1. Az adventista próféciamagyarázók
között általában kétféle nézet alakult ki már az adventmozgalom kezdetétől
fogva.
Ez a kétféle nézet az advent úttörők
között két személy nevéhez kapcsolódik:
White Jakab, aki már 1862-ben megjelentette írását arról, hogy miként gondolja
a hatodik csapás beteljesedését.
Uriash Smith, aki 1885-ben adta ki a már rendszerbe foglalt próféciai magyarázatát
“Gondolatok a Dániel és a Jelenések könyve felett” címmel.
Mindkét ember tekintélyes vezető egyéniség
a fejlődő adventmozgalomban.
Úgy tűnik, hogy teljesen ellentétes
a próféciamagyarázatuk ezen a területen.
Ez az ellentét azonban csak felszínes és abból adódik, hogy mindkét személy
más oldalról közelíti ezt a próféciai eseményt.
2. Már korábban is említettem, hogy
egy-egy csapás nem szűnik meg akkor, amikor a következő csatlakozik hozzá.
Ez azt jelenti, hogy a hatodik csapásnak is két periódusával kell számolnunk.
Amikor elkezdődik a hatodik csapás,
és;
Amikor a hetedik csapás is hozzákapcsolódik.
Míg Uriash Smith a hatodik csapás első
szakaszára koncentrál, addig White Jakab már arra a szakaszra figyel, amikor
már a hetedik csapással kiegészülve tombol a hatodik csapás.
Ebből adódóan Uriash Smith egy valóságos
háború kibontakozását helyezi magyarázata középpontjába.
White Jakab pedig egy lelki küzdelemre helyezi a hangsúlyt.
3. Ugyanakkor tíz pontba lehet összefoglalni azokat a szempontokat, ahol
a kétféle nézet is megegyezik egymással.
Ez lesz a föld történelmének legnagyobb ütközete.
Ez az esemény még a jövőben van.
Ez lesz“a mindenható Isten ama nagy napja”14./b.
A“nagy folyóvíz, az Eufrátes”jelképes fogalom.
A “három tisztátlan lélek”együttesen
alkotja azt a szervezetet, amely a nemzeteket végső küzdelemre szólítja.
Az egybegyűjtő szervek természetüknél
fogva vallásos jellegűek, míg az egybegyűjtöttek politikai és katonai alakulatok.
Az ütközet előkészületei a hatodik csapás
idején történnek, magát az ütközetet azonban a hetedik csapás ideje
alatt vívják meg. A föld valamennyi országának lakosa érintve lesz ebben
az ütközetben.
Az életben maradt szentek szemlélői
lesznek ugyan ezeknek az eseményeknek, de közvetlenül nem vesznek részt
abban.
E küzdelemnek Krisztus és a mennyei angyalok megjelenése vet véget.
1. Akik ezt a nézetet képviselik, úgy gondolják, hogy ez a csapás egy lelki
küzdelem lesz, amit az itt említett hármas szövetség indít.
Ebben a küzdelemben a “nagy Babilon” név alatt egyesül az a “három
tisztátlan lélek”, amelyekről a
hatodik csapásban találunk utalást.
Ez a név azonban jelképes jelentéssel bír, miként az Eufrátes is.
Ez a név Isten népének mindenkori ellenségét jelöli.
Ebben az időben a bukott és pogány
vallások szövetségére vonatkozik.
Az ellenfél pedig Isten népének maradéka, akik nem hajlandók ebbe az istenellenes
szövetségbe belépni.
Az ütközetet azonban a harmadik fél, “a
napkelet felől jövő királyok” döntik el.
Ezen királyok alatt “a mennybéli fejedelemségeket”
gondolják, akik mint angyalok, Jézus Krisztussal jelennek meg az Ő dicsőséges
visszajövetele alkalmával.
2. Amikor azonban a sorrendiség vonatkozásában foglalkozunk a hét csapással,
akkor ezt a fajta értelmezést nem vehetjük figyelembe.
Nagyon erőltetettnek tűnik az az elképzelés,
hogy Jézus Krisztus visszajövetelének úgy készül el az útja, hogy egy földi
uralkodó hatalomnak össze kell omlania.
Ez az elgondolás - ha nem is közvetlenül, de közvetve igen - azt sugallja,
hogy Jézus uralomra jutása a földi hatalmak függvényében történhet meg.
Az a tény, hogy Jézus Krisztus dicsőséges
visszajövetele is napkelet felől fog bekövetkezni, még nem annak a bizonyítéka,
hogy a napkelet felől jövő királyok megjelenése a második advent
eseménye.
Nagyon furcsa képet rajzolnánk a második
adventről, ha abban nem Jézus Krisztus megjelenését helyeznénk a középpontba,
hanem az Őt kísérő angyalokat.
Az Eufrátes kiszáradása nem jelentheti Babilon összeomlását.
Mert éppen Babilon hármas szövetsége
serénykedik azon, hogy a föld királyait összegyűjtse.
Babilon összeomlásáról majd csak a hetedik csapás beszél.
Az Eufrátes kiszáradása azonban a hatodik csapás ideje alatt történik és
valamilyen másik eseményre vonatkozik.
1. Mindkét nézet képviselői megegyeznek
abban, hogy János apostol itt nem a betűszerinti Eufrátes folyó kiszáradására
utal.
Általános a megegyezés abban, hogy az Eufrátes folyó alatt azokat az embereket,
illetve népeket kell érteni, akik a nagy folyó mentén élnek Jel. 17,15.
Ésai. 8,7-8. Jel. 12,15-16.
János apostol jövendölései között már korábban is találkoztunk egy ilyen
utalással. Jel. 9,14.
Abban az esetben ez a meghatározás az
Eufrátes mentén élő népeket, illetve országokat jelentette.
Ugyanakkor az ott adott prófécia már be is teljesedett és a beteljesedés
visszaigazolta az értelmezés helyességét.
A jelen esetben nem indokolja semmi sem azt, hogy az “Eufrátes”
azonosítását másként kellene megközelíteni.
2. Bár az “Eufrátes” meghatározás
nem jelenti azt, hogy a betűszerinti folyót kell érteni alatta, mégis bizonyos
értelemben földrajzi meghatározást ad.
Azt a földrajzi területet jelenti, illetve azokat a népeket, amelyek azon
a területen élnek, amely területen végigfolyik ez a folyó.
Ezt a területet több, mint ezer éven át a szaracénok uralták.
Majd az Ottomán, illetve a török uralom következett.
Napjainkban még nagyrészt az Iraki kormány tartja fennhatósága alatt.
3. Arra vonatkozóan is megoszlanak a vélemények, hogy mit kell érteni a
folyó kiszáradása alatt.
A múlt próféciamagyarázói szinte kivétel nélkül az egykori török birodalom
teljes megsemmisülését látják ebben a meghatározásban.
Mivel azonban a történelem folyamán
a népek földrajzi elrendeződése az országhatárok elég sok területen változnak
és módosulnak, ezért nem olyan egyértelmű ennek a meghatározásnak a beazonosítása.
A népek földrajzi helyzetét tekintve, ma leginkább Irakkal lehet kapcsolatba
hozni az Eufrátes kiszáradását.
Mindenképpen azonban egy, az Eufrátes
mentén élő, olyan politikai hatalomnak a megsemmisüléséről van szó, aminek
abban a földrajzi körzetben jelentős hatalma és befolyása van.
1. Az itt bemutatásra kerülő hármas
szövetséggel már találkoztunk a Jelenések könyvében, a 12. és 13. fejezetekben.
A “Sárkány”alatt a pogány istenellenes hatalomnak a mai
változatait kell érteni.
Vonatkozik azonban a modern spiritualista jelenségekre is, melyek egyre
gyakoribbak a kereszténység köreiben.
A hármas egység második tagja a Pápaság, melyet “Fenevad”-ként
jelöl meg a prófécia.
A harmadik hatalom itt “hamis Próféta”-ként kerül bemutatásra.
Ez a bemutatás a hitehagyott protestántizmusnak azt a változatát jelenti,
amely az Amerikai Egyesült Államokból indul el.
Az itt alkalmazott megnevezés teljesen összhangban van a Jelenések 13.
fejezetében adott bemutatással.
“Bárányhoz hasonló, de úgy szól, mint a sárkány.”Jel. 13,11.
2. János apostol úgy látta, hogy tisztátalan lelkek a három szövetséges
hatalomnak a szájából jöttek ki.
A száj a beszéd eszköze.
A három szövetséges szájából kijövő
beszéd, vagyis tanítás képviselte azt a befolyást, ami által a föld királyait
felkészítették arra, hogy bizonyos célból egységet alkossanak.
A három szövetséges szájából kijövő
befolyást azonban Isten úgy minősíti, hogy “tisztátlan”
lélekből
fakad, vagyis beteg és fertőzött.
3. A következő versben a félreértés
elkerülése miatt még azt olvashatjuk: “mert ördögi lelkek azok”.
Ezzel a kijelentéssel Isten teljesen
világossá akarta tenni, hogy a három szövetséges erő mögött maga Sátán
áll.
Ezek a szövetséges erők Sátán kezében
csak eszközök, ezért ezek a jelképek magát Sátánt is jelölik, miként azt
már a 12. fejezetben találtuk. 12,9.
4. A meggyőzés érdekében még jeleket
is tesznek.
A 13. fejezetben azt olvashatjuk, hogy még “tüzet is hoz alá az
égből a földre, az emberek láttára”.
13,13.
Ezeknek a jeleknek a rendeltetéséről
több dolgot is olvashatunk a Bibliában.
“Elhiteti a földnek lakosait a jelekkel”, azért, hogy csinálják
meg a fenevad képét. Jel. 13,14/a.
“Elhitessék, ha lehet, a választottakat is”, azért, hogy elhiggyék,
hogy ott van Krisztus, ahol ezeket a jeleket teszik. Máté 24,24.
5. Ez a kinyilatkoztatás arról is beszél, hogy különösen a föld királyaival
szemben gyakorolnak befolyást.
A jelek és csodák által megerősített
befolyás hatásaként később már úgy ír János apostol ezekről a királyokról;
hogy:
“Ezeknek egy a szándékuk; erejüket és hatalmukat is a fenevadnak adják.”
Jel. 17,13.
1. Ezt a nevet egyetlen földrajzi helységgel sem lehet azonosítani.
Valószínű, hogy egy összetett névről
van itt szó.
Ez a meghatározás a “Har” = hegy, és
a “Megiddó” = hajdani város nevéből képződött.
“Armageddon” tehát azt jelentheti, hogy “Megiddó hegye”.
Megiddó hegye a Kison patak déli oldalán található Jezréel és a Kármel
hegyek között.
Előtte Jezréel völgye, ahol Izráel legnagyobb
csatáit vívta.
Bárák és Debóra harca Sisera ellen. Bír. 4,4-7.
Gedeon harca a midiániták és az amálekiták ellen. Bír. 6,33-34.
2. János apostol bemutatásából az tűnik
ki, hogy az ördögi lelkek, vagyis maga Sátán gyűjti össze a föld királyait
erre a helyre.
Jóel próféta pedig különös szempontokat említ ezzel az eseménnyel kapcsolatban.
Jóel 3,9-12.
A pogány népek harcra, fegyveres küzdelemre gyülekeznek.
“...mondja a beteg is; Hős vagyok!”
10. vers
Ugyanakkor arra is rámutat, hogy ez a nagy harci készültség Isten ítéletébe
megy át. 12/b. 14.
Vagyis Jézus Krisztus megjelenése vet véget ennek a küzdelemnek.
Ellentétes szándékkal ugyan, de eközben Isten szándékát megvalósítva gyülekeznek
össze a népek.
Ezékiel, aki ugyancsak szemlélhette
ezt az eseményt látomásban, szintén ezt erősíti meg.
Úgy mutatja be a népeket, mint akik zsákmányra és prédára vonulnak fel.
Ez. 38,13.
A nagy zsákmány helyett azonban Isten ítéletével találják szembe magukat.
Ez. 38,18-23.
Az eseménynek ezt a részét azonban már a Jelenések könyvében leírt hetedik
csapásról szóló bemutatás mondja el.
3. Amíg az első öt csapás még csak figyelmeztető
jellegű, addig a hatodik csapás által Isten előkészíti az embereket is
és a körülményeket is “az Ő haragjának ama nagy napjára”. Jel. 6,16-17.
Ebből adódóan a 6. és a 7. csapás egy
egymástól elválaszthatatlan eseményláncolatot mutat be előttünk.
1. Isten erre a kritikus időszakra is
küld személyes üzenetet.
“Ímé eljövök, mint a tolvaj.”
Ez egyrészt figyelmeztetés, másrészt pedig bátorítás.
Az istenellenes lázadásban szövetkező
emberek felé figyelmeztetés.
Akkor jön el, amikor már teljesen biztosak
a dolgukban, amikor már Istent teljesen kihagyták terveikből.
Isten népe számára pedig bátorítás.
Amikor az egész világ ellenük fordul a csapások miatt, akkor szükségük
lesz erre az ígéretre.
2. Jézus másik személyes üzenete egy áldás-ígéret.
Ez a ruha nem más, mint a jézusi jellem, amely máshol “a szentek igazságos
cselekedetei”-ként van bemutatva. Jel. 19,8.
Amikor fokozódik Sátán erőfeszítése
az elvesztésükre, akkor vigyázniuk kell, hogy el ne veszítsék a jézusi
jellemet, vagyis még szorosabbra kell fűzni a Jézussal való kapcsolatot.
A türelmetlenséggel szemben is tudjanak türelmesek maradni.
Ne forduljon elő, hogy a jézusi jellem
helyett a megromlott emberi természetük rútsága jöjjön elő.
Csak akik mindvégig vigyáznak jellemruháikra, azokról mondhatja el a harmadik
angyal azt; hogy:
“Itt van a szenteknek békességes
tűrése, itt akik megtartják az Isten parancsolatait és a Jézus hitét.”Jel.14,12.