|
A Szerző az olvasóhoz |

A Mester eltávozása biztosíték a visszatérésére
A Megváltó ünnepélyes ígérete, hogy a korszakok végén
visszatér, angyalok tanúsítása és próféták hirdetése által lett az apostoli
egyház reménysége és a menny utolsó üzenetének alaphangja az emberekhez
Az óvilágot ékesítő székesegyházak nem néhány év rövid munkájának eredményei, hanem nemzedékek fárasztó munkája. Rendszerint századok múltak el az alapkő letétele és a tornyosodó felépítmény befejezése között. Ilyen hatalmas alkotások szükségszerűen lassú, gondos munka eredményei. Az alapokat nagy gonddal, szilárdan fektették le. Még ásatások nyúltak le a megingathatatlan sziklaágyakhoz, melyekre azok épültek. És az alapok lefektetését követő hatalmas építészeti munka olyan gondos és alapos volt, hogy az eredmény nagyszerű és tartós legyen.
Így a második advent reménysége is bibliai jövendöléseken alapul, és a XIX. század nagy második advent mozgalmában valósult meg, melyet köznyelven és gyakran lenézően millerizmusnak neveznek – ez áll előttünk tanulmányozás végett. A millerizmus nem okozat, hanem következmény. Résztvevői azt tartották, hogy az nem új és nem önkéntes fejlemény – nem elszigetelt, független, ésszerűtlen, összefüggéstelen jelenség –, mely abban az időben gyűrűzött a felszínre. Ahelyett azt állították, hogy ez a mozgalom 2000 éves alapos előkészítő háttérnek, felfogásnak és a jövendölések beteljesedésének elkerülhetetlen következménye.
Vezetői mélységesen érezték, hogy reálisan és történelmileg ugyan olyan biztosan, ugyan úgy be kellett következnie, mint ahogy a XV. század nagy hitújításának meg kellett akkor történni, mivel elérkezett (10) a kitűzött óra az emberiség megváltása érdekében lefektetett isteni tervben, hogy a próféciák és jövendölések beteljesedjenek és bizonyítsák isteni elrendelésüket. Ennek a reformáció vezetői is hasonlóképpen tudatában voltak. Tudatában voltak megbízatásuknak és küldetésüknek, akik a legbölcsebb Gondviselés irányítása alatt működtek, és a jövendölések megvalósítóinak tekintették magukat.
Hasonló módon, a XIX. századi Miller-mozgalom támogatói is úgy tekintették magukat, mint a jövendölések fokozatos értelmezésének csúcspontjai és beteljesedései, mely a századok folyamán lépésről-lépésre tárult fel. Az advent-mozgalmat nem lehetséges kizárólag társadalmi, lélektani, gazdasági vagy szervezeti alapon megmagyarázni. A nagy keresztény térhódítások jellegéből és lelkületéből merített ez a mozgalom, melynek gyökere a régmúltból táplálkozott.
Új reformációnak tekintették vagy pontosabban a XVI. és XVII. században megrekedt reformáció továbbfejlesztésének és beteljesedésének. A kereszténykor végjeleneteinek idejére volt szánva. Letagadhatatlan erő és tűz járt vele, robbanásszerűen és gyakran mindent elsöprő erővel tört elő. Századokon keresztül várakoztak eljövetelére. Úgy tekintették, mint azon tekercs utolsó darabkájának kigömbölyítését, mely a korszakokra vonatkozó nagy próféciákat tartalmazta.
A XIX. századhoz fordulunk most tehát, a 3. kötetben áttekintettük a század korai évtizedeinek óvilági advent-ébredését, mely az összes vallási csoportba behatolt és fölvillanyozta azokat. A hasonló újvilági adventmozgalmat vesszük majd most szemügyre, mely teljesen elkötelezett mozgalommá fejlődött. Az I. részben a jövendölésre való általános ébredést jegyezzük föl, melynek magyarázói szétszórva éltek a különböző vallási területeken – az felekezetközi fejlemény volt. Ezt követően a II. részben a látványos Miller-mozgalmat fejtjük ki, mely a különböző felekezetekből a követők százait vonta pályájára – a második advent egyéni hírnökeit és a Biblia jövendöléseinek több képviselőjét.
És végül a III. részben ennek a fejleménynek az utóhatását tekintjük át és az ezer év előtti elmélet tartósságát követjük nyomon (11) és a próféciákat történelmi szempontból, azok egyes részeinek végső beteljesedését, amint jelentős részben elfogadták és egyre szélesebb körben terjesztették az egész földgolyón. A hívő reménységének a második advent a központja, és annak az első nagy advent igazságához és valóságához való életbevágó és elkerülhetetlen kapcsolata, így vált ez az utolsó idő központi igazságává. Utószó vázolja majd föl az ezer év előtti elmélet tartósságát a következő évtizedekben.
Évekig kutatták a csillagászok az eget, hogy megtalálják a bolygók mozgásának titkát. Elgondolkodva szemlélték e száguldó gömböket, melyek zűrzavar és összeütközés nélkül száguldottak át a téren, pontosan követve szüntelen keringésüket. Hiába próbálták kiszámítani pályájuk útvonalát egy kör alakú mozgás alapján az égen. Gondolataikat egyetlen középponton rögzítették az örökkévaló pályára. De ilyen számításokkal nem lehetett megfejteni. Zűrzavarban, összekülönbözésben és káoszban hagyták a vizsgálódókat. Végül egy csillagász, Johann Kepler rájött, hogy a bolygók pályája elipszis vagy hosszúkás kör alakú, ezért két középpontjuk van. Akkor a csillagászati számítások egybehangzóak, pontosak és teljesek lettek. Megtalálták az egek törvényét.
Hasonlóan a megváltás tervéhez vagy pályájához, ha annak nevezhetjük. Az évek folyamán tömegek törekedtek arra, hogy megismerjék az Isten nagy megváltási művének és időzítésének rendelkezéseit, de annak pályáját egyetlen központ, a Krisztus első eljövetele köré próbálták elhelyezni, tizenkilenc évszázaddal ezelőtt. De rájöttek, hogy a megváltás tervének két középpontja vagy gyújtópontja van. A Krisztus második eljövetele ugyanúgy ekörül mozog, mint az első. Ezek az ikerközpontok – a kereszten való tragédia és Krisztus hatalommal és dicsőségben történő visszatérése – elválaszthatatlanok voltak. Az egyik nem teljes a másik nélkül.
Csak e kettős összefüggésben válik a megváltás terve harmonikussá és teljessé. Csak így tudhatják megérteni az igazságot kereső emberek az Ószövetségben a Messiás eljöveteléről szóló, egyébként zavaros és látszólag (12) ellentmondó próféciákat ‑ némelyek úgy beszéltek az Ő eljöveteléről, mint egy gyöngeségben és alázatban megjelenő emberről, aki kisbabaként születik meg Betlehemben, később szenvedésre, bánatra és gyászra, megtört ábrázattal és megvetett személyként; mások úgy nyilatkoztak, hogy Ő úgy jönt, min a Királyok királya, dicsőségesen és korlátlan hatalommal, és megtisztítja a földet, megszabadítja népét és bevezeti az örökkévaló béke és igazság uralmát.
De ha egyszer fölfogtuk a két eljövetel hatalmas igazságát, tulajdonunk-ban van a korszakokon átívelő összes isteni megnyilvánulás kulcsa – múlt, jelen és jövő. Ez az, ami megoldást ad ezer zavaró problémára, és az egyetlan igaz történelmi életszemlélet ésszerű alapjára. Erre a hitre jutottak el a XIX. századi adventisták. Felismerték, hogy e két fenséges esemény körül forog az idő és örökkévalóság összes kérdése. Ez lesz tehát kutatásunk tárgya, az Atyáink prófétai hite című sorozat utolsó kötetének befejező részében.
LEROY EDWIN FROOM
Washington, D. C.
____________________________________________
1. A „Millerita” kifejezést itt arra használják, hogy megjelöljék a hívőknek azt a nagy csoportját, akik a közelgő második eljövetelre és a hozzá kapcsolódó ítélet órára készültek, ami 1831 és 1844 között felmerült. Történelmi értelemben alkalmazták, a tömörség és egyszerűség szempontjából, mint ahogyan a Wesleyanus-okról (metodistákról) és Cambelliták-ról beszéltek. Először gúnyos jelzőként használták, gyakran és egyszerűen csak a hívők azon nagy csoportjára alkalmazták, akik a második adventre és az ítélet órájára készültek, ami 1843 és 1844 körül volt esedékes. Nem tiszteletlenségből utaltak rá, amikor alkalmazták. Az Adventista nevet még nem fogadták el általánosan, mint ami magába foglalta országszerte az összes egyházban szétszóródottan élő ezerév előtti adventben hívőket.