1. Az angyal figyelmeztetése Sátán három eszköze ellen irányul.
Fenevad, annak képe és bélyege ellen.
Az “és”kötőszó összekapcsolja
a fenevad imádóit azokkal, akik annak képét imádják.
A másik kötőszó azokkal azonosítja őket,
akik felveszik annak bélyegét.
A fenevad és annak képe tehát szoros egyetértésben hajtják végre elgondolásaikat.
Együtt követelik azt, hogy az emberek vegyék magukra a bélyeget.
Ebből adódóan, aki imádja a fenevadat:
az annak a képét is imádja,
az a bélyegét is felveszi magára.
2. A fenevad, aki ellen az angyal üzenete hangzik, a pápaságot jelképezi.
A 13. fejezet alapján 7 kijelentés által tudjuk beazonosítani:
Egyenlőnek tekinti magát Istennel, vagyis
Istennek kijáró tiszteletet igényel és fogad el. 4/b. 6.
A sárkány, vagyis a pogány Római Birodalom adta neki a királyiszékét.
2/b.
Egy meghatározott ideig adatott neki hatalom. 5/b.
Ez alatt az idő alatt hadakozik az Istennek
szentjei ellen. 7/a.
Halálos sebet kap, de meggyógyul belőle.
3.
Világszéles befolyása van a nemzetek között. 7/b.
Nevének száma 666. 18.
3. Az angyal üzenetének másik célpontja a fenevad képe.
A fenevad képe a hamis és bukott vallásoknak
egy olyan szervezetét jelképezi, amely Rómához hasonlóan erőszakkal akarja
tantételeit elfogadtatni az emberekkel.
“A fenevad képe a hitehagyó protestántizmusnak azt a formáját ábrázolja,
amely akkor alakul ki, amikor a protestáns egyházak dogmáik megtartásához
a polgári hatalmak segítségét igénylik.” (NagyKüzd. 397,1.)
4. A harmadik eszköz, ami ellen az angyal szót emel, a fenevad bélyege.
Ha az ember nem akarja, hogy igazi természete
nyilvánvaló legyen, akkor lehet, hogy maga az Isten fogja felfedni azt
és egy jelet is ad hozzá, miként történt az Kainnal is kortársai előtt.
I.Móz. 4,15.
Isten ugyanilyen módon adott egy jelt,
aminek ismeretében leleplezhetjük az Isten ellenes törekvéseket és elhatárolhatjuk
magunkat tőle.
A harmadik angyal az emberiség két osztályát állítja szembe egymással.
Egyik oldalon Isten gyermekei, akiknek
ismertetőjele az, hogy megtartják Isten parancsolatait.
A másik oldalon a világ fiai, akik egy másik fajta imádatból adódóan nem
tartják meg Isten törvényét.
Ebből a szembeállításból következik
az, hogy Sátán utolsó erőfeszítései Isten parancsolataival ellentétes irányúak.
Az a bizonyos “bélyeg”
nem egyéb, mint a fenevad iránti engedelmesség megnyilatkozásának külső
jele.
5. A katolikus írók egyházuk tekintélyének jeleként azt a rendelkezést
szokták idézni, amellyel az egyház a nyugalomnapot szombatról vasárnapra
tette át.
Ezt a tekintélyt hallgatólagosan a protestánsok is elismerik.
A vasárnap megtartásával elismerik, hogy a katolikus egyháznak van hatalma
ünnepeket elrendelni és büntetés terhe mellett érvényesíteni.
A szombat megváltoztatására tett törekvés tehát a római egyház tekintélyének
a jele vagy bélyege.
“Amikor az ember elveti azt az ünnepet, amelyet Isten a maga hatalma
jelének nevez és helyette a Róma által választott hatalmi jelvényt tartja
tiszteletben - ezáltal elfogadja a Róma iránti hódolat
jelét, “ a fenevad bélyegét”. Ez azonban csak akkor lesz aktuális, amikor
a kérdés világosan feltárul az emberek előtt és választaniuk kell Isten
törvénye és az emberi rendelések között. Aki ekkor is a törvényszegés mellett
dönt, az felveszi a “fenevad bélyegét”.” (NagyKüzd. 401,f.)
“ A pápai egyház látja, hogy a protestánsok
becsapják magukat és szándékosan bezárják szemüket a tények előtt. Örül,
amikor a vasárnap elrendelésére tett intézkedéseit tetszéssel fogadják,
mert ebből látja, hogy a vasárnappal végül az egész protestáns világot
Róma zászlaja alá fogja vonni.” (Nagy Küzd. 400,1.)
6. A fenevad bélyegét a homlokra és a kézre lehet felvenni.
Ez a meghatározás a fenevad előtt hódoló
emberek két osztályát mutatja be.
A homlok ebben az esetben az értelem,
a meggyőződés, a szabad akaratú döntés jelképe.
Aki homlokára veszi fel a fenevad bélyegét,
az önként és meggyőződésből fakadó döntése alapján imádja a fenevadat.
A jobb kéz pedig a tevékenységnek, a cselekedeteknek a szimbóluma.
Akik csak kezükre veszik fel a bélyeget:
Azok nem meggyőződésből foglaltak állást
a fenevad mellett,
Azok nem szabad akaratukból veszik magukra ezt a bélyeget,
Azok az emberek csak a kényszerítés hatása alatt cselekszik azt, amit a
fenevad parancsol.
7. A harmadik angyal azt mondja el,
hogy miként reagál Isten a bűnében megkeményedett ember végső döntésére.
“Ha valaki imádja a fenevadat és annak képét és bélyegét felveszi...
az is iszik az Isten haragjának borából.” Jel. 14,9-10.
A fenevad imádata abból fakad, hogy korábban már ittak az általa kínált
paráznasága borából.
Vagyis elfogadták a Krisztus iránti
hűtlenségéből fakadó hamis tanításait.
Aki tehát a fenevad “paráznasága borából ivott”, annak innia kell
az “Isten haragjának borából” is.
1. Már a jelkép meghatározásában is
benne van, hogy ez az ítélet az Isten haragjának a megnyilatkozása a bűn
ellen és a bűnben megkeményedett emberek ellen. (II. Thess. 2,10-12.)
Ez a pohár azonban elegyítetlenül van megtöltve az Isten haragjának borával.
Vagyis nincs felhígítva, most nincs elegyítve kegyelemmel.
Az emberiség történelmében eddig Isten minden ítéletében ott volt a kegyelem
is.
Itt azonban már nincs kegyelem, végleg lejárt a kegyelem.
2. Az angyal üzenete szerint, aki a
fenevadat és annak képét imádja, annak Isten kettős ítéletével kell szembenéznie.
Az elegyítetlen harag két alkalommal és kétféle módon sújtja a gonosz világot.
Először a hét csapás töltetik ki rájuk.
Jel. 16,1-2.
Majd az ezer év után a végső ítéletben,
a tűznek tavában teljesedik az ítélet. Jel. 20,15.
3. Nagyon sokszor találkozunk a Bibliában azzal a képpel, mintha Isten
büntetése a gonoszok felé az egész örökkévalósára kiható, állandó gyötrelmet
jelentene.
Erre azonban csak a felszínes bibliaismeret alapján lehet következtetni,
illetve az értelmezett fordítások alapján.
A görög kifejezés ugyanis nem kifejezetten azt mondja, hogy örökkön örökké.
“eisz aiónasz aiónon” = “az
időnek idejéig”, vagyis egy meghatározott ideig.
Ez a kifejezés tehát nem jelent mindenképpen
egy vég nélküli időtartamot.
Más íráshelyek teljesen egyértelműen
bizonyítják, hogy a gonoszok sorsa végül is a teljes megsemmisülés.
Zsolt. 37,9-10. 20. Mal. 4,1. Abd. 15-16. Jel. 20,14.
A gyötrelem tehát csak egy bizonyos Isten által meghatározott ideig tart,
de nem vég nélküli.
A büntetésnek ezt az idejét, azaz mértékét az ezer éves mennyei ítélet
alkalmával határozza meg Isten.
“Az időnek” - Isten által
meghatározott - “idejéig”.
4. Nagyon szeretném azonban hangsúlyossá tenni azt, hogy az angyal üzenetének
ez a része is evangéliumként kell hogy hangozzon.
A gyakorlatban ezt az üzenetvivő szándéka
és lelkülete teheti evangéliummá.
Minden attól függ, hogy milyen lelkülettel mondod el, adod tovább.
Ugyanaz az üzenet lehet a te ajkadon egy rideg ítélet, de lehet evangélium
is, amely embereket ment meg a haláltól.
Jézus is elmondta Jeruzsálem szomorú sorsát, nem hallgatta el, hogy el
fog pusztulni a város.
De sírva mondta el, mert szerette Jeruzsálemet és a benne lakó embereket
is.
Ilyen módon kell evangéliummá tenni életünkben a harmadik angyal kemény
üzenetét is.
“Ebben az időben Istentől jövő üzenetnek
kell hirdettetni, amelynek megvilágosító hatása és megmentő ereje van.
Ebben az üzenetben Isten jellemét kell ismertetni, hogy a világ sötétségét
az Ő dicsősége, jósága, irgalmassága és igazságának világossága
ragyogja át..... A világnak adandó kegyelmi fény utolsó sugara, s a könyörület
utolsó üzenete legyen kinyilatkoztatása Isten jellemének, ami: a szeretet.”
(Kr.Péld. 310,2. 4.)
5. Isten népe számára az “ítélet” nem valamilyen félelmetes
esemény, amitől rettegni kell a korábban elkövetett cselekedeteik miatt.
Isten népe vágyódik az Isten ítéletei
után, várja annak mielőbbi beteljesedését, -“meddig nem ítélsz
még Uram?”. Jel. 6,10.
Isten népe számára a szabadulás alkalma az Isten által tartott ítélet.
Mert mi tudjuk, hogy nem Isten vádol
bennünket, és nem Ő mutogat állandóan a bűneinkre, hanem Sátán.
Zak.
3,1/b. Jel. 12,10/b.
6. A Biblia úgy mutatja be a második adventet, mint egy áldott reménységet.
Éppen ezért az üzenetünkkel ne félelmet keltsünk az emberekben, hanem reménységet
és vágyakozást.
1. Az előző komor háttér után az angyal
arról is beszél, hogy az általános gonoszság közepette van egy csapat,
akik elkülönültek az őket körülvevő bűntől és az Isten ellenes lázadástól.
Amikor az egész világ Isten törvénye
ellen lázad, akkor ők megtartják Isten parancsolatait.
Amikor az egész világ a türelmetlenség tüzében ég az élet minden területén,
akkor van egy kis csapat, akiket a békességes tűrés jellemez.
Amikor az egész világ csak az erőben,
a hatalomban, a fegyverekben vagy valamelyik politikusban bízik, akkor
ők Jézus hitével élik életüket.
Teljes bizalom Istenben, “legyen meg a Te akaratod”.
Máté6,10.
2. Az “itt van” kifejezés több szempontból is hangsúlyossá válik
ebben az üzenetben.
A bűn legsötétebb időszakában, az őket
körülvevő bűn közepette van egy csapat, akik dicsőítik Istent azáltal,
hogy megtartják törvényét és életük által bemutatják jellemét.
Miközben Isten haragjának ítéletei hullanak a földre, “itt van” egy
kis csapat:
amelyik Isten oltalmazó takarója alatt biztonságban van,
amelyiknek nem árt a második halál, amikor az egész föld a
“tűznek tavává” válik.
A “van” szónak nem csupán annyi
az értelme, hogy ott vannak, hanem az, hogy “élnek”, “léteznek”, mert ők
már megszabadultak.
Ők átmentek a halálból az életre. Ján.
5,24.
Erre az életre akar hívni a harmadik angyal minden embert.
3. A hármas angyali üzenet egy különös
áldásmondással fejeződik be, amely már az első szavaival is három dolgot
szögez le:
Nem általánosságban a halottakat nevezi boldognak.
Csak azokat, “akik az Úrban haltak meg”.
Ezek a halottak azonban meg vannak különböztetve a már korábban elhalt
igazaktól is.
Az áldásmondás csak azokra a halottakra vonatkozik, akik
“mostantól
fogva” haltak meg az Úrban.
Mivel ez az áldásígéret a hármas angyali
üzenethez tartozik, ebből törvényszerűen következik, hogy az ígéret
attól fogva érvényes, mióta a hármas angyali üzenet hangzik.
Azért van ez a megkülönböztető ígéret,
mert ők már a 144.000-hez tartozhatnak, és azok kiváltságos jutalmában
részesülnek.
Ezek a halottak meg vannak különböztetve
azoktól is, akik élve érik meg Jézus dicsőséges megjelenését.
Mivel úgy tartoznak a 144.000-hez, és
úgy részesülhetnek azok kiváltságos jutalmában, hogy nem kell végigszenvedniök
a nagy nyomorúságos időt és a Jákób éjszakáját.
4. Az áldásígéret második részében azt olvashatjuk; hogy
“az
ő cselekedeteik követik őket”.
Ez a meghatározás szintén két dologra emlékeztet bennünket.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy az Isten
ítéletében a jócselekedeteik fogják képviselni őket.
Mivel az ítéletben a cselekedetek lesznek megvizsgálva. II.Kor. 5,10.
Jézus Krisztusban igazzá vált embernek azonban csak a jó cselekedetei kerülnek
ítéletre. Ezék. 18,21-22.
Másrészt azonban ez azt jelenti, hogy
az egész örökkévalóságon keresztül követik őket az elkövetett cselekedetek.
Isten ugyanis egy emlékkönyvbe gyűjti
össze mindazoknak a jócselekedeteit, akiknek neve az élet könyvébe be lett
írva. Mal. 3,16. Neh. 13,14.