1. Amikor Jézus azt mondja: “hallottátok, hogy megmondatott”,
akkor az atyák rendeleteire utal vagy az Istentől adott törvényekre?
Ezek a törvények az Istentől adott polgári
törvények részét képezték (2 Móz 21:23-25, 3 Móz 24:19-20).
Mivel a bűn világában élő ember természetéből
adódóan az erőszakra erőszakkal válaszol, és lehetőleg nagyobbal, ezért
Isten olyan törvényeket rendelt, amellyel gátat akart vetni az erőszakos
indulatoknak.
A pogány és istentelen emberekkel szemben Isten a jog határai között tartotta
népét.
Ne elvakultan és indulatoktól vezérelve szerezzenek
elégtételt, hanem csak méltányosan és önuralommal, a sérelem mértékének
megfelelő büntetéssel.
2. A “szemet szemért és fogat fogért”
törvény előírását bárki alkalmazhatta az embertársaival szembeni kapcsolatában?
Ez a törvény csak a törvényszékek számára biztosított egy határozott mértéket
a joggyakorlatban (3 Móz 24:17-21).
Annak érdekében, hogy senki se gyakorolhassa önkényesen ezt a törvényt,
Isten menedékvárosokat építtetett Izráel egész területén (4 Móz 35:12).
Jézus azonban rámutatott, hogy miközben a törvény jogot ad a sértettnek,
az igaz embernek viszont nem szükséges élni ezzel a törvény adta joggal.
Isten is büntethetne bennünket igazság szerint, de nem teszi, mert szeret.
Az Istentől adott törvények már az Ószövetség
idején is inkább a megbocsátásra késztettek mindenkit.
“Ne mond: bosszút állok rajta” (Péld 20:22).
“Ne mond ezt. Amiképpen cselekedett énvelem,
úgy cselekszem ővele” (Péld 24:29).
“Ha éhezik, aki téged gyűlöl, adj enni
neki kenyeret, és ha szomjúhozik, adj néki inni vizet” (Péld
25:21).
“Mikor elesik a te ellenséged, ne örülj; és mikor megütközik, ne vigadjon
a te szíved”(Péld 24:17).
3. Milyen kortörténeti háttér váltotta ki Jézusból ezt a tanítását?
A római hadsereg jelenléte és az általuk támasztott megalázó körülmények
csak elkeseredést és bosszúvágyat ébresztett a nép szívében.
Ez a bosszúvágy az elnyomó hatalom, illetve
a hatalom képviselőinek a megsemmisítésére ösztönözte őket.
A megígért Messiástól azt várták, hogy a rómaiak büszkeségét megalázza
és a hatalmukat megtöri.
Szinte csak kizárólag ennek a reményüknek éltek, ez az érzés
fűtötte őket.
1. Mit jelent Jézusnak az a kijelentése, hogy “ne álljatok ellene a
gonosznak”?
Semmiképpen sem azt, hogy a szívükben ne álljanak ellen a gonosz befolyásának
(Jak 4:7).
Ez inkább azt jelenti, hogy ne akarják minden
áron megfékezni és legyőzni a gonosz hatalmak érvényesülését itt a bűn
világában.
Az erőszakos és megalázó körülményeket nem
lehet kizárni a bűn világából.
Megtorlás helyett pontosan az ellenkezőjét
tegyék, bízzák rá magukat teljesen Isten kegyelmére.
Jézus életében is ezt láthatjuk, ezt hagyta
meg követendő példaként számunkra (1 Pét 2:23).
“Senkinek gonoszért gonosszal ne fizessetek... Ha lehetséges,
amennyire rajtatok áll, minden emberrel békességesen éljetek. Magatokért
bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem
adjatok
helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás,
én megfizetek, ezt mondja az Úr. Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj
ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha
ezt míveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére. Ne győzettessél meg a
gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg”
(Róm 12:17-21).
Jézus négy pontban részletezi, hogy milyen módon valósíthatjuk meg és gyakorolhatjuk
ezt a leckét.
2. Mi az, amit a hívő embernek nem szabad
elfelejteni, amikor sérelmek, bántások és megalázó körülmények érik őket?
“Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek
ellen, a hatalmasságok ellen, az élet sötétségének világbírói ellen, a
gonoszság lelkei ellen, melyek a magasságban vannak” (Ef 6:12).
Az Isten és népe elleni harcában Sátán felhasznál mindenféle embert, nem
válogat az eszközeiben.
Ezek az emberi eszközök azonban nagyon sokszor maguk is csak áldozatok,
akik éppen akkor nem is tudják, hogy a gonosz eszközeivé lettek.
3. Hogyan kell alkalmazni azt, hogy “aki
arcul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is”,
ez egy minden helyzetre érvényes szabály?
Jézus szavaiból nem feltétlenül azt kell érteni, hogy egy újabb pofonra
tartsuk oda az arcunkat, hanem azt, hogy próbáljunk meg másként, másmódon,
egy újabb formában közeledni hozzá és felé fordulni.
Jézus maga sem arra mutatott példát, amikor arcul ütötték, hogy odatartotta
volna a másikat is egy újabb pofonra (Jn 18:22-23).
Jézus ebben a tanításában nem is azt mondja, hogy tartsd oda a másik orcádat
is, hanem csak azt, hogy fordítsd felé, egy teljesen új módon.
Ha azonban csak azzal győzhetem meg a másikat
a szeretetemről, és csak azzal segíthetek rajta, akkor legyek kész akár
arra is, hogy a másik ütést is elviselem tőle.
4. Lehet-e ez az arculütés egy jelképes cselekmény, vagy csak szószerint
lehet érteni?
Nem biztos, hogy ez az ütés egy pofon formájában történik meg, ezt ugyanis
lehetséges jelképes módon is érteni.
Ugyanis nagyon sok minden érhet bennünket pofonként (arculcsapásként):
egy szó, egy nem várt esemény, egy barát elfordulása, stb.
A jobb oldali pofont viszont már egy visszakézből
adott pofonnal azonosítják, amit abban az időben a megvetés és a teljes
megalázás jelképének tekintettek.
5. Mit fejez ki az, ha valaki az arculcsapás
után kész a sértő felé fordulni a másik arcával is?
Az ilyen magatartásunkkal azt a meggyőződésünket
is kifejezhetjük, hogy a jelenlegi helyzetben teljesen értelmetlen
ellenállásnak bizonyul minden olyan tett, ami az igazságosság és a méltányosság
érdekében történik.
Ilyenkor minden lázadó megnyilatkozás csak
olaj a tűzre, pont az ellenkező hatást váltja ki, és talán még ártunk is
másoknak vele.
Mivel az erőszak csak újabb erőszakot szül,
ezért a gonoszt maradandóan csak úgy lehet legyőzni, ha legalább mi elállunk
a megtorlástól.
Ha a bennünket bántó ellenség erőszakos cselekedetét
nem is tudjuk megszüntetni, de az erőszak láncolata nálunk véget
ér és nem folytatódik tovább.
Egy ilyen cselekmény azt is kifejezheti, hogy képes vagyok alázatos beismeréssel
elfogadni, hogy igazságos büntetésként kaptam a megalázó ítéletet.
6. Hogyan kell értelmezni és alkalmazni azt, hogy “aki törvénykezni
akar veled, és elvenni a te alsó ruhádat,
engedd oda neki a felsőt is”?
Ez a jézusi példa a kíméletlen és jogtalan
pereskedésről beszél, hiszen az ószövetségi törvények szerint mindent el
lehetett kobozni a vesztes féltől, még a rajta lévő ruháját is, kivéve
az alsóruháját (2 Móz 22:26-27).
Jézus ezzel arra biztat, hogy bízzuk rá magunkat
teljesen Istenre, hagyjuk ügyünk elrendezését és megoldását az igazságosan
ítélőre.
Jézus is ebben mutatott példát nekünk: “Aki szidalmaztatván , viszont
nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött;
hanem hagyta az igazságosan ítélőre” (1 Pét 2:23).
Ez a jézusi tanítás azt is jelenti, hogy amikor
a hatóság a törvény erejével követel tőlünk valamit, akkor inkább többet
tegyünk meg belőle, mint kevesebbet.
Ez azt is jelenti, hogy a krisztusi lelkület sohasem a joghoz méri magát.
7. Hogyan kell értelmezni és a gyakorlati életben alkalmazni azt, hogy
“aki téged egy mérföldútra kényszerít,
menj el vele kettőre”?
Jézus korában általános gyakorlat volt a szegényebb emberek kényszermunkára
szorítása.
Ilyen módon kényszeríttették Simont, az ácsot, hogy vigye Jézus helyett
a keresztet a Golgotára (Mt 27:32).
8. Hogyan kell értelmezni és a gyakorlati életben alkalmazni azt, hogy
“Aki tőled kér, adj néki; és aki tőled
kölcsön akar kérni, el ne fordulj attól”?
A közélet véleménye szerint, ha valaki kér
tőlem, akkor én adhatok neki, de nem muszáj.
Jézus azonban nem ilyen kétesélyes lehetőség
szerint veti fel a kérdést, hanem egyértelmű kötelességgé teszi azt, hogy
“adj”.