1. Isten már az Édenben is úgy rendelte el a házasság intézményét, hogy
szükség esetén el lehessen bocsátani a másik felet?
Az isteni rendelkezés értelmében a megkötött
házasságban a férfi és a nő “lesznek ketten egy testté” (1
Móz 2:24).
“Amit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza” (Mt
19:6/b).
2. Később miért engedte meg Isten az elválás
gyakorlatát, ha ez ellenkezett az eredeti szándékával?
Jézus azzal indokolja: “a ti szívetek keménysége miatt engedte meg nektek,
hogy feleségeiteket elbocsássátok” (Mt 19:8).
A szív keménysége két irányban nyilatkozik meg ebben az esetben.
A kialakult helyzetben az isteni kívánalmakkal
szemben, mivel előnyben részesíti a saját elgondolását.
Ugyanakkor a megromlott kapcsolat miatt már nem tud a másiknak megbocsátani,
illetve nem tudja újra úgy szeretni, mint kezdetben.
“Sátán jól megfontolt szándéka az volt,
hogy a házasság intézményét megrontsa, szentségét csökkentse, kötelező
voltát gyengítse. Ez volt ugyanis a legbiztosabb módja annak, hogy kitörölje
az ember szívéből Isten képmását, és utat nyisson a mérhetetlen bűnnek
és nyomornak” (PP 345.,2).
“Isten minden ránk bízott adományát – így
a házasságot is – eltorzította a bűn. Az evangélium feladata viszont az,
hogy visszaállítsa az eredeti szépségében és tisztaságában” (GHB
66-67).
3. Mióta szabad a házasságot felbontani és a házastársat elbocsátani?
Az Egyiptomból való szabadulás után, a Mózes
által adott törvényekben találkozunk először ennek a lehetőségével.
Sokak elgondolásával ellentétben ez nem Mózes rendelete volt hanem az Istené,
amit viszont Mózesnek kellett a néppel megismertetni és érvényre juttatni.
4. “Szabad-é az embernek az ő feleségét
akármi okért elbocsátani?”(Mt 19:3).
A mózesi törvény szerint ha “valami illetlenséget talál benne”,
akkor el lehet bocsátani. (5 Móz 24:1).
Az “illetlenség” megítélésében nagyon megoszlott a vélemény,
ezért a liberális irányzat képviselői szinte mindent bele tudtak érteni
ebbe a szóba (Sammai - Hillél).
Jézus szerint viszont csak a paráznaság lehet annak kiváltó oka, hogy el
lehessen bocsátani (Mt 5:32, 19:9).
5. Élhetett-e a férfi minden esetben azzal a jogával, hogy elbocsássa
a feleségét, válólevelet adva a kezébe?
Két esetben végleg elveszítette ezt a jogát:
Ha alaptalanul azzal vádolta meg a feleségét,
hogy a házasságkötésük alkalmával már nem volt tiszta, már előtte is élt
szexuális életet (5 Móz 22:13-19).
Ha szexuális erőszakot követett el egy lánnyal
szemben, akkor feleségül kellett vennie, és soha többé nem bocsáthatta
el (5 Móz 22:28-29).
6. Ha kiderül a paráznaság esete, kötelező-e
az ártatlan félnek elbocsátani a parázna felet és elválni tőle?
Nem, mert Istentől tanulva tudni kell megbocsátani
is, és lehetővé tenni a vétkesnek azt, hogy megbánva tettét újra kezdhessen
mindent.
Meg kell tanulni minden bűnt megbocsátani,
még a házasságtörést is!
7. Milyen módon teszi paráznává az elbocsátott
társát az, akinek nem volt Istentől engedett oka az elbocsátásra?
Két szempont alapján is érvényesülhet ez a kijelentés:
Mivel az általános köztudat csak paráznaság
esetén ad lehetőséget az elbocsátásra, ezért az elbocsátottról mindenki
azt gondolhatja, hogy parázna lett.
Az elbocsátással kelti azt a látszatot, mintha parázna lenne a társa, pedig
az is lehetséges, hogy valami más ok miatt bocsátotta el: “valami illetlenséget
talált benne, és ír neki váló levelet, és kezébe adja azt
annak, és elküldi őt házától” (4 Móz 24:1).
Ha az elbocsátott nem akar egyedül élni, akkor
az elbocsátással maga az elbocsátó űzi bele társát egy újbóli házasságkötésbe,
amivel viszont Isten szerint paráznaságot követ el az előző házassága ellen.
Jogilag ugyanis isteni jóváhagyás nélkül is szét lehet bontani egy házasságot,
de a két test egybeszerkesztésének ténye továbbra is fennáll.
Mert amit Isten szerkesztett egybe, azt csakis
Ő oldhatja fel.
1. Mi a jelentősége a válólevélnek, miért
kellett ilyen formulát kiállítani?
Mert ennek birtokában az asszony hazatérhetett
a szüleihez, majd pedig ezt követően újra házasságot köthetett (5
Móz 24:1-2).
Ez a válólevél egy bizonyítvány volt arról, hogy teljesen elvált attól,
akivel eddig úgy élt, mint “egy test”.
A törvény nem tette lehetővé, hogy a férj
a pillanatnyi hangulatától és szeszélyétől vezetve bármikor elbocsáthassa
a feleségét.
Mivel a válólevelet csak az illetékes hatóság
állíthatta ki, ezért a férjnek meg kellett indokolnia az elbocsátó szándékát,
amit ezt követően kivizsgáltak a felhozott bizonyítékok alapján.
2. Mit kellett tartalmazni, illetve milyen szempontokat kellett rögzíteni
a válólevélben?
Egy QUMRÁNI papiruszon talált válólevél a
következő pontokból állt:
“Keltezés; elbocsátó nyilatkozat; felhatalmazás az újbóli házasságkötésre
‘bármely zsidó férfival’; az átadási aktus rögzítése; bizonyos pénzügyi
megállapodások; egy nyilatkozat arról, hogy szükség esetén újból kiállítható;
végül a férj és három tanú aláírása” (Keresztyén Bibliai Lexikon II. kötet
679 old).
3. Milyen volt az asszony helyzete az elválás
és az elbocsátás lehetőségének vonatkozásában?
Az asszony is elbocsáthatta a férjét, de válólevelet nem adhatott, ezt
csak a férj adhatott a feleségének (1 Kor 7:10-13).
Ugyanakkor az asszony is követelhette magának
az elbocsátást a férjétől, ha egyébként magától nem akarta elbocsátani
a feleségét (Mk 10:12, 1 Kor 7:10-11).
1. Van-e különbség a Mózes idejében adott törvény és a jézusi rendelkezés
között az újbóli házasságkötésre vonatkozóan?
A Mózes által adott törvény nem korlátozza
az újbóli házasságkötés lehetőségét szinte semmilyen feltétellel
sem.
Az egyetlen kitétel az, hogy amennyiben az
elbocsátott újra férjhez megy, majd később attól is elválik, akkor az előző
férjéhez már nem mehet vissza, azzal már nem köthet újra házasságot (5
Móz 24:4).
A jézusi rendelkezés viszont szigorúbb elveket állít a házastársak elé.
2. A jézusi rendelkezés értelmében milyen
lehetősége van az elvált feleknek az újrakezdéshez, egy újbóli házasságkötéshez?
“Aki elbocsátja feleségét, – hanemha paráznaság miatt – és mást vesz
el, házasságtörést követ el az ellen.” Mát. 19,9. Márk. 10,11.
A házastársi együttélésüket megszakíthatják
ugyan, élhetnek külön egymástól, de Isten ettől még házastársaknak tekinti
őket továbbra is.
Mivel az előző házasság érvényben van, ezért
az új házasság az előző házastárs ellen elkövetett paráznaságnak minősül
Jézus szerint.
Ezért, ha a kapcsolatuk valamilyen módon mégis
rendeződne, akkor nem kell újra házasságot kötniük, hanem csak kibékülni
egymással (1 Kor 7:10-11).
Szabályos elválás esetén csak az ártatlan
félnek van Istentől adott joga arra, hogy újra házasságot kössön, hasonlóan
ahhoz az esethez, mint amikor meghal az egyik fél.
“Az asszonyt törvény köti, míg férje él, de ha férje meghal, szabadon
férjhez mehet, akihez akar, csakhogy az Úrban” (1 Kor 7:39).
3. Milyen megítélés alá esik az, aki egy elbocsátott asszonyt vesz el
feleségül?
“Aki férjétől elbocsátott asszonyt vesz
feleségül, az paráználkodik” (Lk 16:18).
Ez a jézusi meghatározás kétféle módon is
értelmezhető:
Ha nem volt Isten által engedélyezett ok az
elbocsátásra, akkor ezzel a cselekményével ő is vétkezik az elbocsátott
asszony előző férje ellen, mert az elbocsátottal kötött házasságával közreműködik
az előző házasság megtörésében.
Mivel az Isten előtt még az a házasság érvényben
van, ezért minősül paráznaságnak az a cselekmény, amikor egy érvényes házassággal
rendelkezőt akar elvenni.
Ha viszont paráznaság miatt lett elbocsátva az az asszony, akit el akar
venni, akkor egy olyan asszonyt készül feleségül venni, akinek Isten nem
adott jogot az újbóli házasságkötéshez.