1. János apostol látomásbeli élményei folytatódnak tovább a 10. fejezet
eseményeivel kapcsolatban.
Nem időzhetett sokáig az előző keserű
tapasztalatainál, mert Jézus újabb szolgálatra és feladatra szólította.
“Ismét prófétálnod kell néked
sok népek, nemzetek, nyelvek és királyok felől”.
10,11.
Egy Istentől származó üzenet hirdetéséről
van itt szó, amit az egész világhoz el kell juttatni.
Most pedig bővült János feladat
azzal, hogy bizonyos dolgok megmérését bízza rá az angyal.
2. Szükséges szem előtt tartani azt,
hogy János itt egy jelképes személlyé minősül át.
Látomásbeli cselekedetei olyan eseményeket
mutatnak be, amiket majd a későbbi korokban mások fognak elvégezni,
illetve amelyek másokkal fognak a valóságban megtörténni.
Ezékiel prófétának hasonló módon kellett közvetítenie Isten üzenetét.
Végig kellett játszania azt, ami majd Izráel népével, illetve bizonyos
személyekkel fog megtörténni. Ezék. 4,1-13. 12,1-16.
3. János apostol azoknak tapasztalatát
éli át látomásában, akik 1840 és 1844 közötti időben Dániel próféta könyvére
irányították figyelmüket.
Egyrészt ez azokat jelképezi, akik Dániel 8,14-ben adott 2300 éves prófécia
alapján hirdették Jézus közeli visszajövetelét.
Másrészt pedig azokat jelképezi, akik
ennek a Dánieli próféciának a fényében Jézus főpapi szolgálatára figyeltek
fel.
4. János azt a megbízást kapja, hogy
az Istentől kapott eszközzel mérjen meg három dolgot:
Isten templomát - az oltárt - azokat, akik abban imádkoznak.
Ha valamit meg kell mérnünk, akkor ez
azt igényli tőlünk, hogy alaposan megnézzük, megvizsgáljuk, tanulmányozzuk
azt, amit mérünk.
Azért szükséges ezt tennünk, hogy egyetlen részlet se maradjon le, ne kerülje
el a figyelmünket.
A megadott prófétikus időben tehát először
is különleges figyelmet kell fordítani az Isten templomára.
Megmérni és megvizsgálni minden részletet vele kapcsolatban.
A következőkben vizsgáljuk meg, hogy
miért kellett nekik koncentráltan a templomra figyelni.
1. János apostol jól ismerte a Heródes-féle templom felépítését.
Ebben a templomban kétféle tornáccal vagyis udvarral lehetett találkozni.
Volt egy belső tornác, amely fel volt
osztva az asszonyok, a férfiak és a papok részére.
Volt azonban egy külső tornác is, amelyet
azok is igénybe vehettek, akik a belsőbe nem mehettek be, mint például
a pogányok.
Ezt a két udvart egy fal választotta el egymástól. (Eféz. 2,13-14.)
Az avatatlanok számára halálbüntetés
mellett tiltották a belső udvarba való belépést.
2. Ebben az isteni parancsban azonban
nem erről a jeruzsálemi templomról van szó.
Amikor János a látomást kapta, akkor már ez a templom romokban hevert.
Mivel pedig Isten nem tekinti többé
választott népének a zsidókat, ezért a jövőre nézve sem tekinthető Jeruzsálem
az istenimádat központjának.
Ebben a prófétikus időben csak egyetlen
templomról mondható el, hogy az istenimádat központja.
Ez a templom viszont a mennyben van. Zsid. 9,24. 8,1-2.
3. Ennek a mennyei templomnak a külső
tornáca a föld.
Ezt a következők alapján lehet kimondani:
Az árnyékszolgálatban az előudvar
volt az a hely, ahol az áldozati állatokat levágták, és vérüket innét vitték
bemutatásra Isten elé a templomba.
A mi áldozati Bárányunk, Jézus Krisztus
ezért mutatta be áldozatát itt a földön, mint a mennyei templom előudvarában.
4. Az a tény, hogy Jánosnak csak a templomot
kellett megmérnie, a következőket akarja mondani részünkre:
Isten népének a figyelme ebben az időben
a templom belsejében folyó szolgálat felé fog fordulni.
Ami a tornácon történik, az csekélyebb
jelentőségű számunkra.
Az Isten figyelmének középpontjába pedig azok az emberek kerülnek, akik
az Isten templomában imádkoznak.
Ezek az imádkozók azonban csak az “oltár” közvetítése által vannak ott
imáikkal a templomban.
Ezen az oltáron Jézus áldozatának érdeme,
mint jó illat kerül a szentek imáihoz, és így válnak elfogadhatóvá Isten
színe előtt.
Aki azonban Jézus érdeme által belép
ebbe a templomba hit által, az meg lesz mérve az Isten által adott mérőeszközzel.
5. Mint már említettem, Isten népének figyelme a 2300 éves prófécia megértése
alapján irányult a mennyei templomban folyó szolgálat felé.
Ennek megértésére azonban csak akkor jutottak el, amikor beható tanulmányozás
tárgyává tették annak a földi templomnak a szolgálatát, amely pontosan
a mennyei mintájára készült.
Miközben figyelmüket a templomi szolgálatra irányították, megértették,
hogy mit jelent a 2300 éves próféciában jelzett “megtisztíttatik a szenthely”
kijelentés.
1. A templomban végzett szolgálatot
évenkénti körforgásban két fő részre választhatjuk szét.
A naponkénti és az évenkénti szolgálatokra.
A naponkénti szolgálat eszközölte azt,
hogy a bűnös megszabaduljon bűneinek terhétől, és feltételes kegyelmet
nyerjen.
A bűnös bűne nem lett eltörölve, hanem
csak nem őt terhelte ezután.
A közbenjáró szolgálat által bűne át
lett ruházva a templomra, a szentélyre.
Az egész évben átruházott bűnöktől kellett
a Szentélyt jelképesen megtisztítani egy meghatározott időben, minden évben
egyszer.
Az évenkénti szolgálat legjelentősebb
ünnepe az engesztelési nap volt, amelynek a rendeltetése a Szentély megtisztítása
volt.
A Szentély megtisztítása egyúttal a
bűnök eltörlésének, illetve egy újabb áthárításának alkalma volt.
Ez a szolgálat döntötte el végérvényesen
Isten népének sorsát Isten előtt.
De csak azoknak a sorsát, akik év közben
átruházták bűneiket a Szentélyre.
2. Az évenkénti engesztelési ünnep az
Úr Jézusnak azt a művét illetve cselekedetét jelképezi, amelyet az időknek
végén kell elvégeznie a mennyei Szentélyben.
A mennyei Szentély megtisztítása magába
foglalja a végítélet egész művét.
Ennek a munkának kezdő fázisa a vizsgálati
ítélet, vagyis Isten népének a megítélése.
Befejező fázisa pedig az ítélet végrehajtása,
amelynek következtében a bűn véglegesen eltűnik az egész világmindenségből.
1. A vizsgálati ítélet eseményét Dániel próféta mutatja be a legrészletesebben.
Dán. 7,9-10. 13-14.
Az öregkorú, aki itt be van mutatva,
az Atya. Dániel azonban csak jelképes alakban szemléltei Őt.
Az Atyát ugyanis soha senki nem látta
a bűnös emberek közül. Ján. 1,18. Ésai. 59,2.
Az ember, bűnös állapotában az Isten
teljes dicsőségét nem bírná elviselni. II.Móz. 33,20. Zsid. 12,29.
A látomásokban Isten a legkülönfélébb
alakokban jelentkezik, rendszerint a látomás céljának legjobban megfelelő
és legkifejezőbb, a legtöbbet mondó alakban.
Jellegzetes példa erre János apostol látomása:
Jézust fehér lovon ülve látja visszajönni, akinek a ruhája csupa vér. Jel.
19,11-16.
Más alkalommal oroszlánként, majd pedig megölt bárányként szemlélheti Jézust.
Jel.
5,6-7.
Viszont senki sem gondolja komolyan, hogy Jézus a valóságban is ilyen módon
néz ki és ilyen módon fog visszajönni.
2. A királyiszékek olyan lények részére tétettek le, akiknek megadatott
az ítéletben való aktív részvétel.
János apostol úgy ismerheti meg ezeket a lényeket, mint a “24 vén”-t.
Az ő írásaiból tudjuk, hogy az emberi
család képviselőiként vannak ott maguk is, mint megváltottak.
Jel.
4,4 - 5,9.
Bizonyára azokról van itt szó, akik Jézussal együtt támadtak fel és akik
aztán Vele el is mentek a mennybe. Máté 27,52-53. Eféz. 4,8.
3. Az Isten előtt szolgálatot teljesítő
angyalok azok, akik az emberek életét ismerték kezdettől fogva végig.
Ezek a lények, mint életünk tanúi vannak jelen ebben az ítéletben.
4. A vizsgálati ítélet a mennyei könyvek alapján történik.
Életnek könyve
-
Isten népének, a megváltottaknak a névsorkönyve.
Fil. 4,3. II.Móz. 32,32-33.
Jel. 13,8.
Emlékkönyv
- Az élet
könyvében lévők jócselekedeteinek gyűjteménye. Mal. 3,16. Neh.
13,14.
Személyiség könyv -
Az
elődeink által leterhelt örökségről szól, amit már születésünkkel
hozunk magunkkal. Zsolt. 139,15-16.
Könyvek
- Az életünkben
elkövetett bűnöknek, törvénytelenségeknek a feljegyzése. Jel.
20,12. Zsid. 9,28. Jer. 50,20.
5. A vizsgálat folyamán különböző változtatások
történnek a könyvek tartalmával.
Akik Jézus ítélete szerint nem részesülnek
kegyelemben, azoknak nevét kitörlik az élet könyvéből.
II.Móz.
32,32-33. Jel. 3,5. Jel. 22,19.
Akiknek a nevét kitörlik az élet könyvéből,
azoknak a jócselekedeteit is kitörlik az emlék könyvből.
Neh.
13,14. Ezék. 18,24.
Akiknek neve megmarad az élet könyvében,
azoknak a bűneiről készült feljegyzést törlik el a könyvekből.
Csel.
3,19. Jer. 50,20. Zsid. 9,28. Ezék. 18,21-22.
6. Ebben az ítéletben az Isten minden cselekedetet vizsgálat tárgyává tesz.
Préd. 12,15-16.
A különböző cselekedetek az örök erkölcsi
törvénnyel lesznek összehasonlítva. Jak. 2,12.
A szív cselekedetei.
A törvényhez való viszonyom dönti el az örök sorsomat. Jel. 22,14.
7. Ebben a látomásban a Mindenható jónak látta úgy bemutatni Jézust, mint
az ember Fiát.
Ezzel különös módon szeretné hangsúlyozni azt, hogy az ítéletben Jézus
az emberi család tagjaként vesz részt.
Olyan Szószólónk van az Atyánál, aki testvérünk és barátunk.
Jézus azonban nemcsak a Szószóló és
a Közbenjáró feladatát látja el, hanem Ő az ítélő bírája is minden testnek.
Máté
25,31-33. Csel. 17,31. 10,42. Ján. 5,22. II.Kor. 5,10.
Az Atyánál csak jóváhagyást eszközöl
azok számára, akiket Ő méltónak ítél az örökéletre.