1. Van-e jelentősége annak, hogy Jézus csak
a kenyeret foglalta bele a mindennapi életszükségletért mondott imakérésbe?
Az imádságban a kenyér szó jelképes értelemben
fordul elő.
A kenyér szó ugyanis annak a fogalomnak a
kifejező eszköze lett, amivel az emberek mindennapi létszükségletét fejezzük
ki és határozzuk meg.
A mindennapi kenyér fogalma a mindenkori létbiztonságot fejezi ki.
2. Csak a mára vonatkozóan kérhetjük a szükségleteinket, vagy kérhetünk
hosszabb távú segítséget is Istentől?
A “mindennapi” szó használata bizonyos fokú folyamatosságot is kifejez.
A mindennapi mellé rakott “ma” szóval viszont arra utal, hogy amit
most kérek, azt ugyan csak a mai napra kérem, de holnap és azután újra
fogom kérni, vagyis mindennap meg foglak keresni ezzel a kérésemmel.
Ezzel a kéréssel az Istentől való függőségünk
állandóságát fejezzük ki, és az Istenre hagyatkozásunk folyamatosságát.
A “mindennapi” kifejezés pontosabban azt jelenti, hogy a “következő
napi”.
Ezzel az imádsággal tehát azt kérjük Istentől,
hogy a mai napon gondoskodjon a következő nap szükségletéről, de csak arról.
A felhalmozás már nem tartozik bele az Isten
gondviselésébe, ez sokkal inkább a bűn világában élő emberek önző létének
a megnyilatkozási formája.
A bűnös embert mindig hatalmába keríti az
anyagi javak gyűjtésének a kísértése is.
Ezért Jézusnak az a gondolata, hogy “ne vígy minket a kísértésbe”,
erre a gondolatkörre is vonatkozik.
A mindennapi kenyérért való kérésünkkel elismerjük,
hogy a bűnös állapotunk miatt csupán gyámság alá helyezett örökösök vagyunk,
akiknek felügyeletre van szükségük, nehogy elbizakodva eltékozoljuk az
örökségünket.
3. Az Isten gondviselésére való ilyen ráhagyatkozás nem teszi szükségtelenné
a megélhetésünkért folytatott mindennapi küzdelmet
és erőfeszítést a munka világában?
A naponkénti kenyér megadásába vetett hit
nem azonos a tétlenséggel, a lustasággal, de a kegyesség látszatát keltő
bárgyú beletörődéssel sem.
Isten az ember feladatául rendelte el a hat napon át tartó munkát, aminek
Isten adta gyümölcse lehet a mindennapi kenyér megléte.
Az isteni gondviselés nem végzi el helyettünk a feladatainkat és kötelességeinket.
4. Amikor a mindennapi szükségleteinket
kérjük Istentől, miért kell többes számban fogalmazva kérnünk?
Ezzel a kérésformával azt ismerjük el, hogy
amit Istentől kapunk, az nem csupán személyes tulajdonunk, hanem mint sáfároknak
adja át nekünk az áldásait, hogy belőle a nálunk szegényebb éhezőket is
tápláljuk (Lk 14:12-14).
Jézus együtt érez azokkal az emberekkel,
akiknek nem jut a mindennapi kenyérből, ezért bennünket akar felhasználni
eszközül, hogy rajtunk keresztül adja meg nekik az aznapi szükségletet
(Mt 25:35).
5. Jézus tanítását úgy kell érteni, hogy csak a fizikai életünkre vonatkozó
szükségleteinkkel kereshetjük Istent, vagy a lelkiekre is vonatkozik?
Mivel Jézus önmagát is és az írott igét is
a Mennyből származó élő kenyérnek nevezi, ezért ezzel az imakéréssel az
ilyen irányú lelki szükségletünket is kifejezzük (Jn 6:27, 32).
“Én vagyok amaz élő kenyér, amely a mennyből
szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké” (Jn
6:51).
“Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Istennek
szájából származik”(Mt 4:4).
Ez az imakérés a lelki életünk területén egy
visszajelző megnyilatkozása annak, hogy még él és működik a természetes
érzékszervünk, még éhezzük az Isten Igéjét és a Jézussal való élő közösséget.
1. Istenről azt állítja a Biblia Mik 7:18-ban,
hogy “gyönyörködik az irgalmasságban”,
akkor viszont miért kell Őt mégis arra kérni, hogy bocsássa meg a bűneinket?
Mert Isten csak akkor tud megszabadítani a
bűneinkből, ha már mi is látjuk azt magunkban, és a bocsánatkérésben történő
megvallás által kimondjuk, hogy szabadulni szeretnénk tőle.
Mivel Isten szabad akaratú lényeknek teremtett,
ezért ebben a vonatkozásban is ki kell fejeznünk, hogy mi szeretnénk a
bűnbocsánat kegyelmét elnyerni és új életet kezdeni.
Mert az Isten bocsánata nemcsak egy érzelmi megnyilatkozás,
hanem a bűntől való szabadítás kegyelmének a megnyilatkozása, ami csak
a mi kérésünkre történhet meg.
Megigazulás - megszentelődés
- megdicsőülés.
2. Milyen bűnökre kérhetünk Istentől bűnbocsánatot?
A bűn fajtáját és nagyságát tekintve
nincs semmilyen korlát és határ a megbocsátáshoz.
Ugyanakkor viszont nagyon komoly feltételt
szab Isten a bűnhöz való viszonyulásunk vonatkozásában.
A bűnt fel kell ismernünk magunkban, és olyan
bűnnek kell látni, amely megrontja az életünket és eltávolít Istentől.
Beismerés által megbánni, és igyekezni elfordulni
tőle Isten segítségével.
3. Miért nem elég a megbocsátáshoz az,
hogy beismertük és megbántuk a bűneinket, miért szab Isten még feltételt
is elé?
Mert ezzel az imakéréssel nemcsak szabadulást
akar adni, hanem a jellemünket is szeretné formálni, hogy újra hasonlóak
legyünk Őhozzá.
Tudjunk mi is gyönyörködni az irgalmasságban! (Mik 7:18, 6:8).
Tudjunk együtt érezni a hozzánk hasonlóan
bűnben vergődő embertársainkkal!
Ha a felebarátom megbántását képtelen vagyok
megbocsátani, akkor a szeretetlenségem miatt bűnt követek el, és ezért
Isten nem bocsáthat meg.
Csak az Isten szentségének a felismerése,
és a saját életünk bűnösségének az ismerete tudja kimondatni velünk azt,
hogy “bocsásd meg a mi vétkeinket”.
4. A Bibliában adott kijelentések alapján mit tekinthetünk kísértésnek?
A kísértés folyamatát Jakab apostol leírásából ismerhetjük meg:
“Mindenki kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága.
Azután a kívánság megfoganván, bűnt szül”
(Jak 1:14-15).
A kísértésnek kétféle változata létezik:
Külső kísértésnek nevezzük azt
az esetet, amikor a személyiségünktől idegen gondolatokat és kívánságokat
akar elfogadtatni velünk a kísértő.
Ezektől a kísértésektől még könnyen el tudunk szakadni, hiszen a természetünktől
idegen dolgokat villant fel és akar rávenni.
Belső kísértésnek nevezzük azokat az eseteket, amikor olyan dolgokon
keresztül kísért, amiket korábban már elfogadtunk Tőle, amikkel korábban
már azonosultunk, ezért ezek a kísértő vágyak és kívánságok már a személyiségünk
részei.
Ez a belső állapot már rabszolgaságban tartja az ember akaratát, ezért
nem is tud döntően ellenállni az ilyen kísértéseknek.
5. Eszerint Isten is belevisz bennünket kísértésekbe?
Ha ez így lenne, akkor az elkövetett bűneinkért
csak részben lennénk felelősök.
“Senki se mondja, mikor kísértetik: Az
Istentől kísértetem; mert az Isten... senkit sem kísért” (Jak
1:13).
A kísértés minden esetben a gonosztól van, akinek Isten megengedi ezt,
hogy mindenki esetében nyilvánvalóvá váljon, hogy mi van a szívében, mit
fog választani (Mt 4:1, 3, Lk 22:31, 1 Kor 7:5, Csel 5:3).
Viszont senkit sem hagy “feljebb kísértetni”, mint amit el tudnak
viselni (1 Kor 10:13).
A kísértés lehet próbatétel is, amikor “a
ti Istenetek kísért titeket, hogy megtudja, szeretitek-é az Urat... teljes
szívetekből és teljes lelketekből” (5 Móz 13:3).
Ez a fajta kísértés olyan megvizsgálást jelent, amit még mi is gyakorolhatunk
önmagunk megismerése érdekében: “Kísértsétek meg magatokat, ha hitben
vagytok-e? magatokat próbáljátok meg” (2 Kor 13:5).
6. Mit kell érteni a gonosz alatt, amitől
csak Isten tud megszabadítani bennünket?
Mindenek előtt Sátánt jelenti, aki minden
gonosznak a szülőatyja, ezért ez a kérés az Ő gonosz befolyásától és jelenlététől
való szabadulásért történik.
A bűn által viszont az emberek is Sátán szövetséges
társai lettek és természetének részesei, ezért már az emberi szív is megromlott
és gonosz, az imakérésnek tehát az emberi szív megtisztításáért
és újjáteremtéséért is meg kell fogalmazódni (1 Móz 6:5, Jer 17:9, Mt
12:35, 1 Jn 5:19).
1. Mi a jelentősége annak, amikor imáinkban
kimondjuk: “Mert Tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké”?
Ez mindenekelőtt ezeknek a saját életemben
való elismerését jelenti, illetve, hogy nem akarom magamnak igényelni ezeket
másoktól és Isten helyett gyakorolni.
Ugyanakkor az Üdvözítő már előre látta azokat
a nehézségeket, amikkel a mindenkori tanítványoknak szembe kell
majd nézni.
Ezekben a nehéz pillanatokban ne feledkezzenek
el arról, hogy a bűn uralma csak időszakos, de még most is csak az történhet
meg, amit Isten megenged.
2. Miért erről a három dologról kell megemlékeznünk
istenimádatunk közben:ország,
hatalom és dicsőség?
Mert a bűn világában élő embernek arra a felismerésre
kell eljutnia, hogy e három dolog - ország,
hatalom és dicsőség - birtoklása
az Isten kezében van.
3. Jézus jelen időben mondja el ezt a kijelentését,
miközben az ima elején még azt kéri, hogy “jöjjön el a Te országod”,
- nem ellentmondásos ez a két gondolat?
A jelen idejű kijelentés arra vonatkozik,
hogy Isten sohasem adta át Sátánnak teljesen a Föld feletti uralkodás jogát.
Sátán csak az Ádámnak adott uralkodási jogokat
szerezte meg magának, de Istentől sohasem vette át a Föld feletti uralkodást.
A zsoltáros ezért mondja: “Az Úré a föld
s annak teljessége; a föld kereksége s annak lakosai. Mert Ő alapította
azt a tengereken, és a folyókon megerősítette” (Zsolt 24:1-2,
2 Móz 19:5/b).
A jövőre vonatkozó kérés pedig a bűn miatt
Sátánnak átengedett dolgok vonatkozásában kéri a változást, mielőbb álljon
vissza Isten eredeti országa, hatalma és dicsősége.
Valósuljon meg a személyes életünkben, és jöjjön el Jézus visszajövetelével.