1. Ádám megteremtése után mi volt az, ami további munkára késztette
Istent?
Isten megállapít egy nagyon fontos gyakorlatias tényt: ”Nem jó az embernek
egyedül lenni; szerzek néki segítő társat,
hozzá illőt”. I. Móz. 2,18.
Mivel a szeretet Istene mindig adni akar,
mindig jobbá szeretné tenni teremtményeinek az életét, ezért az előbbi
megállapítás azt jelentette, hogy Isten cselekedni fog az ember érdekében.
Ez a cselekvő szándék azzal kezdődött, hogy
Isten hozzáfogott a szárazföldi állatok megteremtéséhez, és mindegyiket
oda vitte az ember elé megmutatni, és hogy nevet adjon az állatoknak.
“De az embernek hozzá illő segítő társat
nem talált.”I. Móz. 2,20/b.
Természetesen nem Istennek volt szüksége erre
a megállapításra, hiszen Ő teremtette az embert, és Ő nagyon jól tudta,
hogy Ádámnak milyen társra van szüksége.
Isten azt akarta, hogy Ádám is érezze, hogy neki egy olyan társra van szüksége,
aki sokkal közelebb áll hozzá, mint a legkedvesebb állat.
2. Milyen módon teremtette meg Isten a második emberi lényt, vagyis
Évát?
Isten olyan társat akart adni Ádámnak, aki
egy test vele, ezért úgy fogja majd szeretni Őt mint önmagát, mint a tulajdon
testét. Eféz. 5,28-29.
Ennek érdekében Ádám egyik oldalbordáját formálta
új emberré, hozzá illő segítőtárssá: “alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát,
amelyet kivett az emberből, asszonnyá, és vivé az emberhez”.
I.
Móz. 2,22.
Amikor meglátta Évát, azonnal vonzalmat érzett magában az újonnan teremtett
emberi lény iránt, mert miként mondotta: “ez
már csontomból való csont, és testemből való test”. I. Móz.
2,23/a.
“Ez asszonyembernek neveztessék, mert emberből
vétetett.” I. Móz. 2,23/b.
A felébredés után azonnal felismerte magában
azt a bensőséges vágyakozást és ragaszkodást, amit ez a különleges teremtési
cselekmény felszínre hozott benne
3. Milyen eseménnyel tette Isten ünnepélyessé
a hatodik napot, amiről csak közvetve kapunk tájékoztatást a Bibliából?
Az újonnan teremtett emberpárt egy családdá szerkesztette össze Isten.
A házasság és a család intézménye tehát a
teremtő Isten alkotása és ajándéka, és eredete még a bűneset előtti világból
való.
Isten eredeti szándéka az volt, hogy általuk benépesüljön
a Föld, ezért arra fel szólította őket: “szaporodjatok és sokasodjatok,
és töltsétek be a Földet”. I. Móz. 1,28.
Az első házasság követendő minta volt az utánuk
következő generációk számára.
Isten azt akarta, hogy a szeretet közösségben
élő család legyen az elkövetkező emberi társadalom egyik legtartósabb és
legbiztosabb alkotórésze.
1. Mire figyelmeztette Isten az első emberpárt
a születendő gyermekeikkel kapcsolatban?
Isten szándéka szerint a következő generációk
életében is ki fog alakulni a maga idejében az a vonzalom és ragaszkodás,
mint ami Ádámban, amikor meglátta azt, akit Isten az Ő számára teremtett.
I. Móz. 2,24.
Az a tény, hogy a gyermek “elhagyja az atyját és az anyját”
akkor következik be, amikor a gyermek testben, lélekben és értelemben is
megérett és felnőtté vált, és így már függetleníteni tudja magát a szüleitől.
Ez az elszakadás éppolyan törvényszerű
esemény, mint amikor a magzat válik éretté arra, hogy elhagyja az anyaméhet.
Az anyához kötődésnek egy bizonyos formája
megszakad ekkor, és a kisbaba egy új dimenzióban éli tovább az életét.
Viszont ebben az időben is szüksége van a
szülők segítségére, támogatására, tanácsára és élettapasztalatára.
2. Van-e a szülőknek valamilyen feladata
ezzel kapcsolatban, kell-e kezdeményezniük gyermeküknél ennek a kibontakozását,
vagy teljesen Isten fogja elvégezni ezt?
Ahogy a szülők mindent megtesznek annak érdekében, hogy a gyermekük önállóan
tudjon járni, pedig a kötődésnek egy bizonyos formája újra el fog szakadni,
hasonlóképpen kell a gyermeküket segíteni ahhoz is, hogy az éretté válás
idejében is képesek legyenek biztonságosan megtenni az elszakadásnak az
újabb lépéseit.
Amikor ez az idő elérkezik, akkor a józan
gondolkodású szülő el engedi gyermekét az önállósodásában.
Lehet, hogy fájdalmas szülésként éli meg ezt
is, de elkerülhetetlenül át kell esni rajta mindkét szülőnek.
3. Mikor következhet be egy gyermek életében az, hogy
“elhagyja
az atyját és az anyját”?
Az “elhagyja” nem azt jelenti,
hogy elköltözik a szülői háztól, hanem a szülőkhöz való kötődésből az éretté
vált ember függetlenségének az önállóságába lép ki az élet minden területén.
Mivel ez az elszakadás az éretté válás természetes
következménye, ezért ez akkor is be fog következni, ha a gyermek soha sem
köt házasságot, és soha sem hagyja el a szülői házat.
A házastársi viszony mindenképpen felülmúlja
a szülő-gyermek kapcsolatot.
Ilyen vonatkozásban a szülői kapcsolat “elhagyása”
lehetővé teszi egy másik személyhez való kapcsolódást, és a ragaszkodó
szeretetet.
E folyamat kibontakozása nélkül nem lehet a házasságnak szilárd alapja.
4. Milyen külső jelek alapján készülhet
fel egy szülő arra, hogy gyermeke beérett az elszakadásra?
Az elszakadásra való érettség különböző területen szokott jelentkezni.
Az értelem és a gondolkodás megkomolyodik.
A könnyelműséget felváltja a reális értékítélet.
Már felelősséggel képes vállalni cselekedeteinek
következményeit.
Az önzésből fakadó “értem van mindenki” szemléletet
felváltja a másokért élés felelősségének tudata és készsége.
5. Mi az, ami egyre jobban tudatosul egy elszakadásra érett fiatalban?
Egyre inkább tudatosul benne az, amit Isten az Édenben mondott:
“nem
jó az embernek egyedül lenni”. I. Móz. 2,18.
A szülői ház szeretete és biztonsága ellenére
egyre inkább érzi, hogy egyedül van, és társra van szüksége.
Ez az állapot természetes reakcióként fogja
kiváltani belőle azt, amit a Biblia úgy fogalmaz meg, hogy
“immár
felkelek....... és keresem azt, akit szeret az én lelkem”.
Én.Én.
3,2.
A keresés azt a belső vágyakozást fejezi ki,
hogy meg akarja találni azt, akit az Isten rendelt neki hozzá illő segítő
társul.
6. Szabad-e ezt a vágyakozást külső eszközökkel
hamarabb felébreszteni, miként azt korunk szexuális propagandája teszi?
Isten a Biblián keresztül arra figyelmeztet, hogy “fel ne költsétek,
és fel ne serkentsétek a szerelmet addig, amíg nem akarja”.
Én.Én.
2,7. 3,5. 8,4.
Amíg ez a szerelmi vágyakozás nem az éretté
vált ember belső igényeként támad fel, addig Isten és ember elleni bűn
azt előcsalni.
Minden ilyen irányú szándék és tett durva elváltozást eredményez a fiatalok
személyiségében, úgy az érzelmek mint a gondolkodásuk területén.
A tömegtájékoztatási eszközök szexuális propagandája a legdurvább támadás
az Isten által adott család intézménye ellen.
7. Milyen természetes készséggel rendelkezik az, akiben már kialakult
az a ragaszkodó szeretet, amit Isten ígért az Édenben?
A ragaszkodó szeretet kész megtanulni a lemondás leckéjét.
Lemondani olyan dologról, amit nem engedhet
meg magának addig, amíg nem találta meg azt, akit szeret az ő lelke.
Lemondani a társ birtoklásáról, amikor az elfoglalt, esetleg csöndre és
nyugalomra van szüksége.
A megtalált társ kedvéért lemondani az önálló
és független tervezgetésről és azok megvalósításáról.
8. Mikor kell elkezdeni ezt a leckét a gyermeknek megtanulni, illetve
megtanítani vele?
A lemondás leckéjét már kicsi kortól kezdve
tudatosan kell a gyermekekkel megtanítani, ellenkező esetben még a házasságában
is boldogtalan lesz, mivel nem teljesedik minden igénye és vágya.
Aki viszont időben megtanulta ezt a leckét,
az nem fogja boldogtalannak érezni magát attól, hogy nem minden az Ő elképzelése
és kívánsága szerint történik.
A nagy lecke és feladat tehát az, hogy képesek legyünk teljes életet élni
a sok teljesületlen kívánság ellenére is.
9. A Bibliában adott kinyilatkoztatás szerint
elsősorban mire vonatkozik Istennek az a meghatározása, hogy “lesznek
egy testté”?
Az Isten szerinti sorrendben csak a harmadik dolog lehet az, hogy “lesznek
ketten egy testté”.
A Biblia erkölcsi tanítása szerint ez a dolog
nem előzheti meg a másik kettőt.
Nagyon sokan gondolkodnak úgy - még keresztények is, - hogy
“egy testté
lenni” a másik emberrel csak szexuális érintkezés által következik
be.
Isten azonban elsősorban nem ilyen vonatkozásban
gondolja az eggyé válást.
Ezzel a kijelentéssel Isten vissza akarja
irányítani figyelmünket az első házastárs közötti szeretet kapcsolat mélységére.
“Mint a férfi része, mint csontjából való
csont, testéből való test, legyen második “én”-je; mutasson ez arra a szoros
egységre, gyengéd kötelékre, szeretetteljes ragaszkodásra, melyet ez
a viszony magában rejt.” (P.P. 25,2.)
Isten azt akarja, hogy minden fiatal úgy érezzen, mint egykor Ádám, amikor
megtalálta azt, “akit szeret az ő lelke”.
10. Minek a hátterén valósulhat meg ez az isteni szándék a házasságban,
egyszerre történik meg, vagy egy folyamat eredményeként alakul ki?
Amikor Pál apostol arról beszél, hogy a házasságban
a férfi és a nő eggyé lesz, akkor a közöttük kialakult ragaszkodó szeretet
kapcsolatára utal.
Miként a Szentháromság tagjait egy Istennek
kell tekintenünk, noha nem azonos személyek, akként a férfi és a nő is
csak együtt alkotja a teljes “ember”-t.
A férfi és a nő is magában hord olyan sajátos
testi, lelki és szellemi vonást, ami hiányzik a másikban, de éppen így
egészítik ki egymást.
Ezen a területen nem merülhet fel az egyenlőség
gondolata, csak a különbözőségé, amit viszont a ragaszkodó szeretetnek
kell egybeszerkeszteni.
Ettől az időtől kezdve nem gondolkodhatnak
úgy, hogy én és te, helyette az eggyé válás kifejezésének kell lépnie
-“mi”,
és ettől sokkal szebbé válik az egész világ.
A másikat olyannak tekinti, mintha belőle
lenne egy rész, ezért együtt örül és együtt szenved vele mindenben.
Istennek az a kijelentése, hogy “lesznek ketten egy testté”,
arra mutat, hogy ez az eggyé válás nem egy pillanat műve, hanem egy hosszú
folyamat eredménye, amiben mindig tökéletesebb lehet a két ember kapcsolata
és eggyé válása. Mt. 19,5.
Az eggyé válásnak ez a gondolata viszont nem jelenti azt, hogy mindkét
félnek fel kell adni az egyéniségének személyes vonásait.
Ezeket a személyes vonásokat továbbra is megőrizheti,
sőt meg is kell őriznie, de kiegészülve a választott társ iránti megkülönböztetett,
ragaszkodó szeretettel.
Az akarat szabadságával továbbra is rendelkezik, de itt is kiegészül az
“én” a “mi” fogalmával.
Az egyénileg hozott döntésekért viszont továbbra
is egyénileg kell vállalni a felelősséget, ezt nem lehet áthárítani a másikra.
1. A bűn rontása miatt milyen szabályokkal
próbálja isten védeni a házasság és a család egységét és szeretet-közösségét?
A házasság tisztaságát két tétel által is szeretné biztosítani a Tízparancsolatban.
A hetedik parancsolat által már az egész életre kiható szabályozót
állít elénk; “Ne paráználkodjál!”. II. Móz. 20,14.
Jézus azonban mélyebbre hatol, és ezzel az isteni tilalommal már nemcsak
a cselekedeteinket akarja szabályozni, hanem a szívünk állapotát is. Mt.
5,28.
A tizedik parancsolat által pedig konkrétan a házasság védelmét
szeretné biztosítani; “Ne kívánd a te felebarátodnak feleségét!”.
II.
Móz. 20,17.
2. Miért nem akarja, és miért tiltja Isten
azt, hogy a hívő egy nem hívő emberrel lépjen házassági kapcsolatba?
A házasság védelmében adta Isten azt a másik
rendelkezését is, mely szerint az Istenben hívő ember ne kössön házasságot
hitetlennel.
“Sógorságot se szerezz velük, a leányodat
se adjad az ő fiuknak, és az ő leányukat se vegyed a te fiadnak; Mert elpártoltatja
a te fiadat éntőlem, és idegen isteneknek szolgálnak.”
V.
Móz. 7,3-4.
“Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában;
mert..... mi egyezsége Krisztusnak Béliállal? Vagy mi köze hívőnek a hitetlenhez?”II. Kor. 6,14-15.
A Bibliában található beszámolók alapján azt kell megérteni, hogy Isten
nagyon komolyan gondolja ezt a tilalmát. Ezsd. 9-10. fejezet
“Ha az igazság ismerője házasságot köt
egy hitetlennel, akkor ezzel lábbal tapodja Isten akaratát. Elveszíti Isten
jóindulatát, amit később keserűen meg fog bánni.” (Test. IV. 505,1.)
“Százan és százan áldozzák fel Krisztust és a Mennyet azáltal, hogy
megtéretlen személyeket választottak élettársul.
Hát ennyire csekély értékkel bír előttük Krisztus közössége és szeretete,
hogy előtérbe helyezik ennek a szegény, halandó embernek a társaságát?
Oly értéktelennek tartják a Mennyet, hogy készségesen kockára teszik annak
örömeit egy olyan ember kedvéért, aki nem szereti a Megváltót.”
(Test. IV. 507,2.)
3. Miért nem adhatja Isten a beleegyezését olyan házassághoz, amelyet
a rendelkezései által megtiltott az övéinek?
Mert ezeknek a szabályoknak a figyelmen kívül
hagyása veszélyezteti a hívő fél hitét, kapcsolatuk őszinteségét, és mindkettőjük
boldogságát.
“Vajon járnak-é ketten együtt, ha nem egyeztek meg egymással?”
Ám.
3,3.
A vallásos gondolkodásban való különbség az
életmódban való különbözőséghez vezet, ami súlyos feszültséget és törést
okozhat a házasságban.
Isten szerinti értelemben nem tud egy testté
lenni a házasságban a hívő és a nem hívő ember.
Mivel az élet alapvető dolgait más-más oldalról
közelítik, ezért állandóan feszültség alakul ki közöttük.
Általában a békesség kedvéért a hívő fél részéről
az isteni elvekhez való viszony fellazulása következik be.
Születendő gyermekeik nevelésében, azok lelki
fejlődésében is zavaróan hat a kétféle gondolkodás, és kétféle életcél.
4. Milyen rendelkezéssel próbálja Isten
védeni még az előzőeken túl is, a családok szeretet-közösségét?
A család védelmében adott isteni rendelkezés
következő tétele a szülő és a gyermek kapcsolatára vonatkozik.
Már az erkölcsi törvény ötödik pontja is erre
vonatkozik, amiben a gyermekeknek a szüleikkel szembeni kötelességét írja
elő Isten. II. Móz. 20,12.
Pál apostol is erre hivatkozva írja; “Ti gyermekek szót fogadjatok a
ti szüleiteknek az Úrban, mert ez az igaz!”. Eféz. 6,1.
A család szeretet-közösségének védelmében
a szülőre sokkal nagyobb és sokrétűbb felelősséget helyezett Isten.
“Tanítsd a gyermeket az ő
útjának módja
szerint, még mikor megvénhedik is, el nem távozik attól.”
Péld.
22,6.
“És ez igék, amelyeket e mai napon parancsolok
néked, legyenek a te szívedben. És gyakoroljad ebben a te fiaidat, és szólj
ezekről, mikor a te házadban ülsz, vagy mikor úton jársz, és mikor
felkelsz, és mikor lefekszel.” V. Móz. 6,6-7.
“Ti is atyák, ne ingereljétek gyermekeiteket, hanem neveljétek azokat
az Úr tanítása és intése szerint.” Eféz. 6,4.
“Ti atyák, ne bosszantsátok a ti gyermekeiteket, hogy kétségbe ne essenek.”
Kol. 3,21.
1. A Bibliában adott isteni rendelkezések értelmében meddig érvényes
egy megkötött házasság?
Jézus nagyon határozott állást foglal el ebben a kérdésben:
“Amit azért
az Isten egybe szerkesztett, ember el ne válassza”.
Mt. 19,6/b.
A farizeusok viszont azonnal azt kérdezték Jézustól; “Miért rendelte
tehát Mózes, hogy váló levelet kell adni, és úgy bocsátani el az asszonyt?”.
Mt. 19,7.
A felvetett kérdésre adott jézusi válasz pedig
rátapint a bűn okozta probléma gyökerére.
“Mózes a ti szívetek keménysége miatt engedte
meg néktek, hogy feleségeiteket elbocsássátok, de kezdettől fogva nem így
volt.” Mt. 19,8.
Az elválás tehát eltér Isten eredeti szándékától,
csak a bűn okozta keményszívűség következményének tekinthető.
Isten azonban ebben a dologban sem akarja kényszeríteni az embert.
Inkább kegyelme által biztosítani akar a bűn
okozta körülmények között egy olyan helyzetet, amely egyrészt elviselhető
számára, másrészt pedig segít lelkileg talpra állni
Ezért engedte meg indokolt esetben az elválást.
2. A Bibliai elvek szerint van-e olyan kivételes eset, amikor mégis
el lehet válni egymástól a házastársaknak?
Jézus tanítása szerint csak egyetlen bibliai oka lehet a házasság felbontásának,
éspedig a paráznaság vagyis a házasságtörés. Mt. 5,32.
A szerelem ugyanis még egy olyan ajtónak tekinthető,
amelyen át beléphetünk a kölcsönös ragaszkodás kapcsolatába, de
szükség esetén - még ha fájdalom árán is - ki is léphetünk ezen az ajtón.
A házasság viszont már olyan ajtónak tekinthető,
amely a belépés után becsapódik, és belülről már nincs rajta kilincs.
Természetesen ezt az ajtót is fel lehet törni, de sokkal nehezebben, és
súlyos jogi, lelki és egyéb következményeket von maga után.
“Jézus a hegyi beszédben világosan leszögezte,
hogy a hűtlenségen kívül, egyéb ok miatt a házasság fel nem bontható.”
(GHB 66,1.)
3. Mit tegyen, akinek nincs bibliai oka az elválásra, de nem tud tovább
együtt élni a házastársával, mert annyira megromlott a kapcsolatuk?
Pál apostol nagyon világos útba igazítást ad ebben a kérdésben.
I. Kor.
7, 10-11.
Két eset közül választhat; vagy megbékül a házastársával, vagy házasság
nélkül maradva egyedül él tovább.
Az Isten szerinti egybeszerkesztés törvénye mindenkit köt addig, amíg a
házastársa él.
Ha viszont időközben meghal, akkor az életben
maradt fél szabaddá válik az egybeszerkesztés törvénye alól. I.
Kor. 7,39.
4. A már házasságban élőket milyen esetekben
szabadítja fel a Biblia egy új házasság megkötésére?
Paráznaság esetén az ártatlan fél újra házasságot köthet az Úrban.
Az egyik házastárs halála esetén az életben maradt fél köthet újra házasságot.