1. Miután János már megnézte a szent
várost kívülről, most a város belső dolgaira irányítja figyelmét az angyal.
Különösen két dolog ragadja meg mindjárt az apostol figyelmét.
Az élet folyója, amelynek forrása a királyi szék alatt van.
Az élet fája, amely a folyó felett egy kaput vagy egy diadalívet képez.
2. János apostol úgy látja, hogy az élet folyója egy csodálatos utca közepén
folyik végig.
Ezt az utcát az “Ő utcájá”-nak
nevezi János, ami valószínűleg azt jelenti, hogy az Isten nevéről neveztetik.
2. vers.
Az utca méreteit sejteti velünk az a tény, hogy az élet folyója ott folyik
az utcán.
Mivel ez a folyó az Isten és a Bárány
királyiszékétől ered, ez egyúttal az utca jellegét és rendeltetését is
meghatározza.
3. Az élet fájáról pedig egészen különös dolgokat mond el az apostol.
Az egész Bibliában csak János apostol ad részletes leírást az élet fájáról.
A fa egyik különlegessége az, hogy először
úgy tűnik, két törzse van, az élet folyójának egy-egy oldalán.
Mivel azonban az apostol csak egyetlen fáról beszél, ezért ez azt jelenti,
hogy a folyót átölelve, fölötte egyetlen törzzsé forr össze, egy csodálatos
kaput és talán még hidat is képezve a folyó felett.
A másik különlegessége pedig az, hogy minden hónapban újra hoz és újra
érlel gyümölcsöket.
Talán ennek az ismeretnek a hátterén jobban megérthetjük
azt, hogy miért
mennek a megváltottak hónapról-hónapra Jeruzsálembe. Ésai. 66,23.
A megértést segíti még a fa harmadik különlegességének ismerete.
A fa “levelei a pogányok gyógyítására valók”. 2/b. vers.
Ez a gyógyítás természetesen nem a betegségekből
való gyógyítást jelenti, hiszen János már korábban kijelenti, hogy Isten
országában nem lesz fájdalom, tehát betegség sem.
21,4.
A bizonyságtétel segítségével érthetjük meg ezt a furcsa kijelentést.
“A halottak olyan termettel támadnak
fel, amilyennel a sírba szálltak. Ádám is a feltámadt sokaság között áll.
Alakja méltóságteljes, alig kisebb, mint az Isten Fiáé. Élesen különbözik
a későbbi nemzedékektől. Ez is mutatja, hogy az emberiség elkorcsosult...
A rég elvesztett Édenbe - az élet fájához - visszavitt üdvözültek azonban
növekedni fognak, mígnem elérik a kezdetben kapott méltóságteljes magasságukat.
A bűn átkának utolsó maradványa is eltűnik.” (Nagy Küzd. 573,1.)
4. Ebben a városban semmi elátkozott nem lesz többé.
Az átok a bűn következménye világunkban.
Mivel azonban az új Földön már nem lesz
bűn, ezért elátkozott dolog sem lesz.
Ebben a városban egy teljesen megváltozott viszonyok és körülmények között
élhetnek az emberek.
Az Isten személyes jelenléte a garanciája ennek.
5. János apostol azt látja, hogy a megváltottak
között lesznek olyanok, akiknek az a kiváltság jut, hogy Isten közvetlen
közelébe lehetnek, mert ők lesznek Isten szolgái.
Ezzel a kijelentéssel ismételt utalást
tesz János a 144.000 kiváltságára, amiről már korábban a 7. fejezetben
is tett említést. 7,15.
Ezt erősíti még az az utalás is, hogy
ezeknek a szolgáknak a homlokukon ott van az Ő neve, vagyis az Atya neve.
4. vers.
Ugyanezt korábban a 144.000 homlokára írva látta János. 14,1.
Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy bár
szolgálnak Istennek, de nem szolgai minőségben, hanem mint a szerető atya
fiai.
6. A bűntől való szabadulás csodálatos
és talán a legnagyobb bizonyítéka az, hogy a megváltottak láthatják
az Atya orcáját.
Ebben a kijelentésben láthatjuk a Jézus által adott ígéret beteljesedését.
“Boldogok, akiknek szíve tiszta,
mert ők az Istent meglátják.”Máté 5,8.
Meglátni azt, Aki szeretetének és kegyelmének
megnyilatkozásaként elrejtette magát a bűnössé vált ember előtt. Ésai.
59,2. 45,15.
Elrejtette magát, mert az Ő dicsősége
megemésztő tűz a bűnbesüllyedt ember számára. Zsid. 12,29. V.
Móz. 4,24.
Mózes elől is ezért rejtette el magát
a dicsőség felhőjében. II. Móz. 33.20.
A megváltottak azonban most már megláthatják
Őt, mert többé semmi bűn és semmi elátkozott nincs, ami elválasztja őket
az ő Istenüktől.
1. Ebben a fejezetben Jézus megint úgy
mutatkozik be, hogy a Jelenések könyvében adott kinyilatkoztatások Tőle
származnak.
Először úgy jelenik meg, mint “a
szent próféták Istene”, aki elbocsátotta az angyalát, hogy megmutassa
szolgáinak azokat, amiknek meg kell lenni hamar. 6. vers
De hogy senki se értse félre ezt a kijelentést,
ezért a következő versekben még tesz egy kiegészítést ehhez a kijelentéshez.
16/a. vers
Ez a bejelentés azt is jelenti, hogy
az ószövetségi próféták is Jézustól kapták a különböző időkre vonatkozó
kinyilatkoztatásokat.
Péter apostol leveléből is ezt érthetjük
meg. I. Pét. 1,10-11.
Ez azt is jelenti, hogy az egész Szentírás Jézus Krisztustól származó üzenet
az emberhez.
Milyen jó volna, ha ezt azok a keresztények is megértenék, akik leragadnak
az újszövetségi iratoknál, mert azt hiszik, hogy csak azon keresztül szól
hozzájuk Jézus.
2. Ugyanakkor itt a kinyilatkoztatás
végén Jézus újra megerősíti azt, hogy “Én vagyok az Alfa és az Omega,
a kezdet és a vég, az első és az utolsó.” 13. vers
Az “én Vagyok” meghatározás a mindig “VAN”,
az örökké létező Isten önmegjelölésére használt fogalom. II.Móz.
3,14.
Ez a megjelölés épp úgy érvényes a Fiú Istenre, mint az Atyára.
A bemutatkozás másik részét hasonlítani lehetne a nálunk használatos “A-tól-Z-ig”
kifejezéshez.
Ez a szólásmód a teljességet, a maradéknélküliséget jelenti.
Jézusra vonatkoztatva pedig még azt
is jelenti, hogy ami van a teremtett világmindenségben, az mind Tőle származott.
Ján. 1,3. Ésai. 54,5.
Ugyanakkor pedig még jelenti azt is,
hogy a megváltás tervében minden az Ő nevéhez kötődik, elejétől a végéig.
3. A bemutatkozás harmadik változatában Dáviddal kapcsolja össze magát
Jézus.
“Én vagyok Dávidnak ama gyökere és ága.” 16/b. vers
A gyökér azt jelenti, hogy Dávid Elődje
és Őse Ő, akitől Dávid is származott.
Az ág pedig arra utal, hogy Jézus, mint Messiás, Dávid családjából származott.
Máté 21,9.
Ugyanerre a tényre hivatkozott Jézus akkor, amikor a farizeusokat megkérdezte.
“Miképpen vélekedtek ti a Krisztus
felől? Kinek a fia?”Máté 22,42.
“Ha Dávid Urának hívja őt, mi módon
a Fia?”45. vers
4. Végezetül pedig még azt mondja, hogy “én vagyok... ama fényes és
hajnali csillag”. 16/b. vers.
Ezzel azt akarja megerősíteni Jézus,
hogy a világ sötétségében mindig Ő volt az, aki biztosan világító eszközzé
tette a prófétai beszédet. II.Pét. 1,19.
Ugyanakkor a prófétai üzenet végcélja
is Ő.
Ugyanis az a prófétai üzenet, amelyik
Istentől származik, oda vezet, hogy az igazi hajnalcsillag támad
fel a szívekben, maga Jézus.
1. Először János apostol szeretné személyes
befolyásával megerősíteni azt, hogy a leírott kinyilatkoztatás Istentől
származó üzenet.
“Én János vagyok az, aki ezeket hallottam és láttam.” 8/a.
Nem másod vagy harmadkézből vett üzenet
ez, hanem közvetlenül az Istentől származik.
2. Azután Jézus hitelesíti az üzenetet
azzal, hogy elmondja, hogy Ő küldte el az angyalát, hogy mindezeket
megjelentse Jánosnak. 16/a. vers.
A kinyilatkoztatást végző angyal azonban
csak szolgatárs. 9/a. vers.
Szolgatársa mindazoknak, akik megtartják e könyv beszédeit. 9/b. vers.
Ez viszont azt jelenti, hogy ezt a prófétai könyvet megtartani csak egy
aktív, tevékeny életmód mellett lehet.
Az igazi megtartás a szolgálatban fog
kifejeződni.
Akinek életében nincs szolgálat (személyre szabott) az a valóságban nem
is tartja meg.
Aki hisz Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelének
közelségében, az kell, hogy erről beszéljen is másoknak.
“Az idő közel van”. 10.
vers.
Mivel az angyal csak szolgatárs, ezért visszautasítja János magatartását.
“Az Istent imádd!” 9/b. vers
3. Ahogy a könyv elején, úgy itt a végén is hangsúlyt kap az, hogy a prófétaságnak
ez a könyve nem lehet titok, ezt mindenkinek meg kell ismerni és érteni.
“Be ne pecsételd e könyv prófétálásának beszédeit.” 10. vers.
Nem bepecsételni annyit jelent, hogy hirdetni kell a könyv prófétálásának
beszédeit mindenfelé.
Ez a kijelentés ellentétét képezi nagyon sok hittudós állításának, akik
szerint a Jelenések könyve egy titok.
Valószínűbb azonban az, hogy akik ekként
gondolkodnak, azok abba a kategóriába tartoznak, akikről már Ésaiás próféta
is jövendölt. Ésai. 29,10-14.
Nem lehet bepecsételt titok ez a könyv azért sem, mert Jézus kétszeresen
is egy áldásígérethez köti a benne foglalt üzenet megtartását. 1,3.
22,7.
Cselekedni valamit, azzal összhangban élni csak akkor lehet, ha világossá
és érthetővé vált annak lényege.
4. Ebben a részben újra elmondja Jézus, hogy a Jánoson keresztül adott
üzenet a 7 gyülekezet részére szól.
Ez a 7 gyülekezet azonban a Keresztény Egyház egy-egy korszakát jelképezi.
Az ebben a könyvben bemutatott események
ugyanis időben és történésben messze túlhaladják azoknak a gyülekezeteknek
a létezését.
Minden egyházkorszaknak arra az üzenetre kellett különösen figyelnie, amelyik
közvetlenül azt a korszakot, illetve az akkor zajló eseményt érintette.
5. A János apostol által írott prófétai
könyv hitelesítése vonatkozásában négyféle ítéletet helyez kilátásba Isten
azokkal szemben, akik bármilyen változtatást mernek tenni a Tőle származó
üzenetben. 18-19. vers
Annak részét eltörli Isten az élet könyvéből.
Ezzel pedig elveszti a halhatatlanságot
és így az örök halál lesz a végső sorsa.
Elesik attól a lehetőségtől, hogy megdicsőülten
részt vehessen a mennyei Jeruzsálem és az új Föld életében.
Nem részesülhet a Jelenések könyvében említett egyetlen ígéretben és áldásban
sem.
Végül pedig a bűn büntetéseként a “könyvben
megírt csapásokat veti Isten arra”. 18. vers.
5. Az Istentől jövő áldás feltételeként
két igényt is támaszt Isten velünk szemben:
“Boldog, aki megtartja e könyv prófétálásának beszédeit.” 7.
vers.
“Boldogok, akik megtartják az
ő parancsolatait.” 14. vers
Ez a parancsolat ugyanaz, mint amely a Sínai hegyen adatott, vagyis az
örök erkölcsi törvény.
Ezzel a feltétellel jogot nyernek az élet fájához, és a Szent Városba való
belépésre.
Isten utolsó figyelmeztetése ez a törvényét
semmibe vevő világ számára.
Figyelmeztetés azoknak is, akik azt hiszik, hogy Jézus halálával érvényét
veszítette Isten törvénye.
6. Szükségesnek tarom megjegyezni, hogy a legrégebbi kéziratokban
kétféle változatban fordul elő ez a vers.
Az egyik szerint “akik megtartják
az Ő parancsolatait”, míg a másik szerint pedig “akik megmossák
ruháikat”.
A kétféle változat nagyon hasonlít egymáshoz
a görög szövegben, amiből az következik, hogy valószínűleg a másolók tévesztették
el azt a néhány betűt.
“Akik megtartják az Ő parancsolatait”
“HOI POIÚNTESZTASZENTOLASZAÚTOÚ”
“Akik megmossák ruháikat”
“HOI PLÚNONTESZTASZSZTOLASZAÚTÓN”
Ma már azonban nem tudjuk, hogy melyik
volt az eredeti, mert mindkettő beleillik a Jelenések könyvének az üzenetébe
és a stílusába is. (lásd: 12,17. 14,12. 7,14. 16,15. v.ö:
Ján. 14,15. 21. 15,10. I.Ján. 2,3-6.)
1. A Jelenések könyve üzenetének központi gondolata az, hogy
“ímé hamar
eljövök”. 12. vers
Ezzel összefüggésben a Szentlélek és a menyasszony azt mondják erre, hogy
“Jövel!”17. vers
És aki hallja ezt az üzenetet, szintén azt mondja, hogy “Jövel!”
A Bibliában a “hallani” szónak mélyebb jelentése is van, mint a
köznapi beszédünkben.
A Biblia szerint csak az hall meg valamit, akinek van füle a hallásra,
vagyis akiben van készség arra, hogy meghallgassa azt, amit Isten mond.
Jelen esetben a hallani szó magába foglalja a megértést is.
Máté 7,24-26.
Az egyes szám alkalmazása arra utal, hogy az üdvösség személyes ügy, nem
üdvözülhetünk a gyülekezettel vagy az egyházzal.
Mindenkinek személyesen kell válaszolnia Jézusnak, egyénenként kell kinyilvánítania
óhaját és vágyakozását a második advent tekintetében, hogy: “Jövel!”
2. Míg egyik oldalról Jézust sürgeti a hívás “Jövel!”, addig a másik
oldalon pedig az ember felé hangzik Isten hívása.
“Aki szomjúhozik, jöjjön el, és aki akarja, vegye az élet vizét ingyen.”
17. vers.
Az ajánlat mindenki felé hangzik, senki
elől sincs elzárva az üdvösséghez vezető út.
Ez a kinyilatkoztatás semmisnek ítél minden olyan tanítást, amely szerint
egyesek eleve arra vannak ítélve, hogy elvesszenek.
Aki örökölni akarja a halhatatlanságot,
felhívást nyer arra, hogy merítsen az élő vízből.
Merítsen ingyen, minden térítés nélkül.
Az örök élet nem a mi cselekedeteink jutalma, hanem Isten ingyen ajándéka.
Mindenki elveheti ezt az ajándékot, csak akarni kell.
3. Az idő közelsége azonban nemcsak
Jézus visszajövetelére figyelmeztet.
Közel van az is, amikor a mennyei ítéletben
Jézus Krisztus kimondja a megváltozhatatlan döntést, amely szerint mindenki
sorsa eldőlt és lezárult örökre. 11. vers.
Bár vannak olyanok, akik ebben a kijelentésben
csak azt látják, hogy az Isten részéről nem történik beavatkozás az ember
szabad akarati döntésébe.
Mindenki szabadságot nyer arra, hogy saját választása szerint éljen, amivel
nyilvánvalóvá válik igazi jelleme.
Van ebben a kijelentésben azonban egy szó, amely nem engedi az ilyen irányú
értelmezését ennek a szakasznak, “ezután”.11. vers
Ez a szó egy idő-meghatározó kijelentés,
amely azt jelzi, hogy Jézus egy bizonyos időben mondja el ezeket
a kijelentéseket.
A következő vers alapján pedig azt mondhatjuk,
hogy Jézus visszajövetele előtt kell bekövetkezni annak, amikor Jézus mindenkinek
lezárja a sorsát örökre.
4. A Jelenések könyve még egy nagyon fontos dolgot szeretne hangsúlyossá
tenni: azt, hogy Isten mindent helyreállít az új Földön abból, amit Ádám
és Éva elveszített. Jel. 21,5-6.
Elveszítették Isten látásának a lehetőségét.
Az új Föld lakosai azonban látják az
Ő orcáját. 22,4.
Elveszítették ártatlanságuk öltönyét,
a dicsőség ruháját.
A megváltottak viszont tiszta és ragyogó fehér gyolcsba öltözhetnek fel,
ami a szentek igazságos cselekedetei. 19,8. vers
Elveszítették azt a csodálatos otthont, amit Isten készített nekik Édenben.
Isten gyermekei azonban visszakapják a helyreállított Édent, az élet fájával
és folyójával együtt. 22,1-2.
Elveszítették azt a lehetőséget, hogy
az élet fájáról ehessenek.
Az üdvözültek azonban örökké élvezhetik annak gyümölcseit.
22,2. vers
Elveszítették a teremtett világ feletti uralmat.
A győzők seregének azonban megígéri
Jézus, hogy ezt is visszakapják, és sokkal nagyobb hatáskörrel, mint amivel
Ádám rendelkezett. 3,21.
Elveszítették a biztonságot és a nyugalmat.
A megváltottak viszont békességben és félelem nélkül élhetnek örökké, mert
az Isten sátora az emberekkel marad. 21,3-4. Ésai. 26,2-4.