1. Mi jut eszedbe akkor, amikor ezt a szót hallod, hogy böjt, -
általában mit értenek böjt alatt az emberek?
A böjtölés lehet egy önkéntes cselekmény, vagy éppen a körülmények kényszere.
A közgondolkodásban eléggé sokirányú a böjt szóval kifejezett cselekmény.
Meghatározott napokra előírt csökkentett táplálkozás.
Bármilyen okból történő koplalás és éhezés
időszaka.
A korábbi jólét után bekövetkező ínségesebb
időszak, amire már előre azt mondják, hogy “meg lesz még ennek a böjtje”.
2. A böjtnek milyen formáit szokták gyakorolni
a hívő emberek?
A vallásos emberek böjtjének legáltalánosabb
gyakorlata az, hogy egy meghatározott ideig tartózkodnak mindenfajta ételtől
és italtól (Eszt 4:16, Csel 9:9).
A hosszabb ideig tartó böjt alkalmával viszont
csak az ételtől tartózkodnak, italt viszont fogyasztanak, mivel folyadék
nélkül a test kiszáradása következne be.
Dániel három hétig böjtölt úgy, hogy megtagadott magától minden kívánatos
dolgot.
“Kívánatos étket nem ettem, hús és bor nem ment az én számba, és soha
sem kentem meg magamat” (Dán 10:3).
Böjtnek mondható minden olyan cselekmény, amely önmegtagadást igényel.
“Tartóztassátok meg magatokat a testi kívánságoktól, amelyek a lélek
ellen vitézkednek” (1 Pét 2:11/b).
“...megsanyargatom testemet és szolgává teszem..”(1 Kor
9:27/a).
3. Van-e a böjtnek lelki jelentősége is,
vagy csak a fizikai életünkre kiható önmegtagadást jelent?
Mivel az ember a test, lélek és szellem egységéből
álló lény, ezért az önmegtagadás böjtje nem korlátozható pusztán
testi területre, benne kell legyen a lélek és a szellem önmegtagadása és
tevékenysége is.
Akinek a böjtje csak abból áll, hogy nem fogyaszt ételt és italt, akkor
ez az ember csak egy nagyon jó egészségügyi gyakorlatot tart, de semmi
más.
“Ha valaki én utánam akar jönni, tagadja meg magát...”,
ennek az önmegtagadásnak viszont a teljes embert érintő cselekménynek kell
lenni.
4. Mi motiválja az embereket arra, hogy elszánják magukat egy böjt megtartására?
Böjtölnek azért, mert már megszokták, hogy bizonyos napokon vagy alkalommal
böjtölnek, esetleg már nem is tudják megindokolni, csak megszokásból teszik.
Esetleg azért böjtölnek, mert a gyülekezetben
meghirdették a böjtöt egy bizonyos időre, és nem akarnak kimaradni a kollektív
cselekményből.
Azért böjtölnek, mert valamilyen nehézség
támadt az életükben, vagy a szeretteiknek az életében, és a böjtöléssel
akarják hangsúlyozni az imakérésüket Isten előtt.
5. Tekinthető-e a böjt olyan fizető eszköznek,
amivel Istentől kiérdemelhetünk dolgokat?
A böjt nem lehet érdem, amivel kiváltságos
lehetőséget biztosíthatunk magunknak.
Nem lehet azonban bűnhődésnek sem tekinteni,
amit a vétkeink miatt vállalunk magunkra, a bűn büntetését ugyanis nem
lehet böjttel levezekelni.
6. Milyen esetekben van az, amikor Isten mégcsak észre sem veszi, hogy
böjtölünk?
Jézus szerint ez akkor következik be, amikor az emberek figyelmét tartom
fontosnak, ezért magamra irányítva tartom meg a böjtöt, hogy minél többen
lássák.
A böjt gyakorlása a többi lelki cselekményekhez hasonlóan azzal a kockázattal
jár, hogy a formalizmus veszélyét hordozhatja magában.
Ezért mondja Jeremiáson keresztül az Úr népének azt, hogy “mikor böjtölnek,
én meg nem hallgatom kiáltozásukat” (Jer 14:12/a).
Ésaiás próféta is felsorol néhány szempontot,
ami miatt Isten elfordul a böjtölőtől: “böjtölünk, és Te nem
nézed, gyötörjük lelkünket, és Te nem tudod” (Ésa 58:3-4).
“Böjtölésetek napján kedvteléseteket űzitek”
(u.o).
“Munkásaitokat szorongatjátok", vagyis kíméletlenek vagytok hozzájuk
(u.o).
“Perrel és versengéssel böjtöltök, és súlyotok a gazság öklével” (u.o).
7. Mi a jelentősége annak a böjtnek, ami
Isten előtt is kedves?
Az Isten előtti kedves böjtben kifejezésre
jut az ember megalázkodása Isten előtt, az önmegtagadás mellett
az Isten akaratával való azonosulás szándéka.
Az Istennel való ilyen közösség biztosítja
azt a böjtölőnek, hogy a bűn természetét és a saját állapotát képesebb
tisztábban látni.
A tisztánlátásnak ez a ténye készségesebbé teszi az Isten megbocsátó kegyelmének
az elfogadására.
Ebben az állapotában érzi igazán az Istenre
utaltságát és a Tőle való függőségét.
Amikor ilyen állapotban vagyunk, akkor tud Isten hatalmasan cselekedni
értünk, bennünk, majd pedig általunk is, felhasználva bennünket eszközeiként.
8. Melyik a legjobb időpont a böjtölésre,
jó választásnak mondható az, ha szombatra tesszük a böjtölésünket?
Ha a böjti önmegtagadásunk csak arra vonatkozik amit Ésaiás próféta mond,
miszerint “ha megtartóztatod szombaton lábadat,
és nem űzöd kedvtelésedet szent napomon”, akkor ez nagyon jó
választás (Ésa 5813/a).
Ha viszont azt nézzük, hogy a szombatnak az öröm és a boldogság napjának
kell lenni az Istennel való kapcsolatunkban, akkor nem jó választás (Zsolt
118:24).
1. Milyen módon valósítható meg az Isten
előtti kedves böjt a gyakorlati életünkben? (Ésa 58:6-7).
Legyen készséged arra, hogy “megnyisd a gonoszságnak bilincseit, ésaz igának köteleit megoldjad, és szabadon bocsásd az elnyomottakat,
és hogy minden igát széttépjetek” (Ésa 58:6).
Nem a börtönökből kell kiszabadítani a rabokat,
hanem azokat a köteleket és bilincseket kell kioldani, amiket az emberek
raknak egymásra a felsőbbrendűségi tudatból képződő társadalmi rétegeződés
által.
Isten különösen a gyülekezeten belül várja
el ezt tőlünk: “Ha elveted közüled az igát”, mert “ti mindnyájan
testvérek vagytok” (Ésa 58:9, Mt 23:8).
Legyen készséged arra, hogy “az éhezőnek
megszegd kenyeredet, és a szegény bujdosókat házadba bevigyed, és ha
meztelent látsz, felruházzad” (Ésa 58:7).
Adni lehet a feleslegünkből is, de a böjt
alatt Isten azt várja tőlünk, hogy “ha odaadod utolsó falatodat az éhezőnek”
(Ésa 58:10).
A befogadás a segítségre szoruló ember elfogadását jelenti; ha a házadba
is befogadod, akkor már egyenrangú félnek
tekinted, ez esetenként önmegtagadást igényel, de ettől lesz böjt.
Ésaiás szerint az igazi böjt végzése közben “megszűnsz
újjal mutogatni, és hamisságot beszélni” (Ésa 58:9/b).
Mennyi baj elkerülhető lenne, ha életelvvé
lenne ez az isteni tanács!
2. Az igazi böjt elemeit hogyan alkalmazhatjuk a lelki életünk területére?
Jézus azt mondta: “Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével,
amely Istennek szájából származik” (Mt 4:4).
Nagyon sok ember van körülöttünk, akik éhezik
és szomjúhozzák az élet kenyerét és vizét, és Isten rajtad keresztül akarja
megelégíteni őket.
A Biblia szerint a bűn világában élő ember
állapota olyan, mint egy szennyes ruha, ami helyett Isten tiszta fehér
ruhát akar adni, ami Jézus bűntelen életét jelképezi (Ésa 64:5,
Jel 19:8).
Ez a szennyes ruhánk ráadásul még rongyos is, ami alól kilátszik a mezítelenségünk
rútsága (Jel 3:17-18).
Isten nekünk is azt mondja, mint a Józsua mellett álló angyaloknak, hogy
“vegyétek le róla a szennyes ruhákat”, -
azt szeretné, legyél az eszköze abban, hogy emberek megszabadulhassanak
előző életük szennyes ruháitól, és felöltözhessenek Krisztus igazságának
ünnepi ruhájába (Zak 3:3-4).
Nagyon sok olyan ember van, akik a bűn megkötözöttségében
raboskodnak, és a saját erejükből nem tudnak megszabadulni, segítségre
van szükségük.
Jézus azt várja tőlünk, hogy segítsük az embereket
abban, hogy képesek legyenek megnyitni a gonoszság bilincseit, és a bűn
igájának köteleit széttépni.
3. Milyen jutalmat ígér Isten azoknak,
akik úgy böjtölnek, ahogy az Neki is tetszik és Ő előtte is kedves? (Ésa
58:8-11).
“Akkor felhasad mint hajnal a te világosságod”
“Feltámad a sötétségben világosságod, és homályosságod olyan lesz, mint
a dél” (lásd még: Ésa 30:26).
“Meggyógyulásod gyorsan kivirágzik”
“Igazságod előtted jár; az Úr dicsősége
követ”
“Akkor kiáltasz, és az Úr meghallgat, jajgatsz,
és Ő azt mondja: Imé itt vagyok”
“Vezérel téged az Úr szüntelen”
“Megelégíti lelkedet a nagy szárazságban is”
“Olyan leszel, mint a megöntözött kert”
“Olyan leszel... mint a vízforrás, amelynek vize el nem fogy”
“Az a víz, amelyet én adok néki, örök életre
buzgó víznek kútfeje lesz őbenne” (Jn 4:14).
“Élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből”
(Jn 7:38).
4. Miből tudhatjuk, hogy üdvösségre jutásunk
legfontosabb feltétele az, ha jól gyakoroljuk a böjtnek azt a formáját,
ami Isten előtt is kedves?
Amikor Jézus visszajön az Ő dicsőségének királyiszékében,
és vele mind a szent angyalok, akkor “elébe
gyűjtetnek mind a népek, és elválasztja őket egymástól” (Mt
25:31-32).
Ebben a szétválasztásban Jézus csak az igazi böjt alapelemeit fogja a különbségtétel
egyetlen eszközévé tenni.
Az egyik csoportnak azt mondja: “Mert éheztem és ennem adtatok; szomjúhoztam
és innom adtatok; jövevény voltam és befogadtatok engem; Mezítelen voltam
és felruháztatok; beteg voltam és meglátogattatok; fogoly voltam és eljöttetek
hozzám” (Mt 25:35-36).
A másik csoportnak pedig azt mondja: “Mert éheztem és nem adtatok ennem;
szomjúhoztam és nem adtatok innom; jövevény voltam és nem fogadtatok be
engem; Mezítelen voltam és nem ruháztatok fel engem; beteg és fogoly voltam
és nem látogattatok meg engem” (Mt 25:42-43).
Miközben a Biblia azt állítja, hogy Isten ítéletében az erkölcsi törvényhez
viszonyítva lesznek megítélve a cselekedeteink, addig Jézus mégis az irgalmas
cselekedetek alapján választja szét az embereket. (Jak. 2,12. Mát. 25,31-46.)
“Mert az ítélet irgalmatlan az iránt, aki nem cselekszik irgalmasságot;
és dicsekedik az irgalmasság az ítélet ellen” (Jak 2:13).
“Boldogok az irgalmasok, mert ők irgalmasságot
nyernek” (Mt 5:7).
Ekkor teljesedik be az, amit Jézus ígér az
igazi böjtölőnek: “és a te Atyád, aki titkon néz, megfizet néked
nyilván”.