1. A Jelenések könyvének ez a szakasza
egy jellegzetes példája annak a dicséretnek, amellyel a mennyei lények
hódolnak Isten előtt.
Ez az egymásnak válaszolgató himnusz hasonló a 24. zsoltárban található
énekhez, amely szintén két témából és két válaszból áll.
A Zsoltár énekét akkor mondták el először,
amikor Dávid visszavitte a szövetségládát Jeruzsálembe.
Láthatatlan királyuk, a Seregeknek Ura,
a frigyládával követte őket, míg az ünnepélyes menet a főváros felé közeledett.
A láda csak szimbólum volt, a valóságban az isteni Királyt, a Seregek Urát
ünnepelték és vezették Jeruzsálembe.
Századokkal később ugyanez a király
embernek Fiaként hallgathatta ezt a dicsőítő éneket.
Akkor azonban a Menny angyalai mondták mellette öröméneküket, miközben
a Földről felemelkedett.
Ekkor azonban nem a földi, hanem a mennyei Jeruzsálembe vonult be.
2. Ennek a mennyei kórusnak a szólistája
az Isten királyiszéke előtt áll és onnan mondja az ének vezérszólamát.
5/a. vers.
A kórus pedig újra és újra belekapcsolódva
lelkesen, mintegy erős mennydörgés szavával mondja: “Alleluja!”1.
3. 4. 6.vers.
3. Micsoda ellentéte ez az ének annak
a másiknak, amit a 18. fejezetből ismerhetünk!
Ott sírás és jajgatás között mondják el gyászéneküket azok, akik Babilon
hatalmába vetették minden reménységüket.
Itt viszont öröm és ujjongás között
dicsőítik Istent azok, akik bíztak Benne és szolgálták Őt.
4. Az Istent dicsőítő ének indokaként
egy nagyon fontos dolgot említ az Isten trónja előtt álló lény.
“Mert igazak és igazságok az Ő
ítéletei.” 2/a. vers.
Isten nem követ el hibát az ítélet meghozatalakor.
Valamennyi számításba jöhető tényezőt
megvizsgálja.
Az ítélet szó által valószínűleg a hét
csapásra utal az Ige, amikor a jelképes Babilont és szövetségeseit
bünteti Isten.
Két dolog miatt hozott ilyen szigorú ítéletet Isten Babilon felett. 2/b.
vers.
“Mert a földet megrontotta az ő paráznaságával,”
“És megbosszulta az ő szolgáinak
vérét annak kezén.”
5. Itt újra találkozunk azzal a körülménnyel,
mintha Isten büntető ítélete az egész örökkévalóságra kiható, állandó gyötrelmet
jelentene: “annak füstje felmegy örökkön örökké.” 3/b. vers.
Ez a meglátás azonban csak a hiányos bibliaismeret vagy az értelmezett
fordítások alapján alakul ki.
A görög kifejezés ugyanis nem kifejezetten azt mondja, hogy örökkön örökké.
“eisz aiónasz aiónon” = “az időnek
idejéig”, vagyis egy Isten által meghatározott ideig.
Ez a kifejezés tehát nem jelent mindenképpen
egy vég nélküli időtartamot.
Más íráshelyek egyértelműen bizonyítják,
hogy Isten ítéletei alatt a gonoszok sorsa végül is a teljes megsemmisülés.
Zsolt. 37,9-10. 20. Mal. 4,1. Abd. 15-16.
Az“örök”gyötrelem tehát csak egy, Isten által meghatározott
ideig tart, de nem vég nélküli.
Az “örök” szó sokkal inkább azt akarja
kifejezni, hogy Isten megsemmisítő ítélete visszavonhatatlanul végleges.
A megsemmisítő ítélet
“az időnek”
- Isten által meghatározott - “idejéig” tart.
1. Az Isten dicsőségét magasztaló ének
másik kiváltó oka az, hogy “eljött a Bárány menyegzője”.
7. vers.
“Örüljünk és örvendezzünk.”
Az öröm a szív belső derűs, vidám, boldog
állapota, amely egy kedvező esemény hatásaként jelentkezik.
Az örvendezés viszont a szív belső örömének
a külső megnyilatkozási formája.
A jelen esetben a szívnek abból a túláradó boldogságából származik, amely
nem tudja többé elrejteni örömét, hogy Krisztus már Királyként uralkodik.
“Adjunk dicsőséget néki.”
A hála és az odaadás legfelsőbb fokú
megnyilatkozása ez.
2. A Bárány menyegzője, ahogyan az a
Bibliában be van mutatva, több részletből áll.
Bemutatja azt az eseményt, amikor Krisztus,
mint vőlegény átveszi menyasszonyát.
Majd beszél arról, hogy a Király - aki
elkészítette a menyegzőt a Fiának - megtekinti a vendégeket és nem mindenkit
enged bent maradni.
Végül pedig minden eseménynek utána,
a menyegző vacsorája következik, amelyen már csak a király bizalmába fogadott
vendégek vehetnek részt.
3. Jézus példázataiban arról kapunk
tájékoztatást, hogy a menyegző első eseményére mindenki bemehet. Máté 22,9-10.
Erre az alkalomra ugyanis még csak hit
által követhetjük a vőlegényt, mivel a menyasszony ünnepélyes átvétele
a mennyben történik meg.
Egy bizonyos idő után azonban bezáraték
a menyegzői ház ajtaja. Máté 25,10/b.
Ez az esemény a kegyelemidő lezárása
alkalmával következik be.
4. Jézus nagyon erősen hangsúlyozza
azt is a példázatban, hogy a Király megtekinti a vendégeket és akit
nem talál méltónak, azt kiveti a többiek közül. Máté 22,11-13.
Ezt az eseményt az Isten háza feletti vizsgálati ítélettel lehet azonosítani.
Ebben az ítéletben a kiutasított emberek nevei ki lesznek törölve az élet
könyvéből. Jel. 3,5/a.
A menyegzőre tehát bárki bemehet Krisztussal,
de a vacsorára már csak az maradhat bent, akinek megfelelő ruhája van.
Az a tény, hogy a menyegző eseménye
egybeesik a vizsgálati ítélettel, az azt mutatja, hogy a menyegző eseménye
már 1844-ben megkezdődött a mennyben.
5. A Jelenések 19. fejezete viszont
arról az eseményről akar tájékoztatni bennünket, amikor már a Bárány menyegzője
vacsorájának az ideje érkezett el.
1. A későbbi fejezetek bizonysága szerint
János apostol abban a kiváltságban részesült, hogy megmutatták neki a Bárány
feleségét. Jel. 21,9/b-10.
Ebben a szimbolikus ábrázolásban az új Jeruzsálem a feleség.
Isten népe itt most a menyegző vendégeiként
van ábrázolva.
Az új Jeruzsálem lesz az új Föld fővárosa
és mint ilyen, képviselője “e világ országainak”, amelyek
a “mi Urunkéi és az Ő Krisztusáé
lettek”. Jel. 11,15.
2. Már az is különös, hogy egy várost nevez meg a Bárány menyasszonyaként
a Szentírás, ezzel azonban a meglepetések sora még nincs lezárva.
Egy különös dolgot mond el János erről
a városról. 8. vers
Természetesen ezt jelképesen kell érteni.
Egy város lakók nélkül nagyon barátságtalan, sivár, rideg hely lenne.
Ezt a várost is a benne lakó polgárok tiszta jelleme teszi igazán ékessé.
Ez a város az által készítette el magát
a menyegző utolsó eseményére, hogy befogadta a szenteket, a megváltottak
dicső seregét.
1. A János apostolnak adott utasítás
szerint csak a hivatalosak vehetnek részt a Bárány menyegzőjének a vacsoráján.
9. vers.
Fölmerül azonban az a kérdés, hogy ki
tekinthető hivatalosnak?
Bizonyos igeversek arra engednek következtetni, hogy Isten minden embert
hív, tehát akkor minden ember hivatalos. I.Tim. 2,4. Tit. 2,11.
Ez azt jelenti, hogy Isten a születésbeli körülmények és állapot miatt
senkit sem marasztal el, mindenkit kész kegyelemben részesíteni.
II.Kor.
5,19-20.
Ezt a felkínált kegyelmet és hívást azonban nem mindenki fogadja el.
Bár Isten mindenkit hív, hivatalossá
mégis csak azok az emberek válnak, akik készek elfogadni és viszonozni
az Isten szerető közeledését. Róma 8,28.
2. Amikor Jézus a menyegzőről szóló
példázatát elmondja, akkor egy nagyon súlyos megállapítást rögzít le. Máté
22,14.
Ez a megállapítás azt mondja ki, hogy lehet valaki hivatalos, mondhatja
magát kereszténynek, vallhatja azt, hogy Isten gyermeke - de nem biztos,
hogy választott is lesz. Máté 7,21-23.
Ebből tehát arra lehet következtetni,
hogy a “hivatalos” szót többféle vonatkozásban használja
a Biblia.
Mindenki hivatalos a Bárány menyegzőjére.
A menyegző vacsorájára azonban már csak
a választottak hivatalosak.
Ezért nevezi boldognak azokat, akik a vacsorára is hivatalosak.
3. Mindezek hátterén felvetődik az a
kérdés is, hogy mi a különbség a “hivatalosok” és a
“választottak”
között.
Két alapvető dolog határozza meg, hogy
mitől lesz valaki választott.
Elfogadja-e Isten meghívását,
A példázatbeli hivatalosok ugyanis nem fogadták el, hanem mindenféle kifogást
hozva visszautasították. Máté 22,2-5. 8. Luk. 14,16-24.
Lehet azonban olyan eset is, hogy elfogadja a meghívást, csakhogy olyan
módon akar részt venni, ahogy azt a Király nem engedheti meg. Máté 22,11-13.
Az üzenetnek ez a része már bennünket is érint.
A Jelenések könyvében még egy kiegészítő
meghatározást találunk az előző kérdéshez.
“A Bárány meggyőzi őket, mert uraknak
Ura és királyoknak Királya; és az Ő vele való hivatalosak, választottak
és hívek is.” Jel. 17,14.
4. A vacsora vendégeiről még azt mondhatjuk
el, hogy csak azok lesznek meghívva, akik a Bárány könyvének nyilvántartásában
szerepelnek. Jel. 13,8.
Abban a könyvben viszont csak annak
neve marad meg, aki győz, aki mindvégig állhatatos marad, vagyis hűséges
marad a Bárányhoz. Jel. 3,5.