1. Mit tudhatunk arról a történelmi korról, amikor a megígért Messiás megszületett?
A zsidó nép a Római Birodalom uralma alatt élt, római provinciaként.
Ebben az időben Augusztus volt a Római Birodalom
császára, aki elrendelte, hogy “mind az egész föld össze írattassák”(Luk.
2,1.).
A rómaiak megbízása alapján az edomita származású Nagy Heródes királysága
volt a közvetlen hatalom Júdeában. Mt. 2,1.
A zsidó nép történelmét ebben az időben is
az állandó zavargások és felkelések jellemezték, mindent megtettek azért,
hogy a rómaiak elnyomása alól felszabaduljanak.
2. Volt-e meghatározott ideje a Messiás születésének az Isten megváltási
tervében?
Pontos ideje volt ennek az eseménynek, és
amikor ez az idő elérkezett, akkor “kibocsátotta Isten az Ő Fiát, aki
asszonytól lett”(Gal. 4,4.).
Erről az időpontról nem sokat tudhatunk sem
prófétikusan előre, sem visszamenőlegesen a megtörtént eseményre, mivel
semmilyen ihletett kijelentés nem történt erre vonatkozóan.
Lukács, a leghitelesebb evangélista történész, aki “eleitől
fogva mindennek szorgalmasan utána járt” (Luk. 1,3.),
még Ő sem tudta megadni Jézus születésének az időpontját.
Jézus születésének évét valószínűleg i.e:
3-4 közötti időre lehet tenni.
Időszámításunkat Róma város alapításának 753.
évétől számítjuk. (Engel Pál: Világtörténet évszámokban 17. old.
Gondolat Kiadó)
Heródes halála viszont Róma alapításától számított 750. évében történt.
(Vanyó László: Ókeresztény írók IV. kötet 446. old. 121. pont)
Jézus nem sokkal Heródes halála előtt született.
3. Mit tudhatunk Jézus születésének arról
az időpontjáról, amit szinte az egész keresztény világ elfogad, mely szerint
december 25-én született?
A karácsony ünnepének dátuma nem a Bibliából, hanem csak a negyedik század
elején a római pogány kultúrából került a kereszténység gyakorlatába.
A Nagy Konstantin türelmi rendelete utáni
időben az Egyház inkább a kiegyezés és a megalkuvás útját választotta
a pogányokkal.
“Elfogadta a pogány ünnep külsőségeit, de
azokat saját tanaiból vett tartalommal és jelentéssel látta el és fiatalította
meg. Általában úgy, hogy saját hittitkaira való vonatkozásokat magyarázott
bele a pogány természetimádást jelentő szertartások és szokások közül mindazokba,
amelyek ilyen értelemcserére alkalmasak voltak. Így lett eszközeiben
ugyan igen naiv, de célzatában már nagy bölcsességre valló számítás útján
a Dies natalis Solis invicti (a legyőzhetetlen
Nap születése, ill. újjászületése napja) a világ lelki napjának, az emberiség
Üdvözítőjének születése ünnepévé Rómában.” (Katona Lajos: Folklór-Kalendárium
276. old. Gondolat Kiadó: 1982.)
A Biblia valószínűleg azért hallgat a Messiás
születésének időpontjáról, mert Isten nem azt akarja, hogy mi a
gyermek Jézuskával foglalkozzunk.
Nekünk már felnőtt Jézusunk van, akiben mi
a személyes Megváltónkat kell lássuk.
Erről a Megváltó Jézusról viszont nagyon részletes
tájékoztatást ad Isten a Bibliában.
4. Milyen információval rendelkezhettek a zsidók a Messiás születésével
kapcsolatban a prófétai írásokból?
Jézus születésével kapcsolatban három ószövetségi pillanatkép-prófécia
kapott hangsúlyt.
Az egyik szerint csillag fogja jelezni az Izráel szabadító Királyának a
születését. IV. Móz. 24,17.
A napkeleti bölcseket ez a csillag vezette el betlehemi jászolig a gyermek
Jézushoz, - “Láttuk az Ő csillagát”,
mondották a bölcsek. Mt. 2,1-2.
Ez a csillag viszont nem valamilyen égitest csodálatos jelzése volt, mint
ahogy nagyon sokan képzelik ezt még ma is.
Az égi jelekből való tájékozódást, és a csillagjóslásnak
minden formáját ugyanis maga Isten nagyon szigorúan megtiltotta népének.
És. 47,12-14.
Ez egy olyan isteni jel volt, amely egészen alacsonyan
ment az emberek előtt, hogy az utat tudta mutatni, és még azt a házat is
meg tudta mutatni, ahol a gyermeket megtalálhatják.
A másik prófécia azt jelezte, hogy a Júdeai Betlehemben kell a Messiásnak
megszületnie. Mik. 5,2.
Ennek a próféciának az ismeretében irányította Heródes Betlehembe a napkeleti
bölcseket. Mt. 2,4-6.
A harmadik prófécia pedig arról szólt, hogy
szűztől fog megszületni a Messiás. És. 7,14. - Mt. 1,18-25.
5. A zsidók Messiás várásával kapcsolatban milyen jellegzetes körülményekről
tudunk a Biblia feljegyzései szerint?
A Messiás várás legáltalánosabb jelensége a közömbösség volt.
Ezt nem nyíltan vallották, inkább csak abból
lehet következtetni, hogy meglepte őket és váratlanul érte a Messiás megjelenése,
és nem fogadták örömmel.
A másik nagy tábor érdekből várta a Messiást,
az atyák eltorzított írásmagyarázata alapján.
Eszerint királyként kellett volna megjelennie, aki a rómaiak elnyomása
alól kiszabadítja Izráelt.
Ez a várakozásuk két dolog miatt nem teljesülhetett:
Ige értelmezésükben nem választották szét
a két advent eseményeit, és ez félre vezette őket.
Mivel nem ismerték fel az Istentől való meglátogatásuk
idejét, ezért Isten eredeti terve nem teljesedhetett be rajtuk. Luk.
19,41-44.
Ha felismerték volna, akkor az És. 62.-ben leírt és
Luk. 1. és
2. fejezetben elismételt szövetségi áldások rájuk áradtak volna.
Luk.
1,67-75.
Voltak olyanok is, akik nemcsak várták, hanem kutatták is az Írásokat,
személyes vezetést és isteni útmutatást kerestek a próféták kinyilatkoztatásaiban.
A Messiás várók között voltak olyanok is,
akiknek Isten kijelentést is adott az eljövendő Messiás születésére vonatkozóan.
Mária Jézus anyja, először angyal által kap
kinyilatkoztatást, majd később Keresztelő János anyján Erzsébeten
keresztül. Luk. 1,26-35. 39-43.
Ilyen személy volt Simeon is, aki a templomi bemutatásnál megáldotta a
gyermek Jézust. Luk. 2,25-32.
1. A Bibliában adott információk alapján
mit tudhatunk Jézus születésének körülményeiről, milyen vonatkozásban különbözött
Ő a többi embertől?
A Szentlélektől fogantatás eseményében Isten - csak általa ismert módon,
de valóságosan - egy földi anya méhébe helyezte a Szentháromság egyik tagjának
a személyiségét.
Az Istenségnek ez a Személye emberi természetet
és testet kapott ebben az eseményben, az Isten teremtő hatalma által. Zsid.
10,5.
Az Istenséghez való viszonyában egy minőségi
változás következett be, aminek kihatása az egész örökkévalóságra
kihat.
Ebben az állapotában Ádámhoz hasonlóan az Isten Fiává lett, ahogy az a
megváltás tervében már eleve le volt fektetve. Zsid. 1,5/b. Mát. 3,17.
Az isteni személyisége azonban az emberi testben
is megőrizte a kizárólag Istent megillető tulajdonságokat.
2. Milyen bizonyítékot ad a Biblia arra vonatkozóan, hogy Jézus nemcsak
ember volt, hanem teljesen Isten is?
Önmagában van az élete, tehát nem függ senkitől
és semmitől. Ján. 5,26. 10,17-18.
A Teremtő Isten hatalmának megnyilatkozása,
ami által nagyon sok csodát tett az emberek között. Zsid. 1,3.
“A tenger megismerte hangját és engedelmeskedett
parancsának. Betegség és halál meghajolt tekintélye előtt, és zsákmányukat
visszaadták Neki. A Nap felismerte Őt, és haláltusája alatt homályba burkolózott.
A sziklák ismerték Őt, és kiáltására remegve hasadtak darabokra. Az élettelen
természet ismerte Krisztust, és tanúbizonyságot tett istenségéről.” (EGW:
J.É. 679. old.)
A bűnök megbocsátásának joga is az isteni hatalmáról tett bizonyságot.
Luk. 5,20-25.
Elfogadta az Istent megillető tiszteletet
és imádatot. Mt. 14,33. Ján. 5,23.
3. Jézus mint Isten is született valamikor, vagy csak az emberi természetére
vonatkoznak a születésével kapcsolatos kijelentések?
A Jézus születésére utaló kijelentések minden esetben az Isten Fiának születésével
kapcsolatosak. Zsid. 1,5-6. Ésa. 9,6.
Jézus viszont csak a betlehemi testtélételkor
lett az Isten Fiává, előtte nem volt.
Az ószövetségi időkben ezért sohasem
mutatkozik be úgy, hogy én az Isten Fia vagyok.
Ez a születés azonban már a világ megalapítása
előtt el lett döntve, de csak akkor lépett életbe, amikor szükség volt
rá.
4. Mit tudhatunk Jézus gyermekségéről,
neveltetéséről, körülményeiről?
Jézus gyermekségéről és ifjú koráról nagyon
szűkszavúan tájékoztat bennünket a Biblia. Luk. 2,40. 51-52.
Már tizenkét éves korában kibontakozott a különleges szellemi és lelki
képessége. Luk. 2,46-47.
Ettől kezdve a saját részére mindenek felett
való feladatként a mennyei Atyjának dolgaival való foglalkozást
jelölte meg.
Élete által már ekkor is példát adott arra,
amit később a tanításaiban is különös hangsúllyal képviselt.
Mk.
8,34-36.
“Keressétek először az Istennek országát.”
Mt. 6,33.
1. Jézus kezdettől fogva Messiásként élt
itt az emberek között, vagy csak egy bizonyos időtől fogva, egy esemény
által lett Messiássá?
A héber eredetű Messiás, illetve a görög eredetű Krisztus
szavunk,
magyarul Felkentet jelent.
Jézus a Szentlélektől való felkenetése által
lett Messiássá, ezért a messiási küldetését is csak ezután kezdte meg,
amikor ez az esemény a Jordán partján megtörtént.Mk. 1,9-10.
A Messiás felkenetésének ezt az eseményét Ésaiás próféta jövendölte meg.
Ésa. 61,1.
A Szentléleknek itt a keresztség alkalmával
történő különleges megnyilatkozása avatta Messiássá Jézust.
2. Hogyan gondoskodott az Atya Isten arról,
hogy Jézusnak a nép előtt ne kelljen önmagát bemutatnia mint Messiást?
Isten egy hatalmas prófétát támasztott Keresztelő
János személyében, aki az előkészítő munkáján túl a keresztség alkalmával
úgy mutatta be az embereknek, mint “az Istennek ama Báránya, aki elveszi
a világ bűneit”. Ján. 1,29.
Az a körülmény, ahogy a Szentlélek általi
felkenetése történt, szintén bizonyságtétel volt a mennyei küldetéséről.
Mt.
3,16.
A leghitelesebb bemutatás viszont az Atya
részéről történt, aki az ott lévő emberek hallatára nyilatkoztatta ki Őt
a saját Fiaként.
“Ez amaz én szerelmes Fiam, akiben én gyönyörködöm” Mt. 3,17.
3. Hogyan készült fel Jézus a messiási küldetésére a Jordánban történt
keresztsége után?
A Szentlélektől késztetve a puszta magányába
és csendjébe vonult vissza, hogy imával és böjtöléssel készüljön
arra a szolgálatra, amit Messiásként kell elvégeznie.
Amikor már negyven napja böjtölt és megéhezett,
akkor megjelent előtte Sátán, hogy megkísértse Őt. Mt. 4,2-3.
Sátán kísértései arra irányultak, hogy az Isten-ember Messiás olyan
erőket vegyen igénybe önmaga számára, ami a többi embernek nem áll a rendelkezésére.
Ha Jézus egyetlen alkalommal is igénybe veszi az isteni hatalmát, hogy
könnyítsen a helyzetén, akkor többé nem lehetett volna a mi helyettesünk,
mint Megváltó.
Jézus megkísértésének tényét két szempont alapján tudjuk megérteni.
Kísérthetősége és lelki tisztasága szempontjából
Ő a második Ádám, akiben Sátánnak még nincs semmilye sem, de a Kísértő
éppen azon munkálkodik, hogy ez ne maradjon így.
Bár hozzánk hasonlóan kísértetett meg, de
csak külső befolyásolással, mivel Jézusban nem volt benne a “bűn kovásza”,
a bűnre való hajlam.
A kísértés körülményei azonban már nem hasonlíthatók
az Éden biztonságához, és Jézus emberi képességei is a bűn négyezer éves
gyengeségeit és torzítását viselik.
4. A Galileában tartott első prédikációja
alkalmával mit akart Jézus hangsúlyossá tenni az Őt hallgató emberek előtt?
Jézus keresztségénél történt felkenetés eseményét a Biblia már közel 600
évvel korábban megjövendölte, és egy meghatározott
történelmi időbe beépítette.
Ezért tanítói szolgálatát ennek a próféciának a meghirdetésével kezdte
meg: “Betelt az idő, és elközelített az
Istennek országa”. Mk. 1,15.
Ezt az eseményt és annak időpontját Dániel
próféta jövendölte meg. Dán. 9,25/a.
A Messiás színre lépésének idejét meghatározó prófécia kiindulási pontja
a Jeruzsálem újjáépítésére kiadott parancs keletkezésének az ideje.
Jeruzsálem újraépíttetésével kapcsolatban azonban több parancs lett kiadva,
a bibliai feljegyzésekből négy ilyen parancsot
ismerhetünk meg.
Círus parancsa
536-ban Ezsd. 1,1-4.
Dárius parancs
519-ben Ezsd. 6,1-12.
Artaxerxes Longimánus 457-ben
Ezsd. 7,1-26.
Artaxerxes Longimánus 444-ben
Neh. 2,1-9.
5. Honnan tudhatjuk azt, hogy a Jeruzsálem újjáépítésére kiadott négy
parancs közül melyiket veszi figyelembe a Biblia?
A történelmi tények alapján azt mondhatjuk,
hogy a Dániel által adott meghatározás Artaxerxes első parancsát veszi
figyelembe.
Csak erre a parancsra tudott befejeződni Jeruzsálem
újjáépítése.
Artaxerxes parancsa nemcsak a város, hanem a zsidó állam helyreállítására
is vonatkozott.
A könnyebbik megoldás viszont az, ha a beteljesedés hátterén visszafelé
pörgetjük az eseményeket.
Mivel a Messiás működésének kezdő időpontját
már ismerjük, ezért innen vissza számolva csak a 457-ben kiadott rendelet
jöhet számításba.
6. Milyen általános szabályt kell ismerni
ahhoz, hogy a próféciákban adott időmeghatározásokat jól tudjuk érteni
és alkalmazni?
Amikor a bibliai próféciákban időmeghatározás
is van, akkor szinte minden esetben jelképes időegységről van szó.
Ez azt jelenti, hogy egy 24 órás nap alatt egy évet kell érteni. Ezék.
4,5-6. IV. Móz. 14,34.
7. Hogyan lehet a Dániel által adott jövendölést
a történelem idősíkjába beilleszteni?
Amikor az angyal részekre bontja a zsidók számára adott kegyelmi időt,
akkor három időegységre bontja fel azt, amelyből kettőnek kell beteljesedni
a Messiás fejedelemig.
A feladat tehát csak az, hogy az angyal által
meghatározott időmennyiségből ki kell vonni azt az időmennyiséget, amennyi
az időszámítás előtti korban már eltelt, és akkor megkapjuk eredményként,
hogy az időszámítás utáni korban mikor kell a Messiás fejedelemnek színre
lépnie az emberiség történelmében.
A meghatározott időegység
483 év -
Ebből az időszámítás előtti korban eltelt
457 év
-------------
Az időszámítás utáni korra tehát megmarad
26 év
A pontos időmeghatározás miatt szükséges figyelembe
venni még két adatot.
Régen a tavasz első újholdjával kezdődött
az év, és nem a tél közepén, mint most.
Ez viszont a prófécia szempontjából azt jelenti,
hogy a prófécia által meghatározott 26. év a mi időszámításunk szerint
a 27. év tavaszán jár le vagyis a 27. év márciusának végén.
A Jeruzsálem újjáépítésére vonatkozó parancs
viszont az év közepén, vagyis ősszel lett kiadva.
Ebből az következik, hogy az időszámítás előtti
korban csak 456,5 év vehető számításba.
Ezért az időszámítás utáni időre nem csak
26 év marad, hanem 26,5 év.
Mindezeket figyelembe véve tehát, Jézus keresztségének
ideje a pontos számítás szerint, ahogy azt Dániel próféta megjövendölte,
az időszámítás utáni kor 27. évének őszére esik.
8. Milyen történelmi bizonyítékok állnak még rendelkezésünkre a Messiás
színrelépésének idejével kapcsolatban?
Az egyik információ azt mondja el, hogy Keresztelő
János “Tibérius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében”
kezdte meg a Jordán melléki tartományokban a prédikáló, keresztelő szolgálatát.
Luk. 3,1-3.
“Augustus császár Kr.u. 14. augusztus 19-én
halt meg. Utódának tizenötödik éve így Kr.u. 28 augusztus 19-től a 29.
év augusztus 19-ig tartott. Az uralkodási éveket így számolták a régi történetírók
és kronológusok. Keleten azonban a Szeleukida uralkodók óta a szír időszámítás
volt érvényben, amit Palesztina is átvett. Lukácsnál, aki szír születésű,
joggal feltételezhetjük ennek használatát. E számítási mód szerint pedig
az új uralkodó első uralkodási éve a polgári évvel befejeződött. Ráadásul
a szíriai időszámításban az újév napja október elsején volt. Ezek szerint
tehát Tibérius első esztendeje igen rövid volt, alig másfél hónap. Kr.u.
14 augusztus 19-től szeptember 30-ig. A Lukács által említett tizenötödik
uralkodási év eszerint Kr.u. 27. október
1-től a 28. év szeptember 30-ig tartott. Mivel Jézus hamarosan azután,
hogy János elkezdte bűnbánati prédikációit, fellépett, ennek időpontja
a 27-28. év fordulója körül volt.” (Gerhard Kroll: Jézus nyomában 199.
old)
A másik információ pedig azt mondja el, hogy “Jézus mintegy harminc
éves volt, mikor tanítani kezdett”. Luk. 3,23.
Mivel időszámításunkat Róma város alapításának
a 753. évétől számítjuk, Heródes halála pedig Róma alapításától számított
750. évben történt, Jézus pedig nem sokkal Heródes halála előtt született,
ezért itt is jelentkezik a 3-4 éves eltolódás Jézus születése és az időszámítás
kezdete között.
1. Miben különbözött Jézus tanítása a papok
és az írástudók tanításától?
Az apostolok beszámolóiban azt olvashatjuk,
hogy Jézus tanításában hatalom és átható erő nyilatkozott meg. Ján.
7,46. Mt. 7,29.
“Ennek az volt az oka, hogy soha ember
nem élt úgy, mint Ő. Ha másként élt volna, mint ahogy élt, akkor nem tudott
volna úgy beszélni, ahogy beszélt. Szavaiban meggyőző erő volt, mert egy
szent és tiszta szívből fakadtak, telve szeretettel és együttérzéssel,
jóakarattal és igazsággal.” (EGW: N.L. 339,2.)
Minden esetben tiszta összefüggéseiben ismertette az Írásokat az emberekkel.
Tanítása mentes volt minden emberi torzítástól, ezért a Messiás-várással
kapcsolatos tévedéseket is igyekezett korrigálni. Luk. 4,16-21. - Ésa.
61,1-2.
2. Milyen eszközöket használt Jézus arra, hogy
könnyen érthetővé és maradandóvá tegye tanításainak a lényegét?
Ha az egyszerű és világos beszédét nem értették meg, akkor a mindennapi
életből vett példázatokkal próbálta közelebb hozni mondanivalóját az emberek
értelméhez.
Mivel az irgalmasságról adott tanítását nem
értették, ezért elmondta előttük az irgalmas samaritánusról szóló példázatát.
Luk. 10,25-37.
Ha még így sem értették meg, akkor a saját életében bemutatott gyakorlati
lecke által tette maradandóvá annak az isteni elvnek a megértését és mibenlétét.
A tetten kapott bűnös nő esete által mutatta
be, hogy mit jelent az Isten szerinti irgalmasság a gyakorlatban.
Ján.
8,3-9.
3. Milyen természetes következménye van annak, ha egy ember valóban
megértette Jézus tanításainak a lényegét?
Jézus tanítása arra is kitért, hogy miként valósulhat meg ez az átalakulás
egy ember életében.
A farizeus főemberrel Nikodémussal folytatott
beszélgetése közben mondta el ennek a titkát. Ján. 3,3-5.
“Ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja meg Istennek országát.”
“Ha valaki nem születik víztől és Lélektől,
nem mehet be az Isten országába.”