1. Krisztus és egyháza közötti szoros kapcsolatot a Biblia egy házassági
kapcsolathoz hasonlítja. v.ö: Ésai.54,5. II.Kor. 11,2. Eféz. 5,25-32.
Ha az egyház elfordul Krisztustól, mint
férjétől, és mások barátságát keresi, ezt paráznaságnak minősíti Isten.
Jer. 3,20. Jak. 4,4. Ezék. 23,2-5.
Ilyen esetben parázna asszonyként mutatja be a prófécia az egyházat. Jel.
17,1-3.
A jelen esetben azonban egy tisztességes asszony által egy tiszta egyházról
ad képet a prófécia.
Ez arra enged következtetni, hogy ebben
a látomásban csak az Istenhez hűségesek kis maradékát jelképezi, mint igaz
egyházat.
Ebben az időben ugyanis a zsidó népre
összességében nem alkalmazható ez a jelkép.
2. A látomásbeli asszony egyik jellegzetessége, hogy a “Napba van öltözve”.
A “Nap”, a világosságnak, a fénynek és az életnek a szimbólumaként
van alkalmazva a Bibliában.
Ezt a jelképet következetesen Jézusra alkalmazza a Szentírás.
Zsolt.
84,12. Ján. 8,12.
Az egyház tehát a Krisztustól kapott
fénybe és dicsőségbe van felöltözve.
“Önmagunkban nincs világosságunk. Krisztus nélkül olyanok vagyunk, mint
a meg nem gyújtott gyertya, mint a nap nélküli hold: egyetlen fénysugarunk
sincs a sötét világ számára. Ha azonban az igazság napja felé fordulunk,
és Krisztussal összeköttetésben
élünk, akkor egész lelkünk megvilágosodik Isten jelenlétének fényétől.”
(Gond.Hegy.Besz.
44,2.)
Ennek a beteljesedéséről prófétált Ésaiás.
Ésai. 60,1-2.
Ez a fény és dicsőség, a jó cselekedetekben
megnyilvánuló krisztusi lelkületet jelenti.
Máté 5,14-16.
Ez a szimbólum azt is meg akarja ismertetni
velünk, hogy a látomásbeli egyház nem a saját ruhájába van felöltözve,
hanem az igazság Napjának dicsőségébe, vagyis Krisztus igazságába. Jel.
19,8.
3. A látomásbeli asszony másik jellegzetessége, hogy a “lábai alatt
volt a Hold”.
A “Hold” az Ótestamentomi szertartási rendszert jelképezi,
amely akkor vesztette el érvényét és fényét, amikor a nagyobb világosságot
Jézus Krisztus nyilvánosságra hozta.
A látomásbeli egyház azonban még ezen a szertartási rendszeren épült fel.
Ez a szertartási rendszer képezte az Ószövetségi egyház tanításának és
lelki életének az alapját.
Ezért áll a látomásbeli asszony a Holdon.
Miként a hold csak a nap fényét tükrözi halványan vissza, akként
az ószövetségi szertartások is csak halvány fényt voltak képesek visszaadni
a nagy valóságból, a testet öltött Isten Fia életéből és áldozatából.
Fénye és dicsősége csak kölcsönzött,
miként a Holdé.
Ez a fény azonban elég volt ahhoz, hogy az egyház felépüljön rajta, és
éljen általa.
4. A látomásbeli asszony harmadik jellegzetessége, hogy az
“ő
fejében tizenkét csillagból korona” van.
A“korona”a lelki győzelem
és az örök élet jelképe. II.Tim. 4,7-8. Jel. 2,10/b.
A 12 csillag szimbóluma lehet a 12 apostolnak, vagy a 12 pátriárkának.
A döntő szempont azonban az, hogy a
Szentírás a teljesség számaként használja a tizenkettes számot.
Pl: - 12 hónapból áll egy teljes év
- 12 órája van a Biblia
szerinti napnak
Miként a 12 pátriárka és a 12 apostol
a hit győzteseiként állnak előttünk, akként az igazi egyház is a hit diadalmas
győzőinek a serege.
Ez a jelkép kifejezi azt a jézusi ígéretet
is, hogy a Krisztusra épülő egyházon még a pokol hatalmai sem tudnak diadalt
venni. (Máté 16,18.)
Ez az egyház diadalmas győzőként kerül
ki abból a hatalmas küzdelemből, amelyet Sátán folytat ellene.
5. A látomásbeli asszonyt egy olyan
időben pillanthatjuk meg, amikor éppen szülni készül.
Ez a kép meghatározza a látomásbeli
esemény időpontját is.
Rámutat arra az időre, amikor a megígért
Megváltó megszületett, illetve amikor elkezdte szolgálatát.
A megszületett Fiú, aki a sárkány elleni küzdelem középpontjába kerül,
azonos a megígért Megváltóval, vagyis az asszony magvával. I.Móz. 3,15.
Ebben az ígéretben az asszonyt már jelképes fogalomként használja fel az
Úr.
Az asszony vajúdása a gyötrelmes lelki
várakozás idejére utal, ahogyan az egyház hűségesei szenvedésteli vágyódással
várták a Messiás megérkezését.
1. A veres sárkány beazonosítását maga János apostol végzi el.
Ő“ama régi kígyó, aki
neveztetik ördögnek és a Sátánnak”. 9.vers
A sárkány veres színe a vérontásra utal,amely
kezdettől fogva megjelölte útvonalát és tevékenységnek színterét.
“Emberölő volt kezdettől fogva.”Ján.
8,44.
Mindig az volt az eltökélt szándéka, hogy elpusztítsa az Isten szentjeit.
2. Sátán jellegzetes tulajdonságainak egyike az, hogy tevékenysége közben
mindig leplezi magát.
A megadott jelkép szerint most is a
háttérből akar ártani egy eszköze által, amely fölött teljes hatalmat és
irányítást gyakorol.
Ez az eszköze a pogány Római Birodalom volt.
“Kétség nélkül a sárkány elsősorban
Sátánt ábrázolja. De Sátán legnagyobbrészt az ő eszközei által működik
a földön. Az istentelen emberek képében igyekezett ő megsemmisíteni Jézust,
mihelyt megszületett. Bárhol is képes volt Sátán uralni egy kormányt annyira,
hogy az véghez vigye ravasz terveit,
ott az a nemzet abban az időben Sátán képviselője lett. Így például Ezékiel
28-ban lehet látni, ahol Sátán, mint Tyrus királya van ábrázolva. Ez azért
történt, mivel ő teljesen uralta az államot. A keresztény korszak első
évszázadaiban az összes pogány
nemzetek közül Róma volt Sátán fő eszköze, hogy az evangélium terjedését
megakadályozza és azért az egy sárkány által lett ábrázolva.” (Nagy.Küzd.
620,1. - 1932-es kiadás)
3. A veres sárkány földi megfelelőjéről
is ad az apostol adatokat, hogy ezek által felismerhessük és beazonosíthassuk.
3/b vers
“Hét feje van” és “az ő
fejeiben hét korona”.
Az a tény hogy a sárkány fejeinek mindegyikén királyi korona van, arra
utal, hogy a hét fej hét királyságot, azaz hét uralkodói hatalmat jelképez.
Mivel azonban a hét fej a jelkép szerint egy állaton van, azért a hét uralkodó
hatalmat is egyetlen Birodalommal kapcsolatban kell keresnünk.
A pogány Római Birodalom az egyedüli, amelyikre ráillik a jelképnek ez
a része.
A Római Birodalom történelme folyamán hét uralkodási forma váltotta egymást,
illetve vett részt a birodalom irányításában és az uralkodásban.
Királyság
Konzulátus -
a legfőbb államhatalmat (végrehajtó)
képviselő két személy egyike
Decemvirátus -
tíz
emberből álló testület
Diktatúra
- egy személy korlátlan hatalma
Triumvirátus -
három személy szövetsége a hatalom gyakorlására
Császárság
Ravennai exarhátus (helytartó)
“És tíz szarva van”
Már Dániel könyvében is találkozunk ezzel a jelképpel.
A Dánielnek adott magyarázat szerint a tíz szarv tíz királyt, azaz tíz
országot jelent. Dán. 7,24/a v.ö: 7,17. 23.
Ez azt jelenti, hogy a Római Birodalom tíz királyság területén uralkodott.
De jelenti azt is, hogy egy idő után
tíz önálló királyságra szakadt szét.
Ebben az időben azonban a szarvakon
nincs korona, hanem csak a fejeken.
A jelképnek ez a része arra utal, hogy a Római Birodalom által leigázott
királyságok megtarthatták országaikat, de az uralkodás a sárkány fejeit
illette.
4. A veres sárkány első cselekedeteként
egy különös esemény van feljegyezve. 4/a. vers
“És a farka után vonszá az ég csillagainak harmadrészét, és a földre
veté azokat”.
A próféciák jelkép nyelvezetében a csillag
által mindig valamilyen élőlény van jelölve.
Pl: - ember Jel.
8,10. 12.
- angyal Ésai. 14,12.
-Jézus
Krisztus Jel. 22,16/b.
A jelen esetben az “ég csillagai” kifejezésben az Istenhez
közel álló lényeket jelképezi.
5. Amiképpen a sárkány kétféleképpen
is beazonosítható, úgy a sárkánnyal kapcsolatos események egy része is
kettős teljesedésre utal.
Az “ég csillagainak harmadrésze” jelképezi azokat az angyalokat,
akik Sátánra hallgatva társai lettek a lázadásban.
“Mikor Sátán elégedetlenkedni kezdett
a mennyben, nem tárta panaszát Isten és Krisztus elé, hanem az angyalok
közé vegyült, akik tökéletesnek tartották őt. Azt terjesztette közöttük,
hogy Isten igazságtalanul bánt el vele, mivel Krisztust részesítette előnyben.
Ennek a félremagyarázásnak az lett a következménye, hogy - mivel Sátánnal
értettek egyet, az angyalok harmada elvesztette ártatlan, fenséges állapotát
és boldog otthonát.” (Test. 5. 291,1.)
Először tehát róluk mondja a látomás,
hogy a sárkány “maga után vonta és a földre vetette őket.” 4/a.
vers
Ez a jelképes ábrázolás azonban beteljesedett földi vonatkozásban is.
Az “ég csillagai” az Istenhez
közel álló embereket vagyis Isten népének vezető testületét jelképezi.
v.ö: Jel. 1,20.
A királyok, a szanhedrin és a papság.
A látomás szerint az “ég csillagainak harmadrészét” vetette földre
a sárkány.
Ez a prófécia azáltal teljesedett be, hogy a Római Birodalom végérvényesen
megszüntette Izráelben a királyságot.
1. Az 5. vers újra megerősíti azt a
következtetést, hogy a Fiú, akit meg akart ölni, a megígért Megváltó.
Az uralkodásnak ezt a módját két prófécia
is megerősíti Jézusra alkalmazva.
Az Isten által felkent király a Fiú, aki uralkodik a pogányokon.
Zsolt.
2,6-12.
A királyok Királya és uralkodók Ura, aki az Isten haragjának ítéletét végrehajtja
Babilon felett. Jel. 19,15-16.
Ezt a következtetést erősíti az a kijelentés
is, hogy ez a Fiú, Istenhez és az Ő királyiszékéhez ragadtatott.
Ez a kijelentés egyetlen személyre alkalmazható csak, Jézus Krisztusra.
v.ö. Csel. 1,9-11. Zsid. 4,14. 8,1.
Ebben a kijelentésben utalást találunk arra is, hogy a sárkány
szándéka és erőfeszítése a Fiú ellen sikertelen volt.
2. A “sárkány”, ama “régi kígyó” egy földi eszköze által,
vagyis a Római Birodalom által állt a “szülő
asszony elé, hogy mikor szül, annak fiát megegye”.
Így lett a trónjáért remegve aggódó Heródes Sátán eszköze, aki Jézus életére
tört.
Heródes, mint a római császár kegyeltje, Rómától kapta uralkodói székét.
Pilátus szintén a “római jog” őre volt
Judában.
Jézus halálos ítéletét a Római Birodalom
képviselőjeként hozta meg.
3. Mivel a Fiúnak nem árthatott a sárkány, ezért tehetetlen haragjában
az asszony ellen fordult.
Az asszony azonban elfutott előle a
“pusztába, ahol Istentől készített helye volt”. 6. vers
1. Azt tanultuk, hogy Krisztus egyháza a Napba van öltözve.
Krisztus ma is az Ő dicsőségébe, az
Ő igazságába akarja egyházát felöltöztetni.
Azt jelenti ez, hogy Krisztus az Ő egyházában
mindenkinek biztosítja az Ő igazságát, bűn nélküli életét.
Csak ebben a ruhában állhatunk meg Isten
királyiszéke előtt feddhetetlenül.
Azt is jelenti ez, hogy életünket a jó cselekedetekben megnyilvánuló krisztusi
lelkület kell hogy jellemezze.
2. Ez a szakasz azt is hirdeti nekünk,
hogy amíg igényeljük Jézus Krisztus igazságát és abba öltözünk, addig a
győzelem és az örök élet koronája biztosítva van részünkre.
3. Nem szabad megfeledkeznünk azonban arról sem, hogy Isten népének ellensége
ma is résen áll, ma is hadakozik azok ellen, akik az asszony magvával,
Jézus Krisztussal kapcsolatban vannak. I.Pét. 5,8.
Senki sem bízhatja el magát.
A múlt tapasztalatai nem óvnak meg a
jövőtől senkit sem.
Sátán az Istenhez közel állókat is le tudja rántani a földre, ha megfeledkeznek
arról, hogy egyedüli biztonságuk az Isten közelsége.
Ján. 15,5.
4. Boldogító azonban az a tudat, hogy az Isten nemcsak a korai egyház számára
készített helyet.
Ez az Isten a mi oltalmunk és menedékünk is lehet. Zsolt. 46.