1. Az itt kezdődő jelenetsor egy láncszemként
illeszkedik ahhoz a próféciai lánchoz, amely a 12. fejezet első versével
vette kezdetét.
A sárkány “ama régi kígyó” és az egyház küzdelmének utolsó
fázisát ismerhetjük meg ebben a bemutatásban.
Eddig azt ismerhettük meg, hogy korszakról-korszakra mit tesz Sátán az
egyház ellen.
Most pedig arról kapunk kinyilatkoztatást, hogy mit tesz az egyház azért,
hogy Sátán szándékai meghiúsuljanak.
A három angyal üzenete ugyanis nem más, mint
Sátán megtévesztő szándékának a leleplezése az emberek előtt.
2. Az itt bemutatott angyal Isten hírnökeit jelképezi.
Elsősorban Isten földi hírnökeit, azokat az
embereket, akik megbízatásuknak érzik ennek az üzenetnek a hirdetését.
“Hithirdetésünkre úgy tekintünk, mintha az
angyal kiáltása volna, aki kijelentette, hogy “eljött az Ő ítéletének órája”.
(Jósiás Litch: Advent Shield 1. sz. 86. 1844.)
“A hitoktatók olyan osztályát jelképezi, akik
megbízást kaptak Istentől, hogy megismertessék embertársaikkal azokat a
különleges igazságokat, amelyeket az angyal üzenete tartalmaz.” (Uriach
Smith: Gondolatok a Jelenések könyve felett Jel. 14,6-12-höz adott magyarázat)
Másodsorban azonban azt is jelenti, hogy Isten hatalmas mennyei angyalokat
bíz meg azzal, hogy ügyeljenek arra, hogy az üzenet minden nemzetséghez,
ágazathoz, nyelvhez és néphez eljusson.
3. Az a tény, hogy ez az angyal az ég közepén repül, azt akarja jelezni,
hogy az angyal munkássága és üzenete az egész
világra kiterjedő mozgalom kell hogy legyen.
Ennek a mozgalomnak addig kell fejlődnie,
míg minden ember meglátja és meghallja üzenetét.
Az első és a harmadik angyal üzenete is “nagy
szóval” hirdettetik.
A hangos szó azt akarja jelezni, hogy az üzenet oly módon fog elhangzani,
hogy minden ember meghallja azt.
Ugyanakkor az üzenet sürgető fontosságát is
jelzi a “nagy szó”.
Amikor egy parancsnak nyomatékot szeretnének adni az emberek, akkor általában
felemelik a hangjukat.
1. Ez a meghatározás azt jelenti, hogy ebben
az utolsó időben az evangélium még mindig ugyanaz, mint ami kezdetben volt.
Az emberiség megmentésének szolgálatát csupán egy evangélium biztosítja.
Más evangélium nem volt és nem is lesz soha.
Ez az evangélium lesz érvényben mindaddig, amíg csak egyetlen ember is
létezik, aki megmentésre szorul.
Édenben az “asszony magva”-ként hangzott az ígéret.
Ábrahám már tudta, hogy a megígért magban megáldatnak a föld minden
nemzetségei.
Keresztelő János az
“Isten
Bárányáról” beszélt, aki elveszi a világ
bűneit.
A megfeszített és feltámadt, majd az Isten jobbján trónoló Krisztusról
szóló hír ugyanaz az evangélium, mint az utolsó
időben ítéletet tartó és eljövendő királyok Királyáról szóló üzenet.
2. Bár a három angyal az örökkévaló evangéliumot hirdeti, mégis elmondhatjuk,
hogy üzenetük ennek ellenére sajátosan új.
A múltban Isten szolgái tanították az örökkévaló evangéliumot, de a saját
korukra való különleges alkalmazással.
Azonban sohasem tanították abban a vonatkozásban, ahogyan azt a három angyal
alkalmazza.
Ez az üzenet annak a jövendölésnek az üzenete, amely eddig még nem volt
esedékes a világnak.
Meg sem érthették volna addig, amíg teljesedésének
óráját az isteni nagy óramű még el nem ütötte.
3. Az evangélium olyan örömhír, amit Isten általunk, a Vele szövetséget
kötött emberek által akar eljuttatni mindenkihez.
“Krisztus szent kötelességet bízott
az egyházra. Valamennyi tagja legyen Isten élő csatornája, melyen keresztül
eljuttatja a világnak kegyelmének kincseit, Krisztus kimeríthetetlen gazdagságát.
A Megváltó legfőbb kívánsága, hogy képviselői legyünk, akik megismertetik
a világgal lelkületét és jellemét. A világnak
pedig legnagyobb szükséglete, hogy az Üdvözítő szeretete emberi lények
által nyilvánuljon meg. Az egész menny férfiakra és nőkre vár, akik által
Isten kinyilatkoztatja a kereszténység erejét.” (Ap. Tört. 411,3.)
“Isten országának ez az evangéliuma
hirdettetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor
jő el a vég.” Máté 24,14.
1. A Biblia Isten ítéletét többféle vonatkozásban említi meg.
Isten házának megítélése, a vizsgálati ítélet. I.Pét. 4,17. II.Tim.
4,1.
Ez 1844-ben kezdődött, végrehajtva pedig Jézus
visszajövetelekor lesz.
A gonoszok feletti ítélet, amelyben már az igazak is részt vesznek. Jel.
20,12. Dán. 7,22. I.Kor. 6,2-3.
Ez az ítélet az igazak mennybemenetele után
kezdődik, végrehajtva pedig az ezeréves időszak után lesz.
A végrehajtásnak ezt az eseményét végítéletnek is szoktuk mondani. Máté
12,36. Róma 2,16.
2. Az ítéletnek ez az ideje viszont, amelyről
az első angyal beszél, még nem a végső ítélet napja.
Akkor már nem lenne idő az örökkévaló evangélium
hirdetésére az egész földön.
Az angyalnak az ítéletről szóló üzenetét viszont
egy felhívás is kíséri.
Ez egy figyelmeztető jelzés, hogy a
kegyelem ideje még nem járt le.
Az emberek még megtérhetnek Istenhez és elkerülhetik
az Isten elközelgő haragjának napját.
3. Isten minden nagyobb esemény bekövetkezése
előtt figyelmezteti a föld népét a rá váró veszedelemre, és az ezzel kapcsolatos
döntés fontosságára.
Így volt ez a múltban is mindig:
az özönvíz esetében,
Sodoma és Gomora pusztulásánál,
Ninive megintése alkalmával,
Jézus Krisztus első adventje előtt,
Jeruzsálem pusztulása előtt.
Így kell történnie ennek Jézus Krisztus dicsőséges
visszajövetele előtt is.
Mielőtt Isten kegyelem nélküli ítéletei sújtanák
a világot.
Az itt ismertetett három angyal üzenete Isten utolsó figyelmeztetése a
világ népei számára.
Az első angyal üzenete pedig a mindenkori
Isten népéhez is egy határozott üzenet.
“ A Jelenések 14-ben leírt első angyali
üzenet, amely Isten ítéletének idejére mutat, és mindenkit felszólít az
Ő imádására, arra volt hivatva, hogy Isten igazi népét a világ romboló
befolyásától elválassza és odavigye őket, hogy világiasságuknak és visszaélésüknek
valódi állapotát felismerjék.” (Nagy Küzd. 338,2.)
4. Az első angyal által meghirdetett ítéletre
azért van szükség, mert Jézus visszajövetelekor már eldöntöttnek kell lenni
annak, hogy ki részesülhet az igazak feltámadásában és az élők átváltozásában.
Ezért igen fontos, hogy a jelenleg élő nemzedék
legyen tisztában azzal, hogy mikor kezdődik ez az ítélet Isten népe felett.
Az ekkor kimondott ítéletek visszavonhatatlanok és így az emberek örök
sorsát határozzák meg.
Az ítéletről szóló üzenetnek ezért kell eljutnia
minden emberhez.
Ez az üzenet érvényben lesz mindaddig, amíg
az emberek megtérésének lehetősége véget nem ér.
Ez az üzenet összhangban van Pál apostol tanácsával. Fil. 2,12.
Ez nem azt jelenti, hogy félni kell Istentől,
hanem inkább azt, hogy az Isten ítéletére szent tisztelettel és komolysággal
készüljünk.
“Ne attól félj, hogy Isten nem váltja be ígéretét, vagy türelme elfogy,
vagy részvéte csökken. Hanem attól félj, hogy akaratodat nem rendeled alá
Krisztus akaratának, hogy öröklött és szerzett tulajdonságaid uralják életedet.
Attól félj, hogy önzésed ne álljon gátul lelked
és a nagy Mester közé. Félj, nehogy önerődben bízz. Félj kivonni kezed
Krisztus kezéből. Félj egyedül, Krisztus nélkül járni életed ösvényét.”
(Kr. Péld. 106,1.)
Ez a szó tehát magába foglaljaaz Isten
iránti hűséget és az akaratának való feltétlen engedelmességet.
2. Az előző gondolatokat erősíti meg az angyal
következő felhívása is: “néki adjatok dicsőséget”.
Ez először is azt jelenti, hogy hassa át életedet
az Isten iránti dicséret és magasztalás.
Ne önmagadat dicsőítsd, sem embertársaid
valamelyikét.
Egyedül Neki, az Istennek adjatok dicsőséget.
A “dicsőség”szó a Bibliában
nagyon sok esetben az Isten jellemének a kifejezésére van használva.
Mózes a Hóreb tetején ismerhette meg Isten
dicsőségét. II.Móz. 33,19. 34,6-7.
Jézus kortársai is megismerhették Isten dicsőségét.
“Én dicsőítettelek téged a földön.”
Ján. 17,4.
“Láttuk az Ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének
dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és igazsággal.”Ján.
1,14/b.
Vagyis élete által bemutatta az Atya jellemét az embertársainak.
Ez a felhívás tehát azt igényli Isten gyermekeitől,
hogy ebben az időben váljon láthatóvá életükben Isten dicsősége, vagyis
az Ő jelleme.
Ésaiás prófétán keresztül is erre szólít fel Isten. Ésai. 60,1-2.
Ahhoz, hogy Isten műve befejeződhessen, az
egész földet be kell ragyognia Isten dicsőségének. Jel. 18,1/b.
3. Az angyal üzenete még egy harmadik területet is érint életünkben. I.Kor.
6,19-20. 10,31.
Ez azt jelenti, hogy Istent nemcsak lélekben
lehet dicsőíteni, hanem a testben is.
Ezt akkor tudjuk megvalósítani, ha nem hagyjuk figyelmen kívül az egészséges
életmódra vonatkozó isteni szabályokat.
Aki az Isten által adott egészséges életmód ismeretében annak ellenére
él, az az Isten ítéletével fogja majd egyszer szembetalálni magát.
I.Kor.
3,17.
Megkülönböztetetten érvényes ez az első angyal
üzenetével összefüggésben, különösen pedig azok életében, akiknek ezt az
üzenetet hirdetniük kell.
1. Egyedül a világmindenség Teremtője méltó
az imádatra.
Egyetlen ember vagy angyal sem tarthat erre igényt.
A teremtő erő tesz bizonyságot arról,
hogy kit kell nekünk imádni.
2. Ez az üzenet napjainkban nagyon időszerűvé
vált.
Amikor az emberek mindent és mindenkit készek imádni.
Amikor saját tudományos bölcsességük mámorában
már elfeledkeztek a Teremtőről.
Imádságban és vallásosságban ma sincs hiány.
Isten azonban nem leli tetszését benne, mert idegen isteneket imádnak az
emberek.
A maguk készítette isteneket imádják.
Ezért hangzik az angyal üzenete ebben a korban így:
“Imádjátok azt”, - és ne mást - “aki teremtette a mennyet
és a földet”.
3. Ez a felhívás magába foglalja a teremtés emlékünnepének helyreállítását.
A Teremtő Isten imádatától elválaszthatatlan
a teremtés emlékezetére adott ünnep tiszteletben tartása.
Az erre való megemlékezésre a 4. parancsolat által akar emlékeztetni bennünket
Isten. II.Móz. 20,8-11.
A Teremtő Isten imádatára való felszólítás
egyúttal az emberiség nagy kérdésére is válasz akar lenni.
A fejlődéselmélet különböző elképzelései helyett
az Isten általi teremtésre irányítja az emberek figyelmét.
4. Az angyal üzenetének ez a része még egy nagyon fontos területet érint.
Az előző fejezetek arról tudósítottak, hogy
különböző politikai és vallási hatalmak arra törekszenek, hogy az embereket
rákényszerítsék a fenevadnak és az ő képének imádására.
Ezzel szemben ez az üzenet a fenevad és az
ő képe imádásától való elfordulásra akarja vezetni az embereket.
“Imádjátok azt, aki teremtette a mennyet és a földet.”
5. Az első angyal üzenetének a célja az, hogy
helyes választáshoz segítse az embereket, ami által megállhatnak majd a
végső válság idején.
6. Evangéliumnak mondható ez az üzenet azért:
Mert még idejében figyelmezteti az embereket a körülöttük kialakuló veszélyekre,
Mert felszólítja őket az Istennel való
találkozás fontosságára,
Lehetőséget kínál az Isten által adott szabadulás
elfogadására.