Jézusért, ezért
megkérdezik tőle, mikor cselekedték érte a felsorolt dolgokat. Mit válaszol nekik Jézus?
40. v.
Jézus
ezután a bal oldalán álló csoporthoz, a kecskékhez szól. Mit mond nekik? 41-43. v.
A „kecskék” is nagyon meglepődnek. Nem emlékeznek, hogy egyáltalán találkoztak volna
Jézussal. Mit felel nekik, amikor rákérdeznek? 45. v.
Mi történik végül a bárányokkal és a kecskékkel? 46. v.
Ez a példázat a nagy ítéletet mutatja be, amely eldönti, ki nyeri el az örök életet Isten
országában, és ki pusztul el a „tűzben, ami az gonosznak és angyalainak készíttetett.
Csak kétféle ember lesz abban az ítéletben, és megítélésük attól függ, hogyan használták
képességeiket, talentumaikat. „Mert nékünk, mindnyájunknak meg kell jelennünk a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy
kiki megjutalmaztassék a szerint, amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy gonoszt.” (2Kor 5:10).
Akik nem törődtek a rászorulókkal és Istentől kapott talentumaikat csak saját érdekükben
használták, azoknak rá kell majd döbbenniük, hogy ezzel Jézust hagyták figyelmen kívül, mintha Ő lett volna
minden egyes rászoruló ember. Önző nemtörődömségükkel kimutatták, hogy nincsen a szívükben Isten szeretete.
1Jn 3:17.
Ugyanakkor egyes pogányok, akik sohasem hallottak Jézusról, mégis befogadták Jézusnak a
Szentlélek által szívükbe plántált szeretetét, ami a szegények szeretetére és megsegítésére vezette őket.
Mennyire meg fognak lepődni, amikor Jézus befogadja és üdvözli őket a Mennyországban!
Alkalmazd a gyakorlatban:
Képzeld csak el az arckifejezésüket, amikor megpillantják Jézus
kezein a szögek ütötte sebeket! Mit fognak kérdezni tőle? Zak 13:6.
KEDD
Szabadság Jézusban
Micsoda
nap volt az a keddi nap! Jézus már kora reggel óta tanított a templom udvarában. Majd miután aznap este
mindörökre elhagyta a templomot, folytatta a tanítást az Olajfák hegyén, ahol néhány tanítványát oktatta.
Nem
tudjuk pontosan, hogyan töltötte Jézus a szerdai napot, de ideje rohamoson fogyott, és még sok mindent át
kellett gondolnia. Csütörtök este elfogyasztja majd a húsvéti vacsorát a tanítványaival, majd végül elfogják
ellenségei. Péntek délután pedig húsvéti áldozati bárányként meghal. Mt 26:1-2.
Jézus népe már évszázadok óta ünnepelte a húsvétot az egyiptomi rabszolgaságból való
szabadulásuk emlékére. Ez az ünnep azonban előre is mutatott, a bűn szolgaságából való szabadulásra, amit
egyedül csak Jézus élete és halála tudott véghezvinni.
Ha bűneink büntetéseként elfogadjuk Jézus halálát, megszabadulunk bűneink terhétől és a
bűntudattól. Ézsa 53:5. És ha engedjük, hogy Jézus igaz élete, a mi
igazságosságunkként éljen bennünk (Jer 23:6), akkor megszabadulunk a bűn hatalma alól. Ő tette ezt lehetővé
azzal, hogy emberi lényként, tökéletes engedelmességével legyőzte a bűn erejét. Róm
5:19.
Pál szintén a bűntől való szabadságot tanította, amikor így írt: „Krisztussal együtt
megfeszíttettem.” Más szóval Jézus magára vette Pál bűnteljes lényét és azzal együtt halt meg. Ez
megszabadította Pált bűneinek vádolásától. Majd így szólt: „Élek pedig nem én, hanem él bennem a Krisztus.”
Ez pedig a bűn hatalma alól szabadította fel Pál apostolt. Mindkettő hit által történt.
Gal 2:20.. Mi is átélhetjük Pál tapasztalatát!
Alkalmazd a gyakorlatban:
Egyházi dicsőítő énekünk egyik sora is ezt a dupla áldást kéri.
Így szól: „Gyógyíts ki a bűnből, tisztíts meg terhétől és ments ki hatalmából.” Gondoljunk bele értelmébe
és tegyük imádságunkká, valahányszor elénekeljük ezt, „A korszakok kősziklája” című csodálatos régi
himnuszt!
SZERDA
A húsvéti előkészületek
(Lk
22:1-13)
Csütörtök
volt, és Jézus megkérte Pétert és Jánost, készítsék elő a húsvéti vacsorát, amit tanítványaival együtt fogyaszt
majd el aznap este. Mit felelt nekik, amikor ezt kérdezték: „Hol akarod, hogy elkészítsük?”
Lk 22:9-13.
Aznap este Jézus és tanítványai, Júdással egyetemben összejöttek a nagy emeleti szobában.
Jézus tudta ugyan, hogy Júdás fogja elárulni Őt, mégis ragaszkodott hozzá, hogy jelen legyen, mert ez volt az
utolsó esély a hűtlen tanítvány számára, hogy a Szentlélek komoly kérlelésére hallgasson.
Jézus tudta, hogy hamarosan el kell szenvednie a kegyetlenséget és hálátlanságot és a
tanítványai is mind elhagyják Őt. Tudta, hogy amikor összes bűnünk reá nehezedik, elszakad Atyjától és meghal.
A tanítványok viszont egyáltalán nem gondoltak erre. Viselkedésük és arckifejezésük
neheztelést és féltékenységet tükrözött. .Mindegyik kész volt a legmagasabb tisztségért küzdeni.
A tanítványok tudták, hogy mivel nincsen szolgálójuk, aki a szokásnak megfelelően a lábukat
megmosná, közülük kell azt valakinek elvégeznie. Mindnyájan úgy tettek, mintha nem vennék észre, hogy tenniük
kellene valamit.
Jézus csendben várakozott. Ó, mennyire szerette őket, és mennyire szeretett volna segíteni
rajtuk! Ám ilyen érzelmekkel nem álltak készen az Ő országára. Hogyan óvhatná meg őket Sátán kísértéseitől?
Hogyan is értethetné meg velük, hogy a valódi nagyság a szeretetből, szerénységből, alázatosságból és az
önzetlen szolgálatból fakad? Hogyan törhetné le büszkeségüket és ültethetné az Ő szeretetét szívükbe, hogy
egymást szeressék?
Jézus úgy döntött, bemutatja tanítványainak az önzetlen szeretet és nagyság példáját. Olyan
példát, amit soha nem fognak elfeledni.
Alkalmazd a gyakorlatban:
Ó, mennyire szerette Jézus a tanítványait! Az egész menny
próbálta őket megmenteni, annak ellenére, hogy lelkük féltékenységgel volt tele. A mi megmentésünkért is
az egész menny összefogva munkálkodik. Ne engedd, hogy a hatalmas erőfeszítések, miket érted tesznek, kárba
vesszenek! Zsid 2:3.
CSÜTÖRTÖK
A szolgák szolgája
(Jn
13:1-17.)
Jézus
kilétének teljes tudatában, - Ő az örökkévaló Isten, a Teremtő, az Ítélő, a világmindenség Ura - felemelkedett
székéről az asztal mellől, vizet öntött egy kis dézsába, és a derekára tekerte a törölközőt. A tanítványok
megdöbbentek. Jézus, a Mesterük, valóban egy alázatos szolga munkáját készül elvégezni?
Jézus elsőként Júdáshoz lépett. Amikor Júdás megérezte piszkos lábán Jézus kezét, a
Szentlélek komolyan kérlelte szívét. Olyan erősen hatott rá Jézus szeretetének hatalma, hogy majdnem bevallotta
árulási szándékát.
Büszkesége azonban visszatartotta a megalázkodástól. Megkeményítette a szívét, és úgy
döntött, nem gyakorol bűnbánatot. Milyen szomorú!
A többi tanítvány azonban más volt, mint Júdás. Mi történt, amikor Jézus Péterhez ért, hogy
megmossa a lábát? Jn 13:6-10.
Júdás kivételével a tanítványok most mind rádöbbentek, milyenek is valójában és mennyire
másként gondolkodnak egymásról. Jézus alázatos, szerető példamutatása gyengéden megrótta önzésüket és
büszkeségüket, teljes szívükből megalázkodtak. Mindegyik szívesen átadta volna a magasabb pozíciót a másiknak
(Róm 12:10). Végre készen álltak teljes figyelmükkel meghallgatni Jézust. Mit mondott ekkor nekik?
Jn 13:12-17.
Jézus tette, hogy megmosta tanítványai lábát, az egyik módja annak, ahogyan „megtisztít
minket minden hamisságtól” (1Jn 1:9). Szintén nagyon fontos a válasz, amit Péternek a teljes megfürdetésről
mondott. Amikor elfogadtuk Jézust és megkeresztelkedtünk, akkor „megfürödtünk”. Általában nem kell újra
megkeresztelkednünk, ha azután újabb bűnt követünk el. Ám, ahogy Péternek, nekünk is szükségünk van a bűntől
való ismételt tisztulásra. Ezt jelképezi a lábmosás szertartása.
Alkalmazd a gyakorlatban:
Természetünknél fogva azt hisszük, hogy jobbak vagyunk másoknál és a legfontosabbak szeretnénk lenni. Jézus
példája azonban azt mutatja, hogy még Isten sem önmagáért él. Amikor Jézus példáját követve megmossuk egymás
lábát, azt a kérésünket fejezzük ki, hogy Jézus tisztítsa meg szívünket a bűntől, és, hogy készek vagyunk
szeretettel szolgálni másokat.
A Szentlélek mindig jelen van ilyenkor, hogy segítsen szívünk vizsgálatában,
meggyőzzön minket a bűnről, és biztosítson Jézus megbocsátásáról. Milyen csodálatos és szent szolgálat ez!
PÉNTEK
Az utolsó vacsora - az Úrvacsora
(Mt
26:26-29.)
Tanítványai
lábának megmosása végeztével Jézus visszatért az asztalhoz és elfoglalta helyét. Csütörtök este volt a mi
időszámításunk szerint, valójában azonban már péntek volt, hiszen minden nap naplementekor kezdődik.
Pénteken volt a Húsvét ünnepe, az utolsó, amelynek jelentősége volt. Közel 1500 esztendőn át
mutatott előre Jézus húsvéti Bárányként halt halálára. Miután Jézus péntek délután meghal, ennek az ünnepnek
többé nincsen már jelentősége.
Az utolsó húsvéti vacsora elfogyasztása közben azonban Jézus bemutatta az új szertartást, ami
a bárányáldozatot felváltja majd. Ez az Úrvacsora. Míg az Húsvét ünnepe előre mutatott Jézusra, az Úrvacsora
visszatekint Rá, az Ő áldozatának emlékezetére gyakoroljuk. Így mindkét szertartás Jézus halálára mutat, mint
megváltásunk csodálatos, nagyszerű középpontjára.
A húsvéti vacsoraasztalon kovásztalan kenyér és erjedetlen must volt az étel. Az Úrvacsora
bevezetéseként Jézus fogta a kenyeret és megtörte. Mit mondott, miközben továbbadta a letört kenyérdarabokat a
tanítványoknak? 1Kor 11:23-24.
Mit tett ezután a pohár musttal és mit mondott róla? Mt 26:27-28.
A kenyér és a must Jézus testét és vérét jelképezik. Az úrvacsorai kenyér és must
elfogyasztásával azt a hitünket fejezzük ki, hogy az Ő halála megszabadít minket bűneink terhétől, bennünk élő
élete pedig a bűn hatalmától. 1Kor 11:26.
Még
mindnyájan az asztalnál ültek, amikor Jézus így szólt: „Bizony, bizony mondom néktek, hogy egy tiközületek
elárul engem”, és egy jellel azt is felfedte, hogy Júdás lesz az. Júdás ekkor, Sátánnal szívében azonnal
távozott. Jn 13:21-30.
Alkalmazd a gyakorlatban:
Nem nyerhet teret szívünkben a büszkeség és az önzés, ha folyton
Jézus önzetlen, szerető példáját tartjuk szem előtt. Szívünk megtisztul és olyanná válunk, mint Jézus. Ó,
mennyire hálásak lehetünk Isten nagyszerű megváltási tervéért!

Feladatok:
Igaz, vagy hamis? Írj „ I ”, vagy „ H ” betűt a vonalra!
-
_____ A távoli országba utazó férfi a tanítványokat jelképezi, akik missziós útra indultak
messzi országok felé.
-
_____ Mindkét szolga, aki öt talentumot kapott, és aki kettőt, bölcsen használta azt, és
egyforma jutalmat kaptak.
-
_____ Megjutalmazták a szolgát, aki egy talentumot kapott és úgy megőrizte azt, hogy nem
költötte el semmire.
-
_____ A talentumok a különböző képességeket, tehetségeket jelképezik, amiket Isten ad
szolgáinak.
-
_____ Az idők végén csupán kétféle ember lesz majd.
-
_____ Az ítéletben Jézus két csoportra osztja az embereket, a juhok, és a farkasok
csoportjára.
-
_____ Akik nem törődtek a betegekkel és a szükséget szenvedőkkel, ugyanúgy bántak volna
Jézussal is, ha itt élt volna a Földön.
-
_____ Jézus azért halt meg a bűneinkért, mert mi magunk nem vagyunk képesek megszabadulni
tőlük.
-
_____ Júdás is ott volt, amikor Jézus megmosta a tanítványok lábát, de az övét nem mosta
meg, mert ő az Úr elárulását tervezte.
-
_____ Isten nem önmagáért él.
-
_____ Az úrvacsorai szertartásban a kenyér Jézus testét, a szőlőlé, a must pedig a vérét
jelképezi.
-
_____ Jézus mindvégig tudta, hogy Júdás el fogja árulni Őt.
Mit jelentenek?
-
Írd le saját szavaiddal, mit jelent a lábmosás szertartása!
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
-
Írd le saját szavakkal a kovásztalan kenyér és az erjedetlen szőlőlé jelentését!
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

|