1. A fejezetnek ebben a részében az
angyal bizonyos szinten magyarázatot ad Jánosnak az előbbi látomásával
kapcsolatban.
“Megmondom neked ez asszonynak titkát és a fenevadét.” 7.vers.
Az azonosításnak van tehát egy titka és aki ezt a titkot ismeri, az könnyen
el tudja végezni az azonosítást.
2. A fenevad leleplezése érdekében több
is dolgot elmond az angyal, amelynek ismeretében teljesen egyértelműen
azonosíthatjuk ezt a fenevadat, a 13. fejezetben megismert fenevaddal.
Az egyik legjellemzőbb ismertetőjel
az, hogy hét feje és tíz szarva van. 17,7/b - 13,1.
A veres sárkánnyal kapcsolatban találkozunk
még ezzel az ismertetőjellel. 12,3.
Viszont tudjuk azt is, hogy a 13. fejezet
fenevadja a veres sárkány utódaként tekinthető, belőle fejlődött ki.
“És a sárkány adá az ő erejét
annak, és az ő királyiszékét, és nagy hatalmat.” 13,2/b.
Ezért is használja az angyal ezt az árnyalt célzást a fenevad megjelölésére,
hogy a“veres fenevad”.
Vagyis ott van benne a “veres” sárkány színe, azaz természete.
Ez a veres szín a szentek kiontott vérét is jelképezi,
amely kezdettől fogva megjelölte a sárkány útvonalát és tevékenységének
színterét. Ján. 8,44.
3. A másik két azonosító jel már egymáshoz kapcsolódik az angyal bemutatásában.
“A Föld lakosai csodálkoznak,... látván a fenevadat.” 17,8.
“És csodálván az egész Föld követé a fenevadat.” 13,3/b.
“Akiknek neve nincs beírva az életnek könyvébe”. 13,8.
17,8.
Tehát csak azok követik ezt a fenevadat csodálva és imádva, akiknek neve
nincs beírva az élet könyvébe.
4. A negyedik azonosító jel adja meg teljes bizonyossággal azt, hogy melyik
politikai hatalmat kell érteni az itt bemutatott fenevad alatt.
“Itt az elme, amelyben van bölcsesség.” 9/a. vers.
“Itt van a bölcsesség. Akinek értelme van, számlálja meg a fenevad
számát, mert emberi szám; és annak száma hatszázhatvanat.”
13,18.
Ez a szám teljes egyértelműséggel a
Pápaságot, mint politikai hatalmat mutatja be előttünk.
Ez a szám a pápa nevében kell hogy megtalálható legyen, abban a nevében,
amit önként választott magának.
A pápa nevei közül kiemelkedő helyet
foglal el az “Isten Fiának helytartója” név, illetve cím.
Ennek a latin megfelelőjében megtalálható
számértékkel rendelkező betűk összességükben a 666-os azonosító
számot adják ki.
1. A fenevad létezésével kapcsolatban három állapotról beszél az angyal.
“volt - nincs - noha van”
Ezzel a sajátos meghatározással a pápaság hatalmának az életútja van felvázolva.
A“volt”meghatározás arra
az időszakra vonatkozik, amikor a pápaság teljes hatalmat gyakorolt a keresztény
világ felett. (538 - 1798-ig.)
A “nincs” arra az időre vonatkozik,
amikor a pápaság megszűnt politikai hatalom lenni. (1798 - 1929-ig)
Ezzel az eseménnyel a 13. fejezetben úgy találkozunk, mint egy halálos
seb. 13,3/a.
1798-ban a francia hadsereg által fogságba került a pápa, és a fogságban
meg is halt.
A “noha van” meghatározás pedig
arra utal, hogy a halálos sebből felépült annyira, hogy a politikai élet
területén újra élre tör, sőt az összes nemzetek vezérévé válik.
Ez a gyógyulás 1929-ben kezdődött
el látványosan, amikor a Lateráni Szerződés értelmében a pápa visszanyerte
világi hatalmát és ennek szimbólumaként megkapta Róma területén belül elkülönített
Vatikán
várost.
2. Ez az újrafeltámadás azonban már
csak tiszavirág életű lesz.
Az angyal kétszer is hangsúlyozza, hogy a fenevad “megy a veszedelemre”.8/a. 11/b.
Ez a veszedelem két szakaszban éri utol a fenevadat.
Először szövetséges társai fordulnak
szembe vele. 16. vers.
A végső veszedelmet azonban az Isten
ítélete jelenti majd számára.
Ez a veszedelem a tűznek tava lesz,
a teljes végső megsemmisülés.
3. A másik különös dolog, amit az angyal
elmond erről a fenevadról az az, hogy “a
mélységből jön fel”.
A “mélység” bizonyos esetekben
a démoni erők tartózkodási helyét fejezi ki a Bibliában.
II.Pét.
2,4. Luk. 8,31.
Ez tehát azt jelenti, hogy ez a fenevad
által jelképezett politikai hatalom, valamilyen módon a démoni erők szülötte,
a démoni erőktől van inspirálva.
Ezt a következtetést erősíti meg az
a kijelentés is, hogy ez a fenevad Sátántól nyerte az erejét, hatalmát
és a királyiszékét is. 13,2/b.
Ezért tud jeleket és csodákat tenni, mert egy természetfeletti hatalom
áll mögötte.
4. Az a kijelentés, hogy “a mélységből
jön fel”, azt is jelenti, hogy állításai és tanításai nem felülről,
“a világosság Atyjától” származnak,
hanem a mélységből, a gonoszság erőitől.
Az egyik legtöbb kárt okozó tévtan, az “egyedül üdvözítő”
egyházról való tanítás.
Ha az egyének teljesítik kötelességüket az egyház felé, akkor üdvösségük
kérdését bizalommal helyezhetik az egyház kezébe.
Állításaik szerint az egyház minden szinten közbenjáró lehet hívei érdekében
annyira, hogy még a haláleset után is meg tudja változtatni Isten ítéletét.
Ez a tanítás azt jelenti, hogy annak
eldöntése, hogy egy ember örök életre vagy kárhozatra jut, Isten kezéből
átkerült az egyház kezébe.
5. Az előbbihez szorosan kapcsolódik
még másik két állítás, amely idegen a Biblia tanításaitól.
Az emberi lélek halhatatlanságának állítása.
Ez az állítás először az Édenben hangzott
el, az egyházba pedig a pogány újplatoni filozófia származékaként szivárgott
be.
Annak állítása, hogy Jézus a bűnbocsánat
eszközéül a gyónást rendelte el.
Az emberek előtt való gyónás alkalmas
lehet egy lelki tanácskozásra, de semmi több nem lehet.
6. Ide sorolhatjuk azt a hivalkodó jogigényt, hogy az egyháznak joga van
megváltoztatni Isten örök erkölcsi törvényét is.
A második parancsolat eltörlésével lehetővé
tette a képek és a szobrok, illetve rajtuk keresztül a már meghalt emberek
imádatát.
A negyedik parancsolat megváltoztatásával pedig az Isten által rendelt
szombat helyett a pogány Mitrász isten napját, a vasárnapot rendelte nyugalomnapként.
7. A prófécia tehát joggal alkalmazza
azt a szimbólumot, hogy ez a fenevad, ez a valláspolitikai hatalom a mélységből
jön fel, vagyis a démoni erők szülöttjének kell tekintenünk.
1. Az angyal szinte váltófogalomként használ a fenevaddal kapcsolatban
három fogalmat: “fej” - “hegy” - “király”.
A Biblia prófétikus nyelvezetében ez egy általános jelenség.
A fej, mint király: Dán. 7,6. v.ö: 8,20-22.
A Görög Birodalom négy utódállamát jelképezi.
A hegy, mint király vagy ország.
Az utolsó időben Isten népének közössége.
Ésai. 2,2.
Babilon, mint Isten népének ellensége. Jer. 51,24-25.
A hét hegy ugyanakkor egy azonosító utalás is lehet Róma városára, a hét
halmon épült városra.
"I.e. a 10. században a közép-itáliai
Latiumban, a Palatinus dombon létrejött egy falu. Két évszázaddal később
a szomszédos Quirinalis dombon is keletkezett egy település. A 6. században
a két falu Róma városként egyesült, s később még öt vár körüli település
csatlakozott hozzájuk. A két domb a Tibéris mocsaras keleti partján, a
tengertől körülbelül 20 kilométernyire emelkedett, s szigete szinte kínálta
a lehetőséget, hogy fahíddal kapcsolják a városhoz." ( Wolf Schneider:
Városok Úrtól Utópiáig. 111.old.)
2. Magyarázata közben az angyal áthelyezi a hangsúlyt a váltófogalmak között
a király szóra.
Ezzel minden kétséget kizáróan érzékelteti,
hogy miről is van szó ebben a látomásban.
A hét fej tehát nem más, mint a fenevaddal kapcsolatos hét uralkodási forma.
Az angyal magyarázata azonban azt is
érzékelteti, hogy a hét uralkodási forma a fenevad előtti időből való,
hiszen a fenevad, mint király, a nyolcadiknak tekinthető a sorrendben.
Ugyanakkor viszont magán hordozza az
előző hét uralkodási forma mindegyikének valamilyen tulajdonságát, megnyilatkozását.
Éppen olyan hasonlattal állunk itt szemben, mint a 13. fejezet bemutatásában.
(13,2.)
3. A hét uralkodási formát tehát közvetlenül a pápaság politikai
hatalomhoz jutása előtti időben kell keresnünk.
A korábbi kinyilatkoztatások pedig segítséget adnak abban, hogy hol keressük
ezeket a királyokat, illetve uralkodási formákat.
Két kinyilatkoztatás alapján tudjuk
teljes egyértelműséggel az azonosítást elvégezni.
“A sárkány - vagyis a pogány Róma
- adná az ő erejét annak, és az ő királyiszékét és nagy hatalmat.”13,2/b.
“A fenevad pedig ...... az maga a nyolcadik, és a hét közül való.”
11. vers.
A hét uralkodási formát tehát a pápaság
előtti időben kell keresnünk, és azon a trónon, ahol a pápaság kezdett
el uralkodni, vagyis Rómában.
4. A pogány Római Birodalomban valóban hét uralkodási formát jegyez fel
a történelem.
1. Mivel a tíz szarv is a fenevadhoz tartozik, ezért azokat a királyságokat,
illetve országokat kell érteni alatta, amely a Római Birodalom utódállamaiban
alakultak ki. (lásd: Dániel 8. témájának I. pontját)
Az angyal szerint egy szándékon vannak a fenevaddal, vagyis egyesülnek
vele abban, hogy a Föld lakosait kényszerítsék.
Igyanak Babilon borából, vagyis hamis tanításaiból.
Imádják a fenevadat és annak képét.
Felvegyék a fenevad bélyegét.
A nemzetek ezen egyhangú beleegyezése a három tisztátlan lélek tevékenysége
folytán jön létre.
Ez az együttműködés“egy
óráig”tart, vagyis nagyon rövid ideig, 15 napig. 12/b.
(lásd:
a 6. trombita magyarázatát)
2. Ez az egyesített szövetség a Bárány
ellen és az ő népe ellen irányul.
Az angyal azonban nem hagy kétséget
a küzdelem kimenetele felől.
“A Bárány legyőzi őket.”
14. vers.
János apostol bemutatásából világossá
válik, hogy a hetedik csapás ideje alatt, vagyis Jézus Krisztus dicsőséges
visszajövetelekor jut el a csúcsra ez a küzdelem. 16,19. - 17,18.
3. A kinyilatkoztatás azonban arról
is beszél, hogy egy bizonyos időben a tíz király szembefordul a parázna
asszonnyal.
Ez a bemutatás újra különválasztottan mutatja be a politikai és a vallási
hatalmat.
Ebben a bemutatásban a tíz szarv jelképezi a fenevadat, mint politikai
hatalmat.
A parázna asszony pedig az egyházat, mint vallási intézményt.
Az angyal magyarázata szerint ugyanaz
a politikai hatalom fogja megsemmisíteni, mint amelyet ő használt fel Isten
szentjei ellen.
4. János apostolnak ezt a látomását
a következőképpen összegezhetnénk.
Az első vers bejelenti a látomás lényegét,
a nagy parázna kárhoztatását.
A 2-6. versekig olvashatjuk a parázna
asszony bűneinek lajstromát.
A 8-15. versekig bemutatásra kerül az eszköz, ami által a kárhoztató ítélet
utoléri.
A 16-17. versekben pedig magát az ítéletet mondja el az angyal.
Ezt az ítéletet viszont a Menny ítéletének kell tekinteni, mert az Isten
adta azoknak szívébe, hogy ezt cselekedjék.
5. Végezetül az angyal azokról is ad jellemzést, akik ebben a küzdelemben
a “Bárány” oldalán állnak.
“Hivatalosak, választottak és hívek is.” 14/b.
Akik Jézus oldalán szeretnének állni,
azok nem elégedhetnek meg azzal, hogy ők már hivatalosak és választottak.
Jézus egy példázat által érzékelteti azt, hogy mit jelent csak hivatalosnak,
csak választottnak lenni. Luk. 14,16-24.
Hűségesnek is kell lenni azoknak, akik
Jézus oldalán szeretnének maradni.