1. Korábbi látomásaiban János apostol
láthatta az Egyház harcát a bűn világának erői ellen.
Isten azonban lehetővé tette neki azt
is, hogy betekinthessen a hűségesek végső győzelmébe és szabadulásába is.
A harc után láthatta azokat, akik a Sion hegyén álltak a Báránnyal, akik
a fenevad bélyege helyett az Atya nevét viselték homlokukon.
1. vers.
2. Amikor a Bibliában különösen pedig
a Jelenések könyvében Isten ítéleteiről olvasunk, akkor felvetődik a kérdés:
Hogyan egyeztethető össze Isten szeretete
a hét utolsó csapásban megnyilvánuló haraggal és ítélettel?
A válasz abban található, hogy Isten különválasztottan viszonyul
a bűnhöz, illetve a bűnöshöz. Jel. 2,6. - II.Móz. 34,5-6.
A bűnöst szereti és meg akarja menteni
a bűn hatalmától.
Ennek érdekében kész átvállalni helyette
a bűn büntetését.
A bűnt viszont gyűlöli és véglegesen
ki akarja irtani a teremtett világ életéből.
A bűnöst tehát csak akkor sújtja Isten
ítélete, ha ragaszkodik a bűnhöz.
Ebből adódóan minden ember maga választhatja
meg sorsát.
3. Abban az időben, amikor Isten haragjának
ítéletei vonulnak végig a földön, lesz egy csoport, akik a csapások
között is biztonságban vannak.
“Láttam egy takarót, amit Isten kiterített
népére, hogy a nyomorúság idején megvédje őket. Minden lelket, aki az igazság
mellett dönt, és akinek szíve tiszta, betakar a mennyei Atya, a Mindenható,
az oltalmával.” (Tap.Lát. 31,2.)
Ezen oltalmazó takaró alá minden ember bevonulhat, önként, szabad akaratából.
Ésai. 26,20-21.
Az Istennel való bensőséges közösség
jelenti ezt az oltalmat. Zsolt. 91,1-11.
Ezen oltalmazó takaró alá már most kell bevonulniuk azoknak, akik védelmet
akarnak a csapások idején.
4. Felvetődik azonban egy olyan kérdés
is, hogy mit kell érteni az oltalmazó takaró alatt a gyakorlatban?
Egy ószövetségi példa segít nekünk ennek a megértésében.
Az Egyiptomra mért tíz csapás, történelmi
előképe volt az itt jelzett, bekövetkező eseményeknek. II. Móz.
7,14 - 12,29.
Egyiptom Fáraója - akit teljesen hatalmába kerített Sátán - azt tervezte,
hogy kegyetlen módon kiírtja Izráel népét.
Nem gondolt azonban Isten hatalmával, amely népe mellett volt.
Miközben Egyiptomra hullottak a csapások, Isten népe egy különleges jel
védelme alatt biztonságban volt.
A hét csapás idején is egy Istentől
rendelt jel fogja biztosítani a védelmet a csapások ítéletétől.
A csapások csak azokra hullanak, akik
az Istentől rendelt pecsét helyett a fenevad bélyegét vették magukra. Jel.
16,2.
5. Az Isten által rendelt pecsét az
örök erkölcsi törvény 4. parancsolata iránti engedelmesség által vehető
fel.
A szombat iránti hűséges engedelmességet
rendelte Isten örök jelként, a közte és népe közötti szövetségben. II.Móz.
31,13-17.
Az Istenhez tartozás örök jele ez.
Ezért teszi olyan hangsúlyossá a Jelenések könyve az Isten törvénye iránti
engedelmesség fontosságát.
A végidő maradéka megőrzi az Isten parancsolatait.
Jel. 12,17.
A végidő győzői megtartják Isten parancsolatait.
Jel. 14,12.
Csak azoknak lesz joguk az élet fájához,
csak azok mehetnek be az új Jeruzsálembe, akik megtartják az Ő parancsolatait.
Jel. 22,14.
Mivel a Tízparancsolat többi pontját látszólag a többi ember is tiszteletben
tartja, ezért az Isten iránti hódolat jele a 4. parancsolat iránti engedelmességben
fog megnyilatkozni.
6. A csapások idején tehát egyedül ez a jel - az Isten akaratának való
feltétlen engedelmesség fog védelmet biztosítani.
Ezért tartja vissza az elpecsételést
végző angyal a másik négy tárást, hogy addig ne ártsanak semminek, amíg
“el nem pecsételjük a mi Istenünk szolgáit az ő homlokukon.”Jel.
7,3.
Ezek az angyalok ugyanis nemcsak azzal lettek megbízva, hogy a “szeleket”
tartsák vissza, hanem bizonyos területen ártó hatalom is bízatott rájuk
Istentől.
Három területen bízott rájuk hatalmat Isten az ártásra:
“Ne ártsatok se a földnek, se a tengernek, se a fáknak.”Jel.
7,3.
Ennek a visszatartásnak addig kell tartani, “míg
el nem pecsételjük a mi Istenünk szolgáit az ő homlokukon”.
Amikor az elpecsételés befejeződik,
akkor lejár a kegyelemidő, és elkezdődnek a csapások.
Mindezek alapján ezt a négy angyalt
azonosítani lehet az első négy csapás ítéletét végző angyalokkal.
Jel.
7,1-3. v.ö: Jel. 16,2-9.
Az első angyal a földre tölti ki poharát.
A második és a harmadik a tengerre, illetve az összes vizekre.
A negyedik pedig a napra, ami által
a fáknak árt, vagyis a természet élővilágának.
7. Az Isten uralkodását meghatározó
“igazságosság” tehát megköveteli, hogy a bűn elvegye méltó büntetését,
miként az a mi helyettes Áldozatunk esetében is történt.
Isten irgalma azonban lehetővé tette,
hogy a Krisztusba vetett hit által az emberek elkerüljék a bűn következményeit.
Ennek érdekében, mielőtt a csapások
kitöltetnének, Isten arra irányítja az emberek figyelmét, hogy van kiút,
van szabadulás.
A csapások előtt tehát bemutatja azt,
hogy mindazok, akik élnek a felkínált lehetőséggel:
biztonságban vannak a csapások alatt,
a csapások okozta nyomorúság után pedig
az Isten trónja előtt élhetnek, együtt az Istennel az örökkévalóságon át.
Jel. 7,15-17. 21,3.
Mindezek alapján tehát a látomásnak
ez a része a csapásokról szóló szörnyű bemutatást is evangéliummá akarja
változtatni.
1. A 144.000 énekével kapcsolatban szembeötlő
az, hogy Mózest és a Bárányt együtt említi, egy dolog szemléltetésével
kapcsolatban hívatkozik erre a két személyre egyszerre.
Miként Jézus, úgy Mózes is egy trónt hagyott el, hogy népe szabadítója
lehessen.
Miként Jézust, úgy Mózest sem akarta
elfogadni a nép, hogy vezetője és irányítója legyen.
Ennek ellenére Jézushoz hasonlóan Ő
is jobban szerette népét, mint önmagát. II.Móz. 32,31-32.
2. János bizonyságtételében azt olvassuk, hogy a 144.000
“Mózesnek,
az Isten szolgájának énekét” énekli.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy csak azok lesznek elpecsételve, akik készek
voltak a maguk területén és a maguk képességeivel az Isten szolgálatába
állni. Jel. 7,3/b.
Ugyanakkor viszont azt is jelenti, hogy Mózeshez hasonlóan az Isten szolgálatában
szerzett tapasztalataikat fogják majd ott énekelni.
“Akik a Mennyben az angyali karral
együtt fognak himnuszt énekelni, azoknak a Földön kell megtanulniuk a Menny
énekét, amelynek jellemző vonása a hálaadás.” (Test. 7. 244,3. ang.
- 248,1. magy.)
Ha Mózes életét végigkísérjük, akkor azt látjuk, hogy nagyon gazdag tartalmú
lehet ez az ének.
3. Mózes énekének sorait valahogy a
következő gondolatokból állíthatnánk össze:
Döntés Isten mellett.
“Inkább választotta az Isten népével
való együttnyomorgást, mint a bűnnek ideig-óráig való gyönyörűségét.”Zsid. 11,25.
Türelem-lecke Isten iskolájában.
“Az az ember pedig, Mózes, igen szelíd vala, minden embernél inkább,
akik e föld színén vannak.” IV. Móz. 12,3. - Jel. 14,12.
Hit Isten szavában.
Hatására kettéválik Veres -tenger, a
kősziklából víz fakad.
Bátorság Istenért és az ő igazságáért.
Kész szembefordulni a Fáraóval, Isten
és az ő népe ellenségével.
De kész volt a saját népével is szembefordulni,
amikor azok az Istentől elhajoltak.
Az alázatosság ugyanis nem jelent gyengeséget és gyöngédség nem jelent
gyávaságot.
Szeretet az Isten népe és műve iránt.
Inkább “törölj ki engem a te könyvedből,
amelyet írtál”, de nekik bocsáss meg. II. Móz. 32,32.
Feltétlen engedelmesség.
Megnyugvás Isten akaratában akkor is, ha a saját elgondolása más volt.
V. Móz. 3,23-26.
4. Mózesből az átélt szabadulás öröme
váltotta ki az Istent dicsőítő éneket.
Megszabadultak Egyiptomból, a rabszolgaság
kegyetlen körülményeiből.
Eközben csodálatos élményeken mentek át, ahol láthatták Istenük hatalmát.
Az egyiptombeliek pedig a szemük láttára jutottak arra a sorsra, amit nekik
szántak.
5. A szabadulás oldaláról nézve is méltán hasonlítható a 144.000 tapasztalata
Mózes tapasztalatához.
A 144.000 nagy ellenségét, “Babilont”, “ama nagy várost”,
a Jelenések könyve ugyanis Egyiptomnak nevezi.
“ama nagy város, amely lélek szerint... Egyiptomnak hívatik.”Jel.
11,8.
Míg Mózes az egyiptomi elnyomás alól való szabadulás diadalénekét zengte,
addig a 144.000 a “Babilon” uralma
feletti győzelmét énekli.
6. János apostol korábban azt mondta
erről az énekről, hogy ez egy új ének és senki más nem tudja megtanulni,
csak a 144.000.
Ez az új ének a győzelem éneke, a megváltásért
való hálaadás éneke a Megváltó felé.
Új éneknek mondható azért, mert a mennyei
lények részéről ismeretlen érzés megváltottnak lenni, a bűn világából megszabadítva.
“Annak a végtelen áldozatnak a tudata,
amelyet a menny gyógyulásunkért hozott, szégyennel töltik el őket, Isten
iránt pedig olyan hálával és dicsőítéssel telik meg szívük, ami az el nem
bukott lények számára érthetetlen.” (N.K. 577,1.)
Ez az ének összefoglalása azoknak a
személyes tapasztalatoknak, amelyeken át kell menniük a végső nagy küzdelemben.
Ezek a tapasztalatok annyira személyes
jellegűek, hogy csupán azok tudják, akik átélték azokat a rendkívüli eseményeket.
Ezeket a tapasztalatokat a fenevad és
az ő képe elleni utolsó küzdelem zárószakaszában élték át.
Az emlékezés azonban már megszépíti az átélt eseményeket.
Visszatekintve már csak az Isten kegyelmére és szabadító hatalmára emlékeznek.