1. Mi az, hogy békesség, milyen megnyilatkozást nevezünk így?
A békesség ellentétét képezi a viszálynak, a háborúskodásnak, a nyugtalanságnak.
Ezért a békesség a körülöttünk és a bennünk
lévő nyugalmat és csendet jelenti.
A béke ellentéte azonban nem kizárólag a háború, hanem mindaz, ami a zavartalan
viszonyt megbonthatja.
Ezt előidézheti egy megjegyzés, egy rosszul
sikerült munka, a kedvezőtlen időjárás.
A békesség kifejezheti a körülöttünk lévő
világgal, az emberekkel és az Istennel kapcsolatos jó állapotunkat.
A héber “sálóm”, vagyis a “béke” szónak nagyon
gazdag jelentése van.
A bibliai béke nem csupán olyan szövetség
a felek között, ami lehetővé teszi a nyugodt életet, de nem is egyszerűen
a “béke ideje”, ellentétben a “háború idejével”.
Sokkal inkább a mindennapi létezés jólétét jelöli, annak az embernek az
állapotát, aki összhangban él a természettel, önmagával, embertársaival
és Istennel.
A bibliai béke a következőket jelentheti:
áldás, nyugalom, dicsőség, gazdagság, boldogság, üdvösség, élet.
A béke mint állapot, a legkülönbözőbb élethelyzetekben
és formákban valósulhat meg.
Egy adott helyzetben a szükséges életfeltétel megléte (Bir 19:17-21).
A veszély érzetétől való mentesség tudata
(1 Móz 26:29).
Jelenthet békességet a biztonságban történő
alvás, sőt maga a halál állapota is (Zsolt 4:9, 1 Móz 15:15).
2. Létezik-e többféle békesség?
Jézus két fő csoportra bontja szét a békesség
lehetséges állapotát (Jn 14:27).
A világ szerinti békesség az, amit csak a jó körülmények adnak, amikor
valaki csak a körülményekre néz, de belül a lelkében zaklatott és háború
dúl.
A másik békesség forrása pedig Krisztus, és
a Tőle kapott békesség független a körülményektől, mert ez a lélek békességét
jelenti.
Ezt a békét a körülmények nem tudják elvenni, illetve csak nagyon nehezen.
Ez a békesség a szívben uralkodik, és a Szentlélek gyümölcsei közé tartozik
(Kol 3:15, Gal 5:22).
Az a tény, hogy a lelki békesség forrása Jézus, nem jelenti azt, hogy nekünk
nem kell tenni semmit annak érdekében, hogy ezzel a békességgel rendelkezzünk.
A békesség kívánása része lehet az általános köszönési formuláknak is,
Isten követei is több esetben ezzel köszöntötték azt az embert, akihez
küldve lettek (Bir 6:22-23, 2 Kir 5:19, Lk 10:5).
Ennek a köszöntésnek a lényege az a tény, amely szerint maga Isten a békesség.
3. Van-e összefüggés a békesség és a türelem, illetve a boldogság között?
A türelem előfeltétele a békességnek, a türelem
léte és gyakorlása nélkül nem létezik igazi és tartós békesség.
A boldogság viszont következménye, illetve eredménye a békességnek, békesség
nélkül nincs igazi boldogság.
1. Mitől alakul ki egy ember életében a békességnek
az az állapota, amire Jézus is hivatkozik?
A békességnek ez az állapota csak a Jézus
Krisztussal való élő közösség által nyerhető el, és tartható meg.
“Békességetek legyen én bennem..”( Jn 16:33).
2. Mi a titka annak, hogy a Krisztus által felajánlott békesség jellemezze
az életünket?
Az, hogy Jézus nem a körülményeket befolyásolja és alakítja, hanem az ember
szívének állapotát változtatja meg.
A Jézus adta békesség Istennel és az Ő törvényével
kapcsolatban helyez megbékélt állapotba (2 Kor 5:18-19).
“A te törvényed kedvelőinek nagy békességük
van, és nincs bántódásuk” (Zsolt 119:165).
Ha elfogadjuk Jézus Krisztust személyes Megváltónknak, akkor
“békességünk
van Istennel, a mi Urunk Jézus Krisztus által”, mert a mi “békességünk
büntetése rajta van” (Róm 5:1, Ésa 53:5).
“Bár hihetjük, hogy nem adatott más név
a nap alatt, mely által kellene nékünk megtartatnunk, – mint Jézus neve,
– s mégis lehetséges, hogy nem tettük Őt hit által személyes Üdvözítőnkké.
Nem elégséges az igazság elméletét hinni. Nem elegendő, ha Krisztusba vetett
hitünkről vallást teszünk, s hogy nevünk a gyülekezet névsorában
szerepel.... Bármit valljunk ajkunkkal, mit sem jelent, ha Krisztust az
igazság cselekvése által ki nem nyilvánítjuk” (K P 226-227).
A Jézus által létrehozott békesség ilyen módon az ember egész életére kihatással
van.
“Az egyetlen erő, amely az igazi békét
létrehozhatja, Krisztus kegyelme. Ha ez meggyökerezik a szívben, kiveti
onnan a gonosz szenvedélyeket, amelyek egyenetlenséget és civódást okoznak”
(JÉ 249,f).
3. A Jézus által ajánlott békességet milyen dimenziókban tapasztalhatjuk
meg a mindennapi életünkben?
Testi, lelki és szellemi dimenziókban külön-külön is, illetve egyszerre
is.
A bűn jelenléte miatt esetenként a békesség
csak küzdelem árán valósítható meg.
Isten a világegyetem békéjét is csak a Sátánnal folytatott küzdelme által
tudja biztosítani és megvalósítani.
De ezt a harcot sem Isten kezdeményezte, hanem Sátán, aki fellázadt az
Isten által kormányzott világrend ellen.
Ebben a küzdelemben csak olyan lények állhatnak Isten oldalán, akik a szívükben
is békességre igyekezők, vagyis szándékaik szerint a békességet keresik
és munkálják.
4. Mikor mondható el valakiről az, hogy
“békességre igyekező”?
Ha mindig keresi annak lehetőségét, hogy az
embertársaival békességben éljen (Róm 14:19, 1 Pét 3:11, Zsid
12:14).
Igyekszik megszüntetni mindenféle ellenségeskedést,
mert természetéből adódóan nem érzi jól magát akkor, ha nincs békesség.
Békességre igyekezőnek mondható akkor, ha
elfogadja az Isten által felkínált békeszándékot.
Ez azt jelenti, hogy már eldöntötte magában,
a bűnei felett bánkódva el fogja hagyni azokat.
Ezzel együtt kész Krisztus szeretete előtt
megnyitni a szívét, hogy Jézussal egyesülve az Isten békessége lakozzon
a szívében.
5. Lehet-e születésbeli adottság a békességre
igyekező lelkület?
Igen, hiszen nemcsak a rossz hajlamainkat
örökítjük át az utódainkra, hanem a pozitív jellemvonásaink is öröklődnek.
Erre a tényre különleges felelősséggel kellene
a szülőknek gondolni fiatal éveikben, majd később a gyermekeik
jellemének
kialakítása és nevelése közben.
Mivel a békesség egy isteni jellemvonás, ezért
a békességre igyekező ember vagy tudatosan áll összeköttetésben Istennel,
vagy tudatán kívül van az Isten Lelkének befolyása alatt.
“Mert mikor a pogányok, akiknek törvényük
nincsen, természettől a törvény dolgait cselekszik, akkor ők, törvényük
nem lévén, önmaguknak törvényük. Mint akik megmutatják, hogy a törvény
cselekedete be van írva az ő szívükbe, egyetemben bizonyságot tévén arról
az ő lelkiismeretük és gondolataik, amelyek egymást kölcsönösen
vádolják vagy mentegetik” (Róm 2:14,15).
6. Mi az, amit Jézus elvár azoktól az emberektől,
akiket Ő minősít úgy, hogy ezek valóban békességre igyekező emberek?
Istennel megbékélten már másokat is szeretne megbékéltetni Istennel és
a többi embertársaival is (2 Kor 5:19-20, Ésa 52:7, 1 Kor 13:7).
“Krisztus a béke üzenetével küldte szét
követőit a világba. Aki nyugodt és szentséges életmódjának csendes és észrevétlen
befolyása által Krisztus szeretetét nyilatkoztatja ki; aki beszéde és példaadása
által embertársait rábírja a bűn elhagyására és arra, hogy szívét teljesen
Istennek ajánlja fel, az ilyen ember békességre igyekező!” (GHB
31,3).
7. Mit eredményezhet még az előzőeken kívül
Istennek békessége az emberek életében?
“És az Istennek békessége, mely minden
értelmet felül halad, meg fogja őrizni szíveiteket és gondolataitokat a
Krisztus Jézusban” (Fil 4:7).
1. Milyen jutalmat ígér Jézus a békességre
igyekező embereknek?
Mindenekelőtt az a boldogság lesz a jutalmuk,
ami a békességgel jár együtt, mint annak gyümölcse.
Ugyanakkor a jutalom igazi nagy ígérete szerint
ők az Isten fiainak mondatnak.
2. Mit jelent és mit fejez ki Jézusnak ez az ígérete, hogy “Isten
fiainak mondatnak”?
Ez az ígéret a Jézusban megváltott, az üdvösségre jutott embereknek a kiváltsága,
ezért az örökélet ígéretét foglalja magába.
“A fiúságnak Lelkét kaptátok, aki által kiáltjuk: Abbá, Atyám! Ez a
Lélek bizonyságot tesz a mi lelkünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk”
(Róm 8:17).
“Akié a Fiú, azé az élet; akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs
meg abban” (1 Jn 5:12).
3. Miért mondhatók Isten fiainak a békességre
igyekező emberek?
“A békességes lelkület tesz bizonyságot
a Mennyel való összeköttetésükről. Jézus édes lehelete veszi őket körül;
jóságos lényük, jellemük szeretetreméltósága bizonyítja a világnak, hogy
Isten gyermekei, – az emberek pedig felismerik, hogy ők Jézussal
voltak” (GHB 31,4).
4. Mikor mondatnak Isten fiainak a békességre
igyekezők, már most vagy csak az Isten országában?
“Lássátok, milyen szeretetet adott nekünk az Atya, hogy Isten fiainak
neveztetünk! ...Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, és még nem lett
nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk” (1 Jn 3:1-2).