1. A betűszerinti értelemben vett ősi
Babilon János apostol napjaiban már jórészt romokban hevert.
A Jelenések könyvének későbbi fejezeteiben
azonban találunk olyan utalást, hogy ezt a nevet jelképesen kell érteni.
“Titok: a nagy Babilon, a paráznáknak és a föld utálatosságainak anyja”.
Jel. 17,5.
Miként a Jelenések könyvének sok más
kifejezését és meghatározását, úgy e név jelentőségét is sokkal jobban
megérthetjük, ha annak ótestamentumi előfordulását és alkalmazását is figyelembe
vesszük.
2. A Babilon név nyelvtani jelentésével kapcsolatban mindjárt két nagyon
fontos dolgot figyelhetünk meg.
A Babilon név mást jelentett a babiloniaknak, és mást a hébereknek.
Babiloni nyelven a “Bab-ilu”, vagyis Babilon “az istenek kapujá”-t jelentette.
A héberek azonban hasonló hangzású “bala”
kifejezéssel emlegették Babilont, amely az ő nyelvükön “összezavarodást”,
megzavarodottat jelent.
A héberek ezt egyrészt megvetésük kifejezéseként használták.
Másrészt pedig a kinyilatkoztatásba
vetett hitükről tettek így bizonyságot.
Bábel, vagyis Babilon, a nyelvek összezavarodásának volt a színtere. I.Móz.
11,9.
Babilon uralkodói ezért nevezték “az
istenek kapujá”-nak a fővárosukat, mert azt gondolták, hogy az istenek
ezt a helyet választják jelenlétük szinhelyéül, ha az emberekkel
érintkezni akarnak, illetve utasítást akarnak adni a földi ügyek intézésére.
Lásd: I.Kir. 22,10.
A név jelentéséből arra lehet következtetni,
hogy a babiloni királyok abban a tudatban éltek és uralkodtak, hogy az
istenek őket bízták meg a világ ügyeinek intézésével.
Korunkban is van egy hatalom, amely hasonlóan gondolkodik ebben a kérdésben.
Ezért “Isten földi helytartójá”-nak tekinti magát.
3. Ez a város kezdettől fogva arról
volt nevezetes, hogy megtagadta az igaz Isten tiszteletét és az
akaratának való engedelmességet.
Babilon alapítói arra törekedtek, hogy
olyan uralmat hozzanak létre, amely teljesen független Istentől.
Az emlékezetes toronyépítéssel emléket
állítottak hitehagyásuknak, amely az Isten ellen lázadó ember gőgjét
volt hivatott kifejezni.
4. Ésaiás próféta úgy írja le, hogy Babilon láthatatlan uralkodója tulajdonképpen
Sátán. Ésai. 14,4. 12-14.
Amiként Isten Jeruzsálemet választotta, hogy eszköze legyen akarata és
szándéka végrehajtásában:
Ekképpen Sátán Bábelt választotta földi székhelyéül, ahonnan tevékenységét
igyekezett kiterjeszteni az egész földre.
Ebben az értelemben az ótestamentomi
időben ez a két város képviselte a jó és a gonosz között végbemenő küzdelmet.
Az ősi Babilon bukása óta pedig Sátán
szüntelenül arra törekedett, hogy az egyik vagy a másik világhatalom útján
hajtsa uralom alá a földet.
Ez a szándéka már régen sikerült volna, ha nem lépett volna közbe ismételten
az isteni beavatkozás.
5. A keresztények már az I. század vége felé
a Babilon kifejezés alatt magát a Római Birodalmat, különösen pedig annak
fővárosát, Rómát értették.
“Köszönt titeket a velem együtt választott babiloni gyülekezet”.
I.Pét.
5,13.
Köztudott, hogy ebben az időben az egykor
csodálatos Babilon már szinte teljesen romhalmaz volt, senki sem
lakott benne.
A zsidók azonban és a keresztények is példátlan szenvedéseket viseltek
el a kegyetlen római közigazgatástól.
Hasonló sorsban volt részük, mint egykor
elődeiknek, a Babiloni Birodalom részéről.
A zsidók és a keresztények részére tehát
a Babilon név megfelelően fejezi ki azt az érzésüket, amelyet a császári
Róma irányában éreztek.
Az őskeresztény iratokban számtalan
alkalommal találkozunk a jelképes Babion említésével.
A szövegösszefüggések pedig azt igazolják, hogy minden esetben Rómára vonatkoztatva
történik a hivatkozás.
6. Összegzésként azt mondhatjuk, hogy
mind a szószerinti, mind pedig a jelképesen vett Babilont eleitől fogva
az igaz Isten és követőinek ellenségeként ismerték.
A Jelenések könyvében említett Babilon
név lett a politikai és a hitehagyott vallásos mozgalmak jelképévé, de
egyúttal a vezetőjévé is.
Miként a korai kereszténység idején, úgy ma is Rómával kapcsolatban használhatjuk
a Babilon jelzést.
Rómában van az a politikai és vallási
hatalom, amely igényli magának azt, hogy székhelye “ az istenek kapuja”,
vagyis így tekinthető ő Isten Fia helytartójának.
Rómára alkalmazható az a meghatározás is, amit Babilonról állít a Biblia,
hogy “részeg vala a szentek vérétől”.
Jel. 17,6.
Egyedül Róma nevezhető olyan “nagy
város”-nak, amely fogalommá lett.
Amely egyrészt nevet adott a történelem leghatalmasabb birodalmának.
Másrészt ennek a “nagy város”-nak a neve ma is fogalom a kereszténység
világában.
A prófécia tehát találóan alkalmazza ennek a politikai és vallási hatalomnak
a megjelölésére azt, hogy “nagy város”.
A XX. század embere is egyre inkább
a székhelyként választott város nevével emlékezik meg erről a hatalomról,
egyszerűen csak azt mondja, hogy Róma, és eközben a Pápaság intézményére
gondol.
1. A “leomlott” szó kétszeri alkalmazása szinte hangsúlyt szeretne
adni az üzenetnek.
Ez a kifejezésmód szinte Ésaiás üzenetének visszhangjaként található itt
a jelképes Babilonnal kapcsolatban is.
“Elesett, elesett Babilon”. Ésai. 21,9.
Mivel azonban ezzel az üzenettel újra találkozunk a Jelenések könyvében,
ezért arra lehet következtetni, hogy a “leomlott” kifejezést egy
folyamat teljesedéseként kell érteni.
Vagyis megkezdődött már Babilon leomlása,
de ennek a folyamatnak a vége még a jövőben van.
2. A Bizonyságtételek is ezt a következtetést
erősítik meg.
“A Jelenések 14. fejezetében azt az üzenetet találjuk, hogy Babilon
leomlott. Babilon azokra a vallási szervezetekre vonatkozik, amelyek valamikor
tiszták voltak, de megromlottak. Ezt az üzenetet, mivel az ítéletre való
figyelmeztetés után következik, az utolsó napokban kell hirdetni. Tehát
nem vonatkozhat csupán a katolikus egyházra, mert ez az egyház már hosszú
századok óta bukott állapotban van.” (Nagy Küzd. 342,f.)
“A protestáns gyülekezetek közül
sokan követik Rómának, a “föld királyai”-val való bűnös összeköttetéseinek
példáját, az államegyházak ezt a világi kormányokkal való összeköttetésük
által teszik, más gyülekezetek pedig azáltal, hogy a világ kedvét keresik.”
(Nagy Küzd. 342,1.)
“Honnan indult el a nagy hitehagyás?
Hogyan kezdte az egyház elhagyni az evangéliumi egyszerűséget? A pogányság
szokásaihoz való igazodásával, amellyel az volt a célja, hogy könnyebben
el tudja fogadtatni a kereszténységet a pogányokkal... Hogy híveket nyerjenek,
kevésbé szigorúan bántak a keresztény hit fenséges zsinórmértékével. Ennek
az lett a következménye, hogy az egyházba
özönlő pogányok magukkal hozták szokásaikat, rítusaikat és bálványaikat.”
(Nagy Küzd. 343,4.)
3. A Biblia kijelenti, hogy Jézus visszajövetele
előtt Sátán milyen módon fog működni az emberek között. II.Thess. 2,9-11.
“Amíg ez az állapot nem következik
be, amíg az egyház nem egyesül teljesen az egész keresztény világban, addig
Babilon még nem bukott el teljesen. A változás fokról-fokra történik és
a Jelenések 14,8. teljes megvalósulása még a jövőben van.” (Nagy Küzd.
348,1.)
1. A paráznaság egy jelképes kifejezés, ami az egyház és a világ, illetve
az egyház és az állam helytelen kapcsolatára vonatkozik.
Mivel az Egyház az Úr jegyese, ezért amikor Krisztus helyett a világ és
az államhatalom kegyét keresi, akkor lelki paráznaságot követ el. Jak.
4,4. Ezék. 16,14-15.
2. A paráznaság bora egy nagyon találó, összetett kifejezés.
A bor olyan ital, amely megzavarja a tiszta gondolkodást, a helyes ítéletet.
Minél többet fogyaszt belőle valaki,
annál kevésbé ura cselekedeteinek.
Minden tettét a bor kábító befolyása határozza meg.
Olyan dolgokat képes megtenni, amit józan állapotában nem tett volna meg.
A bor azonban függetlenül a következményeitől,
mégis kívánatos annak, aki fogyasztja.
Babilon tehát valami olyat kínál az embereknek, ami kívánatos számukra.
De ha élnek vele, akkor elveszítik korábbi józanságukat.
A vele való élés olyan dolgokba sodorja
bele őket, amit egyébként nem tettek volna meg.
3. Babilon olyan bort kínál az embereknek, ami paráznaságból fakad.
Vagyis az Isten iránti hűtlenséget kínálja
az embereknek, olymódon, hogy az kívánatossá legyen számukra.
Miként az a fizikai életben van, akként történik ez ebben az esetben is.
Először csak kóstolgatják az emberek.
Eközben úgy érzik, hogy az nem árt nekik,
sőt, mintha még jobban éreznék magukat tőle.
Ettől az érzéstől késztetve bátorságot
éreznek arra, hogy még többet igyanak belőle.
Így azonban beáll egyfajta kábultság, majd a részegség.
4. A Biblia azt mondja, hogy a Babilon által kínált italtól megrészegedtek
az emberek.
“És az ő paráznaságának borával megrészegedtek
a föld lakosai.” Jel. 17,2.
Ez azt jelenti, hogy nem állnak meg félúton, hanem részeggé lesznek, vagyis
már mindent a bor hatása alatt tesznek.
Erről a részegségről még azt is olvashatjuk,
“részeg vala a szentek vérétől és a Jézus bizonyságtevőinek vérétől.”Jel. 17,6.
Idáig vezet tehát a Babilon paráznasága borának az elfogadása.
5. Az angyal üzenetében arról is olvasunk, hogy a Babilon által kínált
bor, “harag bora”.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy Babilon haragjában kínálja ezt a bort
az embereknek.
Inkább arra utal ez a meghatározás, hogy az általa kínált bor fogyasztása
az Isten haragját fogja kiváltani, amely a hét csapásban teljesedik.
“Babilon mérgező alapelveket és a
tévedés borát ápolja. Ezen tévedés bora hamis tanokból áll, mint pl. a
lélek természetes halhatatlansága, a gonoszok örökkévaló kínjai, Krisztusnak
Betlehemben való születése előtti létezésének tagadása, a hét első napja
beiktatásának védelme az Isten szent és megáldott napja helyett. Ezek és
más hasonló tévedések a világ előtt különböző egyházak által taníttatnak
és így teljesedik be az Írás,
mely így szól: ,,mert az ő paráznasága haragjának borából ivott valamennyi
nép.” (Biz.Tét.Préd.rész. 11,1.)
6. Az angyal üzenetéből még azt is megérthetjük,
hogy Babilon nagyon eredményesen kínálja paráznaságának borát.
“Megitatta valamennyi népet”
A hitehagyás egyetemessége jut kifejezésre ebben a kijelentésben.
Amikor az Isten törvényét emberi rendelkezésekkel helyettesítik.
Amikor az egyházi határozatokat az államhatalom által kényszerítik rá az
emberekre.
Az a kifejezés, hogy “adott inni”,
arra is enged következtetni, hogy paráznaságának borát erőszakosan is kínálja
fogyasztásra.
Vagyis az egyházi hatóságok nyomást
gyakorolnak majd az államra, hogy működjön közre az általuk kiadott rendeletek
végrehajtásában.
Ezt a következtetést erősítik meg a
Jelenések könyvének más fejezetei is. Jel. 13,16-17.