1. Az első, amit megfigyelhetünk ebben
az igeszakaszban az az, hogy ez az angyal már teljes erejéből, nagy szóval
kiáltva mondja el Babilon bukását.
Egyrészt azért, mert Babilon bűnei úgy
megsokasodtak, hogy már Isten sem tudja tovább nézni.
Másrészt viszont most már végleg le
kell leplezni Babilont, hogy Isten gyermekei felismerjék annak valódi állapotát
és kijöjjenek belőle.
Leleplezni viszont csak a világos és határozott bizonyságtétel képes.
Azért kiálthatja ez az angyal üzenetét
teljes erejéből, mert ugyanakkor ő tud mit felmutatni Isten mellett.
“Nagy hatalma van; és a Föld fénylett
annak dicsőségétől.”1. vers.
2. Az angyal üzenetének első mondanivalója
az, hogy “Leomlott Babilon”.
Mivel ezzel az üzenettel már találkoztunk a második angyal üzenetében,
ezért arra lehet következtetni, hogy a “leomlott” kifejezést itt
most már a folyamat befejezéseként kell érteni.
3. A második angyali üzenettel kapcsolatban
részletesen elemeztük az üzenet szimbólumát azért, hogy az azonosítást
el tudjuk végezni, ezért most csak felelevenítjük a főbb szempontokat.
Babilon uralkodói abban a tudatban nevezték “az istenek kapujá”-nak
- “Bab-ilu”-nak a fővárost, mert azt gondolták, hogy az istenek azt a helyet
választják, ha az emberekkel érintkezni akarnak, vagy földi ügyek intézésére
utasítást akarnak adni.
Korunkban is van egy hatalom, amely hasonlóan gondolkodik ebben a kérdésben,
ezért tekinti magát “Isten földi helytarójá”-nak.
Ugyanakkor viszont ez a város kezdettől
fogva arról volt nevezetes, hogy megtagadta az Isten iránti tiszteletet
és engedelmességet.
A modern Babilon is magán viseli ezt
az ismertetőjelet.
Ésaiás próféta pedig úgy írja le, hogy Babilon láthatatlan uralkodója tulajdonképpen
maga Sátán. Ésai. 14,4. 12-14.
János apostol pedig a modern Babilonról mondja el ugyanazt.
Jel. 13,2/b.
12,9.
Ebben az időben Babilon alatt nem valamelyik
egyházszervezetet kell érteni, hanem azt az egyetemes szövetséget,
amely Róma uralma alatt áll az egész Földön.
4. Babilon leomlásának több oka is van Isten megítélése szerint.
Egy nagyon súlyos megállapítást mond ki Isten mindjárt az elején: “Lett
ördögöknek lakhelyévé, minden tisztátalan léleknek tömlöcévé.” 18,2.
Ez azt jelenti, hogy ekkorra már teljesen
a démoni erők fogják uralni Babilont.
De nem is csoda, hiszen Sátántól kapta az erejét, a királyiszékét és a
hatalmát is.
Ebben a bemutatásban tökéletes képet kapunk arról, hogy Sátán csak eszköznek
tekinti ezt a babiloni szövetséget.
Minden biztosított az induláshoz, de
csak azért, hogy végül is ez az ő királyiszéke legyen és a démoni erők
otthona.
Itt újra megerősíti Isten, hogy“ördögi lelkek azok”, akik
ezt a szövetséget létrehozták a föld történelmének végső napjaiban. 16,14/a.
5. Babilon leomlásának vagyis bukásának
másik oka az, hogy lett “minden tisztátalan és gyűlölséges madárnak
tömlöcévé”. 18,2.
A Bizonyságtételben a következő
megjegyzést olvashatjuk ezzel kapcsolatban:
“A világnak nem szabad a gyülekezetbe beszállásolni magát, azzal összeházasodva,
hogy egy általános szövetséget kössön vele. Ilyen módon a gyülekezet valóban
megromlik és miként a Jelenések könyvében van ábrázolva,
‘minden tisztátalan és gyűlölséges madárnak tömlöcévé lesz’.” (Biz.Tét.Préd.rész.
260,1.)
A világgal való barátkozás és szövetkezés
a jelkép szerint olyan, mint a templom tornya a szabadon repkedő madaraknak.
Nyugodtan leszállhatnak rá bármikor,
Fészket rakhatnak rajta és bepiszkíthatják azt,
Így rakódott le az egyházban is a pogány világ mindenféle tanítása, babonája
és hiedelme, mint a templom tornyában a madárpiszok.
Isten azonban tisztátalannak és gyűlölségesnek
minősíti ezeket az idegenből meghonosodott dolgokat.
6. Babilon leomlásának következő tétele
az, hogy az “ő paráznasága haragjának borából ivott valamennyi nép”.
18,3.
A második angyal még csak arról beszél, hogy Babilon adott inni a népeknek
paráznasága borából.
Nem beszél azonban arról, hogy a népek milyen készséggel fogadják a Babilon
által kínált bort.
A negyedik angyal viszont már a végső
eredményét villantja fel ennek a kínálatnak: “Ivott valamennyi
nép.”
Sajnos elérkezik az az idő is a történelemben,
amikor a Föld minden népe kész elfogadni Babilon kínálatát.
A 17. fejezetben pedig arról olvashatunk,
hogy nemcsak hogy ittak, hanem meg is részegedtek a Föld lakosai ettől
a bortól. 17,2.
Isten azonban Babilonnak tulajdonítja
ezt a bűnt.
Ahogy a történelem elítéli azokat, akik
az arany bűvöletében készek voltak tömény szesszel megrontani az ártatlan
és tudatlan bennszülötteket, úgy ítéli el Isten is ezt a valláspolitikai
hatalmat, amely tudatosan vezeti a romlás felé a naiv embereket.
7. Babilon bűnlistájának következő pontja
az, hogy a Föld királyaival paráználkodott.
A paráznaság ebben az esetben egy jelképes
kifejezés, amely az egyház és a Föld királyai közötti bűnös kapcsolatot
és viszonyt fejezi ki.
Ha az Egyház, mint az Úr jegyese inkább a Föld királyainak kegyét és barátságát
keresi, mint Krisztusét, akkor lelki paráznaságot követ el.
8. A bűnlistán találjuk említeni azt
is, hogy “a földnek kalmárai az ő dobzódásának erejéből meggazdagodtak”.
18,3.
A 18. fejezet rendkívül költői nyelvezete
teljes bizonytalanságban hagy bennünket afelől, hogy vajon ezek a “kalmárok”
valóságos vagy jelképes alakok.
Ugyanis mindkettő lehetséges.
Az egyik magyarázat szerint azokat a nemzetközi kereskedelmi és iparmágnásokat
kell ez alatt érteni, akik a Vatikánnal való kapcsolatuk hátterén tudnak
felemelkedni és meggazdagodni.
A másik magyarázat szerint ezek jelképes “kalmárok”, azokat
jelképezik, akik bár kívülállók ugyan, de mégis Babilon lelki árujának
terjesztésével foglalkoznak.
Terjesztik mindazokat a tanokat, elgondolásokat és babonát, amely Babilon
termékeként kerül forgalomba.
Babilon árui között kiemelkedő helyen
paráznaságának bora áll.
Különösen ezt kínálják a kalmárok nagyon olcsón a népeknek.
1. Miként az Ószövetség idején, úgy Isten most is újra és újra hívja az
övéit Babilonból, hogy térjenek vissza Jeruzsálembe.
Mert más akolban is vannak néki juhai.
Jézus visszajövetele előtt viszont
szeretné egyesíteni Isten a nyáját.
2. A kihívásnak és az egyesítésnek nagyon indokolt célja van.
Először is Isten csak az ő népét hívja
ki.
Azokat, akik életük korábbi szakaszából
már ismerték a Főpásztor hangját, és el tudták különíteni minden
más hangtól. Ján. 10,4. 16.
Hívja azokat, akik a rendkívüli bűnáradat
közepette is megőrizték lelki tisztaságukat, akik nem hajtottak térdet
a modern Baálnak, csak azért, mert a környezetükben mindenki azt tette.
De hívja Isten azokat is, akik mint egy “tűzből
kikapott üszög”, az utolsó pillanatban ismerhették meg Istent
és az evangélium hívó üzenetét.
Isten tehát szeretné végre egyesíteni az övéit.
3. Isten hívásának másik oka az, hogy “ne
legyetek részesek az ő bűneiben”. 18,4.
Milyen kegyelmes is az Isten, mindig megemlékezik róla, hogy mi csak por
vagyunk. Zsolt. 103,14.
Egyedül Isten tudja csak , hogy az ember
nem tud a bűn áradatával és kísértéseivel szembefordulni mindig és minden
körülmények között.
Vannak helyzetek és körülmények, amikor a legbiztosabb lábak is meginognak.
Ezért kellett az Ószövetségi időben
újra és újra közbelépnie.
Az özönvíz alkalmával Noét és családját mentette ki.
Sodoma és Gomora pusztulásakor Lótot és családját.
Ezért kellett Úr városából kihívni Ábrahámot is.
Ezért hívja ki Isten az övéit ebben
az időben is.
“Ne legyetek részesek az ő bűneiben”.
4. Isten hívásának még egy harmadik oka is van: “ne
kapjatok az ő csapásaiból”. 18,4.
A büntető ítéletek alattIsten
oltalmat akar biztosítani az övéinek.
Ezért menekítette a bárkába Noét és családját,
Ezért vezette ki Lótot a családjával Sodomából.
Ezért szeretné most is elkülöníteni övéit azoktól, akikre az Isten haragjának
csapásai hullanak.
“Mert az ő bűnei az égig hatottak
és megemlékezett az Isten az ő gonoszságairól”. 5. vers.
Isten oltalmazó takarója csak azokra lesz kiterítve, akik a Babilonból
való kifutás által készek voltak inkább az Isten által adott jel oltalmába
kerülni.
Ez az esemény ismétlődése lesz annak
a szabadulásnak, amelyet az egyiptomi csapások alatt élt át Izráel népe.
1. Ezt az isteni hívást egy másik szózat
mondja, nem az, amelyik Babilon bűneit hirdette.
Ez a szózat közvetlenül a Mennyből jön.
Ez egyrészt jelentheti azt, hogy az
üzenetnek ez a része nem függ sem az emberektől, sem az intézményektől.
Jelentheti azt, hogy Isten közvetlenül akar befolyást gyakorolni az emberekre,
megmentésük érdekében.
“Más szózat”-nak nevezhető ez
a hívó üzenet azért is, mert teljesen más lesz, mint az eddigiek voltak.
Most végre Istennek minden gyermeke meghallja az evangélium hívó üzenetét.
2. Ez az isteni hívás más lesz azért
is, mert erő és hatalom fogja kísérni.
Ezt a többletet a Szentléleknek olyan
mértékű jelenléte biztosítja, mint az Egyház kezdeti időszakában a pünkösdi
áldás után.
“Kérdeztem, hogy mi okozta ezt a
nagy változást. Egy angyal felelt: A késői eső, a felüdülés az Úr színe
elött, s a harmadik angyal hangos kiáltása.” (Tap.Lát. 235,f. /lásd még:
240-241. old./.)
Ez a többlet rendkívüli hatással jelentkezik az emberek között.
3. Ekkor teljesedik be az, amiről Ésaiás
próféta jövendölt a 60. fejezetben:
“Az Úr dicsősége rajtad feltámad...és
megláttatik.” Ésai. 60,1-2.
“És népek jönnek világosságodhoz, és királyok a néked feltámadt fényességéhez.”
Ésai. 60,3.
4. Ennek a csodálatos isteni ígéretnek
a teljesedése tőlünk is függ.
A rajtuk nyugvó felelősség először is
arra kell hogy késztessen, hogy imádkozzunk Istennek ezen csodálatos ígéretéért.
“Ne nyugodjatok elégedetten, hogy
az idők rendje szerint majd megjön az eső. Kérjetek!”(Biz.Tét.Préd.rész.
503,1.)
Másrészt viszont nem elég csupán csak imádkozni,
hanem hitből mondott imádságaink bizonyságaként azzal összhangban kell
legyen a cselekedetünk is.
“Isten Lelkének bőséges kiárasztása,
mely bevilágítja a Földet dicsőségével, nem fog kiáradni addig, míg nem
leszünk egy megvilágosodott nép, mely tapasztalatból tudja, hogy mit jelent
Isten munkatársának lenni. Ha egészen, teljes szívvel odaszenteljük magunkat
Krisztus szolgálatára, Isten el fogja ismerni ezt a tényt, az Ő Lelkének
mérték nélküli kiárasztásában. De ez nem fog megtörténni addig, míg a gyülekezet
tagjainak nagyobbik része nem munkálkodik együtt az Istennel.” (E.G.W:
Keresztény szolgálat. 253. - Korai és Késői Eső 125.)