1. Ebben a szakaszban azt figyelhetjük
meg először, hogy Isten ad ösztönzést és lehetőséget a két tanúbizonyságnak
a prófétálásra.
Ebből azt lehet következtetni, hogy
a két tanú Istenről, illetve az Istentől származó üzenetről prófétál az
igaz tanú hitelességével.
János apostol több jelkép által is próbálja beazonosítani a két tanúbizonyságot.
4. vers
2. Zakariás könyvében találkozunk így együtt ezzel a két jelképpel. Zak.
4,2-3. 11. 14.
Ezek a jelképek az Ó- és az Újtestamentum írásaira vonatkoznak.
Mindkettő felkenetett
“olajjal”,
azaz Szentlélekkel. II.Pét. 1,21.
Mindegyik a maga rendeltetése szerint
egy-egy időszakra vonatkozóan, Jézus Krisztustól származó bizonyságtétel.
A hétágú gyertyatartó a gyülekezetet jelképezi, melyet viszont a két oldalán
elhelyezett két olajfa táplál.
Ez a kép is azt mutatja, hogy az élő
és világító gyülekezetnek egyetlen igazi tápláléka a Szentlélek által ihletett
Ige.
3. Isten tehát a Bibliát használja fel, hogy tanúskodjon és bizonyságot
tegyen Róla és Mellette.
“Tudakozzátok az Írásokat...és ezek azok, amelyek bizonyságot tesznek
rólam.”Ján. 5,39.
“Mert a Jézus bizonyságtétele a prófétaság Lelke.”Jel. 19,10.
“Azok a dolgok , amelyeket én cselekszem, tesznek bizonyságot rólam.”
Ján. 5,36.
Az apostolok, akik viszont személyesen élték át ezeket a jézusi cselekedeteket,
lejegyezték az utókor számára.
4. Ugyanakkor a Biblia még más vonatkozásban is tanúbizonyság részünkre.
Mindkét Szövetség hangsúlyozottan tesz bizonyságot
Isten törvényének eredetéről és örökérvényűségéről.
Mindkettő tanúbizonyságot tesz Isten
szerető gondoskodásáról, vagyis a megváltás tervéről.
Az Ószövetség az előképek, az áldozatok
és a próféciák által.
Az Újtestamentum pedig hírt ad arról
a Megváltóról, aki pontosan úgy jött el, ahogyan az előképek és próféciák
előre jelezték.
5. A két tanúbizonyság gyászruhája - mint jelkép- több dolgot is elmond
nekünk.
A gyászruha , a halál tényére emlékeztető
viselet, vagy külső jel.
Isten Igéje gyászolja az egyházat, amely
ebben az időben halott volt.
Ezt mondja el a hét gyülekezeti levél üzenete.
“Az a neved, hogy élsz, de halott vagy.” Jel. 3,1.
Az első négy pecsét is a lelki halál
fokozatos kiteljesedését mondja el a lovak színei által.
De a hét trombita büntető ítéleti is
erről beszélnek közvetve.
Gyászban volt Isten Igéje, mert ebben
az időben Isten igazságát elhomályosította és kiszorította a hagyományok
tisztelete az Egyházban. (Dán. 7.)
Az 1229-es egyházi zsinat kimondja, hogy a “laikusok birtokában nem lehet
Biblia”.
De gyászban volt azért is, mert milliók
vesztették életüket ebben az időben az Istenhez és Igéjéhez való hűségük
miatt.
6. A gyász ideje 1260 napig fog tartani, mondja János.
Ez az időszak a Pápaság korlátlan
hatalmának az ideje 538-1798-ig.
A Jelenések könyve háromféle módon jelöli
meg ezt az időszakot:
Negyvenkét hónap 11,2. 13,5.
Egyezer kétszázhatvan nap. 11,3. 12,6.
Ideig, időkig és az időnek feléig.
12,14.
7. A két tanúbizonyság azonban a gyász ideje alatt is teljesíti küldetését,
vagyis prófétál.
Mindazok számára, akik készek voltak
figyelni rá, Isten Szentlelke nem szűnt meg bizonyságot tenni az Igén keresztül
ebben az időben sem.
A “prófétálás” egy olyan meghatározás, amely arról beszél, hogy
Isten ezt a korszakot is figyelmeztette a lehetséges ítélet és meglátogatás
eseményére. Jel. 2,21-23.
1. “Ha valaki ártani akar nekik,
tűz származik szájukból.”
Isten szavának ártani olyan módon
lehet, hogyha elferdítik annak üzenetét és értelmét, vagy ha eltiltják
azt az emberek elől.
Ha valaki ezt teszi, akkor viszont “tűz
jön ki szájából”.
Vagyis a tűz ítéletét mondja ki az ilyen
emberekre.
Ezeknek része lesz a “tűznek tavában,
amely a második halál”. Jel. 20,14-15.
2. “Ezeknek hatalmuk van arra, hogy bezárják az eget.”
Ez a kijelentés vonatkozhat fizikai és lelki értelemben egyaránt.
Ahogy Illés próféciája alapján három
és fél évig nem esett eső Izráelben, ilyen módon bármikor bezárhatja Isten
az eget, hogy eső ne legyen.
A Szentírás gyászruhába való öltözése
tehát nem azt jelenti, hogy Isten lehetőségei korlátozódtak volna.
Ugyanakkor ez a kép a korai és a késői
eső vonatkozásában is értelmezhető.
Egy olyan korszakban bezárul a Menny áldása, amikor Isten igéjét ártó szándékkal
kezelik.
3. “Hatalmuk van a vizeken, hogy vérré változtassák.”
Ez egyrészt emlékeztetés az Egyiptomból való szabadulásra.
Ilyen értelemben egy közvetett figyelmeztetés ez azoknak, akik Isten népének
ártani akarnak.
Másrészt viszont prófétai üzenet ez
Istentől arra vonatkozóan, hogy eljön egyszer az az idő, amikor visszavonja
kegyelmét a földről, és eljön az Ő haragjának napja.
Különösen a 2. és a 3. csapásra utaló üzenet ez. lásd: (Jel. 16,3-7.)
4. “Megverjék a földet akármi csapással, valamennyiszer akarják.”
Tehát nem csak arra van hatalmuk, hogy
olyan csapásokat idézzenek elő, amelyek Egyiptomban megtörténtek.
Ha bármilyen ítéletet feljegyeztek valamikor
is a Szentírás lapjaira, azok be is teljesedtek, és a jövőben is be fognak
teljesedni.
1. “De három és fél nap múlva életnek lelke
adaték Istentől őbeléjük, és lábaikra állának”. 11/a vers
Ez az időszak 1793. nov. 26-tól 1797.
jún. 17-ig tartott.
1793-ban szavazta meg a francia Nemzetgyűlés
a bibliaellenes törvényt.
1797-ben adta ki a vallásszabadságot újból biztosító türelmi rendeletet.
2. “ Nagy félelem esék azokra, akik
őket nézik”.
A bűnös lelkiismeret, amely gyötörte
a gonoszokat a két tanúbizonyság prófétálásának idején, most még egyszer
feltámadt.
Mindazok, akik örvendezetek a tanúbizonyságok halála felett,
most elámulnak annak feltámadását látva és félelem tölti el őket.
3. “És felmenének az égbe”. 12. vers
Ennek megértését Dániel próféta teszi
lehetővé a Nabukodonozornak adott egyik magyarázatával. Dán.
4, 7-8.
A növekedés nagyságát fejezi ki ez a kép.
A tanúbizonyságok ilyen mértékű felmagasztalása
azzal magyarázható, hogy a Szentírás figyelemreméltó népszerűsége növekedni
kezdett a 19. század eleje óta.
Nem sokkal a francia forradalom után ugyanis egymás után alakultak a Bibliatársulatok.
1804-ben a Brit- és Külföldi Bibliatársulat
1816-ban az Amerikai Bibliatársulat.
4. “Felmenének...felhőben”.
A felhőnek ilyen módon való alkalmazása
a Bibliában minden esetben az Isten jelenlétét akarja kifejezni részünkre.
Ez a jelkép méltó felmagasztalásban részesíti a Bibliát.
Az ellenségnek is meg kell látni, hogy Isten Igéjének nem árthatnak, mert
az Ige Isten védelmét élvezi.
Csak az emberi dicsőség mulandó, Istennek
beszéde azonban megmarad örökké. I.Pét. 1,24-25. Máté 5,18.