1. Mi az, hogy háborúság, egy esemény vagy egy állapot?
A békesség és nyugalom hiánya, amikor az alantas indulatok elszabadulnak,
és eredményeként veszekedés, marakodás és a másikat sértő
és bántó szándékok szabadulnak el az emberek kapcsolataiban.
A háborúságot állapotnak is és eseménynek
is lehet minősíteni, de mindig az adott esemény alapján lehet megállapítani.
Minden háborúság egy esemény, bármilyen rövid ideig tart.
De állapottá csak akkor fejlődik, ha nem lehet
megállítani, ha a háborúskodásnak nem lehetett véget vetni.
2. Mi az, amit szenvedésnek nevezhetünk?
A szenvedés a bűn világának a terméke, ezért
csak addig létezik, amíg a bűn is jelen van az életünkben.
A megváltott embereknek adott isteni ígéretek egyike éppen ezért az, hogy
Isten eltöröl minden szenvedést, és vele együtt mindent, ami szenvedést
okozhat (Jel 21:4).
A szenvedés egy olyan történésnek vagy állapotnak
tekinthető, amikor valakinek el kell viselni valamilyen megállíthatatlan
fájdalomhullámot.
Ennek a szenvedésnek lehet ő maga is az előidézője,
pl.: helytelen életmód, figyelmetlenségből származó baleset, rossz természetével
kiváltott körülmények, stb.
Származhat viszont olyan helyről is, ami tőle
független körülmények és szándékok miatt támad.
3. Mit érint bennünk az, amitől szenvedünk,
hogyan érzékeljük a szenvedést?
Az ember mindhárom alkotóelemét érinti, – test, lélek, szellem – és érzékeljük
is mindhárommal.
Mindig a szenvedés és a fájdalom jellegétől
függ, hogy hol és milyen mértékben érzékeljük jobban.
Másként érzékeljük és éljük meg a fogfájást,
a szerelmünk hűtlenségét vagy elvesztését, vagy éppen a munkahelyünk elvesztését.
A bennünket érő szenvedések kölcsönhatásban
működnek a test, lélek és szellem között.
A testi szenvedés például befolyásolhatja a lélek megjobbulását.
A lélek szenvedése rombolhatja a test egészségét (Péld 15:30, 17:22).
A bennünket érő szenvedés jellegénél fogva
lehet negatív és pozitív is, viszont mindkettő csak a bűn világának a jelensége.
Pozitívnak mondhatjuk azt a szenvedést, aminek
értelme és célja van, amit a szenvedő fél akár önként is kész vállalni.
Jézus is így szenvedett a kereszten, az édesanya
is így indul el a szülőszobába, és ilyen indítékkal vetjük alá magunkat
egy fájdalmas vizsgálatnak is.
Negatívnak mondjuk viszont azt a szenvedést,
ami értelmetlen, amit csupán a bűn okozta erőszak vált ki.
1. Mi az az igazság, ami miatt Isten gyermekeit háborúság éri?
Ez az igazság nem más, mint a testté lett Ige és az írott Ige (Jn 14:6,
17:17).
Amikor Jézus erről beszélt, akkor ezt úgy
fogalmazta meg, hogy “én érettem és az evangéliumért”,
fogja
érni az övéit ez a körülmény (Mk 8:35/b).
2. Mit kell érteni azon, hogy “háborúságot szenvednek”, jelentheti
ez azt is, hogy háborúságot viselve szenvednek?
A Biblia szerint ez mindenek előtt zaklatást,
bántást és megaláztatást jelent attól a világtól, amelyik szembe
áll Istennel és az örökkévaló érdekekkel és célokkal.
Mindig az agresszíven erősebb fél igazságtalan
háborgatása és elnyomása okozza a szenvedést.
Sátán leginkább a lelkünkben és a gondolatainkban háborgat bennünket
a kísértő sugallataival, ami olyan mértékű lehet, hogy már szenvedünk tőle.
A háborúság a bennünk lévő kettős természet
küzdelme miatt is lehetséges, vagyis a belső állapotunk következménye.
Ezt a küzdelmet és háborúskodást a természetünk mindkét oldala kezdeményezheti
(Gal 5:17).
A bennünk lakozó bűn állandó hadviselést folytat
az Istennel kapcsolatban lévő lelki lényünk ellen (1 Pét 2:11).
Viszont a lelki lényünk is hadviselést folytat
a testies vágyak és kívánságok legyőzése érdekében (Róm 8:13/b,
Kol 2:5).
3. Mikor tudja valaki krisztusi lelkülettel elszenvedni a háborúságot?
Ha békesség van a szívében, nem evilági, hanem Krisztus békéje (Jn 14:27).
Ha kapcsolatban van a békesség Fejedelmével, Jézussal (Ésa 9:6/b, Jn
15:5/b).
4. A történelmi tapasztalatok hátterén
mit bizonyítanak azok a körülmények, amikor a hívőket üldözések és bántások
érik?
“Mihelyt az ember Istennel való összhangra
törekszik, azonnal tapasztalja, hogy a kereszt terhe továbbra is ránehezedik.
A levegőbeli hatalmak, fejedelemségek és a gonosz szellemek azonnal készek
harcolni azok ellen, akik engedelmeskedni akarnak a Menny törvényeinek.
Ezért az üldözések – szomorúság helyett – örömére szolgáljanak Krisztus
tanítványainak, mert ezek a legfőbb bizonyítékai, hogy Mesterük
lábnyomában haladnak” (GHB 34,1).
“Akiknek életében Krisztus szeretete és a szentség szépsége megnyilvánul,
az Sátántól elragadja alattvalóit; ezért támad ellene minden erejével a
gonoszság fejedelme. Megaláztatás és üldöztetés éri mindazokat, akikben
Krisztus Lelke él” (GHB 332,2).
5. Az üldöztetések ideje alatt vajon kiszolgáltatott helyzetben vannak
Istennek gyermekei?
“Aki Krisztusért jut a gyötrelmek tüzes
kemencéjébe, annak oldalán ott áll Jézus, miként Babilonban is mellette
állt a három hűséges tanúbizonyság mellett” (GHB 34,2).
Jézus védelme azonban nem jelenti minden esetben a test oltalmazását,
hanem csak a lélek oltalmát az üdvösségre.
Viszont soha nem enged annál erősebb megpróbáltatást,
mint amit el tudunk viselni (1 Kor 10:13).
6. Miért engedi meg Jézus azt, hogy a Benne
hívő emberek háborúságot szenvedjenek el?
A szenvedés Krisztus iskolája, ami által nevel bennünket.
A szenvedés és nyomor tüzes kemencéjében megtisztít bennünket.
Eközben megtanulhatjuk a nyomort és a szenvedést
okozó bűnt meggyűlölni.
Eközben részt veszünk Krisztus szenvedéseiben, vagyis jobban megérthetjük,
hogy mit tett értünk és mit viselt el értünk Jézus (2 Tim 2:12).
1. Mi motiválja az embereket, milyen cél érdekében
történik a hívők szidalmazása és zaklatása, kinek és miért jó ez?
Sátán kezdettől fogva hamis színben akarja
feltüntetni Istent és az ő gyermekeit is.
A bűntől vezetett emberek a saját lelkiismeretüket
is megnyugtatják azzal, hogy elhitetik magukkal is és másokkal is, hogy
a problémák okozói azok az emberek, akik nem hajlandók úgy gondolkodni
és élni, mint ők.
2. Miként viszonyuljunk az ilyen emberekhez és az ilyen körülményekhez?
Nem ők az igazi ellenfeleink, ők csak eszközök,
akiket Sátán alkalmanként fel tud használni ellenünk.
“Mert nem vér és test ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a fejedelemségek
ellen, a hatalmasságok ellen, az élet sötétségének világbírói ellen, a
gonoszság lelke ellen, melyek a magasságban vannak”(Ef 6:12).
Az ilyen lelkületű emberekhez való viszonyulásunk
kétféle módon történhet.
A botor vitatkozások és értelmetlen küzdelmek
elől bölcsen kitérhetünk, mint Jézus, amikor Názáretben az Őt megölni akaró
tömeg között észrevétlenül átment.
Viszont a lélek menekülésének és vereségének
tekinthető az, ha elmenekülünk a háborgatás és a küzdelem elől, Istennel
és az ügyével sem törődve, csupán azért, mert veszélyt érzünk.
A szidalmak és háborgatások közben gyakorolt
türelmes magatartás egy megtérésre segítő példa is lehet másoknak, esetleg
éppen a háborgatónak vagy a szidalmazónak.
Pál apostol megtérésének gyökere István megkövezésének
eseményéhez nyúlik vissza, ebből adódóan számára is felejthetetlen élmény
volt István magatartása és rendíthetetlen hűsége (Csel 7:58,
22:20).
3. Milyen szinten gyakorol befolyást Isten gyermekeire az emberek szidalma
és háborgatása, milyen mértékben lehet az ártalmas számukra?
Félelmet, aggodalmat, esetenként akár kétségbeesést is kiválthat egy ilyen
körülmény.
Isten azonban azzal biztat és bátorít, hogy “ne féljetek az emberek
gyalázatától, és szidalmaik miatt kétségbe ne essetek!” (Ésa 51:7/b).
“Istenének törvénye van szívében, lépései nem ingadoznak” (Zsolt
37:31).
A történelem folyamán viszont mindig az ilyen
körülmények váltották ki, hogy Isten gyermekei az üldözés elől menekülve
szétszóródtak.
Emberi oldaláról nézve nyugalmat és békességet keresve, isteni oldaláról
nézve viszont így teremtették meg annak a
lehetőségét, hogy minél több helyen terjedjen az evangélium.
1. Mivel vigasztalja Jézus azokat, akik háborúságot és szidalmazást viselnek
el Érette és az evangéliumért?
“Mert így háborgatták a prófétákat is,
akik előttetek voltak” (Mt 5:12/b)
“Például vegyétek atyámfiai, a szenvedésben
és béketűrésben a prófétákat, akik az Úr nevében szólottak”
(Jak
5:10, Zsid 11:33-38).
“Szeretteim, ne rémüljetek meg attól a
tűztől, amely próbáltatás végett támadt köztetek, mintha valami rémületes
dolog történnék veletek. Sőt, amennyiben részetek van a Krisztus szenvedéseiben,
örüljetek, hogy az Ő dicsőségének megjelenésekor is vigadozva örvendezhessetek.
Boldogok vagytok, ha a Krisztus nevéért
gyaláznak titeket; mert megnyugszik rajtatok a dicsőségnek és az Istennek
Lelke, amit amazok káromolnak ugyan, de ti dicsőítitek azt” (1
Pét 4:12-14).
2. Milyen jutalmat ígér azoknak, akik mindezt elviselik az igazságért?
“Mert övék a mennyeknek országa” – “Mert
a ti jutalmatok bőséges a mennyekben”.
“Amiket szem nem látott, fül nem hallott
és az embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az Őt szeretőknek”
(1 Kor 2:9).