1. Miután az ellenségnek nem sikerült a Fiút megsemmisíteni, Sátán minden
dühét Isten Egyháza ellen fordította.
Most az asszonyon keresztül akarja támadni a Fiút.
Az Egyház üldözésében először a zsidók,
majd pedig Róma volt Sátán eszköze.
A keresztények először csak Rómában
kényszerültek katakombákba, később azonban már a kisebb városokat
is el kellett hagyniok.
2. A sárkány minden eszközzel arra törekedett, hogy Krisztus gyülekezetét
teljesen kiirtsa.
Terve azonban nem sikerült, mert Isten különös módon segítségére sietett
az Egyháznak. 14/a. vers
3. Az itt található leírás nagyon szemléletesen mutatja be azt a küzdelmet,
ami a korai Egyház és Sátán között zajlott le.
Ez a kép egyrészt leleplezi az Egyház igazi ellenségét.
Az igazi ellensége ugyanis ama régi
kígyó, aki már az első embert is bűnbe vitte.
Másrészt viszont felfedi az ellenség módszerét is, ahogy az Egyház rontására
tör.
Ama régi kígyót Jézus emberölőnek, de
egyben a hazugság atyjának is nevezi. Ján. 8,44.
Ezzel azt mondja ki Jézus, hogy bár mindig ölni akar, de ezt a szándékát
mindig leplezni fogja.
Ahogy a kígyó mindentől elrejtve észrevétlenül
közelíti meg áldozatát, és osztja a halálos marását, ugyanez jellemzi Sátán
tevékenységét is.
Ahogy a kígyó megigézi áldozatát, és az magatehetetlenné válik ebben az
igézetben, úgy tesz Sátán is az emberekkel.
4. Az események folyamatában azonban váratlan fordulatot hozott az asszonynak
adott sasszárny.
Ahogy a földhöz kötött kígyó tehetetlenné
válik a levegőbe emelkedő madárral szemben, így lett tehetetlenségre kényszerítve
Sátán is a pusztába elrepülő Egyházzal szemben.
Erre a különös isteni segítségre azért
volt szükség, mert egy döntő fordulat állt be Sátán módszerében is.
5. A sasszárny jelképe ismerős volt
minden időben Isten hűséges népe előtt.
Ezt a jelképet használja Isten az Egyiptomból való szabadulással kapcsolatban
is. II.Móz. 19,4.
A sasszárnyak jelképe a gyorsaságot,
az erőt és a hatalmat is kifejezi. Dán. 7,4/a. 6.
6. Isten a “pusztában” készített helyet az asszonynak.
A “puszta” általában egy elhagyatott, kietlen, lakatlan területet jelent,
olyan helyet, amely távol van minden nyilvánosságtól.
Azt jelenti ez, hogy az Egyház is visszahúzódott
a nyilvánosság elől az ismeretlenség pusztájába , ahol rejtve volt.
Az igazi Egyház tehát láthatatlanná
vált az őt üldöző sárkány számára.
Isten egyháza - miként nagyon sokszor,
úgy ebben az időben is - a hegyek rejtekeiben, a nehezen megközelíthető
völgyekben keresett menedéket.
Innen indultak misszióútjaikra, hogy az Isten evangéliumát eljuttassák
az emberekhez.
János apostol szerint ezt a helyet Isten készítette Egyháza számára. 6.vers
Ez a hely tehát az isteni oltalmat és vezetést biztosította az Egyháznak.
Isten tehát nem támogatja a megalkuvást, a kompromisszum keresését csak
azért, hogy elkerülhessük az üldözést.
Ha az Istenhez való hűségnek az a következménye,
akkor az Egyház legyen kész arra is, hogy vonuljon vissza minden nyilvánosságtól,
vállalva ezzel az ismeretlenség következményeit is.
7. Isten a pusztában is tudta megfelelően
táplálni az Ő Egyházát.
A megfelelő táplálék minden esetben
az életet jelenti a test számára.
Isten azonban nemcsak a biztonság és a jólét napjaiban a jól szervezett
egyházi élet által tudja táplálni népét, hanem akkor is, ha csak ketten
- hárman jönnek össze Isten nevében.
Illés próféta története a mindenkori Egyház tapasztalata is lehet, de lehet
Isten minden gyermekének a tapasztalata is. I.Kir. 17,6. 13-16. 19,5-8.
8. A prófécia szerint Isten egy meghatározott
időre készített helyet az Egyház számára.
Ezzel az időpróféciával többször is
találkozhatunk a Bibliában. Dán. 7,25/b. Jel. 11,3. 12,6.
Ez a látomás segítséget ad ennek az
időegységnek a meghatározásához, mivel az előzőekben 1260 napnak nevezi
ezt az időt.
Ennek alapján mondhatjuk azt, hogy egy
“idő” egy 360 napból álló időegységnek felel meg.
A megadott időszakasz tehát a következőképpen
áll össze:
“ideig”
= egy
idő = 360 nap
“időkig”
= két idő =
720 nap
“időnek feléig”
= fél idő
= 180 nap
összesen:
1260 nap
A Szentírás következetesen képviseli azt, hogy a próféciákban egy nap alatt
mindig egy évet kell figyelembe venni . IV.Móz. 14,33-34. Ezék. 4,5-6.
A látomásban meghatározott idő tehát
1260 év.
Ez az időszak i.u. 538 -1798-ig terjed.
538-ban történt egy olyan változás, amely szükségessé tette, hogy az Egyház
a pusztába meneküljön.
Csak 1260 évvel később, 1798-ban történt
újra egy olyan változás, amely mindenhol felszabadította az Egyházat
a pusztai bujdosás alól.
1. Az ismeretlenség homályába visszahúzódó Egyházzal szemben tehetetlenségre
ítélt sárkány most az üldözés új módja után kutatott, és nem is eredménytelenül.
15. vers
Ez a kép akkor is sokat mond, ha nem fordítjuk le a prófécia nyelvére.
Egy folyó kiáradása végzetes lehet egy olyan asszony számára, akit a sík
puszta területén ér el a gátjai közül kitört folyó áradata.
János azonban azt mondja, hogy a föld elnyeli a folyóvíz áradatát, és így
újra megmenekül az asszony.
2. A prófécia jelképrendszerében a “víz” mindig az emberi tömegeket
jelenti. Jel. 17,15. Ésai. 8,7-8.
A jelen esetben azonban olyan tömegről,
olyan emberekről van szó, akik a sárkány szájából származnak, de egyúttal
a kígyó szájából is.
Ez a jelkép a sárkány szájából származó tanításokra utal.
Ez a tömeg tehát a sárkány szájából
származó pogány tanítások által fertőzött keresztényekből állt.
Az a tény pedig, hogy a kígyótól is
származnak, arról a szándékról és lelkületről tesz bizonyságot, amely vezette
ezeket az embereket. v.ö: 9. vers - Ján. 8,44.
Hazug volt, tehát kétszínű és alattomos.
Emberölő volt kezdettől fogva.
Sátán tehát az általa fanatizált és vezetett tömegek által ment az asszony
után.
A pogány eredetű tanítások és babonák
által fanatizált embereket használta fel, hogy a rejtőzködő Egyházat megtalálja
és megsemmisítse.
Az inkvizíció sötét rémuralmát mutatja be ez a jelkép.
3. Isten azonban újra segítségére siet az Egyháznak.
Most nem sasszárnyakat ad, hanem a “föld nyitotta meg a száját és
nyelte el a folyóvizet”.
A “föld” a “víz” ellentéteként kerül bemutatásra.
“Föld” alatt egy olyan területe kell érteni, ahol kevés az
ember vagy pedig egyáltalán nincs ember.
Ez a “föld” azonos azzal a területtel,
ahol a későbbiekben egy “fenevad”,
vagyis az emberiség történelmében egy döntő szerepet játszó politikai hatalom
fog feltámadni. Jel. 13,11.
Ez a“föld” az Amerikai Kontinensre vonatkozik.
Amerika felfedezése döntő változást
hozott az Egyház üldöztetése vonatkozásában. 16. vers
A sárkány üldözése elől menekülő Egyháznak
a vallásszabadság korlátlan lehetőségeit biztosította ez az ország.
A prófécia azonban arra helyezi a hangsúlyt, hogy a sárkány szájából származó
folyóvizet nyelte el ez a “föld”.
Amerikai aranymezői a kalandra és szenzációra
éhes tömegek millióit csábították és nyelték el szinte szószerint.
1. Sátán újra kudarcot vallott Isten Egyházának üldözésében.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy feladja a szándékát.
Most új módszert változtat.
Továbbra is haragszik és dühös az asszonyra,
de ettől kezdve nem üldözi az intézményes Egyházat.
Elpusztítani, megsemmisíteni csak az
Ő magvából valókat szeretné.
2. Két dolog váltotta ki a változást Sátán harcmodorában.
A korábbi időben az Egyházat Isten nevében
üldözte egy másik egyház.
Ez olyan zavart eredményezett az emberek gondolkodásában, hogy már egyre
kevesebb veszélyt jelentett az igaz Egyház tanítása.
Ugyanakkor azonban beteltek és megcsömörlöttek
az állandó üldözés és vérontás szellemétől.
Később azonban az üldözött Egyház elveszítette
azt a jellegét, ami Sátán ellenségévé tette a korábbi időben.
Az Egyház ebben az időben már lelkileg
halott volt, vagy legalábbis haldoklott. Jel. 3,1-2.
3. Ezt a verset nagyon sokan úgy értelmezik, hogy itt az asszony magváról,
vagyis a maradék Egyházról van szó.
A maradék Egyház fogalmát pedig 1844-től
a nagy adventmozgalommal azonosítják, amelyből később az Adventista Egyház
fejlődött ki.
Természetesen van ilyen jelentése is ennek
a szakasznak, így is értelmezhető.
Egy dolgot azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni.
A prófécia szerint a sárkány ebben az
időben már nem az asszony, vagyis a szervezett egyház ellen hadakozik,
hanem az asszony magvából valók ellen.
Ebben az időben az igaz Egyház már nem
mindenhol azonosítható egy látható intézménnyel.
Isten igazi Egyháza a különböző emberi
intézményekben, azaz egyházakban szétszórtan található meg.
Az Egyháznak ugyanis van egy látható és egy láthatatlan része.
Erre utal Jézus is a példázata által. Ján. 10,16.
4. A prófécia tehát egy új jelképet kezd el használni az igaz Egyház megjelölésére.
Teszi ezt azért is, mert az emberek tudatában eltorzult az egyház szó igai
jelentése.
De teszi ezt azért is, mert annyiféle
egyház létezik napjainkban, hogy az Istent kereső ember zavarba jön tőle.
Ez a kijelentés tehát nemcsak a sárkány
tevékenységéről ad kijelentést, hanem egyúttal utat mutat az Istent kereső
ember számára is.
5. Az “asszony magvából valók” kijelentés viszont sokkal többet
jelent annál, minthogy csak egy szervezett egyházra lehessen értelmezni.
A prófécia nem azt mondja, hogy az asszonyból valók azok, akik ellen hadakozik
a sárkány, hanem azt, hogy az asszony magvából valók.
A Biblia nem hagy kétséget afelől, hogy
mit kell érteni az “asszony magva” kifejezés alatt.
Már az Édenben elhangzott ősevangélium
alapján tudjuk, hogy az asszony magva lesz a megígért Szabadító, aki a
kígyó fejére fog taposni. I.Móz. 3,15.
A megadott jelkép szerint a sárkány azok ellen hadakozik, akik az asszony
magvából valók, vagyis Krisztusból születtek. I.Pét. 1,23. I.Ján. 3,9.
6. Az Istent kereső ember számára két
jellemző vonás van megadva azokról, akik Krisztustól születtek.
“Megőrzik és megtartják Isten
parancsolatait”.
Egyértelmű utalás ez a 4. parancsolat
szombatjára és az egész isteni törvényen esett rontás helyreállítására.
Ésai.
58,12-14.
Éppen e miatt a tettük miatt hadakozik ellenük Sátán.
A szombathoz való hűségük miatt alakul
ki a végső küzdelem és üldözés is körülöttük.
Erről azonban a következő fejezet beszél
kinagyítottan.
7. Az asszony magvából valók másik jellemzője,
hogy náluk ott van a “Jézus Krisztus bizonyságtétele”.
János apostol később arról tesz bizonyságot,
hogy a Jézus Krisztus bizonyságtétele nem más, mint a prófétaság Lelkének
ajándéka. Jel. 19,10.
Ez jelentheti azt, hogy ezek az emberek
az Istentől származó prófétai kinyilatkoztatások birtokosai.
Egyrészt ismerik a prófétai kinyilatkoztatást.
Másrészt az abban lévő üzenetet hirdetve
ők is prófétai népnek tekinthetők.
Jelentheti azonban azt is, hogy az asszony magvából valók azok, akik között
a prófétaság adománya megtalálható.
Ilyen értelemben viszont Ellen G. White küldetésére és szolgálatára utal.
8. Ez a kijelentés fordítható úgy is: “akiknél ott van a Jézus Krisztusról
való bizonyságtétel”.
Ez viszont jelentheti azt, hogy a rájuk bízott speciális üzenet által különleges
módon tesznek bizonyságot Jézus Krisztusról.
Az adventisták a szentély-tanának ismeretében tehetik ezt meg.
Jelentheti azonban azt is, hogy az asszony magvából valók a személyes életük
által tesznek bizonyságot Jézus Krisztusról.
Maga Jézus is erre biztatta tanítványait. Máté 5, 16.
“Krisztusnak nincs hőbb vágya, mint
olyan embereket bírni, akik a világnak az Ő jellemét és lelkületét mutatják
be. A világnak pedig semmire sincs égetőbb szüksége, minthogy lássa a Megváltó
szeretetét emberek által kinyilvánulni”. (Kriszt.Péld. 314,1.)