1. Ez a szakasz újra segítséget ad abban, hogy Babilon azonosítását elvégezhessük.
Már korábban is említettem, hogy Babilon - “Bab-ilu” - “az istenek kapujá-”nak
fordítható.
Azért nevezték így ezt a várost, mert azt hitték, hogy az istenek csak
ebben a városban érintkeznek az emberekkel, illetve ezen a városon keresztül
igazgatják a Föld ügyeit.
Korunkban is van egy valláspolitikai hatalom, amely hasonlóan gondolkodik
ebben a kérdésben, ezért nevezi magát “Isten földi helytartójá”-nak.
Ugyanakkor viszont ez a város kezdettől
fogva arról volt nevezetes, hogy megtagadta az Isten iránti tiszteletet
és engedelmességet.
A modern Babilon jellemzésénél is elmondhatjuk ugyanezeket, mint azonosító
jeleket.
Ésaiás próféta pedig azt írja Babilonnal kapcsolatban, hogy láthatatlanul
ugyan, de tényleges uralkodója maga Sátán. Ésai. 14,4. 12-14.
János apostol pedig a modern Babilonról mondja el ugyanezt.
Jel. 13,2/b.
- 12,9.
2. Ez a szakasz pedig újra segítséget ad abban, hogy Babilon azonosítását
elvégezhessük.
Elmondja azt, hogy Babilon, a nagy város
nem más, mint egy asszony, aki királynőként akar uralkodni.
7/b.
Ez a bemutatás azt akarja megerősíteni,
hogy Babilon nem más, mint egy jelképes asszony, vagyis egy vallási szervezet,
amelyről már a 17. fejezetben is kaptunk ismertetést.
A bemutatás másik része viszont arra
világít rá, hogy itt egy olyan vallási szervezetről van szó, amely királynőként
akar uralkodni mindenki felett.
Teljesen egyértelmű célzás ez a római
egyház hatalmi törekvéseire.
4. De hogy senkiben se maradjon kétség
Babilon kilétét illetően, ezért még egyszer megerősít bennünket az apostolon
keresztül Isten. 16. vers.
Ez az öltözet az uralkodók és a királyok jellegzetes öltözeteként ismert.
Az előbbiekből pedig kitűnik, hogy ez
az “asszony” éppen ilyen uralkodni akaró tudattal vette magára
ezeket az öltözeteket.
Ebben a leírásban a katolikus egyház
főpapjainak gazdagon díszített ölözetét ismerhetjük fel, drágaköveivel
együtt.
1. A Menny igazságos ítélete nem tart vissza semmit abból, ami Babilon
méltó sorsa, amit mint ítéletet megérdemel.
Megkapja méltó jutalmát, “az ő
cselekedetei szerint”. 6. vers.
Büntetésének mértéke megfelel az ő általa
elkövetett cselekedeteknek, amilyen a bűn, olyan a büntetés.
“Amely pohárból itatott, ugyanabból... töltsetek neki is.” 6/b.
vers.
“Amennyire dicsőítette magát, annyi
kínnal és gyásszal fizessetek neki.”7/a. vers.
2. Isten ugyanazt a poharat itatja Babilonnal,
mint amelyből a népeket itatta.
Ahogyan ő kényszerítette az embereket
az általa adott pohárból való ivásra, úgy fogja Isten is kényszeríteni
számára ezt a poharat.
Ő azt mondta, hogy aki nem hajlandó
engedelmeskedni, az megölettessék. 13,15/b. vers
Most azonban elérkezett annak az ideje, hogy azok, akik korábban hallgattak
rá és engedelmeskedtek neki, ellen fordulnak és széttépik. 17,16. vers.
3. Isten azonban nem egyszerűen
csak
a kapott mérték szerint adja a visszafizetés mértékét.
Először úgy tűnik, mintha Isten a négyszeresével
szeretne visszafizetni Babilonnak.
“Kétszerrel kettőztessétek meg
néki az ő cselekedeti szerint.” 6/a. vers
“A kétszeresét kettőzzétek meg”.
A vers második részében azonban egyértelművé
válik, hogy csak a kettős mértékéről van szó annak az ítéletnek, amely
Babilon cselekedetét veszi alapul, vagyis “amely pohárból
itatott, ugyanabból két annyit töltsetek néki”. 6/b. vers
Az ítélet első része a bűn büntetése.
A második rész pedig az ártatlan mártírokért való igazságszolgáltatás.
4. Ebben a prófétai szakaszban különleges hangsúlyt kap az a kijelentés,
hogy Babilon ilyenképpen való megbüntetése a Babilon által megölt szentekért
való igazságszolgáltatás.
A Jelenések könyve tanulmányozása közben már az ötödik pecsét felbontásakor
találkoztunk ezzel a gondolattal. 6,9-10.
Akkor Isten egy különös választ ad a hozzá intézett kérdésre.
6,11/b.
Ez a szakasz viszont arról beszél, hogy
végre elérkezett Isten bosszúállásának napja, amikor visszafizet azoknak,
akik az Ő szentjeinek vérét ontották. 20. vers.
1. Babilon bűnlistájának végeztével
János apostol különös hangsúllyal mondja ki azt, hogy “ennekokáért...
jönnek ő reá az ő csapásai”. 8/a. vers
A mennyei szózat azt is kijelenti, hogy nagyon gyorsan, hirtelen jön el
Babilonra az Isten ítéletének ideje.
“Egy nap jönnek ő reá az ő csapásai”.
8/a. vers
“Egy órában jött el ítéleted”. 10/b. vers
Ez a meghatározás azonban nem az idő
tartamát akarja kifejezni, hiszen akkor zavar keletkezne.
Hiszen a próféciában egy nap egy évet jelent, míg az egy óra pedig csak
két hetet.
Ez a meghatározás inkább az időpontot
és annak hirtelenségét, váratlanságát akarja kifejezni.
Különösen annak a hamis biztonságnak
a hátterén érthető meg ez a kijelentés, amivel próbálja megnyugtatni önmagát
és szövetségeseit is Babilon. 7/b. vers.
2. Ezt az elgondolást erősíti meg a
mennyei szózatnak egy későbbi kijelentése is. 21. vers.
Ez egyrészt azt erősíti meg, hogy hirtelen,
váratlanul jön ez az ítélet.
Másrészt viszont egy olyan ítéletet helyez kilátásba, amelyben Babilon
teljesen és végérvényesen megsemmisül.
Ez az ítélet a tűznek tavára utal, amely
a második halál, a végső és teljes megsemmisülés. 8-9. vers.
19,20. 20,14.
3. Babilonra azonban nem mindjárt a
tűz általi ítélet jön el.
Először még azt olvassuk, hogy
csak “halál, gyász és éhség”sújtja. 8. vers.
Ezek az ítéletek, mint a hét csapás következményei, csak közvetve sújtják
Babilont.
Belőle azonban már látnia kellene a
rá váró végzetet.
Gonosz szándékában azonban úgy meg van keményedve,
hogy semmilyen intő jel sem tudja eltéríteni eredeti szándékától.
1. Babilon szövetséges társai közül két réteget emel ki a Biblia, akik
siratva és jajgatva szemlélik ítéletét és pusztulását.
Egyrészt “a föld királyai, akik vele paráználkodtak és dobzódtak”.9. vers.
Másrészt pedig “a földnek kalmárai
- akik - az ő dobzódásának erejétől meggazdagodtak:” 3/b. vers.
Most pedig siratják őt,
“mert
az ő áruikat már senki nem veszi.”11. vers.
Különös viszont az, hogy később a mennyei
szózat ezt a két társaságot úgy mutatja be, mint ami a valóságban egy.
23/b. vers
Ez viszont azt jelenti, hogy a Föld
királyai nemcsak paráználkodtak - bűnös kapcsolatot tartottak -
Babilonnal, hanem ez a kapcsolat a gazdasági felemelkedést jelentette számukra.
Ez a gondolat egy korábbi kijelentést juttat eszünkbe. 13,16-17.
2. Isten büntető ítéletei alatt azonban
vége ennek a szövetségnek.
Babilon szövetségesei azonban nem megtérnek
a gonoszságaikból, hanem siratják Babilont, siratják az elveszített lehetőségeket.
Siratják a hatalmat, amit a szövetségesüktől
kaptak. 17,12.
Siratják a gazdagságukat, amivel már nem tudnak mit kezdeni, mert az áruikat
már senki sem veszi. 11. vers.
De sírnak a félelemtől is, mert érzik,
hogy nemsokára az ő ítéletük is elérkezik. 10/b. vers.
Sírnak és jajgatnak, mert későn ébredtek
rá a rideg valóságra, és most végső elkeseredésüknek és kétségbeesésüknek
adnak hangot.